תזכיר חוק רשות שדות התעופה (תיקון מס'...), התש"ף-2020

תזכיר חוק

 

א.   

שם החוק המוצע

 

חוק רשות שדות התעופה (תיקון מס'...), התש"ף-2020

 

כללי

 

חוק רשות שדות התעופה, התשל"ז – 1977 (להלן: "החוק") נחקק לפני כארבעים ושלוש שנים, עת הוחלט על כינון רשות שדות התעופה (להלן: "הרשות") כתאגיד סטטוטורי שיפעיל תחת קורת גג אחת את שדות התעופה בישראל, לרבות נמל התעופה בן-גוריון שעד לאותה עת היו מופעלים כיחידות מנהליות במשרד התחבורה.

 

 

תיקון החוק

 

בשנים שחלפו מאז חוקק החוק גדלו היקפי הפעילות של הרשות עד להיקף של כ- 24 מיליון נוסעים בשנת 2019.  כידוע, בתחילת שנת 2020 פרץ משבר נגיף הקורונה בעולם ובישראל החל ממחצית חודש מארס השנה, חלות הגבלות שונות על הפעילות התעופתית המסחרית, באופן שבו תנועת הנוסעים ירדה בכ- 98% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2019 וכך גם ירדו הכנסות הרשות. נכון להיום עדיין לא ידוע מהו המועד בו יתחדשו הטיסות המסחריות ללא חובת בידוד עם הכניסה לישראל ומתן כניסה לאזרחים זרים לישראל.  לאור זאת וכן לאור התחזיות של הפעילות התעופתית האזרחית בישראל ובעולם בשנים הקרובות, תהייה הרשות מחויבת לפעול באופן יעיל יותר מהבחינה הכלכלית ולהשיא את הכנסותיה, לרבות בדרך של נטילת מילווות שיאפשרו את המשך פעילותה בתקופת המשבר. 

 

 

ב.   

עיקרי החוק המוצע

 

 

עיקר 1

תיקון סעיף 40א(1)

מוצע לקבוע כי החזר הקרן בגין המילוות לפי סעיף 41א ינוכה מהרווח השנתי הנקי של הרשות במסגרת חישוב התמלוגים לממשלה לפי סעיף 40א1(א), כאשר הניכוי הראשון יבוצע לכל המוקדם בגין שנת 2023 ועד לשנה שבה תנועת הנוסעים הבינלאומית בנמל תעופה בן-גוריון תעלה על 24 מיליון נוסעים.

(סעיף 1 לתיקון)

 

עיקר 2

מוצע לתקן את סעיף 41 ולהוסיף את סעיף 41א לחוק העיקרי, באופן שתבוטל, לתקופה זמנית, המגבלה החלה לעניין גיוס משאבים לצורכי פיתוח בלבד, על מנת לאפשר לרשות לגייס משאבים גם לצורך מימון הוצאות שוטפות על רקע הירידה הדרמטית בהכנסות הרשות בשל משבר הקורונה.

(סעיף 2 לתיקון)

 

ג.   

השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

 

יתוקנו סעיפים: 41, 40.  

יוספו סעיפים:  41א

 

ד.   

השפעת החוק המוצע על חוקים קיימים אחרים 

אין

 

ה.  

השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה 

 

הפחתה של 100 מלש"ח בשנה בהכנסות המדינה משנת 2024 ואילך (מועד הניכוי בפועל), עד לשנה שבה תנועת הנוסעים הבינ"ל בנתב"ג תגיע ל-24 מיליון נוסעים

 

ו.  

השפעת החוק המוצע על ההיבט המינהלי של המשרד

 

אין.

 

ז.   

להלן נוסח החוק המוצע:

 

 

חוק רשות שדות התעופה (תיקון מס'), התש"ף  - 2020

 

תיקון סעיף 40א1

1.  

בסעיף 40א1 לחוק העיקרי -

 

 

(1) בסעיף קטן (א), אחרי "מהרווח השנתי הנקי" יבוא "בהפחתת החזר קרן מילוות מותר בניכוי";

 

 

(2) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

 

 

"(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א), עלתה תנועת הנוסעים הבינלאומית בנמל התעופה בן-גוריון, בשנה מסוימת, על  24 מיליון נוסעים, תשלם הרשות למדינה בגין אותה שנה ואילך, בעבור כל שנה, נוסף על התשלום לפי סעיף 40א(ב), תמלוגים בשיעור של 50% מהרווח השנתי הנקי, ובלבד שסכום התמלוגים לא יעלה על סכום ההכנסה החייבת השנתית.";  

 

 

(3) בסעיף קטן (ד), אחרי ההגדרה "ההכנסה החייבת השנתית" יבוא:

 

 

""החזר קרן מילוות מותר בניכוי" – החזר קרן שנתי בגין שנת 2023 ואילך בשל מילוות שנטלה הרשות לפי סעיף 41א, בסכום כולל שלא יעלה על 2.5 מיליארד ש"ח."

הוספת סעיף 41א

2.  

אחרי סעיף 41 לחוק העיקרי יבוא:  

 

 

"מלוות שלא למטרות פיתוח

41א

על אף האמור בסעיף 41, עד ליום א' בתמוז התשפ"ב (30 ביוני 2022) תהא הרשות רשאית לגייס מילוות גם לצורך מימון הפעילות השוטפת של הרשות ולהנפיק למטרה זו איגרות חוב, ובלבד שסך המילוות כאמור לא יעלה על 3.1 מיליארד ש"ח; המילוות ותנאיהם טעונים אישור שרי התחבורה והאוצר; הנפקת איגרות החוב ותנאיהן טעונים אישור הממשלה."

דברי הסבר

 

חוק רשות שדות התעופה, התשל"ז – 1977 (להלן: "החוק") מסדיר את תפקידיה, סמכויותיה וחובותיה של רשות שדות התעופה כתאגיד סטטוטורי שמפעיל את שדות התעופה בישראל.

בשנים שחלפו מאז חוקק החוק גדלו היקפי הפעילות של הרשות עד להיקף של כ- 24 מיליון נוסעים בשנת 2019. עם זאת, החל ממחצית חודש מארס השנה, עקב פריצת משבר נגיף הקורונה בעולם ובישראל אשר בשלו החלו הגבלות שונות על הפעילות התעופתית המסחרית, תנועת הנוסעים ירדה עד לכדי 98% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2019. כתוצאה מההפחתה בהיקף הפעילות כאמור ירדו הכנסות הרשות. נכון להיום עדיין לא ידוע מהו המועד בו יתחדשו הטיסות המסחריות ללא חובת בידוד עם הכניסה לישראל ומתן כניסה לאזרחים זרים לישראל.

לאור זאת וכן לאור התחזיות של הפעילות התעופתית האזרחית בישראל ובעולם בשנים הקרובות, תהייה הרשות מחויבת לפעול באופן יעיל יותר מהבחינה הכלכלית ולהשיא את הכנסותיה, לרבות בדרך של נטילת מילווות שיאפשרו את המשך פעילותה בתקופת המשבר, ולצורך כך קיים צורך לערוך את תיקון החוק המוצע.   

 

תיקון סעיף 40א1

מוצע לקבוע כי החזר הקרן בגין המלוות לפי סעיף 41א ינוכה מהרווח השנתי הנקי, כהגדרתו בסעיף 40א1(ד), במסגרת חישוב התמלוגים לממשלה לפי סעיף 40א1(א), כאשר הניכוי הראשון יבוצע לא מוקדם משנת 2023, לאחר אישור הדו"חות הכספיים לשנה זו, באופן שהניכוי יבוצע בפועל לא מוקדם משנת 2024. זאת, עד לשנה שבה תנועת הנוסעים הבינלאומית בנמל תעופה בן-גוריון תעלה על 24 מיליון נוסעים, כאשר מאותה שנה ואילך לא ינוכה החזר הקרן מהרווח השנתי הנקי.

 

תיקון סעיף 41 והוספת סעיף 41א - מוצע לבטל את המגבלה החלה לעניין גיוס משאבים למטרות פתוח על מנת לאפשר לרשות לגייס חוב חיצוני לצרכיה, לרבות השוטפים, בשים לב למשבר הכלכלי הפוקד את הרשות בימים אלה. היקף החוב הכולל שיגויס לא יעלה על 3.1 מיליארד ש"ח (צפי טווח הגרעון התזרימי המצטבר וההשלמה האקטוארית החזויה לצורך הקמתה של קופה מרכזית לקצבה), הן עבור הוצאותיה השוטפות והן עבור קידום תכנית הפיתוח המאושרת.