תקנות הנוטריונים (שכר שירותים) (תיקון), התש"ף- 2020
במסגרת טיוטת תקנות הנוטריונים (אישור נוטריוני אלקטרוני ותיקונים נוספים), התש"ף-2020 מבוקש לעגן את האפשרות לערוך אישור נוטריוני באמצעים אלקטרוניים. מטרתו של תיקון זה הוא להתאים את הוראות השכר לאפשרות לעריכת אישור נוטריוני אלקטרוני.
תקנות הנוטריונים (שכר שירותים) (תיקון), התש"ף -2020
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 46 לחוק הנוטריונים, התשל"ו-1976[1], ובאישור ועדת הכספים של הכנסת לפי סעיף 1(ב) לחוק יסוד: משק המדינה[2], אני מתקין תקנות אלה: |
|||||||
|
הוספת תקנה 1ב |
1. |
אחרי תקנה 1א לתקנות הנוטריונים (שכר שירותים), התשל"ט-1978[3] יבוא: |
|||||
|
|
|
"מתן שירות בעד אישור אלקטרוני |
1ב. |
(א) על מתן שירות בעד אישור נוטריוני אלקטרוני, כהגדרתו בתקנות הנוטריונים, התשל"ז-1977[4], לא יחולו פסקאות 1(ד), 2(ב), 3(ב), 6(ג), 7א(ג), 11(ב). |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) נערכו באותו מעמד מסמך נוטריוני ומסמך נוטריוני אלקטרוני בעלי תוכן זהה, ייגבה על המסמך הנוטריוני השני מבין השניים מחצית מהשכר המשולם בעד אותו המסמך. " |
|
__________ 2020
_______ התש"ף
(חמ-3-1216) _____________
אבי ניסנקורן
שר המשפטים
דברי הסבר
במסגרת טיוטת תקנות הנוטריונים (אישור נוטריוני אלקטרוני ותיקונים נוספים), התש"ף-2020 מבוקש לעגן את האפשרות לערוך אישור נוטריוני באמצעים אלקטרוניים. מטרתו של תיקון זה היא לקבוע הוראות משלימות לתיקון האמור ביחס להוראות השכר ביחס עריכת אישור נוטריוני אלקטרוני. זאת, נוכח התפיסה המשתקפת בתיקון התקנות המפרידה בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי, כך שתדפיס של אישור נוטריוני דיגיטלי אינו מהווה העתק במשמעו בתקנות (כאמור בדברי ההסבר, "ניתן יהיה לבחור בין עריכת מסמך נוטריוני באופן פיזי או באופן דיגיטלי, וביחס לכל אחד מהם יחול הסדר עצמאי שלם").
כפי שצוין בדברי ההסבר לתיקון התקנות האמור, הרקע לתיקון הוא הליך טיוב הרגולציה בנושא רישוי נוטריונים, שנערך בשנים 2017- 2018 וכלל שיח עם בעלי עניין (גורמים להם יש ממשק עם העיסוק הנוטריוני, לרבות פרסום קול קורא וקיום שולחן עגול). מסקנות ההליך הוצגו בדו"ח שהוגש בחודש מרץ 2018. טיוטת התקנות נוסחה בהמשך לדו"ח שהוגש ובתיאום עם הגורמים המקצועיים הרלבנטיים ובמסגרת זו עם היחידה לרישוי נוטריונים, ועדת הרישיונות הפועלת מכוח החוק ועוד.
אישור נוטריוני אלקטרוני הוא שקול לאישור נוטריוני פיזי, ומשכך השכר עבור שני האופנים למתן השירות הנוטריוני יהא זהה. על כן, בכל מקום שבו קובעות התקנות שכר בגין מתן שירות נוטריוני, המשמעות היא כי ההוראה חלה גם על אישור נוטריוני אלקטרוני.
במובחן מאישור נוטריוני פיזי, לאישור נוטריוני אלקטרוני אין העתקים, שכן האישור האלקטרוני הוא כזה שניתן להשתמש בו ללא הגבלה כמותית וההעתק שלו למעשה מובנה בתוכו.
בכל הנוגע לקבלת העתק של האישור הנוטריוני, על פי התקנות כיום, כל העתק מתומחר בנפרד. לאור ההבחנה האמורה, בכל הנוגע לאישור נוטריוני אלקטרוני אין צורך בהסדרת שכר עבור יצירת העתק, ויותר מכך, יש להבהיר כי ההוראות הקובעות שכר בגין העתק לא יחולו.
ואולם, על מנת לתת מענה למקרים בהם לקוח יבקש לערוך מסמך נוטריוני אלקטרוני ומסמך נוטריוני קשיח בעלי תוכן זהה, מוצע לקבוע כלל תמחור נפרד למקרים אלה שכן מלאכתו המהותית של הנוטריון (פעולת הזיהוי; הערכת מסוגלות החותם וכיו"ב) במקרים אלה נדרשת פעם אחת בלבד.
יתר על כן, בפן הפרקטי, נמצא כי היקף הביקוש להעתקים של האישור הנוטריוני הוא נמוך, ולפיכך לא נמצא צידוק להעלאת השכר עבור הנפקת אישור נוטריוני אלקטרוני – שכאמור, כולל בחובו העתק – ביחס לזה הפיזי. כל זאת, בשים לב לשאיפה לתמרץ את הציבור הרחב, כמו גם את ציבור הנוטריונים, לעבור לעולם האלקטרוני.