תזכיר תקנות אוויר נקי (ערכי איכות אוויר)(הוראת שעה)(תיקון), התש"ף-2020

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות אוויר נקי (ערכי איכות אוויר)(הוראת שעה)(תיקון), התש"ף-2020

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

סעיף 6 לחוק אוויר נקי, התשס"ח–2008 (להלן- "החוק") מגדיר את ערכי איכות האוויר, ומטיל על השר להגנת הסביבה לקבוע את ערכי איכות האוויר למזהמים המנויים בתוספת הראשונה לחוק. עוד נקבע בסעיף 6(ד) לחוק כי השר יבחן מעת לעת, ולפחות אחת לחמש שנים, את הצורך בעדכון ערכי איכות האוויר שנקבעו בתקנות.

תקנות לפי סעיף 6 לחוק הותקנו במרץ 2011 כהוראת שעה, תוקנו בשנת 2013 ועודכנו שוב בשנת 2016. בנוסחן הנוכחי, תוקפן של תקנות אוויר נקי (ערכי איכות אוויר)(הוראת שעה), התשע"א–2011 (להלן: "התקנות") יפקע ביום 1 במרץ 2021, חמש שנים ממועד התיקון האחרון. בשל משבר הקורונה, לא ניתן להשלים במועד הקבוע בתקנות את העבודה המקצועית לעדכון הערכים, ועל כן מוצע לתקן את תקנה 7 לתקנות אשר קובעת את תקופת תוקפן, ולקבוע כי תוקף זה יוארך עד ליום 1.3.2022.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד להגנת הסביבה:

טיוטת תקנות אוויר נקי (ערכי איכות אוויר)(הוראת שעה)(תיקון), התש"ף-2020

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 6 לחוק אוויר נקי, התשס"ח-2008[1], ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 7

1.  

בתקנות אוויר נקי (ערכי איכות אוויר)(הוראת שעה), התשע"א-2011[2], בתקנה 7, במקום "עד יום י"ז באדר התשפ"א (1 במרס 2021)" יבוא "עד יום [כ"ח באדר א' תשפ"ב] (1 במרס 2022)".

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ 3-4036)

 

__________________

גילה גמליאל

השרה להגנת הסביבה

 

דברי הסבר

 

סעיף 6 לחוק אוויר נקי, התשס"ח–2008 (להלן- "החוק") מגדיר את ערכי איכות האוויר, ומטיל על השר להגנת הסביבה לקבוע את ערכי איכות האוויר למזהמים המנויים בתוספת הראשונה לחוק. עוד נקבע בסעיף 6(ד) לחוק כי השר יבחן מעת לעת, ולפחות אחת לחמש שנים, את הצורך בעדכון ערכי איכות האוויר שנקבעו בתקנות.

תקנות לפי סעיף 6 לחוק הותקנו במרץ 2011 כהוראת שעה, תוקנו בשנת 2013 ועודכנו שוב בשנת 2016. בנוסחן הנוכחי, תוקפן של תקנות אוויר נקי (ערכי איכות אוויר)(הוראת שעה), התשע"א–2011 (להלן: "התקנות") יפקע ביום 1 במרץ 2021, חמש שנים ממועד התיקון האחרון.

אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה ביצע עבודה מקיפה לבחינת ערכי איכות האוויר, ומצוי בעיצומה של עבודה לעדכון התקנות נוכח ממצאי הבדיקה ובהתאם להוראות החוק. ממצאי הבחינה רוכזו במסמך מקיף שנשלח על ידי השר להגנת הסביבה לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ביום 13.2.2019. במסגרת זו, נבחן הבסיס המדעי של ערכי היעד המחמירים בגופים הרגולטורים המובילים בעולם לעומת הערך הקבוע בתקנות. כמו כן, ניתנה המלצה ראשונית לערכי היעד לאחר התייעצות עם משרד הבריאות. בנוסף, נערך מיפוי של מזהמים לגביהם צפויים או קיימים פערים משמעותיים בין ערכי היעד לערכי הסביבה, ובדיקה ראשונית לגבי שינוי נסיבות לגבי מזהמים אלה.

על מנת לגבש הצעה לתיקון התקנות, גיבש המשרד תכנית עבודה מפורטת לבחינת הישימות המעשית של ערכי הסביבה. בחינה זו מבוססת על תמונת המצב של איכות האוויר בישראל שנקבעה לפי מידע על פליטת מזהמי אוויר המדווח למשרד, ומדידות סביבתיות מתחנות הניטור של המערך הארצי לניטור אוויר. יצוין כי נתונים אלה כוללים ניטור רציף של חלק ממזהמי האוויר, ודיגומים סביבתיים המבוצעים באופן שוטף ע"י המשרד ב- 18 אתרי דיגום קבועים.

לצורך בחינת ישימות, גובשה תכנית לביצוע בדיקות נוספות בהיקף נרחב. עם זאת, בשל משבר הקורונה וצמצום העבודה בכלל המשק בחודשים פברואר – אפריל 2020, הופסקו הבדיקות הסביבתיות ובשלב זה אין מקום לחדשן, מאחר שהמצב הנוכחי אינו משקף מצב אמיתי של שגרה.

יתרה מזאת, ישנה חשיבות לכך שסדרת הבדיקות תשקף את כל עונות השנה, ובמיוחד את העונה הקרה - בה נמדדים בדרך כלל הריכוזים המרביים ממקורות פליטה נמוכים ובלתי מוקדיים - ואת עונת המעבר המאופיינת בשינויים אטמוספריים קיצוניים. לפיכך, לצורך גיבוש הצעה לעדכון התקנות נדרשת סדרת בדיקות מחודשת לאורך שישה חודשים. לאחר מכן יידרשו שישה חודשים נוספים לעיבוד המידע וניתוחו, קביעת עמדה מקצועית, ותהליך התייעצות עם משרד הבריאות ובעלי עניין.

במקביל, כחלק מעבודת המטה, המשרד קיים הליך התייעצות רחב עם בעלי עניין והציבור - משרדי הממשלה, השלטון המקומי, התאחדות התעשיינים, חברת החשמל, נתיבי ישראל, ארגונים ירוקים, אקדמיה ועוד. הישיבה הראשונה התקיימה 30.5.2019 והאחרונה התקיימה ב- 6.2.2020. נקבעו לפחות 4 ישיבות נוספות בפורום רחב, אך כל הישיבות שנקבעו בוטלו עקב תקופת החירום. בשלב זה, אין מקום לחידוש ההליך נוכח העדר המידע הסביבתי.

לאור כל האמור לעיל, נמצא כי אין מנוס מהארכת תוקפן של התקנות במתכונתן הנוכחית, לפרק זמן מספק שיאפשר עדכון התקנות על בסיס ממצאים עובדתיים מהימנים. על פי הערכה מפורטת שגובשה, יידרש פרק זמן נוסף של כשנה להשלמת העבודה המקצועית, קיום הליך התייעצות עם הציבור ובעלי העניין, והשלמת ההליכים לאישור טיוטת תקנות במשרד ובכנסת.

לפיכך, בתקנה 1 לתקנות המוצעות, מוצע לתקן את תקנה 7 לתקנות אשר קובעת את תקופת תוקפן, ולקבוע כי תוקף זה יוארך עד ליום 1.3.2022.

 

 



[1] ס"ח התשס"ח, עמ' 752.

[2] ק"ת התשע"א, עמ' 970; התשע"ו, עמ' 780.