תוכן עניינים
א. שם הצו המוצע
טיוטת צו להסדר ההימורים בספורט (תיקון התוספת השנייה לחוק), התש"ף-2020
ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו
סעיף 8א1 לחוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967 (להלן – החוק), קובע כי המועצה להסדר ההימורים בספורט (להלן – המועצה) לא תעשה פרסומות להימורים בשעות האסורות לפרסום. השעות האסורות לפרסום קבועות בתוספת השנייה לחוק. החל מיום 16 במרץ 2017, עם תיקון סעיף 8א1 לחוק, עמדו השעות האסורות לפרסום, כהוראת שעה, מ- 13:00 עד 19:00. החל מיום 16 במרץ 2019 פקעה הוראת השעה האמורה, והשעות האסורות לפרסום קבועות מ- 15:00 עד 21:00. סעיף 8א1(ב) לחוק קובע כי שר האוצר ושר התרבות והספורט, רשאים, בצו, באישור ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, לשנות את התוספת השנייה. עוד יצוין לעניין זה כי סעיף 17(ד) לתיקון 10 לחוק קובע כי השרים רשאים בצו להאריך את הוראת השעה, גם מבלי להידרש לאישור ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. עם זאת, מכיוון שהוראת השעה כבר פקעה, הרי שלא ניתן להאריכה בדרך זו, ויש לפעול לפי הדרך המנויה בסעיף 8א1 לחוק.
מוצע לקבוע כי השעות האסורות לפרסום על ידי המועצה להסדר ההימורים בספורט יעמדו על 13:00 עד 19:00, כפי שנקבעו לראשונה בהוראת שעה למשך שלוש שנים עם חיקוק סעיף 8א1 לחוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967. זאת, במקום האיסור לפרסם בין השעות 15:00 עד 21:00 אשר חל כיום, החל מפקיעת הוראת השעה האמורה.
זאת, לאור העובדה שהמגבלה הנוכחית אינה מאפשרת פרסום אפקטיבי בשעות הסמוכות לפתיחת תחרויות ספורט, בעיקר משחקי כדורגל, שהם עיקר התוכן שמציעה המועצה ללקוחותיה. על מנת להגיע לרמת אפקטיביות זהה, על המועצה להשקיע עלויות רבות יותר בשעות פרסום אחרות. בנוסף, אופי שידורי הטלוויזיה בשעות האסורות לפרסום כיום מאופיין במקבצי פרסומות קצרים, אשר מאפשרים אפקטיביות רבה יותר, לעומת אופי שידורי הטלוויזיה בשעות המותרות לפרסום כיום, אשר מאופיין במקבצים ארוכים יותר, בעלי אפקטיביות נמוכה יותר. כל זאת, לצד הפגיעה של משבר הקורונה בעריכת תחרויות ספורט, אשר הובילה לביטול תחרויות ספורט רבות וכתוצאה מכך לירידה בהכנסות המועצה. להערכת המועצה, הותרת השעות האסורות לפרסום על כנן תגרום אובדן הכנסות של כ- 100 מיליון ש"ח.
ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:
טיוטת צו להסדר ההימורים בספורט (תיקון התוספת השנייה לחוק), התש"ף-2020
|
|
|
בתוקף סמכותנו לפי סעיף 8א1 לחוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967, באישור ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת, אנו מצווים לאמור: |
|
|
|
|
|
|
בחוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967, בתוספת השנייה, במקום "בין 15:00 ל- 21:00" יבוא "בין 13:00 ל- 19:00". |
______ התש"ף
______ 2020
(חמ 3-6113)
|
ישראל כ"ץ
שר האוצר |
חילי טרופר
שר התרבות והספורט |
דברי הסבר
סעיף 8א1 לחוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967 (להלן – החוק), קובע כי המועצה להסדר ההימורים בספורט (להלן – המועצה) לא תעשה פרסומות להימורים בשעות האסורות לפרסום. השעות האסורות לפרסום קבועות בתוספת השנייה לחוק. החל מיום 16 במרץ 2017, עם תיקון סעיף 8א1 לחוק, עמדו השעות האסורות לפרסום, כהוראת שעה, מ- 13:00 עד 19:00. החל מיום 16 במרץ 2019 פקעה הוראת השעה האמורה, והשעות האסורות לפרסום קבועות מ- 15:00 עד 21:00. סעיף 8א1(ב) לחוק קובע כי שר האוצר ושר התרבות והספורט, רשאים, בצו, באישור ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, לשנות את התוספת השנייה. עוד יצוין לעניין זה כי סעיף 17(ד) לתיקון 10 לחוק קובע כי השרים רשאים בצו להאריך את הוראת השעה, גם מבלי להידרש לאישור ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. עם זאת, מכיוון שהוראת השעה כבר פקעה, הרי שלא ניתן להאריכה בדרך זו, ויש לפעול לפי הדרך המנויה בסעיף 8א1 לחוק.
מוצע לקבוע כי השעות האסורות לפרסום על ידי המועצה להסדר ההימורים בספורט יעמדו על 13:00 עד 19:00, כפי שנקבעו לראשונה בהוראת שעה למשך שלוש שנים עם חיקוק סעיף 8א1 לחוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967. זאת, במקום האיסור לפרסם בין השעות 15:00 עד 21:00 אשר חל כיום, החל מפקיעת הוראת השעה האמורה.
זאת, לאור העובדה שהמגבלה הנוכחית אינה מאפשרת פרסום אפקטיבי בשעות הסמוכות לפתיחת תחרויות ספורט, בעיקר משחקי כדורגל, שהם עיקר התוכן שמציעה המועצה ללקוחותיה. על מנת להגיע לרמת אפקטיביות זהה, על המועצה להשקיע עלויות רבות יותר בשעות פרסום אחרות. בנוסף, אופי שידורי הטלוויזיה בשעות האסורות לפרסום כיום מאופיין במקבצי פרסומות קצרים, אשר מאפשרים אפקטיביות רבה יותר, לעומת אופי שידורי הטלוויזיה בשעות המותרות לפרסום כיום, אשר מאופיין במקבצים ארוכים יותר, בעלי אפקטיביות נמוכה יותר. כל זאת, לצד הפגיעה של משבר הקורונה בעריכת תחרויות ספורט, אשר הובילה לביטול תחרויות ספורט רבות וכתוצאה מכך לירידה בהכנסות המועצה. להערכת המועצה, הותרת השעות האסורות לפרסום על כנן תגרום אובדן הכנסות של כ- 100 מיליון ש"ח.
יצוין לעניין זה כי דו"ח הצוות לגיבוש תכנית להסדרה ולפיקוח על ההימורים החוקיים בישראל המליץ כי הרגולציה לעניין הגבלת הפרסומות תהיה זהה הן עבור המועצה והן עבור מפעל הפיס. החלטת ממשלה 1902 מיום 11 באוגוסט 2016 שעניינה "אימוץ המלצות הוועדה לבחינת ייעול שוק ההימורים החוקיים בישראל והקצאת הרווחים לציבור" קבעה כי יש לפעול ליישום המלצות דו"ח זה, בין היתר, לעניין הגבלות פרסום. עם זאת, לא נקבעו בדו"ח זה המלצות בנוגע להגבלות פרסום בשעות ספציפיות. על כן, במקביל לתיקון זה צפוי להיערך תיקון להיתר מפעל הפיס כך שההוראות הרגולטוריות על שני הגופים תהיינה זהות.