תוכן עניינים
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
תזכיר חוק ההוצאה לפועל (הוראת שעה – הקפאת הגבלת רישיונות נהיגה בשל נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020
חוק ההוצאה לפועל (הוראת שעה – הקפאת הגבלת רישיונות נהיגה בשל נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020.
מוצע להקפיא בהוצאה לפועל את ההגבלה המוטלת על חייבים מלקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה מכוח סעיף 66א(6) לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 (להלן – חוק ההוצאה לפועל). זאת, במטרה להקל על הציבור ליישם את ההגבלות המוטלות עליו לצורך ההתמודדות עם נגיף הקורונה, לסייע בשמירה על הריחוק החברתי לצורך צמצום ההדבקה בנגיף וכן לאפשר לחייבים לשוב למקום תעסוקתם או למצוא מקום תעסוקה חדש.
תזכיר החוק מבקש להשהות, לתקופת הוראת השעה, את סעיף 66א(6) לחוק ההוצאה לפועל לגבי הגבלות חדשות ולקבוע אי תחולה של הגבלות תלויות ועומדות לעניין החזקה או קבלה של רישיון נהיגה.
אין
אין
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
|
|||
|
1. |
(א) עד תום שלושה חודשים מיום פרסומו של חוק זה – |
||||
|
|
|
|
(1) לא תוטל הגבלה מכח סעיף 66א(6) לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 (להלן – החוק); |
||
|
|
|
|
(2) הגבלה תלויה ועומדת מהחזיק רישיון נהיגה בסעיף 66א(6) לחוק – לא תחול. |
||
|
|
|
|
(3) הגבלה תלויה ועומדת מקבל רישיון נהיגה בסעיף 66א(6) – לא תחול, ובלבד שהגיש החייב למנהל ההוצאה לפועל הודעה לפיה יש לבטל את ההגבלה כאמור. בתום תוקפה של הוראת השעה, יחדש מנהל לשכת ההוצאה לפועל את ההגבלה במערכת ההוצאה לפועל. |
||
|
2. |
שר המשפטים רשאי להאריך את תוקפה של הוראת השעה בתקופה של עד שלושה חודשים. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
על רקע התפשטות נגיף הקורונה בישראל, הוטלו הגבלות שונות על הציבור בתקנות שעת חירום (התמודדות עם וירוס הקורונה), התש"ף-2020, תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות), תש"ף-2020, ובתקנות שעת חירום (הגבלת מספר העובדים במקום עבודה לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020. בין היתר, לצורך צמצום ההדבקה והתפשטות הנגיף, הוטלו הגבלות על פעילות מסחר ועל התייצבות של עובדים במקומות עבודתם. בתוך כך נקבעו גם הוראות בדבר צמצום פעילות ומכסות עבודה למשרדי הממשלה ויחידות הסמך וכן ביחס ליתר המגזר הציבורי.
בנוסף להגבלות האמורות, במטרה לשמור על ריחוק חברתי ולצמצם את ההדבקה בנגיף, הוטלו בחודשים האחרונים גם מגבלות שונות על הנסיעה בתחבורה ציבורית, החל מהגבלת מספר הנוסעים באמצעי התחבורה השונים, דרך צמצום שעות הפעילות, ועד השבתה כללית של שירותי התחבורה הציבורית לפרקי זמן מוגדרים. הגבלות אלו, מטבע הדברים, מצמצמות באופן ממשי את יכולתם של אנשים להתנייד ממקום למקום, ועקב כך פוגעות ביכולתם של אנשים להגיע למקומות עבודתם ולצרוך שירותים חיוניים.
על מנת להקל על הציבור את יישום ההגבלות המוטלות לצורך התמודדות עם נגיף הקורונה, לסייע בשמירה על הריחוק החברתי לצורך צמצום ההדבקה בנגיף וכן לחזק את יכולתם של חייבים לשוב לתעסוקה או למצוא תעסוקה חדשה, מוצע לקבוע כי לא ניתן יהיה להטיל הגבלות על חייבים מקבל, מהחזיק או מחדש רישיון נהיגה לפי סעיף 66א(6) לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 (להלן – החוק), עד תום שלושה חודשים מיום פרסומו של חוק זה.
כמו כן, מוצע שהגבלות שכבר הוטלו על חייבים מלקבל או להחזיק רישיון נהיגה מכוח סעיף זה יושהו עד תום התקופה האמורה. עם תום הוראת השעה כל ההגבלות שחלו על חייבים בטרם פרסום הוראת השעה ישובו לתוקפן. לעניין השהיית ההגבלה על חייבים מלקבל רישיון נהיגה, מכיוון שנדרש ביטול של ההגבלה במחשבי משרד הרישוי, ולשכת ההוצאה לפועל איננה יודעת לזהות מי החייבים שביטול זה דרוש להם לשם קבלת רישיון נהיגה, מוצע לקבוע כי ההגבלה תושהה רק אם הוגשה בקשה מטעמו של חייב ללשכת ההוצאה לפועל לבטל את ההגבלה. בהמשך לכך מוצע לקבוע, כי אם הגיש חייב בקשה לביטול ההגבלה על קבלת רישיון נהיגה למנהל לשכת ההוצאה לפועל, תבוטל ההגבלה עד תום התקופה הקבועה בהוראת השעה, והחייב יוכל לקבל רישיון נהיגה. יש לחדד כי הגבלה זו תשוב על כנה בתום תקופת הוראת השעה הקבועה בחוק.
הגבלות תלויות ועומדות על חידוש רישיון נהיגה לא יוקפאו לפי חוק זה, שכן חידוש רישיון נהיגה מותנה בהתקיימותם של תנאי סף אשר משתנים בין החייבים, ולכן לא ניתן להתיר חידוש של רישיון נהיגה באופן גורף. כך למשל, חייב שמבקש לחדש את רישיונו, לאחר שהיה מנוע מנהיגה, נדרש לפי נהלי משרד הרישוי לעבור מבחני טסט ותיאוריה על מנת לחדש את רישיונו. במקרים אלו, בהם מבקש חייב לחדש רישיון בשל צורך ברישיון הנהיגה בתקופה הקורונה, יכול החייב לפנות לרשם ההוצאה לפועל בבקשה מנומקת לביטול ההגבלה, בהתאם לדין הקיים. יצוין שכבר בימים אלו בוחנים הרשמים בקשות של חייבים לבטל את ההגבלה על רישיון הנהיגה נוכח צרכי התקופה ומבטלים את ההגבלות במקרים שבהם מצאו שיש הצדקה לכך. יובהר גם כי ביטול ההגבלה לפי הוראת שעה זו לא יבוא לידי ביטוי במחשבי משרד התחבורה ולכן, בין היתר, התקופה לפי הוראת שעה זו לא תימנה לכל דבר ועניין לעניין נהלי משרד הרישוי לדרישה לקיום טסט ותיאוריה לפי הוראת נוהל 5/20 של רשות הרישוי.
בכל הנוגע לביטוח שיחול על הרכב בתקופה זו, מכיוון שההגבלה אינה חלה מכוח הוראת השעה הרי שהביטוח יעמוד בתוקפו. יצוין בהקשר זה, כי אף במקרה שבו ההגבלה חלה ורישיון הנהיגה פקע מחמת החלטה שנתן הרשם מכוח סעיף 66א(6) לחוק, הרי שהביטוח עדיין עומד בתוקפו ביחס לחייב. זאת כפי שהובהר בטיוטת הוראות לתיקון הפוליסה התקנית שפרסמה רשות שוק ההון בפברואר 2020.