תזכיר חוק

 

א.  שם החוק המוצע

חוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדשאכיפה( (תיקון מס' 1), התש"ף- 2020.

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

 

מטרתו של חוק זה, לתקן את חוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדשאכיפה(, התש"ף- 2020 (להלן – "החוק" או "חוק האכיפה") על מנת לייעל את האכיפה הנדרשת לצורך מניעת התפשטות נגיף הקורונה.

 

 

ג.  עיקרי החוק המוצע

 

רקע כללי

 

העולם, וישראל כחלק ממנו, נמצא כעת בעיצומה של פנדמיה כתוצאה מהתפרצות והתפשטות הנגיף SARS-CoV-2 הגורם למחלה COVID-19 (להלן: "המחלה" או "הנגיף"). נכון להיום, אין באוכלוסיית ישראל חסינות נגד המחלה, אין חיסון שבאמצעותו ניתן לצמצם את התפשטותה ואין טיפול יעיל למחלה. יצוין כי קיימת אפשרות של העברת הנגיף מאדם עם תסמינים מזעריים או ללא תסמינים כלשהם לאנשים רבים, בלי ידיעתו. בישראל נדבקו עשרות אלפי חולים ונפטרו יותר מ-300 אנשים.

לצורך התמודדות עם המגיפה נקבעו הסדרים שונים באמצעות צווים שהותקנו מכוח סמכותו של המנהל הכללי של משרד הבריאות לפי פקודת בריאות העם, ובעיקר צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות), התש"ף-2020 (להלן - צו בידוד בית), ובאמצעות תקנות שעת חירום שונות ובהן: תקנות שעת חירום )נגיף הקורונה החדש - הגבלת פעילות), התש"ף-2020, (להלן – תקנות הגבלת פעילות) תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (אזור מוגבל( התש"ף-2020, ותקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (בידוד במקום לבידוד מטעם המדינה), התש"ף-2020. מטרות הסדרים אלה הן, בין השאר, בידוד נשאים פוטנציאליים של הנגיף (חוזרים מחוץ לארץ או מי שהיו במגע עם חולים), בידוד חולים, מגבלות על התקהלות, חובת עטיית מסכה, הגבלות על פעילות המסחר, הבילוי והפנאי, איסור שהייה במקומות ציבוריים מסוימים, סמכות להכריז על אזורים שבהם קיים צבר תחלואה כאזורים מוגבלים, להורות על בידוד במקום לבידוד מטעם המדינה לגבי חלק מהמבודדים, ועוד.

ביום 17.6.2020 פורסם ברשומות חוק האכיפה שמטרתו להאריך את תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – אכיפה), התש"ף-2020 (להלן - תקנות האכיפה) שהותקנו בידי הממשלה ביום י"ט באדר התש"ף (15 במרס 2020). תקנות האכיפה מסדירות את התשתית הנדרשת לצורך אכיפת הוראות ההסדרים כאמור. תקנות האכיפה קובעות את סעיפי העונשין בנוגע להפרה של חובות מסוימות הקבועות בצו בידוד בית, כגון חובת בידוד בית וחובת עטיית מסכה. נוסף על כך, תקנות האכיפה קובעות כי עבירות אלה, וכן העבירות הקבועות בתקנות שעת חירום האמורות, הן עבירות מינהליות, ואת הקנס המינהלי הקצוב שניתן להטיל בשל עבירות אלה. החוק האריך את תוקפן של תקנות האכיפה עד ליום ט' באב התש"ף (30 ביולי 2020) בנוסח המפורט בתוספת לחוק.

 

 

ד. סעיפי החוק המוצע

 

סעיף 1          בשל העלייה ברמת התחלואה בתקופה האחרונה ואי ציות להוראות שמטרתן מניעת הדבקה בנגיף ובין היתר החובה לעטות מסיכה, מוצע לתקן את החוק ולקבוע הוראות שמטרתן ייעול והגברת האכיפה.

 

פיסקה (1) מוצע לקבוע כי המצאה של הודעה על הטלת קנס מינהלי בשל עבירה לפי פרט (8א) עד 8(יב) יכול שתהיה גם בדרך של מסירה לאחראי על המקום או העסק באותה עת כדי שימסור אותה למפעיל כהגדרתו בתקנה 6 לתקנות הגבלת פעילות, ובלבד שתשלח למפעיל גם הודעה כאמור בדואר רשום; נמסרה הודעה לאחראי על המקום או העסק באותה העת לפי תקנה זו, יראו את התאריך המצוין באישור מסירת הדואר הרשום כתאריך ההמצאה, זאת בדומה להסדר שחל על פרט (4). בדומה לפרט (4), גם העבירות שבפרטים (8א) עד (8יב) נוגעות לעמידה בהוראות הקשורות לפתיחת סוגי עסקים ועל כן מוצע לעדכן את תקנה 10 כך שתחול על כלל העבירות הרלבנטיות לבעלי עסקים.

 

פיסקה (2) עוד מוצע לקבוע כי על אף האמור בסעיף 16 לחוק העבירות המנהליות, לפיו קנס מינהלי ישולם תוך שישים ימים לאחר המצאת ההודעה על הטלתו, קנס מינהלי בשל עבירה לפי פריטים (3) ו-8(א) עד (8יב) לתוספת ישולם תוך ארבעים וחמישה ימים לאחר המצאת ההודעה על הטלתו לפי סעיף 8(א) לחוק העבירות המינהליות, זולת אם הנקנס הודיע, בתקופה הקבועה לכך, כי ברצונו להישפט על העבירה. קיצור המועד לתשלום הקנס יכול שיגרום לציבור להקפיד הקפדה יתרה על קיום ההסדרים השונים כמפורט, בשל החשש מהליך אכיפה מהיר יותר.

 

פיסקה (3) כמו כן, בשל ריבוי המקרים בהם נמצא כי הציבור אינו מקפיד על עטיית מסיכה מוצע להגדיל את הקנס על אי עטיית מסיכה מ-200 שקלים חדשים ל-500 שקלים חדשים.

 

ה.  השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

החוק המוצע מתקן את חוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדשאכיפה(, התש"ף- 2020.

 

ו.  השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

 אין השפעה ישירה.

ז.  השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

לא ידועה השפעה ישירה.

 

 

ח.  להלן נוסח תזכיר החוק המוצע

 

 

תזכיר חוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדשאכיפה(, התש"ף- 2020 (תיקון מס' 1)

 

 

1.   

בחוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש אכיפה(, התש"ף- 2020,[1] בתקנות שעת חירום המובאות בתוספת -

 

 

(1)  

בתקנה 10, אחרי המילים "פרט (4)" יבוא "ופרטים (8א) עד (8יב)"

 

 

(2)  

אחרי תקנה 10 יבוא:

 

 

"מועד לתשלום הקנס

11.

על אף האמור בסעיף 16 לחוק העבירות המנהליות, קנס מינהלי בשל עבירה לפי פרטים (3) ו-(8א) עד (8יב)  לתוספת ישולם תוך ארבעים וחמישה ימים לאחר המצאת ההודעה על הטלתו לפי סעיף 8(א) לחוק העבירות המינהליות, זולת אם הנקנס הודיע, בתקופה הקבועה לכך, כי ברצונו להישפט על העבירה."

 

 

(3)  

בפרט (3א) לתוספת, במקום "200" יבוא "500".

 

 



[1] ס"ח התש"ף, עמ' 94.