מבחן תמיכה בטיחות הטיפול בקהילה תזכיר מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות במוסדות ציבור אשר פעלו לשיפור בטיחות הטיפול

מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות במוסדות ציבור אשר פעלו לשיפור בטיחות הטיפול

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה- 1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה– 1985[1], ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לתמיכה של משרד הבריאות (להלן- המשרד) במוסדות ציבור אשר פעלו לשיפור בטיחות הטיפול, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר

פרק א': מבוא

כללי

1.  

(א)  ועדת התמיכות של המשרד (להלן- הוועדה) תדון בעניין תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[2] .

 

 

(ב) התמיכות עצמן צריך שיינתנו, אם צריך וראוי לתתן, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

 

 

(ג)  בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

 

 

(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, אם יידרש לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

(ה)  חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד תיעשה לפי תחומי הפעילות, בכפוף לאמור במבחן זה או בחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת.

הגדרות

2.  

במבחנים אלה–

 

 

"אמות מידה להערכת בטיחות הטיפול"– אמות המידה והמדדים הקבועים בתוספת הראשונה למבחנים אלה;

"קופת חולים"– כהגדרתה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי;
חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנים 2013 ו-2014), התשע"ג-2013
;[3]

"דיווח על אירועים חריגים"– דיווח על אירועים מיוחדים על פי תקנות בריאות העם (הודעה על פטירות ואירועים מיוחדים), תש"ם-1980[4] ועל פי חוזר מנהל הרפואה מספר 11/2012 בנושא "חובת הודעה של מוסד רפואי על פטירות ואירועים מיוחדים";

 

 

"המחלקה לבטיחות הטיפול וניהול סיכונים בקופת חולים"– כמשמעה בחוזר מנהל הרפואה מספר 48/2013, בנושא "המחלקה לבטיחות הטיפול וניהול סיכונים בקופת חולים, מבנה ותפקידים";

"מספר מבוטחים"– חלקה של קופת החולים מסך כל המבוטחים בהתאם לערך המתקיים ביום 1 ביולי בשנה שעבורה מבוקשת תמיכה;

"תקופת מדידה"–  תקופה בת 12 חודשים.

 

הגופים הנתמכים

 

 

3.  

 

 

 

הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלו הם קופות חולים.

מטרת התמיכה

4.  

התמיכה לפי מבחנים אלו נועדה לעודד את קופות החולים לשפר את בטיחות הטיפול ולמנוע טעויות במתן טיפול הרפואי, וכן לקבוע סטנדרט לאומי לתרבות ארגונית המקדמת את בטיחות הטיפול ואת ניהול הסיכונים בקהילה.

תנאי סף למתן

 התמיכה

5.  

תמיכה כאמור במבחנים אלה תינתן לקופת חולים שהתקיימו בה כל אלה:

 

 

 

(1) קופת החולים פועלת בהתאם לתנאי רישומו לפי פקודת בריאות העם[5];

 

 

 

(2) קופת החולים מפעילה מחלקה לבטיחות הטיפול כהגדרתה בחוזר מנהל הרפואה מס' 48/2013;

(3) קופת החולים תעביר דיווחים לגבי מדדי ההערכה המפורטים בתוספת הראשונה למבחנים אלה;

(4) הציון שקופת החולים קיבלה באמות המידה להערכת בטיחות הטיפול עולה על ציון הסף שנקבע בסעיף 7.

אי מתן תמיכה

6.

 

התמיכה לא תינתן לקופת החולים אם יתקיים אחד מהמקרים האלה:

 

 

 

a.  

(1) קופת החולים אינה משתפת פעולה עם ביקורת מטעם המשרד או מטעם גורמים שמונו על ידו בתקופת ההערכה;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) קופת החולים עשתה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה, השתמשה בהם שלא בעד הפעילות שלשמה ניתנו, שימש כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר, או הגיש דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לו;

(3) קופת החולים לא העבירה את הדיווחים הנדרשים לפי מבחנים אלה במועד הנדרש לפי סעיף 10.

פרק ב': תמיכה

קביעת הניקוד וציון הסף

7.

 

 

 

 

 

(א) לכל קופת חולים שהעבירה דיווח כנדרש לפי מבחנים אלה, ייקבע ניקוד, בהתבסס על הדיווחים שהעביר בתקופת הדיווח המתאימה לכל אחת מהפעימות שבהן ניתנת התמיכה, לפי סעיף 10; הניקוד יהיה בהתאם לאמות המידה ולמשקל הקבוע בצידן ובהתאם למדדי ההערכה, כמפורט בתוספת.

(ב) קופת החולים זכתה לציון מזערי, כמפורט להלן:

(1) בפעימה ראשונה – קופת החולים תהיה זכאית לתמיכה רק אם תצבור 60% מהניקוד המרבי, כמפורט בתוספת הראשונה;

(2) בפעימה השנייה – קופת החולים תהיה זכאית לתמיכה רק אם תצבור 65% מהניקוד המרבי, כמפורט בתוספת הראשונה.

ציון משוקלל

8.

בתום כל תקופת מדידה, ייקבע לכל קופת חולים שהעבירה דיווח כנדרש לפי מבחנים אלה, ציון משוקלל - שיהיה היחס בין ציון הקופה לבין סך כל הציונים של הקופות - ומספר מבוטחים מתוקנן - שיהיה היחס בין מספר המבוטחים המתוקנן של הקופה לבין סך כל המבוטחים של הקופות.

 

סכום התמיכה ואופן  חלוקתה

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

בכל אחת מהפעימות המפורטות בסעיף 10(ג) להלן, תחולק התמיכה לשני מרכיבים, על פי המשקלים המפורטים להלן:

(1) 60% מכספי התמיכה יחולקו על פי היחס בין הניקוד שצברה הקופה, כמפורט בסעיף 7, לבין סך כל הניקוד שצברו כלל הקופות לפי סעיף 7 לעיל;

(2) 40% מכספי התמיכה יחולקו על פי היחס בין מספר המבוטחים המתוקנן של הקופה, כמפורט בסעיף 8 לעיל, לבין סך מספר המבוטחים של כלל הקופות.

 

שלבי ההערכה וחובת דיווח

10.

(א)    לכל תקופת תחולת המבחנים, כל קופה שהגישה בקשה לתמיכה לפי מבחנים אלה תעביר דיווח אודות מדדי ההערכה, בהתאם למתכונת שקבע המשרד, אודות כל תקופה של 12 חודשים מתחילת תחולת המבחנים (להלן – תקופות הדיווח), וזאת ביחס לנתונים המפורטים בתוספת הראשונה וכמפורט בה;

(ב) התמיכה לפי מבחנים אלו תינתן בשתי פעימות – חצי בתום תקופת הדיווח הראשונה וחצי בתום תקופת הדיווח השנייה.

תחילה

11.

תחילתם של מבחנים אלה ביום חתימתם והם יעמדו בתוקפם למשך שנתיים מיום תחילתם.

 

ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין

                                      שר הבריאות    

                    ______________

               תוספת ראשונה

מדדי הערכה

 

קטגוריה

מדדי תהליך

מדד 1

הדרכות בתחום בטיחות הטיפול

משקל

15%

הגדרה

הדרכות צוות בבטיחות הטיפול תורמות להתמקצעות ולהעלאת המודעות לבטיחות הטיפול כחלק מהטמעתה בתרבות הארגונית.

חוזר משה"ב 'המחלקה לבטיחות הטיפול וניהול סיכונים בקופת חולים, מבנה ותפקידים' (48/2013) מגדיר את הצורך בקידום תכניות הדרכה לחינוך הצוותים המטפלים.  לשם כך, יש לבצע הדרכות ייעודיות בתחום לכלל העובדים בקופות החולים במרפאות ובמכונים.

ההדרכות יתבצעו באמצעות לומדות/קורסים מקוונים ופרונטלים/הדרכות אחרות לבחירת הקופה שיאושרו ע"י משה"ב.

הדרכות למנהלי סיכונים ומרכזי בטיחות הטיפול במטה ובמחוז יעלו על היקף של 2 ש"ל ויכללו גם הדרכות הכוללות פיתוח מקצועי בבטיחות הטיפול וניהול סיכונים

תת מדד 1

שיעור מנהלי הסיכונים/מרכזי בטיחות הטיפול העובדים בתחום בטיחות הטיפול וניהול סיכונים במטה ובמחוז שעברו הדרכות בבטיחות הטיפול

משקל

2.5%

מונה

מספר העובדים שעברו הדרכה בבטיחות הטיפול בתקופת המדידה

מכנה

מספר העובדים בקופת החולים העומדים בקריטריונים להדרכה בתקופת המדידה

תת מדד 2

שיעור צוות רפואי ופרא רפואי שעבר שהדרכה בתחום בטיחות הטיפול

משקל

10%

מונה

מספר העובדים שעברו הדרכה בבטיחות הטיפול בתקופת המדידה

מכנה

מספר העובדים בקופת החולים העומדים בקריטריונים להדרכה בתקופת המדידה

תת מדד 3

שיעור צוות אדמיניסטרטיבי שעבר הדרכה בבטיחות הטיפול

משקל

2.5%

מונה

מספר העובדים שעברו הדרכה בבטיחות הטיפול בתקופת המדידה

מכנה

מספר העובדים בקופת החולים העומדים בקריטריונים להדרכה בתקופת המדידה

שיטת איסוף הנתונים

דווח למשרד

 דווח מובנה ישלח על ידי קופת החולים למשרד בהתאם לאבני הדרך המפורטות להלן:

שלבים באיסוף הנתונים

אבן דרך

#1

דיווח למשרד על ההדרכות המתוכננות

ניתוח הנתונים וביצוע בקרת איכות על ידי המשרד.

אבן דרך

#2

דיווח למשרד על שיעור העובדים שעברו הדרכה

ניתוח הנתונים וביצוע בקרת איכות על ידי המשרד.

קביעת הניקוד

אבן דרך

ניקוד מלא

 ניקוד חלקי

ללא ניקוד

#1

העברת פירוט תכנית ההדרכות

-

אי העברת פירוט תכנית ההדרכות

#2

מעל ל-75%

50% ועד 74%

מתחת ל-50%

קטגוריה

מדדי תהליך

מדד 2

ביצוע סבבי בטיחות הטיפול

משקל

10%

הגדרה

סבב בטיחות מוגדר כתהליך שיטתי פרואקטיבי לאיתור סיכונים במהלכו נבחנים נהלים ותהליכים שונים בתחום בטיחות הטיפול במרפאה, מכון או ספק בריאות של הקופה;

לסבב בטיחות מבנה, מהלך ומשתתפים מוגדרים, תוך הדגשת החשיבות להשתתפות המנהלים.

מונה

מספר הסבבים שממלאים אחר כל אחד מהתבחינים הרשומים בשיטת איסוף הנתונים להלן;

מכנה

סך כל הסבבים שבוצעו בתקופת המדידה

שיטת איסוף הנתונים

דווח למשרד

 

סבבי הבטיחות יבוצעו במתארים שונים ובהשתתפות מנהלים ע"פ הקריטריונים הבאים:

בכל תקופת מדידה יתבצעו 3 סבבים בכל מחוז

משתתפים בסבב:

מנהל המחוז או מנהל רפואי- בכל הסבבים
נציג צוות בטיחות הטיפול וניהול סיכונים מהמחוז או מהמטה- בכל הסבבים
מנהל המרפאה או המכון- בכל הסבבים
גורמים רלוונטים אחרים לבחירת הקופה כגון: רוקח, פיזיותרפיסט, נציג מעבדות, נציג דימות

אתרים בהם יבוצעו הסבבים:
70% מהסבבים יבוצעו במרפאות
30% מהסבבים יבוצעו ביחידות תומכות תשתית (כדוגמת בית מרקחת, מעבדות ומכונים)

הניקוד במדד זה ייקבע באופן הבא:
30% עמידה במספר הסבבים הנדרש לכל מחוז
70% עמידה בקריטריונים של המשתתפים והאתרים בהם בוצע הסבב

שלבים באיסוף הנתונים

אבן דרך

#1

דיווח למשרד על ביצוע סבבי הבטיחות כמפורט בנספח

ניתוח הנתונים וביצוע בקרת איכות על ידי המשרד.

 

אבן דרך #2

דיווח למשרד על ביצוע סבבי הבטיחות כמפורט בנספח

ניתוח הנתונים וביצוע בקרת איכות על ידי המשרד.

קביעת הניקוד

 

ניקוד מלא עבור שיעור ביצוע כמפורט להלן

ניקוד חלקי

ללא ניקוד

 

אבן דרך #1

80-100%

60-79%

מתחת ל- 59%

 

אבן דרך #2

85-100%

60-84%

מתחת ל- 59%

 

קטגוריה

מדדי תהליך

מדד 3

פרויקטים לקידום בטיחות הטיפול

משקל

15%

הגדרה

ביצוע פרויקטים ע"פ  מתודולוגיית  Plan-Do-Study-Act, (להלן- PDSA), על מנת לקדם תהליכים בשיטה מובנית ואחידה המבוססת על מדידה, ועל מנת לבסס תהליכי שיפור מובנים ויציבים לקידום בטיחות הטיפול בקופות החולים.
בכל קופה יבוצעו פרויקטים בנושאים הבאים:

1.  שיפור ממשקי תקשורת:
בין רופא יועץ לרופא ראשוני
בין בית מרקחת לצוות רפואי ופרא רפואי
בין אדמיניסטרציה לצוות רפואי ופרא רפואי

2.  הפחתת עיכוב/טעות באבחון בשל:
אבחון מצב דחוף
זיהוי מטופל
שיוך ואובדן דגימות מעבדה

3.  הפחתת טעויות בטיפול התרופתי:
טיוב טיפול תרופתי (רשימת התרופות למטופל)
טעויות בניפוק וניפוק חוזר ללא ביקורת קלינית
טיפול תרופתי לילדים

בנוסף לפרויקטים המתוארים, תבצע כל קופה פרויקט נוסף בכל מחוז בתחום בטיחות הטיפול בנושא שייבחר ע"י הקופה.
הניקוד במדד זה ייקבע על סמך:

50% עמידה במספר הפרויקטים הנדרש
50% דיווח על התקדמות הפרויקט ע"פ המתואר בתוספת 2

מונה

מספר הפרויקטים העונים לתבחיני המדד בהגדרה ובנספח

מכנה

סך כל הפרויקטים שבוצעו בקופת החולים

שיטת איסוף הנתונים

דווח למשרד על ביצוע הפרויקטים ע"פ השלבים המתוארים בנספח

 

שלבים באיסוף הנתונים

אבן דרך

#1

(1)  העברת דיווח על שלב ה- PLAN  בפרויקטים כמתואר בנספח

(2)  ניתוח הנתונים וביצוע בקרת איכות על ידי המשרד.

אבן דרך

#2

(1)  העברת דיווח על שלבי ה- DO STUDY ACT בפרויקטים כמתואר בנספח

(2)  ניתוח הנתונים וביצוע בקרת איכות על ידי המשרד.

קביעת הניקוד

אבן דרך

 

ניקוד מלא עבור שיעור ביצוע כמפורט להלן

ניקוד חלקי

ללא ניקוד

#1

 

70%-100%

50% ועד 69%

מתחת ל-50%

#2

 

70%-100%

50% ועד 69%

מתחת ל-50%

קטגוריה

מדדי תהליך

מדד 4

קידום בטיחות המטפל

משקל

10%

הגדרה

בטיחות המטפל מהווה היבט חשוב לקידום בטיחות המטופל. מחקרים בארץ ובעולם הראו כי עד 50% מכלל המטפלים יחוו תחושה של פגיעה בבטיחותם או של 'קורבן שני', מה שיוביל לטעויות בטיפול הרפואי.

מחקרים הראו גורמים המשפיעים על איכות ובטיחות הטיפול:

שחיקה

עייפות פיסית או נפשית

השפעות הקורבן השני

אלימות מטפלים ובני משפחותיהם

קיום פעילויות ע"י הנהלת הקופה לשיפור התמודדות המטפלים עם גורמים אלו עשויה לשפר את בטיחות המטופל. הפעילות יכולה להיות סדנה, דיון וכדומה לבחירת הקופה.

 

 יעד מטפלים שיוכשרו  ע"פ מספר מחוזות בקופה:
50 מטפלים בכל מחוז

 

מונה

מס' המטפלים שהשתתפו בסדנאות לקידום בטיחות המטפל

מכנה

מס' המטפלים הקליניים בקופה

שיטת איסוף הנתונים

דיווח למשרד הבריאות

שלבים באיסוף הנתונים

אבן דרך

#1

(1)  העברת דיווח על ידי קופת החולים למשרד;

(2)  ניתוח הנתונים וביצוע בקרת איכות על ידי המשרד.

אבן דרך

#2

(1)  העברת דיווח על ידי קופת החולים למשרד;

(2)  ניתוח הנתונים וביצוע בקרת איכות על ידי המשרד.

קביעת הניקוד

אבן דרך

ניקוד מלא

ניקוד חלקי

ללא ניקוד

 

#1

העברת פירוט הפעילות המתוכננת

 

אי העברת פירוט הפעילות המתוכננת

#2

80-100%

50-79%

מתחת ל- 50%

קטגוריה

מדדי תוצאה

מדד 5

למידה מאירועים חריגים (תחקיר)

משקל

20%

הגדרה

תחקיר אירוע הנו שיטה שתכליתה למידה הרואה בטעות או בכמעט טעות הזדמנות לאיתור של נקודות תורפה בטיחותיות, הסקת מסקנות והפקת לקחים במטרה לשפר את התהליך ולמנוע כשלים עתידיים; התחקיר מבוצע באמצעות כלי מובנה המנחה את מבצעי התחקיר בקבלת החלטות, המצורף בתוספת השניה למבחנים אלה (להלן – כלי התחקיר);

יעד נדרש:6 תחקירים למחוז בכל תקופת מדידה

מונה

מספר התחקירים שבוצעו בהתאם לכל התבחינים הרשומים בכלי התחקיר;

מכנה

מספר התחקירים הנדרש ע"פ מספר המחוזות

 

שיטת איסוף הנתונים

דווח ביצוע התחקיר למשרד, לפי כלי התחקיר

תנאי הסף:

(1)  התחקירים יבוצעו לפי המתודולוגיה ללמידה ארגונית מאירועים חריגים (תחקיר)[6] שפורסמה על ידי המשרד  (להלן – המתודולוגיה ללמידה ארגונית) וידווחו בהתאם לכלי התחקיר;

(2)  התחקירים יבוצעו על אירועים קליניים

(3)  ל- 30% מהתחקירים לפחות יצוותו גורמים רלוונטים מיחידות תומכות

(4)  התחקירים יבוצעו במרפאות/מחוז ע"י צוות המרפאות או ע"י היחידות לבטיחות הטיפול

הניקוד במדד זה ייקבע באופן הבא:

30%- יינתן לעמידה בכמות התחקירים הנדרשת

40% -יינתן לאיכות התחקיר ע"פ תנאי הסף
30%- יינתן להפצה ארגונית של התחקיר

 

שלבים באיסוף הנתונים

אבן דרך

#1

(1)  העברת דיווח על ידי קופת החולים למשרד על פי כלי התחקיר;

(2)  ניתוח הנתונים וביצוע בקרת איכות על ידי המשרד.

אבן דרך

#2

(1)  העברת דיווח על ידי קופת החולים על פי כלי התחקיר;

(2)  ניתוח הנתונים וביצוע בקרת איכות על ידי המשרד.

קביעת הניקוד

אבן דרך

ניקוד מלא

ניקוד חלקי

ללא ניקוד

 

#1

80-100%

60-79%

מתחת ל- 59%

#2

80-100%

60-79%

מתחת ל- 59%

 

קטגוריה

מדדי תוצאה

מדד 6

יישום המלצות מערכתיות ע"י הנהלת הקופה

משקל

10%

הגדרה

יישום מסקנות והמלצות שעלו בתחקירי אירועים חריגים מהווה מחויבות של הנהלת הקופה לשיפור תהליכי עבודה ומניעת טעויות דומות נוספות. יישום ההמלצות המערכתיות ידווח על סמך המלצות של תחקירי אירועים בעלי נזק או פוטנציאל נזק משמעותי בתקופת המדידה או השנתיים שקדמו לה

יעד- יישום 10% מהמלצות התחקירים

מונה

מספר ההמלצות בתחקירים שיושמו ע"י הנהלת הקופה

מכנה

מספר ההמלצות שנכתבו בתחקירי האירועים

 

שיטת איסוף הנתונים

דווח ביצוע ההמלצות  

תנאי הסף:

(1)  העברת פירוט כלל ההמלצות שנכתבו בתחקירים

(2)  פירוט יישום ההמלצות ע"י הנהלת הקופה

 

שלבים באיסוף הנתונים

אבן דרך

#1

(1)  העברת דיווח על ידי קופת החולים למשרד;

(2)  ניתוח הנתונים וביצוע בקרת איכות על ידי המשרד.

אבן דרך

#2

(1)  העברת דיווח על ידי קופת החולים למשרד

(2)  ניתוח הנתונים וביצוע בקרת איכות על ידי המשרד.

קביעת הניקוד

אבן דרך

ניקוד מלא

ניקוד חלקי

ללא ניקוד

 

#1

70-100%

50-69%

מתחת ל- 49%

#2

80-100%

60-79%

מתחת ל- 59%

 

 

קטגוריה

מדדי תוצאה

מדד 7

דיווח יזום על אירועים וכמעט אירועים

משקל

15%

הגדרה

'אירוע חריג' מוגדר כהתרחשות בלתי צפויה ובלתי רצויה בטיפול הרפואי שגרמה לנזק למטופל ('חובת מוסד רפואי לדיווח על אירועים מיוחדים ופטירות חריגות' 35/2012)

"כמעט אירוע " הוא  תקלה שהתגלתה מבעוד מועד ומנעה תקלה נוספת או התרחשות נוספת שיכלה לגרום לנזק; לדוגמא:  תיקון הוראה שגויה, טעות בזיהוי מטופל שנעצרה מבעוד מועד ותיקון מקדים של טיפול תרופתי שגוי.

יעד: 70 דיווחים על אירועים חריגים לכל מחוז בתקופת המדידה
        30 דיווחים על כמעט אירועים לכל מחוז בתקופת המדידה

תת מדד 1

דיווח יזום על אירועים חריגים

משקל

7.5%

מונה

מספר הדיווחים על אירועים חריגים שדווחו ליחידה לבטיחות הטיפול בקופת החולים

מכנה

מספר הדיווחים הנדרש מכל קופה

תת מדד 2

דיווח יזום על כמעט אירוע

משקל

7.5%

מונה

מספר הדיווחים על כמעט אירועים שדווחו ליחידה לבטיחות הטיפול בקופת החולים

מכנה

מספר הדיווחים הנדרש מכל קופה

שיטת איסוף הנתונים

דווח למשרד

תנאים לדיווח:

(1)  הדיווחים יכללו תיאור קצר של האירוע או כמעט האירוע

(2)  הדיווחים יפרטו את סוג הסקטור המדווח;

(3)  הדיווחים יפרטו סוג השירות בו אירע כמעט האירוע

(4)  אין לדווח על אירועים או כמעט אירועים הנובעים מתלונות או תביעות

 

שלבים באיסוף הנתונים

אבן דרך

#1

(1)  העברת דיווח למשרד

(2)  ניתוח הנתונים וביצוע תיקוף על ידי המשרד

אבן דרך

#2

(1)  העברת דיווח למשרד

(2)  ניתוח הנתונים וביצוע תיקוף על ידי המשרד.

קביעת הניקוד

אבן דרך

תת מדד

 

ניקוד מלא

 

ניקוד חלקי

ללא ניקוד

 

#1

1

מעל ל-85%

60% ועד 85%

מתחת ל-59%

#2

מעל ל-85%

60% ועד 85%

מתחת ל-59%

#1

2

 

מעל ל-80%

40% ועד 79%

מתחת ל- 40%

#2

מעל ל-80%

40% ועד 79%

מתחת ל- 40%

 

קטגוריה

מדדי תוצאה

מדד 8

עמדות עובדים כלפי תרבות בטיחות הטיפול

משקל

5%

הגדרה

 הטמעת תרבות בטיחות הטיפול בארגוני הבריאות חשובה במטרה לייצר ארגון לומד
המאפשר שיפור תהליכי עבודה ויצירת סביבת טיפול בטוחה. סקר תרבות בטיחות הטיפול 

בוחן את עמדות העובדים כלפי הטמעת תרבות זו בקופת החולים.

מונה

מס' המשיבים לסקר תרבות הבטיחות

מכנה

סך העובדים אליהם הופץ הסקר ע"י משרד הבריאות

שיטת איסוף הנתונים

ע"פ נתוני הסקר

העברת רשימת ופרטי התקשרות של כלל  אנשי הצוות העובדים בקופה למשרד הבריאות. הסקר ישלח לעובדים על ידי משרד הבריאות. 

 

(1)  יעד לשנים 2021-2022   - 50% היענות לסקר ע"י העובדים.

שלבים באיסוף הנתונים

אבן דרך

#1

העברת רשימות העובדים שישתתפו בסקר

אבן דרך

#2

מילוי הסקר ע"י העובדים

קביעת הניקוד

אבן דרך

ניקוד מלא

ניקוד חלקי

ללא ניקוד

#1

100%

-

0%

#2

50-100%

30-50%

מתחת ל- 29%

 

 

תוספת שניה

תבחינים לעריכת פרויקט במתודולוגית PDSA (מדד 3)

 


מחלקה/יחידה/

שירות

 

שם הפרויקט

 

יעד

 

[יש להגדיר יעד כמותי]

PLAN – תכנון

איסוף נתונים הנוגעים למצב הקיים;

פילוח הנתונים לפי מאפיינים, כגון: ימים בשבוע, משמרת, מאפייני מטופל, מיהות המטפלים

[אילו נתונים נאספו]

[מקור הנתונים]

[תקופת מדידה]

[שיטת הניתוח]

ניתוח הבעיות או הגורמים לבעיה

 

 

השינויים שבוצעו או שהוטמעו בכדי להוביל לשיפור בתהליך

[תיאור הנעשה]

[מיהות הגורם המבצע]

[תקופת הטמעה]

[האופן בו התבצעה המדידה]

DO – בצע

יישום ההתערבות ברמת פיילוט;
 איסוף נתונים אודות הפיילוט ותיעודם באופן מסודר

 

STUDY – למד

בדיקת התוצאות אל מול התכנון והיעדים שהוצבו

 

[האם התוצאות שהושגו תואמות את היעד]

[ניתוח הפערים במידה שקיימים; הסיבות לפערים]

ACT – פעל

 

[עקרונות תכנית ההטמעה]

[המלצות לשיפור; לדוגמא: כתיבת נוהל או עדכונו, קיום ישיבת צוות, דיון רב-מקצועי, שינוי מבני ושינוי במערכות מידע]

[קביעת המלצות לגבי תכנית שיפור]

 

כלי התחקיר - מתודולוגיה ללמידה ארגונית (מדד 5)

התחקירים ידווחו על פי הפורמט הבא, ללא שם המטופל:

נושא

מדד

משתתפים בתחקיר מטעם המחלקה בה קרה האירוע

[תיאור תפקיד, ללא שם]

משתתפים נוספים מיחידות תומכות

[תיאור תפקיד, ללא שם]

תיאור האירוע

[התיאור יעשה באופן ממוקד ומתוחם]

 

[תיאור השתלשלות האירועים]

[ממצאים נוספים, הרחבה והעמקה של סוגיות שעלו בתחקיר]

מסקנות

[גורם ישיר לאירוע – כשל או טעות שגרמו באופן מידי לתוצאות האירוע]

[גורמים תורמים  - על פי גורמי 5M- גורם אנושי, ניהול, סביבה, משימה, אמצעים]

[גורמי שורש  - ביטוי לכשלי המערכת שאפשרו את התפתחות הסיכון]

המלצות

[על ההמלצות להתבסס על המסקנות]

[המלצה מנוסחת בצורה ברורה וישימה]

[ההמלצה ממוענת לבעל תפקיד קונקרטי]

לקחים

[פירוט דרך הטמעת הלקח]

[פירוט לוח זמנים לביצוע הטמעת הלקח].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60 ; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] י"פ התשנ"ב, עמ' 2569; התשנ"ד' עמ' 4716; התשנ"ז, עמ' 1710; התש"ס, עמ' 3264; התשס"א, עמ' 402 ועמ' 1628; התשס"ב, עמ'761; התשס"ג, עמ'  1358; התשס"ד, עמ'  107, עמ' 298 ועמ' 2030; התשס"ה, עמ' 330 ועמ' 1140; התשע"ג, עמ' 3172, ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; התשע"ו עמ' 10192.

 

[3] ס"ח התשע"ג, עמ' 116.

[4] ק"ת התש"ם, עמ' 973.

[5] ע"ר 1940, תוס' 1, עמ' 191.

[6]