רשומות תזכיר תקנות הדיור המוגן (קרן למימון הוצאות בריאות וקרן חדלות פירעון), התשפ"א-2020

תוכן עניינים

טיוטת תקנות הדיור המוגן ((קרן למימון הוצאות בריאות וקרן חדלות פירעון), התשפ"א-2020. 2

1.  תשלום קרן מימון הוצאות בריאות. 2

2.  תשלום קרן חדלות פירעון 2

3.  תשלום ראשוני 2

4.  תשלום שלא שולם במועד. 2

דברי הסבר. 3


 

טיוטת תקנות מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים  

טיוטת תקנות הדיור המוגן (קרן למימון הוצאות בריאות וקרן חדלות פירעון), התשפ"א-2020

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 27ז(ב), 27ח(ב) ו-54 לחוק הדיור המוגן, התשע"ב-2012[1] אני מתקין תקנות אלה:

תשלום קרן מימון הוצאות בריאות

1.  

(א)  הפקדת תשלום מבעל רישיון לקרן למימון הוצאות בריאות ישולמו במועד, בדרך ובתנאים אלה:

 

 

 

(1) כל 15 לחודש פברואר, בעבור כל דייר ששילם תשלום על חשבון הפיקדון בשנה שקדמה לבקשת התשלום ולא שולם בעדו תשלום כאמור;

 

 

 

(2) באמצעות העברה בנקאית לחשבון הבנק כפי שינחה האפוטרופוס הכללי.

תשלום קרן חדלות פירעון

2.  

הפקדת תשלום מבעל רישיון לקרן חדלות פירעון ישולמו במועד, בדרך ובתנאים אלה:

 

 

 

(1) כל 15 לחודש פברואר, בעבור כל דירה בבית הדיור המוגן שהדיירים המתגוררים בה שילמו תשלום על חשבון הפיקדון בשנה שקדמה לבקשת התשלום ולא שולם בעדם תשלום כאמור;

 

 

 

(2) באמצעות העברה בנקאית לחשבון הבנק כפי שינחה האפוטרופוס הכללי.

תשלום ראשוני

3.  

תשלום ראשוני לקרנות כאמור בתקנה 1 ו-2 יעשה תוך שישה חודשים מיום הפרסום בעבור כלל הדיירים והדירות הקיימים בבית הדיור המוגן ואשר שילמו תשלום על חשבון הפיקדון.

תשלום שלא שולם במועד

4.  

לא הפקיד בעל רישיון תשלום כאמור לקרן במועד, או לכל חלק ממנו שלא שולם, יתווסף לסכום הנקוב בפרט (1) לתוספת השנייה וכן לסכום הנקוב בתוספת השלישית ריבית פיגורים חודשית בשיעור שקובע החשב הכללי במשרד האוצר מזמן לזמן, לכל חודש החל ביום שלאחר מועד התשלום.

 

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ _____-3)

 

__________________

איציק שמולי

שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

 

דברי הסבר

 

הכניסה לבית דיור מוגן כרוכה לרוב בפיקדון כספי שמשלם דייר לבעל הרישיון להפעלת בית הדיור המוגן (להלן – בעל הרישיון), על פי הסכם ההתקשרות, בדרך כלל בשווי מיליוני שקלים חדשים הנגבים מכל דייר. הפיקדון נשחק בכל שנה בשיעור קבוע שהוסכם עליו בהסכם ההתקשרות בין הדייר ובין בעל הרישיון, ויתרתו נשארת בידי בעל הרישיון. הפיקדון כולו מוחזק בידי בעל הרישיון, בשליטתו הבלעדית, ואינו צובר ריביות. נוסף על כך, לרוב הדייר משלם גם דמי אחזקה המגיעים כדי אלפי שקלים חדשים בכל חודש. על פי הערכות, דיירי בתי דיור מוגן בישראל הפקידו פיקדונות בסכום של מאות מיליוני שקלים חדשים.

בסעיף 27 לחוק הדיור המוגן, התשע"ב–2012 (להלן – החוק), נקבעו הוראות לעניין בטוחות להבטחת כספי הפיקדון של דיירים.

מאז נחקק החוק התברר כי דיירים רבים בחרו שלא לקבל בטוחה כאמור, בין היתר כדי לחסוך את העלויות הכרוכות בהבטחת כספי הפיקדון כאמור. כתוצאה מכך, כספי הפיקדון שלהם אינם מוגנים, ובפרט בנסיבות של חדלות פירעון ושל פגיעה ביציבות הכלכלית של בעל הרישיון. בנסיבות אלו הדיירים עלולים לאבד את כספי הפיקדון שלעתים הם כל הונם.

לפיכך, מוצע לקבוע הוראות שמטרתן הגנה על דיירים בדיור מוגן מפני פגיעה כלכלית קשה דווקא בשלהי חייהם, ובהן הוראות לעניין הקמת קרן למימון הוצאות בריאות וקרן חדלות פירעון ולעניין בחינת היציבות הכלכלית של בעל רישיון.

לעתים, יש דיירים שנאלצים לצאת מבית הדיור המוגן בשל מצבם הבריאותי, ואינם יכולים לקבל באופן מיידי את כספי הפיקדון לצורך מימון הטיפול הרפואי אם בית הדיור המוגן נמצא בחדלות פירעון. לפיכך, מוצע כי בעל רישיון יפקיד כספים בעד כל דייר ששילם תשלום על חשבון הפיקדון, בקרן שינהל האפוטרופוס הכללי. מוצע לקבוע כי מימון ההוצאות בשל מצבו הבריאותי של הדייר כאמור יהיה מכספי הקרן עד להשבת כספי הפיקדון לדייר.

בנוסף, כדי למנוע מקרים של קריסה כלכלית של בתי דיור מוגן, ופגיעה חמורה בדיירים בשל כך, מוצע לקבוע כי בעלי הרישיונות יפקידו כספים לקרן נוספת שגם אותה ינהל האפוטרופוס הכללי. בהתקיים נסיבות של חדלות פירעון כאמור בסעיף 27(ו) לחוק, ולפי צו של בית המשפט, יועברו מקרן זו כספים לבית הדיור המוגן לתפעולו השוטף וההכרחי.

הסכומים שעל בעל רישיון להפקיד בכל אחת מהקרנות האמורות וכן הסכום שיקבל דייר למימון ההוצאות בשל מצבו הבריאותי, נקובים בתוספת השנייה ובתוספת השלישית לחוק. עוד מוצע כי בעלי רישיון יבדקו אחת לשנה לפחות האם הכספים המופקדים בקרנות תואמים את מספר הדיירים והדירות שבעדם עליהם להפקיד כספים בפיקדון, ובמידת הצורך, יעדכנו את הסכום המופקד בהתאם.

 



[1] ס"ח התשע"ב, עמ' 426.