מבחנים לחלוקת כספי תמיכה של משרד האוצר לסיוע למוסדות ציבור שהכנסותיהם פחתו כתוצאה מהשלכות נגיף הקורונה

                                       לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

 

בהתאם לסעיף 31 לחוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-2020[1] (להלן – חוק התכנית לסיוע כלכלי), לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[2] (להלן – חוק יסודות התקציב), ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכה של משרד האוצר (להלן – המשרד) לסיוע למוסדות ציבור שהכנסותיהם פחתו כתוצאה מהשלכות נגיף הקורונה כמפורט להלן:

 

תקנה תקציבית מספר: ________

 

1. כללי

(1)  ועדת התמיכות (להלן – הוועדה), שתוקם לפי סעיף __ לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[3] (להלן – הנוהל), תדון בעניין תמיכה מהתקציב הממשלתי בהתאם לנוהל, בהתאם להוראות שייקבעו על ידי החשב הכללי במשרד האוצר ובהתאם למבחנים אלה.

(2)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון.

(3)  בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

(4)  כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

 

2. הגדרות

במבחנים אלה –  

"ארגון זכאי" – ארגון ללא כוונת רווח שאינו מוסד ממוסדות המדינה הפועל לטובת אחת או יותר מהמטרות הבאות: חינוך, רווחה, בריאות והצלת חיים, תרבות, אומנות, ספורט, דת, מחקר, מדע וטכנולוגיה, סביבה ובעלי חיים, מורשת והנצחה, שיכון ופיתוח עירוני, התנדבות, קהילה וחברה, ולמעט אחד מאלה:

(1) איגוד מקצועי;

(2) קרנות פילנתרופיות;

(3) ארגונים אשר תחום פעילותם הוא קשרים בינלאומיים;

(4) ארגוני סנגור, שינוי חברתי ופוליטי, למעט ארגונים אשר עיקר פעילותם היא לטובת סיוע לאוכלוסיות חלשות;

מטרת הארגון לעניין זה תיבדק, בין היתר, בהתאם לתחום הפעילות של הארגון אשר מצוין בנתוני הדו"ח המילולי האחרון שהוגש לרשם העמותות.

בנוסף לאמור, הגופים הבאים לא יחשבו כארגון זכאי:

(1)  קופות חולים כהגדרתן בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994;

(2)  בתי חולים כללים, פסיכיאטריים וגריאטריים;

(3)  תאגידי בריאות כהגדרתם בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985;

(4)  גוף מתוקצב כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב;

(5)  מוסד מוכר כמשמעותו בסעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958, או מוסד שניתנה לו תעודת היתר מאת המועצה להשכלה גבוהה לפי סעיף 21א לחוק האמור;

(6)  מוסד חינוך כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949;

(7)  בית ספר שחל עליו חוק פיקוח על בתי ספר, התשכ"ט-1969, המספק חינוך על-תיכוני, שבמסגרתו הוא מכשיר את תלמידיו לקראת בחינות ממשלתיות או לקראת השכלה המוכרת על ידי משרד ממשלתי;

(8)  מוסדות תרבות וספורט שזכאים לקבלת תמיכה לפי מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לסיוע למוסדות תרבות בשל השלכות נגיף הקורונה (הוראת שעה), מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לסיוע לגופי ספורט בשל אובדן הכנסה מכרטיסים ומנויים בגין השפעות נגיף הקורונה וכן מבחנים אחרים, ככל שיותקנו, שעניינם סיוע למוסדות אלה נוכח השלכות נגיף הקורונה.

"מחזור ההכנסות מפעילות" או "מחזור פעילות" מחזור ההכנסות מפעילות, בהתאם לדוחות כספיים מבוקרים, לפי כללי חשבונאות מקובלים וללא הכנסות ב"שווה כסף" ו-"שווי מתנדבים"; לגבי מוסד שאינו מחויב בעריכת דוחות כספיים מבוקרים או שאינו ערך דוחות כאמור, בהתאם לאישור מיוחד של רואה חשבון על מחזור ההכנסות כפי שיקבע החשב הכללי במשרד האוצר; מחזור ההכנסות יחושב לפי שיטת דיווח על בסיס מצטבר ובהתאם לדוחות סולו של התאגיד מבקש התמיכה לפי מבחנים אלה.

"מקדם ההשתתפות בהוצאות הקבועות" – שיעור הוצאות הנהלה וכלליות המרביות המותרות למוסד כמפורט להלן בטור ב, אשר יחושב בהתאם למחזור הכנסותיו של המוסד בשנת 2018 בתוספת 6 אחוזים וחצי (6.5%) כמפורט להלן בטור ג:

טור א'

מחזור ההכנסות מפעילות השנתי

טור ב'

שיעור שולי מרבי של הוצאות הנהלה וכלליות המותרות ממחזור ההכנסות השנתי

טור ג

מקדם ההשתתפות בהוצאות קבועות

עד 10 מיליון ₪

22%

28.5%

מעל 10 מיליון ₪ ועד 25 מיליון ₪

15.5%

22%

מעל 25 מיליון ₪ ועד 50 מיליון ₪

10%

16.5%

מעל 50 מיליון ₪ ועד 75 מיליון ₪

8.5%

15%

מעל 75 מיליון ₪ ועד 100 מיליון ₪

7.5%

14%

מעל 100 מיליון ₪ ואילך

5%

 

 

"תקופת הבסיס" – תקופה שתחילתה ביום 1 בינואר 2019 וסיומה ביום 31 בדצמבר 2019.

"תקופת החישוב" – תקופה שתחילתה ביום 1 במרץ 2020 וסיומה בתום החודש שקדם לחודש בו פורסם מבחן התמיכה.

 

3. מטרת התמיכה

מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא מתן סיוע למוסדות ציבור, אשר מחזור הכנסותיהם נפגע בשל ההשלכות הכלכליות של נגיף הקורונה.

 

4. תנאי סף לתמיכה

לתמיכה לפי מבחנים אלה יהיה זכאי רק מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק יסודות התקציב שהוא ארגון זכאי כהגדרתו מבחנים אלה שהוועדה מצאה כי עמד בכל תנאי הסף האלה:

(1)  מוסד הציבור הגיש את בקשת התמיכה כנדרש, בהתאם להנחיות שיפורסמו באתר המשרד;

(2)  מוסד הציבור מחזיק באישור ניהול תקין בתוקף לשנת 2020 מהרשם המתאים לפי דין;

(3)  מחזור ההכנסות של מוסד הציבור בשנת הכספים 2018 עולה על 500 אלף ₪ ואם יש לו דוח כספי מבוקר -  300 אלף שקלים חדשים, ואינו עולה על 400 מיליון שקלים חדשים;

לגבי מוסד ציבור שפעילותו החלה לאחר יום 1 בינואר 2018, מחזור ההכנסות שלו לעניין סעיף זה יחושב מיום 1 בחודש שלאחר יום תחילת הפעילות עד יום 31 בדצמבר 2018 מחולק במספר חודשי הפעילות בשנת 2018 ומוכפל ב-12;

(4)  עלות הפעילות של מוסד הציבור בשנת 2018, בהתאם לדוחות כספיים מבוקרים או בהתאם לאישור מיוחד של רואה חשבון כפי שיקבע החשב הכללי במשרד האוצר, מהווה לפחות 50% ממחזור הפעילות של המוסד;

לעניין סעיף זה: "עלות הפעילות" – הוצאות המוסד בגין פעילותו, ללא הוצאות בשווה כסף ושווי מתנדבים, ללא הוצאות הנהלה וכלליות, מימון, פחת ואחרות;

(5)  המוסד אינו זכאי למענק סיוע לעסקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה, בהתאם להחלטת ממשלה מספר 5015 מיום ל' בניסן התש"ף (24 באפריל 2020) או למענק בהתאם לפרק ו' לחוק התכנית לסיוע כלכלי;

(6)  מחזור הכנסותיו החודשי הממוצע של המוסד לתקופה החישוב, נמוך בשיעור העולה על 25% ביחס למחזור ההכנסות החודשי הממוצע של המוסד לתקופת הבסיס;

לגבי מוסד שנתמך בשנים 2019 או 2020 לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב או קיבל מקדמות לתמיכה כאמור, מחזור הכנסותיו בשנים אלה לעניין פסקה זו יחושב תוך הפחתת התמיכה שאושרה בשנת 2019 או המקדמה שקיבל בתקופת החישוב, לפי העניין.

(7)   הפעילות הנתמכת מופנית לכלל האוכלוסיה ובמהותה אינה מיועדת מלכתחילה לקידום עניינו של פרט או פרטים מסוימים וידועים.

 

5. אופן חלוקת התמיכה

(א) בשלב הראשון, תיבחן עמידתו של כל מוסד ציבור בתנאי הסף לקבלת התמיכה. מוסד אשר ועדת התמיכות תקבע לגבי כי עומד בכל תנאי הסף יעבור לשלב הבא.

(ב) בשלב השני, תחושב התמיכה הבסיסית בהתאם לתחשיב המפורט להלן:

(1)  חישוב התמיכה הבסיסית:

(א) למוסד ציבור ושיעור הירידה במחזור הכנסותיו בהתאם לחישוב האמור המפורט בסעיף 4(7) עולה על 25% ואין עולה על 40% - סכום השווה למכפלה של 0.1 במקדם ההשתתפות בהוצאות הקבועות ובחצי מחזור הכנסותיו בשנת 2018;

(ב)  למוסד ציבור ששיעור הירידה במחזור הכנסותיו בהתאם לחישוב האמור המפורט בסעיף 4(7) עולה על 40% ואין עולה על 60% - סכום השווה למכפלה של 0.2 במקדם ההשתתפות בהוצאות הקבועות ובחצי מחזור הכנסותיו בשנת 2018;

(ג) למוסד ציבור ששיעור הירידה במחזור הכנסותיו בהתאם לחישוב האמור המפורט בסעיף 4(7) עולה על 60% ואין עולה על 80% - סכום השווה למכפלה של 0.35 במקדם ההשתתפות בהוצאות הקבועות ובחצי מחזור הכנסותיו בשנת 2018;

(ד)  למוסד ציבור ששיעור הירידה במחזור הכנסותיו בהתאם לחישוב האמור המפורט בסעיף 4(7) עולה על 80% - סכום השווה למכפלה של 0.5 במקדם ההשתתפות בהוצאות הקבועות ובחצי מחזור הכנסותיו בשנת 2018;

(2)  לגבי מוסד ציבור שקיבל בשנת 2018 תמיכה לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, מחזור ההכנסות בשנת 2018 לצורך חישוב התמיכה הבסיסית בהתאם לסעיף קטן (1), יחושב תוך הפחתת התמיכה שאושרה לו בגין שנה זו.

(3)  התמיכה הבסיסית המרבית שיכולה להיקבע למוסד ציבור כמפורט בסעיף קטן (ב) לא תעלה על 1,500,000 שקלים חדשים.

(4)  לגבי מוסד ציבור אשר קיבל תמיכה לפי מבחנים לחלוקת כספי תמיכה של משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים לשמירה על המשכיות הפעילות ושימור התשתית הארגונית של מוסדות ציבור המעניקים שירות חברתי בשל השפעות נגיף הקורונה (הוראת שעה)[4] (להלן – מבחן הסיוע לארגונים חברתיים), התמיכה הבסיסית שתחושב לו לפי מבחנים אלה, תהיה בניכוי התמיכה שקיבל מכוח מבחן הסיוע לארגונים חברתיים.

(ג) בשלב השלישי, יחולו אחת מן ההוראות האלה, לפי העניין:

(1)  היה שווה סך כל התמיכה הבסיסית של כלל המוסדות לפי סעיף קטן (ב) לסך כל התקציב המיועד לחלוקה, סכום התמיכה שיינתן לכל מוסד יהיה שווה לסך כל התמיכה הבסיסית שלה נמצא זכאי לפי סעיף קטן (ב);

(2)  עלה סך כל התמיכה הבסיסית לה נמצאו זכאים כלל המוסדות לפי סעיף קטן (ב) על סך כל התקציב המיועד לחלוקה, תחושב התמיכה שתינתן לכל מוסד כדלהלן:

(א) ראשית, תופחת התמיכה הבסיסית באופן יחסי;

(ב)  שנית, בעבור מוסד שפחתה התמיכה בו, בעקבות ההפחתה היחסית כאמור בסעיף קטן (א), מ-7,000 שקלים חדשים, תוגדל התמיכה עד ל-7,000 שקלים חדשים ובהתאמה, תפחת התמיכה מכל יתר המוסדות לפי חלקו היחסי של כל מוסד בתמיכה שנקבעה לכלל מוסדות אלה.

(3)  פחת סך כל התמיכה הבסיסית לה נמצאו זכאים כלל המוסדות לפי סעיף קטן (ב) על סך כל התקציב המיועד לחלוקה, תחלוק יתרת התמיכה באופן יחסי לגובה התמיכה לה זכאי לפי סעיף (ב) ובלבד שהתמיכה שתנתן במסגרת המבחן לא תעלה על 70% מהיקף הירידה במחזור העמותה בתקופת החישוב.

 

6. סבב חלוקה נוסף

במקרה בו נותר תקציב שלא נוצל לצורך תשלום התמיכות, הוועדה תהיה רשאית להחליט על ביצוע סבב נוסף של חלוקת תמיכות לפי מבחנים אלה, ובהתאם לאמור להלן:

(1)  תקופת החישוב כהגדרתה במבחנים אלו תעודכן כך שתחילתה תהיה ביום 1 בינואר 2020 וסיומה בתום החודש הקלנדרי המלא שקדם לפרסום ההזמנה להגשת בקשות לקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה בסבב זה. היה החודש הקלנדרי המלא האמור דצמבר 2020 או מאוחר מכך, תעודכן תקופת החישוב לפי מבחנים אלה לשנת 2020 במלואה.

(2)  לגבי מוסד ציבור שקיבל תמיכה לפי מבחנים אלה במסגרת סבבים קודמים, מחזור הכנסותיו יחושב תוך הפחתת התמיכות שקיבל המוסד כתוצאה מסבב חלוקת התמיכות הקודמים, ככל שקיבל;

(3)  סכום התמיכה שיינתן במסגרת הסבב הנוסף, למוסד שקיבל תמיכה בסבבי חלוקת התמיכות הקודמים, יהיה בניכוי התמיכה שקיבל במסגרת הסבב הראשון; לעניין סעיף זה תובא בחשבון גם תמיכה שהתקבלה לפי מבחן הסיוע לארגונים חברתיים.

(4)  בכל מקרה, בלי לגרוע מהאמור במבחנים אלה, סכום התמיכה שישולם לכל מוסד לפי מבחנים אלה, בכלל סבבי החלוקה במצטבר, לא יעלה על 2,500,000 שקלים חדשים.

 

7. קיזוז כפל תמיכה

נמצא זכאי לקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה מוסד ציבור אשר קיבל מענק סיוע לעסקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה, בהתאם להחלטת ממשלה מספר 5015 מיום ל' בניסן התש"ף (24 באפריל 2020) או בהתאם לפרק ו' לחוק התכנית לסיוע כלכלי, יקוזז סכום התמיכה לפי מבחנים אלה מכספים המגיעים למוסד הציבור, לרבות ממענקים שיושלמו לו כחלק מהסיוע בשל צמצום פעילותו או סגירתו בשנת 2020 בשל הוראות הדין בשל התפשטות נגיף הקורונה או בשל הקטנה בהכנסותיו העצמיות בשנת 2020, אף אם הם מכונים בשם אחר.

 

 

8. הוראות נוספות

(א) לא תינתן תמיכה לפי מבחנים אלה למוסד אשר יפסיק את פעילותו במהלך שנת 2020; לעניין זה, לא תחשב כהפסקה אי פעילות בחודשים מרץ עד יולי או ספטמבר עד נובמבר 2020.

(ב) יובהר, כי אין בקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה משום כפל תמיכה האסור ביחס לכל סוג של תמיכה או תקצוב שקיבל המוסד מאת כל גורם שהוא, ציבורי או אחר.

(ג) סך כל התמיכה במוסד לפי מבחנים אלה לא יעלה על שיעור של 90% מכלל עלות הפעילות שלו בשנת 2020.

 

9. תחילה ותוקף

תחילתם של מבחנים אלה ביום פרסומם והם יעמדו בתוקפם עד יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021).

 

_______________ התשפ"א

(____________, 2020)

 

_________________________

ישראל כ"ץ

שר האוצר



[1] ס"ח התש"ף, עמ' 298;

[2] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[3] י"פ התש"ף, עמ' 482 ותיקונים.

[4] י"פ התש"ף, עמ' 7203.