|
|
תוכן עניינים
1. שינוי שם החוק................................................................................................................................................................. 3
2. החלפת מונחים.................................................................................................................................................................. 3
3. תיקון סעיף 1.................................................................................................................................................................... 3
4. תיקון סעיף 2.................................................................................................................................................................... 3
5. תיקון סעיף 3.................................................................................................................................................................... 3
6. תיקון סעיפים 5 ו-12.......................................................................................................................................................... 3
7. תיקון סעיף 6.................................................................................................................................................................... 3
8. תיקון סעיף 8.................................................................................................................................................................... 4
9. תיקון סעיף 10.................................................................................................................................................................. 4
10. תיקון פקודת העיריות.......................................................................................................................................................... 4
11. תיקון פקודת הסמים המסוכנים.............................................................................................................................................. 4
12. תיקון חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים................................................................................................................. 5
דברי הסבר.............................................................................................................................................................................. 5
חוק הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול, התש"ף-2020
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ביום 31.5.2020 קיבלה הממשלה את החלטה מס׳ 31 שעניינה "הקמת המשרד לחיזוק וקידום קהילתי ותיקון החלטת ממשלה" (להלן - החלטת הממשלה) במסגרתה הוחלט, בין השאר, בהתאם לסמכות הממשלה לפי סעיף 31(ג) לחוק יסוד: הממשלה[1], להקים משרד חדש שייקרא "המשרד לחיזוק וקידום קהילתי". עוד הוחלט, בהתאם לסעיף 31(ב) לחוק יסוד: הממשלה, להעביר לשרה לחיזוק וקידום קהילתי את הסמכויות הנתונות לשר לביטחון הפנים לפי חוק הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול, התשע"ז-[2]2017 (להלן- חוק הרשות או החוק העיקרי) וכן את הסמכויות הנתונות לשר לביטחון הפנים לפי סעיף 36 ח(ב) לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-[3]1973. החלטה זו אושרה כנדרש על ידי הכנסת ביום [4]1.6.2020. בנוסף, לצורך העברת "שטח הפעולה" של הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול (להלן- הרשות או הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול)- אשר בהתאם לחוק הרשות, הוקמה במשרד לביטחון הפנים- למשרד לחיזוק וקידום קהילתי, הוטל על השרה לחיזוק וקידום קהילתי לפרסם תזכיר לתיקון חוק הרשות, אשר לפיו יועברו הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול ותקציבה למשרד לחיזוק וקידום קהילתי, וכן ייערכו תיקונים משלימים נוספים, ככל שיידרשו.
לאור האמור, וכצעד משלים להחלטת הממשלה כאמור, הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק הרשות באופן שיבהיר כי הרשות תפעל תחת המסגרת הארגונית של המשרד לחיזוק וקידום קהילתי. בנוסף, מוצע לבצע בחוק הרשות תיקונים משלימים אשר נדרש לבצעם לאור העברת "שטח הפעולה" של הרשות מהמשרד לביטחון הפנים למשרד לחיזוק וקידום קהילתי וכן תיקונים נוספים.
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
לא רלוונטי.
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות
כפי שיסוכם בין המשרד לביטחון הפנים והמשרד לחיזוק וקידום קהילתי, בתיאום
עם משרד האוצר ונציבות שירות המדינה.
בחוק הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול, התשע"ז-2017י (להלן - החוק העיקרי), בשם החוק, במקום "הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול" יבוא "הרשות הלאומית לביטחון קהילתי".
בחוק העיקרי, בכל מקום במקום "הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול" יבוא "הרשות הלאומית לביטחון קהילתי".
בסעיף 1 לחוק העיקרי, בהגדרת "השר", במקום "השר לביטחון הפנים" יבוא "השר לחיזוק וקידום קהילתי".
בסעיף 2 לחוק העיקרי, במקום "במשרד לביטחון הפנים" יבוא "במשרד לחיזוק וקידום קהילתי".
5. ב סעיף 3 לחוק העיקרי -
(1) ברישה, המילה "עבריינות" - תימחק;
(2) בפסקאות (2), (10) ו-(11) במקום "בתחומי המניעה והאכיפה" יבוא "בתחומי פעילותה";
(3) בפסקאות (3) ו-(4) המילים "משטרת ישראל" יימחקו.
בסעיף 5 לחוק העיקרי, במקום "לביטחון הפנים" יבוא "לחיזוק וקידום קהילתי".
|
5 ס"ח התשע"ז, עמי 1136. |
ב סעיף 6 לחוק העיקרי-
(1) בסעיף קטן (א), במקום "שתייעץ לרשות" יבוא "שתפקידה לייעץ
לשר"; במקום "לבקשת הרשות" יבוא "לבקשת השר";
(2) בסעיף קטן (ב)-
(1) אחרי פסקה (8) יבוא ""(8א) נציג השר לביטחון הפנים, מבין עובדי משרדו";
(2) בפסקה (10) במקום "שני " יבוא "שישה".
בסעיף 8 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (2) במקום "לפי סעיף 6(ב)(1) עד (8)" יבוא "לפי סעיף 6(ב)(1) עד (8א)".
|
.9 |
בסעיף 10(ג) לחוק העיקרי, במקום "אחת לארבעה חודשים לפחות" יבוא "לפחות פעמיים בשנה".
10. בפקודת העיריות[5] -
(א) בסעיף 149יא(ב) לפקודת העיריות
(!) בפסקה (6), במקום "הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול" יבוא "הרשות הלאומית לביטחון קהילתי"
(2) אחרי פסקה (6) יבוא "(7) ברשויות מקומיות בהן מונה מנהל יישובי למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול- יצורף המנהל היישובי כחבר בוועדה".
(ב) בסעיף 149יב(ב), אחרי פסקה (7) יבוא "(7א) ברשויות מקומיות בהן מונה מנהל יישובי למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול- יצורף המנהל היישובי כחבר בוועדה".
(ג) בסעיף 249(32), במקום "ועם הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול" יבוא "ועם הרשות הלאומית לביטחון קהילתי".
|
.8 |
בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-[6]1973, בסעיף 36ח(ב) -
|
|
(א)
במקום "והשר לביטחון הפנים" יבוא "והשר לחיזוק וקידום קהילתי".
(ב) בפסקה (2), במקום "הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול לפי חוק הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול" יבוא "הרשות הלאומית לביטחון קהילתי לפי חוק הרשות הלאומית לביטחון קהילתי".
תיקון חוק המאבק 12. בחוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים, התשע"ג-[7]2013, בסעיף בתופעת השימוש 5(ב), במקום "הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול" יבוא "הרשות
בחומרים מסכנים הלאומית לביטחון קהילתי".
פללי
ביום 31.5.2020 קיבלה הממשלה את החלטה מס׳ 31 שעניינה "הקמת המשרד לחיזוק וקידום קהילתי ותיקון החלטת ממשלה" (להלן - החלטת הממשלה) במסגרתה הוחלט, בין השאר, בהתאם לסמכות הממשלה לפי סעיף 31(ג) לחוק יסוד: הממשלה[8], להקים משרד חדש שייקרא "המשרד לחיזוק וקידום קהילתי".
עוד הוחלט, בהתאם לסעיף 31(ב) לחוק יסוד: הממשלה, להעביר לשרה לחיזוק וקידום קהילתי את הסמכויות הנתונות לשר לביטחון הפנים לפי חוק הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול, התשע"ז-[9]2017 (להלן- חוק הרשות או החוק העיקרי) וכן את הסמכויות הנתונות לשר לביטחון הפנים לפי סעיף 36 ח(ב) לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-[10]1973. החלטה זו אושרה כנדרש על ידי הכנסת ביום [11]1.6.2020.
בנוסף, לצורך השלמת העברת הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול (להלן- הרשות או הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול)- אשר בהתאם לחוק הרשות, הוקמה במשרד לביטחון הפנים- כך שתפעל במסגרת הארגונית של המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, הוטל על השרה לחיזוק וקידום קהילתי לפרסם תזכיר לתיקון חוק הרשות, אשר לפיו תועבר הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול ותקציבה למשרד לחיזוק וקידום קהילתי, וכן ייערכו תיקונים משלימים נוספים, ככל שיידרשו.
לאור האמור, וכצעד משלים להחלטת הממשלה כאמור, הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק הרשות באופן שיבהיר כי הרשות תפעל תחת המסגרת הארגונית של המשרד לחיזוק וקידום קהילתי. בנוסף,
מוצע לבצע בחוק הרשות תיקונים משלימים אשר נדרש לבצעם לאור העברת "שטח הפעולה" של הרשות מהמשרד לביטחון הפנים למשרד לחיזוק וקידום קהילתי וכן תיקונים נוספים, כפי שיפורטו להלן:
סעיפים 1 ו-2 - מוצע לשנות את שמה של הרשות כך שבמקום "הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול" תיקרא הרשות "הרשות הלאומית לביטחון קהילתי" ושם החוק העיקרי ישונה בהתאמה ל"חוק הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, התשע"ז-2017". זאת, באשר הגורמים המקצועיים ברשות סבורים כי השם המוצע ייתן ביטוי טוב יותר לפעילותה המרכזית של הרשות ביישום תכניות מקצועיות למניעת אלימות ושימוש בסמים ובאלכוהול ברשויות מקומיות, ובכלל זה גיוס גורמים בקהילה לקידום פעולות בתחומים אלה.
כמו כן, השם מגלם בתוכו מונחים חיוביים אשר עשויים להשפיע בהתאם על התפיסה התודעתית של הציבור. זאת, במקום המונח "מאבק" אשר מבטא הקשר שלילי. בהמשך ובהתאם להצעה לשנות את שם הרשות כאמור, מוצע לשנותו בכל מקום בחוק העיקרי בו מוזכר שם הרשות.
סעיף 3 - בהמשך להעברת הסמכויות הנתונות לשר לביטחון הפנים לפי החוק העיקרי לשרה לחיזוק וקידום קהילתי, מוצע לתקן את הגדרת ה"שר" בסעיף ההגדרות לחוק העיקרי כך שבמקום "השר לביטחון הפנים" יבוא "השר לחיזוק וקידום קהילתי".
סעיף 4 - הוראת סעיף 2 לחוק קובעת כי "מוקמת בזה במשרד לביטחון הפנים הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול". בהמשך ובהתאם להחלטת הממשלה ולצורך השלמת העברת הרשות, אשר הוקמה בחוק במשרד לביטחון הפנים כך שתפעל במסגרת הארגונית של המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, מוצע לתקן את סעיף 2 לחוק כך שבמקום "במשרד לביטחון הפנים" יבוא "במשרד לחיזוק וקידום קהילתי".
סעיף 5 - בהמשך ובהתאם להחלטת הממשלה ולאור ההחלטה להעביר את הרשות מהמשרד לביטחון הפנים, האמון, בין השאר, על משטרת ישראל וגופי אכיפה נוספים, למשרד לחיזוק וקידום קהילתי, ועל מנת לשקף נכונה את תפקידי הרשות שתחום עיסוקה העיקרי הינו מניעת תופעות אנטי חברתיות, ובשים לב לכך שמניעת עבריינות נוגעת לגורמי אכיפה, וכיוון שהרשות אינה גוף אכיפה ואינה מחזיקה בסמכויות אכיפה וסמכויות כאמור לא הופעלו על ידה גם בעבר, ובשים לב לכך שמדיניות אכיפה נכון שתקבע על ידי גורמי האכיפה, מוצע להשמיט מהרישא של סעיף 3 לחוק העיקרי את עיסוק הרשות בתחום מניעת העבריינות. כמו כן, מוצע למחוק מרשימת הפעולות אשר רשאית הרשות לבצע לצורך ביצוע תפקידיה, המפורטות בסעיף 3 לחוק העיקרי, בפסקאות (2), (10) ו-(11), את העיסוק בתחום האכיפה, כך שבמקום "בתחומי המניעה והאכיפה", יירשם בפסקאות הנ"ל "בתחומי פעילותה". בנוסף, מוצע להשמיט מפסקאות (3) ו-(4) את אזכור משטרת ישראל, כתיקון שאינו מהותי, אלא תיקון נוסח בלבד. זאת, באשר משטרת ישראל מהווה גוף מגופי המשרד לביטחון הפנים, הנכלל במסגרת משרדי הממשלה הנזכרים בפסקאות הנ"ל, וכן נכללת במסגרת הגופים הנוספים הפועלים למניעה, לטיפול, לשיקום ולאכיפה בתחומי פעילותה של הרשות, הנזכרים אף הם בפסקאות הנ"ל. יובהר כי אין בהשמטה זו כדי למנוע קידום שיתופי פעולה של הרשות עם משטרת ישראל ו/או סיוע למשטרת ישראל.
סעיף 6 - לאור ההחלטה להעביר את הרשות כך שתפעל במסגרת הארגונית של המשרד לחיזוק וקידום קהילתי, מוצע לתקן את סעיפים 5 ו-12 לחוק העיקרי כך שבמקום המשרד לביטחון הפנים יבוא המשרד לחיזוק וקידום קהילתי.
סעיף 7, 8 ו- 9- הוראת סעיף 6(א) לחוק קובעת כי השר לביטחון הפנים ימנה ועדה מייעצת לעניין מאבק בסמים ובאלכוהול, שתייעץ לרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול בהתוויית המדיניות בנושא וכן, לבקשת הרשות, בכל עניין אחר הנוגע לתפקידי הרשות (להלן - הוועדה). הוראת סעיף 6(ב) לחוק מפרטת את הרכב הוועדה. מוצע לקבוע כי הוועדה תייעץ לשר בהתוויית מדיניות וכן, לבקשתו, בכל עניין אחר הנוגע לתפקידי הרשות. כמו כן, מוצע לערוך שינויים בהרכב הוועדה, כך שלהרכב הוועדה יתווסף נציג המשרד לביטחון הפנים, זאת, לאור העברת הרשות מהמשרד לביטחון הפנים למסגרת הארגונית של המשרד לחיזוק וקידום קהילתי ובשים לב לתחומי עיסוקו של המשרד לביטחון הפנים בכל הנוגע לנושאים שלגביהם נדרשת הוועדה המייעצת לייעץ לשר. בנוסף, על מנת להביא לידי ביטוי ידע, ניסיון ועמדות של נציגים נוספים מקרב הציבור, מוצע לקבוע כי ימונו לחברים בוועדה שישה נציגים מקרב הציבור במקום שני נציגי ציבור, כפי שקבוע בחוק העיקרי כיום. בהתאם, מוצע לתקן את סעיף 8 לחוק העיקרי. בנוסף, בשים לב לכך שבהתאם להסדר הקבוע בחוק העיקרי, הוועדה המייעצת מהווה גורם מייעץ נוסף לשר בהתוויית המדיניות לעניין מאבק בסמים ובאלכוהול, לצד הרשות, ובשים לב למס׳ חברי הוועדה, מוצע לתקן את הוראת סעיף 10 לחוק ולצמצמם את היקף ההתכנסויות המחייב של הוועדה כך שהוועדה תתכנס לפחות פעמיים בשנה ולא אחת לארבעה חודשים לפחות, כפי שקבוע כיום.
סעיף 10 - לאור ההצעה לשנות את שם הרשות, מוצע לתקן את סעיפים 149יא(ב)(6) ו- 249(32) לפקודה כך שבמקום הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול יבוא הרשות הלאומית לביטחון קהילתי. כמו כן, במסגרת פעילותה, גיבשה הרשות תכנית מקצועית למניעת אלימות ולמאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול ברשויות מקומיות. ככלל, לצורך ריכוז יישום התכנית בתחומי הרשות המקומית, ממנה הרשות המקומית מנהל יישובי למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול (להלן- "מנהל התכנית היישובי"). הגדרת תפקידו של מנהל התכנית היישובי מופיעה ב"קובץ תיאורי התפקידים" שמפרסם משרד הפנים לרשויות המקומיות. לאור הגדרת ומאפייני תפקידו של מנהל התכנית היישובי כאמור,
מוצע לבצע תיקונים עקיפים בפקודת העיריות [נוסח חדש][12] (להלן - הפקודה), ולקבוע כי ברשויות מקומיות אשר מינו מנהל תכנית יישובי כאמור, מנהל התכנית היישובי יצורף כחבר בוועדה של הרשות המקומית למאבק בנגע הסמים המסוכנים, אשר הוקמה לפי סעיף 149יא לפקודה, וכן בוועדה של הרשות המקומית למיגור אלימות אשר הוקמה לפי סעיף 149יב לפקודה.
סעיף 11 - לאור ההחלטה להעביר לשרה לחיזוק וקידום קהילתי את הסמכויות הנתונות לשר לביטחון הפנים לפי סעיף 36ח(ב) לפקודת הסמים המסוכנים מוצע לתקן את הסעיף האמור, כך שבמקום "השר לביטחון הפנים" יבוא "השר לחיזוק וקידום קהילתי". בנוסף, לאור ההצעה לתקן את שם החוק העיקרי ואת שם הרשות, מוצע לתקן את סעיף 36(ח)(ב)(2) לפקודת הסמים המסוכנים כך שבמקום "הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול לפי חוק הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול " יבוא "הרשות הלאומית לביטחון קהילתי לפי חוק הרשות הלאומית לביטחון קהילתי".
סעיף 12 - לאור ההצעה לתקן את שם הרשות מוצע לתקן את סעיף 5(ב) לחוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים, התשע"ג-2013 ולקבוע כי במקום "מנהל הרשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול" יבוא "מנהל הרשות הלאומית לביטחון קהילתי".
[1] ס"ח תשס"א עמ׳ 158 ; תש"ף, עמ׳ 72
[2] ס"ח התשע"ז עמ׳ 2.1136
[3] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 27, עמ׳ 526 ; ס"ח התשע"ט, עמ׳ 126.
[4] י"פ התש"ף מס׳ 8912 מיום 11.6.20 עמ׳ 6524.
[5] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 8, עמי 197 ; ס"ח התשע"ט, עמי 318.
[6] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 27, עמי 526 ; ס"ח התשע"ט, עמי 126.
[7] ס"ח התשע"ג, עמי 221 ; התשע"ז, עמי 1140.
[8] ס"ח תשס"א עמי 158 ; תש"ף, עמי 72
[9] ס"ח התשע"ז עמי 1136.
[10] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 27, עמי 526 ; ס"ח התשע"ט, עמי 126.
[11]י"פ התש"ף מסי 8912 מיום 11.6.20 עמי 6524.
[12] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 8, עמי 197 ; ס"ח התשע"ט, עמי 318.