תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים)(הובלת בהמות)(תיקון), התש"ף -2020
צמצום סבלן של בהמות בעת הובלתן, תוך התחשבות בצורכי החקלאות. בתקנות נקבעו, בין היתר, הוראות בעניין תנאי ההובלה, משך ההובלה, הפיקוח במהלכה ע"י משגיחי הובלה ואופן הכשרתם. זאת במטרה לצמצם את הפגיעה ברווחתן של הבהמות בעת העברתן ממקום למקום באמצעות רכב.
מאז הותקנו התקנות העיקריות בשנת 2006 נצבר ניסיון וידע עדכני בתחום הובלת בהמות ברכב, הן בישראל והן בעולם. במסגרת התיקון לתקנות, מבוקש להתאים, בין היתר, את ההוראות בנושא רווחת בעלי חיים בהובלות קצרות וארוכות להוראות העדכניות שנקבעו ע"י האיחוד האירופי בנושא, לבצע את ההתאמות הנדרשות לאור הניסיון שנצבר בישראל מיישום התקנות בפועל.
טיוטת התקנות פורסמה להערות הציבור לראשונה באוגוסט 2015. ההערות שהועברו בעקבות הפרסום הוטמעו בנוסח. חלק מהתיקונים שבטיוטת התקנות מבוססים על המלצות שנכללו בתכנית המשרדית להפחתת נטל רגולטורי בפיקוח וטרינרי על בקר וצאן שפורסמה באתר משרד החקלאות ופיתוח הכפר בדצמבר 2017.
טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 19(2), (10) עד (13) ו- (15) עד (17) לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד-1994[1] (להלן - החוק) ובאישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון פתיח |
1. |
בתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (הובלת בהמות), תשס"ו -2006 [2] (להלן – התקנות העיקריות), בפתיח, במקום "סעיף 19(2) לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד-1994" יבוא "סעיף 19(2), (10) עד (13) ו- (15) עד (17) לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד-1994". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 2 |
2. |
בתקנה 2 לתקנות העיקריות – |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) לפני ההגדרה "בהמות" יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
""ארגז מתחלף" – מכל או ארגז המיועד להובלת בהמות, המתוכנן לטעינה על רכב ופריקה ממנו; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"בהמה רובצת"- בהמה שאינה מסוגלת לעמוד בכוחות עצמה;" |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) בהגדרה "בהמות", בסופה יבוא "למעט בהמות שהן חיות בר כהגדרתן בחוק להגנת חיית הבר, התשט"ו - 1955[3]"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) ההגדרה "בעל הרכב" – בטלה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(4) אחרי ההגדרה "בהמות" יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
""בקר" – בני תת משפחת הפריים (Bovinae); |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"גמלים" – בני משפחת הגמליים (Camelidae)"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(5) ההגדרה "היתר" – בטלה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(6) אחרי ההגדרה "המנהל" יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
""טעינה ופריקה" – לרבות העברה מרכב אחד לאחר;"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(7) בהגדרה "משגיח", במקום "שעבר הכשרה" יבוא "שבידו תעודת משגיח בתוקף" ובמקום "בתקנה 3" יבוא "בתקנה 3א"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(8) בהגדרה "נקודת המוצא", במקום האמור בה יבוא "מקום טעינת הבהמה על הרכב בתחילת ההובלה"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(9) בהגדרה "נקודת יעד", במקום האמור בה יבוא "מקום פריקת בהמה מהרכב בסיום ההובלה"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(10) בהגדרה "סיום ההובלה", במקום "מכלי הרכב" יבוא "מהרכב" ובסופה יבוא "ואם ההובלה כללה העברה מרכב אחד לאחר – רגע הפריקה מהרכב האחרון"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(11) ההגדרה "עיסוק" – בטלה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(12) אחרי ההגדרה "סיום ההובלה" יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
""הפקודה" - פקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה – 1985[4]; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"צאן" – כבשים (Ovis aries musimon), עזים (Capra aegagrus hircus) ומכלואיהן; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"רופא וטרינר" – כהגדרתו בחוק הרופאים הווטרינרים, התשנ"א -1991[5]; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"רכב" – רכב המונע באמצעות מנוע או הנגרר על ידי רכב כאמור; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"רכב פתוח" – רכב שבדפנותיו פתחים המאפשרים תנועת אוויר חופשית לבהמות המובלות בו; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"רכב ממוזג" – רכב שקיימת ופועלת בו מערכת שמווסתת את זרימת האוויר ברכב ואת הטמפרטורה שבו;"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(13) בהגדרה "תא הובלה", אחרי "או חלק ממנו" יבוא "לרבות ארגז מתחלף"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(14) בהגדרה "תחילת ההובלה", במקום "כלי הרכב" יבוא "הרכב" ובסופה יבוא "ואם ההובלה כללה העברה מרכב אחד לאחר – הטענתה על הרכב הראשון מביניהם". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 3 |
3. |
בתקנה 3 לתקנות העיקריות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א), ברישה, אחרי "למידה של" יבוא "כל אלה ובחינה עליהם"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב), במקום "המנהל" יבוא "הממונה" ובמקום "ראה המנהל כי התכנית תואמת את מטרות החוק יאשרה, ורשאי הוא לאשרה בתנאים" יבוא "הממונה רשאי להתנות את אישור התכנית בתנאים וכן רשאי הוא להורות על שינויה לאחר שאושרה". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) בתקנה משנה (ג), אחרי "הכשרה" יבוא "ועמד בבחינה בהצלחה" ובמקום "תעודת משגיח" יבוא "תעודת סיום הכשרה". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הוספת תקנה 3א |
4. |
אחרי סעיף 3 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"תעודת משגיח |
3א. |
(א) לא ישמש אדם משגיח אלא אם ניתנה לו תעודת משגיח מאת הממונה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לא תינתן לאדם תעודת משגיח אלא אם מתקיימים בו כל אלה: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) מלאו לו 18 שנים לפחות; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) ניתנה לו תעודה על סיום הכשרה לפי תקנה 3(ג); |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הוא לא הורשע בעבירה לפי החוק או לפי הפקודה והוא לא הורשע בעבירה אחרת, שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לדעת הממונה, לשמש כמשגיח; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) בחמש השנים שקדמו לבקשה לא הוטל עליו קנס מנהלי בגין עבירות לפי החוק או לפי הפקודה, שלפי חומרתן, מהותן או נסיבותיהן אין הוא ראוי לדעת הממונה, לשמש כמשגיח. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) תוקף תעודת משגיח יהיה לחמש שנים מיום נתינתה, ורשאי הממונה להאריך את תוקפה לתקופה נוספת שלא תעלה על חמש שנים נוספות בכל פעם. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) אישר הממונה שינויים בתכנית ההכשרה לאחר שניתנה למשגיח תעודה, רשאי הממונה להורות למשגיח להשתתף בהכשרה נוספת לעניין השינויים שאישר. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) הורה הממונה למשגיח להשתתף בהכשרה כאמור בתקנת משנה (ד), לא תוארך התעודה אלא אם כן סיים המשגיח הכשרה נוספת ועמד בהצלחה בבחינה כאמור בתקנה 3(ג). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ו) נוכח הממונה כי משגיח לא קיים חובות לפי תקנות אלה או עבר עבירה לפי החוק או הפקודה, רשאי הוא, לאחר שנתן למשגיח הזדמנות לטעון את טענותיו לפניו, לבטל את תעודת המשגיח או להתנות את המשך פעולתו של המשגיח בתנאים, לרבות דרישה להשתתף בהכשרה נוספת.". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 4 |
5. |
בתקנה 4 לתקנות העיקריות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א), בסופה יבוא "ויכול שיהיו משגיחים שונים במשך ההובלה; התבצעה ההובלה במספר רכבים – יהיה משגיח בכל אחד מהרכבים למעט בגרור"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב), הסיפה החל במילים "וכן חייב הוא לעשות" - תימחק; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) בתקנת משנה (ג), בתחילתה יבוא "המשגיח יחזיק" ובמקום "יהיו בידי המשגיח הוראות ואמצעים להזעקת עזרה, לרבות עזרה וטרינרית במקרה חירום" יבוא "אמצעים להזעקת עזרה מיידית במקרה חירום, לרבות עזרה וטרינרית בהתאם למפורט בתקנה 5א". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(4) בתקנת משנה (ד), במקום הסיפה החל במילים" למתן עזרה ראשונה" יבוא "לדווח על כך לבעלים של הבהמה לפי תקנה 5א". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(5) תקנת משנה (ה)- בטלה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
החלפת תקנה 5 |
6. |
במקום תקנה 5 לתקנות יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"תיעוד פרטי ההובלה ושמירת מסמכים |
5. |
(א) המשגיח יתעד בכתב, באופן שיפורסם באתר האינטרנט של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, את פרטי ההובלה שלהלן: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) לפני תחילת כל הובלה – הפרטים המפורטים בתוספת הראשונה; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) בתום ההובלה – מקום ומועד סיום ההובלה ואירועים מיוחדים אם התרחשו. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) נכחו באותה הובלה מספר משגיחים, ידווח כל אחד מהם את הפרטים הרלוונטיים לזמן בו הוא נכח בהובלה כמשגיח וימסור אותם, כשהם מאושרים על-ידו למשגיח שהחליף אותו. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) המשגיח יעביר את התיעוד כשהוא חתום על ידו, למקבל הבהמות בנקודת היעד ולבעלים שלהן; היתה נקודת היעד בית מטבחיים או בית נחירה, יעביר העתק מהתיעוד גם לרופא הווטרינר האחראי לביצוע פיקוח וטרינרי במסגרתו, כהגדרתו בתקנות מחלות בעלי חיים (שחיטת בהמות), התשכ"ד- 1964[6] (להלן – תקנות שחיטת בהמות). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) מי שקיבל את הבהמות בנקודת היעד יתעד בכתב בעת הגעת הבהמות את הפרטים שלהלן: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) יום ושעת סיום ההובלה; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) מספר הבהמות שהגיעו לנקודת היעד וסוגן; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) נמצאה בסיום ההובלה בהמה רובצת, פצועה או מתה, ידווח על כך לממונה ויציין את הסיבה לכך, ככל הידוע לו. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) מי שקיבל את הבהמות להחזקתו בנקודת היעד והבעלים שלהן ישמרו את התיעוד כאמור בתקנות משנה (א) עד (ד) לתקופה שלא תפחת משנה; היתה נקודת היעד בית מטבחיים או בית נחירה, ישמור אותם גם הרופא הווטרינר האחראי בו לביצוע פיקוח וטרינרי, כהגדרתו בתקנות שחיטת בהמות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ו) המשגיח יחזיק ברשותו את התיעוד שערך או קיבל לידיו לפי תקנות משנה (א) ו- (ב) וישמור אותו לתקופה שלא תפחת משנה." |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הוספת תקנה 5א |
7. |
אחרי תקנה 5 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"הבטחת זמינות טיפול וטרינרי |
5א |
(א) בעלים של בהמה יתקשר עם רופא וטרינר בהסכם למתן הגשת עזרה וטרינרית במשך ההובלה, ויכול שההתקשרות תעשה בידי אחר בהתאם להסכם ביניהם, או שיבטיח את זמינותה של עזרה וטרינרית בדרך אחרת. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בעלים של בהמה כאמור בתקנת משנה (א) שנודע לו כי הבהמה נפגעה במהלך ההובלה, ידאג להזעקת רופא וטרינר ולמתן הטיפול הנדרש". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 6 |
8. |
בתקנה 6 לתקנות העיקריות - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) במקום תקנת משנה (א) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"(א) לא יוביל אדם בהמה, למעט לצורך טיפול רפואי, אם - |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) היא חולה או פצועה, למעט אם פציעתה או מחלתה קלה ואינה משפיעה על רווחתה בעת ההובלה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) היא בעשירון האחרון להריונה או שהיא המליטה במהלך 48 השעות שלפני ההובלה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(3) היא עגל או בכר שגילו נמוך מעשרה ימים, גדיים וטלאים שגילם נמוך משבוע וגורי חזירים שגילם נמוך משלושה שבועות, למרחק העולה על 60 ק"מ ובכל מקרה לא יטעין בהמה שחבל הטבור שלה טרם נשר; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(4) היא בהמה בתקופת חליבתה, אלא אם נחלבה בסמוך לפני תחילת ההובלה ונקבעו סידורים לחליבתה בסמוך לאחר סיום ההובלה; בפסקה זו, "בהמה בתקופת חליבתה" – בהמה הנחלבת לצורך הפקת חלב או מוצריו; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(5) בהמה רובצת."; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב) - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) בפסקה (1) אחרי "לעמוד" יבוא "ולנוע" ואחרי "עצמה" יבואו "וללא כאב ניכר"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) אחרי פסקה (1) יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"(א1) ניתן להטעין בהמה שקיבלה טיפול רפואי אם רופא וטרינר נתן אישור בכתב על סוג הטיפול והזמן שבו ניתן ושלאור זאת הבהמה כשירה להובלה וקבע בכתב הגבלות לעניין יעד ההובלה, תנאי הובלה ומשך הזמן המרבי להובלתה, ההולמים למצבה;". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 7 |
9. |
בתקנה 7 לתקנות העיקריות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א)- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) בפסקה (1), בסופה יבוא "שגפיהם אינן קשורות"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) בפסקה (2), בסופה יבוא "ולגמלים שגפיהם קשורות"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) אחרי תקנת משנה (א) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"(א1) על אף האמור בתקנת משנה (א), בין השעות 10:00 ל-17:00, משך ההובלה ברכב פתוח לא יעלה על שלוש שעות אם – |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) הטמפרטורה צפויה לעלות על 32 מעלות צלזיוס לפי הפרסום באתר האינטרנט של השירות המטאורולוגי הישראלי, כפי שנצפה במהלך 24 שעות לפני ההובלה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) בתקופה שבין 1 במאי ו-31 באוקטובר. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(א2) במקרים הבאים יראו את ההובלה כהובלה אחת ומשך ההובלה המצטבר לא יעלה על הקבוע בתקנות משנה (א) ו-(א1), לפי העניין - |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) הבהמות הועברו מרכב אחד לרכב אחר; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) הבהמות נפרקו למשך פרק זמן שלא עלה על שלוש שעות עד לטעינתן שנית על רכב."; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) בתקנת משנה (ג), אחרי "בתקנת משנה (א)" יבוא "או (א1)"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(4) בתקנת משנה (ד), במקום "בתקנות משנה (א) ו-(ב)" יבוא "בתקנות משנה (א) עד (ב)"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(5) בתקנת משנה (ה), במקום "המשגיח" יבוא "בעליהן.". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 8 |
10. |
בתקנה 8 לתקנות העיקריות - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) בכותרת השוליים, במקום "בנקודת" יבוא "בנקודות"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (א), במקום "אדם שבהמה נמצאות בשליטתו" יבוא "המחזיק בבהמה המיועדת להובלה", ובמקום "כלי רכב" יבוא "הרכב"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) בתקנת משנה (ב), במקום "אדם שבהמה נמצאת בשליטתו מעת פריקתה מכלי רכב" יבוא "המחזיק בבהמה בנקודת היעד", ובמקום "מכלי רכב" יבוא "מרכב". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 9 |
11. |
בתקנה 9 לתקנות העיקריות - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) בכותרת השוליים, אחרי "הטענתן" יבוא "הובלתן"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (א)- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) ברישה, אחרי המילה "בהמות" יבוא "לצורך הובלתן, בעת", ואחרי המילה "הטענתן" יבוא "על הרכב, בעת הובלתן"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) בפסקה (1), במקום "צאן בכלי רכב" יבוא "בהמה ברכב" ובמקום "שבו נטען הצאן" יבוא "אליו היא הוטענה"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ג) במקום האמור בפסקה (3) יבוא "לא יכה אדם בהמה ולא יחשמל אותה במאיץ חשמלי;"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ד) אחרי פסקה (6) יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
"(7) לא יקשור אדם בהמה לצורך הובלתה באופן העלול לפגוע בגופה או בריאותה."; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) אחרי תקנת משנה (א) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"(א1) על אף האמור בתקנת משנה (א)(3), לא יישא אדם באחריות פלילית בשל הכאה או חישמול של בקר או חזיר, אם התקיימו כל אלה- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) הם היו נחוצים בנסיבות העניין; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) הם נעשו באופן סביר בנסיבות העניין; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(3) יש לבהמה מקום להתקדם אליו; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(4) אם הם נעשו בבקר – משקל הבקר לא פחות מ- 300 ק"ג; אם הם נעשו בחזיר – משקל החזיר לא פחות מ- 100 ק"ג; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(5) הם התבצעו בשרירי החלק האחורי של הבהמה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(6) אם בוצע שימוש במאיץ חשמלי – משך מכת החשמל לא עלה על שניה אחת; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(7) הבהמה לא הוכתה ולא נעשה עליה שימוש במאיץ חשמלי יותר מפעמיים ברצף במהלך אותו אירוע."; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(4) בתקנת משנה (ג), במקום "בכלי רכב" יבוא "ברכב". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 10 |
12. |
במקום האמור בתקנה 10 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"(א) לא יאסוף אדם בהמה לצורך הובלתה, לא יטעין או יפרוק אותה, אלא אם כן התקיימו תנאים אלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) המעבר, הכבש ומשטח ההעמסה המיועד למעבר בהמות לצורך איסופן, העמסתן טעינתן ופריקתן בנוי או מרופד באופן שמונע החלקה של הבהמות, נפילתן או פגיעה אחרת בהן, וכן באופן שמאפשר ניקויו וחיטויו; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) לא קיימים הפרשי גובה ומרחק בין המשטחים עליהם עוברות הבהמות ובכלל זה בין המפלסים ברכב שבו יותר ממפלס טעינה אחד; קיים הפרש בין המשטחים - יותקן ביניהם כבש שהשיפוע שלו לא יעלה על 20 מעלות למעבר עגלים שגילם אינו עולה על 6 חודשים וחזירים, ועל 26 מעלות למעבר בהמות אחרות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(3) המעבר, הכבש ומשטח ההעמסה מצוידים בדפנות המונעות נפילת בהמות מהם, הוצאת גפיים דרכן ואשר חוסמות את שדה הראיה של בהמות לצדדים; היתה הבהמה גמל, לא יפחת גובה הדפנות מ-1.5 מטר; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(4) המעבר, הכבש ומשטח ההעמסה עשויים באופן שאינו מאפשר לבהמות לראות דרכם; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(5) יש גישה נוחה לכל קטע של המעבר, הכבש ומשטח ההטענה המיועד למעבר הבהמות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) לא יטעין אדם לרכב ולא יפרוק בהמות מרכב בארגז מתחלף אם - |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) הבהמה היא בקר שגילו פחות משנה או צאן; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) שיפוע הארגז במהלך הטעינה או הפריקה עולה על 20 מעלות עבור עגלים שגילם אינו עולה על 6 חודשים וחזירים ועל 26 מעלות עבור בהמות אחרות.". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 11 |
13. |
בתקנה 11 לתקנות העיקריות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) במקום רישה יבוא "לא יוביל אדם בהמה אלא אם כן התקיימו בתאי ההובלה תנאים אלה:"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) בפסקה (2), במקום "בתאים" יבואו "בדפנות התאים וברצפתם"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) בפסקה (3), בסופה יבוא "או מרופדת בחומר כאמור"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(4) במקום האמור בפיסקה(5) יבוא "ניתן להסתכל מבחוץ על מצב הבהמות שבתוך תא ההובלה"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(5) בפסקה (6), הסיפה, החל במילים "ינוקו לאחר סיומה" – תימחק. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 12 |
14. |
בתקנה 12 לתקנות העיקריות - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) במקום הרישה יבוא "לא יוביל אדם בהמות אלה בהתקיים תנאים אלה:"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) בפסקה (1), בסופה יבוא "צפויה הטמפרטורה בעת ההובלה לעלות על 25 מעלות צלזיוס, יוגדל השטח לכל בהמה ב- 5 אחוזים נוספים"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) בפסקה (2), במקום "משלושים" יבוא "משישים" ואחרי "כבשים או" יבוא "עיזים או"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(4) אחרי פסקה (2) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"(3) כל אחת מהבהמות תוכל לעמוד, בו בזמן, כשכל גופה נמצא בקו ישר, מקביל לאחת מדפנות התא; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) הצפיפות ומבנה תא ההובלה מאפשרים לבהמה שנפלה לקום; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) השטח המרבי לכלל הבהמות המובלות בתא לא יעלה על סך השטח המזערי הנדרש להן לפי הקבוע בתוספת השניה ובתוספת השטח המזערי הנדרש לבהמה נוספת; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) גובה תא ההובלה יהיה לפחות 10 ס"מ מעל קצה הקרניים או הראש של הבהמה אם אין לה קרניים.". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 13 |
15. |
בתקנה 13 לתקנות העיקריות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) במקום הרישה יבוא "מי שהבהמות נמצאות בהחזקתו בנקודת המוצא לא יוביל בהמות יחד באותו תא אם התקיים אחד מאלה:"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) בפסקה (1), בסופה יבוא "בסבירות גבוהה;"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) בפסקה (2), במקום "ממינים" יבוא "מסוגים ומינים". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 14 |
16. |
בתקנה 14 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), במקום "בעל רכב ומי שנוהג ברכב לא יוביל בו בהמות" יבוא "לא יוביל אדם בהמות ברכב". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 15 |
17. |
בתקנה 15 לתקנות העיקריות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א) במקום האמור בה יבוא "לא יוביל אדם בהמות ברכב אלא אם כן הרכב הוא רכב פתוח או רכב ממוזג."; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב), במקום האמור בה יבוא " לא יוביל אדם בהמות ברכב פתוח בשעות שבין זריחת השמש לשקיעתה אלא אם כן שטח הרכב המשמש להובלת הבהמות מקורה או מכוסה ברשת צל; היה הרכב מכוסה ברשת צל, תהיה הרשת שלמה ומתוחה;"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(3) בתקנת משנה (ג), במקום "מאוורר" יבוא "ממוזג"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(4) בתקנת משנה (ד), במקום האמור בה יבוא "נהג של רכב ממוזג שאירע בו כשל של מערכת האוורור, יפתח את הפתחים בתא ההובלה ויוביל את הרכב בתנועה רצופה במשך ההובלה, ככל האפשר; היה הכרח לעצור את הרכב, יעצור אותו במקום מוצל, ויבטיח קירור הבהמות בכל אמצעי סביר, לרבות התזת מים או פריקת הבהמות ביעד חלופי, לפי הצורך"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 17 |
18. |
בתקנה 17 לתקנות העיקריות, במקום האמור בה יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"הוראות תקנות 4 עד 5א לא יחולו על הובלת - |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) צאן - למרחק שאינו עולה על 50 ק"מ ובלבד ששטח הרכב שאושר להובלה אינו עולה על 4.5 מטרים רבועים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) בהמות אחרות – שמספרן אינו עולה על ארבע למרחק שאינו עולה על 30 ק"מ.". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הוספת תקנה 17א |
19. |
אחרי תקנה 17 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"שמירת דינים |
17א |
אין בתקנות אלה לגרוע מהוראות לפי הפקודה ובמקרה של סתירה ביניהן ובין תקנות אלה יחולו ההוראות לפי הפקודה.". |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון תקנה 18 |
20. |
בתקנה 18 לתקנות העיקריות- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א) - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) בפסקה (2) במקום "הפיקוח" יבוא "ההשגחה" ובמקום "בתקנה 4(ב)" יבוא "בניגוד לתקנה 4(ב)". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) בפסקה (3), במקום האמור בה יבוא " משגיח שלא דאג למתן עזרה ראשונה וטיפול לבהמה בניגוד לתקנה 4(ד);"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ג) בפסקה (4), במקום "בכלי הרכב" יבוא "ברכב" ובמקום "לתקנות 6 או 9" יבוא "לתקנה 6;"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ד) בפסקה (5), אחרי "בהמה" יבוא "בחריגה ממשך הזמן המותר או בהפסקות"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ה) בפסקה (6), במקום "שבשליטתו" יבוא "שבחזקתו"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ו) אחרי פסקה (6) יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
"(6א) האוסף, מטעין, מוביל או פורק בהמה בניגוד לתקנה 9;"; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ז) בפסקה (7), במקום האמור בה יבוא "האוסף בהמה לצורך הובלתה, מטעין או פורק אותה בניגוד לתקנה 10;"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ח) בפסקה (8), במקום האמור בה יבוא " המוביל בהמות בתאי הובלה, בניגוד לתקנה 11;"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ט) בפסקה (9), במקום האמור בה יבוא " המוביל בהמות בתנאי צפיפות החורגת מתקנה 12;"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(י) בפסקה (10), במקום האמור בה יבוא " המוביל בהמות יחד בתא אחד בניגוד לתקנה 13;"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(יא) בפסקה (11) במקום "בעל רכב או נהג רכב, שמוביל" יבוא "המוביל", במקום המילה "תקנות", יבוא "תקנה" והמילים "או 15" – יימחקו; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(יב) פסקה (12)- תימחק; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(יג) אחרי פסקה (12) יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
"(13) המוביל בהמות ברכב ללא תנאי אוורור בניגוד לתקנה 15."; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב)- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) בפסקה (1), במקום "שאין בידיו בעת ההובלה ההוראות והאמצעים כאמור בתקנה" יבוא "שלא הזעיק עזרה בניגוד לתקנה"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) פסקה (2) – תימחק; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ג) בפסקה (3), במקום האמור בה יבוא "משגיח של תיעד, מסר או שמר מסמכים בניגוד לתקנה 5(א) עד (ג) או (ה)(2). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ד) בפסקה (4), במקום האמור בה יבוא " אדם שקיבל את הבהמות להחזקתו בנקודת היעד או הבעלים של הבהמות שלא תיעד פרטים או שלא דיווח לממונה בניגוד לתקנה 5(ד) או (ה)(1);"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ה) אחרי פסקה (4) יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
"(5) בעלים של בהמה שלא התקשר עם רופא וטרינר בהסכם למתן הגשת עזרה וטרינרית, כאמור בתקנה 5א"." |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
החלפת התוספות |
21. |
במקום התוספת הראשונה והשנייה לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
תוספת ראשונה תקנות 5(א) ו-5(ב)) פרטי הדיווח להלן הפרטים עליהם ידווח המשגיח בקשר עם ההובלה- א. פרטי המשגיח: שם פרטי___________ שם משפחה ____________ מס' ת.ז. ___________ כתובת________________ מס' תעודת המשגיח __________ ב. מספר הרישוי של הרכב המוביל ________ אם הרכב גורר גרור- מס' הגרור ______________ ג. מספר הרישום של הרכב כרכב להובלת בעלי חיים לפי תקנות מחלות בעלי חיים (הסדרת תנועת בעלי חיים בישראל), התשמ"ב-1982 . _________________ ד. מספר ההיתר לפי תקנות מחלות בעלי חיים (הסדרת תנועת בעלי חיים בישראל), התשמ"ב –1982 או מספר צו הורדה מכלי הובלה והעברה להסגר לפי תקנות מחלות בעלי חיים (יבוא בעלי חיים), התשל"ד-1974 _____________ ה. תיאור הרכב: רכב פתוח/רכב מאוורר(יש להקיף בעיגול) ו. פרטי נהג הרכב (אם שונה מהמשגיח): שם פרטי___________ שם משפחה ____________ מס' ת.ז. ___________ כתובת________________ ז. כתובת נקודת המוצא – המקום שהוטענו בו הבהמות על הרכב ______________________ ח. שעת תחילת הטענת הבהמות על הרכב ____________ היתה שעת תחילת ההטענה שונה לחלק מהבהמות, תצוין השעה ליד פרטיהן בטבלה שבסעיף ט'. ט. הבהמות שהוטענו בכל תא –
מספר התא שטח התא סוג הבהמות מספר הבהמות משקלו הממוצע גיל הבהמות שעת טעינה
י. כתובת נקודת היעד -המקום שבו נפרקו הבהמות מהרכב ________________________ א. הבהמות נפרקו מהרכב והוטענו על רכב אחר טרם הגעתן לנקודת היעד – כן/לא (יש להקיף בעיגול) ב. אם כן - 1. מקום הפריקה וההטענה על רכב אחר________ 2. שעת פריקת הבהמות מרכב אחד________ 3. שעת הטענתן על רכב אחר________________ 1. שעת תחילת הנסיעה לאחר הטענת הבהמות על רכב אחר_______ 2. שעת תחילת ההשגחה ___________ 3. שעת סיום ההשגחה_______________ 4. מקום סיום ההשגחה____________ 5. אירועים מיוחדים במהלך ההובלה (יש לציין את מקום ושעת האירוע) ______________________________________________________________________________________
__________________ חתימת משגיח
חלק ב' – ימולא בידי משגיחים נוספים - השתתפו בהובלה יותר ממשגיח אחד יבדוק כל אחד מהם את הפרטים הרשומים בסעיפים ב' עד יב' לחלק א – כללי. מצא משגיח כי הפרטים שונים, יפרט את השינויים- ________________________________________________ ________________________________________________ ________________________________________________ פרטי המשגיח הנוסף - שם פרטי___________ שם משפחה ____________ מס' ת.ז. ___________ כתובת________________ מס' תעודת המשגיח __________ א. שעת תחילת ההשגחה _____________ ב. מקום תחילת ההשגחה_____________ ג. שעת סיום ההשגחה _______________ ד. מקום סיום ההשגחה______________ ה. אירועים מיוחדים במהלך ההובלה ___________________ ______________________________________________
________________ חתימת המשגיח".
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
תוספת שניה |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(תקנה 12(1)) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
צפיפות מרבית של בהמות בהובלה* |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
בקר |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
*לבקר עם קרניים החורגות מרוחב ראש הבהמה, יוגדל השטח לכל בהמה ב-5 אחוזים לפחות. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
כבשים |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
** לכבשים שעובי הצמר שלהן גדול מ-2 סנטימטרים יוגדל השטח לכל בהמה ב-5 אחוזים. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
עיזים |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
חזירים |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
גמלים |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תחילה |
22. |
(א) תחילתן של תקנות 3א(ד) ו- (ה), 10(א)(1) עד (3), 10(ב) ו- 12(6) לתקנות העיקריות כנוסחן בתקנות אלה - שנה מיום הפרסום. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) תחילתה של תקנה 5א(א) לתקנות העיקריות כנוסחה בתקנות אלה - 3 חודשים מיום הפרסום. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
דברי הסבר
מטרת תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (הובלת בהמות), התשס"ו-2006 (להלן- התקנות העיקריות) היא לצמצם את סבלן של בהמות בעת הובלתן, תוך התחשבות בצורכי החקלאות. בתקנות העיקריות נקבעו, בין היתר, הוראות בעניין תנאי ההובלה, משך ההובלה, הפיקוח במהלכה ע"י משגיחי הובלה ואופן הכשרתם. זאת במטרה לצמצם את הפגיעה ברווחתן של הבהמות בעת העברתן ממקום למקום באמצעות רכב.
מאז הותקנו התקנות בשנת 2006 נצבר ניסיון וידע עדכני בתחום הובלת בהמות ברכב, הן בישראל והן בעולם. במסגרת התיקון המוצע לתקנות, מבוקש להתאים בין היתר, את ההוראות בנושא רווחת בעלי חיים בהובלות קצרות וארוכות להוראות העדכניות שנקבעו ע"י האיחוד האירופי בנושא, כמו גם לבצע את ההתאמות הנדרשות לאור הניסיון שנצבר בישראל מיישום התקנות בפועל.
בנוסף, על רקע עתירה לבג"צ בתיק 2211/18 תנו לחיות לחיות נגד מנהל השירותים הווטרינריים, שהוגשה לאחר ההפצה של טיוטת התיקון לתקנות להערות הציבור בשנת 2015, נמצא שיש צורך לתקן גם את ההוראות בעניין הדיווח בידי משגיח על הובלת בהמות מנמלי יבוא למקומות הסגר בישראל.
לתקנה 1: תיקון הפתיח
ביום 23.12.15, פורסם ברשומות התיקון לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד – 1994 (להלן – חוק צער בעלי חיים) כך שבין היתר נוספו בו סמכויות לקבוע בתקנות הוראות לעניין הכשרה וכשירויות של העוסקים בהשגחה, הובלה או החזקה של בעלי חיים בדרך של משלח יד, חובות דיווח בכל עניין הקשור לקיום ההוראות לפי החוק וכן הוראות לעניין חובות תיעוד ושמירת מסמכים ודרכי מסירת הודעות.
התיקון המוצע בפתיח לתקנות עומד בהלימה לתיקון התקנות וההוראות שהוספו בהן.
לתקנה 2: תיקון תקנה 2 לתקנות העיקריות
הוספת הגדרה "ארגז מתחלף" – שהוא מיכל או ארגז הניתן להעמסה על רכב כאשר הבהמות כבר בתוכו.
הוספת הגדרת "בהמה רובצת"- תקנה 6 לתקנות העיקריות קובעת איסור על הובלת בהמה שאינה מסוגלת לעמוד בכוחות עצמה. מוצע לקבוע בתקנות הוראה נוספת לעניין בהמה כאמור ומשכך, מוצע להגדיר את המונח.
תיקון הגדרת "בהמות" כך שחיות בר יוחרגו ממנה, מן הטעם שתנאי ההובלה המפורטים בתקנות אלה אינם מתאימים להובלת חיות בר. הוראות בעניין הובלת בהמות שהן חיות בר ממקום למקום כלולות בתקנות 6(ג) ו- 36(ב) לתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (החזקה שלא לצרכים חקלאיים), תשס"ט-2009.
כמו כן, הוספו ההגדרות "בקר", "גמלים" ו"צאן", בשל הצורך להבהיר כי הוראות התקנות חלות על כל הבהמות המבויתות הכלולות בקבוצות אלו, ובכללם בופאלו ולאמות.
מוצע לעדכן את ההגדרות "טעינה ופריקה" ו"סיום ההובלה", על מנת להבהיר כי במקרה בו מועברת בהמה מרכב לרכב לפני הגעה ליעד הסופי, מדובר באותה הובלה ולא בהובלה נפרדת.
עוד מוצע לתקן את הגדרת "משגיח", כך שיובהר שלא די בהכשרה כשלעצמה כדי להיות משגיח אלא נדרשת גם קבלת תעודה על סיום הכשרה מאת הממונה על פי החוק, זאת בהתאם לתיקון המוצע לתקנה 3א לתקנות העיקריות, כמפורט בהמשך.
מוצע להוסיף את ההגדרה "פקודה"- פקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה – 1985 – הנחוצה הן לעניין הכשירות לשמש כמשגיח והן לעניין תקנת שמירת הדינים שמוצע להוסיפה לתקנות במסגרת תיקון זה.
בנוסף, הוספה ההגדרה "רכב" לצורך הבהרה כי גם החלק הנגרר על ידו הנקרא "גרור" הוא רכב.
ההגדרות ל"רכב פתוח" ו"רכב מאוורר" הועברו מתקנה 15 לתקנה 2 שעניינה הגדרות. במקביל, מוצע להחליף את המונח "רכב מאוורר" במונח "רכב ממוזג", שהוא אינטואיטיבי יותר ומתאים לתוכן ההגדרה.
לתקנות 3 ו-4: תיקון תקנה 3 והוספת תקנה 3א לתקנות העיקריות
תקנה 3 לתקנות העיקריות עוסקת בהכשרת משגיחי הובלה. תקנה 3א לתקנות העיקריות עוסקת בתעודת המשגיח, התנאים לקבלתה, תוקפה וביטולה.
מוצע להבחין בין שלב סיום התכנית להכשרת משגיחים לשלב קבלת תעודת משגיח. תכלית ההבחנה בין תעודת סיום הכשרה לתעודת משגיח הינה להקנות לגורם המוסמך שיקול דעת להחליט שלא לתת עם סיום ההכשרה תעודת משגיח, להתנותה בתנאים או לבטלה לאחר שניתנה.
בנוסף, מוצע להוסיף הגבלת גיל למשגיח נוכח האחריות הפלילית המוטלת על המשגיח במסגרת תפקידו.
כמו כן, בשל עדכונים מקצועיים הנלמדים מהידע והניסיון המקצועי המצטבר בתחום מוצע להגביל את תוקף תעודת המשגיח לחמש שנים עם אפשרות להארכתה וכן ליתן לממונה לפי החוק שיקול דעת להורות על קיום הכשרה מחודשת, בהתאם לצורך.
לתקנה 5: תיקון תקנה 4 לתקנות העיקריות
תקנה 4 עוסקת בחובות ההשגחה והפיקוח של משגיח ההובלה.
מוצע לתקן את תקנה 4(א) באופן שיבהיר כי קיימת אפשרות להחלפת משגיחים במהלך הובלה וכי כאשר ההובלה מתבצעת במספר רכבים, למשל ברכבים הנוסעים בשיירה, נדרשת השגחת משגיח בכל אחד מהם.
עוד מוצע לתקן את תקנה 4(ב) כך שתבוטל חובת המשגיח לעשות כל שניתן למניעת הפרה של התקנות, זאת מאחר שנמצא כי הטלת אחריות כאמור על המשגיח מחמירה מדי ולרוב לא ישימה, בהינתן כי המשגיח הינו במקרים רבים נהג שכיר וכי אין זה מידתי לדרוש משכיר להפליל את מעסיקיו. על כן, מוצע לבטל גם את תקנת משנה (ה).
תחת זאת מוצע תיקון לתקנת משנה (ד) באופן משלים לאמור בתקנה 5א, לפיה חובת הזעקת גורם שיעניק טיפול רפואי לבהמה שנפגעה במשך ההובלה, במקרה הצורך, תוטל על מי שהוא הבעלים של הבהמה, כך שעל המשגיח תוטל חובת דיווח על פגיעה בבהמה בעת ההובלה, בלבד.
בהקשר זה ראוי לציין במסגרת התיקון לחוק צער בעלי חיים נוסף סעיף 17ב הקובע אחריות של נושא משרה בתאגיד שעיסוקו בבעלי חיים, לפקח ולמנוע ביצוע עבירות צער בעלי חיים על ידי התאגיד או מי מעובדיו.
לתקנה 6: החלפת תקנה 5 לתקנות העיקריות
תקנה 5 לתקנות העיקריות קובעת כי המשגיח ידווח את פרטי ההובלה שבתוספת הראשונה על גבי ההיתר שניתן להובלת הבהמות לפי תקנות מחלות בעלי חיים (הסדרת תנועת בעלי חיים בישראל) התשמ"ו – 1982, יחתים עליו את מי שקיבל את הבהמות לשליטתו בנקודת היעד וישלח עותק ללשכה הווטרינרית המחוזית שבתחומה נמצאת נקודת היעד וכן את התקופה שבה יישמר ההיתר עם פרטי הדיווח.
נמצא כי מערך הדיווח ושמירת היתרי ההובלה עם פרטי הדיווח של המשגיח, כאמור בתקנה 5 אינם יעילים, קשים ליישום ואינם מביאים להשגת המטרה לשמה הותקנה תקנה 5. כמו כן, בעקבות עתירה לבג"ץ בהליך 2211/18, התחדד הצורך בעיגון הוראה לפיה חובת הדיווח תחול גם לעניין הובלות שאינן מחויבות בהיתר הובלה לפי תקנות מחלות בעלי חיים (הסדרת תנועת בעלי חיים בישראל) התשמ"ו – 1982, למשל לעניין הובלה מנמל יבוא למקום הסגר.
נוכח זאת, מוצע לקבוע חובת דיווח בכתב שלא על גבי טופס ספציפי, דבר המאפשר דיווח גם באמצעים אלקטרונים בזמן אמת, ולתקן את התקנות כך שחובת הדיווח תחול ביחס לכל הובלה. בהקשר זה מוצע לבטל את הגדרת "היתר", שהתייתרה.
בנוסף, בתוספת הראשונה לתקנות כנוסחן כיום, מפורטים פרטי הדיווח הנדרשים מהמשגיח. מוצע לתקן את התוספת ולעדכן את פרטי הדיווח הנדרשים.
מוצע להבהיר כי במקרה של חילופי משגיחים במהלך ההובלה, חייב כל אחד מהם בדיווח הפרטים שבתוספת הראשונה, לגבי זמן ההובלה שבו נכח. הסדר זה מוצע בדומה להסדר הקבוע בתקנה 5 לתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים)(הובלת עופות), התשע"ב - 2011.
עוד מוצע להטיל חובת דיווח גם על מי שקיבל את הבהמות לחזקתו בנקודת היעד, בעניין סיום ההובלה, מספר הבהמות שהגיעו לנקודת היעד, סוגן, בהמות שהגיעו רובצות, פצועות או מתות והסיבה לכך, ככל שידועה לו.
לעניין שמירת הדיווחים, מכיוון שהיתר ההעברה ניתן לנהג הרכב ובתיקון מוצע לבטל את הקשר שבין חובת הדיווח של המשגיח להיתר ההובלה, מוצע להטיל על המשגיח חובה להחזיק ברשותו את הדיווח בעת ההובלה. יצוין לעניין זה, כי במרבית המקרים המשגיח הוא גם נהג הרכב.
נמצא כי הטלת החובה בתקנה 5(ד) לשמור עותק מהדיווח בלשכה הווטרינרית המחוזית לתקופה שלא תפחת מחמש שנים, אינה ישימה. נוכח האמור מוצע לחייב את המשגיח, את מי שקיבל את הבהמות לחזקתו בנקודת היעד ואת בעליהן, לשמור את הדיווח לתקופה שלא תפחת משנה, ובנוסף, כאשר ההובלה היא לבית מטבחיים או בית נחירה, מוצע להטיל חובה זו גם על הרופא הווטרינר האחראי בו לביצוע פיקוח וטרינרי.
עוד מוצע, במקום חובת מסירת עותק מההיתר הכולל את פרטי ההובלה למי שמוסמך לדרוש אותו לפי כל דין, לקבוע חובה להציג את הדיווח בפני אותו גורם, אם דרש זאת. יוער כי האמצעים הטכנולוגיים הכלולים בטלפונים הסלולריים כיום מאפשרים זאת.
לתקנה 7: הוספת תקנה 5א לתקנות העיקריות
תקנה 4 לתקנות העיקריות מטילה על המשגיח חובה להזעיק עזרה, לרבות עזרה וטרינרית, במקרה חירום ולדאוג למתן טיפול ע"י רופא וטרינר.
במסגרת תקנה 5א המוצעת, שכותרתה "הבטחת זמינות טיפול וטרינרי" מוצע להטיל חובה על הבעלים של בהמה להתקשר מראש בהסכם עם רופא וטרינר להגשת עזרה וטרינרית במשך ההובלה. תיקון זה מוצע לאחר שנמצא שברוב המכריע של המקרים המשגיח הוא לרוב עובד שכיר של הבעלים של הבהמות או שלוחו ולכן אין מקום להטיל עליו חובות נוספות מלבד הזעקת עזרה וטרינרית. את החובה לדאוג לכך שעזרה וטרינרית מרופא וטרינר עמו תבוצע התקשרות בהסכם, מוצע להטיל על בעל הבהמה.
בהמשך לכך, ככל והבהמה נפגעה במהלך ההובלה, ונודע על כך לבעליה, מוצע לקבוע כי מוטלת עליו החובה להזעיק רופא וטרינר לצורך הטיפול הנדרש בבהמה.
לתקנה 8: תיקון תקנה 6 לתקנות העיקריות
תקנה 6 לתקנות העיקריות קובעת מתי אסורה הובלת בהמות ומהם הסייגים לאיסור.
בתקופות מסוימות בחייהן בהמות רגישות יותר לעקה. מוצע אפוא להוסיף לתקנת משנה (א) מצבים נוספים בהם תהיה אסורה ההובלה: בהמה בסוף הריונה, בהמות מתחת לגיל מסוים, בהמה בתקופת חליבתה ובהמה רובצת. התאמות אלו נעשות בדומה לתיקון שנעשה בחקיקת האיחוד האירופי.
אשר להגבלת המרחק בהובלת בהמות למרחק של 60 ק"מ בשל גילן, יוער כי על אף שבחקיקת האיחוד האירופי הוגבל מרחק הנסיעה בנסיבות אלו ל- 100 ק"מ, מוצע לקבוע בתקנות אלה מרחק הובלה מקסימלי קצר יותר, בשל החשש להארכת משכי הנסיעות עקב עומסי תנועה.
מוצע להוסיף את תקנת משנה 6(ב)(1א) שמטרתה להשלים את ההוראה הקבועה בתקנה 6(א)(1) לתקנות. תקנה 6(א)(1) לתקנות קובעת כיצד ניתן להוביל בהמה לצורך קבלת טיפול רפואי, כאשר במסגרת התיקון מוצע להסדיר את ההובלה חזרה למשק או ליעד אחר לאחר קבלת הטיפול הרפואי, ולקבוע כי הטענת הבהמה תעשה רק אם רופא וטרינר נתן לכך אישור בכתב הכולל, בין היתר, הגבלות לעניין יעד ההובלה, תנאי ההובלה ומשך הזמן המרבי להובלה, בהתאם למצב הבהמה.
לתקנה 9: תיקון תקנה 7 לתקנות העיקריות
תקנה 7 לתקנות העיקריות עניינה בזמני ההובלה.
מוצע להוסיף את תקנת משנה (א1), שנוסחה זהה למעשה לתקנה 15(ב)(2), שעניינה משך ההובלה המרבי בעונות ובשעות החמות או בכל מקרה בו צפויה הטמפרטורה לעלות על 32 מעלות צלזיוס.
עוד מוצע להוסיף את תקנת משנה (א2) במטרה להבהיר, כי העברת בהמות מרכב אחד לרכב אחר, וכן פריקת בהמות לפרק זמן של עד 3 שעות וטעינתן בשנית, תחשבנה כהובלה אחת רצופה לעניין התקנות. עוד מוצע להוסיף לתקנה זו הוראות לעניין זמני הובלת גמלים.
לתקנה 10: תיקון תקנה 8 לתקנות העיקריות
תקנה 8 לתקנות העיקריות עניינה במתן מזון ומים לבהמה בנקודת המוצא והיעד.
בהמשך לתיקון המוצע בתקנה 7(א2), מבוקש להבהיר כי על מי שמחזיק בבהמה בנקודות המוצא והיעד מוטלת החובה ליתן להן גישה למים ולמזון עד לטעינתן על הרכב וכן גישה למים מיד עם פריקתן בנקודת היעד.
לתקנה 11: תיקון תקנה 9 לתקנות העיקריות
תקנה 9 לתקנות העיקריות עוסקת בתנאי איסוף הבהמות לשם הובלתן והטענתן על הרכב וכן בתנאי פריקתן ממנו.
מוצע לתקן את נוסח תקנת משנה (א) ולהבהיר כי ההוראות בתקנה זו חלות גם בזמן ההובלה. הדבר חשוב בעיקר לעניין הובלה הכוללת העברת בהמות מרכב אחד למשנהו.
כמו כן, בתקנת משנה (א)(1) מוצע לתקן את הנוסח מ"צאן" ל"בהמה", הואיל וכל בהמה העוברת במעבר חד ממקום מואר למקום חשוך, נוהגת לעצור בתחושה שלפניה מחסום ואין המדובר בהתנהגות האופיינית רק לצאן.
בתקנת משנה (א)(3) נקבעו הוראות בעניין שימוש בכוח ופטור מאחריות פלילית בשל שימוש כאמור. לאור הניסיון שהצטבר בנושא והמציאות הקיימת, מוצע לתקנה כך שלעניין הכאת בהמה, המילים "מקל" או "מכשיר" תוסרנה בכדי להבהיר שהאיסור על הכאה הוא רחב ואינו מוגבל להכאה באמצעות חפץ.
בנוסף, הידע המדעי כיום לגבי השיטות לניהוג בהמות הינו רחב יותר וידוע כי ברוב המכריע של המקרים אין סיבה להשתמש בהכאה או במאיץ חשמלי לצורך הובלת בהמות וניתן להשתמש באמצעים אחרים כגון מכוון בהמות.
עוד מוצע במסגרת הוספת תקנת משנה (א1) להחליף את המינוח העמום "בהמה בוגרת" במדד של משקל הבהמה.
לעניין החרגת צאן מהסייג לאחריות פלילית, הדבר נעשה היות שגם צאן בוגר ניתן להוביל ללא שימוש בהכאה או במאיץ חשמלי.
כמו כן מוצע להעביר את הסייג מתקנת משנה (א)(3) ל-(א1) ולפרט את המקרים בהם לא תחול אחריות פלילית על הכאת בהמה.
בנוסף, מוצע להגביל את השימוש במאיץ חשמלי להובלת בהמות או חזירים לפעמיים ברצף, שכן נקודת המוצא הינה כי בהמה שאינה מגיבה לשימוש במאיץ חשמלי מעבר לרצף זה, אינה יכולה להתקדם מסיבות שיש לבררן.
בנוסף, מוצע לאסור, בתקנת משנה (א)(7) על קשירת בהמה באופן העלול לפגוע בה, כך למשל לעניין קשירת בהמה בנזם בזמן הובלתה או קשירת רגלי גמלים בחבל דק העלול לחתוך בבשרם.
לתקנה 12: תיקון תקנה 10 לתקנות העיקריות
תקנה 10 לתקנות העיקריות עניינה תנאי המעבר, הכבש (רמפה) ומשטח ההטענה המיועדים למעבר הבהמות לשם איסופן, טעינתן לרכב ופריקתן ממנו.
מוצע לפצל את התקנה לשתי תקנות משנה, הראשונה תעסוק בטעינה ופריקה של הבהמות באמצעות מעבר, כבש ומשטח הטענה והשניה - בטעינה ופריקה של בהמות בארגז מתחלף.
בתקנת משנה (א)(2) מוצע לקבוע את זווית השיפוע של הכבש בהתאם לתיקון שנעשה בתקנות האיחוד האירופי בעניין זה ל-20 מעלות לעניין עגלים שגילם אינו עולה על 6 חודשים וחזירים ול-26 מעלות לעניין בהמות אחרות. בנוסף, מוצע לקבוע כי הגובה של דופן מעבר, כבש או משטח העמסה המיועדים להובלת גמלים לא יפחת מ-1.5 מטר.
מוצע להבהיר בנוסח תקנת משנה (ב) כי בארגז מתחלף, השיפוע במהלך הטעינה או הפריקה לא יעלה על 30 מעלות, שכן בהעמסת ארגז מתחלף השיפוע הנדרש מושפע מיכולתן של הבהמות לעמוד בצורה יציבה בעת הטיית הארגז ולא ביכולתן לפסוע במעלה או במורד כבש.
לתקנה 14: תיקון תקנה 12 לתקנות העיקריות
תקנה 12 לתקנות העיקריות עניינה המרחב שניתן לבהמות בהובלה, לפי סוגן.
מכיוון שמרחב בהובלה אינו מתמצה בצפיפות, מוצע להוסיף לתקנה תנאים נוספים והבהרות לתוספת השניה. בפסקה (2) מוצע לתקן את מספר ראשי צאן שניתן להוביל בתא אחד משלושים לשישים כבשים או עיזים. זאת, מכיוון שבהתאם לניסיון והידע המקצועי של רופאים וטרינרים עובדי ציבור ורופאים וטרינרים ממשלתיים האחראים בנמלי הייבוא ומקומות ההסגר, לא נצפתה פגיעה ברווחתן של הבהמות כתוצאה מהובלתם בקבוצות של חמישים עד שישים פריטים בתא. בהקשר זה יצוין כי אין כיום בחקיקה של האיחוד האירופי בתחום כל הגבלה על מספר הבהמות בתא.
בפסקה (3) מוצע להבהיר כי לא די בחישוב שטח תא ההובלה לעומת צפיפות הבהמות שבו, ויש להקפיד כי כל בהמה תוכל לעמוד כשכל גופה נמצא בקו ישר מקביל לאחת מדפנות התא. זאת מכיוון שייתכנו מקרים בהם למרות שהשטח מתאים לדרישה שבתוספת השניה, הבהמה לא תוכל בפועל לעמוד בקו ישר באותו אזור.
בפסקה (4) מוצע להוסיף תנאי לפיו הצפיפות ומבנה תא ההובלה יאפשרו לבהמה שנפלה לקום; בפסקה (5) מוצע להוסיף להוראה בעניין הצפיפות המרבית גם מגבלה לעניין השטח המרבי, שכן כאשר בהמה מובלת בשטח גדול מידי, גדלים סיכוייה ליפול; בפסקה (6) מוצע להוסיף פרמטר של גובה התא ביחס לראש הבהמה עם או בלי קרניים.
לתקנה 17: תיקון תקנה 15 לתקנות העיקריות
תקנה 15 עוסקת באוורור רכב ההובלה.
מוצע להעביר את ההגדרות "רכב פתוח" ו"רכב מאוורר" לתקנה 2 שעניינה הגדרות, ובהתאם יש למחוק אותן מתקנת משנה (א).
בתקנת משנה (ב) מוצע לתקן את הנוסח כך שיובהר כי הדרישה לרשת צל חלה רק בשעות היום.
כאמור בדברי ההסבר לתקנה 8, מוצע להעביר את ההוראות בנושא משך ההובלה לתקנה 7 לתקנות העיקריות שעניינה זמני ההובלה.
לתקנה 18: תיקון תקנה 17 לתקנות העיקריות
תקנה 17 לתקנות העיקריות עניינה פטור מתחולת התקנות.
מוצע להוסיף בנוסח הוראה מקלה לגבי הובלת צאן, כך שהוראות תקנות 4 ו-5 לא יחולו על הובלת צאן למרחק שאינו עולה על 50 ק"מ בכפוף להגבלת שטח הרכב לעד 4.5 מ"ר. הצורך בהקלה זו עלה בעיקר לגבי עדרי צאן המוחזקים על ידי בני האוכלוסייה הבדואית בנגב. מעדרים אלה מובלים לעיתים מספר טלאים או גדיים מהמרעה למאהל, או ראש צאן בודד לטיפול אצל רופא וטרינר, ברכב הובלה קטן (טנדר), למרחק העולה על 30 ק"מ.
עוד מוצע להוסיף בנוסח הוראה מקלה לגבי הובלת בהמות אחרות ולפיכך, נקבעה בתקנת משנה (2) הגבלה של עד 4 בהמות ולמרחק שאינו עולה על 30 ק"מ.
כמו כן, מוצע לפטור הובלת צאן ובהמות אחרות בהגבלות המפורטות לעיל גם מתחולת הוראת תקנה 5א, שעניינה התקשרות עם רופא וטרינר למתן עזרה.
לתקנה 19: הוספת תקנה 17א לתקנות העיקריות
מוצע להוסיף הוראה בעניין שמירת דינים בדומה לקבוע בתקנה 16 לתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים)(הובלת עופות), התשע"ב – 2011 ובתקנה 27 לתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (גידול חזירים והחזקתם לצרכים חקלאיים), תשע"ה-2015.
הדבר נדרש לאור ניסיון העבר והאפשרות שהצורך בשמירה על בריאות הציבור ובריאות בעלי החיים לא תמיד יעלה בקנה אחד עם הצורך לשמור על רווחתם.
לתקנה 20 : תיקון תקנה 18 לתקנות העיקריות
בהתאם לתיקון המוצע לתקנות, מוצע לעדכן את ההוראה בעניין עונשין בהתאם לרציונל הקיים לפיו הפרות הנוגעות לפגיעה ישירה ברווחת בעלי החיים דינן מאסר עד 6 חודשי מאסר, והפרות שאינן נוגעות לפגיעה ישירה, כגון דיווח ורישום – דינן קנס.