תזכיר תקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב)(תיקון), התש"ף - 2020

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב)(תיקון), התש"ף - 2020

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

פרק ה1 לתקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), התשע"ד – 2014 (להלן – התקנות), עניינו העברת מכסות של יצרנים מושביים בענף הבקר ויצרנים בענפי העיזים והכבשים. בתקנה 32ז לתקנות קבוע המנגנון לקיום הליך להעברת המכסות, ובתקנה 32ח לתקנות נקבעו מגבלות ביחס למנת מכסה שיצרן מקבל יכול לקבל במסגרת ההליך האמור.

לפי תקנה 32ח(2) לתקנות, מנת המכסה המקסימלית שיצרן מקבל בענפי העיזים והכבשים רשאי לקבל במסגרת הליך העברת מכסות, עומדת כיום על 40,000 ליטרים.

מאחר שמספר בעלי המכסות בענפי העזים והכבשים קטן (כ-70 בעלי מכסת חלב עיזים, וכ-55 בעלי מכסת חלב כבשים),מכסה מקסימלית בהיקף של 40,000 ליטרים יוצרת חסם בתהליך העברת המכסה. הניסיון מלמד כי הגבלת מנת המכסה של יצרן מקבל בענפי העיזים והכבשים הקבועה כיום, מובילה לכך שחרף הביקוש למכסה, היצרנים המקבלים לא מצליחים להגיע למימוש המכסה במאגר במחיר שפורסם. זאת, אך ורק בשל מגבלת המכסה המקסימלית אותה הם רשאים לקבל, כאשר גם הפחתה משמעותית של התמורה בעד המכסה המתחייבת בהתאם לתקנה 32ז(ח), שכלל הנראה אף אינה משקפת את המחיר הריאלי של המכסה, לא מובילה למימוש הליך העברת המכסה בשל המגבלה כאמור.  מטעם זה, מוצע לקבוע בתקנות כי המכסה שיצרן מקבל בענפי העיזים והכבשים יוכל לבקש במסגרת הליך העברת מכסות תעמוד על 160,000 ליטרים. כן מוצע לקבוע הוראת מעבר לפיה הליכים להעברת מכסות שטרם הסתיימו במועד התקנת התקנות יבוטלו.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

תקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב)(תיקון), התש"ף – 2020

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 12(א)(3) ו- 38 לחוק תכנון משק החלב, התשע"א–2011[1], לאחר התייעצות עם מועצת החלב, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 32ח

1.  

בתקנה 32ח לתקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), התשע"ד – 2014[2] (להלן – התקנות העיקריות), בפסקה (2), במקום "40,000 ליטרים" יבוא "160,000 ליטרים".

הוראת מעבר

2.  

הליך להעברת מכסות של יצרני חלב עיזים או של יצרני חלב כבשים, שהחל לפי תקנה 32ז(ב) לתקנות העיקריות ובמועד תחילתן של תקנות אלה טרם הועברו לפיו מכסות לפי תקנה 32ז(ה)  - בטל.

 

 

__________ התש"ף (_____________ 2020)

 (חמ 3-4484)

 

__________________

אלון שוסטר

שר החקלאות ופיתוח הכפר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

כללי

פרק ה1 לתקנות תכנון משק החלב (קביעת מכסות חלב), התשע"ד – 2014 (להלן – התקנות), עניינו העברת מכסות של יצרנים מושביים בענף הבקר ויצרנים בענפי העיזים והכבשים. בתקנה 32ז לתקנות קבוע המנגנון להליך העברת המכסות, ובתקנה 32ח לתקנות נקבעו מגבלות ביחס למנת מכסה שיצרן מקבל יכול לקבל במסגרת ההליך האמור.

לפי תקנה 32ח(2) לתקנות, מנת המכסה המקסימלית שיצרן מקבל בענפי העיזים והכבשים רשאי לקבל במסגרת הליך העברת מכסות, עומדת כיום על 40,000 ליטרים מאחר שמספר בעלי המכסות בענפי העזים והכבשים קטן (כ-70 בעלי מכסה לחלב עיזים וכ-55 בעלי מכסה לחלב כבשים), מכסה מקסימלית בהיקף של 40,000 ליטרים יוצרת חסם בתהליך העברת המכסה. הניסיון מלמד כי הגבלת מנת המכסה של יצרן מקבל בענפי העיזים והכבשים הקבועה כיום, מובילה לכך שחרף הביקוש למכסה, היצרנים המקבלים לא מצליחים להגיע למימוש המכסה במאגר במחיר שפורסם. זאת, אך ורק בשל מגבלת המכסה המקסימלית אותה הם רשאים לקבל, כאשר גם הפחתה משמעותית של התמורה בעד המכסה המתחייבת בהתאם לתקנה 32ז(ח), שכלל הנראה אף אינה משקפת את המחיר הריאלי של המכסה, לא מובילה למימוש המכסה בשל המגבלה כאמור.

 

לתקנה 1 -

נוכח האמור לעיל, מוצע לקבוע כי מנת המכסה שיצרן מקבל בענפי העיזים והכבשים יוכל לבקש במסגרת הליך העברת מכסות תעמוד על 160,000 ליטרים. גודל מכסה זו נקבע בהתאמה להיקף המכסה ליצרנים חדשים בענף חלב העיזים שנקבעה בתקנה 15 לתקנות תכנון משק החלב (מדיניות הפיתוח לשנת 2018 בענף הבקר ובענפי הצאן)(הוראת שעה), תשע"ח – 2018. זהו גם היקף המכסה הממוצעת בקירוב לענף הכבשים (בענף העיזים הממוצע מעט גבוה יותר). על כן סביר כי הגדלת מנת המכסה להיקף של 160 אלף ליטרים תסייע בקידום הליכי העברת מכסה.

 

לתקנה 2 -

בשל הנסיבות המפורטות לעיל, הליכים להעברת מכסות עיזים וכבשים אשר החלו לפני למעלה משנה, ממשיכים להתנהל, חרף ירידות תמורה משמעותיות של כ- 70% מהתמורה הראשונית. בהקשר זה יוער כי בשלב זה, נותרו בתהליך רק מכסות של יצרנים שהפסיקו את ייצור החלב 18 חודשים קודם לתחילת ההליכים, אשר נמנע מהם לקבוע תמורה מזערית למכסה לפי תקנה 32ב(ג). דבר אשר כשלעצמו יוצר עיוות ופגיעה קשה באותם יצרנים פורשים. אשר על כן, מוצע לקבוע הוראת מעבר לפיה הליכים להעברת מכסות שטרם הסתיימו במועד התקנת התקנות יבוטלו. במקרה כזה, הוועדה תחל מחדש בהליך העברת מכסה בהתאם לתקנות, ובהתאם למגבלת מנת המכסה החדשה, המוצעת בטיוטה זו. 

 

 

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 206.

[2] ק"ת התשע"ד, עמ' 1748; התשע"ח, עמ' 300.