תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון מס'___ והוראת שעה), התשפ"א-2020
האגרה בעד רישוי והקצאת תדרים לעסק רט"ן (מפעיל סלולר) הקבועה כיום בתקנות העיקריות היא אגרה אחידה וקבועה לכל מגה-הרץ ולכלל תחומי התדרים המשמשים למערכת רט"ן. סכום האגרה הקבוע בתקנות העיקריות הוא של כ-1 מלש"ח למגה-הרץ אחד.
אחת ממטרותיה המרכזיות של האגרה הוא קביעת מחיר כלכלי לשימוש בתדר ויצירת תמריץ להתייעלות בשימוש בספקטרום התדרים. כיום, עם ההתפתחות הטכנולוגית בתחום הסלולר ניתן ליצור אבחנה בערכם הכלכלי של תחומי התדר השונים. בנוסף, מאז נקבע סכום האגרה בעד רישוי והקצאת תדרים בתחום הסלולר בתקנות העיקריות חלו תמורות בערכם הכלכלי של התדרים. מחד, חלו שינויים טכנולוגיים המאפשרים הגדלת התפוקה הכלכלית הנגזרת מתחומי תדר מסוימים, ומאידך, רמת התחרות בשוק הסלולר בישראל השתנתה לבלי היכר ובהתאם לכך, הצטמצמה התפוקה הכלכלית ממשאב התדר.
במכרז 015/2019 - רישיון משולב למתן שירותי רדיו טלפון נייד בשיטה התאית (רט"ן) בישראל: הרחבת רישיון קיים או הענקת רישיון מיוחד חדש לשירותי רט"ן ברוחבי פס מתקדמים (להלן – מכרז דור 5) שהליך התיחור שלו הסתיים ביום 12 באוגוסט 2020, יוקצו במצטבר 480 מה"ץ נוספים בתחומי תדר שלא הוקצו בעבר.
במכרז דור 5 גיבש המשרד מודל כלכלי לחישוב סכומי האגרה עבור תחומי התדרים לשימושי סלולר, בכלל כך אגרה נפרדת עבור תחומי התדרים 2,500 – 2,690 מה"ץ ו- 3,500 - 3,800 מה"ץ. המודל מתבסס על מתודולוגיה אשר מאפשרת להעריך את הערכים הכלכליים של תחומי התדרים כאמור, בהתבסס על מאות תוצאות של מכרזי תדרים מהעולם, תוך עריכת התאמות לשוק הרט"ן בישראל. לגבי התדרים בתחום ה-700 מה"ץ, האגרה הקבועה כיום בתקנות העיקריות (כ- 1 מלש"ח ל- 1 מה"ץ) משקפת את הערך הכלכלי שלהם. בהתאם לחישוב במודל, מוצע לקבוע סכום מופחת של אגרה עבור הקצאת תדרים בתחומים – 2,500 - 2,690 מה"ץ ו- 3,800 - 3,500 מה"ץ, בגובה 215,000 ש"ח למגה-הרץ אחד, ו- 120,000 ש"ח למגה-הרץ אחד, בהתאמה.
בנוסף, בהמשך למכרז דור 5 ולשם קידום מטרותיו, לפי המלצת ועדת המכרזים, מוצע לקבוע הסדר מוגבל בזמן, לתשלום אגרה שנתית מופחתת לבעל רישיון רט"ן שזכה במכרז (להלן – בעל רישיון רט"ן מתקדם). בהתאם להסדר מוצע כי תחול הפחתה זמנית באגרה בעד כלל התדרים המוקצים לבעל רישיון רט"ן מתקדם לפי התקנות העיקריות, לתקופה של ארבע שנים מיום הקצאת התדרים בהמשך למכרז דור 5. בתקופה זו יתאפשר תשלום אגרה שנתית מופחתת לבעל רישיון רט"ן מתקדם שעמד בתנאים הנדסיים לפיתוח מערכותיו. התנאים ההנדסיים נועדו לקדם פרישה והטמעה של טכנולוגיות מתקדמות במערכת של בעל רישיון רט"ן מתקדם, ולהביא לשיפור בטיב השירות לצרכן. בפרט מדובר בהטמעת יכולת במערכת דור 4 של בעל רישיון רט"ן מתקדם שנקראת (Voice over LTE) VoLTE, ובשדרוג איכות הרשתות באמצעות חיבור פסי תדר מתחומי תדרים שונים ליצירת רוחב פס מצרפי המאפשר תעבורת נתונים במהירות גבוהה. מוצע כי גובה ההפחתה מתשלום האגרה השנתית לבעל רישיון רט"ן מתקדם יעמוד בכל שנה בתקופת ההסדר על שיעור של 28% מסך תשלומי האגרה השנתית שהוא נדרש לשלם לפי התקנות העיקריות בעד כלל התדרים שהוקצו לו (אף אלו שלא הוקצו במכרז דור 5).
להלן קישור למודל הכלכלי המפורט בחוות הדעת הכלכלית של מנהל מינהל כלכלה במשרד התקשורת מיום 18.10.2020 - https://www.gov.il/he/departments/policies/20102020_1.
טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 13 לפקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972 (להלן – הפקודה)[1], בהסכמת שר האוצר לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[2], ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 13(ב) לפקודה, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
תיקון התוספת הראשונה |
1. |
בתקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות), התשמ"ז-1987[3] (להלן – התקנות העיקריות), בתוספת הראשונה, בחלק ג' בפרט 1 בטור "האגרה לשנה אחת בשקלים חדשים בעד רישוי והקצאת תדרים לכל פס תדרים ברוחב 1 מגה-הרץ" אחרי סעיף קטן (ב) יבוא – |
||
|
|
|
"(ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב), בעל עסק רט"ן שהוקצו לו, לצורך הרחבת רישיון כללי משולב למתן שירותי רט"ן בשיטה התאית שניתן לו לפי חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב - 1982[4] ולפי הפקודה - |
||
|
|
|
(1) |
תדרים בתחום התדרים 2,690 - 2,500 מה"ץ 215,000 שקלים חדשים למגה-הרץ; |
|
|
|
|
(2) |
תדרים בתחום התדרים 3,500 - 3,800 מה"ץ 120,000 שקלים חדשים למגה-הרץ". |
|
|
הוראת שעה |
2. |
(א) על אף האגרה הקבועה בהוראות חלק ג' בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות (להלן- חלק ג'), תחול לגבי בעל רישיון רט"ן מתקדם בתקופת ההפחתה, אגרה מופחתת בכל שנה בתקופת ההפחתה בשיעור של שבעים ושניים אחוזים (72%) מסך האגרות הקבועות בתקנות העיקריות בעד כלל תדרי הרט"ן שהוקצו לו להפעלת המערכת כמשמעותה בטור "הגדרה ותיאור" בחלק ג', ובלבד שלדעת המנהל עמד בכל שנה בתקופת ההפחתה בתנאים המצטברים הקבועים לגבי אותה שנה כלהלן – |
||
|
|
|
(1) |
בשנה הראשונה - |
|
|
|
|
|
(א) |
לפחות 350 מוקדי רדיו תאיים ברשת של בעל רישיון רט"ן מתקדם מאפשרים אספקת שירותי רט"ן באמצעות שימוש בתדרי רדיו ברוחב פס מצרפי של 45 מה"ץ בכל אחד מהמוקדים;
|
|
|
|
|
(ב) |
לפחות 20% מתעבורת כלל השיחות ברשת של בעל רישיון רט"ן מתקדם שהתקיימו בחמישה ימי העבודה הראשונים בחודש האחד עשרה לאחר תחילת השנה הראשונה לתקופת ההפחתה מבוצעות באמצעות VoLTE.
|
|
|
|
(2) |
בשנה השנייה - |
|
|
|
|
|
(א) |
לפחות 700 מוקדי רדיו תאיים ברשת של בעל רישיון רט"ן מתקדם מאפשרים אספקת שירותי רט"ן באמצעות שימוש בתדרי רדיו ברוחב פס מצרפי של 45 מה"ץ בכל אחד מהמוקדים; |
|
|
|
|
(ב) |
40% מתעבורת כלל השיחות ברשת של בעל רישיון רט"ן מתקדם שהתקיימו בחמישה ימי העבודה הראשונים בחודש האחד עשרה לאחר תחילת השנה השנייה לתקופת ההפחתה מבוצעות באמצעות VoLTE; |
|
|
|
(3) |
בשנה השלישית - |
|
|
|
|
|
(א) |
לפחות 1100 מוקדי רדיו תאיים ברשת של בעל רישיון רט"ן מתקדם מאפשרים אספקת שירותי רט"ן באמצעות שימוש בתדרי רדיו ברוחב פס מצרפי של 45 מה"ץ בכל אחד מהמוקדים; |
|
|
|
|
(ב) |
50% מתעבורת כלל השיחות ברשת של בעל רישיון רט"ן מתקדם שהתקיימו בחמישה ימי העבודה הראשונים בחודש האחד עשרה לאחר תחילת השנה השלישית לתקופת ההפחתה מבוצעות באמצעות VoLTE. |
|
|
|
(4) |
בשנה הרביעית - |
|
|
|
|
|
(א) |
לפחות 1500 מוקדי רדיו תאיים ברשת של בעל רישיון רט"ן מתקדם מאפשרים אספקת שירותי רט"ן באמצעות שימוש בתדרי רדיו ברוחב פס מצרפי של 45 מה"ץ בכל אחד מהמוקדים; |
|
|
|
|
(ב) |
60% מתעבורת כלל השיחות ברשת של בעל רישיון רט"ן מתקדם שהתקיימו בחמישה ימי העבודה הראשונים בחודש האחד עשרה לאחר תחילת השנה הרביעית לתקופת ההפחתה מבוצעות באמצעות VoLTE. |
|
|
|
(ב) המנהל יבדוק עמידתו של בעל רישיון רט"ן מתקדם בתנאים המפורטים בתקנת משנה 2(א) בפסקאות (1) עד (4) בשנה הראשונה בתקופת ההפחתה במהלך החודש השנים עשר (12) שלאחר היום הקובע ובכל שנה שאחריה בתקופת ההפחתה בחלוף שנים עשר (12) חודשים ממועד הבדיקה הקודם, בהתבסס על דיווחים שיעביר בעל רישיון רט"ן מתקדם על-פי תנאי רישיונו. |
||
|
|
|
(ג) מצא המנהל כי בעל רישיון רט"ן מתקדם לא עמד בתנאים המצטברים המפורטים באחת מהפסקאות (1) עד (4) במועדים כאמור בפסקת משנה (ב), יודיע על כך לבעל הרישיון במהלך החודש השניים עשר מהיום הקובע, ובכל שנה שאחריה בתקופת ההפחתה בחלוף 12 חודשים ממועד ההודעה הקודם; הודיע המנהל כאמור, ישיב בעל הרישיון בתוך 30 ימים ממועד הודעת המנהל סכום השקול לעשרים ושמונה אחוזים מסכום האגרות הקבועות בתקנות העיקריות לכלל תדרי הרט"ן שהיו מוקצים לו במהלך אותה השנה, ללא ריבית או הצמדה. |
||
|
|
|
(ד) על תשלום ששולם לאחר היום הקבוע בתקנת משנה (ג) יווספו הפרשי הצמדה וריבית כאמור בתקנה 17(ד) לתקנות העיקריות. |
||
|
|
|
(ה) בתקנה זו- |
||
|
|
|
|
"בעל רישיון רט"ן מתקדם" - בעל עסק רט"ן שרישיונו הכללי למתן שירותי רט"ן בשיטה התאית הורחב בשל זכייתו במכרז;
"VoLTE" - יכולת ביצוע שיחות דיבור באמצעות רשת רט"ן בדור רביעי;
"היום הקובע" – היום שבו הוקצה תדר לבעל רישיון רט"ן מתקדם בשל זכייתו במכרז;
"מוקד רדיו תאי" – מתקן אלחוטי הפועל בתדרי ההפעלה של מערכת הרט"ן והמשמש ליצירת קשר רדיו בין יחידות ציוד קצה רט"ן שברשות המנויים באזור הכיסוי שלו לבין מרכזת הרט"ן".
"המכרז" - מכרז 015/2019 - רישיון משולב למתן שירותי רט"ן בשיטה התאית בישראל – הרחבת רישיון קיים והענקת רישיון חדש;
"רשת רט"ן דור רביעי" - רשת רט"ן המאפשרת העברת נתונים בקצב גבוה (כ-100 מס"ש), בטכנולוגיית רט"ן בהתאם לתקן - last release 3GPP TS 36.104, לצורך אספקת כלל שירותי בעל עסק רט"ן על פי רישיונו, כגון טכנולוגיית LTE;
"תקופת ההפחתה" – התקופה שתחילתה ביום הקובע וסיומה ארבע שנים ממועד זה.
|
|
|
תחילה |
3. |
|
תחילתה של תקנות אלה ביום ____________. [היום הקובע] |
|
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
יועז הנדל
שר התקשורת
דברי הסבר
כללי
האגרה בעד רישוי והקצאת תדרים לעסק רט"ן (מפעיל סלולר) הקבועה כיום בתקנות העיקריות היא אגרה אחידה וקבועה לכל מגה-הרץ ולכלל תחומי התדרים המשמשים למערכת רט"ן. סכום האגרה הקבוע בתקנות העיקריות הוא של כ-1 מלש"ח למגה-הרץ אחד.
אחת ממטרותיה המרכזיות של האגרה הוא קביעת מחיר כלכלי לשימוש בתדר ויצירת תמריץ להתייעלות בשימוש בספקטרום התדרים. כיום, עם ההתפתחות הטכנולוגית בתחום הסלולר ניתן ליצור אבחנה בערכם הכלכלי של תחומי התדר השונים. בנוסף, מאז נקבע סכום האגרה בעד רישוי והקצאת תדרים בתחום הסלולר בתקנות העיקריות חלו תמורות בערכם הכלכלי של התדרים. מחד, חלו שינויים טכנולוגיים המאפשרים הגדלת התפוקה הכלכלית הנגזרת מתחומי תדר מסוימים, ומאידך, רמת התחרות בשוק הסלולר בישראל השתנתה לבלי היכר, ובהתאם לכך, הצטמצמה התפוקה הכלכלית ממשאב התדר.
במכרז 015/2019 - רישיון משולב למתן שירותי רדיו טלפון נייד בשיטה התאית (רט"ן) בישראל: הרחבת רישיון קיים או הענקת רישיון מיוחד חדש לשירותי רט"ן ברוחבי פס מתקדמים (להלן – מכרז דור 5) שהליך התיחור שלו הסתיים ביום 12 באוגוסט 2020, יוקצו במצטבר 480 מה"ץ נוספים בתחומי תדר שלא הוקצו בעבר.
במכרז דור 5 גיבש המשרד מודל כלכלי לחישוב סכומי האגרה עבור תחומי התדרים לשימושי סלולר, בכלל כך אגרה נפרדת עבור תחומי התדרים 2,500 – 2,690 מה"ץ ו- 3,500 - 3,800 מה"ץ. המודל מתבסס על מתודולוגיה אשר מאפשרת להעריך את הערכים הכלכליים של תחומי התדרים כאמור, בהתבסס על מאות תוצאות של מכרזי תדרים מהעולם, תוך עריכת התאמות לשוק הרט"ן בישראל. לגבי התדרים בתחום ה-700 מה"ץ, האגרה הקבועה כיום בתקנות העיקריות (כ- 1 מלש"ח ל- 1 מה"ץ) משקפת את הערך הכלכלי שלהם. בהתאם לחישוב במודל, מוצע לקבוע סכום מופחת של אגרה עבור הקצאת תדרים בתחומים – 2,500 - 2,690 מה"ץ ו- 3,800 - 3,500 מה"ץ, בגובה 215,000 ש"ח למגה-הרץ אחד, ו- 120,000 ש"ח למגה-הרץ אחד, בהתאמה.
בנוסף, בהמשך למכרז דור 5 ולשם קידום מטרותיו, לפי המלצת ועדת המכרזים, מוצע לקבוע הסדר מוגבל בזמן, לתשלום אגרה שנתית מופחתת לבעל רישיון רט"ן שזכה במכרז (להלן – בעל רישיון רט"ן מתקדם). בהתאם להסדר מוצע כי תחול הפחתה זמנית באגרה בעד כלל התדרים המוקצים לבעל רישיון רט"ן מתקדם לפי התקנות העיקריות, לתקופה של ארבע שנים מיום הקצאת התדרים בהמשך למכרז דור 5. בתקופה זו יתאפשר תשלום אגרה שנתית מופחתת לבעל רישיון רט"ן מתקדם שעמד בתנאים הנדסיים לפיתוח מערכותיו. התנאים ההנדסיים נועדו לקדם פרישה והטמעה של טכנולוגיות מתקדמות במערכת של בעל רישיון רט"ן מתקדם, ולהביא לשיפור בטיב השירות לצרכן. בפרט מדובר בהטמעת יכולת במערכת דור 4 של בעל רישיון רט"ן מתקדם שנקראת (Voice over LTE) VoLTE , ובשדרוג איכות הרשתות באמצעות חיבור פסי תדר מתחומי תדרים שונים ליצירת רוחב פס מצרפי המאפשר תעבורת נתונים במהירות גבוהה. מוצע כי גובה ההפחתה מתשלום האגרה השנתית לבעל רישיון רט"ן מתקדם יעמוד בכל שנה בתקופת ההסדר על שיעור של 28% מסך תשלומי האגרה השנתית שהוא נדרש לשלם לפי התקנות העיקריות בעד כלל התדרים שהוקצו לו (אף אלו שלא הוקצו במכרז דור 5).
להלן קישור למודל הכלכלי המפורט בחוות הדעת הכלכלית של מנהל מינהל כלכלה במשרד התקשורת מיום 18.10.2020 - https://www.gov.il/he/departments/policies/20102020_1.
לתקנה 1
מוצע לתקן את פרט 1 בחלק ג' בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות ולקבוע כי תשלום אגרה שנתית בעד רישוי והקצאת תדרים לבעל עסק רט"ן בתחום ה-2,690 - 2,500 מה"ץ יהיה בגובה 215,000 ש"ח למגה-הרץ אחד, וכי תשלום אגרה שנתית בעד רישוי והקצאת תדרים לבעל עסק רט"ן בתחום ה- 3,800 - 3,500 מה"ץ יהיה בגובה 120,000 ש"ח למגה-הרץ אחד.
כאמור לעיל, סכומי האגרה המוצעים, מתבססים על עבודה כלכלית שערך משרד התקשורת להערכת השווי הכלכלי של תחומי התדר השונים המשמשים לשירותי רט"ן, המצורפת לנוסח טיוטת התקנות.
לתקנה 2 - הוראת שעה
במכרז דור 5 המליצה ועדת המכרזים לשר התקשורת ולשר האוצר לקבוע בתיקון לתקנות העיקריות הסדר מוגבל בזמן, לתקופה של ארבע שנים, לתשלום מופחת של אגרות בעד רישוי והקצאת תדרים לזוכים במכרז (להלן - הסדר ההפחתה). בהתאם להמלצת ועדת המכרזים, התשלום המופחת יותנה בעמידה בתנאים הנדסיים הנוגעים לפיתוח הרשת בהם יצטרך לעמוד הזוכה במכרז דור 5,
מטרתה של המלצת ועדת המכרזים בדבר הסדר ההפחתה היתה להביא לצמצום הפער הטכנולוגי בין ישראל ובין מדינות מתקדמות בעולם, בין היתר באמצעות הקטנת התלות בתדרי הדור ה-3 והסבתם לשימושים בדורות מתקדמים (ניצול ספקטרלי מיטבי ומניעת הפרעות למדינות שכנות), וכתוצאה מכך, להביא לעליה ברמת השירות ושיפור בחוויית המשתמש; זאת, בהלימה למטרות מכרז דור 5, בין היתר בדבר שדרוג ושיפור רשתות הסלולר בישראל
במכרז דור 5 זכו החברות מרתון (018) אקספון בע"מ, הוט מובייל בע"מ, סלקום ישראל בע"מ, פלאפון תקשורת בע"מ, ופרטנר תקשורת בע"מ (להלן – אקספון, הוט, סלקום, פלאפון, ופרטנר - בהתאמה). ועליהן מוצע שיחול הסדר ההפחתה.
תקנת משנה (א)
מוצע כי במהלך הסדר ההפחתה יתאפשר לבעל רישיון רט"ן מתקדם לשלם בכל שנה בתקופת ההסדר תשלום מופחת מסך האגרה השנתית שאותו בעל רישיון נדרש לשלם לפי הוראות התקנות העיקריות להפעלת המערכת כמשמעותה בטור "הגדרה ותיאור" בפרט 1 בחלק ג' בעד כלל התדרים שהוקצו לו, ככל שעמד בתנאים הנדסיים המצטברים בכל שנה, כדלקמן -
|
השנה בהסדר ההפחתה |
מספר מוקדי רדיו תאיים ברשת של בעל רישיון רט"ן מתקדם המאפשרים אספקת שירותי רט"ן באמצעות שימוש בתדרי רדיו ברוחב פס מצרפי של 45 מה"ץ בכל אחד מהמוקדים |
שיעור כלל השיחות המבוצעות ברשת של בעל רשיון מתקדם ב- VoLTE |
|
שנה ראשונה |
350 |
20% |
|
שנה שנייה |
700 |
40% |
|
שנה שלישית |
1100 |
50% |
|
שנה רביעית |
1500 |
60% |
מוצע כי גובה ההפחתה בכל שנה בתקופת הסדר ההפחתה יהיה בשיעור של 28% מסך האגרה השנתית שעל בעל רישיון רט"ן מתקדם לשלם לפי התקנות העיקריות בעד כלל התדרים המוקצים לו. קרי בעל הרישיון יידרש לשלם 72% מסך האגרה השנתית שעליו לשלם לפי התקנות העיקריות בעד כלל התדרים המוקצים לו. מוצע כי הסדר ההפחתה יחול על כל מי שהוא בעל רישיון רט"ן מתקדם. זאת, כולל בעל רישיון רט"ן מתקדם שלפי הוראות פרט 1(א) בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות נדרש לשלם תשלום אגרה מופחתת בשל היותו בעל עסק רט"ן שהוקצו לו לראשונה תדרי רדיו כלשהם לצורך מתן שירותי רט"ן.
תקנת משנה (ב)
מוצע כי בדיקת עמידתו של בעל רישיון רט"ן מתקדם בתנאים ההנדסיים כמוצע בתקנה 2(א) תעשה בידי המנהל, כהגדרתו בפקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב - 1972, קרי עובד המשרד הממונה על ניהול תדרי רדיו וכפוף במישרין למנהל הכללי של המשרד.
מוצע לקבוע כי המועד לבדיקה הראשונה של המנהל יהיה בחודש השנים עשר (12) לאחר היום הקובע, וכי בדיקת המנהל העוקבת לבדיקה הראשונה תתבצע בחלוף שנים עשר (12) חודשים ממועד הבדיקה הראשונה, וכך הלאה למשך כל תקופת הסדר ההפחתה. מוצע כי היום הקובע לעניין זה יחול ביום שבו הוקצו תדרים לבעל רישיון רט"ן מתקדם בשל זכייתו במכרז דור 5.
מוצע כי בעל רישיון רט"ן מתקדם יעביר דיווחים מתאימים למשרד התקשורת לשם בדיקת עמידתו בהוראות התקנות המוצעות, כפי שיקבעו ברישיונו הכללי המשולב למתן שירותי רט"ן מתקדמים בשיטה התאית.
תקנת משנה (ג)
מאחר שחישוב גובה האגרה בעד חידוש הרישיון בכל שנה מתבצע, לפי הוראות התקנות העיקריות, מראש (תקנה 17(ב)), מוצע כי בתקופת הסדר ההפחתה חישוב האגרה השנתית מראש יכלול את ההפחתה המוצעת. ככל שמצא המנהל בשנה מסוימת בתקופה הסדר ההפחתה כי בעל רישיון רט"ן מתקדם לא עמד בדרישות ההנדסיות המוצעות בתקנת משנה 2(א) המוצעת, יודיע על כך לבעל הרישיון המתקדם במהלך החודש השנים עשר (12) מהיום הקובע, ובכל שנה שאחרי השנה הראשונה בתקופת ההפחתה, בחלוף 12 חודשים ממועד ההודעה הקודם. קיבל בעל רישיון רט"ן מתקדם הודעה כאמור, ישיב בתוך 30 ימים ממועד הודעת המנהל סך של 28% מסכום תשלום האגרה השנתי שעליו לשלם לפי התקנות העיקריות בעד כלל התדרים המוקצים לו, ללא הפחתה. לסכום ההחזר לא יווספו ריבית והצמדה.
תקנת משנה (ד)
מוצע לקבוע כי בעל רישיון רט"ן מתקדם שקיבל הודעה מהמנהל על כך שלא עמד בדרישות ההנדסיות, ולא השיב את סכום ההפחתה במועד כאמור בתקנת משנה 2(ג), יווספו לסכום ההחזר הפרשי הצמדה וריבית בהתאם להסדר הקבוע כיום בתקנות העיקריות לאיחור בתשלום אגרות בתקנה 17(ד).
תקנת משנה (ה)
מוצע לקבוע את ההגדרות המפורטות להלן, אשר יפשטו את נוסח הוראת השעה ויסייעו בקביעתה -
"בעל רישיון רט"ן מתקדם" - בעל עסק רט"ן שרישיונו הכללי למתן שירותי רט"ן בשיטה התאית הורחב בשל זכייתו במכרז - כאמור, מדובר בבעלי הרישיון המפורטים לעיל - אקספון, הוט, סלקום, פלאפון, ופרטנר; " VoLTE" - יכולת ביצוע שיחות דיבור באמצעות רשת סלולרית בדור הרביעי; "היום הקובע" – היום שבו הוקצו תדרים לבעל רישיון רט"ן מתקדם בשל זכייתו במכרז; "מוקד רדיו תאי" – מתקן אלחוטי הפועל בתדרי ההפעלה של מערכת הרט"ן והמשמש ליצירת קשר רדיו בין יחידות ציוד קצה רט"ן שברשות המנויים באזור הכיסוי שלו לבין מרכזת הרט"ן". "המכרז" - מכרז 015/2019 - רישיון משולב למתן שירותי רט"ן בשיטה התאית בישראל – הרחבת רישיון קיים והענקת רישיון חדש; "רשת רט"ן דור רביעי" - רשת רט"ן המאפשרת העברת נתונים בקצב גבוה (כ-100 מס"ש), בטכנולוגיית רט"ן בהתאם לתקן - last release 3GPP TS 36.104, לצורך אספקת כלל שירותי בעל עסק רט"ן על פי רישיונו, כגון טכנולוגיית LTE; "תקופת ההפחתה" – התקופה שתחילתה ביום הקובע וסיומה ארבע שנים ממועד זה.
לתקנה 3
מוצע לקבוע הוראת תחילה לתקנות החל מהיום שבו הוקצה תדר לבעל רישיון רט"ן מתקדם בשל זכייתו במכרז - "היום הקובע" - זאת בהתאם להמלצת ועדת המכרזים ובכדי לעודד את בעלי הרישיונות כאמור לעמוד בדרישות ההנדסיות בהקדם.