תקנות נתיבים מהירים (אופן החיוב בתשלום אגרה ואכיפת תשלומים) (הוראת שעה), התשפ"א-2020
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3א ו-6(א) לחוק נתיבים מהירים, התש"ס–2000[1], בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:
|
תיקון תקנה 18 |
1. |
בתקנות נתיבים מהירים (אופן החיוב בתשלום אגרה ואכיפת תשלומים), התשע"א–2010[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 18(א)(5), בתקופת תוקפן של תקנות אלה יראו כאילו המילים "וזאת בעת שנוסעים בנתיב המהיר פחות מ- 1,000 כלי רכב בשעה" – יימחקו. |
|
תחילה |
2 |
תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן (להלן-יום התחילה). |
|
תוקף |
3. |
תוקפן של תקנות אלה לשנתיים מיום התחילה. |
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
__________ התשפ"א
(_________ 2020)
(חמ 3130 – 3)
דברי הסבר
תקנה 18 לתקנות נתיבים מהירים קובעת בין עילות הפטור מתשלום אגרה בנתיב המהיר, פטור לרכב מרובה תפוסה, בשתי מדרגות: האחת, רכב עם שלושה נוסעים לבד מהנהג, והשניה לרכב עם שני נוסעים לבד מהנהג בשעות השפל, המאופיין בכך שנוסעים בנתיב פחות מ-1000 כלי רכב בשעה.
כחלק מהמאמץ לעודד נסיעות שיתופיות בנת"צים, מוצע לאפשר בנתיב המהיר הקיים בכביש 1 לכיוון מערב, פטור מתשלום אגרה לרכב מרובה תפוסה עם שני נוסעים לבד מהנהג לאורך כל שעות היום, ולא רק בשעות השפל.
הקלה זו תאפשר גם וודאות בנוגע לתחולה הפטור, שתסייע לציבור לתכנן את נסיעותיו ברכב מרובה תפוסה.
כיוון שלא ניתן לחזות כיצד השינוי ישפיע על עומס התנועה ומהירות הנסיעה בנתיב המהיר, ואלו עשויים להיות נתונים לשינויים מסיבות נוספות, יש צורך בהסדר שיחול לתקופה מוגבלת.
בהתאם מוצע לבטל את אמת המידה של 1000 כלי רכב לשעה כאמת מידה לתחולת המדרגה המקלה של רכב מרובה תפוסה, ובמקום זאת לקבוע כי לעניין הנתיב המהיר בכביש 1 לכיוון מערב, הכלל יהיה המדרגה המקלה, 2 נוסעים מלבד הנהג; לצד זאת מוצע להגביל את תוקפן של תקנות אלה לשנתיים.
\\hozefs\officelight\WORD\LAW\רשות ממונה נתיב מהיר\250615.docx