רשומות תזכיר חוק חובת המכרזים (תיקון מס' 24 -הוראת שעה)(תיקון), התש"ף-2020

תוכן עניינים

תזכיר חוק. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו 2

ג. עיקרי החוק המוצע. 2

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים. 2

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה. 2

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי 2

ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע. 3

הצעת חוק חובת המכרזים (תיקון  מס' 24 -הוראת שעה)(תיקון), התש"ף-2020. 4

1.  תיקון סעיף 1. 4

2.  הוספת סעיף 3. 4

דברי הסבר. 4


 

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק חובת המכרזים (תיקון  מס' 24 -הוראת שעה)(תיקון), התש"ף-2020

 

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

מטרת החוק המוצע היא להאריך את האפשרות למתן העדפה ייחודית לתוצרת הארץ במכרזי רכש טקסטיל שעורכים מערכת הביטחון והמשרד לביטחון פנים.

 

 

ג. עיקרי החוק המוצע

מוצע להאריך את הוראה השעה הקבועה בחוק חובת המכרזים (תיקון מס' 24 - הוראת שעה), התשע"ה-2015, בשלוש שנים נוספות ובכך להאריך את תקופת ההעדפה הניתנת לטובין מתוצרת הארץ במכרזי רכש טקסטיל של מערכת הביטחון והמשרד לביטחון פנים. כמו כן  מוצע להסמיך את שר האוצר להאריך בצו את הוראת השעה בשנתיים נוספות.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

תזכיר החוק מאריך את תקופת תחולתה של הוראת השעה הקבועה בחוק מאז שנת 2010.

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

אין השפעה – הסעיף מתוקצב.

 

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין לחוק השפעה כאמור.

 

ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע

תזכיר חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק חובת המכרזים (תיקון  מס' 24 -הוראת שעה)(תיקון), התש"ף-2020

תיקון סעיף 1

1.  

בחוק חובת המכרזים (תיקון מס' 24 - הוראת שעה), התשע"ה-2015 (להלן – החוק העיקרי) , בסעיף 1, במקום "חמש שנים" יבוא "שמונה שנים".

הוספת סעיף 3

2.  

אחרי סעיף 2 בחוק העיקרי יבוא:

"3. שר האוצר רשאי, בצו, להאריך בשנתיים נוספות את התקופה הקבועה בסעיף 1.".

 

 

 

דברי הסבר

 

בשנת 2010 תוקן סעיף 3א(א)(1) לחוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992 (להלן – חוק חובת המכרזים),  באופן שהסמיך את הממשלה לקבוע בתקנות, באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, הוראות לעניין העדפה של תוצרת הארץ ברכישת טקסטיל בעבור מערכת הביטחון והמשרד לביטחון הפנים. התיקון נקבע כהוראת שעה לשנתיים ומכוחו  הותקנו תקנות חובת המכרזים (העדפת תוצרת הארץ)(הוראת שעה), התשע"א-2011 (להלן – תקנות העדפה בטקסטיל). הוראת השעה האמורה היתה אמורה לפקוע ביום 30 בדצמבר 2012, אך בשל הבחירות לכנסת התשע-עשרה, ובהתאם להוראות סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, עמדה הוראת השעה בתוקפה עד יום 5 במאי 2013.

ביום 27 ביוני 2013 נחקק חוק חובת המכרזים (תיקון מס' 22 – הוראה שעה), התשע"ג-2013 (להלן – הוראת השעה 2013) כהוראת שעה חדשה שתוכנה זהה, לתקופה של שנתיים נוספות.  בהוראת השעה 2013  נקבע כי עד להתקנתן של תקנות חדשות שתותקנה בעניין זה, יראו את תקנות העדפה בטקסטיל כאילו הותקנו מכוח הוראת השעה 2013. בשל הבחירות לכנסת העשרים, ובהתאם להוראות סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, הוראת השעה 2013 עמדה בתוקפה עד ליום 30 ביוני 2015.

ביום 15 ביולי 2015 נכנס לתוקף חוק חובת המכרזים (תיקון מס' 24 – הוראת שעה), התשע"ה–2015, אשר האריך את הוראת השעה 2013 ב 5 שנים נוספות, עד ליום 15 ביולי 2020.

 

כעת, על מנת להאריך את האפשרות למתן העדפה לתוצרת הארץ במכרזי רכש טקסטיל שעורכים מערכת הביטחון והמשרד לביטחון פנים, מוצע להאריך את הוראת השעה בשלוש שנים נוספות, עד ליום 15 ביולי 2023. כמו כן מוצע להסמיך את שר האוצר להאריך בצו את הוראת השעה בשנתיים נוספות.