תזכיר חוק משק הגז הטבעי (תיקון מס'...)(תיקונים שונים), התש"ף-2020

תזכיר חוק

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק משק הגז הטבעי (תיקון מס'...)(תיקונים שונים), התש"ף-2020

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

מטרת החוק המוצע הינה תיקונים בנושאים שונים בחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002 שהעיקריים שבהם הם:

 

·  לשנות את התנאים למתן רישיון חלוקה לגבי רשת חלוקה מסוימת המפורטים בסעיף 11א(ב) לחוק משק הגז טבעי, התשס"ב-2002 (להלן – החוק או חוק משק הגז הטבעי) ולקבוע כי במקרים מסוימים ובהתקיימותם של התנאים המפורטים בנוסח המוצע, יהיה רשאי שר האנרגיה לתת רישיון חלוקה לחברה ממשלתית שקיבלה רישיון הולכה לפי סעיף 11א(א) לחוק (להלן - רישיון הולכה), וזאת מבלי שתידרש להקים חברה בת.

 

·  בהתאם לסעיף 15(א) לחוק משק הגז הטבעי התקופה המרבית למתן רישיון שאינו רישיון חלוקה הינה 30 שנה. לחברת נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ (להלן – נתג"ז או החברה) ניתן רישיון הולכה ל-30 שנה שהינו בתוקף עד ליום 31 ליולי 2034. בהתאם להמלצות צוות בינמשרדי לעניין חיזוק ההון העצמי של נתג"ז מוצע לקבוע כי שר האנרגיה יהיה רשאי להאריך את תקופת הרישיון ההולכה של נתג"ז לתקופה נוספת של 15 שנים.

 

·  לקבוע כי בכל הנוגע לתביעות פיצויים של בעל מקרקעין לגבי "תכנית המיועדת לקבלה וטיפול בגז טבעי – מתגליות בים ועד מערכת ההולכה הארצית" כל עוד אין בעל רישיון שלמתקניו מיועדת התכנית יהיה רשאי בעל המקרקעין לנהל את  ההליכים מול בעל רישיון ההולכה (נתג"ז).

 

·  לתקן את סעיף 36 לחוק משק הגז הטבעי כך שאם ראתה המועצה לענייני משק הגז הטבעי כי התעריפים שנקבעו ברישיון לרבות אם נקבעו לפי מכרז אינם מאפשרים להגשים חלק או כל המטרות המפורטות בסעיף 1(א) לחוק משק הגז הטבעי, רשאית היא לקבוע תעריפים, לעדכנם, לקבוע כללים לעניין תעריפים או לשנותם, גם למרות האמור בסעיפים קטנים ב(1) - ב(2) לסעיף 36 לחוק משק הגז הטבעי ולאמור ברישיון ויראו את התעריפים, עדכונם או הכללים שנקבעו או שונו כאמור ככאלה שנקבעו ברישיון.

 

·  סעיף 38 לחוק קובע כי המועצה לענייני משק הגז הטבעי רשאית לקבוע אמות מידה או הוראות בעניין הרמה, הטיב והאיכות שעל בעל הרישיון לתת לצרכניו. מוצע לקבוע כי גם אם לא נקבעה חובה לקבלת רישיון לעסוק שיווק בגז טבעי לפי סעיף 5 לחוק, המועצה תהיה רשאית לקבוע אמות מידה והוראות כאמור שיחולו על העוסק בשיווק גז טבעי, ללא רישיון, לצרכנים  המפורטים בסעיף המוצע.

 

·  בהתאם לתיקונים המוצעים לחוק, מוצע לתקן בהתאמה את הוראות סעיף 77, שעניינו עיצומים כספיים.

 

·  מניסיון העבר עלה  הצורך בכניסה מידית של הכרזת שעת החירום לתוקף ועל כן מוצע לתקן את סעיף 91 לחוק, ולהוסיף אפשרות כי במצבים בהם רואה השר כי מתקיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות את כניסתה המיידית של שעת החירום לתוקף, יהיה רשאי הוא להכריז על שעת חירום במשק הגז הטבעי ללא אישור הממשלה.

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

אין השפעה.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

אין השפעה.

 

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

תזכיר חוק מטעם משרד האנרגיה:

 

תזכיר חוק משק הגז הטבעי (תיקון מס'...)(תיקונים שונים), התש"ף-2020

 

תיקון סעיף 11א

1.  2

בחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב–2002[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 11א(ב) לחוק העיקרי -

 

 

(א)

בסעיף קטן (ב)(1) -

 

 

 

 

(1) במקום "לחברה שבעל רישיון הולכה שניתן לפי הוראות סעיף קטן (א) הוא בעל שליטה או בעל זיקה בה" יבוא "לבעל רישיון הולכה לפי סעיף 11א";

 

 

 

 

(2) במקום "וכי אין גורם מהמגזר הפרטי המעוניין להקים את רשת החלוקה האמורה והעומד בדרישות שנקבעו לפי סעיף 11" יבוא "לאחר ששקלו את מטרות חוק משק הגז הטבעי, ובכלל זה את מטרת פיתוח משק הגז הטבעי באמצעות המגזר הפרטי, והשתכנעו כי אין זה נכון בנסיבות העניין לתת לבעל רישיון חלוקה קיים להקים את רשת החלוקה האמורה  וכי הקמת מקטעי רשת החלוקה באמצעות בעל רישיון הולכה שניתן לפי סעיף 11א, תהיה מתאימה יותר בנסיבות העניין וכי בוטל רישיון החלוקה שניתן לגבי אותו אזור בשל אי עמידת בעל רישיון החלוקה בתנאי רישיונו, או שנגרע חלק משטח הרישיון של בעל רישיון החלוקה באותו אזור".

 

 

(ב)

בסעיף קטן (ב)(2) -

 

 

 אחרי המילים: "לפי סעיף קטן זה" יבוא "לתקופה הקצרה ביותר בנסיבות העניין".

 

 

(ג)

בסופו של סעיף קטן (2) יבוא:

 

 

 

 

"(3) בעל הרישיון ינהל מערכת חשבונות נפרדת לגבי פעילותו כבעל רישיון חלוקה, והמנהל רשאי להורות לו כיצד יבוצעו דרכי הפרדת החשבונות."

תיקון סעיף 15

2.

בסופו של סעיף 15(ב) לחוק העיקרי יבוא:

 

 

"(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), רשאי השר להאריך את תקופת תוקפו של רישיון הולכה שניתן לפי סעיף 11א(א) לתקופה של 15 שנה."

תיקון סעיף 28

3.

בסעיף 28(ג) לחוק העיקרי -

 

 

(א)

אחרי "סעיף קטן (ב)" יבוא "בשינויים המפורטים בסעיף ג(1)".

 

 

(ב)

בסופו של סעיף קטן (2) יבוא:

 

 

 

 

"(ג1) (א) נפגעו על ידי תכנית המיועדת לקבלה וטיפול בגז טבעי – מתגליות בים ועד מערכת ההולכה הארצית (להלן – התכנית המיועדת), מקרקעין הנמצאים בתחום התוכנית המיועדת או מקרקעין הגובלים עמה, ובהעדר בעל רישיון הולכה לספק, בעל המקרקעין יהיה זכאי לפיצויים מבעל הרישיון להקמה והפעלה של מערכת הולכת הגז הטבעי לפי סעיף 11א (בסעיף זה – בעל רישיון ההולכה לפי סעיף 11א), ויחולו הוראות סעיף קטן (ב).

(ב)  שולמו פיצויים בהתאם לסעיף קטן (א) עבור החלק היחסי מהתכנית המיועד לספק כמפורט במסמכי התוכנית ולא שופה בעל רישיון ההולכה לפי סעיף 11א ממקור אחר עבורם, תשפה המדינה את בעל רישיון ההולכה לפי סעיף 11א, בשיעור של אחוז  מסכום הפיצויים שתקבע המועצה.

(ג)  ניתן רישיון הולכה לספק למקטע או למתקן החלים בשטח התכנית המיועדת, ישפה בעל רישיון ההולכה לספק האמור עבור החלק היחסי מהתכנית המיועד לספק את המקור ששיפה את בעל רישיון ההולכה לפי סעיף 11א בהתאם לשיעור מאחוז מסכום הפיצויים ששולמו מאותו מקור וישפה את בעל רישיון ההולכה בשיעור  מסכום הפיצויים שטרם שופה עבורם  והכל בתוספת של הצמדה למדד המחירים לצרכן; לא היתה הסכמה על סכום השיפוי שעל בעל רישיון ההולכה לספק לשלם, יועבר הנושא להכרעת מנהל רשות הגז הטבעי."

תיקון סעיף 36

4.

בסעיף 36(א) לחוק העיקרי, במקום האמור בו יבוא "תעריפים שיגבה בעל רישיון, וכל עדכון שלהם, ייקבעו בידי המועצה, בהתאם לכללים שייקבעו ברישיון; ראתה המועצה כי התעריפים שנקבעו ברישיון לרבות אם נקבעו לפי מכרז אינם מאפשרים להגשים חלק או כל המטרות המפורטות בסעיף 1(א), רשאית היא לקבוע תעריפים, לעדכנם, לקבוע כללים לעניין תעריפים או לשנותם, גם למרות האמור בסעיפים קטנים ב(1) - ב(2) ולאמור ברישיון ויראו את התעריפים, עדכונם או הכללים שנקבעו או שונו כאמור ככאלה שנקבעו ברישיון."

תיקון סעיף 38

5.

בסעיף 38 לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (ב), יבוא:

 

 

 

"(ב1) בנוסף לאמור בסעיף קטן (א) גם אם לא נקבעה חובת רישיון שיווק בגז טבעי לפי סעיף 5, המועצה רשאית לקבוע אמות מידה או הוראות בעניין הרמה, הטיב והאיכות של השירותים שעל העוסק בשיווק של גז טבעי לתת לצרכן הרוכש גז טבעי לשימוש ביתי או לצרכן שלחץ הגז הטבעי המסופק במקטע המחבר אותו לרשת החלוקה אינו עולה על 75 מיליבר ושהספיקה המרבית בו אינה עולה על 16 מטרים מעוקבים של גז טבעי לשעה, לרבות לגבי העניינים הבאים:

 

 

 

 

(1)

האופן והתדירות של משלוח החשבונות;

 

 

 

 

(2)

אופן גביית התשלומים עבורו ועבור בעלי רישיונות הולכה וחלוקה לרבות גביה בשיעורים, וכן סדרי הגביה והתשלום;

 

 

 

 

(3)

שיעורי הריבית או הפרשי ההצמדה והריבית שישולמו על איחור בתשלומים;

 

 

 

 

(4)

אופן ותדירות מתן ההתרעות על ידי המשווק בטרם ניתוק הצרכן בגין אי תשלום;

 

 

 

 

(5)

אופן ותדירות המעבר ממשווק למשווק;

 

 

 

 

(6)

דרכי טיפול בתלונות של צרכנים."

תיקון סעיף 77

6.

בסעיף 77 לחוק העיקרי -

 

 

(א)

אחרי "בעל רישיון," יבוא:

 

 

 

 

"העוסק בשיווק של גז טבעי לצרכנים המפורטים בסעיף 38(ב1),".

 

 

(ב)

במקום האמור בסעיף קטן (7) יבוא:

 

 

 

 

(7) "פעל שלא בהתאם לקביעת המועצה בענייני תעריפים לפי סעיף 36".

תיקון סעיף 91

7.

בסעיף 91 לחוק העיקרי -

 

 

(א)

בסעיף קטן (א), אחרי "שעת חירום במשק הגז הטבעי" יבוא:

 

 

 

 

"(להלן – שעת חירום)"

 

 

(ב)

אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

 

(א1)

"על אף האמור בסעיף קטן (א), ראה השר כי מתקיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות את כניסתה המיידית של שעת החירום לתוקף, רשאי הוא להכריז על שעת החירום ללא אישור הממשלה; הכריז השר כאמור, יודיע לממשלה על ההכרזה מהר ככל הניתן, ועליו לקבל את אישור הממשלה להכרזה מוקדם ככל הניתן; לא ניתן אישור הממשלה תוך 7 ימים, יפקע תוקף ההכרזה".

דברי הסבר

סעיף 1  –

סעיף קטן א - בהתאם לסעיף 11א(ב) לחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002 (להלן – החוק או חוק משק הגז הטבעי), שר האנרגיה רשאי לתת רישיון חלוקה להקמת רשת חלוקה מסוימת לחברה ממשלתית שבעלת רישיון הולכה היא בעלת שליטה או זיקה בה, אם שר האנרגיה ושר האוצר מצאו שקיים צורך דחוף ושאין גורם מהמגזר הפרטי שמעוניין ויכול להקים את רשת החלוקה האמורה. חברת נתיבי גז טבעי לישראל בע"מ (להלן – נתג"ז) קיבלה רישיון להקמה ולהפעלה של מערכת הולכה לפי סעיף 11א.

בהתאם להוראות הסעיף שר האנרגיה רשאי בהתקיים תנאים מסוימים לתת רישיון חלוקה לחברה בת של נתג"ז. מוצע לשנות את הסעיף ולקבוע כי שר האנרגיה רשאי ליתן לחברה ממשלתית שקיבלה רישיון הולכה לפי סעיף 11א(א) רישיון חלוקה מבלי שהיא תידרש להקים חברה בת כדי לקבל רישיון חלוקה לפי סעיף 11א(ב), וזאת לאחר שהשרים שקלו את מטרות חוק משק הגז הטבעי, ובכלל זה את מטרת פיתוח משק הגז הטבעי באמצעות המגזר הפרטי, השתכנעו כי אין זה נכון בנסיבות העניין לתת לבעל רישיון חלוקה קיים להקים את רשת החלוקה האמורה, מצאו כי הקמת מקטעי רשת החלוקה באמצעות בעל רישיון הולכה שניתן לפי סעיף 11א, תהיה מתאימה יותר בנסיבות העניין וכי בוטל רישיון החלוקה שניתן לגבי אותו אזור בשל אי עמידת בעל רישיון החלוקה בתנאי רישיונו, או שנגרע חלק משטח הרישיון של בעל רישיון החלוקה באותו אזור.

סעיף קטן ב - מוצע לקבוע כי רישיון חלוקה שיינתן לפי סעיף 11א(ב)(1) המתוקן יינתן לתקופה הקצרה ביותר בנסיבות העניין .

סעיף קטן ג - מוצע לקבוע כי בעל רישיון ההולכה לפי סעיף 11א שקיבל רישיון חלוקה לפי סעיף קטן(1) ינהל מערכת חשבונות נפרדת לגבי פעילותו כבעל רישיון חלוקה, והמנהל רשאי להורות לו כיצד יבוצעו דרכי הפרדת החשבונות.

 

סעיף 2 –

בהתאם לסעיף 15(א) לחוק משק הגז הטבעי התקופה המרבית למתן רישיון שאינו רישיון חלוקה הינה 30 שנה. לחברת נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ (להלן – נתג"ז או החברה) ניתן רישיון הולכה ל-30 שנה שהינו בתוקף עד ליום 31 ליולי 2034. בהתאם להמלצות צוות בינמשרדי לעניין חיזוק ההון העצמי של נתג"ז מוצע לתקן את סעיף 15 לחוק משק הגז הטבעי ולקבוע כי שר האנרגיה יהיה רשאי להאריך את תקופת הרישיון ההולכה של נתג"ז לתקופה נוספת של 15 שנים.

 

סעיף 3 –

סעיף 28 לחוק משק הגז הטבעי קובע כי פיצויים בשל תכנית כמשמעה בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 ישולמו על ידי בעל רישיון שהתכנית נועדה למתקניו. תוכנית תמ"א 37ח' – "תכנית מתאר ארצית חלקית ברמה מפורטת בעניין קבלה וטיפול בגז הטבעי מתגליות בים ועד למערכת ההולכה הארצית"  (להלן התוכנית המיועדת) היא תמ"א שהמדינה יזמה ותכננה כדי לתת מענה לתגליות הגז בים. קיימים בעלי קרקעות שיתכן שנפגעו על ידי התכנית, אך אין בדין מי שנושא בחובה לפצות אותם כל עוד אין בעל רישיון שלמתקניו מיועדת התכנית. לכן מוצע לתקן סעיף 28 לחוק משק הגז הטבעי ולקבוע כי במקרה בו יפגעו על ידי התכנית המיועדת, מקרקעין הנמצאים בתחום התוכנית המיועדת או מקרקעין הגובלים עמה, ובהעדר בעל רישיון הולכה לספק, בעל רישיון ההולכה לפי סעיף 11א  (נתג"ז) ינהל את  ההליכים מול בעלי המקרקעין שטוענים לפגיעה מהתכנית וכי אותם בעלי המקרקעין יהיו זכאים לפיצויים מבעל הרישיון ההולכה האמור.

 

כמו כן, מוצע לקבוע כי אם שולמו פיצויים על ידי נתג"ז עבור החלק היחסי מהתכנית המיועד לספק כמפורט במסמכי התוכנית ונתג"ז לא קיבלה שיפוי ממקור אחר עבורם, תשפה המדינה את נתג"ז, בשיעור של אחוז  מסכום הפיצויים שתקבע המועצה.

 

 עוד מוצע לקבוע כי אם ניתן רישיון הולכה לספק למקטע או למתקן החלים בשטח התכנית המיועדת, ישפה בעל רישיון ההולכה לספק האמור עבור החלק היחסי מהתכנית המיועד לספק את המקור ששיפה את בעלת רישיון ההולכה (חברת נתג"ז) בהתאם לשיעור מאחוז מסכום הפיצויים ששולמו מאותו מקור וישפה את בעל רישיון ההולכה בשיעור  מסכום הפיצויים שטרם שופה עבורם  והכל בתוספת של הצמדה למדד המחירים לצרכן; לא היתה הסכמה על סכום השיפוי שעל בעל רישיון ההולכה לספק לשלם, יועבר הנושא להכרעת מנהל רשות הגז הטבעי.

 

סעיף 4 -

לתקן את סעיף 36 לחוק משק הגז הטבעי כך שאם ראתה המועצה לענייני משק הגז הטבעי כי התעריפים שנקבעו ברישיון לרבות אם נקבעו לפי מכרז אינם מאפשרים להגשים חלק או כל המטרות המפורטות בסעיף 1(א) לחוק משק הגז הטבעי, רשאית היא לקבוע תעריפים, לעדכנם, לקבוע כללים לעניין תעריפים או לשנותם, גם למרות האמור בסעיפים קטנים ב(1) - ב(2) לסעיף 36 לחוק משק הגז הטבעי ולאמור ברישיון ויראו את התעריפים, עדכונם או הכללים שנקבעו או שונו כאמור ככאלה שנקבעו ברישיון.

 

סעיף 5 -

סעיף 38 לחוק משק הגז הטבעי קובע כי המועצה לענייני משק הגז הטבעי רשאית לקבוע אמות מידה או הוראות בעניין הרמה, הטיב והאיכות שעל בעל רישיון לפי חוק משק הגז הטבעי לתת לצרכניו. מוצע לקבוע כי גם אם לא נקבעה חובה לקבלת רישיון לעסוק בשיווק בגז טבעי לפי סעיף 5 לחוק משק הגז הטבעי המועצה תהיה רשאית לקבוע אמות מידה או הוראות בעניין הרמה, הטיב והאיכות של השירותים שעל העוסק בשיווק של גז טבעי לתת לצרכן הרוכש גז טבעי לשימוש ביתי או לצרכן שלחץ הגז הטבעי המסופק במקטע המחבר אותו לרשת החלוקה אינו עולה על 75 מיליבר ושהספיקה המרבית בו אינה עולה על 16 מטרים מעוקבים של גז טבעי לשעה.  

 

סעיף 6 -

בהתאם לתיקונים המוצעים לחוק משק הגז הטבעי, מוצע לתקן בהתאמה את הוראות סעיף 77 לחוק משק הגז הטבעי, שעניינו עיצומים כספיים, כך שהמנהל יהיה רשאי להטיל עיצום כספי גם על העוסק בשיווק של גז טבעי לצרכנים המפורטים בסעיף 38(ב1) ובנוסף, לתקן את העילה המפורטת בסעיף קטן 77א(7).

 

סעיף 7  –

סעיף 91 לחוק משק הגז הטבעי קובע  כי שר האנרגיה (להלן – השר) רשאי, באישור הממשלה, להכריז על שעת חירום במשק הגז הטבעי, לתקופה מוגבלת.

בין השנים 2017 - 2020 הוכרזה שעת חירום במשק הגז הטבעי מספר פעמים. מניסיון העבר עלה  הצורך בכניסה מידית של הכרזת שעת החירום לתוקף ועל כן מוצע לתקן את סעיף 91 לחוק, ולהוסיף אפשרות כי במצבים בהם רואה השר כי מתקיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות את כניסתה המיידית של שעת החירום לתוקף, רשאי הוא להכריז על שעת חירום במשק הגז הטבעי ללא אישור הממשלה, ויהיה עליו לקבל את אישור הממשלה להכרזה מוקדם ככל הניתן. היה ולא ניתן אישור הממשלה תוך 7 ימים, יפקע תוקף ההכרזה.

 



[1] ס"ח התשס"ב, עמ' 55