תזכיר טיוטת תקנות התעבורה(הוראת שעה מס' 3)(תיקון), התשפ"א-2020

תקנות התעבורה (הוראת שעה מס' 3) (תיקון), התשפ"א-2020

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 70(5) לפקודת התעבורה[1] (להלן- הפקודה), אני מתקינה תקנות אלה:

הוראת שעה – מועד רישום רכב

1.  

בתקנות התעבורה (הוראת שעה מס' 3), התשפ"א-2020 [2] בתקנה 1 -

 

 

(1)  

האמור בה יסומן (א), ובה במקום "עד יום י"ד בכסלו התשפ"א (30 בנובמבר 2020)" יבוא "עד יום י"ח בניסן התשפ"א (31 במרץ 2021)" ובמקום "ב-60 ימים" יבוא "ב-120 ימים".

 

 

(2)  

נדחה המועד האחרון לרישום רכב שייבא יבואן מסחרי בהתאם להוראות תקנת משנה (א), יחולו לגבי רכב כאמור הוראות אלה:

 

 

 

(א)  היבואן המסחרי ימסור ללקוח שקנה ממנו רכב כאמור, לפני חתימת העסקה לרכישת הרכב, מידע בכתב לעניין מועד הייצור של הרכב (חודש ושנה);

 

 

 

(ב) היבואן המסחרי ייתן לרכב את האחריות שנתן יצרן הרכב, ממועד מסירתו ללקוח;

 

 

 

בתקנת משנה זו, "יבואן מסחרי" – כהגדרתו בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016[3]."

 

 

________________, התשפ"א  (_________________ 2020)

 (חמ 83- -3-ת1)

 

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

דברי הסבר

 

תקנה 282(א)(3) קובעת את משך הזמן המרבי שיכול לעבור בין מועד ייצורו של רכב למועד רישומו הראשוני במרשם כלי הרכב. הכלל החל על רוב סוגי הרכב הוא 12 חודשים, אבל יש קטגוריות שבהן התקופות ארוכות יותר, החל מ-12 חודשים, ובמקרה הקיצון של רכב בבעלות גורמי הביטחון, אפילו 12 שנים.

 

במהלך משבר נגיף הקורונה, פרסם המשרד הוראת שעה לעניין מועד רישום רכב, אשר האריכה את המועד האחרון לרישום רכב שהמועד האחרון לרישומו חל בין יום 24 בספטמבר 2020 ליום 30 בנובמבר 2020 ב-60 ימים, במטרה להקל על שוק הרכב, בתקופה שבה חלו הגבלות על פעילות המשק, ולרבות שירותי הממשלה (להלן: "הוראת השעה") ולאפשר את השלמת הליכי רישומם של רכבים, שנוצר קושי ברישומם כתוצאה מההגבלות שחלו על המשק בתקופה הסמוכה למועד האחרון לרישומם.

 

בטרם פקעה הוראת השעה, פנו למשרד יבואני הרכב, בבקשה להארכת תוקפה של הוראת השעה, כך שתחול עד רכבים שהמועד האחרון לרישומם חל עד ליום 31 במרץ 2021. זאת, במטרה להקל על יבואני הרכב, שצברו מלאי רכבים גדול שלא נמסר ללקוחות, כתוצאה מהירידות המשמעותיות במסירת רכבים במהלך תקופת משבר הקורונה, ואי ההתאמה בין כמויות הרכבים שיובאו לישראל על ידי היבואנים בסוף שנת 2019 ותחילת שנת 2020 בהתבסס על תחזיות הביקוש לשנת 2020, לבין רמת הביקושים שנפגעה משמעותית עקב משבר הקורונה.

 

כך, לאור המשבר הצטבר מלאי גדול של כלי רכב שלא נמכרו ועומדים ללא דורש. עם זאת המשיכו להגיע כלי רכב חדשים לנמלי הארץ. כתוצאה מהקיפאון בענף הרכב החדש נוצר מלאי גדול של כלי רכב, אשר ללא הארכת המועד לרישומם, על היבואנים לרשום רכבים אלה על שמם.

 

לפי בדיקת המשרד, לא קיימים פערים מכניים בין רכב שחלפו 12 חודשים ממועד ייצורו לבין רכב שחלפו עד 16 חודשים ממועד ייצורו. בכלל זה, לא אותרו פערים בדרישות החובה המשתנות מעת לעת, שחלו במעבר משנה לשנה. יחד עם זאת, בהיבט הצרכני יש לשקף לציבור הרוכשים כל המידע הרלוונטי לרכב אותו רוכשים, בפרט תאריך הייצור. בנוסף, מציע אגף הרכב להחיל מספר חובות על היבואנים המסחריים, שביצוען יאיין את החשש מפגיעה בציבור הרוכשים.

לנוכח האמור, כדי להניע את גלגלי המשק מחדש, גיבש משרד התחבורה שורה של צעדים, ביניהם הארכת תוקף רישום רכב חדש ב-120 ימים נוספים, בכפוף לשקיפות מידע לציבור הרוכשים והנעת תכנית פעולה סדורה על ידי יבואני הרכב ובהתניות הבאות:

האחריות לרכב תחל מיום המסירה על כל מכלליו;

שקיפות לרוכשים בעת ביצוע ההזמנה לגבי מועד יצור הרכב ולא בעת המסירה.

 

לפיכך, מוצע להאריך את תוקפה של הוראת השעה ולתקנה בהתאם.

דרישות RIA

על פי התייעצות עם מחלקת טיוב רגולציה במשרדנו, עולה כי הוראת שעה שמטרתה הקלה על גורמים בשוק לצורך התמודדות עם תוצאות משבר מגיפת הקורונה, אינה מחויב בדו"ח ריא.

 

 

G:\MSP\WORD\MISHPATIM\דוד טמיר\שעת חירום - משבר הקורונה מרץ 2020\‏‏הארכת מועד לרישום רכבים - הוראת שעה 4\תקנות התעבורה- הוראת שעה מועד עליה לכביש.DOCX



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173.

[2] ק"ת התשפ"א, עמ' 34.

[3] ס"ח התשע"ו, עמ' 970.