תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020)(תיקון), התש"ף - 2020
ענף ההטלה (ביצי מאכל) בישראל הוא ענף מתוכנן. התכנון, ובכלל זה קביעת המכסה הארצית להטלה ועקרונות לקביעת מכסות אישיות למגדלים, נעשה מכוח חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד - 1963 (להלן – החוק).
לפי סעיף 31 לחוק, שר החקלאות ופיתוח הכפר, לאחר התייעצות עם המועצה לענף הלול, רשאי לקבוע בתקנות, מדי שנה בשנה, היקף מכסה ארצי לייצור ביצי מאכל ועקרונות לקביעת מכסות אישיות למגדלים. תקנות כאמור, מחייבות אישור ועדה מוועדות הכנסת.
תקנות מכוח סעיף 31 לחוק הותקנו לאחרונה בחודש יוני 2020. זאת לאחר שהתקנות שהותקנו בשנת 2018 עמדו בתוקפן עד 16 ביוני 2020, לאור הקבוע בסעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת.
לאור מדיניות שר החקלאות ופיתוח הכפר בדבר המשך התכנון בענף ההטלה, ועל מנת שהתכנון לא יפגע עם פקיעת תוקף התקנות משנת 2018, החליט השר, עם כניסתו לתפקיד, לפעול להתקנת תקנות מכוח סעיף 31 לחוק. לצד זאת, מאחר שהתעורר קושי לדון ולהכריע בכלל הסוגיות שהתעוררו בקשר לנוסח התקנות בזמן שנותר להתקנתן, הוחלט לצלם מצב קיים ולהיצמד להקצאה שבוצעה לפי התקנות שהותקנו בשנת 2018, ולהכניס תיקונים מינוריים בהוראות הנוגעות לתוספת מכסה ומקום הגידול. כעת, בחלוף כחודשיים ממועד התקנת התקנות, ומשנמצא כי יש מקום לפעול להגדלת המכסה הארצית, גיבש השר עמדה בעניין הקצאת תוספת מכסה למגדלים קיימים וקביעת מכסה למגדלים חדשים, ומוצע לתקן את תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020), התש"ף – 2020 בהתאם.
טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 31 ו-53 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963[1], לאחר התייעצות עם המועצה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977[2], אני מתקין תקנות אלה: |
|||||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020), התש"ף-2020[3] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1- |
|||||||
|
|
|
|
(1) לפי ההגדרה "אפרוחות" יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"אזור עדיפות לאומית" ו"ישוב חדש" - כמשמעותם בסעיף 1 להחלטת הממשלה מס' 3738, מיום ל' בניסן התשע"ח (15 באפריל 2018), שהתקבלה לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009[4] (להלן – חוק ההתייעלות הכלכלית); |
|||||
|
|
|
|
|
"אזור עוטף עזה" - כמשמעותו בסעיף 1 להחלטת הממשלה מס' 4328, מיום כ"ד בכסלו התשע"ט (2 בדצמבר 2018), שהתקבלה לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית;"; |
|||||
|
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "בעל מכסה" יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
""בעל משק לול לייצור פטמים" - חקלאי שהיה בעל מכסה לייצור פטמים לפי החוק והפסיק לייצר פטמים לפני שנת התכנון או חקלאי כאמור שמשנת 2014 יצר פטמים בתקופה שאינה עולה על 12 חודשים במצטבר;"; |
|||||
|
|
|
|
(3) אחרי ההגדרה "לול חדש" יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
""מגדל פטם" - בעל משק ובו לול לייצור פטמים, אשר הלול המצוי במשקו היה מאוכלס בעופות באחת משלוש השנים האחרונות שקדמו לשנת התכנון, לפחות;"; |
|||||
|
|
|
|
(4) אחרי ההגדרה "עופות להטלה" יבוא: |
||||||
|
|
|
|
|
"פטמים" – תרנגולים ותרנגולות שגילם אינו עולה על חמישה חודשים המיועדים לגידול לצרכי מאכל;". |
|||||
|
תיקון תקנה 2 |
2. |
בתקנה 2 לתקנות העיקריות, במקום "2,330 מיליון" יבוא "2,440 מיליון". |
|||||||
|
הוספת תקנה 4א |
3. |
אחרי תקנה 4 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||||
|
|
|
"מכסות חדשות |
4א |
(א) ועדת המכסות תקבע עד 160 מכסות אישיות בהיקף של 500,000 ביצי מאכל כל אחת (להלן – ההיקף הכולל של המכסות החדשות) למגדלים חדשים כמפורט להלן: |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) עד 10 מכסות אישיות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלי פטם ביישובים שבהם מגדלים מטילות לפי מכסות; מכסה לפי פסקה זו תיקבע למגדל פטם כאמור בהתמלא כל אלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) הלול המצוי במשקו נמצא במרחק של פחות מ-300 מטר מלול מטילות מאוכלס; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מספר בעלי המכסות ביישוב עולה על מספר מגדלי הפטם; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הגידול יתבצע באחד מאלה - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) בלול חדש ביישוב שבו מצוי משקו, במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר; היה המגדל בעל מכסה – רשאי הוא לייצר את המכסה החדשה במשקו, בלול בו יוצרה מכסתו בשנת התכנון הקודמת, אם הלול מתאים לאכלוס מכסתו בתוספת המכסה החדשה בהתאם לתקנה 8(ב)(4)(א) ללא הרחבה של הלול, או בלול אחר במשקו וגם בלול בו יוצרה מכסתו כאמור, אם העופות בגיל אחד, והכל בלבד שלא ייצר פטמים במשקו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) בלול ביישוב שבו מצוי משקו, במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, שיוצרו בו פטמים קודם לשנת התכנון על -ידי מגדלי פטם שנקבעה להם לראשונה מכסה לפי תקנות אלה, אם המגדלים שייצרו את מכסתם בלול יהיו מבין המגדלים האמורים ומבין בעלי משק לול לייצור פטמים שנקבעה להם לראשונה מכסה לפי תקנות אלה, אם מספר בעלי המכסה המייצרים את מכסתם בלול לא עולה על 10 מגדלים, והבעלות על הלול תהיה של כל בעלי המכסה המייצרים בו, וניתן אישור מאת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר או מאת מי שהוא הסמיכו לכך כי הלול מתאים לגידול מטילות ומתקיימים לגביו התנאים הקבועים בתקנה 8(ב)(4)(א) ו-(ב), ובלבד שהשטח שיעמוד לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) המבקש הצהיר כי הוא לא יאכלס את הלול בעופות משלוחה שאינה עופות להטלה, ואם הוא מגדל בלול עופות משלוחה כאמור הוא יתחייב להפסיק את הגידול בתום המדגר; בתקנת משנה זו, "שלוחה" – אחת מאלה: עופות לרבייה, עופות להטלה או עופות לפיטום; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) עד 50 מכסות אישיות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים מיישובים באזור עדיפות לאומית, אם גודל נחלתם לא עולה על 30 דונם ומספר בעלי המכסה ביישוב שבו מצוי משקם בשנת התכנון הקודמת עולה על 50, ובלבד שלא נקבעה להם או לבני זוגם, בעבר, מכסה לייצור פטמים לשיווק לפי החוק; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (3); |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) עד 50 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות, בתוספת יתרת המכסה לפי פסקה (2) יוקצו למגדלים חדשים מיישובים באזור עדיפות לאומית, בעלי משק לול לייצור פטמים, אם מספר בעלי משק לול לייצור פטמים ביישובם עולה על 20; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה , תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (7); |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) עד 10 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים ביישובים באזור עוטף עזה; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (7); |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) עד 10 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים ביישובים חדשים; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (7); |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(6) עד 15 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים באזור עדיפות לאומית מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית בלבד, נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הנוספים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (7); |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(7) עד 15 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות, בתוספת יתרת המכסות לפי פסקאות (3) עד (6) יוקצו למגדלים חדשים ביישובים באזור עדיפות לאומית. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) על אף האמור ברישה לתקנת משנה (א), קביעת מכסה לפי תקנת משנה (א)(1) למגדל פטם שהוא בעל מכסה ,תהיה בהיקף של 250,000 ביצי מאכל בלבד, ובלבד שמתקיימים לגביו שאר התנאים הקבועים בתקנת משנה (א)(1). |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) קביעת מכסה לפי תקנות (א) ו-(ב) תותנה בהתקיים כל אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) המגדל הוא תושב ישראלי; לעניין זה "תושב" – כהגדרתו בחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965[5]; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) המגדל הוא בעלים של קרקע חקלאית שנועדה לשמש לגידול בעלי חיים ושניתן לפי כל דין להקים עליה לול לגידול מטילות; לעניין זה, "בעלים" – לרבות מי שזכאי על פי דין להירשם כבעלים – אם זו קרקע פרטית, וכן בעל זכויות בנחלה, שהוא מחזיק כמשמעותו בסעיף 2 לחוק ההתיישבות החקלאית (סייגים לשימוש בקרקע חקלאית ובמים), התשכ"ז-1967 [6] (להלן – מחזיק); |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) המגדל מתגורר מגורי קבע בסמוך לקרקע החקלאית הנזכרת בתקנת משנה (ג)(2), ואם הוא מחזיק – הוא מתגורר בנחלתו ויקים לול חדש ביישוב שבו מצויה הנחלה למעט אם הוא בעל מכסה כאמור בתקנת משנה (ב), או בישוב אחר באותה מועצה אזורית, ואם הוא מגדל חדש ביישוב באזור עוטף עזה – בישוב אחר באזור עוטף עזה באותה מועצה אזורית, והכל ובלבד שאם ייצרו בלול מספר מגדלים, מספר המגדלים החדשים שייצרו באותו הלול לא יפחת מ- 50%; לעניין זה "לול חדש" - לול שהוקם ואוכלס לראשונה במהלך שנת התכנון ומתקיימים לגביו התנאים הקבועים בתקנה 8(ב)(4)(א) ו-(ב), ובלבד שהשטח שיעמוד לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר. |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) המגדל, או בן זוגו, לא היה במועד כלשהו קודם לשנת התכנון אחד מאלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(א) בעל מכסה לייצור ושיווק ביצי מאכל מכוח החוק, למעט מגדל פטם שהוא גם בעל מכסה ומתקיימים לגביו התנאים הקבועים בתקנת משנה (א)(1); |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בעל מכסה מכוח צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), התשכ"ז-1967[7], או מכוח חוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011[8] (להלן – חוק תכנון משק החלב), למעט מי שנקבעה לו רק מכסת חלב עזים, וועדת המכסות שהוקמה מכוח סעיף 5 לחוק תכנון משק החלב, הכירה במשקו כמשק סגור. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) בקשה לקבלת מכסה תוגש בתוך 60 ימים מיום פרסומן של תקנות אלה ותהיה ערוכה לפי הנוסח שבתוספת הראשונה; ועדת המכסות תהיה רשאית לקבוע מועד נוסף להגשת בקשות מטעמים שיירשמו ובלבד שהודעה על כך תפורסם בשני עיתונים יומיים לפחות, מהם אחד בשפה הערבית ובאתר האינטרנט של המועצה שכתובתו www.ofot.org.il (להלן – אתר האינטרנט של המועצה); הדרך והמועדים להגשת בקשה לפי תקנת משנה זו יפורסמו באתר האינטרנט של משרד החקלאות ופיתוח הכפר שכתובתו www.moag.gov.il. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) ראתה ועדת המכסות כי קביעת מכסה לכל המבקשים העומדים בתנאים לפי תקנות משנה (א)(1) או (ב) וכן בתנאים לפי תקנת משנה (ג) עולה על היקף המכסות הכולל הקבוע לאותה תקנת משנה, תפעל כדלקמן: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) תחילה תקבע מכסה לקבוצת מבקשים שהיחס בינם לבין סך כל מגדלי הפטם המגדלים את הפטמים בלול הנמצא במרחק של פחות מ-300 מטר מאותו לול מטילות הוא 1, ושמספר המבקשים באותה קבוצה הוא הקטן ביותר, בסדר עולה; ראתה ועדת המכסות כי בשתי קבוצות או יותר יש אותו מספר המבקשים וכי הביקוש עולה על ההיצע תערוך הגרלה בין הקבוצות בהתאם לקבוע בתקנת משנה (ו); |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) נותרה מכסה לאחר קביעת מכסות לפי תקנת משנה (ה)(1), תחילת תיקבע מכסה לקבוצת מבקשים שהיחס בינם לבין סך כל מגדלי הפטם באותו יישוב המייצרים בלול הנמצא במרחק של פחות מ-300 מטר מאותו לול מטילות הוא הגדול ביותר, בסדר יורד; ראתה ועדת המכסות כי לשתי קבוצות או יותר יש אותו יחס וכי הביקוש עולה על ההיצע תערוך הגרלה בין הקבוצות בהתאם לקבוע בתקנת משנה (ו)(4); |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) ראתה ועדת המכסות כי בקביעת מכסות לפי פסקאות (1) ו-(2) לאותה קבוצת מבקשים, הביקוש עולה על ההיצע, תערוך הגרלה בין חברי הקבוצה בהתאם לקבוע בתקנת משנה (ו); |
||
|
|
|
|
|
|
|
בתקנת משנה זו, "קבוצת מבקשים" – סך כל המבקשים העומדים בתנאי הקבוע בתקנת משנה (א)(1)(א) ביחס לאותו לול מטילות. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ו) ראתה ועדת המכסות כי קביעת מכסה לכל המבקשים שעומדים בתנאים לפי פסקאות (2) עד (7) לתקנת משנה (א) וכן בתנאים לפי תקנת משנה (ג) תביא לכך שהיקף המכסה הכולל יעלה על היקף המכסה הכולל הקבוע באותה פסקה, תפעל כדלקמן: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) תחילה תקבע מכסה למגדלים שייצרו את מלוא מכסתם בלול בלא כלובים; מספר המכסות שיקבעו כאמור יהיה בהיקף של עד 30 אחוזים מהמכסות שנקבעו באותה פסקה; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) ראתה ועדת המכסות כי בקביעת מכסות לפי פסקה (1) לכלל המגדלים שהתחייבו לייצר את מכסתם בלול בלא כלובים, הביקוש עולה על ההיצע, תערוך ביניהם הגרלה בהתאם לקבוע בפסקה (4); |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) לאחר קביעת מכסה לפי פסקה (2) תערוך ועדת המכסות הגרלה בין כלל המבקשים באותה פיסקה לתקנת משנה (א) ותקבע מכסה אישית כאמור באותה פסקה לזוכים בהגרלה; |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) הגרלה לפי תקנת משנה זו תהיה פומבית, תיערך בפיקוח עורך דין, ויוזמנו אליה כל המבקשים; הוועדה תערוך רשימות של כל המבקשים לפי תקנת משנה זו בהתאם לתוצאות ההגרלות.". |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ז) ועדת המכסות תעביר לשר מידע אודות מבקשים שנקבעה להם מכסה לפי תקנה זו, אחת לחודש; מידע כאמור יכלול את שם המגדל ותקנת המשנה לפיה המכסה נקבעה. |
|||
|
תיקון תקנה 7 |
4. |
בתקנה 7 לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (ד) יבוא: |
|||||||
|
|
|
"(ה) ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה תוספת של 4 אחוזים מהמכסה שנקבעה לו לפי תקנה 4, ואם הוא מייצר את מכסתו בלול המצוי ביישוב באזור עוטף עזה תוספת של 4.4 אחוזים מהמכסה כאמור, אם התקיימו כל אלה - |
|||||||
|
|
|
|
(1) בכל אחת מן השנים 2017, 2018, ו-2019 הוא שיווק כדין ביצים בכמות העולה על 87 אחוזים מהמכסה שנקבעה לו לאותה שנה; |
||||||
|
|
|
|
(2) בשנת התכנון, בחודשים ינואר עד אפריל, הוא שיווק כדין ביצים בכמות העולה על 90 אחוזים מחלקה היחסי של המכסה שנקבעה לו לפי כללי 2018. |
||||||
|
|
|
(ו) בנוסף לאמור בתקנת משנה (ה), ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה תוספת של 1 אחוז מהמכסה שנקבעה לו לפי תקנה 4 אם הוא מייצר את מכסתו בלול בלא כלובים. |
|||||||
|
|
|
(ז) תוספת לפי תקנת משנה (ה) ו- (ו) תיקבע אך ורק למגדל אשר ייצר את מלוא מכסתו בלול בו השטח העומד לרשות כל מטילה בלול לא יפחת משלוש מאות וחמישים סמ"ר ואם הלול הוא לול חדש – השטח שעומד לרשות כל מטילה בלול לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר, ובלבד שניתן אישור מאת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר או מאת מי שהוא הסמיכו לכך כי הלול עומד בדרישה האמורה, וכי אם לא מתקיימים בלול התנאים הקבועים בתקנה 8(ב)(4)(ב) – ניתן היה לייצר את מלוא המכסה בהתאם לדרישה האמורה קודם לשנת התכנון; בתקנת משנה זו, "לול חדש" – כהגדרתו בתקנה 1, לרבות לול שראו בו לול חדש לפי כללי 2016, כללי 2017 או כללי 2018.". |
|||||||
|
תיקון תקנה 8 |
5. |
בתקנה 8 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (ב), במקום בפסקה (3) יבוא: |
|||||||
|
|
|
"(3) הוא בעל משק לייצור פטמים שנקבעה לו לראשונה מכסה לפי תקנות אלה או מגדל פטם שנקבעה לו מכסת הטלה חדשה בשנים 2018 עד 2020, אם הוא מייצר את המכסה בלול כאמור בתקנה 4א(1)(ג), ואם הוא מגדל פטם מכסתו נקבעה לפי תקנה 5(א)(1) לכללי 2018, גם אם מייצר את מכסתו בלול המצוי בתחום המועצה האזורית שבו מצוי משקו, שמתקיימות לגביו הוראות פסקה (4)(א) ו- (ב), ולמשך גידול אחד;". |
|||||||
|
תיקון תקנה 10 |
6. |
בתקנה 10 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), במקום "בתוספת" יבוא "בתוספת השנייה". |
|||||||
|
הוספת תוספת |
7 |
התוספת לתקנות העיקריות תסומן "תוספת שנייה" ולפניה יבוא: |
|||||||
|
"תוספת ראשונה |
||
|
(תקנה 4א) |
||
|
טופס בקשה לקבלת מכסה חדשה לייצור ביצי מאכל |
||
|
אני, החתום מטה, מבקש/ת לקבל מכסה חדשה לייצור ביצי מאכל לפי תקנה 4א לתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020), התש"ף – 2020 (להלן – התקנות). |
||
|
פרטים אישיים |
||
|
שם פרטי: |
שם משפחה: |
תעודת זהות: |
|
שם בן/ בת הזוג: |
תעודת זהות: |
|
|
כתובת מגורים: |
||
|
מס' משק/ גוש/ חלקה: |
||
|
טלפון נייח ו/או נייד: |
||
|
דואר אלקטרוני: |
||
|
בקשה זו מוגשת לפי תקנה (יש לסמן רק במקום המתאים) - 4א(א)(1) 4א(א)(2) 4א(א)(3) 4א(א)(4) 4א(א)(5) 4א(א)(6) 4א(א)(7) |
||
|
אני מצהיר כי ככל שתקבע לי מכסה לפי התקנות, אייצר את המכסה בלול ללא כלובים (יש לסמן רק במקרה בו בכוונת המבקש לייצר את המכסה כולה בלול בלא כלובים). |
||
|
_______________ חתימת המבקש/ת |
||
|
יש לצרף לבקשה, כתנאי לבחינתה, את המסמכים שלהלן: |
||
|
1. צילום תעודת זהות, כולל ספח, לרבות של בן/ בת זוג, לפי העניין; |
||
|
2. ביחס לקרקע מינהל - חוזה אגודה וטופס "אישור מצב זכויות" מרשות מקרקעי ישראל; תשריט החלקה, חתום בידי האגודה ורשות מקרקעי ישראל; טופס מידע להיתר, חתום בידי מהנדס הוועדה המקומית הכולל היתכנות להקמת מבנה לול; |
||
|
3. ביחס לקרקע פרטית - נסח מלשכת רישום המקרקעין ("טאבו") שהוצא 30 יום לכל המאוחר לפני מועד הגשת הבקשה; אישור הרשות המקומית בדבר מגורי המבקש בפועל בבית מגורים הבנוי על הקרקע; אם הבעלות בקרקע משותפת למבקש ולאחרים - כתב הסכמה בחתימת כל הבעלים המשותפים להקמת הלול, מאושר בידי עורך דין; תשריט החלקה חתום על-ידי לשכת רישום המקרקעין או מודד מוסמך; טופס מידע להיתר, חתום בידי מהנדס הוועדה המקומית; |
||
|
4. ביחס לבקשה של מגדל פטמים לפי תקנה 4א(א)(1) – אישור מאת רופא וטרינר ממשלתי בדבר התקיימות התנאי הקבוע בתקנה 4א(א)(1)(א). |
||
_______________ התש"ף (_______________2020)
(חמ _____-3)
__________________
אלון שוסטר
שר החקלאות ופיתוח הכפר
דברי הסבר
כללי
ענף ההטלה (ביצי מאכל) בישראל הוא ענף מתוכנן. התכנון, ובכלל זה קביעת המכסה הארצית להטלה ועקרונות לקביעת מכסות אישיות למגדלים, נעשה מכוח חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד - 1963 (להלן – החוק).
לפי סעיף 31 לחוק, שר החקלאות ופיתוח הכפר, לאחר התייעצות עם המועצה לענף הלול, רשאי לקבוע בתקנות, מדי שנה בשנה, היקף מכסה ארצי לייצור ביצי מאכל ועקרונות לקביעת מכסות אישיות למגדלים. תקנות כאמור, מחייבות אישור ועדה מוועדות הכנסת.
תקנות מכוח סעיף 31 לחוק הותקנו לאחרונה בחודש יוני 2020. זאת לאחר שהתקנות שהותקנו בשנת 2018 עמדו בתוקפן עד 16 ביוני 2020, לאור הקבוע בסעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת.
בחלוף כחודשיים ממועד התקנת התקנות, ומשנמצא כי יש מקום לפעול להגדלת המכסה הארצית, גיבש השר עמדה בעניין הקצאת תוספת מכסה למגדלים קיימים וקביעת מכסה למגדלים חדשים. בהתאם, מוצע לתקן את תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020), התש"ף – 2020 (להלן – התקנות העיקריות).
לתקנה 1 – תיקון תקנה 1 לתקנות העיקריות - הגדרות
בהתאם לתקנה 3 לתקנות, שעניינה מכסות חדשות שיקבעו בתקנה 4א לתקנות העיקריות לאחר תיקונן, מוצע להוסיף את ההגדרות "אזור עדיפות לאומית", "ישוב חדש" ו"אזור עוטף עזה". זאת על רקע עמדת השר לפיה יש לקבוע מכסות חדשות לחקלאים המתגוררים באזור עדיפות לאומית ובאזור עוטף עזה, כמשמעותם בהחלטות הממשלה מס' 3738, מיום 15.4.2018 ומס' 4328, מיום 2.12.18 (להלן - החלטות הממשלה). כמו כן, מוצע להוסיף את ההגדרות "בעל משק לול לייצור פטימים" ו "מגדל פטם", בהתאם לעמדה לפיה יש לקבוע מכסות חדשות גם למגדלים כאמור, כפי שיורחב להלן.
לתקנה 2 – תיקון תקנה 2 לתקנות העיקריות
מוצע לתקן את היקף המכסה הארצית כך שהיא תהיה 2,440 מיליון ביצי מאכל לשיווק. זאת, בהתאם לתחזיות השיווק, קביעת תוספת מכסה למגדלים קיימים וקביעת מכסות חדשות.
לתקנה 3 – הוספת תקנה 4א לתקנות העיקריות
מוצע לקבוע בתקנות העיקריות כי ועדת המכסות תקבע 160 מכסות חדשות, בהיקף של 500,000 ביצי מאכל כל אחת למגדלים חדשים, ואם מדובר במגדל פטם שהוא בעל מכסת הטלה - מכסה אישית בהיקף של 250,000 ביצי מאכל, בהתאם למפורט להלן -
1. קביעת מכסות משיקולים ווטרינריים - בדומה לתקנות שהותקנו לשנת 2018, מוצע לקבוע כי עד 10 מכסות חדשות (יתרת המכסה שטרם נוצלה בהתאם לתקנות לשנת 2018) תקבענה למגדלי פטם בישובים שבהם קיימים לולי הטלה.
2. קביעת מכסות למגדלים מישובים באזור עדיפות לאומית ואזור עוטף עזה - מוצע לקבוע עד 150 מכסות חדשות למגדלים מיישובים באזור עדיפות לאומית ואזור עוטף עזה, בהתאם למפורט להלן -
א. קביעת מכסה למגדלים כאמור על בסיס שיקולים מקצועיים - בין הישובים הכלולים במפת העדיפות מצויים ישובים חקלאים המאופיינים בגודל נחלה קטן יותר, בין ביחס ליישובים חקלאים אחרים באזור עדיפות לאומית ובין ביחס ליישובים חקלאים אחרים בכל הארץ. משכך, היכולת להתפרנס בהם מגידולים צמחיים נמוכה מאזורי התיישבות אחרים. בנוסף, על רקע ההבנה כי קיים יתרון לגודל, תוך צמצום עלויות ייצור, לרבות באמצעות שיתופי פעולה בתפעול הלולים, נמצא לנכון לחזק את הייצור בישובים בהם מצויים מספר לא מבוטל של בעלי מכסות. אשר על כן ובהתייחס לעובדה שהיכולת להתפרנס מענף ההטלה, שהוא ענף מתוכנן, כמעט וודאית, מוצע לתעדף בהקצאת מכסות הטלה ישובים העומדים בשני התנאים לעיל. בתוך קבוצה זו מוצע לתעדף תחילה 100 מגדלים חדשים אשר לא נקבעה להם או לבני זוגם מכסת פטם בעבר, ולקבוע לקבוצה זו מכסות אישיות בהיקף של עד 50 מכסות אישיות. לאחר מכן, תקבע מכסה בהיקף של עד 50 מכסות, בתוספת המכסה שנותרה לאחר ההקצאה לכל הזכאים לפי תקנה 4(א)(2), למגדלים חדשים שכן ייצרו בעבר פטימים. לאור המשבר העמוק השורר בענף הפטם, יצרנים רבים פרשו מהענף והפסיקו לגדל. הקצאת מכסה לקבוצה זו, תסייע בידם לעבור לגידול חלופי, להתפרנס ולמנוע הגירה שלילית מהאזור.
ב. קביעת מכסה למגדלים מיישובים באזור עוטף עזה – הקצאת מכסה בהתאם לתקנת משנה זו היא בהתאם להחלטת ממשלה מס' 4328 הנ"ל.
ג. קביעת מכסה למגדלים ביישובים חדשים – בדומה להקצאה בהתאם לתקנות שהותקנו לשנת 2017, על מנת לעודד את התפתחותם של יישובים חדשים ומתוך הבנה שהכנסת גורמי ייצור חדשים תסייע במשיכת מתיישבים חדשים, מוצע לקבוע כי 10 מכסות חדשות יוקצו למגדלים ביישובים חדשים.
ד. קביעת מכסה למגדלים מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית בלבד באזור עדיפות לאומית – בדומה לשנים עברו, מוצע לקבוע כי עד 15 מכסות אישיות יקבעו למגדלים חדשים מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית באזורי עדיפות לאומית.
ה. מכסה בהיקף של עד 15 מכסות חדשות, בתוספת מכסה שנותרה לאחר קביעת מכסה לזכאים לפי תקנה 4(א)(2) עד (6) לתקנות העיקריות בנוסח המוצע, תקבעה למגדלים חדשים המתגוררים ביישובי עדיפות לאומית בהתאם למפה הכללית.
לתקנה 4 – תקנה 7 לתקנות העיקריות
עניינה של תקנה 7 לתקנות העיקריות קביעת תוספת מכסה חד-פעמית. בשנים עברו, כאשר הוחלט על הגדלת המכסה הארצית, חלק מהתוספת הארצית יועד להקצאת תוספת למכסות האישיות, כתוספת אחוזית. הרציונל שעמד בבסיס הקביעה כאמור הוא כי בהינתן יתרון לגודל, נכון יהיה להגדיל תחילה את המכסה למגדלים קיימים, וככל שהדבר יתאפשר לקבוע מכסה גם למגדלים חדשים. זאת כמובן מבלי שיהיה בכך לגרוע מסמכות השר לייעד חלק מהתוספת גם לתכליות ציבוריות נוספות.
לאור מידע שנמסר למשרד ולפיו, ישנם מגדלים שכלל לא יצרו את התוספת ואף חמור מכך, העבירו אותה למגדלים אחרים, מוצע לקבוע כי התוספת האמורה תקבע כמכסה חד פעמית לאותה שנת תכנון. ככל שהתכנון בענף ימשך, ניתן יהיה לקבוע את התוספת החד פעמית כתוספת קבועה למגדלים אשר נקבעה להם תוספת כאמור ואשר יצרו את מכסתם, כולל התוספת. הכל בכפוף למדיניות השר באותה עת ואישור ועדת הכלכלה.
תוספת כאמור תהיה בשיעור של 4% מהמכסה שנקבעה למגדל לפי תקנה 4 לתקנות העיקריות, ואם המגדל מיישובי עוטף עזה בשיעור של 4.4% מהמכסה.
כמו כן, מוצע לעודד גידול בלולים ללא כלובים ולקבוע תוספת נוספת בשיעור של 1% מהמכסה שנקבעה למגדל בשנת התכנון הקודמת , אם הוא מגדל את המטילות בלול ללא כלובים.
עוד מוצע לקבוע כי התוספת תיקבע אך ורק למגדל אשר ייצר את מלוא מכסתו בלול בו השטח העומד לרשות כל מטילה בלול לא יפחת משלוש מאות וחמישים סמ"ר ואם הלול הוא לול חדש – השטח שעומד לרשות כל מטילה בלול לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר, ובלבד שניתן אישור מאת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר או מאת מי שהוא הסמיכו לכך כי הלול עומד בדרישה האמורה, וכי אם לא מתקיימים בלול התנאים הקבועים בתקנה 8(ב)(4)(ב) – ניתן היה לייצר את מלוא המכסה בהתאם לדרישה האמורה קודם לשנת התכנון.
לתקנה 5 – תיקון תקנה 8 לתקנות העיקריות
תקנה 8 לתקנות העיקריות עניינה מקום הגידול, כאשר בתקנת משנה (ב)(3) עוגנו הוראות הנוגעות למגדלי פטם. אחד התנאים שנקבעו בעבר לקביעת מכסה חדשה הוא שהמגדל יקים לול חדש ביישוב בו מצוי משקו. בכדי להקטין את עלויות הקמה ויצור, ומתוך הבנה שמגדלי הפטם השקיעו בבניית לול לגידול פטמים, ככל שהלול עומד בדרישות הווטרינריות, לרבות רישיון עסק, מוצע לאפשר למגדלים חדשים אלו, באותו מושב, להסב את הלול הקיים ללול הטלה.