טיוטת תקנות התעבורה (הוראת שעה מס' 3)(תיקון), התש"ף-2020

תקנות התעבורה (הוראת שעה מס' 3)(תיקון), התש"ף-2020

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 70(5) לפקודת התעבורה[1] (להלן- הפקודה), אני מתקין תקנות אלה:

תיקון הוראת שעה – מועד רישום רכב

1.  

בתקנות התעבורה (הוראת שעה מס' 3), התש"ף-2020[2] (להלן – הוראת השעה) –

 

 

(1)  

אחרי המילים "התשע"ו-2016" יבוא "והגיע לנמל בישראל עד ליום ו' בניסן התש"פ (31 במרץ 2020) לפי דיווחי רשות המיסים";

 

 

(2)  

במקום המילים "פרסומן של תקנות אלה (להלן – יום הפרסום) ועד 90 ימים מיום הפרסום" יבוא "כ"ו באדר התש"ף (22 במרץ 2020) ועד יום י"ח בניסן התשפ"א (31 במרץ 2021)";

 

 

________________, התש"ף  (_________________ 2020)

 (חמ 83- -3-ת1)

 

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

דברי הסבר

 

תקנה 282(א)(3) קובעת את משך הזמן המרבי שיכול לעבור בין מועד ייצורו של רכב למועד רישומו הראשוני במרשם כלי הרכב. הכלל החל על רוב סוגי הרכב הוא 12 חודשים, אבל יש קטגוריות שבהן התקופות ארוכות יותר, החל מ-12 חודשים, ובמקרה הקיצון של רכב בבעלות גורמי הביטחון, אפילו 12 שנים.

 

במהלך משבר נגיף הקורונה, פרסם המשרד הוראת שעה לעניין מועד רישום רכב, אשר האריכה את המועד האחרון לרישום רכב שהמועד האחרון לרישומו חל בין יום 22 במרץ 2020 ליום 21 ביוני 2020 ב-90 ימים, במטרה להקל על שוק הרכב, בתקופה שבה חלו הגבלות על פעילות המשק, ולרבות שירותי הממשלה (להלן: "הוראת השעה") ולאפשר את השלמת הליכי רישומם של רכבים, שנוצר קושי ברישומם כתוצאה מההגבלות שחלו על המשק בתקופה הסמוכה למועד האחרון לרישומם.

 

בטרם פקעה הוראת השעה, פנו למשרד יבואני הרכב באמצעות איגוד יבואני הרכב, בבקשה להארכת תוקפה של הוראת השעה, כך שתחול עד רכבים שהמועד האחרון לרישומם חל עד ליום 31 במרץ 2021 והם יובאו לישראל (נפרקו בנמל בישראל) עד ליום 31 במרץ 2020. זאת, במטרה להקל על יבואני הרכב, שצברו מלאי רכבים גדול שלא נמסר ללקוחות, כתוצאה מהירידות המשמעותיות במסירת רכבים במהלך תקופת משבר הקורונה, ואי ההתאמה בין כמויות הרכבים שיובאו לישראל על ידי היבואנים בסוף שנת 2019 בהתבסס על תחזיות הביקוש לשנת 2020, לבין רמת הביקושים שנפגעה משמעותית עקב משבר הקורונה.

כך, לאור המשבר הצטבר מלאי גדול של כלי רכב שלא נמכרו ועומדים ללא כל דורש. עם זאת המשיכו להגיע כלי רכב חדשים לנמלי הארץ. כתוצאה מהקיפאון בענף הרכב החדש נוצר מלאי גדול של כלי רכב שבחלקם מועד ייצור מ-1.6.2019 ואילך ועל כן בהתאם להוראות תקנה 282(א9(3) לתקנות התעבורה, הם חייבים ברישום עד לסוף חודש יוני 2020, שאם לא כן, על היבואנים לרשום רכבים אלה על שמם.

 

לפי בדיקת המשרד, לא קיימים פערים מהותיים בין רכב שחלפו 12 חודשים ממועד ייצורו לבין רכב שחלפו 15 חודשים ממועד ייצורו. בכלל זה, לא אותרו פערים מהותיים בדרישות החובה המשתנות מעת לעת, שחלו במעבר משנה לשנה. יחד עם זאת, בהיבט הצרכני יש לשקף לציבור הרוכשים כל המידע הרלוונטי לרכב אותו רוכשים, בפרט תאריך הייצור. בנוסף, מציע אגף הרכב להחיל מספר חובות על היבואנים המסחריים, שביצוען יאיין את החשש מפגיעה בציבור הרוכשים.

לנוכח האמור, כדי להניע את גלגלי המשק מחדש, גיבש משרד התחבורה שורה של צעדים, ביניהם הארכת תוקף רישום רכב חדש ל-15 חודשים בהוראת שעה לזמן מוגבל במקום 12 חודשים כיום, בכפוף לשקיפות מידע לציבור הרוכשים והנעת תכנית פעולה סדורה על ידי יבואני הרכב ובהתניות הבאות:

גיל הצמיג לא יחרוג מהוראות החוק;

האחריות לרכב תחל מיום המסירה על כל מכלליו, לרבות מוצרי תעבורה מתכלים;

שקיפות לרוכשים בעת ביצוע ההזמנה לגבי מועד יצור הרכב ולא בעת המסירה.

 

לפיכך, מוצע להאריך את תוקפה של הוראת השעה בהתאם, ובלבד שהארכת תוקפה של הוראת השעה יחול אך ורק על רכבים שיובאו לישראל עד יום 31 במרץ 2020.

 

דרישות RIA

על פי התייעצות עם מחלקת טיוב רגולציה במשרדנו, עולה כי תיקון הוראת השעה שפורסמה בתקופת משבר הקורונה, ומטרתה הקלה על גורמים בשוק לצורך התמודדות עם תוצאות המשבר, אינו מחויב בדו"ח ריא.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G:\MSP\WORD\MISHPATIM\דוד טמיר\שעת חירום - משבר הקורונה מרץ 2020\תיקון הוראת שעה מספר 3 - הארכת מועדי רישום רכבים\תקנות התעבורה- הוראת שעה מועד עליה לכביש.DOCX



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173.

[2] ק"ת התש"ף, עמ' 852