תזכיר טיוטת תקנות הרופאים הווטרינרים (פרסומת אסורה), (תיקון), התשפ"א-2020

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הרופאים הווטרינרים (פרסומת אסורה) (תיקון), התשפ"א-2020

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן:

תקנות הרופאים הווטרינריים (פרסומת אסורה), התשס"ב-2002 (להלן- התקנות), קובעות שורה של מגבלות באשר לתוכן, לצורה ולדרך שרופאים וטרינרים רשאים לפרסם עצמם.

המגבלות שעוגנו בתקנות נועדו לכתחילה להגן על כבוד המקצוע וכן למנוע הטעיה של הציבור. רבות מהמגבלות שעניינן שמירה על כבוד המקצוע הינן בעלות אופי "טכני", והן עוסקות בתוכן, בצורה ובדרך הפרסום. לצד החשיבות בקביעת מגבלות כאמות, הן כרוכות בהתערבות רחבה יחסית, העלולה להצר את חופש העיסוק של רופאים וטרינרים.

במסגרת תכנית להפחתת הנטל הרגולטורי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, נערכה בחינה  מחדש של התקנות.  נמצא, כי בשים לב להתפתחות אפשרויות הפרסום והשיווק העצמי ומאפייניהם, הטלת מגבלות כה רבות על אפשריות הפרסום, עלולה לפגוע יתר על המידה בעיקר בחופש העיסוק של רופאים וטרינרים חדשים, המבקשים להשתלב בשוק, ויש בהן למנוע תחרות. הסרת המגבלות הקיימות בהקשר זה, תוכל להוביל להגברת התחרות, להוזלת מחירים לצרכן  ולהעלאת איכות השירות. 

לפיכך, מוצע לתקן את התקנות, באופן המצמצם את המגבלות הקיימות על פרסום שירותי רפואה וטרינרית, הן בנוגע לתכני הפרסום, הן בנוגע לצורת הפרסום והן בנוגע לדרך הפרסום. זאת, תוך הותרת ההוראות בתקנות אשר יש בהן כדי להבטיח את אמינות הפרסום וקבלת שירות מקצועי ומהימן.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:

 

תקנות הרופאים הווטרינרים (פרסומת אסורה) (תיקון), התשפ"א-2020

 

 

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ב) ו-(ג) לחוק הרופאים הווטרינרים, תשנ"א-1991 (להלן - החוק), בהתייעצות עם הסתדרות הרופאים הווטרינרים בישראל, ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות הרופאים הווטרינרים (פרסומת אסורה), התשס"ב-2002[1] (להלן- התקנות העיקריות), בתקנה 1 -

 

 

 

 

(1) בפסקה (1)-

 

 

 

 

 

(א)  בפסקת משנה (א), המילים "ציון נתונים מספריים או אחרים על הצלחה של טיפול רפואי או טיפול אחר בבריאות בעלי חיים שמבצע רופא וטרינר, לרבות" ימחקו, ואחרי "הבטחת תוצאות" יבוא "שווא".

 

 

 

 

 

(ב) פסקאות משנה (ב) ו-(ו) - בטלות.

 

 

 

(2)  פסקאות (2) ו-(3) - בטלות.

 

תיקון תקנה 2

2.  

בתקנה 2 לתקנות העיקריות, פסקה (2) - תימחק.

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

____________

אלון שוסטר

שר החקלאות ופיתוח הכפר

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

כללי

תקנות הרופאים הווטרינריים (פרסומת אסורה), התשס"ב-2002 (להלן- התקנות), קובעות שורה של מגבלות באשר לתוכן, לצורה ולדרך שרופאים וטרינרים רשאים לפרסם עצמם.

המגבלות שעוגנו בתקנות נועדו לכתחילה להגן על כבוד המקצוע וכן למנוע הטעיה של הציבור. רבות מהמגבלות שעניינן שמירה על כבוד המקצוע הינן "טכניות" באופיין, והן עוסקות בתוכן, בצורה ובדרך הפרסום. לצד החשיבות בקביעת מגבלות כאמות, יש לזכור כי הן מהוות התערבות ממשלתית רחבה יחסית, העלולה להצר את חופש העיסוק של רופאים וטרינרים.

במסגרת תכנית להפחתת הנטל הרגולטורי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר  (להלן – התכנית להפחתת נטל), נערכה בחינה מחדש של התקנות. נמצא, כי בשים לב להתפתחות מאפייני ואפשרויות הפרסום והשיווק העצמי, הטלת מגבלות כה רבות על אפשריות הפרסום, פוגעת בעיקר בחופש העיסוק של רופאים וטרינרים חדשים, המבקשים להשתלב בשוק הקיים באמצעות פרסום שירותיהם לקהל לקוחות פוטנציאלי, ויש בהן למנוע תחרות חיובית למתן שירותי וטרינריה. הסרת המגבלות הקיימות בהקשר זה, תוכל להוביל להגברת תחרות חיובית, הוזלת מחירים לצרכן, העלאת איכות השירות וכיוצא בזה. 

לפיכך, מוצע לתקן את התקנות, באופן המצמצם את המגבלות הקיימות על פרסום, הן בנוגע לתכני הפרסום, הן בנוגע לצורת הפרסום והן בנוגע לדרך הפרסום. זאת, תוך הותרת ההוראות אשר יש בהן כדי להבטיח שהציבור יקבל שירות מקצועי, מהימן ונחוץ, כמו גם יבטיח מניעת הטעיה של הציבור.

 

לתקנה 1

לפסקה (1) - מוצע לבטל את  האיסור הקבוע בתקנה 1(1)(א) לתקנות העיקריות על ציון נתונים מספריים או אחרים בדבר הצלחה של טיפול רפואי, או טיפול אחר בבריאות בעלי חיים שמבצע רופא וטרינר. זאת מן הטעם שככלל אין בציון נתונים עובדתיים כשלעצמם משום הטעיה. עם זאת, מוצע להותיר את האיסור על הבטחת שווא של תוצאות טיפול, או יצירת תקוות שווא, מכיוון שפרסום שכזה עלול לפגוע בלקוח שיבצע טיפולים שאינם נחוצים לו או אינם יעילים דיים.

כן מוצע לבטל את האיסור הקבוע בתקנה 1(1)(ב) ו- (ו) לתקנות העיקריות. אין בפרסום בדבר מיומנותו, ידיעותיו, שירותיו וכשירותו המקצועית של רופא וטרינר משום הטעיית הצרכן. כמו כן, על רקע מאפייני הפרסום בשנים האחרונות, הן באמצעי המדיה הישנה והן באמצעי הניו-מדיה, פרסום כאמור אינו נתפס עוד כפוגע או מפחית מכבוד המקצוע. בנוסף, במסגרת הבחינה שנעשתה כחלק מהתכנית להפחתת הנטל נמצא כי בפועל, רופאים וטרינריים אינם עושים שימוש בתארים נוספים שעשויים להטעות כאמור בתקנה 1(1)(ו) לתקנות העיקריות. מדובר באיסור שאין לו רלוונטיות. 

לפסקה (2) - מוצע לבטל את פסקאות (2) ו-(3) לתקנה 1 לתקנות העיקריות. באשר לביטול הנוגע לצורת הפרסום - כיום נהוגות צורות שונות ורבות לפרסום, ואין הצדקה לקבוע באופן גורף ומקדמי כי צורת פרסום מסוימת, כגון מנגינה או תמונה, מהווה פגיעה בכבוד המקצוע.

באשר לביטול הנוגע לדרך הפרסום - בעידן המדיה הנוכחית לא נכון לראות בדרכי שיווק אלו פגיעה בכבוד המקצוע, בפרט שחלק מדרכי השיווק שנאסרו בתקנה 1(3) לתקנות העיקריות כבר אינן נפוצות או שחלפו מן העולם.

לתקנה 2

מוצע לבטל את ההוראה המעוגנת בתקנה2(2) לתקנות העיקריות,  שעניינה איסור על פרסום מבצעים, הגרלות, חלוקת פרסים ומתנות או כל טובת הנאה אחרת בקשר עם טיפול רפואי בבעל חיים. זאת, מן הטעם שכיום מבצעים וכיוצא באלו אינם נתפסים עוד כבעלי פוטנציאל לפגיעה בציבור, ויש באיסור משום הטלת מגבלה שאינה מידתית על חופש העיסוק.

 

 

 

 



[1] ק"ת התשס"ב, עמ' 598.