תזכיר חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש – תיקון ) (תיקון), התש"ף–2020
להאריך את משך התקופה שבה יינתן לחברות התעופה להשיב לציבור הנוסעים את התמורה ששילמו, במקרה של ביטול טיסה או איחור במועד המראתה מעל 8 שעות, ולקבוע כי המועד הסופי להשבת התמורה יהיה 1/10/2020, במקום 14/8/2020. הארכה זאת תהיה ישימה רק לטיסות שמועד המראתן היה עד 2/7/2020.
לא רלבנטי
לא רלוונטי
[בחלק זה יש להביא את נוסח החוק המוצע ובסופו יש לכתוב דברי הסבר על פי סדר סעיפים, כמקובל בהצעת חוק המתפרסמת ברשומות.]
תזכיר חוק מטעם משרד....:
|
|
|
|
|
|
1. |
בסעיף 1(2) לחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (הוראת שעה –נגיף הקורונה החדש – תיקון), התש"ף – 2020[1], במקום "כ"ד באב התש"ף (14 באוגוסט 2020)" יבוא "י"ג בתשרי התשפ"א (1 באוקטובר 2020)". |
דברי הסבר
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב – 2012 (להלן – החוק הקבוע) מחייב חברת תעופה להעניק לנוסעיה הטבות מסוימות בשל איחור בטיסה או ביטולה: שירותי סיוע בפועל (כגון מזון ושתיה, שירותי תקשורת, הלנה, הסעה) - במקרה של איחור בטיסה מעל שעתיים; השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי - במקרה של איחור או הקדמה במועד המראת הטיסה מעל 5 שעות; וכן פיצוי כספי – במקרה של ביטול טיסה או איחור או הקדמה במועד המראתה מעל 8 שעות.
הטבות אלה נקבעו על יסוד הנחות של משק תעופה המתנהל כסדרו, ובכלל זה כי חברת תעופה יכולה, באופן סביר, לתכנן את לוח הטיסות שלה על בסיס תחזית ביקושים שהיא מבצעת, כי קיימת ציפיה סבירה מחברת התעופה לקיים את לוח הטיסות שפרסמה בטווחי הקדמה /איחור של שעות ספורות, וכי עליה לסייע לנוסעיה אם היא אינה עומדת בכך.
מגיפת הקורונה העולמית, והשפעותיה הדרסטיות על ענף התעופה האזרחית הבינ"ל, ובפרט היקף עצום של ביטול כרטיסי טיסה, וירידה חדה בהיקף הביקוש העתידי לטיסות, ולצד זאת הטלת מגבלות מצד מדינות העולם על כניסה לשטחן של בני אדם שאינן אזרחי אותה מדינה, וכן הגבלה על ביצוע טיסות לשטחן – כל אלה הקשו מאוד על חברות התעופה לבצע את לוח הטיסות המתוכנן, וכן על תכנון לוח טיסות עתידי שניתן להתחייב לעמוד בו בחריגה של מספר מועט של שעות.
מצב דברים זה הוביל את הממשלה ליזום שינוי בהטבות להן זכאים הנוסעים עקב ביטול טיסה או איחור במועד ההמראה שלה לפי החוק הקבוע, ולהתאים את האיזונים שנקבעו בחוק הקבוע למצב הדברים בענף התעופה עקב משבר הקורונה.
בהתאמה, ביום 14/7/2020 פורסם חוק שירותי התעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון), התש"ף - 2020 (להלן – חוק הוראת השעה), אשר שינה באופן זמני את זכאויות הנוסעים להטבות עקב ביטול טיסה או איחור / הקדמה במועד ההמראה שלה לפי החוק הקבוע.
אחד השינויים בהטבות להן זכאים הנוסעים לפי החוק הקבוע הוא כי מועד הזכאות להשבת תמורה בנסיבות המזכות בעילה זאת, נדחה מ- 21 ימים מיום שהנוסע הודיע על רצונו בהשבת תמורה לחברת התעופה, ל- 90 ימים ממועד ביצוע הטיסה, או עד 14 באוגוסט 2020, לפי המאוחר. התאריך של ה- 14 באוגוסט יועד לתת מענה לטיסות שבוטלו, אשר במועד חקיקת החוק חלפו כבר מעל 90 ימים מאז מועד המראתן המתוכנן.
מוצע להאריך את התקופה להשבת התמורה כך שהיא תהיה בתוך 90 ימים ממועד ביצוע הטיסה או עד ליום 1 באוקטובר 2020. בפועל, הארכה זו תהיה ישימה לטיסות שמועד המראתן היה ב- 2/7/2020 או לפני כן.
ההארכה המוצעת היא בשל כך שבעת אישור חוק הוראת השעה, הצפי להתאוששות בענף התעופה היה מוקדם יותר. לנוכח המשך ההגבלות, והמצב התזרימי שבו מצויות חברות התעופה, מוצע להאריך את פרק הזמן שבו נדרשות חברות התעופה להשיב את התמורה ללקוחותיהן, בהתאם לחוק, וזאת על מנת לסייע בהבטחת ההשבה ללקוחות חברות התעופה.