תזכיר תיקון לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור

תיקון לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א(ו) לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1], ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסם בזה תיקון לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[2] (להלן – הנוהל), כמפורט להלן:

1.  תיקון סעיף 10

(א) בסעיף קטן (א), אחרי המילה "יחויב", יבוא "כתנאי לאישור תמיכה";

(ב)  סעיף קטן (ב) – בטל;

(ג) סעיף קטן (ג)  - בטל;

2.  תיקון סעיף 26

בסעיף קטן (א), במקום הסיפה, מהמילים "עד יום 31 בדצמבר" יבוא "בהתאם למועדים הקבועים בסעיפים 27(ח) ו-(ט).

3.  תיקון סעיף 27

אחרי סעיף 27(ז) יבוא:

"(ח)  על אף האמור בסעיף 26(א), ועדת התמיכות תהיה רשאית לקיים דיון לגבי מוסד ציבור אשר אין בידו אישור ניהול תקין לשנת התמיכה במועד דיון הוועדה, ולאשר לו תמיכה בכפוף להשלמת אישור ניהול תקין, תוך ביצוע קיזוז כאמור בסעיף קטן (ט), ובלבד שימסור לוועדת התמיכות אישור ניהול תקין לא יאוחר מיום 30 באפריל בשנה שבעדה מבוקשת התמיכה (להלן – המועד האחרון להגשת אישור ניהול תקין); לא מסר מוסד הציבור אישור ניהול תקין עד למועד האחרון להגשת אישור ניהול תקין, כספי התמיכה שנשמרו עבורו יחולקו בין מוסדות הציבור שאושרה להם תמיכה באופן יחסי בהתאם למבחן התמיכה בעניין;

(ט) אישרה ועדת התמיכות תמיכה בכפוף להשלמת אישור ניהול תקין כאמור בסעיף קטן (ח) ולא הוגש אישור כאמור עד ליום 28 בפברואר לשנת התמיכה, יקוזז מסכום התמיכה שאושרה לו סכום ששיעורו כשיעור תקופת האיחור ביחס לשנת התמיכה. לעניין זה "תקופת האיחור" – פרק הזמן החל מיום ה-1 במרץ לשנת התמיכה ועד ליום בו הגיש מוסד הציבור אישור ניהול תקין."

4.  הוראת שעה לשנת 2020

אחרי סעיף 10(ג)(2) יבוא:

"(3) ועדת התמיכות רשאית, בכפוף לפרסום הזמנה נוספת להגשת בקשות תמיכה לתקופה שלא תפחת מ-5 ימי עבודה, לאשר תמיכה למוסד ציבור, אף אם אישור הניהול התקין שלו נכנס לתוקף במועד מאוחר יותר, ובלבד שאישור הניהול התקין לא נכנס לתוקף במועד מאוחר מיום 1 בנובמבר 2020.

5.  תחילה

(ד)  תחילתו של תיקון זה, למעט סעיף 4, ביום י"ז בטבת התשפ"א (1 בינואר 2021).

(ה) תחילתו של סעיף 4 בתאריך ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020) ותוקפו עד ליום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020)

 

 

___________, התשפ"א                                                                                ___________________

(___________, 2020)                                                                                                        ישראל כץ

                                                                                                                                                  שר האוצר

 

(803-35-2020-102)

 

 

דברי הסבר:

משרדי הממשלה מעניקים מידי שנה תמיכות מתקציב המדינה לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן – החוק) בסך כולל של כ-3 מיליארד שקלים לכ-3,000 מוסדות ציבור הפועלים למטרת חינוך, תרבות, דת, מדע, אמנות, רווחה, בריאות, ספורט או מטרות דומות. נוהל שר האוצר לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור (להלן – הנוהל), שפורסם מכוח סעיף 3א(ו) לחוק, המסדיר את תהליך הגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה ובחינתן, ובכלל זה את לוחות הזמנים להליכי חלוקת התמיכות, התנאים לקבלת תמיכה, הדרישות ממוסדות הציבור הנתמכים ותהליכי הפיקוח והבקרה עליהם.

בהתאם להחלטת ממשלה 4418 (בק/128) מיום 15 באוקטובר 1998, ללא הגשת אישור ניהול תקין על ידי מוסד הציבור לא תדון ועדת התמיכות המשרדית בבקשות התמיכה שהוגשו ידו. מטרת תיקון הנוהל היא לאפשר למשרדי הממשלה להתחיל ולטפל בבקשת התמיכה שהגיש מוסד ציבור ולקדם את ההיערכות הנדרשת לחלוקת התמיכות לכל מוסדות הציבור, זאת לצד הבטחה כי ללא הגשת אישור ניהול תקין כאמור לא תוכל לתת ועדת התמיכות את אישור התמיכה הסופי במוסדות ציבור אלו.

בהתאם, מוצע כי הגשת אישור ניהול תקין בעבור שנת התמיכה תתאשר עד ליום 30 באפריל לשנת התמיכה (להלן – המועד האחרון להגשת אישור ניהול תקין) תוך הפעלת מנגנון הקיזוז שנקבע ככל והאישור הוגש לאחר יום 1 במרץ לשנת התמיכה. ועדת התמיכות תוכל לדון בקשת התמיכה שהוגשה עוד בטרם התקבל אישור ניהול תקין ולאשר למוסד הציבור תמיכה בכפוף להשלמת אישור ניהול תקין.

כך, מוסד ציבור אשר הגיש אישור ניהול תקין עד ליום 28 בפברואר לשנת התמיכה יקבל תמיכה בעבור שנה שלמה, בהתאם להוראות מבחן התמיכה הנוגע לעניין. מוסד ציבור אשר הגיש אישור ניהול תקין בין תאריך 1 במרץ לשנת התמיכה ועד 30 באפריל לשנת התמיכה, יקבל תמיכה בעבור שנה שלמה תוך קיזוז סכום מתוך סך התמיכה שאושרה לו ששיעורו כשיעור תקופת האיחור ביחס לשנת התמיכה. לעניין זה – תקופת האיחור הינה פרק הזמן החל מיום ה-1 במרץ לשנת התמיכה ועד ליום בו הגיש מוסד הציבור אישור ניהול תקין. מוסד ציבור שלא הגיש אישור ניהול תקין עד למועד האחרון להגשת אישור ניהול תקין יאבד את זכאותו לתמיכה וכספי התמיכה שנשמרו עבורו יחולקו בין מוסדות הציבור שאושרה להם תמיכה באופן יחסי בהתאם למבחן התמיכה בעניין.

לגבי שנת 2020, נוכח משבר הקורונה ולאור הקשיים שחווים מוסדות הציבור השונים, מוצע לאפשר למשרדי הממשלה לתמוך במוסדות ציבור אף אם האישור ניהול תקין שלהם החל במועד מאוחר מזה שנקבע בסעיף 10 לנוהל, ובלבד שהמשרד יאפשר הגשת בקשות תמיכה נוספות למבחני התמיכה בעבור שנת 2020, כך שתינתן למוסדות ציבור אלו הזדמנות להגיש בקשה חדשה לקבלת תמיכה בעת הזו.

 

 



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34

[2] י"פ התש"ף, עמ' 482 ו-7207