מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות לצורך תמיכה בבתי חולים ציבוריים-כלליים הנמצאים במצוקה בעקבות נגיף הקורונה לשנת 2020
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות (להלן – המשרד) לצורך תמיכה בבתי חולים ציבוריים-כלליים הנמצאים במצוקה בעקבות נגיף הקורונה לשנת 2020, כמפורט להלן:
תקנה תקציבית מספר: 24200341
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[2] (להלן – הנוהל).
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.
(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק החלטותיה.
2. הגדרות
במבחנים אלה –
"בית חולים" – כהגדרתו בפסקאות (2) עד (5) להגדרת בית חולים ציבורי כללי, שבסעיף 54 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016[3];
"בית חולים קטן בפריפריה" – בית חולים שמתקיימים בו כל התנאים האלה:
(1) מספר המיטות לאשפוז כללי במחלקות הפנימיות, במחלקות הטיפול הנמרץ, במחלקות הילדים, במחלקות הכירורגיה, במחלקות היולדות ובמחלקות השהיה, כפי שהופיעו בתעודת רישומו של בית החולים, אינו עולה על 300 מיטות;
(2) עיקר פעילותו נעשית במחוז צפון או מחוז דרום;
"גירעון מייצג" – תחזית הגירעון התזרימי של בית החולים לשנת 2020 כפי שהוערכה על ידי רואה החשבון המדווח;
"הגשת התחייבות מיידית" – הגשת התחייבות של בית חולים לקיים את התנאים המפורטים בסעיף 5(ג), בצירוף המחאת זכות או המחאה בלתי חוזרת כמפורט בסעיף 5(ב);
"המחאה בלתי חוזרת" – הוראת קיזוז כהגדרתה בהוראת התכ"ם בדבר ערבויות[4], והתחייבות בלתי חוזרת כמשמעותה בהוראה האמורה; הוראת הקיזוז תוגש בהתאם לטופס בנושא "הוראת קיזוז" המצורף להוראה האמורה;
"המשרדים" – משרדי האוצר והבריאות;
"מחוז" – כמשמעותו בהודעה על חלוקת שטח המדינה למחוזות ולנפות ותיאורי גבולותיהם[5];
"עובדים קיימים" – עובדים שהועסקו בבית החולים במועד הגשת ההתחייבות המיידית;
"רואה חשבון מדווח" – רואה חשבון שמונה על ידי המשרדים לשם בחינה מיוחדת של המצב הכספי של בית החולים;
"שינוי בתנאי העסקה" – שינוי בתנאי השכר, הפרישה או הגמלאות או בהטבות כספיות אחרות במסגרת ההעסקה בבית החולים;
"שיעור הגידול הדמוגרפי במחוז" – שיעור הגידול השנתי במחוז בו ממוקם בית החולים, בשנת התמיכה, ביחס לשנה שקדמה לה, כפי שמופיע בלוח מספר 2.13 שבשנתון הסטטיסטי לישראל לשנת 2019, שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כפי שמתעדכן מזמן לזמן; למען הסר ספק, שיעור הגידול הדמוגרפי יהיה שיעור הגידול השנתי באוכלוסייה המופיע בלוח האמור.
3. מטרת התמיכה
מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא לסייע לבית חולים הנמצא במצוקה כספית ותזרימית קשה שנגרמה בעקבות התמודדות עם נגיף הקורונה, המאיימת על יכולתו להמשיך במתן שירותים רפואיים באופן סביר ולקיים את מטרותיו, באמצעות קיום תוכנית לייצוב כספי הכוללת סיוע ממשלתי, שמטרתה להביא את בית החולים לאיזון תקציבי שוטף בר קיימה (להלן – התוכנית).
4. התנאים למתן התמיכה
לתמיכה לפי מבחנים אלה, זכאי בית חולים המקיים את התנאים המפורטים להלן:
(1) רואה חשבון מדווח קבע, כי בית החולים נמצא בגירעון תקציבי ותזרימי ובמצוקה כספית קשה, המאיימת על יכולתו להמשיך במתן שירותי אשפוז באופן תקין ולקיים את מטרותיו;
(2) הוא פועל לפי התנאים שבתעודת רישומו לפי פקודת בריאות העם, 1940[6];
(3) בית החולים אינו מצוי בבעלות קופת חולים, או בבעלות חברה בע"מ;
(4) הוא לא נתמך בעבר לפי המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות במוסדות ציבור – תמיכה בבתי חולים ציבוריים-כלליים שהם מרכזי-על המצויים בהסדר הבראה, בדרך של מענקים והלוואות לשם שמירה על רציפות פעולתם[7] או לפי המבחנים לחלוקת כספים של משרד הבריאות לצורך תמיכה בבתי חולים ציבוריים – כלליים במצוקה[8];
(5) בית חולים הפונה לראשונה לקבלת תמיכה בשנת 2020, יודיע למשרדים על כוונתו לבקש תמיכה לפי מבחנים אלה חודשיים לפחות לפני שיגיש את ההתחייבות המידית.
5. תנאים נוספים למתן התמיכה
(א) בכפוף לאמור בסעיפים קטנים (ב) עד (ד), בית חולים שמקיים את התנאים המפורטים בסעיף 4, יהיה זכאי לקבלת תמיכה בעבור סיוע בתפעול השוטף (להלן – תמיכת תפעול).
(ב) סמכות קיזוז - העברת תמיכת התפעול, תבוצע בכפוף להתחייבות שיגיש בית החולים, בכתב, לפיה הוא מתחייב לנקוט בצעדים מידיים לצמצום הגירעון כמפורט בסעיפים קטנים (ג) ו-(ד); להבטחת ההתחייבות כאמור, יפקיד בית החולים המחאת זכות לפיה תוכל המדינה לקבל חזרה את סכום התמיכה מקופות החולים, על ידי קיזוז הסכום שבית החולים זכאי מקופות החולים בגין אספקת שירותי בריאות; ככל שלא ניתן להשיג המחאת זכות כאמור, באפשרות בית החולים, בכפוף לאישור מחשב המשרד, להעמיד המחאה בלתי חוזרת, לפיה באפשרות המשרד לבצע קיזוז מתמיכות אשר בית החולים יהיה זכאי להן בעתיד.
(ג) ההתחייבויות המידיות - העברת תמיכת התפעול, תבוצע בכפוף למסירת כתב התחייבות מידית לנקיטת הצעדים המפורטים להלן, מידי המנהל הכללי (להלן – המנכ"ל) והוועד המנהל של בית החולים או בעלי התפקידים המקבילים לתפקידים אלה בבית החולים:
(1) פיקוח ובקרה:
(א) בית החולים יסכים לכך שימונה באופן מידי רואה חשבון מלווה לבית החולים, כמפורט בסעיף 5(ה);
(ב) בית החולים יתחייב לקיים את כל התנאים המופיעים בחוזר מנכ"ל המשרד מספר 10/2017 בנושא "שירותי רפואה פרטיים בבתי החולים הציבוריים";
(2) הגדלת הכנסות בית החולים:
בבית חולים בו קיימים שירותי רפואה פרטיים (להלן – השר"פ), בית החולים יתחייב כי החל מהחודש העוקב ליום החתימה על ההתחייבות, חלקו של בית החולים מהכנסות השר"פ בפועל, על כל סוגיהן, הנובעות משירותים רפואיים ואשר התשלום בעבורן איננו כלול בטופס התחייבות שנכלל בהתחשבנות הסל של קופת החולים, לא יפחת משיעור של 30%, למעט עבודות ייעוץ וחוות דעת רפואיות הנעשות באישור מנכ"ל בית החולים מחוץ למתקני בית החולים, ולגביהן ייקבע שיעור של 18%; בית החולים יודיע בכתב לכל הגורמים הרלוונטיים על העלאת תקורות השר"פ כאמור בפסקה זו, לפני קבלת התמיכה לפי מבחנים אלה; השיעורים האמורים בפסקה זו, לא יופחתו ככל שמבחנים אלה עומדים בתוקפם, אלא באישור המשרדים;
(3) ריסון ההוצאות:
בית החולים יתחייב, כי החל מהמשכורת בעבור החודש שלאחר החודש העוקב ליום בו נחתמה ההתחייבות המידית, הוא יפחית למשך 12 חודשים מעלות השכר של כל אחד מהמנהלים הבכירים בבית החולים או בתאגיד שבשליטתו אשר נכללו ברשימה שהוצעה על ידי בית החולים ואושרה על ידי המשרדים. המשרדים יקבעו שכל המנהלים הבכירים של בית החולים מופיעים ברשימה, תוך שהם מביאים בחשבון את גובה השכר היחסי ואת תפקיד המנהלים. קיצוץ השכר ייערך בהתאם לבחירת בית החולים באחד מהאופנים האלה:
(א) קיצוץ בגובה 25% מהחלק בעלות השכר השנתית העולה על 600,000 שקלים חדשים;
(ב) קיצוץ בגובה של 5% מכלל עלות השכר השנתית;
בטרם קבלת התמיכה לפי מבחנים אלה, בית החולים יודיע בכתב לכל הגורמים הרלוונטיים על הפחתת השכר העתידי כאמור בפסקה זו.
(4) הגבלות על פרויקטים לפיתוח:
(א) בית החולים יתחייב, כי החל מיום החתימה על ההתחייבות הוא יגיש לאישור המשרדים כל פרויקט השקעה בפיתוח או בינוי שהוא מבצע או עתיד לבצע; תוכנית הפרויקטים אשר תוגש לאישור המשרדים תכלול, בין היתר, אבני דרך, מנגנוני פיקוח ובקרה, עלויות הקמה, תחזית הכנסות והוצאות מפעילות שוטפת של הפרויקטים, השפעת הפרויקטים על בית החולים במהלך תקופת ההקמה ולאחריה, דרכי מימון הפרויקטים במלואו וכל נתון נוסף שיתבקש על ידי המשרדים;
(ב) בית החולים יתחייב שלא יבצע כל פרויקט השקעה בפיתוח או בינוי, בין אם הוא החל כבר בביצועו ובין אם הוא עתיד לבצעו, ללא אישור המשרדים כאמור בפסקת משנה (א);
(5) כוח אדם:
(א) בית החולים יתחייב, כי החל מיום החתימה על ההתחייבות כל קליטת עובד חדש בבית החולים או בתאגיד שבשליטתו, במשך כל השנים בהן ניתנת תמיכה לפי מבחנים אלה ולכל הפחות עד תום שנת 2021, תחייב, בנוסף לכל אישור אחר, אישור מראש ובכתב של מנכ"ל בית החולים וביידוע של רואה החשבון המלווה;
(ב) בית החולים יתחייב, כי במהלך השנים בהן ניתנת תמיכה לפי מבחנים אלה ולכל הפחות עד תום שנת 2021, לא יבצע שינוי בתנאי ההעסקה של עובדים קיימים, שאינו מחייב מתוקף הסכמים קיימים, אלא באישור המשרדים; לגבי בית חולים בו לא קיימים הסכמי שכר בתוקף לשנות תוקפם של מבחנים אלה – בית החולים יתחייב כי במהלך תוקפם של מבחנים אלה לא יבצע כל שינוי בתנאי ההעסקה של עובדים קיימים בשיעור גידול העולה על 1.7% מסך כל עלות השכר של העובדים הקיימים, אלא באישור המשרדים;
(6) לעניין בית חולים שאינו בית חולים קטן בפריפריה – בטרם קבלת התמיכה לפי מבחנים אלה, בית החולים יגייס תרומה לגירעון השוטף בשווי אחד מהאלה, לפי הנמוך מביניהם:
(א) 30% מסכום התמיכה שיחולק לו בתשלום הראשון לפי מבחנים אלה;
(ב) 30% מהגירעון המייצג של בית החולים.
(ד) הגשת תכנית עבודה תקציבית - העברת תמיכת התפעול, תתבצע בכפוף להעברת התחייבות בכתב מהמנכ"ל ומהוועד המנהל של בית החולים או מבעלי התפקידים המקבילים לתפקידים אלה בבית החולים, לעריכת תוכנית בה יפורטו הצעדים שיינקטו על ידי בית החולים להשגת היעדים המפורטים בפסקאות (1) עד (3) שלהלן (להלן – התוכנית); התוכנית תוגש לאישור המשרדים, לא יאוחר מחודש לאחר שהועברה התמיכה לבית החולים לפי מבחנים אלה ובהסכמת המשרדים – במועד מאוחר יותר; התוכנית תאושר על ידי המשרדים, ככל הניתן, בתוך 30 ימים:
(1) ריסון ההוצאות:
(2) בית החולים יתחייב שלא להגדיל את פעילותו בשנת 2020 ביחס לשנת 2019 ובשנת 2021 ביחס לשנת 2020 מעבר לשינוי במחיר יום אשפוז לעומת שנת 2019 ומעבר לשיעור הגידול הדמוגרפי במחוז שבו מצוי בית החולים; לעניין זה, הגידול בפעילות ייבחן לפי הכנסות ברוטו של בית החולים מהפעילות הרפואית; בית החולים יתחייב לשפר את מדדי הביצוע המרכזיים לשנת 2021 ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2019 כמפורט להלן, בהתאם לתוכנית אשר פרטיה יוסכמו בין המשרדים לבין בית החולים:
(א) ירידה של 1% לפחות, ביחס בין סך כל ההוצאות לבין מחזור ההכנסות נטו של בית החולים, כשהוא מחושב בלא הכנסות מתמיכות המדינה;
(ב) ירידה של 1% לפחות, ביחס בין הוצאות השכר לבין מחזור ההכנסות נטו של בית החולים, כשהוא מחושב בלא הכנסות מתמיכות המדינה;
(ג) ירידה של 1% לפחות, בשיעור הגירעון השוטף של בית החולים מפעילויות רגילות, כשהוא מחושב בלא הכנסות מתמיכות המדינה.
(ה) רואה החשבון המלווה:
(1) כחלק מתנאי מבחנים אלה, ימנו המשרדים, עובר להגשת בקשה לתמיכה לפי מבחנים אלה, רואה חשבון מלווה לבית החולים; למשרדים שמורה הזכות להאריך את תקופת המינוי של רואה החשבון המלווה לתקופה של עד 3 שנים נוספות;
(2) רואה החשבון המלווה יבצע מעקב שוטף אחרי ביצוע תנאי מבחנים אלה והתוכנית אשר סוכמה בין הצדדים לפי סעיף קטן (ד);
(3) בטרם אישורה של הוועדה למתן התמיכה, יתחייב בית החולים בכתב למשרדים כי יעניק, בתוך 30 ימים ממועד ההתחייבות, הרשאות צפייה לרואה החשבון המלווה או למי מטעמו, לכל מערכות המידע בבית החולים, לרבות, אך לא רק, למערכות השכר הלוגיסטיקה, ERP, משאבי האנוש, הגבייה והתשלומים וחשבונות הבנק, למעט מידע רפואי אישי; ככל שיידרש, בית החולים יעניק לרואה החשבון המלווה או מי מטעמו שירותי תמיכה וסיוע בתפעול מערכות המידע; סיוע כאמור יינתן בתוך 3 ימי עבודה; נוסף על כך, בית החולים יעמיד לרשות רואה החשבון המלווה, או מי מטעמו, חדר עבודה קבוע, הכולל גישה ישירה לכל מערכות המחשוב של בית החולים;
(4) בית החולים מתחייב להעמיד לרשות רואה החשבון המלווה, כל נתון או מסמך הדרוש לו ביחס למבחנים אלה, וזאת בתוך 3 ימי עבודה מהמועד שהתבקשו לכך;
(5) רואה החשבון המלווה יהיה נוכח בתהליכי קבלת ההחלטות של בית החולים וישתתף בישיבות הדירקטוריון או הועד המנהל. הוא ישתתף גם בישיבות הנהלה, וכן בפגישות אחרות על פי שיקול דעתו; הנהלת בית החולים תעדכן את רואה החשבון המלווה בכל כוונה לקבלת החלטה ניהולית בעלת השפעות כלכליות משמעותיות על בית החולים;
(6) רואה החשבון המלווה ידווח למשרדים על עמידתו של בית החולים בתנאי מבחנים אלה, וכן על החלטות וסוגיות ניהוליות העומדות בפני הנהלת בית החולים והדירקטוריון; הדיווח יערך בתדירות שלא תפחת מדיווח אחד בחודש לפחות ודיווח ייעודי לפני כל מועד תשלום במסגרת מבחנים אלה;
(7) בבית חולים שסכום התמיכה הכולל בו לפי מבחנים אלה עולה על 15 מיליון שקלים חדשים בשנה רשאי החשב הכללי לקבוע כי יוקנו לרואה החשבון המלווה סמכויות נוספות, בתחומים אלה: אישורי התחייבויות, הרשאות חתימה וקליטת עובדים, והכול בהתאם להיקפי התמיכה בבית החולים ולהתנהלותו הפיננסית; בית החולים מתחייב לאפשר לרואה החשבון המלווה להפעיל סמכויות אלו ככל שייקבעו;
(8) למען הסר ספק, קביעה של שר האוצר כי בית חולים הוא גוף נתמך לפי סעיף 32 לחוק אינה מהווה תנאי למתן תמיכה לפי מבחנים אלה, ואולם מובהר בזה כי שר האוצר רשאי לקחת בחשבון את מתן התמיכה לפי מבחנים אלה כשיקול לעניין קביעה כאמור.
6. סכום התמיכה ואופן חלוקתה
(א) הסכום העומד לחלוקה יחולק באופן הבא:
(1) המועד הקובע לעניין זכאות לקבלת סכומים במסגרת המבחן יחול ביום ה-31 ביולי 2020. במועד זה יקבע סכום החלוקה הראשוני לשנת 2020. חלוקת הזכות לקבלת סכומים במסגרת המבחן בין בתי החולים הזכאים לתמיכה אשר הגישו התחייבות מידית עד חודש לפני המועד הקובע, תיעשה לפי היחס שבין הגירעון המייצג של כל אחד מהם לבין סך כל הגירעונות המייצגים ;
(2) עד 50% מהסכום האמור בפסקה (1) ישולם בעבור כל בית חולים שיימצא זכאי לקבלת תמיכה, לאחר הגשת התחייבות מידית. לא יחולקו סכומים נוספים לבית החולים במסגרת המבחן עד לאישור רואה החשבון המלווה על נקיטת הצעדים הנדרשים לעמידה בהתחייבות המידית שהגיש בית החולים;
(3) 10% מהסכום האמור בפסקה (1) ישולם בעבור הגשת דוח כספי חתום לשנת 2019;
(4) 5% מהסכום האמור בפסקה (1) ישולם בעבור הגשה ואישור על ידי המשרדים של תכנית פיתוח כלל הפרויקטים שתוגש לתקופת המבחן;
(5) 10% מהסכום האמור בפסקה (1) ישולם בעבור כל בית חולים שיימצא זכאי לקבלת תמיכה, לאחר אישור תוכנית העבודה, כאמור בסעיף 5(ד);
(6) יתרת הסכום האמור בפסקה (1) ישולם בעבור כל בית חולים שיימצא זכאי לקבלת תמיכה, בהתאם לאבני דרך שייקבעו על ידי המשרדים בתוכנית העבודה ולאחר שהמשרדים אישרו כי בית החולים פועל באופן נאות למימוש התחייבויותיו במסגרת מבחנים אלה;
(7) במידה ויוחלט על חלוקת סכום נוסף במסגרת מבחן תמיכה זה לאחר המועד הקובע, הסכום יחולק בין בתי החולים הזכאים לתמיכה אשר הגישו התחייבות מידית עד חודש לפני המועד הקובע, לפי היחס שבין הגירעון המייצג של כל אחד מהם לבין סך כל הגירעונות המייצגים שלהם. הסכום הנוסף ישולם לבתי החולים על פי אבני הדרך האמורות בפסקה (6).
(ב) בכל מקרה, התמיכה שתינתן לכל בית חולים בשנה מסוימת, לא תעלה על הגירעון המייצג שלו.
7. הסדר ארוך טווח
(א) במהלך השנים שבהן מחולקת התמיכה לפי מבחנים אלה, ככל שבית החולים עדיין יהיה נתון במצוקה פיננסית חריפה כאמור בסעיף 3, ובכפוף לשיקול דעתם הבלעדי של המשרדים, רשאים המשרדים להחליט כי התמיכה תינתן לבית החולים רק אם ייכנס לתוכנית הבראה; תוכנית ההבראה תעוגן בהסכם שיחתם בין הממשלה לבין בית החולים (להלן – ההסכם), ומטרתה תהיה להביא את בית החולים למצב שיאפשר לו לפעול באיזון תקציבי בר קיימה לאורך זמן; תוכנית ההבראה תכלול, בין השאר, את המפורט להלן:
(1) ביצוע צעדי התייעלות ובכללם הפחתה בהוצאות תפעוליות, לרבות פיטורי כוח האדם, אי-מתן תוספות שכר והפחתת הוצאות שכר;
(2) הגבלות על השר"פ שבית החולים או כל גורם אחר מטעמו יעניק, במישרין או בעקיפין, כל עוד לבית החולים יש רישיון הפעלה בתוקף, כפי שיוגדרו ויפורטו בהסכם;
(3) ביצוע של הסדר נכסים, ככל שהדבר רלוונטי, כך שמימוש הנכסים יסייע לבית חולים לקדם את הליך ההבראה שלו;
(4) פירוט של סכומי התמיכה ושלבי העברתם, בהתאמה להתקדמות שהושגה בביצועה של תוכנית ההבראה, ולאבני הדרך שנקבעו בהסכם;
(5) מינוי חשב מלווה לבית החולים אשר סמכויותיו יהיו בהתאם לסעיף 37ג לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994[9], וכל סמכות נוספת כפי שתקבע על ידי הממשלה;
(ב) סכום התמיכה שיעוגן בהסכם, ייקבע באופן שוויוני לכל מוסדות הציבור הזכאים לתמיכה במסגרת תוכנית הבראה, בשים לב לממדי הגירעון ביחס לנפח הפעילות ולתנאי תוכנית ההבראה שבהם חויב כל אחד מהם, לפי העניין.
(ג) ההסכם יגובש בשים לב להסכמים אחרים שנערכו על פי מבחני תמיכה דומים, ויאושר בידי היועץ המשפטי של המשרד.
(ד) גיבוש תנאי ההסכם ייעשה בדרך של משא ומתן בין הגורמים המתאימים מטעם המדינה לבין נציגי בית החולים;
(ה) בית חולים שחתם על הסכם הבראה לא יהיה זכאי לתמיכה לפי סעיף 6.
8. תחילה ותוקף
תחילתם של מבחנים אלה ביום חתימתם והם יעמדו בתוקפם עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2021).
____________התש"ף
____________2020
(803-35-2019-000088)
_____________________
ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין
שר הבריאות
[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.
[2] י"פ התשע"ג, עמ' 3172 ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; התשע"ו, עמ' 10192; התשע"ח, עמ' 4406.
[4] הוראת תכ"ם מס' 7.5.1.1 https://mof.gov.il/Takam.
[5] י"פ התשי"ז, עמ' 761.
[6] ע"ר 1065, תוס' 1, עמי (ע)191 (א) 239.
[7] י"פ התשע"ד, עמ' 7838.
[8] י"פ התשע"ו, עמ' 4689 ועמ' 8787; התשע"ז, עמ' 7572 ועמ' 9015.
[9] ס"ח התשנ"ד, עמ' 156; התשנ"ז, עמ'29.