תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה) (תיקון מס' 7), התש"ף-2020
2. תיקון סעיף 1
3. תיקון סעיף 2
4. תיקון סעיף 3
"פרק ב'1 – הכרזה על מתחם מועדף לפיתוח מוטה תחבורה
7. תיקון סעיף 4
"סימן א'1: תכנית מועדפת במתחם פיתוח מוטה תחבורה
9. תיקון כותרת סימן ב' בפרק ג'
10. תיקון סעיף 5
11. תיקון סעיף 6
12. תיקון סעיף 7
13. תיקון סעיף 8
14. תיקון סעיף 9
15. תיקון סעיף 10
16. תיקון סעיף 12
17. תיקון סעיף 13
18. תיקון סעיף 14
19. תיקון סעיף 15
20. תיקון סעיף 16
21. תיקון סעיף 17
22. תיקון סעיף 18
23. תיקון סעיף 19
24. תיקון סעיף 21
25. תיקון סעיף 22
26. תיקון סעיף 23
27. תיקון סעיף 25
28. תיקון סעיף 26
29. תיקון סעיף 27
30. תיקון סעיף 28
31. תיקון סעיף 32
32. תיקון סעיף 33
33. תיקון סעיף 34
34. הוראת מעבר
חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה) (תיקון מס 7), התש"ף-2020
כחלק מהצעדים המרכזיים להתמודדות עם משבר הדיור, נחקק בשנת 2014 החוק לקידום הבניה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), תשע"ד – 2014 (להלן –החוק), אשר מכוחו הוקמה הועדה למתחמים מועדפים לדיור (להלן - הועדה). החוק כפי שתוקן לאורך השנים, קבע הליכים מיוחדים לאישור תכניות שעיקרן לדיור, על מנת להגדיל באופן משמעותי את היצע יחידות הדיור המתוכננות. בחוק נקבעו ארבעה מסלולים לתכנון מתחמים בוועדה:
1. מתחם בקרקע פנויה בקרקע שעיקרה מקרקעי ישראל (לפחות 80%), שבו ניתן לתכנן לפחות 750 יחידות דיור.
2. מתחם בישוב מיעוטים שבו ניתן לתכנן לפחות 200 יחידות דיור.
3. מתחם פינוי בינוי שבו ניתן לתכנן לפחות 500 יחידות דיור.
4. מתחם קרקע פרטית בקרקע מרובת בעלים שבו ניתן לתכנן לפחות 750 יחידות דיור.
יצוין, כי שני המסלולים אחרונים התווספו לחוק בשנת 2017 במסגרת תיקון מספר 4 לחוק.
בחמש שנות פעילותה, הציגה הועדה היקפי פעילות, אשר הגדילו בתוך פרק זמן קצר יחסית באופן משמעותי את היצע הקרקע המתוכננת. פעילות הועדה סייעה לממשלה לעמוד ביעדיה להגדלה ניכרת של היקף יחידות הדיור המתוכננות, זאת לצד עבודת הועדות המחוזיות.
עם זאת, ולמרות המאמצים שהושקעו על ידי הממשלה בשנים האחרונות, הצורך בטיפול אסטרטגי בשוק הדיור טרם הסתיים. מכאן הצורך בהארכת החוק לתקופה נוספת, וזאת לצד שינויים בו שהינם נדרשים על מנת למקד את פעילות הוועדה באתגרים תכנוניים נוספים שנמצא כי נכון יהיה לטפל בהם במסגרת ועדת תכנון ייעודית ברמה הארצית, כמפורט להלן.
1. קידום ההתחדשות עירונית - התכנית האסטרטגית לדיור, אשר אושרה בהחלטת ממשלה 2457, דר/131, מצביעה על כך שעד שנת 2040 תידרש בישראל תוספת של 1.5 מליון יח"ד, כאשר התכנית מציבה יעד הקובע כי 35% מהדירות שיאושרו יהיו בהתחדשות עירונית (לשם השוואה, בשנת 2018 היוותה ההתחדשות העירונית רק 8.5% מכלל יחידות הדיור שאושרו באותה שנה).
תכניות התחדשות עירונית במתחמים גדולים נוטות להימשך זמן רב, מאחר והן נדרשות לעבודת תכנון מורכבת הכוללת פתרונות תשתית, עבודה חברתית ולעיתים גם שינויים של תכניות מתאר מחוזיות וארציות. על אף החסמים הרבים בקידום התחדשות עירונית, אישרה הועדה בשנת 2019, 14,500 יחידות דיור להתחדשות עירונית. לפיכך, מוצע להשאיר מסלול זה ואף להרחיבו.
2. הגדלת היצע הקרקע המתוכננת לאוכלוסייה החרדית והערבית – לאור קשיים וחוסר בתכנון לגבי יישובי המיעוטים, מוצע להמשיך את המסלול שנקבע לקידום תכנון בוועדה ביישובי המיעוטים. כמו כן, מוצע על רקע קשיים ומחסור בדיור לאוכלוסייה החרדית, להרחיב את המסלול האמור גם לישובים בעלי אוכלוסייה חרדית וזאת בין היתר בהמשך ועל מנת לעמוד ביעדים להיקף תכנון מפורט עד שנת 2040, אשר קיבלו תוקף בהחלטת ממשלה 2457 במסגרת התכנית האסטרטגית לדיור.
3. תכניות אסטרטגיות רחבות היקף לדיור – לאור השינויים שחלו על רקע פעילותה של הועדה וקידום תכניות לדיור על ידה לאורך השנים, מוצע לקבוע כי פעילות הועדה לגבי קידום תכנית מועדפות לדיור שלא במסלול הייעודי של פינוי ובינוי או במסלול של יישוב מיעוטים וישוב בעל אוכלוסייה חרדית, תתמקד בתכנית מועדפות לדיור בעלות חשיבות ארצית או מחוזית, שניתן לתכנן במסגרתן 2500 יחידות דיור לפחות. זאת לאחר שנמצא כי תכניות רחבות היקף כאלו, אשר עשויות לחול על מספר מרחבי תכנון או אף על מספר מחוזות, נכון שניתן יהיה להמשיך לקדם אותן על ידי הועדה ובהתאם לכללים שנקבעו לקידום מתחמים מעודפים לדיור.
4. פיתוח מוטה תחבורה ציבורית – על מנת לצופף את מרכזי הערים, לייצר עירוניות טובה ולייעל את השימוש בקרקע, נדרשת מערכת הסעת המונים איכותית ומאידך, על מנת לייצר תחבורה ציבורית טובה, יעילה וכלכלית - נדרשת צפיפות אורבנית גבוהה. על כן, נמצא כי סוגיית ציפוף מרכזי הערים וסוגיית פיתוח מערכת תחבורה ציבורית יעילה, הן סוגיות המשלימות אחת את השנייה והטיפול בהן נדרש להתבצע במקביל, שכן אחד החסמים המשמעותיים ביותר לתוספת יחידות דיור ושטחי תעסוקה בתוך הערים, הוא אתגר התחבורה,.
בשנים האחרונות משקיעה המדינה משאבים רבים בקידום מערכת הסעת המונים היררכית, הכוללת רכבת כבדה, רכבת קלה ורכבת תחתית. תכנון מהיר של מתחמי פיתוח מוטה תחבורה בסמיכות לתחנות העסקת ההמונים, במקביל לתכנון תשתיות התחבורה, צפוי להשלים את פעולות הממשלה בנושא זה ולאפשר את הצפיפות הנדרשת להקמת מערכת תחבורה יעילה וכלכלית. כל זאת, באופן אשר צפוי להביא למיקוד הפיתוח בערים, דבר הצפוי להפחית את עומסי הפיתוח על השטחים הפתוחים. לפיכך ועל רקע חשיבות פעילות פיתוח זו, מוצע להרחיב את סמכות הוועדה ולהסמיכה לאשר מתחמים מוטי פיתוח תחבורה בסמוך לתחנות הסעת המונים בהתאם לכללים שמוצע לקבוע בהצעת החוק.
כמו כן, מוצע לקבוע ולבצע שינויים בנוגע לדרך פעולתה של הוועדה וזאת על רקע הניסיון שנצבר לאורך שנות פעילותה עד כה, כמפורט בהצעת החוק.
התקציב והתקן המנהלי הנדרש להמשך עבודת הוועדה, יסוכמו ככל שהדבר יידרש עד להגשת הצעת החוק לאישור ועדת השרים לחקיקה בין משרד הפנים ומינהל התכנון לאגף התקציבים במשרד האוצר
|
1. |
בחוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014[1] (להלן – החוק העיקרי), בשם החוק, אחרי "לדיור" יבוא "ולפיתוח". |
|||||||
|
2. |
בסעיף 1 לחוק העיקרי: (1) ברישה, אחרי "לדיור" יבוא "ולפיתוח"; (2) אחרי סעיף קטן (3) יבוא: |
|||||||
|
|
|
|
"(4) קידום הפיתוח בסביבת תחנות מערכת תחבורה עתירת נוסעים במטרה להביא, בין השאר, לייעול השימוש בקרקע ולהגברת השימוש בתחבורה הציבורית.". |
|||||
|
3. |
בסעיף 2 לחוק העיקרי - |
|||||||
|
|
|
|
(1) במקום ההגדרה "הוועדה למתחמים מועדפים לדיור", יבוא " הוועדה למתחמים מועדפים לדיור ולפיתוח", ובאמור בה, אחרי "לדיור" יבוא "ולפיתוח". (2) אחרי ההגדרה "יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך במחיר מופחת", יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
""יישוב בעל אוכלוסייה חרדית" – יישוב שלפחות 30 אחוזים מתושביו משתייכים לאוכלוסייה החרדית ואשר נכלל ברשימה שנקבעה בצו על ידי שר הפנים;" |
||||
|
|
|
|
(2) בהגדרה "מינהל התכנון", במקום "האוצר" יבוא "הפנים". |
|||||
|
|
|
|
(3) אחרי ההגדרה "מקרקעי ישראל" יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
""מתחם דיור בעל משמעות ארצית או מחוזית" - מתחם דיור בעל משמעות ארצית או מחוזית שניתן לתכנן בו 2500 יחידות דיור לפחות;". |
||||
|
|
|
|
(4) אחרי ההגדרה "מתחם מועדף לדיור" יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
""מתחם מועדף לפיתוח מוטה תחבורה"– מתחם מועדף לפיתוח מוטה תחבורה שהוכרז בצו לפי סעיף 3א לרבות הרחבה של מתחם כאמור לפי סעיף 3א(ב)"; |
||||
|
|
|
|
(5) בהגדרה "מתחם פינוי ובינוי", בסופו יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"או מתחם שיש בו 100 יחידות דיור לפחות המיועדות להריסה ולבניה מחדש". |
||||
|
|
|
|
(6) אחרי ההגדרה: "קרקע מרובת בעלים", יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
""קרקע נוספת" - קרקע נוספת על מתחם פינוי ובינוי הנדרשת לצורך הבאה לכדאיות כלכלית של מיזם פינוי ובינוי במתחם האמור, בין שהיא כלואה בין השטחים הכלולים במתחם או צמודה לו ובין שלא, כאשר לפחות מחצית מיחידות הדיור שיתכוננו בה נדרשות לצורך הבאת המיזם האמור לכדאיות כלכלית" |
||||
|
|
|
|
(7) אחרי ההגדרה "תכנית מועדפת לדיור" יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
""תכנית מועדפת לפיתוח מוטה תחבורה" – תכנית לגבי מתחם מועדף לפיתוח מוטה תחבורה שהוכנה והוגשה לפי הוראות סעיף 9, הכוללת הוראות כאמור בסעיף 4א;" |
||||
|
4. |
בסעיף 3 לחוק העיקרי - |
|||||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א) - |
||||||
|
|
|
|
(א) במקום פסקה (1) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(1) היא מתחם דיור בעל משמעות ארצית או מחוזית המצוי בקרקע שעיקרה מקרקעי ישראל;" |
||||
|
|
|
|
(ב) במקום פסקה (2) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"היא מצויה ביישוב מיעוטים או בישוב בעל אוכלוסייה חרדית;" |
||||
|
|
|
|
(ג) בפסקה (3), בסופה יבוא: "לרבות קרקע נוספת;". |
|||||
|
|
|
|
(ד) במקום פסקה (4) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(4) היא מתחם דיור בעל משמעות ארצית או מחוזית המצוי בקרקע מרובת בעלים". |
||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב), בסוף פסקה (2) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"נכללה בהמלצה קרקע נוספת, תכלול ההמלצה התייחסות לגבי מספר יחידות הדיור שניתן לתכנן בקרקע הנוספת ומספר יחידות הדיור מתוכן הנדרשות לשם הבאה לכדאיות כלכלית של מיזם לפינוי בינוי במתחם פינוי בינוי." |
|||||
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ו), במקום "האוצר" יבוא "הפנים". |
||||||
|
5. |
אחרי סעיף 3 לחוק העיקרי יבוא: |
|||||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
הכרזה על מתחם מועדף לפיתוח מוטה תחבורה |
3א. |
(א) הממשלה או ועדת שרים שמינתה לעניין זה רשאיות להכריז בצו על קרקע שמתקיימים לגביה התנאים המפורטים להלן, כעל מתחם מועדף לפיתוח מוטה תחבורה: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) היא קרקע סובבת תחנת מערכת תחבורה עתירת נוסעים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) ניתנה לגביה המלצת מנהל מינהל התכנון לפיה יהיה בהכרזה האמורה בכדי להביא לקידום תכנון ופיתוח המתחם תוך שילוב עם מערך התחבורה עתירת הנוסעים. המלצת מנהל מינהל התכנון לעניין הכרזה לפי סעיף זה תינתן לאחר התייעצות עם הרשות המקומית שבתחומה מצויה הקרקע. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בהכרזה על מתחם מועדף לפי סעיף קטן (א) יצוינו גודלו של המתחם המועדף לפיתוח, מיקומו וגבולותיו, לרבות הדרכים והתשתיות הנלוות לו; ואולם בעת הכנת תכנית מועדפת לפיתוח מוטה תחבורה לגבי המתחם רשאית הוועדה לעשות את אלה: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) להתאים את הגבולות המדויקים של המתחם למצב הקרקע ולצרכים התכנוניים, ובלבד שלא יהיה בכך שינוי מהותי בגבולות המתחם; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) להרחיב את שטח המתחם מעבר לשטח שהוכרז לפי סעיף קטן (א) כך שיכלול שטח נוסף הנדרש לצורך יישום מיטבי של התכנית, ובלבד ששטח ההרחבה אינו עולה על 20% מגודל המתחם שהוכרז ושהמתחם עומד בהוראות סעיף זה לאחר ההרחבה." |
|
|
6. |
בפרק ג' לחוק העיקרי, בכותרת, בסופה יבוא "או במתחם מועדף לפיתוח מוטה תחבורה". |
|||||||
|
7. |
בסעיף 4 לחוק העיקרי - |
|||||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א) - |
||||||
|
|
|
|
(א) בפסקה (1), במקום "750" יבוא "2500". |
|||||
|
|
|
|
(ב) בפסקה (2), בסופו יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"ולעניין יישוב בעל אוכלוסייה חרדית – 500 יחידות דיור לפחות;". |
||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ד), בפסקה (1), אחרי המילה "לשמש" יבוא: "בעיקר"; |
||||||
|
|
|
(3) אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(ד1) לענין תכנית במתחם לפי סעיף 3(א)(1) או (4), יקראו את סעיפים קטנים (ג) ו(ד)(1), כאילו במקום "הנדרשים לשמש בעיקר את יחידות הדיור", נאמר בהם "לשמש גם את יחידות הדיור הנכללות בתכנית ובסביבתה". |
|||||
|
|
|
(4) אחרי סעיף קטן (ו) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(ז) נכללה קרקע נוספת במתחם שהוכרז לפי סעיף 3(א)(3), יקבע בתכנית לגבי יחידות הדיור בקרקע הנוספת שנועדו לשם הבאה לכדאיות כלכלית למיזם פינוי בינוי במתחם פינוי בינוי, כי לא יהיה ניתן לממשן אלא בכפוף למימוש המיזם כאמור.". |
|||||
|
8. |
אחרי סעיף 4 לחוק העיקרי יבוא: |
|||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
תכנית מועדפת לתכנון |
4א. |
(א) תכנית מועדפת למתחם פיתוח מוטה תחבורה, תכלול הוראות בנוגע לפיתוח המתחם תוך דגש על שילובם של ייעודי הקרקע והשימושים המותרים בהם במערך התחבורה עתירת הנוסעים, בין השאר, באמצעות תחנת מערכת תחבורה עתירת נוסעים, וזאת באופן שיאפשר להוציא מכוחה היתר לבנייה או לשימוש בלא צורך באישורה של תכנית נוספת, ואולם הוועדה רשאית לקבוע לגבי חלק מתחום התכנית שאינו משמעותי, כי ביצוע העבודות על פיה יהיה טעון תכנית נוספת טרם מתן ההיתר או ביצוע העבודה. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) תכנית מועדפת לפיתוח מתחם מוטה תחבורה יכול שתכלול כל הוראה אחרת שניתן לקבוע בתכנית מפורטת לפי חוק התכנון. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) כוחה של תכנית מועדפת לפיתוח מתחם מוטה תחבורה שאישרה הוועדה לפי חוק זה יפה מכל תכנית אחרת שאושרה לפי כל דין, למעט תמ"א 35, ויראו בה שינוי לכל תכנית אחרת החלה בשטחה, למעט לתמ"א 35, בכפוף להוראות סעיף 8(ב).". |
||
|
9. |
בפרק ג' לחוק העיקרי, בסימן ב', בכותרת, בסופה יבוא "ולפיתוח". |
|||||||
|
10. |
בסעיף 5 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א), אחרי "לדיור" יבוא "ולפיתוח". |
|||||||
|
11. |
בסעיף 6 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א) - |
|||||||
|
|
|
|
(1) בכל מקום אחרי "מועדפים לדיור" יבוא "ולפיתוח". |
|||||
|
12. |
בסעיף 7 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א) - |
|||||||
|
|
|
|
(1) אחרי "לדיור" יבוא "ולפיתוח". |
|||||
|
13. |
בסעיף 8 לחוק העיקרי - |
|||||||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א), אחרי "לדיור" יבוא "ומתחמים מועדפים לפיתוח מוטה תחבורה". |
|||||
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב) - |
|||||
|
|
|
|
|
(א) בפסקה (1), אחרי "לדיור" יבוא "או תכנית מועדפת לפיתוח מוטה תחבורה (להלן – תכנית מועדפת)". |
||||
|
|
|
|
|
(ב) בפסקה (2) - |
||||
|
|
|
|
|
|
(1) אחרי "לתכנית מועדפת" תמחק המילה "לדיור". |
|||
|
|
|
|
|
|
(2) אחרי "מתחם מועדף לדיור" יבוא "או בצו ההכרזה על מתחם מועדף לפיתוח מוטה תחבורה ". |
|||
|
|
|
|
|
(ג) בפרט (3)- |
||||
|
|
|
|
|
|
אחרי "לדיור" יבוא "או בצו ההכרזה על מתחם מועדף לפיתוח מוטה תחבורה ". |
|||
|
14. |
בסעיף 9 לחוק העיקרי - |
|||||||
|
|
|
|
(1) בכותרת, אחרי "תכנית מועדפת" תמחק המילה "לדיור". |
|||||
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (א), ברישא, המילה "לדיור" תמחק, ובמקום פסקה (4) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(4) ביישוב מיעוטים או בישוב בעל אוכלוסייה חרדית גם משרד הפנים או מי שקיבל ממנו הרשאה לכך;" |
||||
|
|
|
|
(3) בסעיף קטן (א1), המילים "או (4)" – יימחקו. |
|||||
|
|
|
|
(4) בסעיף קטן (ג), המילה "לדיור" תמחק. |
|||||
|
|
|
|
(5) בסעיף קטן (ד), המילה "לדיור" תמחק. |
|||||
|
|
|
|
(6) סעיף קטן (ה) – יימחק. |
|||||
|
15. |
בסעיף 10 לחוק העיקרי, בכותרת הסעיף תמחק המילה "לדיור" ובסעיפים קטנים (א), (ב), (ד) ו-(ה), המילה "לדיור" – תמחק: |
|||||||
|
16. |
בסעיף 12 לחוק העיקרי, בכל מקום, המילה " לדיור" – תמחק. |
|||||||
|
17. |
בסעיף 13 לחוק העיקרי - |
|||||||
|
|
|
|
(1) בכותרת, המילה " לדיור" – תמחק. |
|||||
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (א), המילה "לדיור" תמחק. |
|||||
|
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ב), אחרי "סעיף 3(א)(3)" יבוא "או לעניין תכנית מועדפת לפיתוח מוטה תחבורה". |
|||||
|
|
|
|
(4) בסעיף קטן (ג), אחרי "3(א)(3)" יבוא "או לעניין תכנית מועדפת לפיתוח מוטה תחבורה". |
|||||
|
18. |
בסעיף 14 לחוק העיקרי, בכותרת, המילה "לדיור" – תמחק. |
|||||||
|
19. |
בסעיף 15 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א) ברישה המילה "לדיור" תמחק. |
|||||||
|
20. |
בסעיף 16 לחוק העיקרי, בכל מקום, המילה "לדיור" תמחק. |
|||||||
|
21. |
בסעיף 17 לחוק העיקרי - |
|||||||
|
|
|
|
(1) בכותרת, המילה "לדיור" תמחק. |
|||||
|
|
|
|
(2) במקום "כל מסמכי תכנית מועדפת לדיור שהוועדה למתחמים מועדפים לדיור החליטה", יבוא "כל מסמכי תכנית מועדפת שהוועדה החליטה" |
|||||
|
22. |
בסעיף 18 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א), המילה "לדיור" תמחק. |
|||||||
|
23. |
בסעיף 19 לחוק העיקרי - |
|||||||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א) - |
|||||
|
|
|
|
|
(א) המילה "לדיור" תמחק. |
||||
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב), במקום "30" יבוא "45". |
|||||
|
|
|
|
(3) אחרי סעיף קטן (ג) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(ג1) על אף האמור, רשאי יושב ראש הועדה מטעמים שיירשמו, להחליט כי אין מקום והצדקה על מינוי חוקר כאמור בסעיף קטן (א). החליט יושב ראש הועדה כאמור, תדון וועדת המשנה להתנגדויות בהתנגדויות, ותחליט, בתוך 30 ימי עבודה מתום המועד האחרון להגשת התנגדויות לפי סעיף 18(ב), לקבל או לדחות את ההתנגדויות, כולן או חלקן. |
||||
|
|
|
|
(4) בסעיף קטן (ד) - |
|||||
|
|
|
|
|
(א) אחרי "(ג)" יבוא "או (ג1)". |
||||
|
|
|
|
|
(ב) המילים "למתחמים מועדפים לדיור" – יימחקו. |
||||
|
|
|
|
(5) בסעיף קטן (ה), המילה "לדיור" תמחק. |
|||||
|
24. |
בסעיף 21 לחוק העיקרי, בכותרת ובכל מקום, המילה "לדיור" – תמחק. |
|||||||
|
25. |
בסעיף 22 לחוק העיקרי, בכותרת ובכל מקום, המילה "לדיור" – תמחק. |
|||||||
|
26. |
בסעיף 23 לחוק העיקרי, בכותרת ובכל מקום, המילה "לדיור" – תמחק. |
|||||||
|
27. |
בסעיף 25 לחוק העיקרי, בכל מקום, המילה "לדיור" – תמחק. |
|||||||
|
28. |
בסעיף 26 לחוק העיקרי - |
|||||||
|
|
|
|
(1) בכותרת, אחרי "ביצוע" יבוא "של", ואחרי "לדיור" יבוא "או תכנית מועדפת לפיתוח מוטה תחבורה". |
|||||
|
|
|
|
(2) אחרי סעיף קטן (א) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(א1) ביצועה של תכנית מועדפת לפיתוח מוטה תחבורה, יחל בתוך ארבע שנים מיום אישורה. שר הפנים יקבע כללים בדבר אופן החישוב של עבודות בשטח התכנית שיחשבו כתחילת ביצועה של התכנית.". |
||||
|
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ב) - |
|||||
|
|
|
|
|
(א) אחרי "(א)" יבוא "או בסעיף קטן (א1)". |
||||
|
|
|
|
(4) בסעיף קטן (ג), אחרי "(א)" יבוא "או בסעיף קטן (א1)". |
|||||
|
29. |
בסעיף 27 לחוק העיקרי - |
|||||||
|
|
|
|
(1) בכותרת ובסעיף קטן (א), בכל מקום, המילה "לדיור" תימחק. |
|||||
|
|
|
|
(2) בכותרת, בסופה, יבוא: "או לתכנית מועדפת לפיתוח מוטה תחבורה". |
|||||
|
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ב) - |
|||||
|
|
|
|
|
(א) במקום פסקה (1) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
|
"(1) יש בה שינוי של השטח הכולל של כל ייעוד הקרקע לצורכי ציבור, דרך או תשתית". |
|||
|
|
|
|
|
(ב) בפסקה (2), אחרי "המותר לבנייה" יבוא "או" והמילים "או צמצום מגבלות הנובעות מקיומה של דרך או תשתית" – יימחקו. |
||||
|
|
|
|
|
(ג) בפסקאות (3) ו(4) המילה "לדיור" תמחק. |
||||
|
|
|
|
(4) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(ב1) הוראות סעיף קטן (ב)(1)–(3) , לא יחולו אם נקבע בתכנית מועדפת, כי ביצוע שינוים כאמור, לרבות בתנאים שנקבעו, לא יהווה שינוי לתכנית המועדפת, או שניתן אישור הועדה לתכנית כאמור.". |
||||
|
30. |
בסעיף 28(ג) לחוק העיקרי, המילים "למתחמים מועדפים לדיור" ימחקו. |
|||||||
|
31. |
בסעיף 32 לחוק העיקרי, במקום "האוצר" יבוא "הפנים". |
|||||||
|
32. |
בסעיף 33 לחוק העיקרי, אחרי "לדיור" יבוא "ולפיתוח". |
|||||||
|
33. |
בסעיף 34 לחוק העיקרי - |
|||||||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א) - |
|||||
|
|
|
|
|
(א) אחרי "לדיור" יבוא "או תכנית מועדפת לפיתוח מוטה תחבורה". |
||||
|
|
|
|
|
(ב) במקום "בתקופה של ארבע שנים מיום תחילתו של חוק זה" יבוא "עד ליום ג' באב התשפ"ד (7 באוגוסט 2024)". |
||||
|
|
|
|
(2) סעיף קטן (ב) – יימחק. |
|||||
|
34. |
הוראות החוק העיקרי, כנוסחו ערב תחילתו של חוק זה, יחולו על תכנית מועדפת לדיור שהוגשה לועדה ונקלטה בה בהתאם להוראות סעיף 10(ב) בתוך שנה ממועד תחילתו של חוק זה ובלבד שהתכנית שנקלטה כאמור הינה לגבי מתחם שהוכרז בהתאם לסעיף 3 עד ליום כ"ד סיון התש"פ (16 ביוני 2020). |
|||||||
לסעיף 1 לחוק העיקרי -
מוצע לתקן את מטרות החוק ולהוסיף להן את קידום הפיתוח בקרבת תחנות מערכת תחבורה עתירת נוסעים.
לסעיפים 2, 3, 3א, 4,4א לחוק העיקרי -
מוצע לתקן ולקבוע מכלול הגדרות ,לתקן ולהוסיף מספר סעיפים, לצורך התיקונים המוצעים במסגרת הצעת החוק כפי שפורטו בעיקרי החוק וכמפורט להלן –
קידום תכנון ביישובי מיעוטים ובישובים בעלי אוכלוסייה חרדית – לאור מצוקת הדיור במגזר החרדי, ובמגזר הערבי, הוועדה תמשיך לעסוק בתכנון ביישובי מיעוטים, לצד הרחבת הסמכתה לעסוק בתכנון גם בישוב בעל אוכלוסייה חרדית אשר לפחות 30 אחוזים מתושביו משתייכים לאוכלוסייה החרדית ואשר נכלל ברשימה שנקבעה בצו על ידי שר הפנים, לאחר שמתחמים אלה יוכרזו על ידי הממשלה לפי המלצת מנהל מינהל התכנון. כן מוצע, כי תנאי הסף עבור תכנון ביישובי מיעוטים יישאר 200 יחידות דיור, ובישוב בעל אוכלוסייה חרדית יעמוד על 500 יחידות דיור.
קידום תכנון במתחמי דיור בעלי משמעות ארצית או מחוזית - לאור השינויים שחלו על רקע פעילותה של הועדה וקידום תכניות לדיור על ידה לאורך השנים, מוצע לקבוע כי פעילות הועדה לגבי קידום תכנית מועדפות לדיור שלא במסלול הייעודי של פינוי ובינוי או במסלול של יישוב מיעוטים וישוב בעל אוכלוסייה חרדית, תתמקד בתכנית מועדפות לדיור בעלות חשיבות ארצית או מחוזית, שניתן לתכנן במסגרתן 2500 יחידות דיור לפחות אושר הממשלה הכריזה עליהם לפי המלצת מנהל מינהל התכנון. זאת לאחר שנמצא כי תכניות רחבות היקף כאלו, אשר עשויות לחול על מספר מרחבי תכנון או אף על מספר מחוזות, נכון שניתן יהיה להמשיך לקדם אותן על ידי הועדה ובהתאם לכללים שנקבעו לקידום מתחמים מעודפים לדיור. כמו כן, לאור היקפם של מתחמים אלה, מוצע לתקן את החוק בעניינם ולאפשר לועדה לתכנן בשטח שהוכרז כמתחם דיור בעל חשיבות ארצית או מחוזית, יעודים ושימושים נוספים ובלבד שהם נועדו לשרת גם את יחידות הדיור במתחם, זאת גם אם אינם משרתים בעיקר את יחידות הדיור במתחם.
5.
קידום תכנון במתחמי פינוי בינוי – הותרת ההסדר הקיים, לצד הרחבתו גם למתחמים נוספים ובלבד שקיימים בהם לפחות 100 יחידות דיור המיועדות לפינוי בינוי. בנוסף, מתן אפשרות לוועדה לתכנן גם בקרקע כקרקע משלימה הנדרשת על מנת להבטיח את הכדאיות הכלכלית לצורך קידום מיזם הפינוי והבינוי, ובלבד שלפחות מחצית מיחידות הדיור בקרקע המשלימה ישמשו לצורך מימון המיזם לפינוי בינוי. כלל מתחמים אלה נדרש שיוכרזו על ידי הממשלה לפי המלצת מנהל מינהל התכנון לאחר התייעצות עם יושב ראש הועדה המייעצת לפי חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.
6. קידום מתחמים מוטי תחבורה ציבורית – על מנת לצופף את מרכזי הערים, לייצר עירוניות טובה ולייעל את השימוש בקרקע, נדרשת מערכת הסעת המונים איכותית ומאידך, על מנת לייצר תחבורה ציבורית טובה, יעילה וכלכלית - נדרשת צפיפות אורבנית גבוהה. תכנון מהיר של מתחמי פיתוח מוטה תחבורה בסמיכות לתחנות העסקת ההמונים, במקביל לתכנון תשתיות התחבורה, צפוי להשלים את פעולות הממשלה בנושא זה ולאפשר את הצפיפות הנדרשת להקמת מערכת תחבורה יעילה וכלכלית. כל זאת, באופן אשר צפוי להביא למיקוד הפיתוח בערים, דבר הצפוי להפחית את עומסי הפיתוח על השטחים הפתוחים. לפיכך ועל רקע חשיבות פעילות פיתוח זו, מוצע להרחיב את סמכות הוועדה ולהסמיכה לאשר מתחמים מוטי פיתוח תחבורה בסמוך לתחנות הסעת המונים בהתאם לכללים שמוצע לקבוע בהצעת החוק לגבי הכרזה על מתחמים אלו וקידום תכניות מועדפות לפיתוח מוטה תחבורה.
לסעיפים 5 – 33 לחוק העיקרי -
מוצע לתקן סעיפים אלה, ולהתאימם גם לתכנית מועדפת לפיתוח מוטה תחבורה כמוצע בהצעת החוק.
לסעיף 19 לחוק העיקרי –
בסעיף 19 לחוק נקבעה חובה למנות חוקר לשמיעת התנגדויות ככל שהוגשו לתכנית. בהתאם לניסיון שנצבר עלה כי לעיתים, לאור מספר מועט של התנגדויות או אופי ההתנגדויות, אין הצדקה למנות חוקר. לפיכך מוצע לתקן את החוק ולאפשר ליושב ראש הועדה להחליט במקרים שמצא כי אין הצדקה למינוי חוקר, להחליט שלא ימונה חוקר, וועדת המשנה תשמע ותמליץ לוועדה לגבי ההתנגדויות בתוך 30 יום מתום המועד להגשת התנגדויות.
בנוסף, ככל שמונה חוקר לשמיעת התנגדויות, נקבע בסעיף כי הוא יגיש את המלצותיו לועדת המשנה בתוך 45 ימים מתום המועד להגשת התנגדויות. לאור הניסיון שנצבר, עולה כי יש קושי ממשי לעמוד במועד זה ועל כן מוצע להאריכו ל- 45 ימים מתום המועד כאמור.
לסעיף 27 לחוק העיקרי –
בסעיף זה נקבע כי שינויים מסוימים לתכנית מועדפת, יכולים להתבצע רק במסגרת תכנית מיתאר ארצית או תכנית מועדפת לדיור אחרת. הניסיון שנצבר מוכיח כי לעיתים קרובות אין הצדקה לכך ששינויים אלה יתבצעו רק במסגרת תכנית מיתאר ארצית או תכנית מועדפת חדשה. על כן, מוצע לתקן את החוק, ולצמצם את השינויים שהוראה זו חלה עליהם. כן מוצע לתת סמכות לועדה לקבוע בתכנית עצמה, לפי שיקול דעתה, כי גם בנושאים שנקבעו בחוק, כולם או חלקם, ניתן יהיה לאשר תכנית שמשנה מהתכנית שאישרה הועדה, גם אם אינה תכנית מיתאר ארצית או תכנית מועדפת. בנוסף מוצע כי , גם לגבי תכניות שלא נקבעה בהן הוראה כאמור, תוסמך הועדה לתת אישור לתכנית שמשנה מהוראות תכנית מועדפת, ולא יהיה צורך בתכנית מיתאר ארצית או בתכנית מועדפת חדשה.
לסעיף 33 לחוק העיקרי –
מוצע להאריך את תוקף החוק כך שהוא יחול על תכנית מועדפת שהוגשה לוועדה ונקלטה בה בהתאם להוראות סעיף 10(ב) לחוק עד לתאריך ג' באב התשפ"ד (7 באוגוסט 2024).
לסעיף 34 להצעת החוק – הוראת מעבר –
כדי לא לפגוע ברציפות הפעילות להגדלת היצע הדיור, מוצע כי הוועדה תוסמך להמשיך ולקדם מתחמים מועדפים לדיור שהוכרזו על ידי הממשלה, גם אם אינם עומדים בקריטריונים המוגדרים בסעיפים הצעת החוק, ובלבד שתוך שנה מיום תחילת החוק המוצע, נקלטה בוועדה תכנית לגבי מתחמים אלה