תוכן עניינים
תזכיר חוק ייעול האסדרה בניירות ערך (תיקוני חקיקה), התש"ף-2020
1. תיקון חוק השקעות משותפות בנאמנות (תיקון מס' _)
2. תיקון חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (תיקון מס' _)
3. תיקון חוק ניירות ערך (תיקון מס' _)
4. הוראות מעבר
תזכיר חוק ייעול האסדרה בניירות ערך (תיקוני חקיקה), התש"ף-2020
ב. מטרת החוק
המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
תחום ניירות הערך מתאפיין בדינאמיות רבה ובהתפתחויות המתרחשות באופן תדיר בשוק ההון. מכאן הצורך ביכולת להתאים באופן מהיר את הרגולציה החלה בתחום זה על מנת לאפשר פיקוח אפקטיבי, פיתוח שוק, והסרת דרישות עודפות.
בנוסף לכך מתאפיין תחום ניירות הערך בדרישות טכניות-מקצועיות שעניינן לדוגמא סוגי ושיעורי הנכסים שמותר להחזיק בקרן נאמנות, פרטי הדיווח של בעלי רישיון ללקוחותיהם, וכן הלאה. הוראות מקצועיות מסוג זה מצריכות אף הן מטבע הדברים גמישות רבה וקשב להתפתחויות השוק.
בעוד שרובם של דיני ניירות ערך נקבעים בהליכי חקיקה ראשית וחקיקת משנה, מובן כי אין מקום להליכים אלה ביחס לכל הרגולציה בתחום. לא זו בלבד שהליכי חקיקה אינם נחוצים ביחס להוראות מקצועיות-ספציפיות מסועפות, הטעונות שינויים והתאמות רבים במשך הזמן, הניסיון מלמד כי חולף זמן רב בין המועד בו עלה הצורך בעדכון הוראה ועד התקנתה בפועל, לעיתים אף שנים ארוכות. קושי זה קיים בימים כתיקונם ומתעצם בשעת משבר, כפי שהתברר במהלך התפרצות נגיף הקורונה והשלכותיו על שוק ההון. בעת כזו מתגברת החשיבות למתן תגובה מהירה להתרחשויות בשוק אשר הושפע בצורה חריפה מהמשבר. לאור האמור נדרשת רשות ניירות ערך להסמכות המתאימות שיאפשרו לה לקבוע הוראות באופן עצמאי ומהיר יחסית, חלף תיקוני חקיקה.
עניינו של חוק זה בהסמכת רשות ניירות ערך ליתן הוראות במספר נושאים ספציפיים, אשר הרשות מצאה כי בעת הזו נדרשת לגביהם גמישות רבה בעיצוב ההוראות והתאמתן למצב השוק, והם: מגבלות השקעה, פיזור נכסים ושערוך מחירים בקרנות נאמנות; הון עצמי וביטוח של בעלי רשיון ניהול תיקים, ייעוץ השקעות ושיווק השקעות ודיווחיהם; כללי גילוי מיוחדים לתאגידים מדווחים ורמות המינוף בזירות הסוחר לחשבונו העצמי.
ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
לא צפויה השפעה על התקציב ועל התקן המנהלי.
ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:
|
1. |
בחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994[1] (בחוק זה – חוק השקעות משותפות) - |
|||||
|
|
|
|
(1) בסעיף 43(ב) במקום "שר האוצר רשאי לקבוע בתקנות הוראות" יבוא "הרשות רשאית לתת הוראות"; |
|||
|
|
|
|
(2) בסעיף 46 - |
|||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (ד) במקום "שר האוצר רשאי לקבוע בתקנות, דרך כלל או לסוגי קרנות, את היום" יבוא "הרשות רשאית לתת הוראות, דרך כלל או לסוגי קרנות, בדבר היום"; |
||
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ה) במקום "שר האוצר רשאי לקבוע בתקנות, דרך כלל או לסוגי קרנות, את הימים" יבוא "הרשות רשאית לתת הוראות דרך כלל או לסוגי קרנות, בדבר הימים"; |
||
|
|
|
|
(3) בסעיף 50(ב) במקום "שר האוצר רשאי לקבוע בתקנות הוראות" יבוא "הרשות רשאית לתת הוראות"; |
|||
|
|
|
|
(4) בסעיף 56(ב) במקום "שר האוצר רשאי לקבוע בתקנות הוראות" יבוא "הרשות רשאית לתת הוראות"; |
|||
|
|
|
|
(5) בסעיף 57(ב)(3) במקום "שר האוצר רשאי לקבוע הוראות" יבוא "הרשות רשאית לתת הוראות"; |
|||
|
|
|
|
(6) בסעיף 59 במקום "שקבע שר האוצר בתקנות, והכל מהסוגים ובתנאים שקבע" יבוא "שהורתה הרשות, והכל מהסוגים ובתנאים שקבעה בהוראות"; |
|||
|
|
|
|
(7) בסעיף 62(ב) במקום "שר האוצר רשאי לקבוע, דרך כלל או לסוגי קרנות, תנאים לקנייתם" יבוא "הרשות רשאית לתת הוראות, דרך כלל או לסוגי קרנות, בדבר תנאים לקנייתם"; |
|||
|
|
|
|
(8) בסעיף 63 במקום "שר האוצר רשאי לקבוע בתקנות, דרך כלל או לסוגי קרנות, את התנאים" יבוא "הרשות רשאית לתת הוראות דרך כלל או לסוגי קרנות, בדבר התנאים"; |
|||
|
|
|
|
(9) בסעיף 64 - |
|||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א) במקום "שר האוצר רשאי לקבוע בתקנות, דרך כלל או לסוגי קרנות, את התנאים" יבוא "הרשות רשאית לתת הוראות דרך כלל או לסוגי קרנות, בדבר התנאים"; |
||
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ג) במקום "שר האוצר רשאי לקבוע בתקנות את דרך חישוב שווי נכס בסיס" יבוא "הרשות רשאית לתת הוראות בדבר דרך חישוב שווי נכס בסיס". |
||
|
|
|
|
(10) בסעיף 65 - |
|||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א) במקום "ואולם רשאי שר האוצר לקבוע בתקנות, סוגי עסקאות שמנהל קרן רשאי לבצען באשראי, בתנאים שקבע, וכן לקבוע תנאים" יבוא "ואולם הרשות רשאית לתת הוראות בדבר סוגי עסקאות שמנהל קרן רשאי לבצען באשראי והתנאים לכך, וכן תנאים"; |
||
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ב) במקום הרישא עד המילים "לסוגי התחייבויות שונים" יבוא "הרשות רשאית לתת הוראות דרך כלל או לסוגי קרנות, בדבר השיעור המרבי להתחייבויותיה של קרן מתוך שווי נקי של נכסיה, ולקבוע שיעורים שונים לסוגי התחייבויות שונים"; |
||
|
|
|
|
|
(ג) בסעיף קטן (ג) במקום "שקבע שר האוצר" יבוא "שקבעה הרשות בהוראות"; |
||
|
|
|
|
(11) סעיף 65א – בטל; |
|||
|
|
|
|
(12) בסעיף 97(ב1) - |
|||
|
|
|
|
|
(א) בפסקה (1) אחרי "לפי סעיף קטן (ב)" יבוא "וסעיפים 43(ב), 46(ד) ו-(ה), 50(ב), 56(ב), 57(ב)(3), 59, 62, 63, 64(א) ו-65"; |
||
|
|
|
|
|
(ב) בפסקה (2) במקום "הוראות לפי סעיף קטן (ב)" יבוא "הוראות כאמור בסעיף קטן (ב1)(1)"; |
||
|
|
|
|
(13) בתוספת הראשונה - |
|||
|
|
|
|
|
(א) בחלק ב' - |
||
|
|
|
|
|
|
(1) בפרט (14) המילים "או 65א(א)(1)" – יימחקו; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) בפרט (17) במקום "שקבע שר האוצר" יבוא "שהורתה הרשות". |
|
|
|
|
|
|
(ב) בחלק ג', בפרט (21) במקום "שקבע שר האוצר" יבוא "שהורתה הרשות". |
||
|
תיקון חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (תיקון מס' _) |
2. |
בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995[2] (בחוק זה- חוק הייעוץ) - |
||||
|
|
|
|
(1) בסעיף 7 - |
|||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (ב) במקום פסקה (3) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
|
"(3) לשותפות ביטוח או חלופות ביטוח בסכומים, בשיעורים ובתנאים שתקבע הרשות בהוראות;"; |
|
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ב1) - |
||
|
|
|
|
|
|
(1) בפסקה (3) האמור בה יסומן (א) ואחריו יבוא: |
|
|
|
|
|
|
|
|
"(ב) הרשות רשאית להורות על הפחתת הסכום האמור או על הגדלת הסכום האמור, בהתחשב, בין היתר, בסיכונים המאפיינים את פעילותה של האגודה ובלבד שהגדלת הסכום בדרך האמורה יהיה לתקופה קצובה שעליה תורה הרשות;"; |
|
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (4) במקום "ערבות בנקאית, או פקדון או ניירות ערך בסכומים, בשיעורים ובתנאים שייקבעו בתקנות" יבוא "חלופות ביטוח בסכומים, בשיעורים ובתנאים שתקבע הרשות בהוראות."; |
|
|
|
|
|
|
(ג) בסעיף קטן (ג) - |
||
|
|
|
|
|
|
(1) בפסקה (3) האמור בה יסומן (א) ואחריו יבוא: |
|
|
|
|
|
|
|
|
"(ב) הרשות רשאית להורות על הפחתת הסכום האמור או על הגדלת הסכום האמור, בהתחשב, בין היתר, בסיכונים המאפיינים את פעילותה של החברה ובלבד שהגדלת הסכום בדרך האמורה יהיה לתקופה קצובה שעליה תורה הרשות;"; |
|
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (4) במקום "ערבות בנקאית, או פקדון או ניירות ערך בסכומים, בשיעורים ובתנאים שייקבעו בתקנות" יבוא "חלופות ביטוח, בשיעורים ובתנאים שתקבע הרשות בהוראות;"; |
|
|
|
|
|
|
(ד) בסעיף קטן (ה) במקום "א(4) ו-(5), (ב)(3) ו-(ג)(3) ו-(4)" יבוא "א(4) ו-(5), (ב1)(3) ו-(ג)(3)". |
||
|
|
|
|
(2) בסעיף 8 - |
|||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (ב) - |
||
|
|
|
|
|
|
(1) בפסקה (4) האמור בה יסומן (א) ואחריו יבוא: |
|
|
|
|
|
|
|
|
"(ב) הרשות רשאית להורות על הפחתת הסכום האמור או על הגדלת הסכום האמור, בהתחשב, בין היתר, בסיכונים המאפיינים את פעילותה של החברה ובלבד שהגדלת הסכום בדרך האמורה יהיה לתקופה קצובה שעליה תורה הרשות;"; |
|
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (5) במקום "ערבות בנקאית, פקדון או ניירות ערך בסכומים, בשיעורים ובתנאים שנקבעו בתקנות" יבוא "או חלופות ביטוח, בשיעורים ובתנאים שתקבע הרשות בהוראות.". |
|
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ד) במקום "סעיפים קטנים (א)(4) ו-(5) ו-(ב)(4) ו-(5)" יבוא סעיפים קטנים (א)(4) ו-(5) ו-(ב)(4)". |
||
|
|
|
|
(3) בסעיף 20ג(ב) במקום "שיקבע שר האוצר, בהתייעצות עם הרשות ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, לעניין ביטוח" יבוא "שתקבע הרשות בהוראות לעניין ביטוח או חלופות ביטוח"; |
|||
|
|
|
|
(4) בסעיף 26 - |
|||
|
|
|
|
|
(א) במקום סעיף קטן (א) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
|
"(א) בעל רישיון ותאגיד בנקאי ימציא ללקוח דוחות תקופתיים ודוחות נוספים, שבהם ייכללו הפרטים עליהם תורה הרשות בהוראות, באופן, במועדים ולתקופה שתורה."; |
|
|
|
|
|
|
(ב) אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
|
"(א1) יושב ראש הרשות רשאי, מטעמים שיירשמו, לפטור בעל רשיון או תאגיד בנקאי מהגשת דוח לפי סעיף זה או להאריך את המועד להגשתו."; |
|
|
|
|
|
|
(ג) סעיף קטן (ג1) – בטל. |
||
|
|
|
|
(5) בסעיף 27 אחרי סעיף קטן (ז) יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(ח) הרשות תורה על הפרטים שיש לכלול בדיווחים לפי סעיף זה, מועדי עריכתם, הגשתם וצורתם וכן רשאית הרשות להורות על דוחות נוספים שעל בעל רשיון או תאגיד בנקאי להגיש לרשות. כמו כן רשאית הרשות להורות על פרסום של דוחות כאמור לציבור ואת אופן פרסומם. |
||
|
|
|
|
|
(ט) יושב ראש הרשות רשאי, מטעמים שיירשמו, לפטור תאגיד מורשה, מנהל קרן ותאגיד בנקאי או סוגים שלהם מהגשת דוח או הודעה לפי סעיף זה או להאריך את המועד להגשתם."; |
||
|
|
|
|
(6) סעיף 27ג – בטל; |
|||
|
|
|
|
(7) בסעיף 28(ג) - |
|||
|
|
|
|
|
(א) בפסקה (1) אחרי "סעיף קטן (ב)" יבוא "וסעיפים 7(ב)(3), (ב1)(3) ו-(4), (ג)(3)(ב) ו-(4), 8(ב)(4) ו-(5), 26(א) ו-27(ח)"; |
||
|
|
|
|
|
(ב) בפסקה (2), במקום "לפי סעיף קטן (ב)" יבוא "כאמור בפסקת משנה (1)"; |
||
|
|
|
|
(8) בתוספת השנייה- |
|||
|
|
|
|
|
(א) בחלק א', בפרט (25) המילים "בהתאם להוראות לפי סעיף 27ג" - יימחקו; |
||
|
|
|
|
|
(ב) בחלק ב', בפרט (6) - |
||
|
|
|
|
|
|
(1) המילים "27ג" – יימחקו; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) במקום "לפי סעיף 27ג(2)" יבוא "לפי סעיף 27"; |
|
|
|
|
|
(9) בתוספת הרביעית - |
|||
|
|
|
|
|
(א) בפרט (27) המילים "27ג" – יימחקו; |
||
|
|
|
|
|
(ב) בפרט (28) במקום "או סעיף 27ג" יבוא "או סעיף 27(ח)". |
||
|
3. |
בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968[3] (בחוק זה- חוק ניירות ערך) - |
|||||
|
|
|
|
(1) במקום סעיף 15ה יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
" (א) ראתה הרשות כי הדבר דרוש לשם שמירת ענייניו של ציבור המשקיעים בניירות ערך, רשאית היא לקבוע כללים שעניינם פטור מהוראות הנוגעות לפרטים בתשקיף, למבנהו ולצורתו, לפי פרק זה, או גילוי נוסף על האמור בהן, ובלבד שהכללים יהיו לגבי סוגים של הצעות, ניירות ערך או תאגידים, שבשל מאפייניהם נדרש גילוי שונה בעניינם ולא נקבעו בהוראות לפי החוק פרטים הנדרשים במיוחד בעניינם. |
||
|
|
|
|
|
(ב) הרשות תפרסם ברשומות הודעה על קביעת כללים לפי סעיף קטן (א) ועל מועד תחילתם. |
||
|
|
|
|
|
ג) כללים לפי סעיף (א) וכל שינוי בהם, יועמדו לעיון הציבור במשרדי הרשות ויפורסמו באתר האינטרנט של הרשות, ורשאית הרשות להורות בדבר דרכים נוספות לפרסומם.". |
||
|
|
|
|
(2) במקום סעיף 36א יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
" (א) ראתה הרשות כי הדבר דרוש לשם שמירת ענייניו של ציבור המשקיעים בניירות ערך, רשאית היא לקבוע כללים שעניינם פטור מהוראות הנוגעות לפרטים בדוחות לפי פרק זה, או גילוי נוסף על האמור בהן, ובלבד שהכללים יהיו ביחס לסוגים של ניירות ערך או תאגידים, שבשל מאפייניהם נדרש גילוי שונה בעניינם ולא נקבעו בהוראות לפי החוק פרטים הנדרשים במיוחד בעניינם. |
||
|
|
|
|
|
(ב) הרשות תפרסם ברשומות הודעה על קביעת כללים לפי סעיף קטן (א) ועל מועד תחילתם. |
||
|
|
|
|
|
(ג) כללים לפי סעיף קטן (א) וכל שינוי בהם, יועמדו לעיון הציבור במשרדי הרשות ויפורסמו באתר האינטרנט של הרשות, ורשאית הרשות להורות בדבר דרכים נוספות לפרסומם. |
||
|
|
|
|
|
(ד) שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי לקבוע הוראות שבהתקיימן תהיה הרשות רשאית לקבוע כללים לעניין יישום תקן דיווח כספי בין-לאומי כהגדרתו בסעיף 20(ג) בדוחות לפי סעיף זה לפני מועד תחילתו המחייב של התקן; כללים כאמור וכל שינוי בהם יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות, והודעה על פרסומם ומועד תחילתם תפורסם ברשומות. ". |
||
|
|
|
|
(3) בסעיף 44כט, פסקה (1) – תימחק. |
|||
|
|
|
|
(4) אחרי סעיף 44כט יבוא: |
|||
|
|
|
"הוראות בעניין רמות מינוף |
44כט1 |
(א) הרשות תהיה רשאית לקבוע הוראות בעניין רמת המינוף המותרת של המכשירים הפיננסיים הנסחרים בזירה, לרבות רמות מינוף שונות לגבי סוגים שונים של מכשירים פיננסיים. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הוראות כאמור בסעיף קטן (א) וכל שינוי בהן יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות, והודעה על פרסומם ומועד תחילתם תפורסם ברשומות.". |
|
|
|
|
(5) בסעיף 53 - |
|||
|
|
|
|
|
(א) בסעיף קטן (א)(4) אחרי "לא קיים" יבוא "הוראה של הרשות לפי סעיף 15ה,". |
||
|
|
|
|
|
(ב) בסעיף קטן (ב) - |
||
|
|
|
|
|
|
(1) בפסקה (1ב) בסופה יבוא ", או לא קיים הוראה של הרשות לפי סעיף 15ה;"; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) בפסקה (5א) המילים "או הנחיה" – יימחקו. |
|
|
|
|
|
(6) בתוספת החמישית - |
|||
|
|
|
|
|
(א) בפרט (3) אחרי "בניגוד להוראות לפי סעיפים 26(ג), 30, 35יד(ו), 35טו(א), 35כג(ב), 35כד, 35לא(א), 36," יבוא "36א,"; |
||
|
|
|
|
|
(ב) בפרט (6) במקום "בדוח תקופתי או בדוח מיידי בהתאם להוראות הרשות והנחיותיה לפי סעיף 36א" יבוא "בטיוטת תשקיף, בתשקיף, בדוח תקופתי או בדוח מיידי בהתאם להוראות הרשות לפי סעיף 15ה או סעיף 36א". |
||
|
|
|
|
(7) בתוספת השביעית - |
|||
|
|
|
|
|
(א) בחלק ב', בפרט (13) במקום "בניגוד להוראות לפי סעיף 44כט(1)" יבוא "בניגוד להוראות לפי סעיף 44כט1(א)"; |
||
|
|
|
|
|
(ב) בחלק ג', בפרט (2), אחרי "בניגוד להוראות לפי סעיפים 25(ד), 26(ג), 30, 35יד(ו), 35טו(א), 35כג(ב), 35כד, 36," יבוא "36א,". |
||
|
4. |
(א) תקנות שהותקנו בידי שר האוצר לפני כניסתו לתוקף של חוק זה ברשומות, מכוח סמכותו לפי סעיפים 43(ב), 46(ד) ו-(ה), 50(ב), 56(ב), 57(ב)(3), 59, 62(ב), 63, 64, 65(א) - (ג) ו- 131(א) לחוק השקעות משותפות, לפי סעיפים 7(ב)(3), (ב1)(3) ו-(4), (ג)(3), (4) ו-(ה), 8(ב)(4), (5) ו-(ד), 20ג(ב), 27ג ו-42 לחוק הייעוץ ולפי סעיפים 36א(ו), 44כט(1) לחוק ניירות ערך, בעניינים שהסמכות למתן הוראות לגביהם הועברה בחוק זה לרשות ניירות ערך (להלן – הרשות), ושעמדו בתוקפן ערב יום פרסום חוק זה ברשומות, ימשיכו לעמוד בתוקפן כל עוד לא בוטלו או הוחלפו בהוראת הרשות מכוח סמכותה לפי אותם סעיפים, כפי שהועברה לה בחוק זה. |
|||||
|
|
|
(ב) נתנה הרשות הוראות המבטלות או המחליפות תקנות שקבע השר כאמור בסעיף קטן (א), תפרט בהודעה שהיא מפרסמת ברשומות לפי סעיף 97(ב1) לחוק השקעות משותפות, לפי סעיף 28(ג) לחוק הייעוץ או לפי סעיף 44כט1(א) לחוק ניירות ערך לעניין אותן הוראות, את רשימת התקנות המבוטלות או המוחלפות. |
||||
דברי הסבר
תחום ניירות הערך מתאפיין בדינאמיות רבה ובהתפתחויות המתרחשות באופן תדיר בשוק ההון. מכאן הצורך ביכולת להתאים באופן מהיר את הרגולציה החלה בתחום זה על מנת לאפשר פיקוח אפקטיבי, פיתוח שוק, והסרת דרישות עודפות.
בנוסף לכך מתאפיין תחום ניירות הערך בדרישות טכניות-מקצועיות שעניינן לדוגמא סוגי ושיעורי הנכסים שמותר להחזיק בקרן נאמנות, פרטי הדיווח של בעלי רישיון ללקוחותיהם, וכן הלאה. הוראות מקצועיות מסוג זה מצריכות אף הן מטבע הדברים גמישות רבה וקשב להתפתחויות השוק.
בעוד שרובם של דיני ניירות ערך נקבעים בהליכי חקיקה ראשית וחקיקת משנה, מובן כי אין מקום להליכים אלה ביחס לכל הרגולציה בתחום. לא זו בלבד שהליכי חקיקה אינם נחוצים ביחס להוראות מקצועיות-ספציפיות מסועפות, הטעונות שינויים והתאמות רבים במשך הזמן, הניסיון מלמד כי חולף זמן רב בין המועד בו עלה הצורך בעדכון הוראה ועד התקנתה בפועל, לעיתים אף שנים ארוכות. קושי זה קיים בימים כתיקונם ומתעצם בשעת משבר, כפי שהתברר במהלך התפרצות נגיף הקורונה והשלכותיו על שוק ההון. בעת כזו מתגברת החשיבות למתן תגובה מהירה להתרחשויות בשוק אשר הושפע בצורה חריפה מהמשבר.
לאור האמור נדרשת רשות ניירות ערך (להלן – הרשות) להסמכות המתאימות שיאפשרו לה לקבוע הוראות באופן עצמאי ומהיר יחסית, חלף תיקוני חקיקה. הסמכות כאמור קיימות כבר כיום בדין ומוצע להרחיבן. בהקשר זה יצוין, כי סמכות קביעת ההוראות של הרשות מצומצמת משמעותית מסמכויותיהם של הרגולטורים המקבילים לה בשוק ההון (בנק ישראל ורשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון), וכן מסמכויות קביעת ההוראות הקיימות אצל רשויות ניירות ערך אחרות בעולם, ובהן ה- SEC (Securities and Exchange Commission) המפקחת על תחום ניירות הערך בארה"ב וה- FCA (Financial Conduct Authority) המפקחת על תחום ניירות הערך בבריטניה.
השינוי המבוקש אינו יוצר שינוי גורף בדיני ניירות ערך, אלא נועד לטפל במספר נושאים ספציפיים, אשר הרשות מצאה כי בעת הזו נדרשת לגביהם גמישות רבה בעיצוב ההוראות והתאמתן למצב השוק. הוא נוגע להסמכת הרשות ליתן הוראות לגבי מגבלות השקעה, פיזור נכסים ושערוך מחירים בקרנות נאמנות; לקבוע הוראות בנוגע להון עצמי וביטוח של בעלי רשיון ניהול תיקים, ייעוץ השקעות ושיווק השקעות והוראות בנוגע לדיווחיהם; לקבוע כללי גילוי מיוחדים לתאגידים מדווחים; ולשנות את רמות המינוף המותרות בזירות הסוחר לחשבונו העצמי.
סעיף 1
תקנות מכוח חוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994 (להלן – חוק השקעות משותפות) קובעות מסכת מפורטת מאוד של כללי השקעה הנוגעים לקרנות הנאמנות. מוצע להסמיך את הרשות לתת הוראות בנוגע לכללי השקעה, מגבלות פיזור ושערוך. הוראות בנושאים אלה מאופיינות במידה רבה של טכניות וירידה לפרטים אשר נכון יותר שתהיה גמישות בקביעתם והתאמתם באופן מהיר למצב בשוק. כיום מוקנית לשר האוצר סמכות לקבוע הוראות בתקנות בנוגע לעניינים אלה, ולצידה סמכות מוגבלת לרשות לקבוע הוראות זמניות, אך אלה אינן חוסכות את הצורך בהליכי חקיקה מורכבים וממושכים. הצורך בגמישות ביחס לכללי ההשקעה עלה ביתר שאת בתקופה האחרונה, בה נתקלו קרנות הנאמנות בקשיים רבים לעמוד בכללי ההשקעה הרגילים לנוכח התנודתיות הרבה בשווקים. בנוסף לכך קשיחות הכללים מגבילה מאוד את פיתוח שוק קרנות הנאמנות והשקתן של קרנות מסוגים חדשים.
הוראות כאמור יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות והודעה על נתינתן ומועד תחילתן תפורסם ברשומות, בדומה להוראות אחרות המפורסמות בנוגע לניהול קרנות נאמנות מכוח סעיף 97 לחוק השקעות משותפות. מועד תחילתן של הוראות כאמור לא יקדם למועד פרסומן ברשומות.
סעיף 2
חלק מהתנאים לעיסוקו של בעל רישיון על פי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995 (להלן- חוק הייעוץ) הינו עמידה בדרישות ההון העצמי והביטוח לפי תנאים וסכומים קשיחים הקבועים בתקנות הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות (הון עצמי וביטוח), התש"ס-2000.
בשנים האחרונות סגל הרשות נתקל בטענות רבות מצד בעלי הרישיון בנוגע לעלות הגבוהה המושתת על בעלי הרישיון, הנובעת, בין היתר, מכך שמדובר בשוק קטן בעל מאפיינים ייחודיים, אשר רק מעט חברות ביטוח מעוניינות ומסוגלות לפעול בו. לנוכח המשבר בשוק בשל התפרצות הקורונה בעיה זו התעצמה. לפיכך, מוצע להסמיך את הרשות לקבוע בהוראות את סכומי ושיעורי הביטוח וכן לאפשר העמדת תחליפים ראויים. כך למשל ניתן יהיה להפחית את דרישת הביטוח בתנאי הון עצמי מסויים או להמיר הון עצמי או ביטוח בהעמדת חלופת ביטוח.
עוד מוצע להקנות לרשות סמכות לתת הוראות בנוגע לדיווחים שעל בעל רשיון להגיש ללקוחותיו או לרשות. הוראות אלה מאופיינות בפרטים מרובים ומתן סמכות כאמור תעניק גמישות לרשות להתאים את הפרטים בדיווחים באופן מהיר למצב בשוק ולהתפתחויות טכנולוגיות וכן את מועדי הדיווחים.
הוראות כאמור יפורסמו באתר האינטרנט של הרשות והודעה על נתינתן ומועד תחילתן תפורסם ברשומות, בדומה להוראות אחרות המפורסמות בנוגע לניהול קרנות נאמנות מכוח סעיף 28 לחוק הייעוץ. מועד תחילתן של הוראות כאמור לא יקדם למועד פרסומן ברשומות.
סעיף 3, פסקאות (1), (2), (5), (6) ו-(7)(ב)
תקנות מכוח חוק ניירות ערך קובעות דרישות גילוי לגבי תאגידים מדווחים, הן בשלב הנפקת ניירות הערך (גילוי בתשקיף) הן בשלב בו נמצאים ניירות הערך בידי הציבור (גילוי בדוחות עתיים ומיידיים). מוצע להסמיך את הרשות לקבוע כללי גילוי מיוחדים בתשקיף או בדיווח השוטף של תאגידים מדווחים, מקום בו היא סבורה כי נדרש גילוי שונה בעניינם והדבר דרוש לשם שמירת עניניו של ציבור המשקיעים בניירות ערך. סמכות כאמור תאפשר התאמה של הגילוי לסוגים של תאגידים או של ניירות ערך, שדרישות הגילוי הכלליות הקבועות בתקנות אינן מותאמות להם. דרישות הגילוי עצמן מאופיינות בכך שהן מפורטות ומקצועיות מאוד, ועל כן אין אפשרות מעשית לקבוע בתקנות דרישות גילוי ביחס לכל סוגי התאגידים וניירות הערך. הסמכות לקבוע כללי גילוי מיוחדים מתיישבת עם ההוראות והתפישה הקיימות בדין שעניינן מסירת הגילוי הרלבנטי למשקיע הסביר, והיא תסייע בפיתוח השוק וביצירת ודאות משפטית לתאגידים ולמשקיעים כאחד.
עוד מוצע לתקן את התוספת החמישית והתוספת השביעית לחוק ניירות ערך כדי להתאים את רשימת הפרות העיצום הכספי וההפרות המנהליות המנויות בתוספות אלה כך שיכללו גם את הוראות החוק המוצעות.
סעיף 3, פסקאות (3), (4) ו-(7)(א)
סעיף 44כט לחוק ניירות ערך קובע כי שר האוצר, על פי הצעת הרשות או בהתייעצות עמה ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי לקבוע הוראות במספר עניינים הנוגעים לזירת סוחר לחשבונה העצמי, בין היתר, בעניין רמת המינוף המותרת של המכשירים הפיננסיים הנסחרים בזירה, לרבות רמות מינוף שונות לגבי סוגים שונים של מכשירים פיננסיים.
משמעות המינוף המובנה במכשיר פיננסי הנסחר בזירה היא כי לקוח אינו נדרש להפקיד כספים בשווי מלוא ערכן הנקוב של עסקאותיו בזירה, אלא רק בשיעור מסוים מערכן. המינוף מגדיל את הסיכון ללקוח מאחר שככל שהמינוף גבוה יותר, כך נדרשות תנודות קטנות יותר בשער נכס הבסיס, המנוגדות לכיוון הפוזיציה בחשבון הלקוח, כדי להביא את הזירה לסגור באופן יזום את עסקאותיו ואת הלקוח להפסיד את השקעתו בעקבות זאת.
מוצע להסמיך את הרשות לקבוע הוראות בעניין רמות המינוף, חלף קביעה כאמור בתקנות. קביעת רמות המינוף בהוראות בהליך מהיר על ידי הרשות תאפשר גמישות ותגובה מהירה לשינויים בשוק המצדיקים שינוי ברמות המינוף לטובת הגנה על המשקיעים בזירות. הצורך במתן סמכות כאמור לרשות התגלה ביתר שאת במשבר שפקד את השווקים בשל נגיף הקורונה, אשר הביא לתנודתיות גבוהה, שהשפיעה על הסיכון שלקוח המשקיע בזירה יפסיד את כל כספו במהירות.
כתיקון משלים מוצע לתקן את התוספת השביעית לחוק ניירות ערך, המונה את ההפרות המנהליות, כך שתכלול הפרה של הוראות הרשות.