תזכיר תקנות הנוטריונים (אישור נוטריוני אלקטרוני ותיקונים נוספים), התש"ף- 2020

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הנוטריונים (אישור נוטריוני אלקטרוני ותיקונים נוספים), התש"ף- 2020

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מטרת תיקון זה היא להתאים את השירות הנוטריוני לעידן הדיגיטלי, באופן שיאפשר לנוטריון לערוך אישור נוטריוניים דיגיטליים, שהשימוש בהם הולך וגובר ונעשה שכיח ביותר. מובן, כי כל החובות המהותיות המוטלות על הנוטריון בעת עריכת האישור הנוטריוני, ובכלל זאת זיהוי החותם, בירור כשרותו המשפטית וכיו"ב, חלות גם בעריכת אישור האלקטרוני.

המתווה המוצע גובש בהתאם לאפשרויות הקיימות בחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א – 2001 ותוך כדי כך שימור ייחודו של האישור הנוטריוני.

מטרה נוספת של התיקון היא להרחיב את השימוש בטכנולוגיות במסגרת הקשר עם הציבור ולהפוך את השירותים הניתנים לציבור לשירותים לדיגיטליים. זאת, כדי לשפר את השירות הניתן לציבור ולייעל אותו. מטרות אלה עולות בקנה אחד עם מדיניות הממשלה בנושא (למשל, החלטה מס' 1046 מיום 15.12.2013).

 

נוסף על האמור, הנוסח המוצע כולל מספר תיקונים בקשר לעבודת הנוטריון.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

טיוטת תקנות הנוטריונים (אישור נוטריוני אלקטרוני ותיקונים נוספים), התש"ף- 2020

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 18, 31 ו- 55 לחוק הנוטריונים, התשל"ו-1976[1], אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנה 1 לתקנות הנוטריונים, התשל"ז-1977[2] (להלן – התקנות העיקריות), אחרי הגדרת "אישור נוטריוני", יבוא:

 

 

""אישור נוטריוני אלקטרוני"- אישור נוטריוני באמצעים אלקטרוניים לפי תקנה 19א;

 

 

"חוק הירושה"- חוק הירושה, התשכ"ה – 1965[3];

 

 

"חוק חתימה אלקטרונית" – חוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001[4];

 

 

"חוק לשכת עורכי הדין" – חוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961[5];

 

 

"חתימה אלקטרונית מאושרת" – כהגדרתה בחוק חתימה אלקטרונית;"

תיקון תקנה 4

2.  

בתקנה 4 לתקנות העיקריות, במקום האמור בתקנת משנה (ה) יבוא:

 

 

"(ה) התעורר ספק אצל הנוטריון בדבר כושרו של אדם להבין את המסמך או הפעולה הטעונה אישור בפניו, משמעותם, מטרותיהם או תוצאותיהם, לא ייתן אישורו למסמך או לפעולה אלא לאחר קבלת אישור רפואי המעיד על היות אותו אדם אחראי על מעשיו וכשיר לעשיית הפעולה בפני הנוטריון, לפי הטופס שבתוספת הראשונה."

תיקון תקנה 9

3.  

בתקנה 9 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (ב), בסופה יבוא:

 

 

"על אף האמור, במקרה שהאישור הנוטריוני הוא אלקטרוני כמפורט בתקנה 19א, בכל מקום בטפסים בתוספת השנייה, במקום "בחתימת ידי ובחותמי" ייקראו כאילו נאמר "בחתימה אלקטרונית מאושרת ובחותם נוטריוני אלקטרוני", ובמקרה שבו האישור הנוטריוני האלקטרוני יאגד אישור אלקטרוני אחר החתום בחתימה אלקטרונית מאושרת, במקום "באות/מספר..." יבוא "באות/מספר/שם קובץ/תיאור מילולי של המסמך או הנספח".

הוספת תקנה 19א

4.  

אחרי תקנה 19 לתקנות העיקריות, יבוא:

 

 

"אישור נוטריוני אלקטרוני

19א.

נוטריון רשאי לערוך אישור נוטריוני אלקטרוני ויחולו ההוראות הבאות:

 

 

 

 

 

 

 

(1) על אף האמור בתקנה 18, המסמך יהיה חתום בחתימה אלקטרונית מאושרת של הנוטריון, ויוטבע עליו בצדו השמאלי התחתון חותם אלקטרוני של הנוטריון בשחור על רקע תו אדום; לעניין פסקה זו "חותם אלקטרוני" - מסר אלקטרוני בצורה הגרפית המוצגת בתוספת השלישית; על מסמך כאמור לא יחולו תקנות 12 ו- 13;

 

 

 

 

 

 

 

(2) על אף האמור בתקנות 11 ו- 19, צורף מסמך או נספח לאישור הנוטריוני האלקטרוני, יסמן אותו הנוטריון באישור הנוטריוני האלקטרוני באמצעות ציון שם קובץ המסמך או הנספח שיזהה אותו באופן חד ערכי;

 

 

 

 

 

 

 

(3) על אף האמור בתקנה 26, נוטריון ישמור אישורים נוטריונים אלקטרוניים וכן מסמכים שעליו לצרף לאישור הנוטריוני האלקטרוני לפי תקנות אלה במערכת ארכיב אלקטרוני שהכניסה אליה טעונה הזדהות הנוטריון, ושתהיה מאובטחת ומגובה; הוצא אישור נוטריוני ונשמר בארכיב כאמור, לא יערוך הנוטריון כל שינוי במסמך, ולא ירשה לאחר לעשות כן;

 

 

 

 

 

 

 

(4) פלט נייר של אישור נוטריוני אלקטרוני ייחשב כהעתק בלבד."

תיקון תקנה 23

5.  

בתקנה 23 לתקנות העיקריות:

 

 

 

(1) במקום תקנת משנה (א) יבוא:

 

 

 

"(א) נעשתה צוואה בפני נוטריון לפי סעיף 22 לחוק הירושה, ימסור הנוטריון את הצוואה למצווה."

 

 

 

(2) אחרי תקנת משנה (א) יבוא:

 

 

 

"(א1) ביקש המצווה מנוטריון להפקיד צוואה שנעשתה בפניו כאמור בתקנת משנה (א) אצל הרשם לענייני ירושה, יפקיד הנוטריון את הצוואה בתוך שלושים ימים מיום עשייתה; ההפקדה תהיה בדרך של מסירת הצוואה המקורית לרשם לענייני ירושה בדרך של התייצבות הנוטריון או מיופה כוחו אצל הרשם לענייני ירושה שבאזור פעולתו נעשתה הצוואה או באופן מקוון באמצעות אתר האינטרנט של האפוטרופוס הכללי, לפי העניין, על חשבון המצווה."

 

 

 

(3) אחרי תקנת משנה (ג) יבוא :

 

 

 

"(ד) על אף האמור בתקנה 22, נודע לנוטריון על מות המצווה, ימסור הנוטריון את הצוואה המקורית לרשם לענייני ירושה באופן מידי כאמור בסעיף 75 לחוק הירושה; הנוטריון ישמור בידיו העתק צילומי של הצוואה, ויצרף אליו את אישור הרשם לענייני ירושה בדבר הפקדת הצוואה, וירשום את דבר הוצאת הצוואה בפנקס המנוהל לפי תקנה 26(ג)."

תיקון תקנה 24

6.  

בתקנה 24(ב) לתקנות העיקריות, בסופה יבוא:

 

 

"היה האישור הנוטריוני אלקטרוני כהגדרתו בתקנה 19א, יציין זאת הנוטריון."

תיקון תקנה 26

7.  

בתקנה 26(ד) לתקנות העיקריות, במקום "בארון או בארונות מתכת שיהיו נעולים זולת אם הוא או עובד מעובדיו שהורשה לכך יהיו נוכחים", יבוא: 

 

 

"בנפרד ממסמכים אחרים המצויים במשרדו ובאופן אשר יגן עליהם מפני נזק, שינוי או שימוש בלתי מורשה ואשר יבטיח את סודיות המסמכים."

הוספת תקנה 26א

8.  

אחרי תקנה 26 לתקנות העיקריות, יבוא:

 

 

"מערכת תיעוד אלקטרונית

26א.

(א)  מבלי לגרוע מתקנות אלה, נוטריון רשאי לנהל את הפנקסים והכרטסות שעליו לנהל לפי תקנות 23, 24 ו-26 במערכת תיעוד אלקטרונית, שהכניסה אליה טעונה הזדהות הנוטריון, ושתהיה מאובטחת ומגובה; הוצא אישור נוטריוני ותועד במערכת כאמור, לא יערוך הנוטריון כל שינוי בתיעוד, ולא ירשה לאחר לעשות כן.

 

 

 

 

 

 

(ב) נוטריון שהחל לנהל את הפנקסים והכרטסות כאמור בתקנות 23, 24 ו-26 בעותקים קשיחים, רשאי להמשיך את ניהול הפנקסים והכרטסות כאמור באמצעים אלקטרוניים כאמור בתקנת משנה (א), ונוטריון שהחל לנהל את הפנקסים והכרטסות באמצעים אלקטרוניים רשאי להמשיך את ניהול הפנקסים והכרטסות בעותקים קשיחים, ובלבד שהתיעוד באופן החדש ימשיך את רצף המספור הסידורי של האישורים הנוטריונים."

תיקון תקנה 30

9.  

בתקנה 30(א) לתקנות העיקריות –

 

 

(1)  

פסקה (1) – בטלה;

 

 

(2)  

במקום פסקה (2) יבוא:

 

 

 

"(2) אישור לשכת עורכי הדין ובו המידע הבא:

 

 

 

 

(א)  פירוט בדבר משך התקופה שבה היה המבקש חבר הלשכה וחברותו לא הופסקה לפי סעיף 52א לחוק לשכת עורכי הדין, ולא הוגבלה לפי סעיף 52ב לאותו החוק;

 

 

 

 

(ב) פירוט בדבר עונשים של הוצאה או השעיה מלשכת עורכי הדין שהוטלו על המבקש;

 

 

 

 

(ג)  פירוט בדבר העונשים המשמעתיים שהוטלו על המבקש לפי חוק לשכת עורכי הדין, שאינם העונשים המוזכרים בפסקת משנה (ב) לעיל, ושהוטלו בעשר השנים שקדמו להגשת הבקשה, או בדבר היעדרם;

 

 

 

 

(ד) פירוט בדבר תלונות נגד המבקש שהבירור לגביהן לא הושלם במועד הבקשה;"

 

 

(3)  

בפסקה (3), ברישא יבוא "העתק";

 

 

(4)  

במקום פסקה (5) יבוא :

 

 

 

"(5) אם טען המבקש לכשירות לפי סעיף 2(א)(2)(ג) לחוק, כל אלה:

 

 

 

 

(א)  העתק תעודה ציבורית שיש בה ראיה למועד עלייתו;

 

 

 

 

(ב) אם המבקש שימש שופט או נוטריון בחוץ לארץ – העתק תעודה ציבורית המעידה על כך;

 

 

 

 

(ג)  אם המבקש עסק בעריכת דין בחוץ לארץ – העתק רישיון לעריכת דין מהארץ שבה עסק בעריכת דין כאמור ;";

 

 

 

(5) במקום פסקה (6) יבוא:

 

 

 

 

"(6) הסכמת המבקש למסירת מידע מהמרשם הפלילי ומידע על תיקים תלויים ועומדים לפי סעיף 6 לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א-1981[6];"

 

 

 

(6) במקום פסקה (7) יבוא:

 

 

 

 

"(7) הורשע המבקש בהליכים פליליים, או בהליכים משמעתיים בחוץ לארץ כעורך דין, כנוטריון, כשופט או כעובד ציבור, יצרף את פרטי ההרשעה לרבות העתק של פסק דין וגזר דין;";

 

 

 

(7) פסקאות (8) ו- (9) –יימחקו;

 

 

 

(8) אחרי פסקה (9) יבוא:

 

 

 

 

"(10) פירוט המבקש בדבר תקופת עיסוקו בעריכת דין וכן כהונה בתפקיד שופט או נוטריון, ועיסוקים נוספים אם היו, בין אם בארץ ובין אם בחוץ לארץ, תוך תיאור מפורט של העיסוקים ובציון מען משרדו בכל אחת מתקופות עיסוקו;

 

 

 

 

(11) הורשע המבקש בהליך פלילי או משמעתי בארץ, יצרף את כתב האישום או הקובלנה, לפי העניין, וכן העתק של פסק הדין וגזר הדין;"

החלפת תקנה 31

10.  

במקום תקנה 31 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"פרסום הבקשה

31.

מצאה ועדת הרישיונות שנתמלאו במבקש רישיון לכהונה בתפקיד נוטריון לכאורה תנאי הכשירות המפורטים בסעיף 2(א) לחוק או החליטה שיש מקום להשתמש בסמכותה לפי סעיף 2(ב) לחוק, תפרסם לא יאוחר מ- 30 ימים מיום קבלת החלטתה הודעה באתר האינטרנט של משרד המשפטים, כי בכוונתה להעניק למבקש רישיון נוטריון ואת המועד והדרכים להגשת ההתנגדות כאמור בתקנה 32."

תיקון תקנה 32

11.  

בתקנה 32 לתקנות העיקריות-

 

 

 

(1) במקום תקנת משנה (א) יבוא:

 

 

 

"(א) כל אדם רשאי, תוך 15 ימים מיום הפרסום של ההודעה לפי תקנה 31, להגיש לוועדת הרישיונות התנגדות מנומקת בכתב לקבלת הבקשה";

 

 

 

(2)  בתקנת משנה (ב) – המילים "בדואר רשום עם קבלה חוזרת" –ימחקו.

תיקון התוספת הראשונה

12.  

במקום הטופס שבתוספת הראשונה לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"תקנות הנוטריונים, התשל"ז-1977

 

 

תוספת ראשונה

 

 

(תקנה 4(ה))

 

 

אישור רפואי

 

 

 

 

 

שם הרופא ................

 

 

מקום עבודתו ................

 

 

מספר רשיונו................

 

 

 

 

 

אני הח"מ ד"ר.................. מעיד/ה ומאשר/ת בזה שבתאריך  ..................... בדקתי את  מר/גב' ................. בעל/ת תעודת זהות מספר .........................

אני מצהיר/ה כי מר/גב' ........................ בהכרה מלאה ובדעה צלולה, אחראי/ת על מעשיו/ה וכשיר/ה לעשיית פעולה בפני הנוטריון.

 

 

 

תאריך .................                                          

 

 

                                                                                 חתום/מה:

 

 

ד"ר  ..............."

תחולה

13.  

תקנה 9 לתקנות העיקריות כתיקונה בתקנה 3 לתקנות אלה, תקנה 19א לתקנות העיקריות כתיקונה בתקנה 4 לתקנות אלה, תקנה 23(א) ו- (א1) לתקנות העיקריות כתיקונה בתקנה 5(1) ו- (2) לתקנות אלה, תקנה 24 לתקנות העיקריות כתיקונה בתקנה 6 לתקנות אלה ותקנה 26א לתקנות העיקריות כתיקונה בתקנה 8 לתקנות אלה, יחולו על מסמכים נוטריוניים שנערכו ביום תחילתן או לאחריו.

 

 

 

 

 

___________ התש"ף

(__________ 2020)

 (חמ 1413-3)

 

__________________

אבי ניסנקורן

שר המשפטים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

מטרת תיקון זה היא להתאים את השירות הנוטריוני לעידן הדיגיטלי, באופן שיאפשר לנוטריון לערוך אישור נוטריוניים דיגיטליים, שהשימוש בהם הולך וגובר ונעשה שכיח ביותר. מובן, כי כל החובות המהותיות המוטלות על הנוטריון בעת עריכת האישור הנוטריוני, ובכלל זאת זיהוי החותם, בירור כשרותו המשפטית וכיו"ב, חלות גם בעריכת אישור האלקטרוני.

המתווה המוצע גובש בהתאם לאפשרויות הקיימות בחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א – 2001 ותוך כדי כך שימור ייחודו של האישור הנוטריוני.

מטרה נוספת של התיקון היא להרחיב את השימוש בטכנולוגיות במסגרת הקשר עם הציבור ולהפוך את השירותים הניתנים לציבור לשירותים לדיגיטליים. זאת, כדי לשפר את השירות הניתן לציבור ולייעל אותו. מטרות אלה עולות בקנה אחד עם מדיניות הממשלה בנושא (למשל, החלטה מס' 1046 מיום 15.12.2013[7]).

נוסף על האמור, הנוסח המוצע כולל מספר תיקונים בקשר לעבודת הנוטריון.

 

הרקע לתיקון הוא הליך טיוב הרגולציה בנושא רישוי נוטריונים, שנערך בשנים 2017 - 2018 וכלל שיח עם בעלי עניין (גורמים להם יש ממשק עם העיסוק הנוטריוני, לרבות פרסום קול קורא וקיום שולחן עגול). מסקנות ההליך הוצגו בדו"ח שהוגש בחודש מרץ 2018. טיוטת התקנות נוסחה בהמשך לדו"ח האמור ובתיאום עם הגורמים המקצועיים הרלבנטיים ובמסגרת זו עם היחידה לרישוי נוטריונים, ועדת הרישיונות הפועלת מכוח החוק ועוד.

 

להלן עיקרי התיקונים המוצעים:

הסדרת עריכת אישורים נוטריוניים באופן דיגיטלי (תיקון תקנה 9, הוספת תקנה 19א, תיקון תקנה 24) –

הוספת תקנה 19א – התקנה נועדה להסדיר עריכת אישורים נוטריוניים באופן דיגיטלי. הסדר זה יחול במקביל להסדר הקיים, כך שהאמצעים הפיזיים לעריכת מסמך נוטריוני יוחלפו באמצעים דיגיטליים, אשר יספקו מענה שלם לייחודו של האישור הנוטריוני בעולם הדיגיטלי. יודגש, ההסדר הפיזי הקיים ימשיך לעמוד בתוקפו, והחובות המהותיות המוטלות על הנוטריון ביחס לעריכת המסמך הנוטריוני (כגון בירור הכשרות המשפטית וחופשיות הרצון) יחולו גם ביחס למסמך שנערך באופן אלקטרוני. ניתן יהיה לבחור בין עריכת מסמך נוטריוני באופן פיזי או באופן דיגיטלי, וביחס לכל אחד מהם יחול הסדר עצמאי שלם.

כלומר, תהליך הכנת אישור מסמך נוטריוני יכלול את הכנת המסמך (לדוגמא, אישור תרגום) כקובץ דיגיטלי, והחתימה עליו תיעשה באמצעות חתימה אלקטרונית במקום חתימה פיזית. במקרה של מסמך נוטריוני הכרוך בחתימתו של לקוח, הלקוח יוכל לחתום בחתימה פיזית על גבי נייר, כך שהנייר עליו חתם הלקוח ייסרק, והקובץ של המסמך הסרוק יצורף לאישור הנוטריוני ולנספחים וכל המסמכים יחד ייחתמו בחתימה נוטריונית אלקטרונית כקובץ אחד. באופן דומה, במקרה בו נדרש אישור נוטריוני של קובץ שנחתם דיגיטלית (בין אם מדובר בקובץ שנערך במקור באופן דיגיטלי ובין אם מדובר במסמך שנחתם אלקטרונית על ידי הלקוח, בפני הנוטריון), אותו הקובץ יצורף לאישור הנוטריוני והם ייחתמו יחד ע"י חתימת הנוטריון האלקטרונית.

 יובהר, כי אין בהסדר כדי לפטור את הנוטריון מחובת המפגש הפרונטלי עם חותם המסמך.

אישור נוטריוני בא להבטיח את מהימנותו של מסמך, כך שבקרב הציבור תהא ודאות כי המסמך נערך במועד מסוים, וכי לא נערך בו כל שינוי לאחר מועד עריכתו. מכאן גם מעמדו של האישור הנוטריוני כתעודה ציבורית (סעיף 29 לפקודת הראיות) וכראיה מספקת בהליך משפטי (סעיף 19 לחוק הנוטריונים).

הכלים הפיזיים המגשימים תכלית זו הם דרישות צורניות שונות: מידות המסמך, מספור הנספחים לו וראשי תיבות עליהם, חתימת הנוטריון, קשירת האישור הנוטריוני בסרט ובתו אדום וחותם. הכלים הדיגיטליים המוצעים לצורך הגשמת התכלית האמורה הם, בראש ובראשונה, חתימה אלקטרונית מאושרת, אשר מבטיחה את היותו של המסר אותנטי, שלם וכזה שלא ניתן לערוך בו שינוי לאחר מועד עריכתו. בנוסף, מוצע לקבוע מידות ודרישות צורניות שונות וכן הסדר בדבר "נראות" המסמך שנועד להחליף את חותם הנוטריון ואת התו האדום: חותם אלקטרוני של הנוטריון בשחור על רקע תו אדום ובצורה גרפית המפורטת בתוספת השלישית. שילוב החתימה האלקטרונית המאושרת עם המאפיינים הצורניים שנקבעו בהסדר הדיגיטלי המוצע יקלו על הציבור לזהות את המסמך כמסמך נוטריוני.

הטבלה הבאה מדגימה את ההקבלות בין ההסדר הפיזי הקיים לזה האלקטרוני המוצע:

הסדר פיזי

הסדר דיגיטלי

תקנה 11 נספחים – ראשי תיבות על כל עמוד ואות / מספר על כל נספח

תקנה 19א(ב) - סימון המקשר כל חלק באישור הנוטריוני לנספח המוזכר בו באופן חד ערכי. במקרה זה ציון ראשי תיבות – לא נדרש.

תקנות 12 ו-13 – שינויים ומחיקות באישור הנוטריוני, במסמכים ובנספחים

תקנה 19א(א) סיפא - תקנות 12 ו-13 שעניינן דרישות מהנוטריון במצב של ביטול מחיקות ושינויים אינן רלבנטיות לגבי אישור נוטריוני דיגיטלי, שכן לאחר שניתן אישור נוטריוני דיגיטלי ממילא אין אפשרות לערוך בו כל שינוי. שינוי מצריך אישור נוטריוני דיגיטלי מחודש. משכך, כל עוד האישור הוא פיזי, התקנות יחולו אך במעבר לאישור דיגיטלי, מתייתר הצורך לפעול ע"פ ההוראות הכלולות בהן.

חתימת הנוטריון באישור הנוטריוני - תקנה 18

ההסדר החלופי הוא חתימה אלקטרונית מאושרת כהגדרתה בחוק חתימה אלקטרונית, תשס"א-2001.

חותם וקשירה בסרט ותו אדום כמשמען בתקנות 18 ו-19 

הטבעת חותם אלקטרוני של הנוטריון בזהב על רקע אדום, בצדו השמאלי התחתון. חותם אלקטרוני בתקנת משנה זו – מסר אלקטרוני בצורה הגרפית המוצגת בתוספת השלישית; הוראות תקנות 18 ו-19 לא יחולו;

הוראה חדשה זו נועדה להבטיח את התכלית של אמון הציבור בהסדר, כך שיהא בעל נראות אחידה.

תקנה 22 שמירת העתקים + עיון

תקנה 19א(ג) - יש להתאים את הוראות התקנה לעולם הדיגיטלי כך שנוטריון ישמור אצלו באופן אלקטרוני כל אישור נוטריוני אלקטרוני שהוא מוציא תחת ידיו, ובכלל זאת מסמכים נוספים המצורפים לעתים לאישור בהתאם להוראות תקנות אלה (כגון: תרגום, תעודה רפואית, ראיות בדבר זכות חתימה בשם אחר, תצהיר מתורגמן). כל זאת, במערכת שתחייב הזדהות אישית של הנוטריון ותהיה מאובטחת ומגובה.

באשר למתן זכות עיון באישורים נוטריוניים אלקטרוניים – בהקשר זה לא נדרשת יצירת הסדר מקביל, שכן מימוש הזכות יכול להיעשות באמצעות שליחת המקור במדיה דיגיטלית או באמצעות יצירת פלט פיזי של האישור, בהתאם לצרכי הלקוח.

 

תקנת משנה 19א(ד) –לאור מעמדו המשפטי המיוחד של האישור הנוטריוני ולאור החשיבות הטמונה בשמירה על שלמות האישור הנוטריוני – בין זה פיזי ובין זה האלקטרוני – מוצע לקבוע במפורש כי פלט של אישור נוטריוני דיגיטלי אינו מהווה מקור, שכן הוא פוגם בשלמות האישור. בהתאם, מוצע לקבוע כי תקנות אלו ייכנסו לתוקפן עם ביטולו של סעיף 6 האמור.

תיקון תקנה 9 – תקנה 9 קובעת כי נוסח אישור נוטריוני יהיה על פי נוסח הטפסים הקבועים בתוספת השנייה. מוצע להתאים את הטפסים שבתוספת לתקנות לאפשרות לעריכת מסמך נוטריוני אלקטרוני. כך, בכל מקום שבו נדרשת חתימת יד וחותם, ייכתב במפורש בטופס כי מדובר בחתימה אלקטרונית מאושרת ובחותם אלקטרוני. בנוסף, התיקון נותן מענה לצורך לסמן מסמכים או נספחים אלקטרוניים שלא ניתן לסמנם באות או במספר, כך שבאישור הנוטריוני האלקטרוני הנוטריון יתאר את המסמך או הנספח באופן מילולי.

תיקון תקנה 24 – כיום, קובעת התקנה כי על הנוטריון לנהל כרטסת בה תתועד כל פעולה שלו – מהותה, מועד עשייתה ומספרו הסידורי של האישור הנוטריוני. כדי להבטיח שכרטסת הנוטריון תשקף נאמנה את כלל פעולותיו, הן הפיזיות הן הדיגיטליות, ועל מנת לשמור על רצף המיספור של האישורים הנוטריוניים כולם, מוצע לקבוע כי כחלק מתיעוד האישורים הנוטריוניים האלקטרוניים, יציין הנוטריון בכרטסת באופן מפורש גם את עובדת היותו של אישור אלקטרוני.

 

שיפור ההסדרים הנוגעים לעבודת הנוטריון:

עריכת אישור נוטריוני עבור לקוח מאושפז או מרותק למיטתו (תיקון תקנה 4(ה), תיקון התוספת הראשונה) – על פי הקבוע כיום בתקנה 4(ה), כאשר הלקוח מאושפז בבית חולים או "מרותק למיטתו", על הנוטריון לקבל תעודה רפואית המעידה על כשרותו של הלקוח לבצע את הפעולה המשפטית נשוא האישור הנוטריוני. בשל הנוסח הדווקני של התקנה, בפסיקת בתי המשפט הורחבה החובה לקבל תעודה רפואית גם למצבים שבהם כשירותו המשפטית של הלקוח לא נפגעה כתוצאה מהיותו מרותק למיטה. על כן, מוצע לקבוע הסדר שלפיו מקום שבו מתעורר ספק אצל הנוטריון לגבי כושרו המשפטי של הלקוח לבצע את הפעולה, יבקש מן הלקוח אישור רפואי על כך שהוא בעל הבנה ואחראי למעשיו. בכל מקרה, על הנוטריון להשתכנע בכך שהלקוח מבין את משמעות הפעולה הנוטריונית המסוימת ואת תוצאותיה, שאם לא כן, לא יתן את האישור, וזאת בהתאם לתקנה 4(ד). כאשר מדובר בלקוח שהוא אדם עם מוגבלות, על הנוטריון לוודא כי בהינתן ההתאמות הנדרשות הלקוח מבין את משמעות הפעולה הנוטריונית המסוימת ואת תוצאותיה.

 

     עשיית צוואה בפני נוטריון (תיקון תקנה 23) – התיקונים המוצעים לתקנה 23 כוללים הסדרה מעשית יותר של האפשרות של נוטריון להפקיד צוואה שערך הנוטריון, וזאת לבקשת המצווה. הצוואה ניתנת להפקדה על ידי התייצבות הנוטריון או מיופה כוחו אצל הרשם לענייני ירושה שבאזור פעולתו נעשתה הצוואה וכן באופן מקוון, ככל שהצוואה נערכה כמסמך נוטריוני אלקטרוני.

בנוסף לכך, מוצע להוסיף את תקנת משנה (ד), המתיר לנוטריון למסור את הצוואה המקורית ששמורה אצלו, במקרה בו נודע לנוטריון על מות המצווה. זאת, כדי ליישב בין הוראות סעיף 75(א) לחוק הירושה, התשכ"ה-1965 ("מי שיש בידו צוואה חייב למסרה, במקור או בהעתק מאושר, לרשם לענייני ירושה מיד לאחר שנודע לו על מות המצווה"), לבין הוראות תקנות 22 ו- 26 לתקנות הנוטריונים, לפיהן על הנוטריון לשמור את המסמכים המקוריים במשרדו ולא להוציאם משם.

 

עדכון ההוראות בדבר שמירת מסמכים (תיקון תקנה 26(ד) והוספת תקנה 26א) – כיום נדרש הנוטריון לשמור בארון מתכת את כל מסמכיו, את החותם ואת הכרטסות שעליו לנהל. נראה, כי אין הכרח דווקא בדרישה זו, שכן הצורך המהותי הוא בשמירה ראויה ובהפרדה בין מסמכי הנוטריון לבין יתר מסמכיו. מוצע אפוא לתקן את התקנות באופן שתובהר מהות הדרישה ותכליתה כאשר הן המסמכים הדיגיטליים והן המסמכים הפיזיים יישמרו בנפרד ובאופן אשר יגן עליהם מפני נזק, שינוי או שימוש בלתי מורשה ואשר יבטיח את סודיות המסמכים.

בנוסף לכך, כיום תיעוד פעולות הנוטריון נעשה באמצעות ניהול שלושה פנקסים: כרטסת, פנקס צוואות ופנקס הוצאת מסמכים והחזרתם. בהמשך לתכלית הוספת תקנה 23א, מטרת הוספת תקנה 26א לאפשר הסדר דיגיטלי לצורך תיעוד הפעולות האמורות, וזאת כחלופה לתיעוד הפיזי. על פי הנוסח המוצע, תוטל על הנוטריון חובה לתעד את הפעולות במערכת תיעוד אלקטרונית, שהכניסה אליה טעונה הזדהות הנוטריון, ואשר תהיה מאובטחת ומגובה. כמו כן, על הנוטריון לוודא שלא ייעשה, על ידו או על ידי אחר, שום שינוי בתיעוד.

יודגש, על הנוטריון לתעד באופן אחיד את פעולותיו. בידיו הברירה אם לתעד את פעילותו באופן פיזי מלא או באופן דיגיטלי מלא, כאשר בכל אחת מן האופציות יהיה על הנוטריון לתעד באופן שבחר את כלל הפעולות שביצע, הן הפיזיות הן הדיגיטליות, וזאת ברצף. חובת מיספור האישורים הנוטריונים באופן רציף תחול גם במעברים ההדדיים בין שתי החלופות של אופן תיעוד הפעולות.

 

עדכון הליך הטיפול בבקשות לרישיון נוטריון (תיקון תקנות 30 עד 32)– מוצע להתאים את נוסח ההסדר הנוגע להגשת בקשה לרישוי נוטריון באופן מקוון לפרקטיקה הנוהגת בפועל, תוך הפחתת הנטל הביורוקראטי הנדרש מן המבקש. כך, מוצע להבהיר, כי ניתן להסתפק בהגשת העתק של אישורים שונים תחת הגשת המקור.

בדומה, מוצע לוותר על דרישות תצהיר, ותחתיהן להסתפק בהסכמת המבקש לעיון במרשם הפלילי והמשמעתי, ואם וקיימים הליכים כאלה בחוץ לארץ – לדרוש המצאת הפרטים הנוגעים להם. בנוסף, חוק נוטריונים למסמכים יוצאי חוץ, התש"י-1950, הנזכר בפרט (9) לתקנות, בוטל בשנת 1976, ועל כן הרשעות משמעתיות של נוטריונים שקיבלו את רישיונם מכוחו, אינן רלבנטיות עוד, שכן לפי סעיף 2(א)(5) לחוק, ועדת הרישיונות נותנת דעתה להרשעות משמעתיות שהוטלו תוך 10 שנים לפני מתן הרישיון.

כמו כן, התיקון מטמיע את הוראות חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשס"ט-2019. יצוין, כי הסמכות לעיין במרשם הפלילי והמשמעתי ולשקול את המידע הכלול בהם נתונה לוועדת הרישיונות הפועלת מכוח חוק הנוטריונים, וזאת מכוח סעיף 6 לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א-1981 ומכוח סעיף 2 לחוק הנוטריונים, התשל"ו-1976. לאחר כניסתו לתוקף של חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשס"ט-2019, הוועדה תהא מוסמכת לקבל את המידע בהתאם לסעיף 12 לחוק האמור.

הליך הענקת הרישיון כיום כולל פרסום שמות מבקשי הרישיונות וזאת מכוח סעיף 4 לחוק הנוטריונים. בתקנות נקבע כי הפרסום ימשך 30 יום ברשומות ובאמצעות הדבקת מודעות בבתי המשפט המחוזיים ובמשרדי מחוזות לשכת עורכי הדין, והכל לצורך מתן הזדמנות לציבור להגיש התנגדות. היות שלמצער בשנים האחרונות הניסיון מלמד כי לא מוגשות התנגדויות, ועל מנת להפחית את הנטל הביורוקראטי והכספי הכרוך בפרסום כאמור, מוצע להמיר את הפרסום לפרסום באתר האינטרנט של משרד המשפטים ולקצר את תקופת הפרסום ל-15 יום בלבד. תקופה זו תואמת את חובת הפרסום החלה ביחס למתן רישיון לחוקרים פרטיים.

 

 

 



[1] ס"ח התשל"ו, עמ' 196.

[2] ק"ת התשל"ז, עמ' 1724.

[3] ס"ח התשכ"ה, עמ' 63.

[4] ס"ח התשס"א, עמ' 210.

[5] ס"ח התשכ"א, עמ' 178.

[6] ס"ח התשמ"א, עמ' 322; ס"ח התשע"ט, עמ' 320.

[7] סעיף 4(ד) להחלטת הממשלה קובע כך: " ד. להטיל על נציג היועץ המשפטי לממשלה להוביל צוות לבחינה של התאמת התשתית החקיקתית לעידן הדיגיטלי ובמידת הצורך לגבש פתרונות מותאמים למיזם. במקביל לבחינה זו, גיבוש התכנית הדיגיטלית הלאומית והתוכניות המשרדיות ויישומן ייעשה תוך היוועצות עם רמו"ט בכל היבטי הגנה על מידע אישי."