צו שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון), התש"ף - 2020 (הארכת התקופה הקובעת)
טיוטת צו מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 3 לחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון), התש"ף - 2020[1] (להלן – החוק), בהתייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, מכיוון שקיימות מגבלות שהטילו מדינות על כניסת בני אדם לשטחן או על טיסות לשטחן, לשם התגוננות מפני נגיף הקורונה החדש, המשפיעות באופן משמעותי על תנועת נוסעים מישראל ואליה, אני מצווה לאמור: |
|
|
|
|
|
הארכת תוקף התקופה הקובעת |
1. |
התקופה הקובעת כמשמעותה בסעיף 1 לחוק, מוארכת בזאת עד יום ו' בחשוון התשפ"א (24 באוקטובר 2020). |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ 6089-3)
__________________[חתימה]
[שם מלא של המתקין]
[התפקיד שמכוחו מתקין]
דברי הסבר
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב – 2012 (להלן – החוק הקבוע) מחייב חברת תעופה להעניק לנוסעיה הטבות מסוימות בשל איחור בטיסה או ביטולה: שירותי סיוע בפועל (כגון מזון ושתיה, שירותי תקשורת, הלנה, הסעה) - במקרה של איחור בטיסה מעל שעתיים; השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי - במקרה של איחור או הקדמה במועד המראת הטיסה מעל 5 שעות; וכן פיצוי כספי – במקרה של ביטול טיסה או איחור או הקדמה במועד המראתה מעל 8 שעות.
הטבות אלה נקבעו על יסוד הנחות של משק תעופה המתנהל כסדרו, ובכלל זה כי חברת תעופה יכולה, באופן סביר, לתכנן את לוח הטיסות שלה על בסיס תחזית ביקושים שהיא מבצעת, כי קיימת ציפיה סבירה מחברת התעופה לקיים את לוח הטיסות שפרסמה בטווחי הקדמה /איחור של שעות ספורות, וכי עליה לסייע לנוסעיה אם היא אינה עומדת בכך.
מגיפת הקורונה העולמית פגעה קשות בענף התעופה האזרחית הבינ"ל. בפרט היקף עצום של ביטול כרטיסי טיסה, וירידה חדה בהיקף הביקוש העתידי לטיסות, לצד הטלת מגבלות על ידי המדינות בעולם על כניסה לשטחן של בני אדם שאינם אזרחי אותה מדינה, וכן הגבלה על ביצוע טיסות לשטחן – כל אלה הקשו מאוד על חברות התעופה לבצע את לוח הטיסות המתוכנן, וכן על תכנון לוח טיסות עתידי שניתן להתחייב לעמוד בו, בחריגה של מספר מועט של שעות.
מצב דברים זה הוביל את הממשלה ליזום שינוי בהטבות להן זכאים הנוסעים עקב ביטול טיסה או איחור במועד ההמראה שלה לפי החוק הקבוע, ולהתאים את האיזונים שנקבעו בחוק הקבוע למצב הדברים בענף התעופה עקב משבר הקורונה.
בהתאמה, הכנסת אישרה את חוק שירותי התעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון), התש"ף - 2020[2] (להלן – חוק הוראת השעה), אשר שינה באופן זמני את זכאויות הנוסעים להטבות עקב ביטול טיסה או איחור / הקדמה במועד ההמראה שלה.
עיקרי השינויים בהטבות הם כלהלן:
- מועד הזכאות להשבת תמורה בנסיבות המזכות זאת - נדחה מ- 21 ימים מיום שהנוסע הודיע על רצונו בהשבת תמורה לחברת התעופה, ל- 90 ימים ממועד ביצוע הטיסה (או עד 14 לאוגוסט 2020, לפי המאוחר);
- במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה -
o הזכאות לסיוע בהלנה הוגבלה לשני לילות;
o נקבעה הטבה חלופית להשבת תמורה , לבחירתו של הנוסע - שובר זיכוי, בשווי של לפחות הסכום ששולם על כרטיס הטיסה המקורי, שתוקפו לפחות לשנה, אשר ניתן למימוש עבור כל שירות שמציעה חברת התעופה מפעיל הטיסה; כן נקבעו הוראות לעניין מקרה שבו הנוסע לא מימש את שובר הזיכוי.
o בוטלה הזכאות לפיצוי כספי - זכאות זו בוטלה גם בהקשר של טיסה הממריאה באיחור של מעל 8 שעות (מצב דברים הנחשב בחוק הקבוע כביטול טיסה).
חוק הוראת השעה נועד לתת מענה זמני לסיטואציה הייחודית שנוצרה עקב משבר הקורונה, ובהתאמה נקבעה תחולתו על טיסות שמועד ההמראה שלהן הוא עד 31/8/2020 (ראו הרישה לסעיף 1 לחוק הוראת השעה).
יחד עם זאת, בשל כך שמגיפת הקורונה והשפעותיה ההרסניות על ענף התעופה טרם חלפו, בסעיף 3 לחוק הוראת השעה הוסמכה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, בהתייעצות עם שר הכלכלה והמסחר, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת להאריך את התקופה הקובעת לתקופות נוספות (אשר במצטבר לא יעלו על 9 חודשים) והכל כל עוד קיימות מגבלות שהטילו מדינות על כניסת בני אדם לשטחן או על טיסות לשטחן, לשם התגוננות מפני נגיף הקורונה החדש, המשפיעות באופן משמעותי על תנועת נוסעים מישראל ואליה.
סטטוס מגבלות על כניסת בני אדם לשטחן של מדינות
נכון למועד כתיבת דברי ההסבר (29.7), מרבית מדינות העולם עדיין מטילות מגבלות משמעותיות ביותר על הליכי הכניסה והיציאה של נוסעים המגיעים לשטחן. יתירה מכך, לאור מצב התחלואה בישראל המוגדרת כ"מדינה אדומה" בה שיעור התחלואה גבוה ביחס לקריטריונים שנמדדים בעולם, מרבית מדינות העולם מטילות מגבלות על כניסה של נוסעים שמגיעים ממדינת ישראל. מגבלות אלה ברוב המקרים כוללות איסור כניסה לאזרחים שאינם של אותה מדינה (ובפרט – ישראלים), או חובת בידוד לאזרחי המדינה כאשר אלו חוזרים ממדינת ישראל. במקרים מועטים יותר המדינות דורשות בדיקה שלילית לקורונה שבוצעה ב-72 השעות האחרונות לפני הכניסה למדינתם כתנאי לכניסה לנוסעים שהגיעו ממדינת ישראל.
בנוסף, מדיניות ממשלת ישראל עצמה נותרה, נכון למועד כתיבת דברים אלו, ללא שינוי. דהיינו, סירוב מוחלט להכנסת אזרחים זרים לישראל ללא תלות במדינת המוצא, וכן חובת בידוד לאזרחים ישראלים החוזרים למדינת ישראל.
בלוח מס' 1 להלן ניתן לראות סקירה של מדיניות מדינות שונות ביבשת אירופה באשר להכנסה לשטחן של אזרחי מדינת ישראל או אזרחים מהאיחוד האירופי. לוח מס' 2 מציג נתונים דומים ביחס למדינות שמחוץ ליבשת אירופה.
עיקרון זהה מופיע בלוח לגבי הכנסת אזרחי האיחוד האירופי לתוך אותה מדינה (מסומן בריבוע עם האותיות EU). כיוון החץ המופיע לצד המדינה וצבעו מצביע על מגמת התחלואה באותה מדינה והאם היא מוגדרת כמדינה "ירוקה" או "אדומה".
צבע אדום בריבוע בו מופיע המילה ISR משמעותה שמדינה זו אינה מכניסה ישראלים בעוד צבע ירוק משמעותה שקיימת אפשרות להכנסת ישראלים, אך במקרים רבים תוך מגבלות משמעותיות. לדוגמא, איטליה אינה מאפשרת כניסת ישראלים למטרות תיירות אלא למטרות עסקים/לימודים וכדו', ומחייבת כל ישראלי שנכנס בבידוד של 14 יום באיטליה. גרמניה נוקטת במדיניות דומה. קפריסין דורשת בדיקת קורונה שלילית כתנאי לכניסה.
לוח מס' 1 – מדיניות מדינות באירופה ביחס להכנסת נוסעים מישראל וממדינות האיחוד האירופי
לוח מס' 2 – מדיניות מדינות מחוץ לאירופה ביחס להכנסת נוסעים מישראל וממדינות האיחוד האירופי
ניתן לראות כי רובן המכריע של מדינות העולם ומדינת ישראל בתוכן נוקטות מגבלות משמעותיות כלפי טיסות מישראל ואליה. להערכתנו קיימות מגבלות טיסה מוחלטות ומשמעותיות לפחות על כ-90% מפוטנציאל ציבור הנוסעים לישראל וממנה והדבר, מטבע הדברים, משפיע על יכולת חברות התעופה להטיסם , ומהווה נימוק מכריע להארכת "התקופה הקובעת" בהוראת השעה.
סטטוס תנועת נוסעים בינלאומית בנתב"ג:
בהתאם למגבלות החמורות שפורטו לעיל, התנועה בחודש יולי 2020 ממשיכה להיות בהיקפים נמוכים משמעותית, הן מבחינת כמות טיסות והן מבחינת מספרי הנוסעים בהשוואה לחודשי הקיץ הרגילים בשנים עברו.
בלוח מס' 3 ניתן לראות את כמות הנוסעים בשבוע האחרון בנתב"ג עד ליום 29.7.2020 ואת אחוזי התפוסה של הטיסות.
לוח מס' 3
ניתן לראות כי מספר הנוסעים נותר נמוך מאד ושיעורי התפוסה, שבימים כתיקונים הם בממוצע של קרוב ל-90% בחודשי הקיץ נמצאים בשפל של בין 20 ל-40% בלבד.
בלוח מס' 4 ניתן לראות את תנועת מטוסים ונוסעים בינלאומיים בנתב"ג בחודש יולי עד כה ומתחילת השנה.
לוח מס' 4 – תנועת נוסעים ומטוסים בינלאומית בנתב"ג
לצורך השוואה, בחודש יולי בשנת 2019 עברו בנתב"ג בתקופה המקבילה כ- 16,000 תנועות מטוסים (לעומת 1,000 בצל הקורונה) וכ-2.5 מיליון נוסעים (לעומת 56 אלף בלבד בשל הקורונה).
מבחינת הנתונים התעופתיים, המצב בעולם ונתוני התחלואה הנוכחיים בישראל, איננו רואים סיכוי ממשי לשיפור משמעותי בלוח הטיסות ובתנועת הנוסעים שייתר את ההוראות המיוחדות הקבועות בהוראת השעה לכל הפחות עד לסוף עונת הקיץ התעופתית הנוכחית המסתיימת ב-24.10.2020. משכך, מוצע להאריך את הוראת השעה בצו עד לתאריך זה.