תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2021), התשפ"א - 2020
ענף ההטלה (ביצי מאכל) בישראל מצוי במסגרת של תכנון כולל (בדומה לענף החלב). הענף מוסדר על ידי המדינה כדי לשמור על איזון בין היצע ביצי המאכל לבין הביקוש להן, וזאת לשם הגנה על רמת מחירים סבירה - לטובת היצרנים והצרכנים גם יחד – ולשם שמירה על מקור פרנסתם של העוסקים בענף. בנוסף, התכנון בענף ההטלה משמש כלי לפריסת ההתיישבות, בעיקר בפריפריה.
הסדרת הענף, ובכלל זה קביעת המכסה הארצית להטלה ועקרונות לקביעת מכסות אישיות, נעשית מזה שנים רבות, מכוח חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד - 1963 (להלן – החוק).
לפי סעיף 31 לחוק, שר החקלאות ופיתוח הכפר, לאחר התייעצות עם המועצה לענף הלול, רשאי לקבוע בתקנות, מדי שנה בשנה, היקף מכסה ארצי לייצור ביצי מאכל ועקרונות לקביעת מכסות ייצור ושיווק אישיות למגדלים. תקנות כאמור, מחייבות אישור ועדה מוועדות הכנסת.
ביום 2 בדצמבר 2020 עתיד להתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת דיון בעניין תיקון מוצע לתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020), התש"ף – 2020 (להלן – כללי 2020). עניינו של התיקון האמור בהגדלת המכסה הארצית וכפועל יוצא מכך, במתן תוספת מכסה רוחבית למגדלים קיימים והקצאת מכסה למגדלים חדשים.
לעמדת המשרד, ככל שהתיקון המוצע לכללי 2020 יאושר בוועדת הכלכלה ויכנס לתוקף עוד בשנת 2020, לא יהיה צורך בתוספת מכסה ארצית בשנת 2021 ובקביעת הוראות בדבר הקצאת מכסה למגדלים חדשים לאותה שנה. במקרה זה, מוצע לקבוע כי היקף המכסה הארצית יהיה 2,440 מיליון ביצי מאכל לשיווק, ללא תוספת מכסה רוחבית למגדלים קיימים וקביעת מכסה למגדלים חדשים. ככל שהתיקון האמור לכללי 2020 לא יאושר, מוצע להגדיל את המכסה הארצית ביחס לשנת 2020 ולקבוע הוראות בדבר קביעת תוספת מכסה רוחבית לכלל המגדלים בהתמלא תנאים מסוימים והוראות בדבר קביעת מכסה למגדלים חדשים.
תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2021), התשפ"א-2020
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 31 ו-53 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963[1] (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם המועצה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2], אני מתקין תקנות אלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה – |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"אזור עדיפות לאומית", "ישוב חדש" ו"ישוב צמוד גדר" –כמשמעותם בסעיף 1 להחלטת הממשלה מס' 3738, מיום ל' בניסן התשע"ח (15 באפריל 2018), שהתקבלה לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"אזור עוטף עזה" - יישובי עוטף עזה כהגדרתם בסעיף ... להחלטת הממשלה מס' ...., מיום ..... (......), שהתקבלה לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"אפרוחות" – אפרוחים משעת בקיעתם מהביצה עד גיל שבעה ימים; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"אתר חדש" – אתר שיוקם בשנת התכנון או שהוקם בשנת התכנון הקודמת, אשר יועתק אליו לול הבסיס ומתקיימים לגבי הלול שהוקם בו התנאים הקבועים בתקנה 9(ב)(4)(א) ו-(ב); |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"בעל מכסה" – מי שנקבעה לו מכסה לשנת התכנון לפי תקנות אלה; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"בעל משק לול לייצור פטמים" - חקלאי שהיה בעל מכסה לייצור פטמים לפי החוק והפסיק לייצר פטמים לפני יום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018); |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"גיל אחד" – עופות שבקעו בפרק זמן שלא יותר מ-10 ימים; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"חוק ההתייעלות הכלכלית" - חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009[3]; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"המועד הקובע" – ט"ז' בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020); |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"המועצה" – המועצה לענף הלול שהוקמה לפי סעיף 2 לחוק; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"כללי 2020" – תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020), התשפ"א 2020; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"כללי 2018" – תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2018), התשע"ח-2018[4]; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"כללי 2016" – תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2016), התשע"ו-2015[5]; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"להקה" – מטילות בגיל אחד שמחזיק מגדל; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"לול בלא כלובים" – לול שהמטילות בו מוחזקות במבנה בלא כלובים; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"לול הבסיס" – לול המצוי במשקו של בעל מכסה במען הרשום שלו או במשק של בעל מכסה אחר בתחום אותו יישוב; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"לול חדש" – לול שהוקם במהלך שנת התכנון או במהלך שנת התכנון הקודמת ומתקיימים לגביו התנאים הקבועים בתקנה 9(ב)(4)(א) ו-(ב), ובלבד שהשטח שיעמוד לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר; לעניין הגדרה זו, "לול שהוקם" – לרבות לול קיים שהותאם לדרישות הקבועות בהגדרה זו; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מגדל פטם" - בעל משק ובו לול לייצור פטמים, אשר הלול המצוי במשקו היה מאוכלס בעופות בשנת התכנון או בשנת התכנון הקודמת; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מטילות" – תרנגולות שגילן עולה על חמישה חודשים; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מכסת הבסיס" – מכסה אישית שנקבעה למגדל לראשונה לפי כללים או תקנות שהותקנו מכוח סעיפים 31 ו-53 לחוק, כולל תוספות קבועות שהוקצו להם מכוח הכללים והתקנות כאמור. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"עופות להטלה" – מטילות, פרגיות ואפרוחות; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"פטמים" – תרנגולים ותרנגולות שגילם אינו עולה על חמישה חודשים המיועדים לגידול לצרכי מאכל; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"פרגית" – תרנגולת בגיל שמונה ימים עד חמישה חודשים; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"שנת התכנון" – שנת 2021; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"שנת התכנון הקודמת" – שנת 2020. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מכסה ארצית |
2. |
גודל משק הלול לייצור ביצי מאכל לשיווק בהיקף ארצי בשנת התכנון, יהיה גידול מטילות לייצור 2,440 מיליון ביצי מאכל לשיווק (להלן – המכסה הארצית). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
קביעת מכסות אישיות |
3. |
העקרונות לקביעת מכסות אישיות לייצור ביצי מאכל לשיווק לכל מגדל לשנת התכנון, במסגרת המכסה הארצית, יהיו כאמור בתקנות 4 עד 8. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מכסה אישית |
4. |
לכל מגדל תיקבע מכסה אישית לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת התכנון, שתהיה שווה למכסה האישית לייצור ביצי מאכל לשיווק שנקבעה לו לשנת התכנון הקודמת. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מכסות חדשות |
5. |
(א) ועדת המכסות תקבע עד 160 מכסות אישיות בהיקף של 500,000 ביצי מאכל כל אחת (להלן – ההיקף הכולל של המכסות החדשות) למגדלים חדשים כמפורט להלן: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) עד 10 מכסות אישיות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלי פטם המייצרים את מכסתם במשקם ביישובים שבהם מגדלים מטילות לפי מכסות; מכסה לפי פסקה זו תיקבע למגדל פטם כאמור בהתמלא כל אלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) הלול המצוי במשקו נמצא במרחק של פחות מ-300 מטר מלול מטילות מאוכלס; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) מספר בעלי המכסות ביישוב עולה על מספר מגדלי הפטם; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) המבקש הצהיר כי הוא לא יאכלס את הלול או לול אחר המצוי במרחק של פחות מ- 300 מטר מלול מטילות מאוכלס, בעופות משלוחה שאינה עופות להטלה, ואם הוא מגדל בלול עופות משלוחה כאמור הוא יתחייב להפסיק את הגידול בתום המדגר; בתקנת משנה זו, "שלוחה" – אחת מאלה: עופות לרבייה, עופות להטלה או עופות לפיטום; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) עד 25 מכסות אישיות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים מיישובים באזור עדיפות לאומית, שגודל נחלתם לא עולה על 30 דונם ומספר בעלי המכסה ביישוב שבו מצוי משקם בשנת התכנון הקודמת עולה על 50, ובלבד שלא נקבעה להם או לבני זוגם, בעבר, מכסה לייצור פטמים לשיווק לפי החוק; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (4); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) עד 25 מכסות אישיות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים שמתקיימים בהם התנאים האמורים בפסקה (2) מיישובים צמודי גדר; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (4); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) עד 50 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות, בתוספת יתרת המכסה לפי פסקאות (2) ו-(3) יוקצו למגדלים חדשים מיישובים באזור עדיפות לאומית, בעלי משק לול לייצור פטמים, אשר הצהירו כי לא יגדלו עוד פטמים, אם מספר בעלי משק לול לייצור פטמים ביישובם עולה על 20; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (8); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) עד 10 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים ביישובים באזור עוטף עזה אשר יקימו לול ללא כלובים; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (8); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים ביישובים חדשים; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (8); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(7) 15 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים באזור עדיפות לאומית מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית בלבד; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (8); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(8) 15 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות, בתוספת יתרת המכסות לפי פסקאות (4) עד (7) יוקצו למגדלים חדשים ביישובים באזור עדיפות לאומית ולמגדלים העומדים בתנאים הקבועים בפסקה (7) שלא נקבעה להם מכסה לפי הפסקה האמורה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור ברישה לתקנת משנה (א), קביעת מכסה לפי תקנת משנה (א)(1) למגדל פטם שהוא בעל מכסה, תהיה בהיקף של 250,000 ביצי מאכל בלבד, ובלבד שמתקיימים לגביו שאר התנאים הקבועים בתקנת משנה (א)(1). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) קביעת מכסה לפי תקנות משנה (א) ו-(ב) תותנה בהתקיים כל אלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) המגדל הוא תושב ישראלי; לעניין זה "תושב" – כהגדרתו בחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965[6]; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) המגדל הוא בעלים של קרקע חקלאית שנועדה לשמש לגידול בעלי חיים ושניתן לפי כל דין להקים עליה לול לגידול מטילות; לעניין זה, "בעלים" – לרבות מי שזכאי על פי דין להירשם כבעלים – אם זו קרקע פרטית, וכן בעל זכויות בנחלה, שהוא מחזיק כמשמעותו בסעיף 2 לחוק ההתיישבות החקלאית (סייגים לשימוש בקרקע חקלאית ובמים), התשכ"ז-1967[7] (להלן – מחזיק); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) המגדל מתגורר מגורי קבע בסמוך לקרקע החקלאית הנזכרת בתקנת משנה (ג)(2), ואם הוא מחזיק – הוא מתגורר בנחלתו; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) המגדל ייצר את מלוא מכסתו בלול שמתקיים לגביו אחד מאלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) בלול חדש שבבעלותו, המצוי בקרקע החקלאית הנזכרת בתקנת משנה (ג)(2); |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) בלול חדש המצוי ביישוב שבו מצויה הקרקע החקלאית הנזכרת בתקנת משנה (ג)(2), במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, ובלבד שמספר המגדלים שייצרו בלול זה לא יעלה על 10, והכל אם שיעור המגדלים החדשים שייצרו באותו הלול לא יפחת מ- 50% והבעלות בלול היא של כל המגדלים שמייצרים בו; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) אם מספר בעלי המכסה ביישוב שבו מצויה הקרקע החקלאית הנזכרת בתקנת משנה (ג)(2) נמוך מ- 10 – גם בלול חדש ביישוב אחר המצוי באותה מועצה אזורית, במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, ובלבד שאם מכסתו נקבעה לפי תקנת משנה (א)(5), היישוב מצוי באזור עוטף עזה, והכל אם שיעור המגדלים החדשים שייצרו באותו הלול לא יפחת מ- 50% והבעלות בלול היא של כל המגדלים המייצרים בו; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) אם הוא מגדל פטם – גם בלול מהמפורטים להלן: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) בלול חדש ביישוב שבו מצוי משקו, במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) היה המגדל בעל מכסה קודם לשנת התכנון – רשאי הוא לייצר את המכסה החדשה במשקו, בלול שבו יוצרה מכסתו בשנת התכנון הקודמת או בלול כאמור וגם בלול אחר המצוי במשקו, אם ניתן אישור מאת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר או מאת מי שהוא הסמיכו לכך כי הלול האחר מתאים לגידול מטילות, והכל בלבד שהוא לא ייצר פטמים במשקו, שהעופות בגיל אחד ושהשטח שיעמוד לרשות כל מטילה ללא הרחבה של הלול לא יפחת משלוש מאות וחמישים סמ"ר; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(3) בלול שמצוי ביישוב שבו מצוי משקו, ושנמצא במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, אשר מתקיימים בו כל אלה: יוצרו בלול פטמים בשנת התכנון או בשנת התכנון הקודמת, לפחות; למגדלים שיצרו פטמים בלול קודם לשנת התכנון נקבעה לראשונה מכסה לפי תקנות אלה; מספר המגדלים שייצרו בלול לא יעלה על 10; הבעלות בלול היא של כל המגדלים; ניתן אישור מאת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר או מאת מי שהוא הסמיכו לכך כי הלול מתאים לגידול מטילות; מתקיימים לגבי הלול התנאים הקבועים בתקנה 9(ב)(4)(א) ו-(ב); והשטח שיעמוד לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ה) אם הוא בעל משק לול לייצור פטמים – גם בלול כאמור בפסקת משנה (ד)(3), אם הוא ייצר קודם לשנת התכנון פטמים בלול זה; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
לעניין פסקאות משנה (א) עד (ג), "לול חדש" - לול שאוכלס לראשונה בשנה שבה נבחנת העמידה בתנאי זה ומתקיימים לגביו התנאים הקבועים בתקנה 9(ב)(4)(א) ו-(ב), ובלבד שהשטח שיעמוד לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) המגדל, או בן זוגו, לא היה במועד כלשהו קודם לשנת התכנון אחד מאלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) בעל מכסה לייצור ושיווק ביצי מאכל מכוח החוק, למעט מגדל פטם שהוא גם בעל מכסה ומתקיימים לגביו התנאים הקבועים בתקנת משנה (א)(1); |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) בעל מכסה מכוח צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), התשכ"ז-1967[8], או מכוח חוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011[9] (להלן – חוק תכנון משק החלב), למעט מי שנקבעה לו רק מכסת חלב עזים, וועדת המכסות שהוקמה מכוח סעיף 5 לחוק תכנון משק החלב, הכירה במשקו כמשק סגור. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) בקשה לקבלת מכסה תוגש בתוך 60 ימים מיום פרסומן של תקנות אלה ותהיה ערוכה לפי הנוסח שבתוספת הראשונה; ועדת המכסות תהיה רשאית לקבוע מועד נוסף להגשת בקשות מטעמים שיירשמו ובלבד שהודעה על כך תפורסם בשני עיתונים יומיים לפחות, מהם אחד בשפה הערבית ובאתר האינטרנט של המועצה שכתובתו www.ofot.org.il (להלן – אתר האינטרנט של המועצה); הדרך והמועדים להגשת בקשה לפי תקנת משנה זו יפורסמו באתר האינטרנט של משרד החקלאות ופיתוח הכפר שכתובתו www.moag.gov.il. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ה) בקשה לקבלת מכסה ניתן להגיש רק לפי אחת מפסקאות (1) עד (8) שבתקנת משנה (א), בהתאם לבחירת המבקש; ואולם מבקש העומד בתנאים הקבועים בפסקה (7) שלא נקבעה לו מכסה לפי הפסקה האמורה, ייכלל גם ברשימת המבקשים לפי פסקה (8). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ו) ראתה ועדת המכסות כי קביעת מכסה לכל המבקשים שעומדים בתנאים לפי תקנות משנה (א)(1) או (ב) וכן בתנאים לפי תקנת משנה (ג), תביא לכך שהיקף המכסות הכולל יעלה על היקף המכסות הכולל הקבוע בתקנת משנה (א)(1), תפעל כדלקמן: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) תחילה תקבע מכסה לקבוצת מבקשים שהיחס בינם לבין סך כל מגדלי הפטם המגדלים את הפטמים בלול הנמצא במרחק של פחות מ-300 מטר מאותו לול מטילות הוא 1, ושמספר המבקשים באותה קבוצה הוא הקטן ביותר, בסדר עולה; ראתה ועדת המכסות כי בשתי קבוצות או יותר יש אותו מספר מבקשים וכי הביקוש עולה על ההיצע תערוך הגרלה בין הקבוצות בהתאם לקבוע בתקנת משנה (ז)(4); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) נותרה מכסה לאחר קביעת מכסות לפי פסקה (1), תחילה תיקבע מכסה לקבוצת מבקשים שהיחס בינם לבין סך כל מגדלי הפטם באותו יישוב המייצרים בלול הנמצא במרחק של פחות מ-300 מטר מאותו לול מטילות הוא הגדול ביותר, בסדר יורד; ראתה ועדת המכסות כי לשתי קבוצות או יותר יש אותו יחס וכי הביקוש עולה על ההיצע תערוך הגרלה בין הקבוצות בהתאם לקבוע בתקנת משנה (ז)(4); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) ראתה ועדת המכסות כי בקביעת מכסות לפי פסקאות (1) ו-(2) לאותה קבוצת מבקשים, הביקוש עולה על ההיצע, תערוך הגרלה בין חברי הקבוצה בהתאם לקבוע בתקנת משנה (ז)(4); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
בתקנת משנה זו, "קבוצת מבקשים" – סך כל המבקשים העומדים בתנאי הקבוע בתקנת משנה (א)(1)(א) ביחס לאותו לול מטילות. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ז) ראתה ועדת המכסות כי קביעת מכסה לכל המבקשים שעומדים בתנאים לפי פסקאות (2) עד (8) לתקנת משנה (א) וכן בתנאים לפי תקנת משנה (ג) תביא לכך שהיקף המכסה הכולל יעלה על היקף המכסה הכולל הקבוע באותה פסקה, תפעל כדלקמן: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) תחילה תקבע מכסה למגדלים שייצרו את מלוא מכסתם בלול בלא כלובים; מספר המכסות שיקבעו כאמור יהיה בהיקף של עד 30 אחוזים מהמכסות שנקבעו באותה פסקה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) ראתה ועדת המכסות כי בקביעת מכסות לפי פסקה (1) לכלל המגדלים שהתחייבו לייצר את מכסתם בלול בלא כלובים, הביקוש עולה על ההיצע, תערוך ביניהם הגרלה בהתאם לקבוע בפסקה (4); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) לאחר קביעת מכסה לפי פסקאות (1) ו- (2) תערוך ועדת המכסות הגרלה בין כלל המבקשים לעניין אותה פסקה לתקנת משנה (א) ותקבע מכסה אישית כאמור באותה פסקה לתקנת משנה (א) לזוכים בהגרלה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) הגרלה לפי תקנת משנה זו תהיה פומבית, תיערך בפיקוח עורך דין, ויוזמנו אליה כל המבקשים; הוועדה תערוך רשימות של כל המבקשים לפי תקנת משנה זו בהתאם לתוצאות ההגרלות. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ח) ועדת המכסות תעביר לשר, אחת לחודש, מידע אודות קביעת מכסה לפי תקנה זו; בתקנת משנה זו, "מידע" - שמות המגדלים להם נקבעה מכסה ותקנת המשנה שלפיה היא נקבעה ושמות המגדלים שהחלו לייצר את מכסתם." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מכסות מיוחדות למוסדות להכשרה מקצועית ולבתי ספר חקלאיים |
6. |
ועדת המכסות, לאחר אישור מנהל האגף לחינוך התיישבותי במשרד החינוך או מנהל האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, לפי העניין, רשאית לקבוע מכסה חדשה בהיקף של עד 100,000 ביצי מאכל לבית ספר חקלאי או לבית ספר מקצועי שבפיקוח האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים שמתוכננת לקום בו מגמת לימוד חקלאי הכוללת לול הטלה, אם מספר התלמידים הרשומים ללימוד במגמה זו הוא 20 לפחות, ובלבד שהמכסה הכוללת שתוקצה לפי תקנה זו לא תעלה על 1,000,000 ביצים; מכסה לפי תקנה זו תיקבע לפי בקשת בית הספר החקלאי או בית הספר המקצועי, לפי העניין. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תוספות קבועות |
7. |
(א) ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה שוויתר בשנת התכנון או בשנת התכנון הקודמת על שימוש חקלאי בקרקע שעיבד כדין עד אותו מועד, לטובת האגודה החקלאית שבה נמצא משקו, לצורך הקמת אתר חדש, תוספת מכסה בהיקף של עד 25,000 ביצים לכל דונם קרקע שעובד כדין במועד עקירת הגידול, אם התקיימו כל אלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) הקרקע אינה קרקע בחלקה א'; בפסקה זו, "חלקה א'" – חלק מנחלה שהוא שטח רצוף של קרקע המיועד בתכנית תקפה למגורים, למבני משק של בעל הזכויות בנחלה ולעיבוד חקלאי; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) זכות השימוש בקרקע שעליה יוקם האתר החדש תינתן לכל בעלי הנחלות באותו היישוב המגדלים את מכסתם בלול זה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) הבעלות על הלול שיוקם באתר תהיה של כל בעלי המכסה מאותו יישוב המגדלים בלול; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) הוכח להנחת דעתה של ועדת המכסות שהמגדל עתיד להעתיק את גידול מכסתו לאתר החדש ביישוב שבו מצוי משקו; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) לבקשה לוועדת המכסות יצורף אישור מנהל המחוז במשרד החקלאות ופיתוח הכפר שבתחומו מצויה הקרקע, על עיבוד הקרקע כדין במועד עקירת הגידול; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
בתקנת משנה זו, "אגודה חקלאית" – כמשמעותה בתקנה 2(1) לתקנות האגודות השיתופיות (סוגי אגודות), התשנ"ו-1995[10]. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) תוספת מכסה לפי תקנת משנה (א) תתבטל אם בעל המכסה לא יגדל את כל מכסתו באתר חדש ביישוב שבו מצוי משקו בתוך 24 חודשים מיום עקירת הגידול או אם יפסיק להתקיים תנאי אחר מהתנאים האמורים בתקנת המשנה האמורה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה שבשנת התכנון העתיק את הגידול שלו, במלואו, לראשונה, מלול שאינו עומד בדרישות האמורות בתקנה 9(ב)(4)(ב), ללול חדש המצוי במשקו או באתר חדש המצוי בישוב שבו מצוי משקו, ושאינו במשקו של בעל מכסה אחר, תוספת מכסה של עד 100,000 ביצים, אם אין בצמידות לאותו הלול מבנה לול נוסף בבעלות של בעל מכסה המייצר באותו הלול ויש בלול מערכות הפעלה הנפרדות מכל לול אחר, ובלבד שמתקיים אחד מאלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) יכולת הייצור בלול היא בהיקף של עד 18,000 מטילות ולא יהיה בתוספת המכסה כדי להגדיל את מספר המטילות בלול החדש מעבר ל-18,000 מטילות ובנוסף לכך, אם הלול הוקם בשנת התכנון הקודמת, לא יוצרה בו מכסה בהיקף של למעלה מ-18,000; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) הלול הוא לול בלא כלובים שיכולת הייצור בו היא בהיקף של עד 22,500 ולא יהיה בתוספת המכסה כדי להגדיל את מספר המטילות בלול מעבר ל-22,500 מטילות, ובנוסף לכך, אם הלול הוקם בשנת התכנון הקודמת, לא יוצרה בו מכסה בהיקף של למעלה מ-22,500; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
בתקנת משנה זו - |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מערכות הפעלה" – מערכת אספקת מזון, מערכת לאיסוף זבל, מערכת איסוף ביצים ומערכת קירור ביצים. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) תוספת כאמור בתקנת משנה (ג) תקבע בעת העתקת הגידול והאכלוס לראשונה בלול החדש ובלבד שהמגדל שיווק כדין ביצים, באחת מן השנים 2017, 2018 ו-2019, בכמות העולה על 87 אחוזים מהמכסה שנקבעה לו לאותה שנה; לבקשה לוועדת המכסות יצורף אישור מנהל המחוז במשרד החקלאות ופיתוח הכפר שבתחומו מצוי הלול על העברת כל הגידול ללול חדש כאמור; המכסה הכוללת שתוקצה לפי תקנת משנה (ג) לא תעלה על 20 מיליון ביצים. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ה) ועדת המכסות תקבע לבקשתו של בעל מכסה שמכסת הבסיס שלו קטנה מ-500,000 ביצים, תוספת מכסה שתשלים את מכסת הבסיס שלו ל-500,000 ביצים, אם הוא מייצר את מלוא מכסתו בשנת התכנון בלול חדש ביישוב שבו מצוי משקו, במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, וכל עוד הוא ייצר את מלוא מכסתו באותו הלול. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ו) ועדת המכסות תקבע לבקשתו של בעל מכסה שנקבעה לו תוספת מכסה חד פעמית לפי תקנה 7(ה) או (ו) לכללי 2020, תוספת מכסה בהיקף המכסה שנקבעה לו כאמור, אם הוא עמד בתנאים שנקבעו לכך בתקנת משנה (ז) לתקנה האמורה וייצר את תוספת המכסה החד פעמית בשנת התכנון הקודמת, ובלבד שהוא ימשיך לייצר את מלוא מכסתו בלול שמתקיימים לגביו התנאים האמורים בתקנה 7(ז) לכללי 2020. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תוספת חד-פעמית
|
8. |
(א) ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה שהעתיק בשנת התכנון את הגידול שלו מלול הבסיס שאינו עומד בדרישות האמורות בתקנה 8(ב)(4)(ב) לאתר חדש שאוכלס לראשונה בשנת התכנון, בהתאם לבקשתו, תוספת מכסה חד-פעמית בהיקף השווה לכמות הביצים שתטיל הלהקה המצויה בלול הבסיס בתקופה שממועד העתקתו כאמור עד תום שנת התכנון או עד הגעת הלהקה לגיל 26 חודשים, לפי המוקדם מביניהם; בתום התקופה האמורה בתקנת משנה זו לא יגדל בעל המכסה את מכסתו או חלק ממנה בלול הבסיס, אלא אם כן בזמן שחלף ממועד העתקת הגידול ניתן ללול הבסיס אישור כי הוא עומד בדרישות לפי תקנה 8(ב)(4)(א) ו-(ב). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מכסה לפי תקנת משנה (א) תינתן בכפוף לתנאים האלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) לבקשה לוועדת המכסות תצורף התחייבות של המגדל, חתומה בפני עורך דין, לפיה המגדל מתחייב כי בתום התקופה האמורה בתקנת משנה (א), יפסיק את הגידול בלול הבסיס, אלא אם כן בזמן שחלף ממועד העתקת הגידול ניתן ללול הבסיס אישור כי הוא עומד בדרישות לפי תקנה 8(ב)(4)(א) ו-(ב); |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) הבקשה לוועדת המכסות תכלול את פרטי האתר החדש, שנת הקמתו, ותאריך האכלוס של הלהקה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) לבקשה לוועדת המכסות יצורף אישור מנהל המחוז במשרד החקלאות ופיתוח הכפר שבתחומו מצוי האתר החדש, כי מדובר באתר חדש, וכי אכלוסו הראשוני של הלול הוא בשנת התכנון. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) המכסה הכוללת שתוקצה לפי תקנת משנה (א) לא תעלה על 34 מיליון ביצים. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) בעל מכסה שנקבעה לו תוספת חד-פעמית מכוח תקנה 8(א) לכללי 2016 לא יגדל את מכסתו או חלק ממנה בלול הבסיס, אלא אם כן בזמן שחלף ממועד העתקת הגידול ניתן ללול הבסיס אישור כי הוא עומד בדרישות לפי תקנה 8(ב)(4)(א) ו-(ב). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ה) ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה שבאחת מן השנים 2017, 2018 ו- 2019 שיווק כדין ביצים בכמות העולה על 87 אחוזים מהמכסה שנקבעה לו לאותה שנה, תוספת מכסה חד-פעמית של 4 אחוזים מהמכסה שנקבעה לו לפי תקנה 4, ואם הוא מייצר את מכסתו בלול המצוי ביישוב באזור עוטף עזה - תוספת של 4.4 אחוזים מהמכסה כאמור. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ו) בנוסף לאמור בתקנת משנה (ה), ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה תוספת של 1 אחוז מהמכסה שנקבעה לו לפי תקנה 4 אם הוא מייצר את מכסתו בלול בלא כלובים. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ז) תוספת לפי תקנות משנה (ה) ו- (ו) תיקבע אך ורק למגדל אשר ייצר את מלוא מכסתו בלול שבו השטח שעומד לרשות כל מטילה בלול לא יפחת משלוש מאות וחמישים סמ"ר, ואם הלול הוא לול חדש – השטח שעומד לרשות כל מטילה בלול לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר, ובלבד שניתן אישור מאת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר או מאת מי שהוא הסמיכו לכך כי הלול עומד בדרישה האמורה, וכי אם לא מתקיימים בלול התנאים הקבועים בתקנה 9(ב)(4)(ב) – ניתן היה לייצר את מלוא המכסה, לרבות התוספת בהתאם לתקנת משנה (ה), בהתאם לדרישה האמורה קודם לשנת התכנון; בתקנת משנה זו, "לול חדש" – כהגדרתו בתקנה 1, לרבות לול שראו בו לול חדש לפי כללי 2016, כללי 2017 או כללי 2018." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מקום הגידול |
9. |
(א) לא ייצר בעל מכסה את מכסתו בלול שאינו מצוי במשקו, אלא אם כן קיבל היתר מוועדת המכסות. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) ועדת המכסות תיתן לבעל מכסה, לבקשתו, היתר לייצר את מכסתו בלול שאינו מצוי במשקו אם מצאה שהתקיים בו אחד מאלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) הוא בעל מכסה שייצר כדין עד המועד הקובע את מלוא מכסתו בלול של בעל מכסה אחר, והוא ממשיך לייצרה בשנת התכנון באותו הלול או בלול אחר שעד המועד הקובע יוצרה בו כדין, מכסה של יותר מבעל מכסה אחד; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) הוא בעל מכסה שעד המועד הקובע ייצר כדין בלול שבמשקו את מלוא מכסתו ומכסה של בעל מכסה אחר והוא מבקש לייצר בשנת התכנון את מלוא מכסתו בלול אחר שעד המועד הקובע יוצרה בו, כדין, מכסה של יותר מבעל מכסה אחד; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) על אף האמור בתקנה 5, הוא מגדל פטם שנקבעה לו מכסה לפי תקנה 4א(א)(1) לכללי 2020, למשך מחזור גידול אחד, או מגדל פטם שנקבעה לו מכסה לפי תקנה 5(א)(1) לכללי 2018 שניתן לו היתר לפי תקנה 9(ב)(3) לכללים האמורים, עד תום מחזור הגידול, ובלבד שהוא ייצר את המכסה בלול המצוי בתחום המועצה האזורית שבו מצוי משקו ושמתקיימות לגביו הוראות פסקה (4)(א) ו-(ב)." |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) הוא בעל מכסה שייצר את מכסתו קודם לשנת התכנון והוא מבקש לייצר בשנת התכנון את מלוא מכסתו בלול שמתקיימים לגביו כל התנאים שלהלן: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) הלול עומד בהוראות חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד-1994[11], והתקנות שהותקנו מכוחו; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) ניתן לגבי הלול רישיון לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968[12], ובלבד שמתקיימות לגביו ההוראות הקבועות בתקנות רישוי עסקים (תנאים לרישוי משקי עופות ולולים), התשמ"א-1981[13]; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) מספר המטילות בלול לא עולה על 55,000 מטילות; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) הלול מצוי ביישוב שבו נמצא משקו של בעל המכסה או ביישוב אחר; ואולם אם מצוי ביישוב אחר, בתנאי שמתקיים אחד מאלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(1) מספר בעלי המכסה המייצרים את מכסתם בלול זה מבין בעלי המכסה ביישוב שבו נמצא המשק עומד על 50% לפחות מכלל בעלי המכסה המייצרים את מכסתם בלול זה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(2) מספר בעלי המכסה שאינם בעלי הלול המייצרים את מכסתם בלול זה לא עולה על 4, אם מספר בעלי המכסה ביישוב עולה על 15 מגדלים, או על 8 אם מספר בעלי המכסה ביישוב הוא עד 15 מגדלים ובלבד שהלול שבו מיוצרת המכסה אינו לול חדש כהגדרתו בפסקה (ב)(5) שבבעלות מגדל שמכסתו נקבעה לראשונה כאמור באותה פסקה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(3) מספר בעלי המכסה ביישוב שבו נמצא משקו של בעל המכסה נמוך מ-25 והלול שבו תיוצר המכסה מצוי ביישוב אחר בתחום אותה מועצה אזורית שבה נכלל היישוב של בעל המכסה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
(4) הוא בעל מכסה שנקבעה לו תוספת חד-פעמית מכוח תקנה 8(א) לכללי 2016, והלול שבו תיוצר המכסה מצוי במרחק של עד 50 קילומטרים מהישוב שבו מצוי משקו; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) הוא מגדל שנקבעה לו מכסה לראשונה בשנים 2015 עד 2019, ובלבד שהוא ייצר את מלוא מכסתו בלול חדש שמתקיים לגביו האמור בתקנה 5(ג)(4)(ב) או (ג), לפי העניין, ובכפוף לתנאים הקבועים בתקנה 5(ג)(3); לעניין זה, "לול חדש" - לול שהוקם ואוכלס במהלך שנת התכנון ומתקיימים לגביו התנאים הקבועים בתקנת משנה (ב)(4)(א) ו-(ב), ובלבד שהשטח שיעמוד לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) האמור בתקנת משנה (ב)(1) ו-(2) יחול, ובלבד שלא יהיה בכך כדי להגדיל את המכסה הכוללת המיוצרת בשנת התכנון באותו לול על ידי בעלי מכסות שאינם הבעלים של הלול ביותר מ-18% לעומת המכסה שיוצרה באותו לול על ידי בעלי מכסות שאינם הבעלים של הלול, ביום י"ח בטבת התשע"ג (31 בדצמבר 2012). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
פנייה לקביעת מכסות אישיות |
10. |
(א) מי שזכאי למכסה אישית לפי תקנות 4 עד 7 והוא לא קיבל על כך הודעה עד תום 30 ימים מיום פרסום תקנות אלה, רשאי לפנות עד תום 60 ימים מיום הפרסום האמור לוועדת המכסות בבקשה לקביעת מכסתו. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) ועדת המכסות רשאית, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, לדון בבקשות שהוגשו לה לאחר המועד האמור. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) החלטת ועדת המכסות בבקשה לפי תקנות משנה (א) ו-(ב) תינתן בתוך 30 ימים ממועד הגשת הבקשה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מכסת עופות להטלה |
11. |
(א) המועצה תקבע לכל בעל מכסה, בתחילת שנת התכנון וכן לפי הצורך במהלכה, מכסת עופות להטלה לייצור מכסתו על פי מפתחות אחידים כמפורט בתוספת השנייה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) המועצה תנפיק לבעל מכסה תעודת מגדל שתפורט בה מכסת העופות שנקבעה לו לייצור מכסתו לפי תקנת משנה (א). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
שיווק אפרוחות |
12. |
קבלן מורשה כמשמעותו בסעיף 44 לחוק לשיווק חומר רביה להטלה לא ישווק אפרוחות לבעל מכסה אלא באישור בכתב של המועצה ובהתאם לתנאי האישור. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
גידול פרגיות ושיווקן |
13. |
(א) לא יגדל אדם פרגיות אלא אם כן הוא קיבל אותן כאפרוחות מקבלן מורשה לשיווק חומר רביה כמשמעותו בסעיף 44 לחוק. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) לא ישווק אדם פרגיות לבעל מכסה אלא באישור בכתב של המועצה ובהתאם לתנאי האישור. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
החזקת מטילות |
14. |
(א) לא יחזיק אדם מטילות אלא אם כן בידיו תעודת מגדל לפי תקנה 10(ב), ובהתאמה לכמות הרשומה בה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) המועצה רשאית להורות לבעל מכסה המחזיק עופות להטלה בכמות עודפת על מכסת העופות להטלה שקבעה לו או לאדם שאינו בעל מכסה שמחזיק עופות להטלה שלא כדין להעביר את הכמות העודפת או את כל העופות שהוא מחזיק, לפי העניין, להמתה, באופן שתורה ובהתאם להוראות כל דין. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
שמירת דינים |
15. |
אין בתקנות אלה כדי לגרוע מכוחו של דין אחר. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
תוספת שנייה |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(תקנה 11(א)) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
קביעת מכסת עופות להטלה על בסיס גיל הלהקה או סוג הגידול |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
עד גיל 28 חודשים עם הנשרה כפויה – 250 ביצים למטילה; עד גיל 21 חודשים ללא הנשרה כפויה – 260 ביצים למטילה; לגידול אורגני או לגידול חופש ללא הנשרה כפויה – 200 ביצים למטילה; בתוספת זו, "הנשרה כפויה" - מניעת מזון מתרנגולות מטילות במטרה ליצור אצלן מחזור הטלה נוסף. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 6055 – 3)
__________________
אלון שוסטר
שר החקלאות ופיתוח הכפר
דברי הסבר
תקנות אלה מכוח חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963, מותקנות מדי שנה והן נועדו לקבוע את היקף המכסה הארצית של ביצי מאכל לשיווק, בשנת התכנון, ואת אופן קביעת המכסות האישיות למגדלים קיימים וכן למגדלים חדשים – ככל שנקבעת מכסה להקצאה למגדלים חדשים באותה שנת תכנון.
מוצע לאמץ את ההוראות המעוגנות בתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020), תש"ף -2020 (להלן – התקנות לשנת 2020), לרבות התיקון המוצע לתקנות האמורות, אשר פורסם להערות הציבור ביום 11 באוגוסט 2020.
מאחר שהתיקון לתקנות לשנת 2020 טרם אושר בוועדת הכלכלה, הנוסח המוצע כולל גם הוראות בדבר קביעת תוספת מכסה רוחבית וקביעת מכסה למגדלים חדשים. לעמדת גורמי המקצוע, ככל שהתיקון האמור יאושר, לא יהיה צורך בקביעת התוספת הרוחבית והמכסות החדשות, והוראות אלו יושמטו מהנוסח שיוגש לוועדה.
תקנה 1 - הגדרות
במידה שהתיקון לתקנות לשנת 2020 לא יאושר, מוצע לקבוע מכסה למגדלים חדשים. לשם כך, מוצע להוסיף את ההגדרות "אזור עדיפות לאומית", "ישוב חדש", "ישוב צמוד גדר" ו"אזור עוטף עזה". זאת על רקע עמדת השר לפיה יש לקבוע מכסות חדשות לחקלאים המתגוררים באזור עדיפות לאומית ובאזור עוטף עזה, כמשמעותם בהחלטות הממשלה מס' 3738, מיום 15.4.2018 ומס' ..., מיום 22.11.2020 (להלן - החלטות הממשלה). כמו כן, מוצע להוסיף את ההגדרות "בעל משק לול לייצור פטימים" ו "מגדל פטם", בהתאם לעמדה לפיה יש לקבוע מכסות חדשות גם למגדלים כאמור, כפי שיורחב להלן.
תקנה 2
מוצע לקבוע כי המכסה הארצית לשנת 2021 תהיה 2,440 מיליון ביצי מאכל לשיווק.
תקנה 5
ככל שהתיקון לתקנות לשנת 2020 לא יאושר, מוצע לקבוע כי ועדת המכסות תקבע 160 מכסות חדשות, בהיקף של 500,000 ביצי מאכל כל אחת למגדלים חדשים, ואם מדובר במגדל פטם שהוא בעל מכסת הטלה - מכסה אישית בהיקף של 250,000 ביצי מאכל, בהתאם למפורט להלן -
1. קביעת מכסות משיקולים ווטרינריים - בדומה לתקנות שהותקנו לשנת 2018, מוצע לקבוע כי עד 10 מכסות חדשות (יתרת המכסה שטרם נוצלה בהתאם לתקנות לשנת 2018) תקבענה למגדלי פטם בישובים שבהם קיימים לולי הטלה. מאחר שמדובר בקביעת מכסה שנועדה לפתור בעיה ווטרינרית, מוצע לאפשר למגדלים כאמור לייצר את מכסתם, בין היתר, גם בלולים שאינם לולים חדשים, בהתמלא תנאים מסוימים. ככל שמדובר בלול שאינו במשקו של המגדל כאמור בתקנת משנה (א)(1)(2) בנוסח המוצע – יובהר כי הכוונה לייצור בלול פעיל, שגודלו בו פטמים בשנת התכנון או בשנה שקדמה לה, לפחות. כן יובהר כי בלול כאמור יוכלו לייצר רק מגדלי פטם וכן בעלי משק לייצור פטמים שתקבע להם מכסה לפי התקנות.
2. קביעת מכסות למגדלים מישובים באזור עדיפות לאומית ואזור עוטף עזה - מוצע לקבוע עד 150 מכסות חדשות למגדלים מיישובים באזור עדיפות לאומית ואזור עוטף עזה, בהתאם למפורט להלן -
א. קביעת מכסה למגדלים כאמור על בסיס שיקולים מקצועיים - בין הישובים הכלולים במפת העדיפות מצויים ישובים חקלאים המאופיינים בגודל נחלה קטן יותר, בין ביחס ליישובים חקלאים אחרים באזור עדיפות לאומית ובין ביחס ליישובים חקלאים אחרים בכל הארץ. משכך, היכולת להתפרנס בהם מגידולים צמחיים נמוכה מאזורי התיישבות אחרים. בנוסף, על רקע ההבנה כי קיים יתרון לגודל, תוך צמצום עלויות ייצור, לרבות באמצעות שיתופי פעולה בתפעול הלולים, נמצא לנכון לחזק את הייצור בישובים בהם מצויים מספר לא מבוטל של בעלי מכסות. אשר על כן ובהתייחס לעובדה שהיכולת להתפרנס מענף ההטלה, שהוא ענף מתוכנן, כמעט וודאית, מוצע לתעדף בהקצאת מכסות הטלה ישובים העומדים בתנאים לעיל. בתוך קבוצה זו מוצע לתעדף תחילה 50 מגדלים חדשים אשר לא נקבעה להם או לבני זוגם מכסת פטם בעבר, ולקבוע לקבוצה זו מכסות אישיות בהיקף של עד 50 מכסות אישיות, מהן 25 מכסות למגדלים ביישובים צמודי גדר. לאחר מכן, תקבע מכסה בהיקף של עד 50 מכסות, בתוספת המכסה שנותרה לאחר ההקצאה לכל הזכאים לפי תקנה 5(א)(2), למגדלים חדשים שכן ייצרו בעבר פטמים. לאור המשבר העמוק השורר בענף הפטם, יצרנים רבים פרשו מהענף והפסיקו לגדל. הקצאת מכסה לקבוצה זו, תסייע בידם לעבור לגידול חלופי, להתפרנס ולמנוע הגירה שלילית מהאזור.
ב. קביעת מכסה למגדלים מיישובים באזור עוטף עזה – הקצאת מכסה בהתאם לתקנת משנה זו היא בהתאם להחלטת ממשלה מס' ... הנ"ל רק למי שיתחייב להקים לול ללא כלובים.
ג. קביעת מכסה למגדלים ביישובים חדשים – בדומה להקצאה בהתאם לתקנות שהותקנו לשנת 2017, על מנת לעודד את התפתחותם של יישובים חדשים ומתוך הבנה שהכנסת גורמי ייצור חדשים תסייע במשיכת מתיישבים חדשים, מוצע לקבוע כי 10 מכסות חדשות יוקצו למגדלים ביישובים חדשים.
ד. קביעת מכסה למגדלים מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית בלבד באזור עדיפות לאומית – בדומה לשנים עברו, מוצע לקבוע כי עד 15 מכסות אישיות יקבעו למגדלים חדשים מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית באזורי עדיפות לאומית.
ה. מכסה בהיקף של עד 15 מכסות חדשות, בתוספת מכסה שנותרה לאחר קביעת מכסה לזכאים לפי תקנה 5(א)(2) עד (6) לתקנות בנוסח המוצע, תקבעה למגדלים חדשים המתגוררים ביישובי עדיפות לאומית בהתאם למפה הכללית.
תקנה 7
עניינה של תקנה 7 קביעת תוספת מכסה קבועה למגדלים קיימים.
מתוך רצון לתמרץ מעבר מלולים שלא מתקיימים לגביהם ההוראות הקבועות בתקנות רישוי עסקים (תנאים לרישוי משקי עופות ולולים), התשמ"א-1981 ללולים חדשים העומדים בדרישות האמורות, נקבע כי בעל מכסה אשר בשנת התכנון העתיק את הגידול שלו, במלואו, לראשונה, ללול כאמור, יהיה זכאי לתוספת מכסה של 100,000 ביצים. משנודע למשרד כי יש מי שמבקשים לפרש את ההוראה באופן שיאפשר קביעת תוספת מכסה כאמור גם במעבר מלול העומד כבר בדרישות תקנות רישוי עסקים, מוצע להבהיר ב'רחל בתך הקטנה' כי לתוספת זכאים רק בעלי מכסה שהעתיקו את הגידול מלול שאינו עומד בדרישות ללול העומד בדרישות, אחרת הבסיס לקביעת ההטבה נשמט.
בנוסף, במידה והתיקון לתקנות לשנת 2020 יאושר, מוצע לקבוע כי למגדל שנקבעה תוספת חד פעמית לפי תקנה 7(ה) או(ו) לתקנות לשנת 2020 (תקנה שטרם אושרה), ואשר גידל את התוספת שניתנה עוד בשנת 2020 בצמוד למכסתו בשנת 2020, תוך עמידה בכל התנאים שנקבעו לכך תוספת זו, תיקבע התוספת החד פעמית כתוספת קבועה. זאת, כל עוד הוא מייצר את מכסתו בלול שמתקיים לגביו התנאים האמורים בתקנה 7(ז) לתקנות לשנת 2020, אם יאושר התיקון המוצע.
תקנה 8
עניינה של תקנה 8 הינה קביעת תוספת מכסה חד-פעמית. בשנים עברו, כאשר הוחלט על הגדלת המכסה הארצית, חלק מהתוספת הארצית יועד להקצאת תוספת למכסות האישיות, כתוספת אחוזית. הרציונל שעמד בבסיס הקביעה כאמור הוא כי בהינתן יתרון לגודל, נכון יהיה להגדיל תחילה את המכסה למגדלים קיימים, וככל שהדבר יתאפשר לקבוע מכסה גם למגדלים חדשים. זאת כמובן מבלי שיהיה בכך לגרוע מסמכות השר לייעד חלק מהתוספת גם לתכליות ציבוריות נוספות.
לאור מידע שנמסר למשרד ולפיו, ישנם מגדלים שכלל לא יצרו את התוספת ואף חמור מכך, העבירו אותה למגדלים אחרים, מוצע לקבוע כי התוספת האמורה תקבע כמכסה חד פעמית לאותה שנת תכנון. ככל שהתכנון בענף ימשך, ניתן יהיה לקבוע את התוספת החד פעמית כתוספת קבועה למגדלים אשר נקבעה להם תוספת כאמור ואשר יצרו את מכסתם, כולל התוספת. הכל בכפוף למדיניות השר באותה עת ואישור ועדת הכלכלה.
במידה והתיקון לתקנות לשנת 2020 לא יאושר, תוספת כאמור תהיה בשיעור של 4% מהמכסה שנקבעה למגדל לפי תקנה 5 לתקנות, ואם המגדל מיישובי עוטף עזה בשיעור של 4.4% מהמכסה.
כמו כן, מוצע לעודד גידול בלולים ללא כלובים ולקבוע תוספת נוספת בשיעור של 1% מהמכסה שנקבעה למגדל בשנת התכנון הקודמת , אם הוא מגדל את המטילות בלול ללא כלובים.
עוד מוצע לקבוע כי התוספת תיקבע אך ורק למגדל אשר ייצר את מלוא מכסתו בלול בו השטח העומד לרשות כל מטילה בלול לא יפחת משלוש מאות וחמישים סמ"ר ואם הלול הוא לול חדש – השטח שעומד לרשות כל מטילה בלול לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר, ובלבד שניתן אישור מאת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר או מאת מי שהוא הסמיכו לכך כי הלול עומד בדרישה האמורה, וכי אם לא מתקיימים בלול התנאים הקבועים בתקנה 9(ב)(4)(ב) – ניתן היה לייצר את מלוא המכסה בהתאם לדרישה האמורה קודם לשנת התכנון.
תקנה 9
תקנה 9 לתקנות עניינה מקום הגידול.
בעבר, מגדלים שמכסתם נקבעה לראשונה לפי התקנות נדרשו להקים לול במשקם כתנאי למימוש המכסה. בהתחשב בהוראות שמוצע לעגן בתקנה 5, שעניינה מכסות חדשות, בנוגע למקום הגידול, מוצע לקבוע כי גם מגדלים שמכסתם נקבעה לראשונה בשנים 2015 עד 2019 יוכלו לייצר את מכסתם בלול חדש שאינו במשקם בכפוף לתנאים שנקבעו ביחס למגדלים שמכסתם נקבעה לראשונה לפי התקנות בנוסח המוצע.
בנוסף, בדומה להוראה שעוגנה בכללי 2018, מוצע לקבוע כי מגדל פטם יוכל לייצר את מכסתו בלול שאינו במשקו למשך מחזור גידול אחד. הוראה דומה נקבעה הכללי 2018, ובהתאמה מוצע לאפשר לאותם מגדלי פטם שניתן להם אישור לפי כללי 2018 להמשיך ולייצר את מכסתם בלול כאמור עד תום מחזור הגידול.
[1] ס"ח התשכ"ד, עמ' 12; התשס"ג, עמ' 455.
[2] ס"ח התשל"ז, עמ' 226; התשנ"ד, עמ' 348.
[3] ס"ח התשס"ט, עמ' 157.
[4] ק"ת התשע"ח, עמ' 748 .
[5] ק"ת התשע"ו, עמ' 534 (עמ' 1634) ועמ' 1000.
[6] ס"ח התשכ"ה, עמ' 270.
[7] ס"ח התשכ"ז, עמ' 108.
[8] ק"ת התשכ"ז, עמ' 2987.
[9] ס"ח התשע"א, עמ' 762.
[10] ק"ת התשנ"ו, עמ' 246.
[11] ס"ח התשנ"ד, עמ' 56.
[12] ס"ח התשכ"ח, עמ' 204.
[13] ק"ת התשמ"א, עמ' 868.