תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
2. הוראת שעה לשנות הכספים 2021 ועד 2023
תקנות הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (בקשה לרשיון, בחינות, התמחות ואגרות) (הוראת שעה), התשפ"א-2020
מטרת התקנות המוצעות היא לקבוע בהוראת שעה הפחתה של האגרות המשולמות לרשות ניירות ערך על ידי בעלי רשיון לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995 (להלן- "חוק הייעוץ") לנוכח המשבר הכלכלי שנגרם בשל התפשטות נגיף הקורונה, אשר פגע, בין היתר, גם בפעילותם של גורמים אלה.
מוצע להפחית את האגרות לפי תקנות אלה בשני אופנים – האופן הראשון, הפחתה חד פעמית באגרות השנתיות לשנת 2020 המושתות על חברות לניהול תיקי השקעות. האגרה השנתית של חברת ניהול תיקי השקעות מחושבת לפי היקף הנכסים המנוהלים על ידה נכון לסוף השנה הקלנדרית הקודמת לשנת התשלום. כפועל יוצא מכך, חישוב האגרה השנתית לשנת 2020 יתבסס על הנתונים לסוף שנת 2019, אשר אינם מגלמים בתוכם את הפגיעה שחלה בעקבות המשבר בשנת 2020. לפיכך, מוצע לקבוע בהוראת שעה מועדים חלופיים לחישוב האגרה השנתית. חישוב האגרות באופן זה יביא בחשבון את הפגיעה בפעילות הגופים המפוקחים ויטיב עם הגופים שחוו את הפגיעה המשמעותית ביותר.
האופן השני הוא הפחתה רוחבית בשיעור של 10% לכלל הגורמים שמשלמים אגרות לרשות ניירות ערך, ובכלל זה בעלי רשיון לפי חוק הייעוץ, ל-3 שנים רצופות, החל משנת 2021, ובהתחשב ביתרת העודפים בתקציבה של רשות ניירות ערך.
טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 41 ו-42 לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995[1] (להלן – החוק), לפי הצעת הרשות ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|||
|
|
|
|
|||
|
הוראת שעה לשנת הכספים 2020 |
1. |
בשנת הכספים 2020 יראו כאילו בתקנה 27ג לתקנות הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (בקשה לרשיון, בחינות, התמחות ואגרות), התשנ"ז-1997[2] (להלן – התקנות העיקריות) - |
|||
|
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א), במקום ההגדרה "שווי נכסים כולל" נאמר: |
||
|
|
|
|
""שווי נכסים כולל" – הנמוך מבין שוויים של ניירות הערך והנכסים הפיננסיים שבניהולה של החברה, נכון ליום ג' בטבת התש"ף (31 בדצמבר 2019) או ליום ו' בניסן התש"ף (31 במרס 2020) או ליום ח' בתמוז התש"ף (30 ביוני 2020), כפי שדווחו לרשות לפי סעיף 27(א) לחוק.". |
||
|
|
|
|
(2) אחרי תקנת משנה (ד) נאמר: |
||
|
|
|
|
"עלה סכום האגרה ששילמה חברה בעלת רישיון מנהלת תיקי השקעות לשנת 2020 על סכום האגרה המגיעה לפי תקנה זו יוחזר הסכום העודף ללא תוספת ריבית או הצמדה." |
||
|
הוראת שעה לשנות הכספים 2021 ועד 2023 |
2. |
בשנות הכספים 2021 עד 2023 יראו כאילו אחרי תקנה 27ו לתקנות העיקריות נאמר: |
|||
|
|
|
"הוראת שעה לשנים 2021 עד 2023 |
27ז |
סכום האגרה השנתית לפי תקנות 27א, 27ב ו- 27ג יהיה בשיעור של 90% מן הסכום לפי התקנות האמורות, כפי שהשתנה לפי תקנה 28 ביום העדכון בכל שנה, מעוגל לסכום הקרוב שהוא השקל החדש השלם הקרוב." |
|
___ ב________ התש_______ (___ ב________ 2020)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _3-2766-ת1)
__________________[חתימה]
ישראל כ"ץ
שר האוצר
בעקבות המשבר הכלכלי שנגרם בשל התפשטות נגיף הקורונה, אשר פגע, בין היתר, גם בפעילות הגורמים המפוקחים על ידי רשות ניירות ערך (להלן- "הרשות"), מוצע להפחית באגרות המשולמות לרשות על ידי גורמים אלה וזאת במטרה להקל עליהם במידה מסוימת בשני אופנים.
אופן הראשון הוא הפחתה חד פעמית באגרות השנתיות לשנת 2020 המושתות על חברות לניהול תיקי השקעות לחברות ששווי הנכסים המנוהל על ידן הושפע כתוצאה מהמשבר. האגרה השנתית של חברת ניהול תיקי השקעות מחושבת לפי היקף הנכסים המנוהלים על ידה נכון לסוף השנה הקלנדרית הקודמת לשנת התשלום. כפועל יוצא מכך, חישוב האגרה השנתית לשנת 2020 יתבסס על הנתונים לסוף שנת 2019, אשר אינם מגלמים בתוכם את הפגיעה שחלה בעקבות המשבר בשנת 2020. לפיכך, מוצע לקבוע בהוראת שעה מועדים חלופיים לחישוב האגרה השנתית. חישוב האגרות באופן זה יביא בחשבון את הפגיעה בפעילות הגופים המפוקחים ויטיב עם הגופים שחוו את הפגיעה המשמעותית ביותר. האופן השני לתיקון המוצע, עוסק בהפחתה רוחבית בשיעור של 10% לכלל הגורמים שמשלמים אגרות לרשות, ובכלל זה בעלי רשיון לפי חוק הייעוץ, ל-3 שנים רצופות, החל משנת 2021.
תקנה 1 לפי תקנה 27ג לתקנות הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (בקשה לרישיון, בחינות, התמחות ואגרות), התשנ"ז-1997 (להלן- "תקנות אגרות בעל רישיון") חישוב אגרה שנתית של חברה לניהול תיקים מחושבת על פי שווי הנכסים המנוהלים שדווח לרשות בסוף השנה הקלנדרית הקודמת. ביצוע החישוב באופן זה לצורך קביעת סכום האגרה השנתית לשנת 2020 לא יתחשב בפגיעה, ככל שהיתה כזו, בשווי הנכסים המנוהלים של חברת ניהול התיקים בשנה זו. לפיכך מוצע לקבוע מועדים חלופיים לחישוב האגרה לשנת 2020 כך שהיא תחושב לפי שווי הנכסים המנוהלים הנמוך מבין אותו נתון לסוף שנת 2019 (31 לדצמבר 2019) או לסוף הרבעון הראשון של שנת 2020 (31 במרץ 2020) או לסוף הרבעון השני של שנת 2020 (30 ביוני 2020).
לאור העובדה כי התקנות יכנסו לתוקף לאחר מועד תשלום האגרה השנתית, מוצע כי במקרים שבהם סכום האגרה ששולם בפועל עלה על סכום האגרה המגיעה לפי תקנות אלה יוחזר הסכום העודף למשלם, ללא תוספת ריבית ו/או הצמדה.
תקנה 2 נוכח התפשטות נגיף הקורונה והמשבר בשוק ההון שנגרם מכך, מוצע להפחית את האגרות השנתיות בשיעור של 10% לכלל הגורמים שמשלמים אגרות לרשות, ובכללם בעלי רשיון לפי חוק הייעוץ, ל-3 שנים רצופות החל משנת 2021, זאת במטרה להקל על הגופים המפוקחים ובהתחשב ביתרת העודפים בתקציבה של הרשות.
.