חוק לתיקון חוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה) (תוספת מענק להתמודדות עם השלכות נגיף הקורונה), התש"פ -2020.
מוצע להוסיף לחוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), התשס"ח-2007 (להלן – החוק), את סעיף 6ד אשר יקבע זכאות לתוספת למענק הניתן לפי החוק, בגין הכנסות שנצמחו בשנת 2020, החל מחודש אפריל, וכן מתן מקדמה לתוספת זו במהלך חודש ספטמבר 2020. מטרת התוספת היא מתן תמריץ לעבודה בתקופת ההשפעה הכלכלית של נגיף הקורונה ולצד זאת, סיוע לעובדים בעלי שכר נמוך אשר עבדו חודשי עבודה מלאים לאחר התפרצות הנגיף.
בנוסף לכך מוצע לסייע לעסקים שמחזור עסקאותיהם אינו עולה על 300 אלף שקלים חדשים, באמצעות הורדת סף הזכאות למענק סיוע בעד השתתפות בהוצאות קבועות, לירידת מחזור של 25% בין החודשים מאי-יוני בשנת 2020, לתקופה המקבילה בשנת 2019.
עלות תקציבית חד פעמית בסך מיליארד שקלים חדשים בשנים 2020 ו-2021.
תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:
|
|
|
|
|||||
|
|
1. |
בתקופה שמיום פרסומו של חוק זה ועד יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022), יקראו את חוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), תשס"ח-2007[1] (להלן-החוק העיקרי) כך: |
|||||
|
|
|
|
(1) אחרי סעיף 6ג לחוק העיקרי יבוא: |
||||
|
|
|
"תוספת מענק לצורך ההתמודדות עם השלכות נגיף הקורונה |
6ד. |
(א) על אף האמור בהוראות פרק זה, עובד הזכאי למענק לפי הוראות פרק זה, יהיה זכאי לתוספת למענק, בעד כל חודש עבודה בפועל מבין החודשים אפריל עד דצמבר בשנת המס 2020, שבעדו היה זכאי למענק, בסכום המתקבל מהכפלת סכום המענק בעד אותו חודש ב-65%. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לעובד אשר היה זכאי למענק בעד עבודתו בשנת המס 2019 ישולם סכום, בעד כל חודש עבודה בפועל בשנת המס, בגובה הסכום המתקבל מהכפלת סכום המענק בעד אותו חודש ב-25%, אך לא פחות מ-500 שקלים חדשים בעד כל חודשי העבודה בשנת 2019, אשר יראו אותו כמקדמה על חשבון התוספת האמורה בסעיף קטן (א); סכום מקדמה שקיבל עובד לפי פסקה זו יופחת מסכום התוספת הכולל לו הוא זכאי בעד כל חודשי העבודה בשנת 2020 לפי סעיף קטן (א) (להלן- סכום תוספת שנתי), אך לא יותר מסכום התוספת השנתי . |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) סכום כאמור בסעיף קטן (ב) ישולם לא יאוחר מיום י"ב בתשרי התשפ"א (30 בספטמבר 2020), או מחלוף 30 ימים מהיום בו נקבעה זכאותו של העובד למענק בעד עבודתו בשנת המס 2019, לפי המאוחר. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) עובד אשר קיבל סכום לפי סעיף קטן (ב) ואינו זכאי לתוספת כאמור בסעיף קטן (א), לא יידרש בהשבת הסכום. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) על אף האמור בסעיף קטן (ב), לא תשולם המקדמה למי שהיה זכאי לדמי אבטלה בשל הוראות פרק ז' לחוק הביטוח הלאומי, בעד חודש מאי, יוני ויולי 2020; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) המנהל רשאי לדרוש מהמוסד לביטוח לאומי מידע לצורך בדיקת התקיימות התנאי האמור בפסקה (1); אדם שהגיע אליו מידע לפי פסקה זו לא יעשה שימוש במידע אלא למטרת בדיקת התקיימות התנאי האמור; המידע יימחק עם תום הצורך בו." |
|
|
|
|
(2) בסעיף 17(ב)(1), בסופו יבוא "הוראות סעיף 6ד יחולו לגבי עצמאי, בשינויים המחויבים" |
||||
|
|
2. |
בסעיף 8 לחוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"פ-2020[2] - |
|||||
|
|
|
|
(1) האמור בפסקה (2) יסומן (א); |
||||
|
|
|
|
(2) אחרי פסקת משנה (א) יבוא - |
||||
|
|
|
|
|
"(ב) על אף האמור בפסקת משנה (א), לעוסק שמחזור עסקאותיו לשנת 2019 אינו עולה על 300 אלף שקלים חדשים, יקראו את פסקת משנה (א), לתקופת הזכאות המנויה בפסקה (1) להגדרה "תקופת הזכאות" בסעיף 1, כאילו במקום "40%" יבוא "25%"" |
|||
דברי הסבר
לסעיף 1
מוצע להוסיף לחוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), התשס"ח-2007 (להלן – החוק), את סעיף 6ד אשר יקבע זכאות לתוספת למענק (להלן – התוספת למענק). מטרת תוספת זו היא מתן תמריץ לעבודה בתקופת הקורונה ולצד זאת, סיוע לעובדים בעלי שכר נמוך אשר עבדו חודשי עבודה מלאים לאחר התפרצות הנגיף.
לסעיף קטן (א) המוצע
מענק עבודה לפי החוק (להלן – מענק עבודה), ניתן לעובדים בעלי שכר נמוך בעד כל חודש שבו עבדו בשנת המס, ולפי התנאים המופיעים בחוק. מוצע לתת תוספת למענק למי שזכאי למענק לפי החוק בעד כל חודש מהחודשים אפריל עד דצמבר של שנת 2020 שבעדו הוא זכאי למענק. גובה התוספת יהיה בגובה הסכום המתקבל מהכפלת סכום המענק, לו היה זכאי בעד חודש העבודה על פי החוק, ב-65%. הזכאי יקבל את התוספת בשנת 2021, בעת קבלת תשלומי המענק, בהתאם למועדים המפורטים בסעיף 12 לחוק.
לסעיפים קטנים (ב) עד (ד) המוצעים
בכדי להקל על הקשיים שעימם מתמודדים עובדים עם שכר נמוך בתקופת הקורונה, מוצע לקבוע שישולם למי שהיה זכאי למענק בשנת 2019 סכום בגובה 500 שקלים חדשים או 25% מסכום המענק לו היה זכאי בעד אותה שנה, וזאת כמקדמה על חשבון התוספת למענק. התשלום של סכום זה יתבסס על נתוני העובד בשנת 2019 שרובם כבר בידי רשות המסים היום, כך שיהיה ניתן לשלמו באופן מיידי. תשלום המקדמה ניתן בהתחשב בכך שלפי הערכה המבוססת על נתוני רשות המסים, רוב העובדים הזכאים למענק עבודה בשנה מסוימת יהיו זכאים למענק גם בשנה העוקבת. לצד זאת ניתן להניח שבשנת 2020 בה הורגשה ההשפעה הכלכלית של נגיף הקורונה החדש, מצבם הכלכלי של העובדים אשר היו זכאים למענק בשנת 2019 לא השתפר משמעותית. סכום המקדמה שיקבלו אותם עובדים אשר יהיו זכאים למענק עבודה גם בשנת 2020, יקוזז מסכום התוספת אשר ישולם לזכאים בשנת 2021, מכוח הוראות סעיף קטן (א) המוצע.
יובהר, כי מכיוון שהסכום משולם באופן מיידי ולפני מועד התקיימות התנאים המזכים במענק, ייתכן שהסכום ישולם גם למי שיתברר שאינו זכאי למענק עבודה כלל בעד שנת 2020, או שיתברר שזכאי למענק בסכום נמוך מסכום המענק אשר קיבל בעד עבודתו בשנת 2019. במקרים אלה, סכום התוספת למענק שהזכאי יהיה זכאי לו לפי הוראות הסעיף המוצע, יכול להיות נמוך מסכום המקדמה אשר כבר הועבר אליו. מוצע לקבוע לגבי מקרים אלה כי מי שקיבל את סכום המקדמה לא יידרש בהשבתו, כך שהסכום יישאר בידיו.
מכיוון שבמקרים של תשלום מקדמה ביתר, הסכומים שישולמו לא יוחזרו לאוצר המדינה, ובכדי לגדר את הסיכון שבתשלום למי שיתברר כי אינו זכאי לתוספת למענק, מוצע לקבוע, כי המקדמה לא תשולם למי שקיבל דמי אבטלה בחודשים מאי, יוני ויולי, שכן ככלל אוכלוסייה זו לא תהיה זכאית למענק עבודה בעבור חודשים אלה שלא עבדה בהם, ולכן גם לא תהיה זכאית לתוספת למענק בעבור חודשים אלה. לפיכך, קיים סיכוי סביר שאוכלוסייה זו לא תהיה זכאית בסופו של דבר למענק עבור החודשים המזכים בגובה המקדמה. יובהר, שעל אף שלא ישולם לאותם עובדים סכום המקדמה, אין בכך לפגוע בזכאות המהותית שלהם לתוספת למענק, ככל שיעמדו בתנאים המהותיים לקבלת התוספת בחודשים האחרים המזכים בתוספת.
לסעיף 2
סעיף 8 לחוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"פ-2020, קובע שיינתן מענק סיוע בעד השתתפות בהוצאות קבועות, לעוסק שמחזורי עסקאותיו ירדו בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה החדש. לפי סעיף 8(2) לחוק הסיוע, המענק ניתן רק לעוסק שמחזור עסקאותיו בתקופת הזכאות בשנת 2020 (לאחר התפשטות נגיף הקורונה החדש) נמוך ממחזור עסקאותיו בתקופת המקבילה בשנת 2019 (לפני התפשטות הנגיף), בסכום העולה על 40% ממחזור העסקאות שלו בשנת 2019. מוצע להקל על עוסק שמחזור עסקאותיו לשנת 2019 אינו עולה על 300 אלף שקלים חדשים, ולקבוע שהוא יהיה זכאי למענק בעד חודשי הזכאות מאי ויוני 2020, אפילו אם ההפחתה ממחזור עסקאותיו אינה מגיעה ל-40%, ובלבד שהיא עולה על 25% ממחזור עסקאותיו בתקופה המקבילה שלפני התפרצות הנגיף.