חוק שמירת הניקיון (הוראת שעה) (תיקון), התש"ף-2020
החוק המוצע נועד להאריך את תוקפו של חוק שמירת הניקיון (הוראת שעה), התשע"ג-2013, אשר צפוי לפקוע בסוף שנת 2020, לתקופה נוספת של שלוש שנים. הארכת הוראת השעה תאפשר מתן תמיכות לרשויות מקומיות חלשות לשם ביצוע טיפול במפגעי פסולת והקמת תשתיות לטיפול בפסולת ברשויות מקומיות, וכן מתן סיוע, לתקופה שלא תעלה על שנה אחת, בהסדרת הטיפול השוטף בפסולת ברשויות מקומיות. עוד מוצע להבהיר את קביעת הזכאות לתמיכה לפי הוראת השעה בכל הנוגע לאיגודי ערים מסוג אשכולות.
החוק המוצע נועד לסייע לרשויות מקומיות חלשות, המשויכות לאשכולות 1 עד 5 בדירוג הלמ"ס, ולתושביהן. יצוין כי חלק ניכר מהרשויות המקומיות החלשות הן במגזר הערבי.
לא רלוונטי
תזכיר חוק מטעם המשרד להגנת הסביבה:
|
|
|
|
||
|
תיקון סעיף 1 |
1. |
בחוק שמירת הניקיון (הוראת שעה), התשע"ז-2017[1], בסעיף 1 – |
||
|
|
|
|
(1) ברישה, במקום "ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020)" יבוא "י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023)"; |
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (1)(ב), במקום "המשויכות לאשכולות 1 עד 5 בהתאם לפרסום האחרון לאפיון רשויות מקומיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה, שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה" יבוא "חלשות", ובסופה יבוא - |
|
|
|
|
|
"לעניין זה - |
|
|
|
|
|
"דירוג הלמ"ס" - הפרסום האחרון לאפיון רשויות מקומיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה, שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; |
|
|
|
|
|
"רשות מקומית חלשה" – |
|
|
|
|
|
|
(1) לעניין עירייה, מועצה מקומית ומועצה איזורית – אם היא משויכת לאשכולות 1 עד 5 בהתאם לדירוג הלמ"ס; |
|
|
|
|
|
(2) לעניין איגוד ערים – אם הממוצע המשוקלל לפי גודל האוכלוסיה של הרשויות המרכיבות אותו משתייכות לאשכולות 1 עד 5 בהתאם לדירוג הלמ"ס." |
דברי הסבר
כללי
סעיף 11ג לחוק שמירת הניקיון, התשמ"ד-1984 (להלן – החוק) שכותרתו "ייעוד כספי היטל הטמנה", קובע כי בקרן לשמירת הניקיון אשר הוקמה לפי החוק, ינוהל חשבון נפרד לכספים המתקבלים מהיטל ההטמנה שמשלמים מפעילי אתרים לסילוק פסולת (להלן – חשבון ההיטל).
עוד קובע הסעיף, כי כספי חשבון ההיטל ישמשו לפיתוח, הקמה וייעול של אמצעים חלופיים להטמנת פסולת שפגיעתם בסביבה פחותה מזו של ההטמנה ועידוד השימוש בהם. לצד מטרות עיקריות אלה נקבעו בחוק מטרות נוספות, אשר ניתן להקצות להן מימון מיתרת כספי חשבון ההיטל, והכול לפי תנאי סעיף 11ג לחוק. בשנת 2013 חוקק חוק שמירת הניקיון (הוראת שעה), התשע"ג-2013 (להלן – הוראת השעה), אשר הוסיף מטרות נוספות שלהן ניתן להקצות מימון מכספי חשבון ההיטל, ככל שנותרה יתרה מכספי היטל ההטמנה בשנה מסוימת.
עוד נקבע בהוראת השעה כי הסכום המיועד למטרות הנוספות לא יעלה על 35% מכספי היטל ההטמנה שהתקבלו באותה שנה, וזאת חלף מגבלת 25% מהכספים כאמור, אשר היתה קבועה בחוק ערב כניסתה לתוקף של הוראת השעה. בשנת 2017 הוארכה הוראת השעה בחוק שמירת הניקיון (הוראת שעה)(תיקון), התשע"ז-2017, וכעת היא עומדת בתוקפה עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020).
לפסקה (1)
במהלך השנים האחרונות נמצא כי ברשויות המקומיות החלשות, קיימת תשתית חסרה ביותר של אצירה, איסוף ופינוי של פסולת, שאינה מספקת מענה מינימלי לצרכי התושבים. הארכת הוראת השעה נועדה לאפשר לרשויות המקומיות החלשות לצמצם את הפער שביניהן לבין מרבית הרשויות המקומיות. לפיכך, מוצע להאריך את הוראת השעה בשלוש שנים נוספות כך שתסתיים ביום י"ט טבת תשפ"ד (31 בדצמבר 2023).
לפסקה (2)
מוצע לתקן את סעיף 11ג(ב)(2)(ב) לחוק, כפי שהוא קבוע בהוראת השעה. התיקון נועד להבהיר כי בבדיקת זכאות לתמיכה שבאשכולות של רשויות מקומיות לשם טיפול בפסולת למטרות הקבועות בהוראת השעה, יבוצע החישוב לעניין דירוג הרשות המקומית לפי ממוצע משוקלל של דירוג הרשויות המקומיות החברות בה (משוקלל לפי גודל האוכלוסיה בכל רשות מקומית שבאשכול).
יצוין כי במהלך השנים האחרונות, מקדמת הממשלה הקמת "איגודי ערים" כמשמעם בחוק איגודי ערים, תשט"ו-1955, מסוג של אשכולות רשויות מקומיות. זאת, על-מנת לעודד פיתוח אזורי וקידום שיתופי פעולה בנושאים שונים, שאחד החשובים שבהם הוא הטיפול בפסולת. עד היום הוקמו אחד עשר אשכולות, ועוד מספר אשכולות נמצאים בשלבים שונים של הקמה. מתכונת זו נמצאה יעילה מאוד לטיפול בנושאים סביבתיים ובנושא טיפול בפסולת בפרט, מכיוון שמדובר בנושאים שהטיפול ברמה האזורית הוא בעל יתרונות רבים (למשליתרון לגודל) על טיפול של רשות מקומית בודדת.