תאריך : י' חשון תשפ"א
28 אוקטובר 2020
נוהל סיוע לעצמאיים החברים בקיבוץ מתחדש או במושב שיתופי שחלות עליו הוראות סעיף 60א לפקודת מס הכנסה
בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה
1. רקע כללי
במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו- 2018), התשע"ז-2016 (להלן: "חוק ההסדרים"), תוקנו סעיפים 54 עד 58א לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), תשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") ונוספו סעיפים 60א ו-60ב לפקודה, הקובעים את אופן המיסוי של קיבוצים מתחדשים ושל חבריהם.
לפי דברי ההסבר המופיעים באתר רשות המיסים[1] בהתייחס לתיקונים הנ"ל צוין, בין היתר, כי: "ככלל, על פי רוב, חבר הקיבוץ מחויב על פי התקנון להעביר לקיבוץ את הכנסותיו מעבודה הן כשכיר והן כעצמאי. הכנסה זו מדווחת במסגרת דוח הקיבוץ. הקיבוץ הינו בר השומה ובר הדיווח בגין הכנסות אלה. יחד עם זאת, יתכן כי לחבר הקיבוץ הכנסות חייבות שהוא אינו מדווח ואינו מעבירן לקיבוץ ועליהן הוא נישום בנפרד, הן מעבודה והן ממקורות אחרים (משוק ההון, שבח ממכירת זכות במקרקעין לפי חוק מיסוי מקרקעין והכנסות חייבות ממקורות נוספים) לגבי הכנסות אלה חבר הקיבוץ הינו נישום בדומה לכל נישום אחר לרבות חובת הגשת דוח שנתי.
על פי החוק זכות השימוש בזכויות המיסויות של החבר, קרי נקודות זיכוי שיעורי מס שימוש בזיכוי ספר נתונה קודם כל לקיבוץ הן בקיבוץ שיתופי והן בקיבוץ המתחדש. החבר יוכל להשתמש ביתרת זכויות המס שלא נוצלו על ידי הקיבוץ בכפוף לתנאים שיפורטו.
"חבר קיבוץ מתחדש אשר אלמלא היה חבר קיבוץ היה חייב בניהול פנקסי חשבונות לפי סעיף 130 ובהגשת דוח לפי סעיף 131 ,יהיה חייב בניהול פנקסי חשבונות ובהגשת דוח כאמור באותם סעיפים, ובלבד שחישוב המס ותשלומו בגין תקציב החבר והכנסות שדיווח לקיבוץ המתחדש ייעשו במסגרת שומת הקיבוץ;"
יובהר כי, לא יינתן לחבר החזר מס על הכנסה חייבת מועברת לקיבוץ. הכנסה שנרשמה בחלק ד' לטופס 1443 ובחלק א' לטופס 1301. חבר קיבוץ מתחדש אשר לא מעביר את מלוא הכנסתו לקיבוץ יהיה מחויב בהגשת דוח על מלוא הכנסותיו וזאת בהתאם לסעיף 60 א (ב) (4) הדבר נכון גם לגבי חבר בקיבוץ שיתופי. חריג לכלל זה הוא חבר קיבוץ בעל הכנסות שחל עליהן מס בשיעור קבוע ונוכה מלוא המס במקור."
לאור ההשלכות הכלכליות של התפשטות נגיף הקורונה, הממשלה אישרה תכנית סיוע לעצמאיים במסגרת חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף – 2020. תכנית הסיוע לעצמאיים מפורטת בפרק ה' הנושא את הכותרת "מענקי סיוע לעצמאי ולשכיר בעל שליטה בחברת מעטים" (להלן: "תכנית הסיוע הממשלתית לעצמאיים" או "הסיוע הממשלתי"). בתכנית הסיוע הממשלתית לעצמאיים הוגדרו תנאי סף שונים לזכאות למענק. בסעיף 18 כה(5) לחוק האמור נקבע התנאי הבא:
"הוא הגיש עד מועד הגשת התביעה למענק לפי סעיף 18כט דוח לפי סעיף 131 לפקודה לשנת המס 2018, ולעניין עצמאי בעל עסק חדש - הוא הגיש דוח כאמור לשנת המס 2019, והכול אם היה חייב בהגשת דוח כאמור לשנות המס האמורות, לפי העניין, בהתאם להוראות הפקודה".
מצירוף כל ההוראות לעיל עולה, כי חלה חובה על עצמאיים חברי קיבוץ מתחדש להגיש את הדוחות הנ"ל, אך בדוחות אלה נרשם כי הכנסתם שווה לאפס הואיל והמס עבור הכנסתם מנוכה מהדוחות הקולקטיביים שהקיבוץ מגיש לשלטונות המס עבור כלל הכנסות הקיבוץ.
המשמעות היא כי עצמאיים שהם חברי קיבוץ מתחדש או מושב שיתופי שחלות עליו הוראות סעיף 60א לפקודה, אינם משלמים מיסים עבור הכנסתם באופן ישיר, ועל כן אינם עומדים בתנאי הסף לקבלת המענק לפי תכנית הסיוע הממשלתית לעצמאים, על אף שמבחינה מהותית אין הבדל בינם לבין עצמאים אחרים לצורך זה, אשר הושפעו כלכלית מהתפשטות נגיף הקורונה.
כתוצאה מכך, עצמאיים חברי קיבוץ מתחדש או מושב שיתופי אינם זכאים לקבלת הסיוע הממשלתי, על אף שגם הם הושפעו כלכלית כתוצאה מההתפרצות נגיף הקורונה, כיתר העצמאים במשק.
לאור העיוות שנוצר, גובשו הסכמות בין שר החקלאות ופיתוח הכפר ושר האוצר ביחס למתווה סיוע בהיקף תקציבי של 10,000,000 ₪, לתשלום סיוע לעצמאיים שהם חברי קיבוץ מתחדש או מושב שיתופי שכאמור חלות עליהם הוראות סעיף 60א לפקודה.
הואיל ונוהל זה מבוסס ברובו על התנאים שהוגדרו בתכנית הסיוע הממשלתית לעצמאיים, מתחייב אפוא, כי ההגדרות, תנאי הסף, התנאים הנוספים, ההוראות החלות על המענק, וכן אופן חישובו יאומצו- לשם הנוחות והעקביות- מתכנית הסיוע הממשלתית לעצמאים לנוהל זה, בכפוף לשינויים המתחייבים ובכפוף למגבלת התקציב שבנוהל.
2. אוכלוסיית היעד
נוהל זה מיועד למתן סיוע לעצמאיים חברי קיבוץ מתחדש או מושב שיתופי, אשר נפגעו כלכלית ממשבר הקורונה, בהתאמה לסיוע שניתן ליתר העצמאים לפי תכנית הסיוע הממשלתית לעצמאים. הקצאת הסיוע לפי נוהל זה אינה מתבצעת מכוח חוק, בדומה לתכנית הסיוע הממשלתית, אלא מכוח סמכותה השיורית של הממשלה.
3. מטרת הנוהל
מטרת נוהל זה הינה אפוא, להגדיר את הקריטריונים והכללים בכל הנוגע למתן סיוע, לפנים משורת הדין, לעצמאיים חברי קיבוץ מתחדש או מושב שיתופי, שנפגעו כתוצאה ישירה מהתפרצות נגיף הקורונה בארץ ובעולם. הסיוע יינתן באמצעות מנהלת ההשקעות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר.
4. הגדרות
|
"משרד החקלאות ו/או המשרד" |
משרד החקלאות ופיתוח הכפר; |
|
"מנהלת ההשקעות" |
מנהלת ההשקעות במשרד החקלאות; |
|
"חוק הביטוח הלאומי" |
חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995; |
|
"חוק מיסוי מקרקעין" |
חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963; |
|
"הפקודה" |
פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), תשכ"א-1961; |
|
"חוק מס ערך מוסף" |
חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975; |
|
"חוק יסודות התקציב" |
חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985; |
|
"חבר קיבוץ"
|
חבר בקיבוץ מתחדש או מושב שיתופי שחלות עליו הוראות סעיף 60א לפקודה. למען הסר ספק, יובהר כי הגדרת "חבר קיבוץ" בנוהל זה אינה כוללת את המנויים להלן: 1. חבר קיבוץ מתחדש שחלות עליו הוראות סעיף 60ב לפקודה; 2. חבר קיבוץ שבחר לדווח למס הכנסה כ- "חבר בני אדם"; 3. חבר קיבוץ מתחדש (שחלות עליו הוראות סעיף 60א לפקודה) בחופשה או בעצמאות כלכלית; |
|
"בן זוג" |
מי שהיה במשך כל שנת המס בן זוג, כמשמעותו בחוק מיסוי מקרקעין; |
|
"הכנסה חודשית ממוצעת מעסק" |
כל אחת מאלה, לפי העניין – (1) לגבי עצמאי בעל עסק חדש, ולגבי עצמאי אחר לעניין תקופת הזכאות– סכום ההכנסה החייבת מעסק לשנת המס 2019, מחולק במספר החודשים שבהם עסק העצמאי בעסק או במשלח יד בשנת המס 2019; (2) לגבי עצמאי שאינו עצמאי בעל עסק חדש, לעניין תקופות הזכאות – (א) אם התקיימו לגביו שני התנאים בסעיף 7 (ט) ו- י(1) לנוהל זה משנות המס 2018 ו- 2019 – סכום ההכנסה החייבת מעסק לשנת המס שבה התקיימו לגביו שני התנאים בסעיף 7 (ט) ו- י(1) לנוהל זה מחולק במספר החודשים שבהם עסק העצמאי בעסק או במשלח יד באותה שנת מס; (ב) אם התקיימו לגביו שני התנאים בסעיף 1ח (1) ו- ח (3) לנוהל זה בכל אחת משנות המס 2018 ו- 2019 – סכום ההכנסה החייבת מעסק לשנת המס 2018 או 2019 , מחולק במספר החודשים שבהם עסק העצמאי בעסק או במשלח יד, באותה שנת המס, לפי העניין – לפי שנת המס שהשימוש בה לשם חישוב לפי סעיף 11 מביא למענק בסכום גבוה יותר, כאמור באותו סעיף; |
|
"הכנסה חייבת" |
הכנסה לאחר הניכויים שהותרו ממנה לפי כל דין ולפני הקיזוזים והפטורים שהותרו ממנה לפי כל דין, למעט רווח הון; |
|
"הכנסה חייבת מעסק" |
הכנסה חייבת לפי סעיף 2(1) לפקודה שהיא הכנסה מיגיעה אישית, לרבות דמי לידה המשתלמים לפי סימן ג' בפרק ג' לחוק הביטוח הלאומי וגמלה לשמירת היריון המשתלמת לפי סימן ה' בפרק ג' לחוק האמור, ולרבות תגמול בעד ימי שירות במילואים המשתלם לפי פרק י"ב לחוק הביטוח הלאומי; |
|
"הכנסה מיגיעה אישית" |
כמשמעותה בפקודה, למעט הכנסה המנויה בפסקאות (1) עד (7) להגדרה "הכנסה מיגיעה אישית" בפקודה; |
|
הכנסת עבודה" |
הכנסת עבודה לפי סעיף 2(2) לפקודה, לרבות דמי לידה המשתלמים לפי סימן ג' בפרק ג' לחוק הביטוח הלאומי וגמלה לשמירת היריון המשתלמת לפי סימן ה' בפרק ג' לחוק האמור, ולרבות תגמול בעד ימי שירות במילואים המשתלם לפי פרק י"ב לחוק הביטוח הלאומי; |
|
"הכנסת עבודה חודשית ממוצעת" |
כל אחת מאלה, לפי העניין : (1) לגבי שכיר בעל שליטה בחברת מעטים חדשה ולגבי שכיר בעל שליטה בחברת מעטים אחרת, לעניין תקופות הזכאות – סכום הכנסת העבודה כאמור בשנת המס 2019, מחולק במספר החודשים שבהם עבד השכיר בעל השליטה בחברה בשנת המס 2019; (2) לגבי שכיר בעל שליטה שאינו שכיר בעל שליטה בחברת מעטים חדשה, לעניין תקופות הזכאות – (א) אם התקיימו לגביו שני התנאים בסעיפים 7(ט) ו- יא(1) לנוהל זה, באחת משנות המס 2018 ו- 2019 – סכום הכנסת העבודה בשנת המס שבה התקיימו לגביו שני התנאים בסעיף ט(1) ו-ט(2) לנוהל זה, מחולק במספר החודשים שבהם עבד השכיר בעל השליטה בחברה; (ב) אם התקיימו לגביו שני התנאים בסעיף 7(ט) ו- יא(1) לנוהל זה בכל אחת משנות המס 2018 ו- 2019 – סכום הכנסת העבודה בשנת המס 2018 או 2019, מחולק במספר החודשים שבהם עבד השכיר בעל השליטה בחברה, באותה שנת מס, לפי העניין – לפי שנת המס שהשימוש בה לשם חישוב לפי סעיף 11 מביא למענק בסכום גבוה יותר, כאמור באותו סעיף; |
|
"חברת מעטים" |
חברה שהתאגדה בישראל שהיא חברת מעטים כמשמעותה בסעיף 76 לפקודה, אשר עסקה בעסק או במשלח יד לפני יום ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020) ובמהלך התקופה הקובעת, לפחות; |
|
"חברת מעטים חדשה" |
חברת מעטים שמתקיים לגביה אחד מאלה: (1) היא החלה לעסוק בעסק או במשלח יד בשנת 2019; (2) היא החלה לעסוק בעסק או במשלח יד בשנת 2018 ובאותה שנה לא שילמה החברה הכנסת עבודה לשכיר שהנו בעל שליטה בה; |
|
"עצמאי" |
יחיד שהוא תושב ישראל, שעסק בעסק או במשלח יד לפני יום ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020) ובמהלך התקופה הקובעת, לפחות; |
|
"עצמאי בעל עסק חדש"
|
עצמאי שמתקיים בו אחד מאלה: (1) הוא החל לעסוק בעסק או במשלח יד בשנת 2019; (2) היו לו בשנת 2018 הפסדים לפי סעיף 28(א) לפקודה; |
|
"רווח הון" |
כהגדרתו בסעיף 88 לפקודה, לרבות שבח כמשמעותו לפי סעיף 6 לחוק מיסוי מקרקעין; |
|
"שכיר בעל שליטה בחברת מעטים" |
יחיד שלפני יום ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020) ובמהלך התקופה הקובעת, לפחות, מתקיימים לגביו התנאים הבאים: (1) הוא היה בעל שליטה כהגדרתו בסעיף 32(9)(א)(3) לפקודה, בחברת המעטים, והחזיק במניות החברה; (2) שולמה לו הכנסת עבודה על ידי חברת המעטים שהוא בעל שליטה בה; |
|
"התקופה הקובעת" |
ששת החודשים אשר קדמו לתקופת הזכאות; |
|
"תקופת הזכאות" |
התקופה שמיום ט' בתמוז התש"ף (1 ביולי 2020), עד יום י"א באלול התש"ף (31 באוגוסט 2020); |
|
"תקופת הבסיס" |
התקופה המקבילה בשנת 2019 או בשנת 2018 לתקופת הזכאות, לפי העניין; |
|
"מקדם יחס התאמה לתקציב" |
מקדם קטן מ- 1 או השווה לו, אשר יחושב על ידי ועדת התמיכות. במידה וסך סכומי הסיוע המתקבלים בנוהל זה יעלו על סך התקציב המאושר, מקדם זה יתקבל מחלוקת התקציב המאושר בסך סכומי הסיוע כאמור; |
|
"תכנית הסיוע הממשלתית לעצמאיים" או "הסיוע הממשלתי" |
פרק ה' בתכנית הסיוע הממשלתית לעצמאיים במסגרת חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה) , התש"ף – 2020. |
5. תקציב
היקף התקציב הכולל המשוער לצורך הסיוע מכוח נוהל זה הנו 10,000,000 ₪, וזאת בכפוף לקיומו של תקציב מתאים כאמור לעיל. אין בפרסום נוהל זה משום התחייבות של המדינה לסיוע במלוא סכום התקציב (או חלק ממנו). במידה ותקציב זה ישתנה (יגדל או יפחת) ועדת התמיכות תהיה ראשית להגדיל או להקטין את היקף הסיוע בשיעור זהה לכל הזכאים או בהתאם לכלל שוויוני וענייני אחר שתקבע.
6. ועדת התמיכות
א. הרכב ועדת התמיכות לעניין נוהל זה תכלול את החברים הבאים:
1. סמנכ"ל בכיר למימון והשקעות - יו"ר ועדת התמיכות;
2. מנהל תחום ביטוח חקלאי - מרכז וחבר הועדה;
3. מנהלת אגף בכירה – תקציבים - חברת ועדה;
4. היועצת המשפטית למשרד או נציגה - חבר ועדה;
5. חשב המשרד או נציגו - חבר ועדה;
ב. הוועדה תמליץ לאשר או לדחות את הבקשה וכן לקבוע את היקף הסיוע המאושר. מובהר בזאת, כי הוועדה רשאית להסתייע בוועדות משנה מטעמה, בשירותי יעוץ של משרדי רו"ח חיצוניים ו/או בכל גורם מקצועי אחר, ככל שתמצא לנכון, אולם סמכות ההכרעה על פי נוהל זה אינה ניתנת להאצלה.
ג. החלטות ועדת התמיכות יינתנו בכתב, ישקפו את עיקרי הדיונים, ינומקו ויחתמו על ידי כל חברי הועדה.
7. תנאי הסף לקבלת הסיוע
המבקש יהיה זכאי לסיוע אם מתקיימים לגביו כל התנאים המצטברים שלהלן:
א. הצהרה כי ירידת המחזורים בעסק נוצרה בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה, בהתאם לאמור בסעיף 7 י(2) או בסעיף 7 יא(2) לנוהל זה;
ב. המבקש הנו חבר קיבוץ כהגדרתו בנוהל זה;
ג. המבקש הנו עצמאי או שכיר בעל שליטה בחברת מעטים כהגדרתם בנוהל זה;
ד. המבקש מנהל ספרי חשבונות ורשומות לפי חוק עסקאות גופים ציבוריים, תשל"ו- 1976;
ה. המבקש הראה כי בשנת 2019 מלאו לו 20 שנים או יותר;
ו. הכנסת העבודה החודשית הממוצעת של המבקש עולה על 714 שקלים חדשים;
ז. המבקש לא הגיש בקשה לרשויות המס או שהגיש בקשה ונמצא לא זכאי לקבלת מענק לפי תכנית הסיוע הממשלתית לעצמאיים, בשל אי עמידה בתנאים לקבלת סיוע;
ח. המבקש הגיש לרשויות המס עד מועד הגשת הבקשה לסיוע לפי נוהל זה דוח לפי סעיף 131 לפקודה לשנת המס 2018, ולעניין עצמאי בעל עסק חדש או חברת מעטים חדשה – הוא הגיש דוח כאמור לשנת המס 2019, והכול אם היה חייב בהגשת דוח כאמור לשנות המס האמורות, לפי העניין, בהתאם להוראות הפקודה;
ט. לא מתקיימים לגבי המבקש בשנת המס 2018, ולעניין חבר קיבוץ שהוא עצמאי בעל עסק חדש או שכיר בעל שליטה בחברת מעטים חדשה - בשנת המס 2019, הסייגים הקבועים בסעיף 17א לחוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), תשס"ח-2007, בשינויים המחויבים;
י. לגבי חבר קיבוץ עצמאי, הוא הראה, בנוסף לתנאי הסף המנויים לעיל (א' עד ט'), כי מתקיימים לגביו כל התנאים הבאים:
(1) הכנסתו החייבת לשנת המס 2018, ולעניין חבר קיבוץ עצמאי בעל עסק חדש - הכנסתו החייבת לשנת המס 2019, אינה עולה על 651,600 ₪; היתה לעצמאי חבר הקיבוץ ולבן זוגו הכנסה חייבת שאינה הכנסה מיגיעה אישית, יראו, לעניין פסקה זו, מחצית מאותה הכנסה חייבת כהכנסה חייבת של כל אחד מבני הזוג;
(2) מחזור עסקאותיו בתקופת הזכאות נמוך ממחזור עסקאותיו באותם חודשים בשנת 2019 (בפסקה זו – תקופת הבסיס), בסכום העולה על 40% ממחזור העסקאות בתקופת הבסיס; לעניין חבר קיבוץ עצמאי שהחל לעסוק בעסק או במשלח יד לאחר היום הראשון בתקופת הבסיס, יראו את מחזור העסקאות בתקופת הבסיס כמחזור עסקאותיו מיום תחילת העיסוק כאמור עד יום ד' באדר התש"ף (29 בפברואר 2020), מחולק במספר חודשי העיסוק כאמור ומוכפל ב–2;
(3) הקיבוץ המתחדש או המושב השיתופי הגיש עבור המבקש, עד מועד הגשת הבקשה למענק לפי נוהל זה, דוח לפי סעיף 131 לפקודה לשנת המס 2018, ולעניין חבר קיבוץ עצמאי בעל עסק חדש – הקיבוץ המתחדש או המושב השיתופי הגיש עבורו דוח כאמור לשנת המס 2019, והכול אם היה חייב בהגשת דוח כאמור לשנות המס האמורות, לפי העניין, בהתאם להוראות הפקודה;
(4) המבקש הגיש דוח תקופתי לרשויות המס לפי סעיפים 67 או 67א, לפי העניין, לחוק מס ערך מוסף, לתקופת הזכאות, או הצהרה לפי תקנה 15 לתקנות מס ערך מוסף (רישום), התשל"ו-1976, לשנת 2020 (בפסקה זו - הצהרת עוסק פטור), לפי העניין, אם היה חייב בהגשתם לפי חוק מס ערך מוסף; להצהרת עוסק פטור תצורף הצהרה על קיום התנאי האמור בפסקה ח' לעיל;
יא. לגבי חבר קיבוץ שהוא שכיר בעל שליטה בחברת מעטים, הראה כי בנוסף לתנאי הסף המנויים לעיל (א' עד ט'), מתקיימים לגביו כל התנאים הבאים:
(1) סכום הכנסתו החייבת לשנת המס 2018, בצירוף חלק מהכנסתה החייבת של חברת המעטים שבה הוא בעל שליטה בשנה זו, השווה לחלקו היחסי, במישרין או בעקיפין, בקבלת זכויות לרווחים בחברה (בסעיף זה - הכנסה חייבת לחבר קיבוץ שכיר בעל שליטה), ולעניין חבר קיבוץ שכיר בעל שליטה בחברת מעטים חדשה - הכנסתו החייבת של חבר הקיבוץ השכיר בעל השליטה לשנת המס 2019, אינה עולה על 651,600 ₪; הייתה לחבר הקיבוץ השכיר בעל השליטה ולבן זוגו הכנסה חייבת שאינה הכנסה מיגיעה אישית, יראו, לעניין פסקה זו, מחצית מאותה הכנסה חייבת כהכנסה חייבת של כל אחד מבני הזוג;
(2) מחזור עסקאותיה של חברת המעטים שבה הוא בעל שליטה, בתקופת הזכאות, נמוך ממחזור עסקאותיה באותם חודשים בשנת 2019 (בפסקה זו - תקופת הבסיס), בסכום העולה על 40% ממחזור עסקאותיה בתקופת הבסיס; לעניין חברה שהחלה לעסוק בעסק או במשלח יד לאחר היום הראשון בתקופת הבסיס, יראו את מחזור עסקאותיה בתקופת הבסיס כמחזור עסקאותיה מיום תחילת העיסוק כאמור עד יום ד' באדר התש"ף (29 בפברואר 2020), מחולק במספר חודשי העיסוק כאמור ומוכפל ב–2;
(3) על פי הדיווח החודשי שהוגש למוסד לביטוח לאומי הוא היה בעל שליטה בחברה מסוימת כמשמעותו בסעיף 6ב לחוק הביטוח הלאומי, בתקופה הקובעת ובתקופת הזכאות, והוא לא זכאי לדמי אבטלה או למקדמה על חשבון דמי אבטלה, בעד הכנסותיו כבעל שליטה באותה חברה, לגבי תקופות אלה, בשל הוראות סעיף 6ב לחוק הביטוח הלאומי;
8. תנאים, מסמכים ונתונים נלווים להגשת בקשת הסיוע
לצורך הוכחת עמידה בתנאי הסף לעיל, נדרש המבקש להמציא את המסמכים המפורטים להלן, וכן אסמכתאות נוספות ככל הנדרש לדעת ועדת התמיכות להוכחת האמור:
א. אישור בתוקף מפקיד שומה, מרואה חשבון, או מיועץ מס, או העתק ממנו המעיד שהמבקש מנהל פנקסי החשבונות והרשומות שעליו לנהלם לפי פקודת מס הכנסה וחוק מס ערך מוסף או שהוא פטור מלנהלם;
ב. אם מבקש הסיוע הוא תאגיד – אישור עדכני מטעם רואה חשבון או עורך דין בדבר זהותם של מורשה/י החתימה של התאגיד, לרבות מס' ת.ז. (9 ספרות) ותפקידו/ם בחברה. במידה שיו"ר/מנכ"ל התאגיד ו/או חשב/גזבר התאגיד הם בין מורשי החתימה – יש לפרט את פרטיהם ולאשרם כאמור;
ג. יש להגיש טופס פרטי בנק (לפי הנוסח המצורף בנספח ב' לנוהל זה);
ד. להגיש עותק מהדוחות שהוגשו למס ערך מוסף לחודשים יולי- אוגוסט בשנת 2020 (תקופת הזכאות כהגדרתה בנוהל זה) ועבור תקופת הבסיס. לגבי חבר קיבוץ עצמאי בעל עסק חדש, יצרף דוחות כאמור עבור כל החודשים בהם השתמש לחישוב ההכנסה החייבת ומחזור העסקאות לבחינת זכאותו בתקופת הבסיס לפי נוהל זה; במידה והעוסק פטור בהגשת דוחות כאמור, יצרף הצהרה מרשויות המס על כך;
ה. להגיש טופס בקשה לקבלת סיוע באופן מקוון באמצעות מערכת ההשקעות המרכזית של משרד החקלאות, בצירוף התחייבות והצהרה חתומה על ידי מגיש הבקשה, וכן הצהרה חתומה על ידי רואה חשבון או יועץ מס, כמפורט בנספח א' לנוהל זה.
ו. להגיש עותק מדו"ח 1301 (נספח לדוח השנתי ליחיד חבר/תושב קיבוץ) חתום על ידי הנישום ועל ידי הקיבוץ וזאת לשנת 2019 וגם לשנת 2018, אם הוגש דו"ח כאמור בשנת 2018, חתום על ידי רו"ח;
ז. להגיש עותק מדו"ח 1443 (דיווח של חבר/תושב קיבוץ) חתום על ידי הנישום ועל ידי הקיבוץ וזאת לשנת 2019 וגם לשנת 2018, אם הוגש דו"ח כאמור בשנת 2018;
ח. ועדת התמיכות תבחן כל מקרה לגופו, ותסתייע בשירותי יעוץ של משרדי רו"ח חיצוניים ובכל גורם מקצועי אחר, ככל שהיא רואה צורך בכך.
9. אופן הגשת בקשת הסיוע
בכפוף לעמידה בכל תנאי הסף שפורטו כאמור בסעיף 7 לנוהל זה, המבקש לקבל סיוע לפי נוהל זה, יגיש את הבקשה באופן מקוון כאמור, בצירוף התחייבות והצהרה חתומה על ידי מגיש הבקשה, וכן הצהרה חתומה על ידי רואה חשבון או יועץ מס כאמור (כמצורף בנספח א' לנוהל זה), בצירוף כל המסמכים הנלווים כמפורט בסעיף 8 לנוהל זה, וזאת לא יאוחר מיום dd/mm/yyyy . את הבקשה יש להגיש באמצעות מערכת ההשקעות המרכזית של משרד החקלאות בכתובת האינטרנט https://tmi.moag.gov.il. ניתן להגיש את הבקשות בצורה מרוכזת על ידי רואה חשבון או יועץ מס מטעם המבקש, אשר יקבל הרשאה להזנת הבקשות בצורה מרוכזת באופן מקוון. בקשה שתוגש באיחור תדחה ללא דיון, אלא אם הוחלט על ידי ועדת התמיכות כי קיימות נסיבות חריגות המצדיקות דיון בבקשה שהוגשה באיחור ואין מניעה תקציבית לכך. פניות בנושאים הנוגעים לאופן השימוש במערכת ההשקעות המרכזית, יופנו למוקד הסיוע בדוא"ל Support-tm@moag.gov.il או בטל' 03-9485666.
10. שלבי הטיפול בבקשה
א. נציגי מנהלת ההשקעות במשרד החקלאות יבדקו את עמידת הבקשות בתנאי הסף, את טופס הבקשה וההצהרה ויתר המסמכים והנתונים הנלווים להגשת בקשת הסיוע, וכן את נכונות ושלמות הנתונים שהועברו על ידי מבקשי הסיוע;
ב. נציגי מנהלת ההשקעות במשרד החקלאות יעבד את הנתונים הכספיים לשם חישוב סכום הסיוע ויקבעו את סכום הסיוע המומלץ בהתאם לנוהל זה, ויגישו את הבקשה לדיון בוועדת התמיכות;
ג. משרד החקלאות רשאי לדרוש מהמבקש המצאת מסמכים ונתונים נוספים, ככל שימצא לנכון;
ד. בשלב הסופי, הבקשה תובא לדיון בוועדת התמיכות אשר תדון ותחליט באם לאשר את הבקשה או לדחות אותה.
במידה ומבקש הסיוע ענה על כל תנאי הסף הנ"ל, במקרה זה סכום הסיוע יחושב באופן הבא:
א. לגבי חבר קיבוץ שיש לו עסק עצמאי:
המענק יהיה השווה למכפלת 0.7 בסכום השווה לפעמיים הכנסתו החודשית הממוצעת מעסק, ובלבד שלא יעלה על 15,000 שקלים חדשים; ואולם אם הכנסתו החודשית הממוצעת מעסק עולה על 40,000 שקלים חדשים, יופחת מהסכום האמור סכום השווה למכפלת 0.6294 בסכום שבו עולה הכנסתו החודשית הממוצעת מעסק על 40,000 שקלים חדשים. סכום הסיוע הסופי מחושב על ידי הכפלת הסכום המתקבל במקדם יחס ההתאמה לתקציב.
ב. לגבי חבר קיבוץ שהוא שכיר בעל שליטה בחברת מעטים:
המענק יהיה השווה למכפלת 0.7 בסכום השווה לפעמיים הכנסת עבודה חודשית ממוצעת לשכיר בעל שליט ה בחברת מעטים (בסעיף זה –הכנסת עבודה חודשית ממוצעת), ובלבד שלא יעלה על 15,000 שקלים חדשים; ואולם , לגבי שכיר בעל שליטה בחברת מעטים אשר הכנסת העבודה החודשית הממוצעת שלו עולה על 40,000 שקלים
חדשים, יופחת מהסכום האמור סכום השווה למכפלת 0.6294 בסכום שבו עולה הכנסתו החודשית הממוצעת מעסק על 40,000 שקלים חדשים. סכום הסיוע הסופי מחושב על ידי הכפלת הסכום המתקבל במקדם יחס ההתאמה לתקציב.
12. תשלום הסיוע
א. לאחר אישור הסיוע בוועדת התמיכות, תצא התחייבות כספית, בגובה סכום הסיוע שאושרה בוועדת התמיכות, בחתימת מורשי החתימה של המשרד בהתאם לחוק נכסי המדינה, התשי"א – 1951.
ב. סיוע שיאושר על ידי ועדת התמיכות תועבר לזכאי או לקיבוץ, על ידי המשרד בהתאם להוראות התכ"ם והנחיות החשב הכללי ובכפוף לתנאים המופיעים בנוהל זה.
ג. לא ניתן יהיה להמחות את כספי הסיוע לפי נוהל זה, אלא במקרים חריגים באישור יו"ר ועדת התמיכות וחשב המשרד.
ד. תשלום הסיוע יהיה כפוף להמצאת כל מסמך או אישור הנדרש על ידי חשבות המשרד, כתנאי לתשלום בהתאם לנהלים המקובלים בחשבות.
13. מעקב ובקרה
משרד החקלאות או מי מטעמו יהיה רשאי לערוך ביקורת, בכל עת, גם לאחר תשלום כספי הסיוע, בדבר אמיתות הנתונים שנמסרו לו. כמו כן, המשרד או מי מטעמו רשאי לדרוש מהנתמך להגיש לו דיווחים כספיים ואחרים בקשר לשימוש בסיוע ורשאי לערוך ביקורת בשטח החלקות החקלאיות של מבקש הסיוע.
14. הקטנת סיוע או ביטולו
א. משרד החקלאות רשאי להקטין או לבטל את הסיוע שניתן אם התברר כי ניתן על בסיס נתונים לא נכונים ואם יש למשרד חשש סביר כי המבקש פעל שלא על פי דין.
ב. החליט משרד החקלאות על הקטנת סכום הסיוע או על ביטולו, ישיב המבקש למשרד את סכום הסיוע ששולם לו ושהוחלט על ביטולו, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית חשב כללי כמשמעותה בהוראת התכ"מ 3.1.0.1.1 (להלן – ריבית חשב כללי).
ג. משרד החקלאות יהיה רשאי לקזז חוב של הזכאי למשרד, מסכום הסיוע שלו הוא זכאי לפי נוהל זה, וכן רשאי הוא לקזז את סכום הסיוע שקיבל הזכאי לפי נוהל זה ושאותה הוא נדרש להשיב, מכל סכום אחר שאותו הוא זכאי לקבל מהמשרד.
ד. במקרה בו יתגלה כי שולם סיוע לפי נוהל זה על בסיס דיווח כוזב, המקבל ישיב את מלוא כספי הסיוע ששולמו לו, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית חשב כללי, ולא יהיה זכאי לקבל סיוע כלשהי מהמשרד בכל נושא שלגביו יפרסם המשרד נוהל סיוע, תמיכה או מענק במהלך השנתיים העוקבות.
15. חופש המידע
א. מובהר בזאת כי נוהל זה כפוף להוראות חוק חופש המידע, תשנ"ח-1998, ולהוראות הדין ונהלי משרד החקלאות שעניינם העברת מידע בין גופים ציבוריים.
ב. תשומת לב מגישי הבקשות לפי נוהל זה לעובדה כי נתונים דוגמת היקפי הבקשות סכומיהם מחויבים בפרסום שנתי, וכן יכול ויעמדו לעיון צדדים שלישיים על יסוד פניות שתתקבלנה.
ג. בהגשת בקשה לסיוע על יסוד נוהל זה נותן המבקש את הסכמתו המודעת מראש להעברת נתונים אלה לצד ג', ככל שיתבקשו.
נספח א':
כתב הצהרה והתחייבות של מגיש בקשת הסיוע
בהתאם לנוהל סיוע לעצמאיים החברים בקיבוץ מתחדש או במושב שיתופי שחלות עליו הוראות סעיף 60א לפקודת מס הכנסה בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה (להלן - הנוהל), שפורסם על ידי משרד החקלאות ופיתוח הכפר (להלן - משרד החקלאות) ביום _________, אני הח"מ,_______________, ת.ז. _____________ (להלן - מבקש הסיוע), מגיש בקשה לקבלת סיוע במסגרת הנוהל, מצהיר/ה ומתחייב/ת בזאת, בכתב, כדלקמן:
שם _________________ תפקיד__________________ חתימה _________
שם _________________ תפקיד__________________ חתימה _________
תאריך______________________
כתב הצהרת רואה חשבון או יועץ מס מטעם מבקש הסיוע
לעניין נוהל סיוע לעצמאיים החברים בקיבוץ מתחדש או במושב שיתופי שחלות עליו הוראות סעיף 60א לפקודת מס הכנסה בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה
בהתאם לנוהל סיוע לעצמאיים החברים בקיבוץ מתחדש או במושב שיתופי שחלות עליו הוראות סעיף 60א לפקודת מס הכנסה בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה (להלן - הנוהל), שפורסם על ידי משרד החקלאות ופיתוח הכפר (להלן - משרד החקלאות) ביום _________, אני הח"מ, רואה/ת חשבון / יועץ/ת מס _______________, מספר רישיון_______________, ת.ז. ________________מהכתובת _______________________________, מגיש בשם __________________, ת.ז. _____________ (להלן - מבקש הסיוע) בקשה לקבלת סיוע במסגרת הנוהל, ומצהיר/ה בזאת, בכתב, כדלקמן:
1. ביום _______ הגשתי למשרד החקלאות בשם מבקש הסיוע בקשה לקבלת סיוע במסגרת הנוהל (להלן - הבקשה).
2. ידוע לי כי חתימה על כתב הצהרה זה היא תנאי להגשת הבקשה על ידי מבקש הסיוע לצורך קבלת הסיוע.
3. הנני להצהיר, לאחר שבדקתי את הבקשה, לרבות המסמכים והנתונים שנמסרו במסגרתה, כי הבקשה עומדת בכל התנאים הקבועים בנוהל ובתנאים האחרים שקבע משרד החקלאות בנוגע לקבלת הסיוע, וכי הפרטים המופיעים בבקשה ובמסמכים שצורפו אליה כאמור, הם נכונים ומלאים.
4. ידוע לי כי מוטלת עלי אחריות לבדיקת עמידתו של מבקש הסיוע בכל התנאים הקבועים בנוהל ולבדיקת נכונות הנתונים שנמסרו במסגרת הבקשה.
5. ידוע לי כי משרד החקלאות או מי מטעמו רשאי לדרוש ממני או ממבקש הסיוע להגיש לו דיווחים כספיים ואחרים בקשר לפעילות מבקש הסיוע, ורשאי הוא לשלוח מבקר או מפקח מטעמו לבקר במשרדיו ובמתקניו ולעיין בספרי החשבונות שלו.
6. ידוע לי כי במידה ומבקש הסיוע לא יעמוד בתנאי מהתנאים המפורטים בנוהל ו/או בכתב הצהרה זה, או בכל דרישה אחרת של משרד החקלאות בקשר לסיוע, יהיה על מבקש הסיוע להשיב למשרד החקלאות את מלוא הסיוע או חלקה, כפי שייקבע ע"י המשרד, וכי המשרד יהיה רשאי לקזז את הסכומים כאמור מכל סכום לו זכאי מבקש הסיוע מהמשרד.
7. ידוע לי כי משרד החקלאות רשאי להקטין או לבטל את הסיוע אם מבקש הסיוע לא יקיים את כל דרישות המשרד בקשר לביצוע ביקורת, או את כל התנאים או ההתחייבויות בקשר למתן הסיוע, אם יתברר כי הסיוע ניתן על בסיס נתונים לא נכונים, אם הופחת תקציב הפיצוי עקב מדיניות כלכלית או אם יש למשרד חשש סביר כי בוצעה פעולה שלא על פי דין.
אני הח"מ, רואה חשבון/יועץ מס המגיש את הבקשה מטעם מבקש הסיוע, מצהיר/ה ומאשר/ת בזאת את נכונות האמור בכתב הצהרה זה ולראיה באתי על החתום:
________________ _____________ _____________ _____________
שם פרטי ושם משפחה תפקיד חתימה תאריך
נספח ב' :
טופס פרטי בנק
תאריך.........................
פרטי המבקש
................................................ ................................................
שם המבקש מס' עוסק מורשה/חברה /אגודה/ת.ז
כתובת
.............................. ........................... .............. ................. .................
רחוב ישוב מיקוד טלפון פקס
אני מבקש בזאת בזאת שהכספים המגיעים לני יועברו לחשבוני:
בבנק ......................................... סניף .........................................
כתובת ......................................... מס' סניף ...........................................
מס' חשבון .........................................
הננו מתחייב לדווח על כל שינוי של הפרטים.
אישור מורשי חתימה:
..................... .................................. ............................ ...................
תאריך שם ושם משפחה מס' תעודת זהות חתימה
..................... .................................. ............................ ...................
תאריך שם ושם משפחה מס' תעודת זהות חתימה
..................... .................................. ............................ ...................
תאריך שם ושם משפחה מס' תעודת זהות חתימה
...............................................
חותמת המבקש
[1] פרק ד' בחוברת הדרכה הנושאת את הכותרת "דע את זכויותיך וחובותיך – הקובץ השלם לשנת 2019" - אתר האינטרנט של רשות המיסים- עודכן ביום 22.03.2020.