תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות שיקים ללא כיסוי (סייגים לתחולת החוק בשל התמשכות משבר הקורונה), התש"ף-2020
1. ביטול הגבלה
2. גריעת שיקים לעניין הודעה לאדם המבקש להצטרף לחשבון
3. גריעת שיק לעניין התראה על שיקים שסורבו
תקנות שיקים ללא כיסוי (סייגים לתחולת החוק בשל התמשכות משבר הקורונה), התש"ף-2020
התקנות נועדו לקבוע סייגים לחוק שיקים ללא כיסוי, התשמ"א-1981, על מנת למנוע הגבלת חשבונות בנק, עקב שיקים שחזרו עקב התמשכות משבר הקורונה.
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 21(ב) לחוק שיקים ללא כיסוי, התשמ"א-1981[1] (להלן – החוק) ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
גריעת שיק שסורב |
1. |
סורב שיק בחשבונו של יחיד או של תאגיד, ייגרע אותו שיק ממניין השיקים לעניין סעיף 2(א) לחוק, אם היום שסורב בו חל בתקופה שמיום א' בתמוז התש"ף (23 ביוני 2020) עד ליום כ' באב התש"ף (10 באוגוסט 2020). |
|
2. |
(א) הגבלה לפי סעיף 2(א) לחוק שהתמלא בה התנאי לפי תקנות אלה – בטלה. |
|
|
|
|
(ב) על ביטול הגבלה לפי תקנה זו ידווח הבנק לבנק ישראל, ובנק ישראל יעביר לכל בנק את הפרטים בדבר ביטול ההגבלה, הכול כפי שקבע המפקח לפי סעיף 13 לחוק. |
|
גריעת שיקים לעניין הודעה לאדם המבקש להצטרף לחשבון |
3. |
נגרע שיק לפי תקנה 1 לתקנות אלה, לא יימנה השיק במספר השיקים הנזכרים בסעיף 3א1(ב)(1) לחוק. |
|
4. |
נגרע שיק לפי תקנה 1 לתקנות אלה, לא יימנה השיק במספר השיקים הנזכרים בסעיף 2(א1) לחוק. |
___ ב________ התש"ף __________________
(___ ב_______ 2020) אבי ניסנקורן שר המשפטים
חוק שיקים ללא כיסוי, התשמ"א-1981 (להלן – החוק) נועד להבטיח כי הציבור יוכל להסתמך על שיקים כאמצעי תשלום, וכן להרתיע מושכי שיקים ממשיכת שיקים ללא כיסוי (דבר המהווה עבירה פלילית). החוק קובע תנאים להגבלת חשבונות בנק של לקוחות על בסיס סירוב מניין מסוים של שיקים בחשבונו של הלקוח בתוך תקופת זמן מסוימת. לקוח אשר הוכרז מוגבל לפי סעיף 2 לחוק לאחר שסורבו מספר שיקים שמשך כפוף למגבלות שונות בעניין פתיחת חשבון שיקים, משיכת שיקים, פרסום פרטי חשבונו במאגר חשבונות מוגבלים וכדומה. בהתקיים תנאים מסוימים יהפוך הלקוח ללקוח מוגבל חמור ובמקרה זה יוגבלו כל חשבונותיו, לרבות חשבונות משותפים וחשבונות בהם הוא מיופה כוח, ויפורסם גם מספר הזהות שלו במאגר לקוחות מוגבלים.
סעיף 21(א)(1) לחוק מסמיך את שר המשפטים הממונה על ביצוע החוק, בהסכמת שר האוצר, להתקין תקנות לביצועו ולקבוע סייגים לתחולתו באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. סעיף 21(ב) לחוק קובע כי שר המשפטים רשאי לקבוע סייגים לתחולת החוק שיחולו בעתות חירום אם סבר כי בשל דחיפות העניין לא ניתן לקבוע את הסייגים בדרך הקבועה בסעיף קטן (א)(1).
לאור התפשטות נגיף הקורונה (SARS CoV2) וההשלכה שיש לפעולות שנועדו למנוע את התפשטותו על המדינה ועל המערכת הכלכלית הותקנו תקנות שעת חירום (שיקים ללא כיסוי), התש"ף-2020 והותקן סעיף 2(א) לחוק באופן שהסמיך את המפקחת על הבנקים לקבוע, בהתאם לשיקול דעתה, כי בשל קיומה של מחלה מדבקת מסוכנת יש להשהות את ההגבלה על לקוח או על חשבונו לתקופה שלא תעלה על 110 ימים. לפי סעיף 39 לחוק-יסוד: הממשלה תוקפן של תקנות שעת חירום יפקע כעבור שלושה חודשים מיום התקנתן.
מגיפת הקורונה והמגבלות החמורות שנקבעו על מנת למנוע את התפשטותה יצרו באופן לא צפוי קשיים תזרימיים למשקי בית ולעסקים רבים, דבר שיצר להם קושי, בעיקר על רקע העובדה שיש שיקים מעותדים שנמשכו עוד לפני שהתפרצה מגיפת הקורונה, לפרוע את השיקים כמתוכנן. כמו כן החלה מגימה של עלייה במספר השיקים שחזרו באופן שהיה עלול להביא להגבלת חשבונות ובכך להביא לשיבוש מהלך עסקיו של הלקוח, לפגוע במוניטין שלו וביכולת ההתנהלות הכלכלית שלו. לפיכך ובהתאם לסמכות שניתנה לה כאמור לעיל המפקחת על הבנקים הורתה על השעיית הגבלת חשבונות בגין שיקים שחזרו בשל היעדר כיסוי החל מתאריך 4.3.20. משמעות ההשעיה הייתה ששיק שהופקד החל מהתאריך האמור וחזר מחמת היעדר כיסוי מספיק לא יובא בחשבון בספירת השיקים לצורך הטלת הגבלה לפי החוק. ההוראה חלה לתקופה שלא תעלה על 110 ימים, ועד לתאריך המיועד שחל ביום 22.6.2020.
בהמשך להוראת המפקחת על הבנקים, ביום כ"ב בסיוון התש"ף (14 ביוני 2020) הותקנו תקנות שיקים ללא כיסוי (סייגים לתחולת החוק), תש"ף-2020, שקבעו כי שיקים שחזרו במהלך התקופה החל מיום 4.3.2020 ועד ליום 20.6.20 ייגרעו ממניין השיקים הנמנים לפי סעיף 2(א) לחוק. בכך, הביאו התקנות לפתרון קבע, והשלימו את ההשעיה המתוארת לעיל. יובהר כי מאחר שבהתאם לסמכות שניתנה למפקחת השעיית הגבלת חשבונות השיקים היא לזמן מוגבל בלבד, נדרשה הפעלת סמכות שר המשפטים על מנת שיקבע כי השיקים החוזרים בתקופה זו ייגרעו ממנין השיקים לעניין הגבלות חשבון, באופן קבוע.
יובהר כי התקנות פורסמו בסמוך למועד שבו הגל הראשון של מגיפת הקורונה התמתן. כעת, ולאחר תום התקופה שבה חל הסייג לחוק, בהתאם לתקנות האמורות, מוצע להאריך את התקופה שבה יחולו הסייגים לתחולת החוק, כך ששיקים שחזרו במהלך התקופה החל מיום 23.6.2020, המועד שבו פקעו התקנות הראשונות, ועד ליום 10.8.20 ייגרעו ממניין השיקים הנמנים לפי סעיף 2(א) לחוק. קביעת סייג כאמור מוצעת לאור התמשכות משבר הקורונה, לאור העובדה כי הגל השני של הקורונה עודנו משפיע על ההתנהלות במשק ובשל המשבר הכלכלי הפוקד את המשק עקב המשבר, שיוצר קשיים תזרימיים בקרב לקוחות רבים.
במסגרת התקנות המוצעות, מוצע לקבוע לאור גריעת השיקים החוזרים ממניין השיקים לעניין הגבלות חשבון, כי שיקים אלו לא יבואו במספר השיקים שסורבו בחשבון, הנמנים גם לפי סעיף 3א1(ב)(1) לחוק. בהתאם להוראת הסעיף, בנק נדרש למסור לאדם טרם הצטרפותו כבעל חשבון או כמיופה כוח לחשבון שבו סורבו שיקים במספר שנקבע לפי סעיף 2(א1) לחוק, לחשבון מוגבל או לחשבון שאחד מבעליו הוא לקוח מוגבל, הודעה המפרטת את מספר השיקים שסורבו בחשבון בשנים עשר החודשים שקדמו למועד הצירוף לחשבון הבנק. מוצע כי השיקים החוזרים שלא יימנו לעניין הגבלת חשבון, לא ימנו גם לצורך הודעה זו, וזאת על מנת שלא למסור מידע לא נכון.
בנוסף, מוצע לקבוע כי השיקים החוזרים האמורים לא יימנו במסגרת מניין השיקים הנספרים לעניין מתן התראה, הנשלחת לפי סעיף 2(א1) לחוק. לפי הסעיף האמור, ולתקנות שתוקנו מכוחו, נשלחת ללקוחות התראה אם סורבו 5 שיקים בחשבון, על מנת ליידע את הלקוח על הכמות המצטברת של השיקים שסורבו. מאחר שמוצע שהשיקים לא ימנו לעניין הגבלת חשבון, אין מקום למנות אותם במסגרת המספר המצטבר של שיקים הנספרים לצורך מתן התראה ללקוחות.
תקנות אלו קובעות את הסייג לתקופה קצובה ומוגבלת בזמן, לאור הצורך לאזן בין הצורך להגן על מושכי השיקים, שהמצב הייחודי הפוקד את המשק משפיע ומקשה על יכולתם להמשיך לנהל את עסקיהם לבין הצורך להגן על הספקים והעסקים, מוטבי השיקים, וכן להבטיח את אמון הציבור בשיק שהוא אמצעי תשלום משמעותי.