תזכיר מבחנים לחלוקת כספי תמיכה של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

מבחנים לחלוקת כספי תמיכה של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

לשם שמירה על המשכיות הפעילות ושימור התשתית הארגונית של מוסדות ציבור המעניקים שירות חברתי לאור השלכות נגיף הקורונה (הוראת שעה)

לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1]

 

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן – חוק יסודות התקציב), בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכה של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (להלן – המשרד) לתמיכה חד פעמית לשם שמירה על המשכיות הפעילות ושימור התשתית הארגונית של מוסדות ציבור חברתיים לאור השלכות נגיף הקורונה.

 

1.  כללי

(א) ועדת התמיכות (להלן – הוועדה) שתוקם לפי סעיף 60 לנוהל התמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[2] (להלן - הנוהל) ותדון בעניין תמיכה מהתקציב הממשלתי בהתאם לנוהל, בהתאם להוראות שייקבעו על ידי החשב הכללי במשרד האוצר ובהתאם למבחנים אלה.

(ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון.

(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני אחיד וענייני של המבחנים.

(ד)  כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

 

2.  הגדרות

במבחנים אלה:

"אוכלוסיית יעד" – אוכלוסייה הזקוקה לסיוע מחמת גיל, מצב בריאותי, משפחתי, מוגבלות פיזית, נפשית, קוגניטיבית, שכלית-התפתחותית, מצב סוציו-אקונומי נמוך או מטעמים הומניטריים, ובכלל זה האוכלוסיות הבאות:

(א) אוכלוסיית הלהט"ב;

(ב)  אנשים במצבי משבר;

(ג) אנשים במצב סוציו-אקונומי נמוך;

(ד)  אנשים עם הפרעות אכילה;

(ה) אנשים עם התמכרויות (סמים, אלכוהול וכיוצא בזה)

(ו) אנשים עם מוגבלות (פיזית, נפשית, קוגניטיבית, שכלית-התפתחותית וכיוצא בזה);

(ז) בני נוער הנתונים במצבים של עבריינות וסטייה חברתית;

(ח) דרי רחוב;

(ט) חולים במחלות קשות או כרוניות;

(י) ילדים ונוער במצבי סיכון;

(יא) מבקשי מקלט ופליטים;

(יב)  משפחות בעוני והדרה;

(יג) משפחות חד-הוריות ומשפחות המצויות בסכסוך מתמשך;

(יד)  נוער חרדי מנותק;

(טו) ניצולי שואה;

(טז) נפגעי אובדן ושכול;

(יז) נפגעי ונפגעות אלימות במשפחה;

(יח) נפגעי ונפגעות זנות וניצול מיני מסחרי;

(יט) נפגעי ונפגעות תקיפה מינית;

(כ)  עוברי חוק;

(כא)  אזרחים ותיקים;

"מחזור הכנסות" מחזור ההכנסות, בהתאם לדוחות כספיים מבוקרים, ללא הכנסות ב"שווה כסף" ו-"שווי מתנדבים"; ולגבי מוסד שאינו מחויב בעריכת דוחות כספיים מבוקרים או שאינו ערך דוחות כאמור, בהתאם לאישור מיוחד של רואה חשבון על מחזור ההכנסות כפי שיקבע החשב הכללי;

"מקדם ההשתתפות בהוצאות הקבועות" – שיעור הוצאות הנהלה וכלליות המרביות המותרות למוסד כמפורט להלן, אשר יחושב בהתאם למחזור הכנסותיו של המוסד בשנת 2018 בתוספת 6 אחוזים וחצי (6.5%):

טור א'

מחזור ההכנסות השנתי

(במיליוני ₪)

טור ב'

שיעור שולי מרבי של הוצאות הנהלה וכלליות ממחזור ההכנסות השנתי

עד 10

22%

מעל 10 ועד 20

15.5%

ובסך הכל 28.5% למחזור הכנסות שנתי עד 10 מיליון ₪ ו 22% לאותו חלק של מחזור ההכנסות העולה על כך ועד 20 מיליון ₪.

"שירות חברתי" – שירות הניתן לאוכלוסיית היעד הזקוקה לסיוע באחד מהאמצעים הבאים: חינוך בלתי-פורמלי, שירות קהילתי, שירות סוציאלי או שירות טיפולי (לרבות נפשי, רפואי ופרא-רפואי). שירות חברתי יכול שיינתן באחד או יותר מתחומי הרווחה, התעסוקה, החינוך, הבריאות או הקליטה. בהגדרה זו לא יכללו שירותים הניתנים במוסד חינוך בו מתקיים לימוד שיטתי של תלמידים או פנימייה של מוסד כאמור, ושירותים הניתנים על ידי בית חולים או קופת חולים;

לעניין סעיף זה:

(א) "חינוך בלתי-פורמלי" – חינוך וולונטרי לילדים ולנערים, מחוץ לשעות הפעילות הבית-ספרית, הכולל חינוך חברתי, ערכי וקהילתי, ומיועד להשגת המטרות האמורות בסעיף 2 לחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953[3];

(ב)  "שירות קהילתי" – שירות החותר להקל על מצוקות חברתיות ולהביא ליצירת שינויים חברתיים על-ידי הנעה והובלה של שינויים כאמור בקרב קהילות, קבוצות וארגונים[4].

(ג) "שירות סוציאלי" – שירות הניתן לשיפור תפקודם האישי והחברתי של הפרט, המשפחה והקהילה בדרך של טיפול, שיקום, העצמה, ייעוץ והדרכה הנעשים בדרך כלל בידי עובד סוציאלי ובשיטות טיפול מקצועיות הנהוגות בעבודה סוציאלית[5];

 

3.  מטרת הסיוע

מתן סיוע למוסדות ציבור שעיקר עיסוקם הוא במתן שירותים חברתיים, כהגדרתם במבחנים אלה, אשר מחזור הכנסותיהם נפגע בשל ההתמודדות עם נגיף הקורונה, מתוך מטרה לסייע לאותם מוסדות ציבור לשמור על רצף פעילותם או לחדשה באופן תקין ומלא ככל האפשר ולשמר את התשתית הארגונית הנדרשת לשם החזרת הפעילות לסדרה בבוא העת.

 

4.  מוסדות הציבור הנתמכים ותנאי סף

לתמיכה לפי מבחנים אלה יהיה זכאי רק תאגיד שהוא מוסד ציבור, כהגדרתו בסעיף 3א לחוק (להלן – המוסד), שהוועדה מצאה כי עמד בכל תנאי הסף האלה:

(א) המוסד הגיש את בקשת התמיכה כנדרש, בהתאם להנחיות שיפורסמו יחד עם הקול הקורא למבחן זה באתר המשרד;

(ב)  המוסד מחזיק באישור ניהול תקין בתוקף לשנת 2020;

(ג) מחזור ההכנסות של המוסד בשנת הכספים 2018 עולה על 500 אלף ש"ח ואינו עולה על 20 מיליון ש"ח;

(ד)  למעלה ממחצית מפעילות המוסד היא במתן שירות חברתי שנהנים ממנו באופן שוטף ורציף מידי חודש, בממוצע שנתי, לשנת 2019, מספר המשתתפים כמפורט להלן:

(1)  עבור מוסד שמחזור ההכנסות שלו הוא עד 1.5 מיליון ש"ח בשנה – לפחות 15 משתתפים;

(2)  עבור מוסד ציבור שמחזור ההכנסות שלו גבוה מ-1.5 ש"ח בשנה – לפחות 30 משתתפים.

יובהר כי מספר המשתתפים לעניין סעיף זה אינו כולל עובדים המועסקים בשכר או מתנדבים;

(ה) מוסד הציבור העסיק עובדים ב-2 משרות מלאות במצטבר בחודש או הפעיל 10 מתנדבים קבועים בחודש, לפחות, בממוצע שנתי בשנת 2019; לעניין סעיף זה – "מתנדב קבוע": מתנדב אשר משתתף בפעילות העמותה במשך עשר שעות בחודש במשך לפחות שבעה חודשים בשנה;

(ו) מוסד הציבור אינו זכאי להגיש בקשה למענק הסיוע לעסקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה לרשות המיסים בהתאם להחלטת ממשלה מס' 5015 מיום 24 באפריל 2020;

(ז) מחזור הכנסותיו החודשי הממוצע של המוסד לתקופה שתחילתה ביום 1 במרץ 2020 וסיומה בתום חודש מאי 2020, ירד בשיעור העולה על 25% ביחס למחזור ההכנסות החודשי הממוצע של המוסד לשנת 2019. לגבי מוסד שקיבל בשנים 2019 או 2020 תמיכה לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב או מקדמות לתמיכה כאמור, מחזור הכנסותיו בשנים אלו יחושב בניכוי התמיכות שקיבל כאמור;

(ח) לא ייתמך אלא מוסד שנמצא זכאי לתמיכה בגובה 10,000 ש"ח לפחות לפי התחשיב המופיע בסעיף 5.

 

5.  מודל תשלום התמיכה

(א) בשלב הראשון, תיבחן עמידתו של כל מוסד בתנאי הסף שבסעיף 4(ח), כלומר יגיע לפי התחשיב שלהלן לגובה תמיכה של 10,000 ₪ לפחות:

שיעור ירידת מחזור ההכנסות (בהתאם לחישוב המפורט בסעיף 4(ז))

אופן חישוב התמיכה הבסיסית

ירידה במחזור ההכנסות בשיעור בין 25% ועד 40%

מכפלה של 0.1 במקדם ההשתתפות בהוצאות הקבועות ובשישית (1/6) מחזור ההכנסות בשנת 2018;

ירידה במחזור ההכנסות בשיעור בין 40% ועד 60%

מכפלה של 0.2 במקדם ההשתתפות בהוצאות הקבועות ובשישית (1/6) מחזור ההכנסות בשנת 2018;

ירידה במחזור ההכנסות בשיעור בין 60% ועד 80%

מכפלה של 0.35 במקדם ההשתתפות בהוצאות הקבועות ובשישית (1/6) מחזור ההכנסות בשנת 2018;

ירידה במחזור ההכנסות בשיעור העולה על 80%

מכפלה של 0.5 במקדם ההשתתפות בהוצאות הקבועות ובשישית (1/6) מחזור ההכנסות בשנת 2018;

(ב)  התמיכה הבסיסית המרבית שיכולה להיקבע לגוף בשלב הראשון בהתאם לסעיף קטן (א) לא תעלה על 400 אלפי ₪;

(ג) לגבי מוסד שקיבל בשנת 2018 תמיכה לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, מחזור ההכנסות בשנת 2018 לצורך חישוב התמיכה הבסיסית בשלב הראשון בהתאם לסעיף קטן (א), יחושב בניכוי התמיכות שקיבל כאמור;

(ד)  מוסד אשר נמצא זכאי לתמיכה בסיסית לפי השלב הראשון המפורט בסעיף קטן (א), יעבור לשלב השני ותחול עליו אחת מן ההוראות הבאות, לפי העניין:

(1)  פחת או היה שווה סך התמיכה הבסיסית של כל המוסדות לפי סעיף קטן (א) לסך התקציב המיועד לחלוקה, סכום התמיכה שיינתן לכל מוסד יהיה שווה לסך התמיכה הבסיסית שלה נמצא זכאי בסעיף קטן (א) לעיל;

(2)  עלה סך התמיכה הבסיסית לה נמצאו זכאים כל המוסדות לפי סעיף קטן (א) על סך התקציב המיועד לחלוקה, תחושב התמיכה שתינתן לכל מוסד בהתאם לאמור להלן: ראשית, תופחת התמיכה הבסיסית באופן יחסי; שנית, עבור מוסד שפחתה התמיכה בו מ-10,000 ₪, תוגדל התמיכה עד ל-10,000 ₪ ובהתאמה, תפחת התמיכה מכל יתר המוסדות לפי חלקו היחסי של כל מוסד בתמיכה שנקבעה לכלל מוסדות אלה.

(ה) במקרה בו נותר תקציב שלא נוצל לצורך תשלום תמיכות, הוועדה תהיה רשאית, אם ראתה שיש בכך צורך, להחליט על ביצוע סבב נוסף של פרסום הזמנה להגשת בקשות לקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה, ובהתאם לאמור להלן:

(1)  פורסמה הזמנה להגשת בקשות בסבב נוסף כאמור, והוגשו במסגרת הבקשות על-ידי מוסדות שקיבלו תמיכה לפי מבחנים אלה בהליך הראשון, יחושב מחזור הכנסותיו החודשי הממוצע של כל מוסד מקרב כלל המוסדות לתקופה שתחילתה ביום 1 במרץ 2020 וסיומה בתום החודש הקלנדרי המלא שקדם לפרסום הזמנה לבקשת ההזמנות לתמיכה בסבב זה בהתאם לנתונים המעודכנים של המוסד.

(2)   לעניין חישוב התמיכה לא יילקחו בחשבון ההכנסות שקיבל המוסד כתוצאה מסבב חלוקת התמיכות הראשון, ככל שקיבל.

(3)  סכום התמיכה שיינתן במסגרת הסבב הנוסף, למוסד שקיבל תמיכה בסבב חלוקת התמיכות הראשון, יהיה בניכוי התמיכה שקיבל במסגרת הסבב הראשון.

(4)  בכל מקרה, בלי לגרוע מהאמור לעיל, סכום התמיכה שישולם לכל מוסד לפי מבחנים אלה, במצטבר, בכלל סבבי החלוקה שיהיו, לא יעלה על 400 אלף ש"ח.

 

6.  הוראות נוספות

(א) לא תינתן תמיכה לפי מבחנים אלו למוסד אשר יפסיק את פעילותו במהלך שנת 2020; לעניין זה, לא תחשב כהפסקה אי-פעילות בחודשים מרץ-יולי 2020;

(ב)  יובהר כי אין בקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה משום כפל תמיכה האסור ביחס לכל סוג של תמיכה או תקצוב שקיבל מוסד הציבור מאת כל גורם שהוא, ציבורי או אחר.

(ג) סך התמיכה במוסד לפי מבחנים אלה לא יעלה על שיעור של 90% מכלל עלות הפעילות שלו בשנת 2020;

 

7.  תחילה ותוקף

תחילתם של מבחנים אלה ביום פרסומם ותוקפם עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020).

 

___________

איציק שמולי

שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

(803-35-2020-000045)

 



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34;

[2] י"פ 8480, עמ' 482;

[3] מבוסס על חוק הרשויות המקומיות (מנהל יחידת נוער ומועצת תלמידים ונוער), תשע"א-2011;

[4] מבוסס על הוראה מס' 1 לפרק 7 בתע"ס;

[5] מבוסס על חוק העובדים הסוציאליים, תשנ"ו-1996;