תזכיר חוק הביטוח הלאומי (הוראת שעה)(מענק חד פעמי חלף הגדלת קצבאות הנכות לשנת 2020), התשפ"א-2020

תוכן עניינים

תזכיר חוק. 2

א.                                     שם החוק המוצע. 2

ב.                                     מטרת החוק המוצע והצורך בו 2

ג.                                     עיקרי החוק המוצע. 2

ד.                                     השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים. 2

ה.                                     השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה. 2

ו.                                     השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי 2

ז.                                     להלן תזכיר נוסח החוק המוצע. 3

הצעת חוק הביטוח הלאומי (הוראת שעה)(מענק חד פעמי חלף הגדלת קצבאות הנכות לשנת 2020), התשפ"א-2020. 4

דברי הסבר. 7


 

תזכיר חוק

 

א.  שם החוק המוצע

הצעת חוק הביטוח הלאומי (הוראת שעה)(מענק חד פעמי חלף הגדלת קצבאות הנכות לשנת 2020), התשפ"א-2020.

 

ב.  מטרת החוק המוצע והצורך בו

בשנת 2018 התקבל בכנסת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 200), התשע"ח – 2018 (להלן: "תיקון 200 לחוק"). תיקון 200 לחוק, והתיקונים שנלוו לו, כללו שורה של צעדים אשר הגדילו את קצבאות הנכות (נכות כללית, שירותים מיוחדים, ילד נכה ואזרח ותיק נכה). בנוסף, נקבע בתיקון 200 לחוק כי שר האוצר ושר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (להלן: "שר הרווחה") יבחנו את הגדלת שיעור קצבאות הנכות באופן מדורג בשנים 2020 ו-2021 ויגישו לממשלה את המלצותיהם עד סוף שנת 2019 בעניין לרבות המקורות התקציביים הדרושים לכך.

 

המלצות השרים, המבוססות על המלצות צוות בין משרדי שהוקם לטובת העניין בשנת 2019, צפויות לבוא לידי ביטוי כחלק מהתכנית הכלכלית הנלווית לתקציב המדינה. לאור העיכוב בהגשת ההמלצות ובמטרה לשפר את רמת חייהם של אנשים עם מוגבלות, הוחלט להקצות במסגרת תכנית הפעולה המפורטת, כאמור בסעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה, לשימוש בסכום ההוצאה הממשלתית לשנת 2020, וזאת כל עוד לא חוקק חוק התקציב לשנת 2020, סכום של כ-940 מיליון שקלים חדשים שיוקצו לטובת אוכלוסייה זו. על כן, במסגרת תיקון זה, מוצע להעניק מענק חד פעמי לאוכלוסייה זו כמפורט להלן, חלף העלאת הקצבאות בשנת 2020.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

החוק המוצע קובע תשלום מענק חד פעמי לאנשים עם מוגבלויות שונות חלף העלאת קצבאות הנכות בשנת 2020.

 

ד.  השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

תשלום מענק חד פעמי לאנשים עם מוגבלויות שונות חלף העלאת קצבאות הנכות עבור שנת 2020.

 

ה.  השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

סך המענקים החד פעמיים הניתנים במסגרת הוראת שעה זו - 940 מיליון שקלים חדשים.

 

ו.  השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין.  

 

ז.  להלן תזכיר נוסח החוק המוצע


 

תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:

 

הצעת חוק הביטוח הלאומי (הוראת שעה)(מענק חד פעמי חלף הגדלת קצבאות הנכות לשנת 2020), התשפ"א-2020

 

 

 

 

תיקון חוק הביטוח הלאומי- הוראת שעה

1.  

בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה עד יום כ' בתמוז התשפ"א (30 ביוני 2021), יקראו את חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995[1] (להלן- חוק הביטוח הלאומי), כך:

 

 

 

(1) בפרק ט',  אחרי סימן ה' יבוא: 

 

 

"סימן ה1': מענק חד פעמי חלף הגדלת קצבאות הנכות לשנת 2020

 

 

זכאות למענק

220ג.

(א)  מבוטח ששולמה לו גמלה או גמלאות מהגמלאות המפורטות בטור א' בלוח י"ט, יהיה זכאי למענק חד פעמי בשווי צרוף הסכומים המפורטים בטור ב' בלוח י"ט, בהתאם לזכאותו בחודשים ינואר עד דצמבר 2020, למעט חודשים שבהם חלו עליו הוראות סעיף 307;  

(ב) היה מבוטח זכאי לשתי גמלאות בגין חודש אחד, יהיה זכאי לסכום כאמור בלוח י"ט, בגין כל אחת מהגמלאות.

 

 

דין מענק

220ד.

לא יראו את המענק לפי סימן זה כהכנסה לפי כל דין.

 

 

מועדי התשלום

220ה.

מענק לפי סימן זה ישולם בחודש אוקטובר 2020,  בגובה צרוף הסכומים אשר להם זכאי המבוטח בהתאם לסעיף 220ג, בעד החודשים ינואר עד ספטמבר 2020, ובחודש דצמבר  2020, בגובה צרוף הסכומים אשר להם זכאי המבוטח בהתאם לסעיף 220ג, בעד חודשים אוקטובר עד דצמבר 2020.   

 

 

שיפוי המוסד

220ו.

אוצר המדינה ישפה את המוסד לגבי כל סכום שהוציא לתשלום מענקים שניתנו לפי סימן זה, עד לסכום שלא יעלה על 940 מיליון שקלים חדשים.";

 

 

(2) לאחר לוח י"ח, יבוא:

 

 

"לוח י"ט

(סעיף 220ג)

סכום מענק חד פעמי חלף הגדלת קצבאות הנכות לשנת 2020

פרט

טור א'

סוג הגמלה

טור ב'

סכום המענק

1.  

קצבה חודשית מלאה כהגדרתה בסעיף 200(א) או גמלת נכות לעולה באותו הסכום מכוח ההסכם בדבר מתן גמלאות מיוחדות לעולים התלויים בעזרת הזולת;[2]

ההפרש שבין 3,511 שקלים חדשים לבין שיעור קצבה חודשית מלאה כהגדרתה בסעיף 200(א); 

2.

קצבה חלקית כמשמעה בסעיף 201(א);

סכום שיחסו להפרש כאמור בפרט  1 בטור ב', הוא כיחס שבין אחוז דרגת אי-כושרו להשתכר לבין מאה;

3.

גמלה המשתלמת לפי הוראות סעיף 206א(ב) או מכוח ההסכם בדבר מתן גמלאות מיוחדות לעולים התלויים בעזרת הזולת, בשיעורים כמפורט להלן:

(א)  מי שזכאי לגמלה בסיסית בשיעור הקבוע בפסקה (1);

(ב) מי שזכאי לגמלה בסיסית בשיעור הקבוע בפסקה (2);

(ג)  מי שזכאי לגמלה בסיסית בשיעור הקבוע בפסקה (3);

 

 

 

(א)  300 שקלים חדשים;

(ב) 200 שקלים חדשים;

(ג)  100 שקלים חדשים;

4.

גמלה בשל ילד נכה לפי הוראות סעיף 222 או גמלה לילד עולה עם נכות מכוח ההסכם בדבר מתן גמלאות מיוחדות לעולים התלויים בעזרת הזולת, כמפורט להלן:

(א) מי שזכאי לגמלה והוא ילד התלוי בעזרת הזולת במידה רבה כהגדרתה בתקנה 1 לתקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה), תש"ע – 2010 אשר צבר במבחן התלות, כפי שפורסם באתר האינטרנט של המוסד, 8 או 9 נקודות;

(ב) מי שזכאי לגמלה בסכום השווה ל-188% מקצבת יחיד מלאה;

 

 

 

 

 

(א)  490 שקלים חדשים;

 

 

(ב) 490 שקלים חדשים;

5.

גמלה נוספת לנכה לפי הוראות סעיף 251 ובתכוף לפני שנעשה זכאי לקצבת אזרח ותיק שולמה לו קצבת חודשית מלאה כהגדרתה בסעיף 200(א);

ההפרש שבין 3,511 שקלים חדשים לבין שיעור קצבה חודשית מלאה כהגדרתה בסעיף 200(א); 

6.

גמלה נוספת לנכה לפי הוראות סעיף 251 ובתכוף לפני שנעשה זכאי לקצבת אזרח ותיק שולמה לו קצבה חלקית כמשמעה בסעיף 200(א);

סכום שיחסו להפרש כאמור בפרט  1 בטור ב', הוא כיחס שבין אחוז דרגת אי-כושרו להשתכר בתכוף לפני שנעשה זכאי לקצבת אזרח ותיק לבין מאה;

7.

נכה הזכאי לתוספת לפי הסכם בדבר תשלום תוספת לזכאים לקצבה מיוחדת ולגמלת ילד נכה הזקוקים למכונת הנשמה באופן רצוף[3].

5,341 שקלים חדשים.

"

 

 

דברי הסבר

כללי          תחום ביטוח נכות מעוגן בפרק ט' לחוק הביטוח הלאומי (להלן: "חוק הביטוח הלאומי"). ביום 15 בפברואר 2018 התקבל בכנסת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 200), התשע"ח – 2018 (להלן: "תיקון 200 לחוק"). תיקון 200 לחוק כלל שורה של צעדים אשר הגדילו את קצבאות הנכות (נכות כללית, שירותים מיוחדים, ילד נכה ואזרח ותיק נכה) (להלן: "הפעימה הראשונה"). ואלו עיקרי ההסדרים שנקבעו באשר לקצבאות הנכות:

א. הוגדלה קצבת הנכות הכללית בסך של 470-770 שקלים חדשים בחודש (נכון לשנת 2018);

  ב.  ניתנה תוספת של 200 שקלים חדשים בחודש לנכים קשים המקבלים קצבת שר"מ (שירותים מיוחדים) לרמות הזכאות הגבוהות והבינוניות;

  ג.  הוגדלו קצבאות לאזרחים ותיקים מקבלי תוספת לקצבת נכות בסך של 235 שקלים חדשים בחודש (נכון לשנת 2018); כן נקבעה הגנה על הזכאות להטבות נלוות של אזרח ותיק, אשר בגין התוספת לקצבאותיו נשללה ממנו הזכות להשלמת הכנסה.

  ד.  הוגדל הסכום שמאפשר לנכה לעבוד מבלי שתקוזז הקצבה (להלן: "הדיסריגרד") מ-2,873 (החל מינואר 2018) או 2,805 (בשנת 2017) ל-3,700 שקלים חדשים;

ה.  ניתנה תוספת של 50 מיליון שקלים חדשים לקצבת ילד נכה.

 

כמו-כן, הוחלט להצמיד את קצבת הנכות לשכר הממוצע במשק, וזאת החל מיום 1 בינואר 2022.

 

מבחינה אופרטיבית, התיקון קבע כי הגדלת הקצבה תינתן כפעימה ראשונה בשנת 2018 ולאחריה יבוצעו שתי פעימות, כמפורט להלן.

 

לשם השוואה, עובר לתיקון, בחודש פברואר 2018, עמדה קצבת הנכות הכללית הממוצעת על 2,906 שקלים חדשים וקצבת הנכות הכללית הבסיסית על 2,350 שקלים חדשים (2,342 שקלים חדשים בשנת 2017) לחודש. לאחר התיקון, בחודש מרץ 2018, עמדה קצבת הנכות הכללית הממוצעת על סך 3,453 שקלים חדשים, וקצבת הנכות הכללית הבסיסית על 3,272 שקלים חדשים. נכון להיום, קצבת הנכות הכללית הממוצעת עומדת על סך 3,482 שקלים חדשים וקצבת הנכות הכללית הבסיסית על 3,321 שקלים חדשים.

 

בנוסף, נקבע בתיקון 200 לחוק, בסעיף 220ב לחוק הביטוח הלאומי, כי שר האוצר ושר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (להלן: "שר הרווחה") יבחנו את הגדלת שיעור קצבאות הנכות באופן מדורג בשנים 2020 ו-2021 ויגישו לממשלה את המלצותיהם עד סוף שנת 2019 בעניין לרבות המקורות התקציביים הדרושים לכך. עוד נקבע בסעיף כי במסגרת ההמלצות סך העלות בשנת 2021 של העלאת קצבאות הנכות יהיה 4.341 מיליארד שקלים חדשים, ושהקצבה החודשית המלאה לפי סעיף 200(א) לא תפחת מ-3,700 שקלים חדשים.

 

לאור זאת ובמטרה לסייע לשרים בגיבוש המלצותיהם, הוקם בחודש ספטמבר 2019 צוות ממשלתי בין משרדי (להלן: "הצוות") הכולל את נציגי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (להלן: "משרד הרווחה"), המוסד לביטוח לאומי (להלן: "המוסד"), משרד ראש הממשלה, המועצה הלאומית לכלכלה, בנק ישראל, משרד הבריאות ומשרד האוצר. הצוות ערך מספר רב של פגישות והתייעצויות עם מגוון גורמים לרבות גורמי אקדמיה, רופאי הוועדות הרפואיות, אגף השיקום במוסד ונציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. הצוות אף ביצע השוואה בין לאומית של קצבאות הנכות, בחינה של מבחן הזכאות לקצבה ומבחן אי הכושר, בחינה של הצרכים השונים של האוכלוסיות המקבלות קצבאות נכות, ניתוח מגמות בקצבה לאורך השנים האחרונות וכדומה. בנוסף, ערך הצוות בחודש נובמבר 2019 שימוע לציבור, בו נתבקש הציבור להגיש עמדותיו לעניין אופן חלוקת המשאבים במסגרת הפעימה השנייה והשלישית. הצוות קיבל עשרות עמדות וערך שני ימי שימועים בעל פה בהם נשמעו עמדות של עשרות ארגונים ולאחריהם התקיים דיון בנושאים שהועלו על ידי נציגי ארגוני הנכים במסגרת הצוות. 

 

הצוות דן בין היתר באופן הנכון לחלוקת הכספים בין האוכלוסיות השונות בהתאם לצרכיהן, במקורות התקציביים למימון התוספת לקצבה, במאפייניהם השונים של מקבלי קצבת נכות, בשירותי השיקום הניתנים על ידי המדינה לאנשים עם מוגבלות, בעבודת הוועדות הרפואיות, בשירותים הניתנים לנכים באמצעות משרד הרווחה ומשרד הבריאות ובייעול התיאום בין הגופים העוסקים בעידוד תעסוקה בקרב אנשים עם מוגבלות.

 

השלמת עבודת הצוות התעכבה על רקע שלוש מערכות הבחירות שהתקיימו החל מחודש אפריל 2019. ודוק: מאז פיזור הכנסת ה-20, ביום 26 בדצמבר 2018, ועד להשבעתה של הכנסת ה-23 ביום 16 במרץ 2020 וכינון הממשלה ה-35 בעקבותיה ביום 17 במאי 2020. בכל אותה תקופה כיהנה ממשלת מעבר זמנית, אשר פעלה מכוח עיקרון הרציפות והדבר הוביל, בין היתר, לעיכוב בעבודת הצוות וכפועל יוצא בהגשת המלצות שר האוצר ושר הרווחה לממשלה. השרים לא מסרו המלצתם לממשלה מסיבה זו, ומכיוון שהיה קיים ספק משפטי בדבר היכולת להביא המלצה בעניין זה, בעלת משמעות תקציבית כבדת משקל לבסיס התקציב, בתקופת ממשלת מעבר, לאור החשש מכבילת שיקול הדעת של הממשלה הנכנסת.  יוזכר גם כי החל מיום 1 ינואר 2020, חל תקציב המשכי בהתאם לסעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה. גם עניין זה הקשה משמעותית על הגשת המלצה שתוביל לשינוי סדרי עדיפויות תקציביים במהלך שנה שכזו. 

 

לצד נסיבות חריגות אלו, החל מחודש מרץ 2020 מתמודדת המדינה עם מצב חירום שנגרם בשל התפשטות נגיף הקורונה. על רקע התפרצות זו, הוגבלה עד מאוד פעילות המשק והתקיים מאמץ לאומי לעצירת המשך התפשטות הנגיף בישראל. נסיבות חריגות אלו צמצמו רבות את פעילותם השגרתית של משרדי האוצר והרווחה אשר התמקדו בהתמודדות עם המשבר. חברי הצוות, רובם ככולם, עסקו בטיפול אינטנסיבי בסוגיות הנוגעות למשבר, ולצידן בסוגיות פרטניות בעלות דחיפות מיוחדת בלבד. כפועל יוצא מכך חל עיכוב בגיבוש המלצות הצוות והשרים. 

 

זמן קצר לאחר כינון הממשלה ה-35 התחדשה עבודת הצוות, והצוות החל בעבודת גיבושן הסופי של ההמלצות ברבעון האחרון של שנת 2020, לשם מסירתן לשרים והבאת המלצות השרים לאחר מכן, לאישור הממשלה, במסגרת אישור הצעת חוק התקציב, מתוך הנחה כי זו תובא בפני הממשלה הנכנסת בהקדם.

 

לאור העיכוב בהגשת ההמלצות ובמטרה לשפר את רמת חייהם של אנשים עם מוגבלות, הוחלט להקצות במסגרת תכנית הפעולה המפורטת, כאמור בסעיף 3ב לחוק יסוד: משק המדינה, לשימוש בסכום ההוצאה הממשלתית לשנת 2020, וזאת כל עוד לא חוקק חוק התקציב לשנת 2020, סכום של כ-940 מיליון שקלים חדשים שיוקצו לטובת אוכלוסייה זו.

 

על כן, במסגרת תיקון זה, הוחלט להעניק מענקים חד פעמיים למקבלי קצבאות הנכות כמפורט להלן, חלף העלאת הקצבאות בשנת 2020. שינוי קבוע של הקצבאות יוכל להתבצע רק בעת אישור של חוק התקציב.  

 

יצוין כי העלאת הדיסריגרד, אחת מהמלצות הצוות, כבר עוגנה כהוראת שעה עד ליום 30 ביוני 2021, בחקיקה במסגרת חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-2020.

 

סעיף 1             כאמור, מוצע בהמשך תיקון החוק להעניק מענקים חד פעמיים למקבלי קצבאות הנכות חלף העלאת הקצבאות בשנת 2020. על מנת לאפשר זמן מספק למוסד להעביר את המענקים ולדון בשאילתות שיעלו  בעניין המענקים, מוצע כי הוראת השעה תחול עד סוף חודש יוני 2021.

לפסקה (1)      מוצע להוסיף בהוראת שעה לחוק הביטוח הלאומי, סימן הכולל הוראות בעניין מענק חד פעמי שיוענק למקבלי קצבאות הנכות, חלף הגדלת קצבאות הנכות לשנת 2020. המענק יינתן בהתאם לעקרונות הבאים:

א. סכום המענק – המענק יהווה את סך הסכומים הנגזרים מהגמלה או הגמלאות אותן מקבל הנכה בחודשים ינואר עד דצמבר 2020, על פי המפתח הבא:

1. מקבל קצבה חודשית כהגדרתה בסעיף 200(א) או גמלת נכות לעולה באותו הסכום מכוח ההסכם בדבר מתן גמלאות מיוחדות לעולים התלויים בעזרת הזולת, יקבל בעבור החודש בו הוא זכאי סכום השווה להפרש שבין 3,511 שקלים חדשים לבין שיעור קצבה חודשית מלאה כהגדרתה בסעיף 200(א);

2. מקבל קצבה חלקית כמשמעה בסעיף 201(א) יקבל בעבור החודש בו הוא זכאי סכום שיחסו להפרש כאמור בסעיף 1, הוא כיחס שבין אחוז דרגת אי-כושרו להשתכר לבין מאה;

3. מקבל גמלה המשתלמת לפי הוראות סעיף 206א(ב) , יקבלו כמפורט להלן:

  א.  מי שזכאי לגמלה בשיעור הקבוע בפסקה (1) לסעיף – 300 שקלים חדשים.

ב. מי שזכאי לגמלה בשיעור הקבוע בפסקה (2) לסעיף – 200 שקלים חדשים.

ג. מי שזכאי לגמלה בשיעור הקבוע בפסקה (3)לסעיף – 100 שקלים חדשים.

מקבלי גמלה מכוח ההסכם בדבר מתן גמלאות מיוחדות לעולים התלויים בעזרת הזולת, יקבלו באותם השיעורים.

4. מקבל גמלה בשל ילד נכה לפי הוראות סעיף 222 או גמלה לילד עולה עם נכות מכוח ההסכם בדבר מתן גמלאות מיוחדות לעולים התלויים בעזרת הזולת, יקבלו כמפורט להלן:

  א.  מי שזכאי לגמלה והוא ילד התלוי בעזרת הזולת במידה רבה כהגדרתה בתקנה 1 לתקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה), תש"ע – 2010 אשר צבר במבחן התלות, כפי שפורסם באתר האינטרנט של המוסד, 8 או 9 נקודות – 490 שקלים חדשים.

ב. מי שזכאי לגמלה בסכום השווה ל-188% מקצבת יחיד מלאה – 490 שקלים חדשים.

יודגש כי המענק יינתן רק למקבלי גמלת ילד נכה בעלי התלות הגבוהה ביותר בעזרת הזולת, דהיינו ילדים אשר צברו במבחן התלות 8 נקודות ומעלה (הילדים הזכאים כיום לגמלה בסכום השווה ל-188% מקצבת יחיד מלאה ואוכלוסייה נוספת בעלי תלות גבוהה כאמור). זאת מתוך רצון לסייע לאלה שהישענותם על עזרתם הזולת היא הגבוהה ביותר ולכן זקוקים לסיוע נוסף.   

5. מקבל גמלה נוספת לנכה לפי הוראות סעיף 251 ובתכוף לפני שנעשה זכאי לקצבת אזרח ותיק שולמה לו קצבת חודשית מלאה כהגדרתה בסעיף 200(א) יקבל בעבור החודש בו הוא זכאי לגמלה את מחצית ההפרש שבין 3,511 שקלים חדשים לבין שיעור קצבה חודשית מלאה כהגדרתה בסעיף 200(א);

6. מקבל גמלה נוספת לנכה לפי הוראות סעיף 251 ובתכוף לפני שנעשה זכאי לקצבת אזרח ותיק שולמה לו קצבה חלקית כמשמעה בסעיף 200(א), יקבל בעבור החודש בו הוא זכאי סכום שיחסו להפרש כאמור בסעיף 1, הוא כיחס שבין אחוז דרגת אי-כושרו להשתכר בתכוף לפני שנעשה זכאי לקצבת אזרח ותיק לבין מאה;

7. נכה הזכאי לתוספת לפי הסכם בדבר תשלום תוספת לזכאים לקצבה מיוחדת ולגמלת ילד נכה הזקוקים למכונת הנשמה באופן רצוף, יקבל 5,341 שקלים חדשים.

יצוין כי בעבור חודש יכול מקבל קצבת הנכות להיות זכאי לשני סכומים, במידה וזכאי לשתי גמלאות המצוינות בחוק.  בנוסף יצוין כי בעבור חודשים בהם נמצא מבוטח במוסד סיעודי, לא יהיה זכאי המבוטח למענק. 

  ב.  דין המענק – המענק לא יחשב כהכנסה לפי כל דין. זאת כיוון שהמענק ניתן בצורה מרוכזת באופן חד פעמי, ואין במתן המענק כוונה לפגוע בזכאויות אחרות דוגמת הבטחת הכנסה הקיימות לנכה רק בשל המענק המרוכז.

  ג.  שיפוי המוסד – אוצר המדינה ישפה את המוסד על המענקים שינתנו, עד למגבלה שנקבעה במסגרת אישור השימושים בממשלה, של 940 מיליון שקלים חדשים.

  ד.  מועדי התשלום – המענק ישולם בשתי פעימות, פעימה אחת באוקטובר, בעבור הסכומים אשר להם זכאי המבוטח לחודשים ינואר עד ספטמבר 2020, ופעימה נוספת, בעבור הסכומים אשר להם זכאי המבוטח לחודשים אוקטובר עד דצמבר 2020.

 



[1] ס"ח התשנ"ח, עמ' 210; התש"ף, עמ' 323.

[2] י"פ התשנ"ג, עמ' 1336.

[3] י"פ התשע"ה, עמ' 7092.