|
|
תוכן עניינים
1. תיקון פרק ט׳................................................................................................................................................................... 3
2. תיקון תקנה 31................................................................................................................................................................ 3
3. הוספת תקנה 33א............................................................................................................................................................. 3
4. תחילה........................................................................................................................................................................... 6
דברי הסבר................................................................................................................................................................................ 6
טיוטת תקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה) (תיקון מס׳ 4), התש"ף-2020
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
מטרתן של תקנות אלה לתקן את תקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה בארנונה), התשנ"ג-1993 (להלן - התקנות העיקריות), לצורך קביעת הוראות חדשות שעניין מתן הנחה בארנונה למקבלי מענק סיוע בעד השתתפות בהוצאות קבועות לפי חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן - חוק התכנית לסיוע כלכלי) אשר נפגעו משמעותית בשל משבר הקורונה. זאת בהתאם ובכפוף לתנאים שנקבעו לעניין זה במסגרת אישור הממשלה ביום 16.8.2020 את העדכון לתכנית המפורטת כהגדרתה בסעיף 3ב(א2)(1) לחוק יסוד: משק המדינה (תיקון מס׳ 10 והוראת שעה לשנת 2020) (להלן - החלטת הממשלה).
בהתאם לזאת, וכמפורט בסעיף ה לנספח א׳ להחלטת הממשלה, הוחלט על מתן הנחה בארנונה בשיעור של 95% ושיפוי הרשויות המקומיות בשל אובדן ההכנסות האמור, לעסקים אשר זכאים למענק סיוע ובלבד שמחזורם עד 200 מיליון ₪ ושמחזור עסקאותיהם נפגע בהיקף של 60% לפחות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, או אם מחזורם בין 200 מיליון ₪ ל-400 מיליון ₪ ומחזור עסקאותיהם בהיקף של מעל 80%.
|
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 12(ב) לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-[1]1992, אני מתקין תקנות אלה:
1. בפרק טי לתקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), התשנ"ג-[2]1993 (להלן - התקנות העיקריות), בכותרת, במקום "בשנת 2020" יבוא "בשנים 2020 ו-2021".
2. ב תקנה 31 לתקנות העיקריות, במקום "בפרק זה" יבוא "בתקנות 32 עד 33 - ".
3. אחרי תקנה 33 לתקנות העיקריות יבוא:
"הנחה למקבל 33א. (א) בתקנה זו - מענק סיוע
|
|
"חוק התכנית לסיוע כלכלי" - חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-0 2 0 [3]2;
"מחזור עסקאות בשנת 2019", "מחזור עסקאות בשנת 2020", "המנהל", "עוסק", "תקופת הבסיס", "תקופת הזכאות" - כהגדרתם בסעיף 7 לחוק התכנית לסיוע כלכלי;
"מענק סיוע" - מענק סיוע לעסקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה החדש, כמשמעותו בפרק וי לחוק התכנית לסיוע כלכלי;
"נכס" - כהגדרת "נכסים" בסעיף 269 לפקודת העיריות [נוסח חדש][4], למעט נכס למגורים;
"הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים" - הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שהוקמה במשרד הכלכלה והתעשייה לפי החלטת הממשלה מס׳ 2190 מיום כ"ח באב התשס"ז (12 באוגוסט 2007) ;
"עסקה" - כהגדרתה בסעיף 8(2) לחוק התכנית לסיוע כלכלי;
"תקופה עוקבת" - שני החודשים העוקבים לחודשי תקופת הזכאות, ולגבי תקופת הזכאות שמיום ז׳ באייר התש"ף (1 במאי 2020) עד יום ח׳ בתמוז התש"ף (30 ביוני 2020) החודשים יוני עד אוגוסט 2020.
(ב) מחזיק בנכס שהוא עוסק שהמנהל קבע לגביו, לפי הוראות סעיף 12 לחוק התכנית לסיוע כלכלי, כי הוא זכאי למענק סיוע, זכאי להנחה בשיעור של 95% מסכום הארנונה הכללית שהוטלה על הנכס בתקופה העוקבת לתקופת הזכאות שבעדה ניתן המענק, אם התקיים לגביו אחד התנאים המפורטים בפסקאות (1) עד (3) להלן, ובלבד שהרשות המקומית קיבלה אישור מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים או מגוף אחר של המדינה, כאמור בתקנה משנה (ד), כי המחזיק זכאי להנחה לפי תקנה זו:
(1) מחזור עסקאותיו בשנת 2019 אינו עולה על 200 מיליון שקלים חדשים ומחזור עסקאותיו בתקופת הזכאות נמוך ממחזור עסקאותיו בתקופת הבסיס בסכום העולה על 60% ממחזור העסקאות בתקופת הבסיס;
(2) מחזור עסקאותיו בשנת 2019 עולה על 200 מיליון שקלים חדשים ואינו עולה על 400 מיליון שקלים חדשים, ומחזור עסקאותיו בתקופת הזכאות נמוך ממחזור עסקאותיו בתקופת הבסיס בסכום העולה על 80% ממחזור העסקאות בתקופת הבסיס;
(3) הוא החל את פעילותו בתקופה הקבועה בסעיף 10 לחוק התכנית לסיוע כלכלי ונמצא זכאי למענק סיוע לפי סעיף זה.
(ג) לעניין פסקאות (1) ו-(2) בתקנה משנה (ב), לגבי עוסק שפעילותו החלה לאחר תחילת תקופת הבסיס, יראו את מחזור העסקאות בתקופת הבסיס כמחזור עסקאותיו בתקופה שמה-1 בחודש שאחרי תחילת פעילותו עד יום די באדר התש"ף (29 בפברואר 2020), מחולק במספר חודשי הפעילות בתקופה האמורה ומוכפל ב־2.
(ד) הנחה לפי תקנה זאת תינתן על פי בקשה שיגיש המחזיק באמצעות הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים או, אם המחזיק הינו עוסק שמחזור עסקאותיו עולה על 100 מיליון שקלים חדשים, באמצעות גוף אחר של המדינה כפי שיקבע שר הפנים; הבקשה תוגש בטופס מקוון המצוי באתר משרד הכלכלה והתעשייה או באתר הגוף שקבע שר הפנים כאמור, לפני העניין.
(ה) על בקשה לקבלת הנחה כאמור בתקנת משנה (ד) יחולו הוראות אלה:
(1) המחזיק יציין בבקשה כי הוא מסכים להעברת מידע מרשות המסים, מהרשות המקומית שבתחומה הנכס שבה הוא מחזיק, וכן מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים או מהגוף שקבע שר הפנים כאמור בתקנה משנה (ד), בדבר זכאותו למתן הנחה לפי תקנה זו, ככל שיידרש;
(2) עוסק שמחזור עסקאותיו אינו עולה על 300 אלף ₪ יצהיר במסגרתה כי שולם לו מענק הסיוע וכן כי מתקיים לגביו אחד התנאים המפורטים בפסקאות (1) עד (3) לתקנה משנה (ב);
(3) עוסק שמחזור עסקאותיו עולה על 300 אלף שקלים חדשים יצרף לבקשה את החלטת המנהל בנוגע למענק הסיוע וכן יצהיר במסגרתה כי מתקיים לגביו אחד התנאים המפורטים בפסקאות (1) עד (3) לתקנה משנה (ב)".
תחילה 4. תחילתן של תקנות אלה ביום די בטבת התש"ף (1 בינואר 2020).
___ ב________ התש_______ (___ ב_____________ 20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי]) (חמ 3-2278-ת2)
אריה מכלוף דרעי שר הפנים
פללי
מטרתן של תקנות אלה לתקן את תקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה בארנונה), התשנ"ג-1993 (להלן - התקנות העיקריות), לצורך קביעת הוראות חדשות שעניין מתן הנחה בארנונה למקבלי מענק סיוע בעד השתתפות בהוצאות קבועות לפי חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף- 2020 (להלן - חוק התכנית לסיוע כלכלי) אשר נפגעו משמעותית בשל משבר הקורונה. זאת בהתאם ובכפוף לתנאים שנקבעו לעניין זה במסגרת אישור הממשלה ביום 16.8.2020 את העדכון לתכנית המפורטת כהגדרתה בסעיף 3ב(א2)(1) לחוק יסוד: משק המדינה (תיקון מס׳ 10 והוראת שעה לשנת 2020) (להלן - החלטת הממשלה).
בהתאם לזאת, וכמפורט בסעיף ה לנספח א׳ להחלטת הממשלה, הוחלט על מתן הנחה בארנונה בשיעור של 95% ושיפוי הרשויות המקומיות בשל אובדן ההכנסות האמור, לעסקים אשר זכאים למענק סיוע ובלבד שמחזורם עד 200 מיליון ₪ ושמחזור עסקאותיהם נפגע בהיקף של 60% לפחות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, או אם מחזורם בין 200 מיליון ₪ ל-400 מיליון ₪ ומחזור עסקאותיהם בהיקף של מעל 80%.
לעניין תקנות 1 ו-2 (תיקון כותרת פרק טי ותיקון תקנה 31 לתקנות העיקריות(:
המדובר בתיקונים טכניים הנובעים מהוספת הוראות בדבר הנחה למקבל מענק סיוע בתקנה 33א המוצעת.
לעניין תקנה 3 (הוספת תקנה 33א לתקנות העיקריות):
תקנה זאת מפרטת את ההסדר המהותי לעניין מתן הנחה למקבלי מענק סיוע בתנאים עליהם החליטה הממשלה.
בהתאם לזאת מוצע לקבוע, בתקנה משנה (ב), כי מחזיק בנכס שהוא עוסק שמנהל רשות המסים, או מי שהוא הסמיכו מתוקף סמכותו לפי חוק התכנית לסיוע כלכלי, קבע לגביו, לפי הוראות סעיף 12 לחוק התכנית לסיוע כלכלי, כי הוא זכאי למענק סיוע, יהיה זכאי להנחה בשיעור של 95% מסכום הארנונה הכללית שהוטלה על הנכס בתקופה העוקבת לתקופת הזכאות שבעדה ניתן המענק, וזאת אם התקיים לגביו אחד התנאים המפורטים להלן, ובלבד שהרשות המקומית קיבלה אישור מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים או מגוף אחר של המדינה, כפי שקבע שר הפנים, כי המחזיק זכאי להנחה לפי תקנה זו:
(1) מחזור עסקאותיו בשנת 2019 אינו עולה על 200 מיליון שקלים חדשים ומחזור עסקאותיו בתקופת הזכאות נמוך ממחזור עסקאותיו בתקופת הבסיס בסכום העולה על 60% ממחזור העסקאות בתקופת הבסיס;
(2) מחזור עסקאותיו בשנת 2019 עולה על 200 מיליון שקלים חדשים ואינו עולה על 400 מיליון שקלים חדשים, ומחזור עסקאותיו בתקופת הזכאות נמוך ממחזור עסקאותיו בתקופת הבסיס בסכום העולה על 80% ממחזור העסקאות בתקופת הבסיס;
(3) הוא החל את פעילותו בתקופה הקבועה בסעיף 10 לחוק התכנית לסיוע כלכלי ונמצא זכאי למענק סיוע לפי סעיף זה;
בהקשר לשני התנאים החלופיים הראשונים, מוצע בתקנה משנה (ג) לקבוע הוראה שעניינה מחזור העסקאות בתקופת הבסיס של עוסק שפעילותו החלה לאחר תחילת תקופת הבסיס, וזאת בדומה לקבוע בסעיף 8(2) לחוק התכנית לסיוע כלכלי.
כאמור בתקנה משנה (ד), לא מדובר בהנחה אוטומטית, והיא תינתן על פי בקשה שיגיש המחזיק באמצעות הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים או, אם המחזיק הינו עוסק שמחזור עסקאותיו עולה על 100 מיליון ₪, באמצעות גוף אחר של המדינה כפי שיקבע שר הפנים.
בהתאם לזאת, הבקשה תוגש בטופס מקוון המצוי באתר משרד הכלכלה והתעשייה או באתר הגוף שקבע שר הפנים כאמור, לפני העניין.
יודגש, כי מאחר שבהתאם להוראות חוק התכנית לסיוע כלכלי, אישור הזכאות של רשות המסים לקבלת מענק סיוע ניתן, בכל פעם, ביחס ל"תקופת זכאות" דו חודשית, יידרש המחזיק, לצורך קבלת ההנחה, להגיש בקשה חדשה לקבלת הנחה בארנונה ביחס לכל אישור זכאות של רשות המסים ל"לתקופת זכאות" לקבלת מענק סיוע.
כן יודגש, כי ככל שיקבע שר האוצר בצו, באישור ועדת הכספים של הכנסת, כי לא יינתן מענק לגבי אחת משלוש תקופות הזכאות הראשונות, כפי שהוגדרו בהגדרת "תקופת הזכאות" בסעיף 7 לחוק התכנית לסיוע כלכלי, כך גם לא תינתן עבור התקופה העוקבת לה הנחה מארנונה; וככל שלא יקבע בצו, באישור ועדת הכספים של הכנסת, לגבי אחת מארבע מתקופות הזכאות האחרונות בהגדרת "תקופת הזכאות" האמורה בחוק התכנית לסיוע כלכלי, כפי שהוגדרו בחוק התכנית לסיוע כלכלי, שיינתן לגביה מענק, כך גם לא תינתן עבור אותה התקופה העוקבת לה הנחה מארנונה.
עוד יצוין, כי מחזיר אשר מבקש הנחה עבור נכסים המצויים ברשויות מקומיות שונות, יתייחס לכל רשות מקומית שבה הוא מחזיק בנכס.
הבקשות ייבדקו על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים או על ידי הגוף אותו קבע שר הפנים ביחס לעוסקים שמחזור עסקאותיהם עולה על 100 מיליון ₪, ואלה יעבירו ישירות לרשות המקומית הנוגעת בדבר אישור דבר היותו של העוסק זכאי להנחה בארנונה לפי התקנה המוצעת, אשר יוחל לגביו הנכסים בהם מחזיק העוסק בתחום הרשות, למעט נכסי מגורים.
כמפורט בתקנה משנה (ה), על המחזיק יהיה לציין בבקשה כי הוא מסכים להעברת מידע מרשות המסים, מהרשות המקומית שבתחומה הנכס שבה הוא מחזיק, מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים או מהגוף הממשלתי האחר שקבע שר הפנים, בדבר זכאותו למתן הנחה לפי תקנה זו, ככל שיידרש. יובהר, כי העברת מידע כאמור הינה תנאי לצורך קבלת ההנחה, באשר נדרשת לצורך בירור עמידתו של המבקש בתנאים לקבלת הנחה, ותיעשה בכפוף לכל דין.
בנוסף, מחזיק שמחזור עסקאותיו אינו עולה על 300 אלף ₪ יצהיר במסגרת הבקשה כי שולם לו מענק הסיוע וכן כי מתקיים לגביו אחד התנאים המפורטים בפסקאות (1) עד (3) לתקנה משנה (ב); מחזיק שמחזור עסקאותיו עולה על 300 אלף ₪ יצרף לבקשה את החלטת המנהל בנוגע למענק הסיוע וכן יצהיר במסגרתה כי מתקיים לגביו אחד התנאים המפורטים בפסקאות (1) עד (3) לתקנה משנה (ב).