תזכיר חוק שירות אזרחי (הוראת שעה ותיקון), התש"ף-2020.

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק שירות אזרחי (הוראת שעה ותיקון), התש"ף-2020.

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

מוצע לתקן את חוק שירות אזרחי, התשע"ז-2017, כדי לאפשר את הפעלתם של מתנדבי השירות האזרחי בשעת חירום, ובכלל זה בתקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה החדש. 

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

אין.

 

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

אין.

 

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק מטעם משרד....:

תזכיר חוק שירות אזרחי (הוראת שעה ותיקון), התש"ף-2020

 

 

 

הוראת שעה

1.  

בתקופה שעד יום כ"א בסיוון התשפ"א (1 ביוני 2021) (להלן – תקופת הוראת השעה), יקראו את חוק שירות אזרחי, התשע"ז-2017[1]  (להלן – החוק העיקרי), כך שבסעיף 20(א), בהגדרה "החלטה על שעת חירום", בסופה יבוא:

 

 

 

"(4)   הכרזה על המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה (Novel Coronavirus 2019 – nCoV) כמחלה מידבקת מסוכנת[2] שקיימת בעטייה סכנה חמורה לבריאות הציבור לפי סעיף 20(1) לפקודת בריאות העם, 1940[3], כל עוד קיימת בעטייה סכנה כאמור, וכל עוד הוטלו מגבלות על הפעילות במשק לפי תקנות לשעת חירום או לפי כל דין לצורך צמצום ההדבקה והתפשטות הנגיף".

תיקון סעיף 20

2.  

בסעיף 20 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (ג) -

 

 

(1) אחרי פסקה (2) יבוא:

 

 

 

"(2א)  על אף האמור בסעיף 7, יראו רציפות בשירות אף אם חלה בו הפסקה לתקופה שאישר המנהל, אם ההפסקה או התארכות ההפסקה נגרמו עקב החלטה על שעת חירום";

 

 

(2) אחרי פסקה (4) יבוא:

 

 

 

"(5)   חל שינוי מהותי בשירות המתנדב או שהוא לא הגיע לשירות עקב החלטה על שעת חירום, והוא לא שירת בגוף מפעיל אחר, רשאי המנהל, בהסכמת המנהל הכללי של משרד האוצר, להורות, לגבי התקופה  כאמור, כולה או חלקה, כי -

 

 

 

 

(א)  על אף האמור בסעיף 9(א)(1), יופחתו דמי הכיס המשולמים  למתנדב בעד התקופה האמורה כפי שיורה; 

 

 

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף 10, סכום התעריף או רכיב בו ישונה, בשים לב לשינויים באופן ביצוע השירות שחלו בשל ההחלטה על שעת חירום.".

תיקון חוק שירות לאומי-אזרחי 

3.  

בחוק שירות לאומי-אזרחי, התשע"ד-2014[4], בסעיף 13א, בסופו יבוא "ובשינויים אלה: בסעיף קטן (ג), בפסקה (5) -

 

 

(1) בפסקת משנה (א) -

 

 

 

במקום "יופחתו דמי הכיס המשולמים למתנדב" יבוא "יופחתו  דמי כלכלה כמשמעותם בסעיף 8(ב)";

 

 

 

 

 

 

(2) בפסקת משנה (ב) -

 

 

 

(א)  במקום "בסעיף 10" יבוא "בסעיף 16(ב)";

 

 

 

(ב) במקום "סכום התעריף או רכיב בו" יבוא "היקף חובת ההשתתפות של גופים מפעילים בעלות הפעלת משרתים בשירות לאומי-אזרחי אצלם.".  

ביטול תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (שירות אזרחי)

4.  

תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (שירות אזרחי), התש"ף-2020[5] – בטלות.

תחולה

5. ח

סמכויות המנהל לפי סעיף 2(1) לחוק זה יחולו גם ביחס לתקופת שירות של מתנדב או משרת, לפי העניין, או הפסקה בתקופה כאמור, שקדמו ליום תחילתו של חוק זה.  

דברי הסבר

 

סעיף 1      מוצע לתקן את ההגדרה "החלטה על שעת חירום" שבסעיף 20(א) לחוק שירות אזרחי. כיום, ההגדרה כוללת את המצבים האלה בלבד: הכרזה על מצב מיוחד בעורף לפי סעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, הכרזה על אירוע חירום אזרחי לפי סעיף 90ב לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971, או הוצאת צו הקורא להתייצב לשירות מילואים לפי סעיף 8 לחוק שירות המילואים, התשס"ח-2008. מוצע להוסיף להגדרה "החלטה על שעת חירום" את הכרזת שר הבריאות לפי סעיף 20(1) לפקודת בריאות העם, כי המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה היא מחלה מידבקת מסוכנת שקיימת בעטייה סכנה חמורה לבריאות הציבור, כל עוד קיימת בעטייה סכנה כאמור, וכל עוד הוטלו מגבלות על הפעילות במשק לפי תקנות לשעת חירום או לפי כל דין לצורך צמצום ההדבקה והתפשטות הנגיף. התיקון המוצע יאפשר את הפעלת סמכויות המנהל לפי סעיף 20 בעת הזו, בה יש צורך דחוף וחיוני בהפעלתן. מוצע להגביל את תוקפו של התיקון האמור לתקופה של שנה, עד ליום 1 ביוני 2021. 

סעיף 2             לנוכח המגבלות השונות שהוטלו על הציבור בשל התפשטות נגיף הקורונה, הופסק השירות האזרחי והשירות הלאומי-אזרחי של מתנדבים ומשרתים רבים שהיו במהלך שנת השירות שלהם.  לפיכך, וכיוון שמצב דברים דומה עלול להישנות במצבי חירום עתידיים, מוצע לתקן את סעיף 20(ג) לחוק שירות אזרחי, ולהסמיך את המנהל, בהסכמת המנהל הכללי של משרד האוצר, לתת הוראות שונות לעניין הפחתת דמי כיס הניתנים למתנדבים לתשלום הוצאות אישיות והחזר הוצאות נוספות או ביטולם, לגבי התקופה שבה השירות הופסק בשל החלטה על שעת חירום, כולה או חלקה.

עוד מוצע להסמיך את המנהל, בהסכמת המנהל הכללי של משרד האוצר, לקבוע שינוי של התעריף שמשלם גוף מפעיל כהגדרתו בחוק לגוף מוכר כהגדרתו בחוק, בעד הפעלת מתנדב לפי סעיף 10 לחוק, או לקבוע שינוי ברכיב של התעריף האמור; יובהר כי הוראות המנהל יכול שיינתנו לגבי סוגים של מתנדבים, סוגי מקומות שירות אזרחי או ביחס לגופים מפעילים מסוימים.

בנוסף, מוצע לקבוע כי הרציפות בשירות כאמור בסעיף 7 לחוק לא תיפגע, אם חלה בשירות הפסקה עקב החלטה על שעת חירום, לתקופה שאישר המנהל.  

סעיף 3      סעיף 13א לחוק שירות לאומי-אזרחי קובע כי הוראות סעיף 20 לחוק שירות אזרחי, לעניין הפעלת מתנדבים בשל החלטה על שעת חירום, יחולו גם לעניין הפעלת משרתים בשירות לאומי-אזרחי, בשינויים המחויבים. בשל התיקון המוצע לחוק שירות אזרחי כמוסבר בדברי ההסבר לסעיף 2, נדרש להתאים את השינוי ביחס למשרתים בשירות הלאומי-אזרחי. בסעיף 3 מוצע להבהיר מהם אותם שינויים מחויבים לעניין החוק האמור, ובכלל כך: 'דמי כלכלה' במקום 'דמי כיס' ו'השתתפות בעלות ההפעלה של המשרתים' במקום 'התעריף'.  

סעיף 4      ביום ב' בניסן התש"ף (27 במרס 2020) פורסמו תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (שירות אזרחי), התש"ף-2020. תקנות אלה קבעו כי חוק שירות אזרחי יתוקן כך שלהגדרה "החלטה על שעת חירום" בסעיף 20 לאותו חוק, תתווסף ההכרזה של שר הבריאות על נגיף הקורונה כמחלה מידבקת מסוכנת, ובאופן זה ניתן יהיה להפעיל את סמכויות המנהל הקבועות בסעיף האמור בעת מצב החירום.

בשל קביעת הסדר דומה במסגרת הצעת חוק זו, כאמור לעיל, מוצע לבטל את תקנות שעת החירום האמורות.

סעיף 5      כיוון שבחודשים האחרונים, מתנדבים ומשרתים רבים הוצאו לחופשה מיוחדת בשל נגיף הקורונה החדש, נדרש להבהיר כי סמכויות המנהל לפי החוק המוצע לעניין רציפות השירות יחולו גם ביחס לתקופת שירות של מתנדב או משרת, לפי העניין, או הפסקה בתקופה כאמור, שקדמו ליום תחילתו של החוק.

 



[1] ס"ח התשע"ז, עמ' 632; ק"ת התש"ף, עמ' 942.

[2] י"פ התש"ף, עמ 3378.

[3] ע"ר 1940, תוס' 1, עמ' 191.

[4] ס"ח התשע"ד, עמ' 380.

[5] ק"ת התש"ף, עמ' 942.