תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (הליכים ותנאים לקבלת רישיון כללי אחוד) (תיקון), התשפ"א-2020.
תקנה 11(ד) לתקנות התקשורת (בזק ושידורים)(הליכים ותנאים לקבלת רישיון כללי אחוד), התש"ע-2010 (להלן - התקנות העיקריות) קובעת כי לא יינתן רישיון כללי ייחודי (תשתית) למבקש שמתקיים בו אחד מאלה:
(1) בעל עניין במבקש הוא בעל רישיון מפ"א כללי או חברה בעלת זיקה לבעל רישיון מפ"א כללי;
(2) נושא משרה במבקש הוא נושא משרה בבעל רישיון מפ"א כללי, או בחברה בעלת זיקה לבעל רישיון מפ"א כללי.
ההצדקה לקביעת התקנה האמורה היתה כי אם בעל עניין בבעל רישיון כללי ייחודי (תשתית) הוא מפ"א כללי, או חברה שהיא בעלת זיקה לבעל רישיון מפ"א כללי, או נושא משרה במבקש שהוא נושא משרה בבעל רישיון מפ"א כללי, או בחברה בעלת זיקה לבעל רישיון מפ"א כללי (להלן - זיקות), טמונה בכך פגיעה תחרותית.
חברת איי. בי. סי איזראל ברודבנד קומפני (2013) בע"מ (להלן - IBC), שהיא בעלת רישיון כללי ייחודי (תשתית) לפי התקנות העיקריות, הגישה למשרד התקשורת בקשה להעברת אמצעי שליטה בה לידי חברת הוט מערכות תקשורת בע"מ, שהיא בעלת עניין ברישיון מפ"א כללי (להלן - הבקשה).
המשרד בחן את הבקשה ומצא כי לא בכל מקרה בו מתקיימות זיקות, יש חשש לפגיעה תחרותית אשר בגינה יש לאסור את קיומן ובמקרים מסוימים ניתן לאשרן, בכפוף למנגנונים אשר יפחיתו את החשש כאמור.
לכן מוצע לתקן את תקנה 11(ד) לתקנות העיקריות, באופן שיקנה לשר התקשורת שיקול דעת להעניק רישיון כללי ייחודי (תשתית) למבקש אשר מתקיימות בו זיקות, וזאת אם שוכנע, על פי בקשה בכתב שצורפה לבקשה, כי מתן הרישיון לא יפגע בתחרות בתחום הבזק או במגזר פעילות או בטובת הציבור.
טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4(ד2) ו-59 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב - 1982,[1] אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
תיקון תקנה 11 |
1. |
בתקנה 11(ד) לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (הליכים ותנאים לקבלת רישיון כללי אחוד), התש"ע-2010, ברישה, בסופה יבוא "אלא אם כן שוכנע השר, על פי בקשה בכתב שצורפה לבקשה, כי מתן הרישיון לא יפגע בתחרות בתחום הבזק או במגזר הפעילות או בטובת הציבור.".
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
___ ב________ התשפ"א (_____ ב________ 2020)
(חמ-3386- 3)
________________
יועז הנדל
שר התקשורת
דברי הסבר
תקנה 11(ד) לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (הליכים ותנאים לקבלת רישיון כללי אחוד), התש"ע-2010 (להלן - התקנות העיקריות) קובעת כך:
"(ד) בלי לגרוע מהאמור בתקנת משנה (ג), לא יינתן רישיון כללי ייחודי (תשתית) למבקש שמתקיים בו אחד מאלה:
(1) בעל עניין במבקש הוא בעל רישיון מפ"א כללי או חברה בעלת זיקה לבעל רישיון מפ"א כללי;
(2) נושא משרה במבקש הוא נושא משרה בבעל רישיון מפ"א כללי, או בחברה בעלת זיקה לבעל רישיון מפ"א כללי.".
כלומר, על-פי הקבוע בתקנה 11(ד), לא יוענק רישיון כללי ייחודי (תשתית) למבקש אשר בעל ענין בו הוא בעל רישיון מפ"א כללי, או חברה שהיא בעלת זיקה לבעל רישיון מפ"א כללי, או שנושא משרה במבקש הוא נושא משרה בבעל רישיון מפ"א כללי, או בחברה בעלת זיקה לבעל רישיון מפ"א כללי.
ההצדקה לקביעת התקנה האמורה היתה כי אם מתקיימות בבעל רישיון כללי ייחודי (תשתית) הזיקות, טמונה בכך פגיעה תחרותית.
חברת איי. בי. סי איזראל ברודבנד קומפני (2013) בע"מ (להלן - IBC), שהיא בעלת רישיון כללי ייחודי (תשתית) לפי התקנות העיקריות, הגישה למשרד התקשורת בקשה להעברת שליטה ואמצעי שליטה בה לידי חברת הוט מערכות תקשורת בע"מ, שהיא בעלת עניין ברישיון מפ"א כללי (להלן - הבקשה).
משרד התקשורת בחן את הבקשה, ובכלל כך את ההשלכות התחרותיות הצפויות של אישור הבקשה על רמת התחרות בשוק התשתיות הנייחות ובשווקי תקשורת נוספים ועל יתר השחקנים בשווקים אלה. בחינה זו מפורטת בחוות דעתו הכלכלית של ד"ר עופר רז-דרור, סמנכ"ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה במשרד, מיום 15 בדצמבר 2020, המצורפת בקישור הבא:
https://www.gov.il/he/departments/publications/Call_for_bids/15122020_5
(להלן - חוות הדעת).
מחוות הדעת עולה כי לאישור הבקשה יתרונות רבים לשוק התקשורת בישראל ולטובתם של צרכני התקשורת, וזאת לצד קיומם של מספר חששות תחרותיים אשר עולים עקב הבקשה, וכי ניתן להפחית חששות אלה באמצעות אימוץ פתרונות אסדרה משלימים על מנת למנוע פגיעה בתחרות בתחום הבזק, במגזרי פעילות נוספים או בטובת הציבור. כלומר, לא בכל מקרה בו מתקיימות זיקות, יש חשש לפגיעה תחרותית אשר בגינן יש לאסור את קיומן, ובמקרים מסוימים ניתן לאשרן, בכפוף למנגנונים אשר יפחיתו את החשש כאמור.
לכן מוצע לתקן את תקנה 11(ד) לתקנות העיקריות באופן שיקנה לשר התקשורת שיקול דעת להעניק רישיון כללי ייחודי (תשתית) למבקש אשר מתקיימות בו הזיקות, כולן או חלקן, זאת אם שוכנע, על פי בקשה בכתב שצורפה לבקשה, כי מתן הרישיון לא יפגע בתחרות בתחום הבזק או במגזר פעילות או בטובת הציבור.