תזכיר חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' 40), התש"ף-2020

 

תזכיר חוק

 

א.        שם החוק המוצע

חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' 40), התש"ף-2020.

ב.         מטרת החוק המוצע והצורך בו

מוצע לבצע תיקון לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-1950 (להלן: חוק משפחות חיילים) בכל הנוגע למנגנון עדכון התגמולים והמשולמים למשפחות השכולות מכוח החוק.

ג.         עיקרי החוק המוצע והתיקון העיקרי בו:

סעיף 1: מוצע להחליף את ההסדר הקיים היום בסעיף 1ב. לחוק משפחות חיילים  לעניין אופן עדכון התגמולים. מנגנון עדכון התגמולים הקיים מעורר מספר קשיים כמפורט להלן:

ראשית, מדובר במדד שבשל אופיו ומהותו, הוא מתפרסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באיחור של כחצי שנה, וכך נוצר עיכוב רב בעדכון התגמולים לזכאים.

שנית, ההסדר הקיים מביא להליך עדכון ארוך ומסורבל שמביא לעיכובים נוספים בעדכון התגמולים. כך, לאחר פרסום מדד השכר נדרש משרד הביטחון לבחון האם נדרשים קיזוזים בגין ירידות מדד השכר בעבר או תשלום תוספות שכר ותוספות יוקר; בהמשך "לתרגם" את שיעור עליית מדד השכר לאחוז מהתגמולים והתשלומים השונים המשולמים לזכאים, לערוך צווים ותיקונים לתקנות שמכוח חוק הנכים וחוק משפחות החיילים, ולהביאם בפני שר האוצר, במסגרת חובת ההתייעצות, ולאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. רק לאחר הליך זה ופרסום הצווים והתקנות ברשומות, מקבלים הזכאים את התגמולים בשיעורם המעודכן, לרבות הפרשים רטרואקטיביים.

אשר על כן, מוצע להחליף את סעיף 1ב. בחוק משפחות החיילים ולקבוע תחתיו הסדר חדש, לעניין הליך העדכון.

סעיף 2: מוצע לקבוע הוראת מעבר ולפיה תוספות שכר שניתנו לזכאים מכוח ההסדר עובר לכניסתו לתוקף של תיקון זה לחוק ושטרם קוזזו כפי שנקבע בהסדר, יקוזזו מהתגמולים עד לאיפוסם.

ד.         השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

חוק משפחות חיילים יתוקן כמפורט בנספח המצורף.

ה.        השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המינהלי

אין

ח.        נוסח החוק המוצע

להלן נוסח החוק המוצע:

תזכיר חוק מטעם משרד הביטחון:

תזכיר הצעת חוק משפחות חיילים שנספו  במערכה (תגמולים ושיקום)

(תיקון מס' 40), התש"ף-2020

החלפת סעיף 1ב

1.  

בחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י 1950 [1], (להלן – החוק העיקרי), במקום סעיף 1ב יבוא:

 

 

"עדכון תגמולים

1ב.

(א) תגמולים לפי חוק זה יעודכנו -ב-1 באפריל וב-1 באוקטובר בכל שנה בהתאם לשיעור עליית המדד החדש לעומת המדד הבסיסי; העדכון יבוצע לפי המדד של החודשים אפריל ואוקטובר בכל שנה (כל אחד מהם, להלן:  "חודש העדכון"); ירד המדד החדש לעומת המדד הבסיסי, לא יעודכנו סכומי התגמולים, וביום העדכון הבא שבו חלה עלייה של המדד החדש לעומת המדד הבסיסי האמור, יעודכנו סכומי התגמולים בהתאם לשיעור עליית המדד החדש לעומת המדד הבסיסי בהפחתה של הירידה של המדד שחלה בעדכון הקודם; הפחתה כאמור תבוצע לתקופה שבין מועד ירידת המדד בעדכון הקודם לבין מועד עליית המדד החדש; לעניין זה -

 

 

 

 

 

"המדד" – המדד הסופי הראשון של השכר בסקטור הציבורי-קהילתי שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

 

 

 

 

 

"המדד הבסיסי" – המדד בעד חודש העדכון האחרון שעודכן.

 

 

 

 

 

"המדד החדש" – המדד שפורסם לאחרונה בעד חודש העדכון שבעדו מבוצע העדכון.

 

 

 

 

(ב) הודעה על סכומי התגמולים המעודכנים תפורסם ברשומות ובאתר האינטרנט של האגף.

הוראות מעבר

2.

(א) תוספות שכר שניתנו לזכאים ערב כניסתו לתוקף של חוק זה מכוח ההסדר ושטרם קוזזו מהתגמולים בהתאם להוראות אותו הסדר, יקוזזו מהתגמולים        עד לאיפוסם, בהתאם לשיעורי עדכון התגמולים שיהיו לאחר כניסתו לתוקף של חוק זה;

 

 

(ב) שיעורי התגמולים לפי סעיף 1א לחוק זה יעודכנו לפי המפורט להלן:

 

 

 

(1) בעד התקופה שמיום ט"ז בניסן התשע"ח (1 באפריל 2018) עד ליום כ"א בתשרי התשע"ט (30 בספטמבר 2018) – בשיעור של 0.94%;

 

 

 

(2) בעד התקופה שמיום כ"ב בתשרי התשע"ט (1 באוקטובר 2018) עד ליום כ"ד באדר ב' התשע"ט (31 במרץ 2019) – בשיעור של 1.48%;

 

 

 

(3) בעד התקופה שמיום כ"ה באדר ב' התשע"ט (1 באפריל 2019) ועד ליום א' בתשרי התש"פ (30 בספטמבר 2019)– בשיעור של 0.21%;

 

 

 

 (4) בעד התקופה שמיום ב' בתשרי התש"פ (1 באוקטובר 2019) – בשיעור של 2.24%.

 

 

 

 

דברי הסבר

סעיף 1ב. לחוק משפחות חיילים  שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י -1950, קובע לעניין אופן עדכון התגמולים כדלקמן:

"סמכות להעלות שיעורים

1ב. שר הביטחון רשאי בצו, בהתייעצות עם שר האוצר ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, להעלות את שיעור השכר הקובע, את שיעור הדרגה הקובעת ואת שיעורי התגמולים המשתלמים על פי חוק זה."

בשנת 1986, על רקע שיעורי האינפלציה הגבוהים בשנים הקודמות, נקבע הסדר בין משרד הביטחון, משרד האוצר והארגון היציג של נכי צה"ל (להלן – ההסדר), שלפיו התגמולים יוצמדו למדד השכר בסקטור הציבורי-קהילתי (להלן – מדד השכר) ויעודכנו בהתאם לעליית מדד זה פעמיים בשנה (בחודשים אפריל ואוקטובר). עוד נקבע בהסדר האמור כי התגמולים יעודכנו רק במקרה של עלייה במדד השכר, ואילו במקרה של ירידה - תובא זו בחשבון במועד העדכון הבא. כמו כן נקבע כי אם יוחלט על מתן תוספות שכר או תוספות יוקר לעובדי הסקטור הציבורי-קהילתי בתקופות שבין מועדי העדכון, הרי שגם הזכאים לפי חוקי השיקום יקבלו תוספות אלו באופן אוטומטי ובמועד העדכון הבא יקוזזו התוספות משיעור עליית מדד השכר, זאת כדי למנוע מצב של כפל תשלומים.

הסדר זה הוחל גם על המשפחות השכולות וכן קיבל בשעתו את ברכתה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. בהתאם להסדר האמור, פעל משרד הביטחון לעדכון התגמולים, ערך את הצווים כנדרש והביאם לאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, לאחר הליך התייעצות עם שר האוצר.

המצב הקיים מעורר מספר קשיים כמפורט להלן:

ראשית, מדובר במדד שבשל אופיו ומהותו, הוא מתפרסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באיחור של כחצי שנה, וכך נוצר עיכוב רב בעדכון התגמולים לזכאים.

שנית, ההסדר הקיים מביא להליך עדכון ארוך ומסורבל שמביא לעיכובים נוספים בעדכון התגמולים. כך, לאחר פרסום מדד השכר נדרש משרד הביטחון לבחון האם נדרשים קיזוזים בגין ירידות מדד השכר בעבר או תשלום תוספות שכר ותוספות יוקר; בהמשך "לתרגם" את שיעור עליית מדד השכר לאחוז מהתגמולים והתשלומים השונים המשולמים לזכאים, לערוך צווים ותיקונים לתקנות שמכוח חוק הנכים וחוק משפחות החיילים, ולהביאם בפני שר האוצר, במסגרת חובת ההתייעצות, ולאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. רק לאחר הליך זה ופרסום הצווים והתקנות ברשומות, מקבלים הזכאים את התגמולים בשיעורם המעודכן, לרבות הפרשים רטרואקטיביים.

אשר על כן, מוצע להחליף את סעיף 1ב. בחוק משפחות החיילים ולקבוע תחתיו הסדר חדש, לעניין הליך העדכון.

סעיף 1: מוצע לקבוע כי התגמולים יוצמדו למדד הסופי הראשון (לחודשים אפריל ואוקטובר בכל שנה) של השכר בסקטור הציבורי-קהילתי שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בהתאם לשיעור השינוי במדד החדש לעומת המדד הבסיסי, העדכון יעשה כדלקמן:

ירד המדד החדש לעומת המדד הבסיסי, לא יעודכנו סכומי התגמולים, וביום העדכון הבא שבו חלה עלייה של המדד החדש לעומת המדד הבסיסי האמור, יעודכנו סכומי התגמולים בהתאם לשיעור עליית המדד החדש לעומת המדד הבסיסי, וזאת בהפחתה של ירידת המדד שהיתה בעבר משיעור עליית המדד החדש ובלבד שההפחתה כאמור תבוצע רק ביחס לתקופה שעברה בין מועד ירידת המדד למועד עלייתו.

עוד  מוצע שעדכון התגמולים ייעשה באופן אוטומטי וללא הליך של חקיקת משנה כנדרש כיום. למען השקיפות, מוצע כי סכומי התגמולים המעודכנים יפורסמו ברשומות ובאתר האינטרנט של אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון.

סעיף 2: מוצע לקבוע הוראת מעבר ולפיה תוספות שכר שניתנו לזכאים מכוח ההסדר עובר לכניסתו לתוקף של תיקון זה לחוק ושטרם קוזזו כפי שנקבע בהסדר, יקוזזו מהתגמולים עד לאיפוסם.



[1] ס"ח התש"י, עמ'162, התשע"ח, עמ'822.