תוכן עניינים
תקנות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תנאים לפעילות של מעון יום לפעוטות), התש"ף-2020
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תנאים לפעילות של מעון יום לפעוטות), התש"ף-2020
1.הגדרות
2.מטרה
3.תקינת מחנך-מטפל במעון יום לפעוטון
9.בחינות
פרק ג': סדר יום, יצירת קשר עם ההורים ודיווח על אירועים חריגים
13. סדר יום ותכנית התפתחותית שנתית
14. קשר עם ההורים
15. חובת דיווח
16. חובת ביטוח
17. הבטחת בטיחות
18. ניהול תיק מעון
19. הגבלת שהייה של מי שאינו פעוט
20. תחילה ותחולה
21. תחולה
טיוטת תקנות מטעם משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים:
טיוטת תקנות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תנאים לפעילות של מעון יום לפעוטות), התש"ף-2020
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 7 ו 77 לחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018[1] (להלן –החוק) לאחר התייעצות עם שר האוצר ושר הבריאות ובאישור הוועדה כהגדרתה בחוק, אני מתקין תקנות אלה : |
||||||||||||||||||||||||||||
|
1. |
בתקנות אלה – |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"האגף" – האגף למעונות יום ומשפחתונים במשרד; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"האגף להכשרה מקצועית" – האגף להשכרה מקצועית ופיתוח כוח אדם במשרד; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"המנהל" – מנהל האגף להכשרה מקצועית; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"מעון", "מעון יום" או "מעון יום לפעוטות" – מעון יום לפעוטות כהגדרתו בחוק; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"תפוסה" – מספר מרבי של פעוטות באותה קבוצה; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"תקינת מחנך-מטפל" או "תקינה" – היחס בין מחנך-מטפל לבין מספר הפעוטות השוהים במעון; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
2. |
מטרת תקנות אלה היא לקבוע תנאים לפעילותו של מעון יום לפעוטות שניתן לגביו רישיון הפעלה. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
3. |
(א) תקינת מחנך-מטפל והתפוסה במעונות יום לפעוטות לא יפחתו מהתקינה והתפוסה שנקבעו בטור ב' ו ג' בטבלה שתוספת הראשונה לפי קבוצות הגיל שנקבעו בטור א' לאותה טבלה. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), הממונה רשאי, בנסיבות מיוחדות, לאפשר תפוסה שלא תעלה על שיעור של 10 אחוזים מהתפוסה שנקבעה בטור ג' בטבלה שבתוספת הראשונה. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) שוהים במעון היום פעוטות מקבוצות גיל שונות מאלה שפורטו לפי תקנת משנה (א), יהיו התקינה והתפוסה בהתאם לממוצע משוקלל של גילאי הפעוטות. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) על אף האמור בתקנה זו, בכל קבוצה שבה שוהים לפחות שבעה פעוטות, יהיו שני מחנכים-מטפלים לפחות במשך כל שעות פעילות המעון. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ה) בתקנה זו, "מחנך-מטפל" – לרבות מנהל המעון ועובד במעון היום הנמצא במגע ישיר ומתמשך עם הפעוטות. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
4. |
על אף האמור בתקנה 3 בדבר התפוסה, |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) מפעיל מעון היום ידאג כי השטח לילד במעון יהיה בטוח, מרווח ומאוורר, המאפשר תנועה בהתאם לשלבי התפתחות הפעוט, וסביבה חינוכית וטיפולית הולמת, וכן יכלול אזור פעילות, אזור לינה, אזור החתלה וחדר שירותים וימנע צפיפות בשטח המעון; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) שטח המעון לכל פעוט יהיה כאמור בטור ד' לטבלה שבתוספת הראשונה. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
5. |
(א) לא יפעל מעון יום אלא אם המחנכים-מטפלים במעון עברו בהצלחה קורס עזרה ראשונה בהיקף שלא יפחת מ- 22 שעות לימוד וקורס התנהלות בטוחה בהיקף שלא יפחת מ-14 שעות לימוד. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) לא יעסיק מעון יום מחנך-מטפל שלא עבר הכשרה מתאימה או נמצא במסלול הכשרה כמפורט בתקנה 6, פטור מהכשרה כאמור בתקנת משנה (ג) לאותה תקנה או עבר בחינה כאמור בתקנה .8 |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) על אף האמור בתקנת משנה (א), הועסק מחנך-מטפל במעון מבלי שעבר הכשרה מתאימה כאמור בתקנת משנה (ב), יפעל מנהל מעון יום לפעוטות למילוי הכשרת המחנך-מטפל תוך שנה ממועד כניסתו למעון היום. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
6. |
(א) על מחנך-מטפל לעבור הכשרה בתכני ההכשרה שיורה עליהם הממונה במוסד לימודי או בקורסים מוכרים כאמור בתקנה 7. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) תכני הכשרה יכול שיהיו נלמדים תוך כדי ביצוע עבודה. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) הממונה רשאי להורות על תכנית הכשרה מותאמת או לפטור מחובת הכשרה לפי תקנות אלה, בהתחשב בכישוריו, תפקידו, ניסיונו או וותק במקצוע של המחנך-מטפל, כן רשאי הממונה להורות על הכשרת ריענון מעת לעת. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) התכנים המנויים בתוספת השנייה ייכללו בין תכני ההכשרה, אלא אם החליט הממונה אחרת לפי תקנת משנה (ג). |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ה) מבלי לגרוע מהוראות תקנות 5 עד 7, מנהל המעון ידאג כי כלל הצוות העוסק בחינוך-טיפול יעבור השתלמות אשר יכול ותכלול תכנים המנויים בתוספת השנייה לפחות פעם בשנתיים או תכנים אחרים הקשורים לחינוך-טיפול או עבודת צוות. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
7. |
(א) לעניין הכשרות לפי תקנה 6 ייראו מוסד לימודי או קורס מוכרים אם הם אחד מאלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) מוסד או קורס שהכיר בהם האגף להכשרה מקצועית, לאחר שהמוסד הוכיח, להנחת דעתו של המנהל או מי שהוסמך לכך על ידו, את יכולתו להעביר את תכנית ההכשרה ברמה נאותה; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) מוסד שהוכר או בעל היתר לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958[2], ובלבד שהמוסד האמור מעניק תואר מוכר לפי אותו חוק במגמת חינוך וכי תכני ההכשרה מועברים במסגרת קורסים המזכים בנקודות זכות לתואר; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) לעניין קורס לעזרה ראשונה ייראו מוסד לימודי מוכר, גם גוף העונה על המלצות משרד הבריאות לעניין כישורים של גוף מכשיר לעזרה ראשונה כפי שאלה מתעדכנות מעת לעת; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) מוסד או קורס שהוכרו על ידי משרד החינוך לצורך לימודי הוראה וחינוך לגיל הרך; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) לעניין קורס להתנהלות בטוחה ייראו מוסד לימודי מוכר גם גוף שאושר לעניין זה על ידי הממונה או שאושר לעניין מתן אישור ראשוני לפי סעיף 76 לחוק. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) תכנית הכשרה תבוצע על ידי מוסד לימודי מוכר. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
8. |
המנהל רשאי לערוך בחינה עיונית או מעשית לעניין עמידה בתכני ההכשרה הנדרשים במסגרת הלימודים במוסד או בקורס מוכר, ורשאי הוא להורות על בחינה אחרת למי שעבר תכנית הכשרה מותאמת כאמור בתקנה 6(ג);. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
9. |
(א) מבלי לגרוע מהוראות תקנה 6, לא ייתן הממונה רישיון אלא אם יתחייב מבקש הרישיון כי במהלך כל שנת לימודים יקבל צוות המעון הדרכה חינוכית המועברת על ידי מדריך חינוכי בהיקף של 4 שעות לחודש; ההדרכה החינוכית תכלול פגישות אישיות עם צוות המעון כולו ביחד, או על פי חלוקה בקבוצות. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) אין ביחסי האמון שנוצרים בין מפעיל המעון או מנהליו לבין מדריך המעון, וכן בין מחנך-מטפל לבין מדריך החינוכי כדי לגרוע מחובתו של המדריך החינוכי לדווח על דבר עבירה שנודע לו לגביה אגב ביצוע ההדרכה. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
10. |
מבלי לגרוע מהאמור בפרק זה, לא יקבל מפעיל מעון היום עובד לעבודה עם פעוטות אלא לאחר שבחן המנהל או מי מטעמו התאמתו של העובד לעבודה עם פעוטות וכי אינו מסוכן לפעוטות. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
11. |
(א) מפעיל מעון היום יפעל להבטחת תנאי עבודה הולמים לצוות המעון, ובכלל זה הפסקות קצרות ומוסכמות להחלפת כוח ואוויר. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) אין בהוראות תקנה זה כדי לגרוע מהוראות חוקי עבודה ומהוראות סעיף 4(ג) לחוק. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
פרק ג': סדר יום, יצירת קשר עם ההורים ודיווח על אירועים חריגים |
||||||||||||||||||||||||||||
|
סדר יום ותכנית התפתחותית שנתית
|
12. |
(א) בתחילת כל שנת לימודים, במעון יום לפעוטות ייקבע סדר יום המכוון לקידום התפתחותו הגופנית, השכלית והרגשית של הילד ולטיפול גופני שיבטיח זמנים סבירים לפעולות בצוותא וביחידות, ובכלל זה ייקבע סדר יום אשר יתייחס לשינה ולאוכל; על סדר היום לתרום לאיזון הפנימי של הפעוט ושל המחנך-מטפל ולהיות מותאם להתפתחות הילד בכל קבוצת גיל; הממונה רשאי להוציא הנחיות והמלצות בקשר לסדר היום ועיקרי התכנית ההתפתחותית החינוכית (להלן – תכנית התפתחותית) בהתחשב בכל קבוצת גיל. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) סדר היום יהיה מותאם לגיל הפעוטות ולשלבי התפתחותם ויהיה גמיש בהתאם לאילוצים, צרכי הילדים וצרכי צוות מעון היום. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) במעון יום לפעוטות ייעשו סידורים מתאימים המאפשרים את הפעלתו בהתאם לסדר היום, והוא יתנהל על פיו. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) על מנהל המעון להסתייע במדריך החינוכי לבניית סדר היום אשר ייקבע בתחילת השנה כאמור, ורשאי הוא להסתייע בו לצורך בניית עיקרי תכנית התפתחותית. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
13. |
(א) מנהל מעון יום לפעוטות יביא לידיעת ההורים ערב תחילת השנה את סדרי מעון היום לפעוטות בנוגע לכל אלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) קיומו של רישיון הפעלה לפי החוק; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) העובדים, בני המשפחה ונותני השירותים אשר שהייתם במעון מאושרת על ידי הממונה במסגרת הרישיון; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) העסקת עובד או קבלת שירות כאמור בסעיף 15(ג) לחוק בטרם קבלת אישור או הודעה על כוונת סירוב מטעם הממונה בקשר להעסקתו או מתן השירות. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) לוח ימי חופשות; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) מדיניות ימי הסתגלות; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) סדר יום כמפורט בתקנה 12; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(7) תפריט אוכל שבועי סטנדרטי; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(8) עיקרי התכנית ההתפתחותית; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(9) יציאות מאורגנות עם הפעוטות מחוץ למעון; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(10) דיווח על שהיית מי שאינו פעוט במעון; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(11) דרכי התקשרות עם מעון היום לפעוטות. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(12) פרטי ההתקשרות עם ממונה פניות ציבור באגף למעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מנהל מעון היום לא ימנע מההורים לפעול להקמת נציגות הורים; הוקמה נציגות הורים, יפעל המנהל בשיתוף פעולה עימה ויקיים פגישות עתיות, בנוסף למילוי חובות מעון היום כלפי כלל ההורים המפורטות בתקנה (א). |
||||||||||||||||||||||||||||
|
14. |
מבלי לגרוע מחובות הדיווח הקיימות על פי כל דין, חייב מנהל מעון יום לפעוטות לדווח לאגף על תאונה קשה או אירוע חריג אשר אירע במעון; דיווח מנהל המעון יהיה בהתאם לטופס הקבוע בתוספת השלישית. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
15. |
לא יפעל מעון יום לפעוטות אלא אם ברשותו ביטוח צד שלישי כנגד פגיעות העלולות להיגרם במהלך שהיית הפעוטות במעון, ביטוח תאונות אישיות וחבות מעסיק תקפים. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
16. |
(א) חובתו של מפעיל מעון יום לפעול לתיקון ולמניעה של כל מפגע בטיחותי שיש בו כדי לסכן את שלומם וביטחונם של הפעוטות במעון, לרבות בכל הנוגע ליציבות המבנה. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מפעיל מעון יום לפעוטות ימציא לממונה הצהרה בנוסח לפי התוספת הרביעית כי הוא מתחייב לפעול בהתאם לתנאי הבטיחות המפורטים בה ובלבד שהוא מחזיק באישורים המפורטים בטבלה ב' באותה תוספת. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) מפעיל המעון יבצע פעולות שיפוץ, בנייה והדברה בתקופת חופשות שבהן לא שוהים פעוטות במעון. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) אין בהוראות תקנת משנה (ב) כדי לגרוע מחובתו של מפעיל מעון היום לקיים את הוראות הבטיחות המוטלות עליו על פי כל דין. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
17. |
(א) מנהל מעון יום לפעוטות חייב לנהל תיק מעון ובו המסמכים הבאים: |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) פרטי עובדי מעון היום או נותני שירותים (לפי סעיף 15) לפעוטות והודעת הממונה כי אין מניעה בהעסקתם או בקבלת שירותיהם; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) תעודות המעידות על הכשרת המטפלים-מחנכים מאת מוסד לימודי מוכר; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) תיעוד של תאונות חריגות אשר אירעו במעון בצורה המפורטת בתוספת הרביעית; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) סדר היום המנוהל במעון ותכנית התפתחותית כאמור בתקנה 12; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) חוזה הביטוח כאמור בתקנה 15; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) תיעוד על קיומה של הדרכה חינוכית; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(7) תיעוד על שהיית מי שאינו פעוט במעון לפי תקנה 16. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(8) אישורים לפי תקנה 16. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) פרטי תיק המעון יישמרו לתקופה של 7 שנים, ואולם הפרט המפורט בתקנת משנה (א)(3) יישמר על ידי מפעיל המעון עד להגעת הנפגע בתאונה לגיל 25. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
18. |
(א) לא ישהה מי שאינו פעוט במעון יום לפעוטות אלא אם הוא מטפל-מחנך או נותן שירותים כאמור בסעיף 15 לחוק. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א) רשאי מי שאינו פעוט לשהות במעון היום ובלבד שמתקיימים כל אלה: |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) מנהל המעון או מי שהוסמך לכך על ידו דיווח להורים על שהיית מי שאינו פעוט במעון היום; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) השהייה של מי שאינו פעוט מתקיימת כשכל הזמן נמצא במקום מחנך-מטפל המשגיח על הפעוטות; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) אין בשהייתו של מי שאינו פעוט כדי להפריע לפעילות מעון היום; |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) האדם שאינו פעוט הוא אחד מאלה: |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) בן משפחה המתגורר במקום בו מתנהלת פעילות המעון; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) קרוב משפחה של פעוט השוהה במעון, לרבות מי שהורשה על ידי הורה להביא או לאסוף את הפעוט מהמעון; |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) נותן שירותים שאינו נותן שירותים כמשמעותו בסעיף 15 לחוק. |
||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) אין בהוראות תקנה זו כדי למנוע מבעל סמכות לפי החוק או דין אחר להיכנס למעון היום בהתאם לסמכויותיו ולצורך הפעלת סמכויותיו על פי דין. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
19. |
(א) תחילתן של תקנות אלה, למעט טור ב' לטבלה שבתוספת הראשונה ותקנה 4(2), ביום כ"ד באלול התשפ"א (1 בספטמבר 2021)(להלן – יום התחילה). |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) תחילתו של טור ב' לטבלה שבתוספת הראשונה, שנה מיום התחילה. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) תחילתה של תקנה 4(2), שנתיים מיום התחילה והיא תחול לגבי מעון יום שלא קיבל אישור ראשוני או רישיון הפעלה עד ליום פרסומן של תקנות אלה. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) על אף האמור בתקנת משנה (ג) בעניין התחולה, תקנה 4(2) תחול לגבי מעון יום שקיבל אישור ראשוני או רישיון הפעלה כאמור באותה תקנת משנה (להלן – מעון יום קיים), לאחר שהשר הודיע כי בהתאם למחקר שנערך על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לפחות 85% ממעונות היום הקיימים עומדים בשטח מזערי בכיתה לפעוט כאמור בטור ד' לטבלה שבתוספת הראשונה; הודיע השר כאמור במועד שהתקופה שבין אותו מועד לבין תחילת שנת לימודים פלונית פחות משישה חודשים, תחול התקנה האמורה לגבי מעונות יום קיימים החל בשנת הלימודים שלאחריה. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ה) במהלך התקופה של שנתיים מיום התחילה יבחן הממונה האפשרות לשיפור התקינה שנקבע לפי תקנה 3. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
20. |
לעניין תקנות אלה ייראו את מי שעמד בדרישות האגף להכשרה מקצועית וקיבל תעודת מטפל או מנהל ערב פרסומן, כמי שעמד בתנאים הקבועים בתקנה 6. |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) גישה ותפיסה חינוכית לגיל הרך; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) התפתחות הילד – לידה עד גיל 3; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) קהילה; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(4) הורות ומשפחה; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(5) תכניות חינוכיות וסביבת למידה; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(6) תפקיד ותפקוד של מחנך-מטפל; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(7) איכות הטיפול בגיל הרך; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(8) העשרת שפת המחנך-מטפל; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(9) התמודדות עם מצבי לחץ ושחיקה; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(10) עזרה ראשונה והחייאה; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(11) בטיחות והתנהלות מונעת סיכונים; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(12) היגיינה ובריאות; |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(13) תזונה ואורח חיים בריאים. |
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
דיווח על תאונה או אירוע חריג
שם ארגון ____________שם מעון ____________ ישוב____________ רחוב_____________ מס' _________שם מנהלת ____________________ מועד הפניה _________ מועד המקרה המדווח ___________ פרטי הפונה: _______________ שם: _______________משפחה: ___________ טלפון: ___________________ דוא"ל: __________ 1. תחום חינוך טיפול 1.1 אוירה שלילית במעון oכעס oצעקות oאיומים oהענשה שם איש צוות עליו מדווחת התלונה __________ , כיתה oתינוקות oפעוטות oבוגרים oאחר שם הפעוט/פעוטות ___________ למי דווח במסגרת oמנהלת המסגרת o אחר _____ ציוד חינוכי טיפולי oחסר ציוד חינוכי טיפולי oציוד חינוכי טיפולי לא מותאם oתחזוקה ירודה של ציוד חינוכי טיפולי 2. תאונות
מחנך-מטפל מעורב _________ (יש לרשום שם, שם משפחה ומספר תעודת זהות) פעוטות מעורבים _______________(יש לרשום שם, שם משפחה ומספר תעודת זהות) תיאור התאונה:
_______________________
3. חוק חובת הדיווח/ דיווחים על התנהגות פלילית לרבות אלימות בהתאם לסעיף 368ד לחוק העונשין, התשל"ז – 1977, (להלן – חוק העונשין) היה לאדם יסוד סביר לחשוב כי זה מקרוב נעברה עבירה בקטין או בחסר ישע בידי האחראי עליו, חובה על האדם לדווח על כך בהקדם האפשרי לעובד סוציאלי שמונה לפי חוק או למשטרה; העובר על הוראה זו, דינו - מאסר שלושה חדשים. הדיווח ביחס לכל ארוע העונה להגדרות שלהלן: הזנחה , העדר טיפול, התעללות פיזית, התעללות נפשית ומילולית, עבירות מין או כל התנהגות אחרת לא הולמת כלפי ילד והכל כאמור בכפוף לכל דין ולאמור בסעיף 368ד לחוק העונשין.
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
איציק שמולי
שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים
כללי מטרתו של חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018 (להלן – החוק) הוא כאמור בסעיף 1 "לקבוע הסדר לעניין הפעלת מעונות יום לפעוטות, ובכלל זה רישוים ופיקוח עליהם, לשם הגנה על שלומם, על זכויותיהם ועל כבודם של פעוטות השוהים במעונות כאמור, כדי לקדם את התפתחותם, ולשם הבטחת מתן תנאים נאותים, מניעת היפגעותם של פעוטות, סביבה חינוכית וטיפולית הולמת לפעוטות אלה ומילוי צורכיהם הגופניים, הרגשיים, החברתיים והחינוכיים.". בהמשך לסעיף המטרה קובע סעיף 4 לחוק, בין השאר כי אין להפעיל מעון יום לפעוטות (להלן גם – מעון או מעון יום) אלא אם כן ניתן למפעיל המעון רישיון הפעלה או רישיון זמני. סעיף 6 לחוק קובע את תנאים למתן רישיון הפעלת על ידי הממונה אשר על פי החוק מוגדר כמנהל האגף למעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. בין התנאים המנויים באותו סעיף נקבע כי על מבקש הרישיון הפעלה להוכיח, להנחת דעתו של הממונה, כי הוא עומד בתנאים הנדרשים לפעילותו של מעון יום לפעוטות לפי סעיף 7(א). עניינן של תקנות אלה, המותקנות מכוח סעיף 7(א) לחוק, הוא לקבוע את התנאים הנדרשים לפעילות התקינה של מעונות היום.
יש לציין כי החוק קובע שאמצעי אכיפה מינהלית כמפורט בפרק ז לחוק יחולו שנה לאחר התקנת תקנות אלה. בחינת הערכת השפעת הרגולציה ודו"ח בעניין זה מצורף לטיוטת התקנות (להלן – דו"ח הריה).
תקנות 3 ו- 4 מוצע לקבוע כי התקינה – יחס מחנך-מטפל לפעוט והתפוסה (מספר ילדים מרבי בקבוצה) במעון היום יהיו כאמור בתוספת בטבלה שבתוספת הראשונה. היחס הוא מחמיר יותר מהיחס הקיים במעונות בעלי סמל אשר בהסכם הפעלה עם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. ועוד שבמעונות בעלי סמל היחס בין מטפל-מחנך לבין מספר הפעוטות הוא לעניין קבוצת גיל 6 לחודשים עד 15 חודשים (להלן – קבוצת תינוקות) מטפל אחד לשישה פעוטות, בקבוצת גיל מ- 16 חודשים עד 24 חודשים (להלן – קבוצת פעוטות) מטפל אחד לתשעה פעוטות ובקבוצת גיל מ- 25 חודשים עד ל- 36 חודשים (להלן – קבוצת בוגרים) מטפל אחד ל- 11 פעוטות, היחס המוצע בטור ג' שבטבלה המופיעה בתוספת הראשונה הוא בקבוצת התינוקות 1:5, בקבוצת הפעוטות 1:8 וקבוצת הבוגרים 1:10.
באשר לתפוסה (גודל הקבוצה), בעוד שעל פי הנהלים החלים על מעונות בעלי גודל הקבוצה המקסימלי לקבוצת התינוקות הוא 22 פעוטות, לקבוצת הפעוטות הוא 32 פעוטות ולקבוצת הבוגרים 35 פעוטות, גודל הקבוצה המוצע לגבי קבוצת התינוקות הוא 20 פעוטות, לגבי קבוצת הפעוטות 24 פעוטות ולגבי קבוצת הבוגרים 30 פעוטות. מוצע לקבוע כי הממונה יהיה רשאי לאפשר חריגה של עד 10 אחוזים מהתפוסה שנקבעה בטבלה שבתוספת הראשונה.
באשר לדרישות לגבי שטח המעון, מוצע לקבוע כלל לפיו השטח לילד במעון יהיה בטוח, מרווח ומאוורר, המאפשר תנועה בהתאם לשלבי התפתחות הפעוט, וסביבה חינוכית וטיפולית הולמת. לצד זאת נקבע כי שטח המעון יהיה בהתאם לנהלים הקיימים לגבי מעונות יום בעלי סמל, כמפורט בטור ד' לטבלה שבתוספת הראשונה.
על מנת לאפשר הסתגלות לדרישות החדשות, ובשים לב כי יש צורך בעוד איסוף נתונים, מוצע בתקנה 19 בדבר תחילת התקנות ותחולתן, כי הוראות בדבר התקינה יתחילו בתחילת שנת הלימודים התשפ"ב וכי תתבצע בחינה במהלך השנתיים שלאחר התחילה בקשר לאפשרות לשיפור התקינה. עוד מוצע בקשר לתפוסה כי התחילה תהיה בתחילת שנת הלימודים התשפ"ג. באשר לשטח כמפורט בטבלה שבתוספת הראשונה, מוצע כי תחילת הדרישה תהיה בתחילת שנת הלימודים התשפ"ד והיא תחול לגבי מעון יום חדש, כלומר, מעון יום שלא קיבל אישור ראשוני עד למועד פרסום התקנות. לגבי מעונות קיימים (מעונות אשר קיבלו אישור ראשוני), מוצע כי ייערך מחקר וככל שעל פי תוצאות המחקר, לפחות 85% מהם עומדים בדרישות השטח, תוחל החובה גם עליהם. על השר מוטל, על פי ההצעה, לתת הודעה מראש בקשר לעמידה בדרישות השטח לפחות שישה חודשים לפני תחילת שנת לימודים חדשה. אם ניתנה הודעה לתקופה של פחות משישה חודשים, תחול דרישת השטח כאמור על המעונות הקיימים החל בשנת הלימודים העוקבת.
ייתכן כי נוסח התקנות ישית עלות תקציבית על המדינה בשים לב להשלכות הרגולציה המוצעת על המעונות בעלי סמל או כי יגרור עליה במחיר המפוקח.
תקנות 5 ו-6 מוצע לקבוע כי תנאי להפעלת מעון היום הוא מעבר בהצלחה של קורס עזרה ראשונה בהיקף שלא יפחת מ-22 שעות לימוד וקורס התנהלות בטוחה בהיקף שלא יפחת מ-14 שעות לימוד על ידי המחנכים-מטפלים במעון. תנאי זה נקבע לאחר שנמצא כי ידע והכשרה בעזרה ראשונה יכול לתת מענה משלים לשם צמצום הפגיעה לאחר התרחשותה ואף להצלת חיים וכי העדר מידע והכשרה על התנהלות בטוחה זוהה כפער מרכזי, אשר מתן מענה לו יכול להביא לצמצום ההיפגעויות ולשמירה על שלומם של פעוטות.
כמו כן, מוצע לקבוע בתקנת משנה (ב) כי לא יעסיק מעון יום מחנך-מטפל שלא עבר הכשרה מתאימה. על פי תקנה 6 מוצע כי הכשרה מתאימה תכלול תכנים שיקבע הממונה, ואשר ביניהם יהיו התכנים האמורים בתוספת הראשונה. בתקנת משנה (ג) מוצע כי באם למרות האמור יועסק מחנך-מטפל ללא הכשרה מתאימה, יפעל מנהל המעון להכשרה מתאימה עבורו תוך שנה ממועד כניסתו למעון.
הכשרה מתאימה והדרכה שוטפת נמצאו כמשפיעים על איכות הטיפול יותר מאשר ניסיון, מאפייני אישיות ומוטיבציה לעבודה עם ילדים או היבטים סביבתיים אחרים. הכשרת המטפל הינה, אם כן, הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על איכות החינוך-טיפול לגיל הרך, זאת לצד המאפיינים המבניים המשפיעים באופן עקיף ומשמעותי על התפתחות הילד: גודל הקבוצה, יחס התקינה, יציבות הטיפול, בניית תכנית חינוכית ועוד. השקעה באיכות כוח האדם והצוות ויצירת תשתית של כוח אדם מקצועי, לצד הדרכה והערכה במסגרת לפעוטות מהווים את הגורמים המשמעותיים ביותר המשפיעים על איכות הטיפול-חינוך המוענק לילדים ועל רמת הבטיחות והבריאות במסגרת חינוכית.
מטרות ההכשרה וההדרכה, הן מתן כלים והגברת מודעות לשם צמצום הסיכונים הקיימים לפעוטות במעונות היום. מתן כלים מקצועיים בידי הצוות החינוכי-טיפולי ושיפורם לשם מתן מענים התפתחותיים הולמים לפעוטות בהתאם לגילם. הפחתת שחיקה ודחק והגברת מודעות המטפלות לתהליכי שחיקה במסגרת העבודה. יצוין כי המודל המוצע בתוך התקנות הוא גמיש ומאפשר ביצוע סוגים שונים של קורסים כפי שאלה ייקבעו, לרבות קורסים מקוונים ככל שאלה יוכרו.
עוד מוצע לקבוע כי מבלי לגרוע להוראות המוצעות בתקנה 5 ובתקנה 6 לטיוטה זו, מנהל המעון ידאג כי צוות המעון יעבור השתלמויות בתכנים הרלוואנטיים.
חשוב לציין כי נוסח התקנה נשאר גמיש ומאפשר להורות על דרכים שונות ללמידה, לרבות באמצעות קורסים מקוונים.
תקנה 7 מוצע לקבוע כי ההכשרה תבוצע במוסד לימודי מוכר וכן לקבוע הוראות בדבר מוסד לימודי מוכר שבו תועבר ההכשרה לפי תקנה 6. מוסד לימודי מוכר יכול שיהיה מוסד שהכיר בו מנהל האגף להכשרה מקצועית ולפיתוח כוח אדם במשרד העבודה, הרווחה והשירותים המקצועיים; או מוסד שהוכר או בעל היתר לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח – 1958 ומעניק תואר במגמת חינוך; או מוסד שהוכר על ידי משרד החינוך לצורך לימודי הוראה וחינוך לגיל הרך.
כמו כן נקבעו הוראות לעניין קורס לעזרה ראשונה וקורס להתנהלות בטוחה, ולפיהן ייראו כמוסד לימודי מוכר גם גוף העונה על המלצות משרד הבריאות לענין הכשרה לעזרה ראשונה, וכן גוף שאושר לענין קורס התנהלות בטוחה על ידי הממונה. ההוראות לעניין הכרה במוסד המבצע את ההכשרה, נקבעו לצורך הבטחת האיכות של ההכשרה.
תקנה 8 תקנה זו מאפשרת לקבוע בחינות ממשלתיות, לרבות בחינות של סטודנטים "אקסטרניים".
תקנה 9 כפי שנכתב בדו"ח הריה, מתוך הכרה בחשיבות ההדרכה השוטפת במעון ומתן תמיכה מקצועית, מוצע לקבוע חובה על מעונות לקיים הדרכות שוטפות, קבועות ורציפות בהיקף של 4 שעות בחודש שתכלול פגישות צוותיות ופרטניות, לשם תמיכה בבניית הכישורים של המנהל והמטפל-מחנך ותתמוך ביכולת של המודרך להפנים וליישם את הידע שרכשו; לסיוע ולאספקת כלים למנהלת להתוויית עקרונות בתחום החינוכי-טיפולי התפתחותי וגיבוש תכנית התקדמות שנתית מותאמת לצרכים ולאתגרים הייחודיים בכל מעון; לסיוע לצוות בגיבוש סדר היום במעון אשר יהיה מותאם לגיל הילדים ושלבי התפתחותם, ויהיה גמיש ומותאם לצרכי הילדים, צרכי הצוות ולאילוצים שונים. סדר היום יתייחס לשינה, לאוכל ולפעילויות אחרות.
תקנה 10 מוצע לקבוע כי על מנהל המעון לבחון בקבלת עובד לעבודה במעון את התאמתו לעבודה עם פעוטות, וכן לבחון כי איננו מסוכן.
תקנה 11 מוצע לקבוע כי על מפעיל המעון לדאוג לתנאי עבודה הולמים של עובדי מעון היום ובין השאר להבטיח הפסקות קצרות להחלפת כוח ואוויר. מוצע להבהיר כי אין באמור בתקנה כדי לגרוע מהוראות שבחוקי העבודה, וכן כי אין בו כדי לגרוע מהחובה הקבוע בחוק כי אין להשאיר פעוט בלא השגחה מתמדת.
תקנה 12 מוצע לקבוע כי בתחילת שנת הלימודים תחול חובה על מעון יום לקבוע סדר יום המכוון לקידום התפתחותו הגופנית, השכלית והרגשית של הילד ולטיפול גופני שיבטיח זמנים סבירים לפעולות בצוותא וביחידות. מטרת הוראה זו היא להקנות מסגרת בטחון של יציבות, קביעות ומחזוריות ובכך לתרום לאיזון הפנימי של הילד והמטפל-מחנך. כמו כן, מוצע לקבוע כי סדר היום יהיה מותאם לגיל הפעוטות ולשלבי התפתחותם ויהיה גמיש בהתאם לאילוצים, צרכי הילדים וצרכי צוות מעון היום. כמו כן, מוצע לקבוע כי הממונה רשאי להנחות את מפעילי המעונות בקשר לקביעת עיקרים לתכנית התפתחותית ולסדר היום.
תקנה 13 מוצע לקבוע כי כלל המעונות יידרשו להביא לידיעת ההורים ערב תחילת שנת הלימודים את סדרי המעון לאורך שנת הלימודים בהיבטים הבאים: קיומו של רישיון הפעלה לפי החוק; שמות עובדי המעון, נותני השירותים ובני משפחה, אשר שהייתם במעון אושרה על ידי הממונה, וכן אלה אשר טרם אושרו על ידי הממונה או שנשלחה בגינם הודעה על כוונת סירוב; לוח ימי חופשות; מדיניות ימי הסתגלות; סדר יום; תכנית חינוכית-טיפולית; סדרי האכלה ושינה בהתאם לכל גיל; דרכי התקשרות עם מעון היום; פרטי התקשרות עם ממונה פניות ציבור באגף למעונות יום ומשפחתונים.
הקשר של המעון עם ההורים בנושאים הנ"ל חשוב לצורך ודאות, יציבות, שקיפות ותכנון מראש של ההורים של ימי עבודתם. בנוסף מסירת המידע לגבי קיומו של הרישיון ואישורם או אי-אישורם של העובדים והמעורבים במעון, תהווה גילוי נאות עבור ההורים, תוך מתן אפשרות לפיקוח ובקרה נוספים של ההורים אשר יהוו חיזוק לשמירת ביטחונם ושלומם של הפעוטות.
בנוסף, מוצע כי מנהל המעון יאפשר להורים להקים נציגות, ויפעל עם הנציגות בשיתוף פעולה.
תקנה 14 מוצע לקבוע חובת דיווח של מנהל המעון לאגף מעונות יום, על תאונה או אירוע חריג אשר אירע במעון וזאת על מנת שהאגף יוכל לנקוט, בהקדם האפשרי, באמצעים העומדים לרשותו בכל הנוגע לאירועים חריגים, וכן להפיק לקחים ולמנוע הישנות מקרים כאלו בעתיד. צורת הדיווח מופיעה בתוספת השלישית.
תקנה 15 מוצע לקבוע חובת ביטוח צד שלישי כנגד פגיעות העלולות להיגרם במהלך שהיית הפעוטות וכן ביטוח תאונות אישיות וחבות מעסיק תקפים. כפי שעולה מדו"ח הריה, כבר כיום, רוב המעונות רוכשים פוליסות ביטוח, ובמעונות בעלי סמל, זוהי דרישה ותנאי למתן סמל. רכישת ביטוח מבטיחה מתן פיצוי הולם, בקרות, חלילה, תאונה או אירוע חריג במעון היום.
תקנה 16 מוצע לקבוע כי תנאי להפעלת מעון יהיה המצאת הצהרה לממונה כי מפעיל המעון מתחייב לפעול בהתאם לתנאי הבטיחות המפורטים בתוספת הרביעית, וכן כי יש בידו האישורים כמפורט בתוספת הרביעית. הטעם לדבר הוא כי באחריות מנהל המעון ומפעיל המעון לשמור על שלומם של הפעוטות, לרבות השגחה על שלמות, תקינות והתאמת הציוד הפיזי באופן שיהלום את גילאי הילדים ושלבי התפתחותם. כפי שנכתב בדו"ח הריה, הצבת רשימה של דרישות מפורטת אך מותאמת (כפי שנקבעה בתוספת השלישית), מאפשרת אחידות בבדיקת הבטיחות ובמדיניות הפיקוח; יוצר תיאום ציפיות מול ההורים; מאפשרת הגנה על המטפלות והמנהלות במקרה של פגיעה; נושא הבטיחות עלול לדרוש השקעה כלכלית חד פעמית בהיקף משתנה, ורשימה ברורה מאפשרת וודאות באשר להבטחה שההשקעה תעמוד בסטנדרטים הרצויים.
עוד יצוין כי באחריות מפעיל המעון לשמור על בטיחותם של הפעוטות, ולתקן ליקויים אף אם אין לגביהם הוראות בתוספת השלישית לחוק וכן אין בהוראות התקנות כדי לפטור את מפעיל המעון מעמידה בחובות בטיחות שהמעון חייב לעמוד בהן לפי כל דין.
תקנה 17 מוצע לקבוע כי מנהל מעון היום יהיה חייב לנהל תיק מעון ובו המסמכים המפורטים בתקנה, וזאת על מנת להבטיח את העמידה בהוראות התקנות וכן לצורך מתן אפשרות לפיקוח ובקרה של האגף למעונות היום.
תקנה 18 מוצע לקבוע שמי שאינו מטפל-מחנך או נותן שירותים למעון, לא ישהה במעון היום וזאת על מנת להבטיח את שלומם ובטיחותם של הפעוטות. עם זאת, מוצע לקבוע חריגים לכלל זה, ובלבד שהפעוטות יהיו בעת שהייתו של אחד מהמנויים בתקנת משנה (ב) תחת השגחת מחנך-מטפל מצוות המעון ואם אין בשהייתו כדי להפריע לפעילות המעון.