תקנות התעבורה (תיקון מס' ...)התשפ"א-2020
תיקון תקנות שונות בתקנות התעבורה
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4(א) ו- 70(17) לפקודת התעבורה [נוסח חדש][1], אני מתקינה תקנות אלה: |
||||
|
|
|
|
||||
|
תיקון תקנה 282 |
1. |
בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[2] (להלן – התקנות העיקריות) בתקנה 282 - |
||||
|
|
|
(1) |
בתקנת משנה (א)- |
|||
|
|
|
|
(א) |
בפסקה (2)- |
||
|
|
|
|
|
(1) |
בפסקת משנה (ג), במקום "לרכב מסוג N1, 1M ו-N2" יבוא " לרכב מסוג N1,2M, 1M ו-N2"; |
|
|
|
|
|
|
(2) |
בפסקת משנה (ד), במקום "ולגבי רכב מסוג N1, 1M ו-N2" יבוא "ולגבי רכב מסוג N1,2M, 1M ו-N2" |
|
|
|
|
|
(ב) |
בפסקה (3)- |
||
|
|
|
|
|
(1) |
בפסקת משנה (א)(1), במקום "רכב מסוג M שמשקלו הכולל המותר עולה על 3,500 ק"ג, רכב מסוג N שמשקלו הכולל המותר עולה על 8,000 ק"ג" יבוא "רכב מסוג M או N שמשקלו הכולל המותר עולה על 3,500 ק"ג"; |
|
|
|
|
|
|
(2) |
לפני פסקת משנה (ב) יבוא: |
|
|
|
|
|
|
|
|
"(א2) רכב מסוג 1M או 1N, אשר לפי דיווחי רשות המיסים הגיע לנמל בישראל בטרם חלפו 12 חודשים ממועד ייצורו – שטרם חלפו 16 חודשים ממועד ייצורו ובלבד שמתקיימים תנאים אלה: (1) היבואן המסחרי ימסור ללקוח שקנה ממנו את הרכב, לפני חתימת העסקה לרכישת הרכב, מידע בכתב לעניין מועד הייצור של הרכב (חודש ושנה); (2) היבואן המסחרי ייתן לרכב את האחריות שנתן יצרן הרכב ממועד מסירתו ללקוח;" |
|
תיקון תקנה 320 |
2. |
בתקנה 320(ה) לתקנות העיקריות אחרי "רכב עבודה המיועד לפי מבנהו לטיאוט בדרך" יבוא "ולמעט רכב אספנות אשר מועד ייצורו עד 1960,"; |
||||
|
תיקון תקנה 355 |
3. |
בתקנה 355 לתקנות העיקריות אחרי תקנת משנה (ג2) יבוא - |
||||
|
|
|
"(ג3) |
ברכב מסוג M ו- N ששנת ייצורו 2019 ואילך, יותקנו משענות ראש בהתאם למפורט בפרט 18 לחלק ג' בתוספת השניה, לפי העניין. " |
|||
|
תיקון תקנה 364א |
4. |
בתקנה 364א לתקנות העיקריות אחרי תקנת משנה (ב1) יבוא - |
||||
|
|
|
"(ב2) |
על אף האמור בתקנת משנה (א), רכב אשר מותקנות בו חגורות בטיחות בעלות יותר משלוש נקודות עיגון, שהותקנו בו בתהליך הייצור המקורי לפי התקינה האירופית או הפדרלית של ארה"ב או הקנדית על עדכוניהן, כמפורט בחלק ג' לתוספת השניה, יראוהו כמקיים את תקנת משנה (א)." |
|||
|
תיקון תקנה 370 |
5. |
בתקנה 370 לתקנות העיקריות - |
||||
|
|
|
(1) |
בפסקת משנה (ב) אחרי המילים "מערכת אוטומטית לכיבוי אש" יבוא "(להלן – מערכת כיבוי)"; |
|||
|
|
|
(2) |
בפסקת משנה (ב)(2)(א) במקום "הרכב" יבוא "המרכב" ובמקום "המערכת" יבוא "מערכת הכיבוי"; |
|||
|
|
|
(3) |
בפסקת משנה (ב)(2)(ב) במקום "המערכת" יבוא "מערכת הכיבוי"; |
|||
|
|
|
(4) |
בפסקת משנה (ב)(2)(ג) במקום "המערכת" יבוא "מערכת הכיבוי"; |
|||
|
|
|
(5) |
אחרי פסקת משנה (ב) יבוא - |
|||
|
|
|
|
"(ב1) |
על אף האמור בפסקת משנה (ב), רשות הרישוי תרשום לראשונה ותחדש רישיונו של אוטובוס כאמור שם, שיוצר בארץ או שיובא לארץ ומותקנת בו מערכת כיבוי שמתקיימים בה התנאים להלן: |
||
|
|
|
|
|
(1) |
לעניין אוטובוס שיוצר בארץ – שהותקנה על ידי אחד מהמנויים בתקנת משנה (ב)(2), בפיקוח מעבדה מוסמכת ועל פי אישורה כי מערכת הכיבוי מקיימת את דרישות תקנת ECE 107 על עדכוניה; |
|
|
|
|
|
|
(2) |
לענין אוטובוס שיובא לארץ – בהתאם לאישור עמידה בדרישות התקינה האירופית של הרכב (כמפורט בהוראת הרישום של הרכב) ובכלל זה תקנת ECE 107 על עדכוניה; |
|
|
|
|
(6) |
בפסקת משנה (ג) אחרי המילים בתקנת משנה (ב)(2) יבוא "או אישור מוסך כהגדרתו בחוק רישוי שירותים שהוסמך לכך על ידי יצרן מערכת הכיבוי או נציגו או אישור היבואן המסחרי של הרכב" ובסופה יבוא "בהתאם להנחיות יצרן מערכת הכיבוי או נציגו." |
|||
|
תיקון התוספת השניה |
5. |
בחלק ג' לתוספת השניה לתקנות העיקריות - |
||||
|
|
|
(1) |
בפרט 18 יבוא - |
|||
|
|
|
(א) |
בפרט משנה (ג)(1) אחרי "הנחיית EEC/78/932 " יבוא "17 EEC או 25 EEC או 80 EEC, על עדכוניהם, לפי העניין"; |
|||
|
|
|
(ב) |
במקום פרט משנה (ג)(2) יבוא - |
|||
|
|
|
|
"(ג)(2) |
תקן 202 FMVSS על עדכוניו או תקן 202 CMVSS על עדכוניו לרכב המיוצר לפי התקינה הפדרלית של ארה"ב או לפי התקינה הקנדית בהתאמה." |
||
|
|
|
(2) |
בפרט 23(א) בסופו יבוא "חגורה מסוג שקבע יצרן הרכב בתהליך הייצור המקורי, בין שמצוידת בסליל קפיצי אחד או יותר לקליטת רצועת החגורה, שאינו מגביל את תנועותיו של החוגר בתנאי נהיגה רגילים, ובין שלא." |
|||
___ ב________ התשפ"א (___ ב________ 2020)
(חמ 83 – 3 – ת1)
__________________
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
תקנה 1 –
סעיפים קטנים (א) ו-(ב) – תקנות 282(א)(2)(ג) ו-(ד) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן: "התקנות העיקריות") מתירות יבוא לישראל של רכב מסוג 1M, 1N, ו-2N שיוצרו על פי התקינה הקנדית. לאור בקשה שנתקבלה במשרד להתרת יבוא רכב מסוג 2M שיוצר בתקינה קנדית, ולאחר בדיקה המקצועית של התאמת התקינה הקנדית לדרישות הקבועות בתקנות התעבורה, מוצע לתקן את התקנות, ולאפשר יבוא רכבים מסוג 2M, המיוצרים בתקינה קנדית לישראל.
סעיף קטן (ג) - תקנה 282(א)(3)(א)(1) קובעת חריג לכלל של רישום רכב עד 12 חודשים ממועד ייצורו ביחס לרכב שיוצר בשלבים מסוג N שמשקלו הכולל המותר עולה ל 8,000 ק"ג, ומאפשרת את רישומם של רכבים אלו עד 24 חודשים ממועד ייצור הרכב. זאת, במטרה לאפשר ארכה לרישום הרכבים, בהם מבוצעות עבודות לשינוי מרכב. כתוצאה מריבוי פניות של יבואני רכב ובוני מרכב, מהן עולה כי התקנה יוצרת חסם ליבוא רכבים מסוג N המיוצרים בשלבים במשקלים הנמוכים מ-8,000 ק"ג, מוצע לתקן את התקנה כך שיושווה משקלם של רכבים מסוג M ו-N המיוצרים בשלבים, וניתן יהיה לרשום אותם עד 24 חודשים ממועד ייצורם, ויעמוד על משקל העולה על 3,500 ק"ג.
סעיף קטן (ד) – קביעת חריג חדש לכלל לעניין המועד האחרון לרישום רכב הקבוע בתקנה 282(א)(3). היבוא העקיף, מתאפיין ביבוא באמצעות דילר (סוכן ראשי/סוכן משנה) ולא באופן ישיר מול יצרן הרכב כך, שמועד היבוא של הרכב לישראל הינו ארוך יותר בהשוואה להליך היבוא ביחס לרכב המיובא על ידי יבואן ישיר. מעבר להליך היבוא הארוך יותר כאמור, נדרש זמן לשיווק ומכירת הרכב עד לרישומו.
מפניות שקיבל המשרד התברר כי חלק מיצרני הרכב, מאפשרים את שיווק הרכבים המיוצרים על ידם למדינות חוץ רק לאחר חלוף 6 חודשים ממועד ייצורו, כאשר לעיתים, הדילרים אף נקנסים על ידי היצרנים במידה וכלי הרכב מיוצאים לחו"ל.
מטרת התיקון המוצע היא הסרת חסם יבוא בפני יבואנים עקיפים וזעירים, כך שיתאפשר להם פרק זמן נוסף של 4 חודשים מעבר ל-12 החודשים הקבועים כיום, לרישום הרכב, במטרה לשפר את יכולתם להתחרות ביבואני הרכב הישירים במכירת רכב נוסעים חדש מסוג M1 ורכב מסחרי מסוג 1N.
יחד עם זאת ועל מנת להבטיח כי כלי הרכב שייובאו, יעמדו בתקינה העדכנית ביותר ולא תהיה פגיעה בלקוח הסופי, מוצע להגביל את מועד הייבוא של הרכב האמור עד 12 חודשים ממועד ייצור הרכב. בנוסף, על היבואן יהיה להבטיח כי הלקוח יקבל את כלל הפרטים אודות הרכב לרבות מועד הייצור (חודש ושנה) וכן לספק לו אחריות כפי שקבע אותה היצרן ממועד מסירת הרכב ללקוח.
מצורף דוח ריא שכותרתו "משך הזמן בין ייצור רכב לרישומו".
תקנה 2 – תקנה 320(ה) לתקנות העיקריות אוסרת על רישום רכב למעט רכב עבודה אלא אם הגה הרכב מותקן בצד שמאל של הרכב. בכך, מונעת התקנה ייבוא לישראל של רכבי אספנות קלאסיים, אשר מותקן בהם הגה בצד ימין. כדי לאפשר את ייבואם של רכבי אספנות מסוג זה, אשר ממילא היקף הנסועה בהם מוגבל, ולכן החשש הבטיחותי העולה מייבואם מצומצם, מוצע לתקן את נוסח התקנה כך שתאפשר ייבוא של רכבים מסוג זה כרכבי אספנות שמועד ייצורם עד שנת 1960.
התיקון כלול בתכנית טיוב הרגולציה בנושא תקינת רכב, ולכן לא דורש דו"ח RIA ייעודי.
תקנה 3 – תקנה 355(ג1) ו-(ג2) לתקנות העיקריות מגדירה את חובת התקנת משענות ראש במושבים הקדמיים ברכב. לשון התקנה הנוכחי, יוצר אי בהירות ביחס לרכבים בהם יש מקום ליותר מנוסע אחד לצד הנהג. בהתאם לתקינה האירופית (ECE 80, ECE 25, ECE 17) ולתקינה הפדרלית של ארה"ב (FMVSS 202 Final Rule) חובת התקנת משענות הראש חלה רק ביחס למושב הנהג ומושב הנוסע החיצוני (הקרוב לדלת הנוסע) בלבד. לפיכך, מוצע להתאים את לשון התקנה לדרישות התקינה האירופית והפדרלית של ארה"ב, במטרה להימנע מהצורך להתאים רכבים המיובאים לישראל לעמידה בדרישות ייחודיות אלו, ולתקן בהתאמה את פרט 18 לתוספת השניה לתקנות העיקריות (כמפורט בתקנה 7(א) לתקנות אלה).
התיקון כלול בתכנית טיוב הרגולציה בנושא תקינת רכב, ולכן לא דורש דו"ח RIA ייעודי.
תקנה 4 – תקנה 364א לתקנות העיקריות קובעת את הדרישות להתקנת חגורות בטיחות ברכב, תוך התייחסות למספר נקודות העיגון של חגורות הבטיחות, לפי סוג הרכב. כיום, לא מפורטת בתקנה הקיימת אפשרות של חגורות בטיחות בעלות יותר מ-3 נקודות עיגון, בעוד שלפי התקינה האירופית, מיוצרים רכבים עם חגורות בטיחות עם יותר מ-3 נקודות עיגון. לכן, נוסח התקנה מונע רישום רכבים בהן הותקנו חגורות בטיחות עם יותר מ-3 נקודות עיגון, ומהווה בכך חסם ייבוא של רכבים אלו.
לפיכך מוצע לתקן את התקנה, ובהתאמה גם את פרט 23 לחלק ג' לתוספת השניה (במסגרת תקנה 7(ב) לתקנות אלה), כך שיתאפשר ייבוא ורישום של רכבים בהם מותקנות בתהליך הייצור המקורי חגורות בטיחות בעלות יותר מ-3 נקודות עיגון בהתאם לדרישות התקינה האירופית/הפדרלית של ארה"ב או הקנדית על עדכוניהן.
התיקון כלול בתכנית טיוב הרגולציה בנושא תקינת רכב, ולכן לא דורש דו"ח RIA ייעודי.
תקנה 5 – מוצע לתקן את פרטים 18 ו-23 לתוספת השניה לתקנות העיקריות, בהתאם לתיקוני התקנות העיקריות 355 ו-364א בהתאמה.
התיקון כלול בתכנית טיוב הרגולציה בנושא תקינת רכב, ולכן לא דורש דו"ח RIA ייעודי.