תזכיר טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (דמי ניהול) (תיקון), התשפ"א-2020

תוכן עניינים

טיוטת תקנות.. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן. 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

 טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (דמי ניהול) (תיקון) , התשפ"א-2020:. 3

1. דברי הסבר. 4


 

 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (דמי ניהול) (תיקון), התשפ"א-2020

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרתו של תיקון תקנות המוצע היא לקבוע תקרת דמי הניהול נמוכה יותר מזו הקבועה כיום בתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (דמי ניהול), התשע"ב-2012 בגין מקבלי קצבאות, וזאת לרווחת ציבור החוסכים והפנסיונרים, ובכל הנוגע למקבלי קצבה שיחלו לקבל קצבה מיום התחילה של התקנות.  

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

 

טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (דמי ניהול) (תיקון), התשפ"א-2020

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 32(ב) ו-60 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005[1], ולפי סעיפים 36א ו-112 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981[2], ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 2

1.  

בתקנה 2 לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (דמי ניהול), התשע"ב-[3]2012 (להלן - התקנות העיקריות), בתקנת משנה (א) אחרי פסקה (3) יבוא:

 

 

"(3א) על אף האמור בפסקה (3), לעניין מקבלי קצבה בפוליסות ביטוח שהוצאו על פי קופות ביטוח לאחר יום 1 בינואר 2021, מתוך סך הנכסים העומדים כנגד התחייבויות  הקופה למקבל הקצבה בשיעור שלא יעלה על 0.3% בשנה.".

תיקון תקנה 3

2.  

בתקנה 3 לתקנות העיקריות –

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א) –

 

 

 

 

(א)  בפסקה (1) הקטע החל במילים "ולעניין מקבלי קצבה" עד למילים "לפני יום כ"ט בטבת התשס"ד (1 בינואר 2004)" -   יימחק.

 

 

 

 

(ב) אחרי פסקה (1) יבוא:

 

 

 

 

"(1א) לעניין מקבלי קצבה –

 

 

 

 

 

(א)  מתוך סך כל הנכסים העומדים כנגד התחייבויות הקרן לכלל מקבלי הקצבה אשר החלו  לקבל קצבה מיום י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021) ואילך – בשיעור שלא יעלה על 0.3% בשנה;

 

 

 

 

 

(ב) מתוך סך כל הנכסים העומדים כנגד התחייבויות הקרן לכלל מקבלי הקצבה, אשר החלו לקבל קצבה לפני יום י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021), למעט נכסים העומדים כנגד התחייבויות הקרן למי שהיה זכאי לקבל קצבה או קצבת נכות לפני יום כ"ט בטבת התשס"ד (1 בינואר 2004), – בשיעור שלא יעלה על 0.5% בשנה;".

 

 

 

(2) בתקנת משנה (ב), בפסקה (3) -

 

 

 

 

(א)  בפסקה משנה (א) במקום "ואילך" יבוא "ולפני יום י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021)";

 

 

 

 

(ב) אחרי פסקת משנה (ב) יבוא:

 

 

 

 

"(ג) מתוך סך כל הנכסים העומדים כנגד התחייבויות הקרן לכלל מקבלי הקצבה אשר החלו לקבל קצבה מיום י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021) ואילך – בשיעור שלא יעלה על 0.3% בשנה;".

 

 

 

(3) בתקנת משנה (ג), בפסקה (1) -

 

 

 

 

(א)  בפסקת משנה (ב)(2) במקום המילים "ביום התחילה ואילך" יבוא "מיום התחילה ולפני יום י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021)";

 

 

 

 

(ב) אחרי פסקת משנה (ב)(2) יבוא:

 

 

 

 

"(3) אם החל לקבל קצבה ביום י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021 ואילך – בשיעור שלא יעלה על 0.3% לשנה;".

תחולה ותחילה

3.  

תחילתן של תקנות אלה ביום י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021).

 

___ ב________ התשפ"א (___ ב________ 2020)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

ישראל כ"ץ

שר האוצר

 

דברי הסבר

 

כללי

במסגרת החיסכון הפנסיוני ארוך הטווח, נצברות הפקדות העמיתים במשך עשרות שנים, עד להגעתם לגיל קצבה. לאורך תקופת החיסכון דמי הניהול נגבים מתוך היתרה הצבורה ומתוך התשלומים המועברים לקרן בשל כל עמית בשיעור שאינו עולה על התקרה הקבועה בתקנות. לעומת זאת, דמי הניהול עבור מקבלי הקצבה, נגבים מתוך כלל הנכסים העומדים כנגד התחייבויות הקרן לכלל מקבלי הקצבה, וזאת בהתאם לגובה תקרת דמי הניהול הקבועה בתקנות. לגובה דמי הניהול בתקופת קבלת הקצבה קיימת השפעה על גובה קצבתו של הפנסיונר, וככל שדמי הניהול נמוכים יותר, כך תהיה קצבתו גבוהה יותר.

 

בעקבות רפורמות רגולטוריות שנעשו בשוק החיסכון הפנסיוני בשנים האחרונות שהביאו להגברת התחרות בשוק, אנו עדים לירידה משמעותית בשיעור דמי הניהול הממוצעים המשולמים בפועל על ידי העמיתים במהלך תקופת החיסכון, כך שבפועל מרבית העמיתים אינם משלמים את דמי הניהול המקסימליים הקבועים בתקנות. עם זאת, שינוי זה אינו בא לידי ביטוי באופן משמעותי גם בדמי הניהול המשולמים על ידי מקבלי קצבאות, שרובם עדיין משלמים את דמי הניהול המקסימליים, וזאת בין השאר בשל העדר אפשרות, נכון להיום, לניוד פנסיונרים בין הגופים המוסדיים החל מרגע קבלת הקצבה. 

 

מטרתו של תיקון תקנות המוצע היא לקבוע תקרת דמי הניהול נמוכה יותר מזו הקבועה כיום בתקנות בגין מקבלי קצבאות, וזאת לרווחת ציבור החוסכים והפנסיונרים, ובכל הנוגע למקבלי קצבה שיחלו לקבל קצבה מיום התחילה של התקנות, כמפורט להלן.  

 

תקנה 2

בתקנה זו מוצע לקבוע את תקרת דמי הניהול שישולמו על ידי מקבלי קצבה בפוליסות ביטוח שהוצאו על פי קופת ביטוח מיום כניסת התיקון לתוקף, על שיעור של  0.3% לשנה, זאת בדומה לשיעור שנקבע על ידי הממונה בהליך התחרותי לבחירת קרן ברירת מחדל.

 

תקנה 3  

בתקנה זו מוצע לקבוע את תקרת דמי הניהול שישולמו על ידי מי שיחלו לקבל קצבה מקרן פנסיה מקיפה או מקרן פנסיה כללית מיום כניסת התיקון לתוקף, על שיעור של 0.3% לשנה, זאת בדומה לשיעור שנקבע על ידי הממונה בהליך התחרותי לבחירת קרן ברירת מחדל.

 

 



[1] ס"ח התשס"ה, עמ' 889; התש"ף, עמ' 321.

[2] ס"ח התשמ"א עמ' 208; התשע"ט עמ' 160.

[3] ק"ת התשע"ב עמ' 1260; התשע"ד עמ' 977.