תזכיר חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס׳...)(זכויות למבוטחת שילדה נולד בחו"ל), התשפ"א-2020

תזכיר חוק

א. שם החוק המוצע

חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס׳...)(זכויות למבוטחת שילדה נולד בחו"ל), התשפ"א-2020.

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

בישראל, הזכות למענק אשפוז נתונה על פי חוק הביטוח הלאומי רק למי שנחשבים "מבוטחים" לעניין מענק זה. המענק בישראל משולם ישירות לבתי החולים בהם נערך האשפוז, ובסכום קבוע העומד היום על 14,367 ש"ח בלידה רגילה [סכום זה משתנה מעת לעת, בהחלטת שר הבריאות]. כאשר מדובר בלידת פג, המענק עומד על סך של 227,214 ₪.

כאשר תושבת ישראל [המבוטחת לפי חוק הביטוח הלאומי] יולדת בחו"ל, היא זכאית למענק אשפוז, המשולם לה ישירות, כנגד קבלות בגין הוצאות האשפוז, ובסכום שלא יעלה על התקרה המשולמת בישראל.

הוצאות האשפוז מחוץ לישראל עולות לאין ערוך על סכום מענק האשפוז המשולם בישראל שעה שמדובר בלידה רגילה. לכך מתווספת עלות מעקב ההריון עצמו, שהיא גבוהה לאין שיעור מעלויות מעקב ההריון בישראל, הממומנות מכוח חוק ביטוח בריאות ממלכתי, תשנ"ד-1994.

לכן, מוצע לתקן את הוראות החוק ולקבוע זכאות בשיעור גבוה יותר בגין מענק אשפוז עבור לידה מחוץ לישראל, באופן המשקף גם את ההוצאות העודפות על מעקב ההריון המבוצע מחוץ לישראל. בהתאם, מוצע לקבוע כי בלידה שהתרחשה מחוץ לישראל, תוגדל התקרה לתשלום ותעמוד על סכום שלא יעלה על 5 פעמים סכום המענק הקבוע בסעיף 2(א) בלוח ב׳1, דהיינו, 55,057 ש"ח. יובהר כי אם ההוצאות בגין סעיף זה יהיו נמוכות יותר, תשולמנה רק הוצאות ששולמו בפועל.

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

לאור האמור לעיל, תזכיר החוק ישפיע על קבוצת המבוטחים שילדם נולד בחו"ל באופן שיקל על ההוצאות המושתות על קבוצה זו לרגל לידה.

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

על פי נתוני המוסד לביטוח הלאומי בשלוש השנים האחרונות, מספר המבוטחים הממוצע הפונה לצורך קבלת מענק אשפוז עבור לידה שאירעה מחוץ לישראל הוא כ-410 מבוטחים מידי שנה. מבוטחים אלה זכאים ממילא למענק הקבוע בלוח ב׳1. הגדלת תקרת המענק לסך מקסימאלי של 55,075 ש"ח (ובהנחה שהוצאות האשפוז


בפועל לא תהיינה נמוכות יותר), כרוכה אם כן בעלות מקסימאלית של כ-22 מיליון ש"ח בשנה. סכום זה ימומן ישירות מאוצר המדינה, שהוא הנושא במימון כל מענקי האשפוז שמשלם המוסד לפי לוח ב׳1 לחוק.

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


תזכיר חוק מטעם המוסד לביטוח לאומי:

תזכיר חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס׳...)(זכויות למבוטחת שילדה נולד בחו"ל(, התשפ"א-2020

תיקון לוח בי1 !. בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה - [1]1995 (להלן - החוק העיקרי),

בלוח בי 1, בסעיף 2(א) לאחר המילים "סכום מענק האשפוז ליולדת, בשל לידת יילוד אחד או יותר, הוא 11,015 שקלים חדשים" יתווספו המילים "ואם אירעה הלידה מחוץ לישראל - עד פי 5 מסכום זה, בכפוף להמצאת אישור בדבר הוצאות שהוצאו בפועל".

דברי הסבר

בישראל, הזכות למענק אשפוז נתונה על פי חוק הביטוח הלאומי רק למי שנחשבים "מבוטחים" לעניין מענק זה. המענק בישראל משולם ישירות לבתי החולים בהם נערך האשפוז, ובסכום קבוע העומד היום על 14,367 ש"ח בלידה רגילה [סכום זה משתנה מעת לעת, בהחלטת שר הבריאות]. כאשר מדובר בלידת פג, המענק עומד על סך של 227,214 ₪.

כאשר תושבת ישראל [המבוטחת לפי חוק הביטוח הלאומי] יולדת בחו"ל, היא זכאית למענק אשפוז, המשולם לה ישירות, כנגד קבלות בגין הוצאות האשפוז, ובסכום שלא יעלה על התקרה המשולמת בישראל.

הוצאות האשפוז מחוץ לישראל עולות לאין ערוך על סכום מענק האשפוז המשולם בישראל שעה שמדובר בלידה רגילה. לכך מתווספת עלות מעקב ההריון עצמו, שהיא גבוהה לאין שיעור מעלויות מעקב ההריון בישראל, הממומנות מכוח חוק ביטוח בריאות ממלכתי, תשנ"ד-1994.

לכן, מוצע לתקן את הוראות החוק ולקבוע זכאות בשיעור גבוה יותר בגין מענק אשפוז עבור לידה מחוץ לישראל, באופן המשקף גם את ההוצאות העודפות על מעקב ההריון המבוצע מחוץ לישראל. בהתאם, מוצע לקבוע כי בלידה שהתרחשה מחוץ לישראל, תוגדל התקרה לתשלום ותעמוד על סכום שלא יעלה על 5 פעמים סכום המענק הקבוע בסעיף 2(א) בלוח בי1, דהיינו, 55,057 ש"ח. יובהר כי אם ההוצאות בגין סעיף זה יהיו נמוכות יותר, תשולמנה רק הוצאות ששולמו בפועל.



[1] ס"ח התשנ"ה, עמי 207.