תזכיר טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס' ..), התשפ"א-2020

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התעבורה (תיקון מס' ...)התשפ"א - 2020

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

תיקון תקנה 273 לתקנות התעבורה – הפחתת תדירות מבחני הרישוי לרכב שנרשם לראשונה החל מיום 1.1.18 ואילך.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה:

טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"א-2020

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4(א) ו- 70(17) לפקודת התעבורה [נוסח חדש][1], אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 273

1.

בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[2] (להלן – התקנות העיקריות) בתקנה 273, אחרי פסקת משנה (ב2)  יבוא -

 

 

"(ב3)

רכב נוסעים פרטי, למעט רכב השכרה כהגדרתו בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב), התשמ"ה-1985[3] ורכב של מפעל כהגדרתו בתקנה 579, שנרשם לראשונה מיום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018) ואילך, יהיה חייב בביצוע בדיקה כאמור בתקנות משנה (א) ו-(ב) החל מתום שלוש שנים מהמועד בו ניתן עליו רישיון רכב לראשונה, אחת לשנתיים, במועד חידוש רישיון הרכב, עד תום השנה התשיעית מהמועד בו ניתן עליו רישיון רכב לראשונה, ולאחריה מדי שנה במועד חידוש רישיון הרכב ;

תחילה

2.

תחילתן של תקנות אלה ביום כ' באייר התשפ"א (2 במאי 2021).

 

 

___ ב________ התשפ"א (___ ב________ 2020)

 (חמ 83 – 3 – ת1)

 

__________________

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

תקנה 1 –

תקנה 273 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן: "התקנות העיקריות") מתנה רישום וחידוש רישיון רכב בביצוע מבחן רישוי שנתי אחת לשנה, למעט לגבי רכב פרטי חדש שפטור מביצוע המבחן בשלוש השנים הראשונות ממועד רישומו לראשונה. רכב פרטי בבעלות חברת החכר (ליסינג) או השכרה, או שהוא רכב של מפעל כהגדרתו בתקנה 579 לתקנות העיקריות, פטור ממבחן רישוי שנתי בשנתיים הראשונות ממועד רישומו לראשונה.

משרד התחבורה אסף ועיבד נתונים רבים על נסועה, ליקויים המתגלים במבחני רישוי שנתיים, מספר הרכבים שהורדו מהכביש ומעורבות רכבים פרטיים בתאונות לפי סוג בעלות.

ניתוח הנתונים הראה שרכבי ליסינג בעלי נסועה גבוהה משמעותית מרכב פרטי בבעלות פרטית וכן גם שיעור הלקויים המתגלים בהם בעת מבחן רישוי שנתי גבוה משמעותית.

הממצאים שנאספו הראו שגיל הרכב משפיע על סיכון לתאונה, ועל מספר הליקויים שמתגלים בעת מבחן שנתי. השפעה זו הופכת משמעותית לאחר 10 שנות שימוש ברכב פרטי. יחד עם זאת, רכבים שיובאו בשנת 2018 ואילך, הם רכבים מתקדמים יחסית ומצוידים במערכות בטיחות מתקדמות. מעורבות רכבים חדשים (משנת 2018 ואילך) בתאונות דרכים הולכת ופוחתת עם הזמן לאור החידושים הרבים ברכב ובמערכות הבטיחות המותקנות בו כגון: כריות אוויר; מצלמה אחורית; חיישני חגירת חגורות; חיישני לחץ אוויר בגלגלים (TPMS); התראה על התנגשות מלפנים, התראה על סטייה מנתיב, כאשר שתי המערכות האחרונות, הפכו לחובה מינואר 2018. יש לציין שאחוז חדירת מערכות בטיחות מתקדמות ברכבים חדשים עולה כל שנה בהתמדה הודות לנוהל 03/13 מערכות בטיחות בכלי רכב מסוג M1 ו-N1. אחוז זה הגיע בשנת 2019 מעל 90%.

בנוסף יש לציין, שעל פי הדירקטיבה האירופאית DIRECTIVE 2014/45/EU בנושא רישוי רכב תקופתי ניתן לבצע מבחן רישוי ראשון לרכב פרטי חדש או מסחרי קל עד 3.5 טון, בתקופה שלא תעלה על 4 שנים, ולאחר מכן כל שנתיים. לכל מדינה יש סמכות לקבוע את תדירות הבדיקות על פי שיקול דעתה ובתנאי שלא תחרוג מהאמור בדירקטיבה.

בהתאם למסקנות העבודה, מוצע להמשיך את הרגולציה הנהוגה לגבי רכבי ליסינג- מבחן ראשון לאחר שנתיים, ולגבי רכב נוסעים חדש– מבחן ראשון לאחר 3 שנים.

בכל הקשור לרכב נוסעים ממועד רישום ינואר 2018 ואילך, מעל ל-3 שנים שימוש, כאשר הוא בבעלות פרטית, מוצע להחיל חובת מבחן רישוי כל שנתיים, עד גיל 9 שנים.

תיקון זה תואם את הצעדים לביצוע במסגרת תכנית טיוב רגולציה בתחום רישוי שנתי לרכב, שעתידה להתפרסם בקרוב, ולפיכך איננו מחויב בדוח RIA.

 

 

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש, עמ' 173.

[2] ק"ת התשכ"א עמ' 1425; ק"ת התש"ף עמ' ....

[3] ק"ת התשמ"ה, עמ' 1164.