תוכן עניינים
פרק א': מקומות מעצר ובתי הסוהר
1. הגדרות
2. הכרזת השר על מניעת כניסת למקומות מעצר ובתי סוהר
4. היוועצות חשוד או עצור שאינו נמצא במקום שחלה לגביו הכרזת השר
5. כניסת מבקר ונותן שירות על פי דין
6. כניסת מבקרים ועורכי דין במקרים חריגים
10. הוראת מעבר
פרק ב': חדרי משמר ובתי סוהר צבאיים
11. הגדרות
12. הכרזת השר על מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין לחדרי משמר ובתי סוהר
14. היוועצות חשוד או עצור שאינו נמצא במקום שחלה לגביו הכרזת השר
16. כניסת מבקרים ועורכי דין במקרים חריגים
17. ביטול הכרזת השר
19. הוראת מעבר
20. תוקף
21. ביטול תקנות שעת חירום (מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין)
א. שם החוק המוצע
ב. עיקרי החוק המוצע והצורך בו:
העולם וישראל כחלק ממנו, נמצא כעת בעיצומה של פנדמיה (כפי שהגדיר ארגון הבריאות העולמי) כתוצאה מהתפרצות והתפשטות נגיף Novel Coronavirus 2019-nCoV (להלן- "נגיף קורונה" או "הנגיף"). נגיף הקורונה עובר מאדם לאדם באמצעות הפרשות מדרכי הנשימה (כגון: עיטוש או שיעול). מדובר בנגיף חדש, שאין באוכלוסייה חסינות נגדו, אין חיסון שבאמצעותו אפשר למנוע את התפשטות הנגיף, אין טיפול ידוע, והוא יכול לגרום לתחלואה ולתמותה משמעותיות, כולל בקרב אנשים בריאים, אך בפרט בקבוצות סיכון.
נכון למועד כתיבת תזכיר החוק, נתוני משרד הבריאות מעידים על מעל 16,720 אנשים שנדבקו בנגיף בישראל, מתוכם החלימו כ- 14,497 אנשים ו- 280 אנשים שנפטרו.
במסגרת המאמץ הלאומי למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל ובהתאם לתמונת מצב התחלואה המתפתחת נדרש ליתן מענה לנחיצות ולכורח הדחופים למניעת התפשטות הנגיף במקומות מעצר, ובתי הסוהר, חדרי המשמר ובתי הסוהר הצבאיים; זאת, בשים לב למאפיינים הייחודיים למקומות אלו, ובראשם ריבוי האנשים המוחזקים בשטח מחיה סגור, ומצומצם יחסית, כשהחיים המשותפים, בתנאים אלו עלולים להוות כר נרחב להתפשטות הנגיף בצורה מואצת. משכך, גבר הצורך לנקוט אמצעי זהירות מחמירים יותר לגבי כלל מקומות המעצר, ובתי הסוהר, חדרי המשמר ובתי הסוהר הצבאיים. זאת, בדומה למאמץ לנקוט אמצעי זהירות מחמירים ביחס לכלל האוכלוסייה האזרחית, וביתר שאת ביחס לאוכלוסיות בסיכון, אשר הוביל לשורה של התקנת תקנות והנחיות שנועדו לצמצם את חופש התנועה כמו גם זכויות אחרות של אזרחי ישראל כולם
נוכח כל האמור, התחדד הצורך החיוני להימנע ככל האפשר מהוצאת אסירים משטחי בתי הסוהר, מקומות המעצר, חדרי המשמר ובתי הסוהר הצבאיים וכן למנוע כניסה של גורמי חוץ מקרב האוכלוסייה האזרחית לצורך מפגשים עם אסירים, כלואים ועצורים במקומות מעצר, בבתי סוהר, חדרי המשמר ובתי הסוהר הצבאיים, על מנת לצמצם את חשיפתם לגורמים מחוץ לכלא, ולהפחית את הסיכון להבאת הנגיף בחזרה אל תוך מתקני שב"ס ואל מתקני הכליאה של צה"ל, באופן שיסכן את כלל אוכלוסיית האסירים והסגל, כאמור.
הצורך החיוני להתמודד עם החשש להדבקת כלואים המצויים בבתי מעצר, בבתי סוהר, חדרי המשמר ובתי הסוהר הצבאיים בידי מבקרים הביא להסדרה דחופה של העניין. כך, כחלק מהמאמץ הלאומי למניעת התפשטות הנגיף בישראל והדבקת אוכלוסיית המוחזקים במשמורת שירות בתי הסוהר ומשטרת ישראל, בישיבתה מיום 15.3.2020 התקינה הממשלה תקנות שעת חירום (מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין למקומות מעצר ובתי הסוהר), התש"ף-2020 (להלן- תקנות בתי מעצר ובתי הסוהר). בהתאמה, בעניין חדרי המשמר ובתי הסוהר הצבאיים הותקנו ביום 19.3.2020 תקנות שעת חירום (מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין לחדרי משמר ובתי סוהר צבאיים ), התש"ף- 2020. ביום כ"ט באייר התש"ף (25 במרס 2020) תוקנו תקנות בתי מעצר ובתי הסוהר באופן שהובהרה תחולת ההסדרים הקבועים בהן לגבי עצורים המוחזקים במשמורת משטרת ישראל, נוסף על אסירים המוחזקים במשמורת שירות בתי הסוהר, כמו גם הבהרות נדרשות אחרות.
עם החזרת פעילות המשק בצורה מדורגת, לרבות חזרה מדורגת של פעילות בתי המשפט ובכלל זה הבאתם של עצורים לדיונים בבתי המשפט לפי חוות דעת של משרד הבריאות ובהתאם למתווה שנקבע בחוות הדעת האמורה לצורך מניעת התפשטות הנגיף במתקני הכליאה ומחוצה להם, עלה הצורך לבחון מחדש אפשרות כניסת מבקרים ועורכי דין למקומות מעצר, בתי הסוהר, חדרי המשמר ובתי הסוהר הצבאיים כמו גם היערכות לאפשרות של התפרצות נוספת של המחלה תוך שמירה על העקרון המנחה: צמצום, ככל הניתן, של היקף החשיפה של כלואים ואנשי סגל אל גורמים מן החוץ לצד הטמעת כללי התנהגות וזהירות מתחייבים לשם מניעת הדבקה ככל שתתאפשר כניסה של גורמי חוץ למקומות אלו . על יסוד האמור ביום א' בסיון התש"ף (24 במאי 2020) תוקנו תקנות בתי מעצר ובתי הסוהר וכעת מוצע כעת להסדיר את הנושא בהצעת חוק ממשלתית שתחוקק כהוראת שעה למשך תקופה של שנה.
כאמור לעיל, המטרה העומדת מאחורי צעדים אלו נועדה בראש ובראשונה לצמצם את הסיכון הנשקף לאוכלוסיית המוחזקים במשמורת שירות בתי הסוהר, משטרת ישראל או צה"ל ולסגל המשרתים בארגונים אלה, על ידי הקטנת הסיכון להכנסת הנגיף אל שטח מקומות המעצר, בתי הסוהר, חדרי משמר ובתי הסוהר הצבאיים והתפשטותו בקרב אוכלוסיית המוחזקים בהם ובקרב הסגל, אשר עלולה להוביל להדבקה המונית ולתחלואה מפושטת.
נוכח חומרת האיום הנשקף מהתפשטות הנגיף, נראה כי בעת הזאת מניעת הביקורים, כמו גם הצעדים הנוספים שננקטו, הינם צעדים מחויבי המציאות. אף שיתכן שכתוצאה מכך ישנה פגיעה זמנית בתנאי האסירים והעצורים, הדבר נדרש, וזאת בשל הצורך בשמירה על אינטרס ציבורי חיוני בבלימת המגפה והאטת התפשטותה, על מנת שהיקף החולים יהיה כזה שמערכת הבריאות תוכל להעמיד להם מענה, ושהשלכות המשבר על תפקודו של המשק תצומצמנה עד כמה שניתן.
פרק א': מקומות מעצר, תחנות משטרה ובתי סוהר
בסעיף 2 מוצע לקבוע כי אם שוכנע השר לביטחון הפנים (להלן – השר), לאחר קבלת חוות דעת מטעם משרד הבריאות, כי קיים חשש ממשי להדבקה בנגיף הקורונה במקומות מעצר, בתחנות משטרה, ובבתי סוהר, כולם או מקצתם, וכי לשם מניעת ההדבקה נדרש להגביל את כניסתם של עורכי דין ומבקרים לכלא או להתנותה בתנאים, רשאי הוא, בהמלצת נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי של משטרת ישראל, לפי העניין, ובהתייעצות עם שר המשפטים, להכריז על הגבלת כניסת עורכי דין ומבקרים למקומות המעצר, תחנות משטרה ובבתי הסוהר, כולם או מקצתם, ובלבד שהגבלת כניסת עורכי דין ומבקרים כאמור תהיה במידה שאינה עולה על הנדרש כדי למנוע את הסיכון להדבקה כאמור. עוד מוצע לקבוע כי השר יוכל לקבוע סוגי מבקרים או סוגי הביקורים בשים לב למטרת הביקור ודחיפותו, אשר תתאפשר להם כניסה כאמור, זאת היות וההכרזה אינה גורפת.
בנוסף, מבוקש לקבוע כי במקרים בהם לא ניתן להסתפק בהכרזה כאמור שאינה גורפת, יהיה רשאי השר, לאחר ששוכנע לאחר קבלת חוות דעת מטעם משרד הבריאות, כי בשל התפשטות רחבת היקף של מחלת הקורונה במדינה, קיים חשש ממשי להדבקה בנגיף הקורונה במקומות מעצר, בתחנות משטרה ובבתי סוהר, כולם או מקצתם, וכי אין דרך אחרת למנוע הדבקה כאמור, בהמלצת נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי של משטרת ישראל, לפי העניין, ובהתייעצות עם שר המשפטים, להכריז על סכנת הדבקה בנגיף הקורונה במקומות המעצר, תחנות משטרה ובבתי הסוהר, כולם או מקצתם. במקרה של הכרזה מסוג זה יחולו סעיפי החריגים וסעיפי הסייגים לתחולת ההגבלה.
הכרזה לפי כל אחד מהסעיפים תיכנס לתוקף עם נתינתה ותפורסם ברשומות בהקדם האפשרי.
בסעיף 3 מוצע לקבוע כי ככל שהשר קבע במסגרת ההכרזה כי ניתן לאפשר כניסת עורך דין לצורך מתן שירות משפטי מקצועי, יקבע נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי של משטרת ישראל, לפי העניין, בנהלים שייפורסמו, את התנאים וההסדרים לכניסה כאמור, התנאים וההסדרים יקבעו בשים לב בין היתר להוראות הדין החלות בעניינו של העצור או האסיר קרי-להיותו עצור או אסיר, לקיומם של הליכי חקירה או הליכים משפטיים בעניינו, לשלב בו נמצא הליך משפטי זה, ככל שמתקיים, ולהוראות הדין החלות לגביו בשל כך. כמו כן, מפקד מתקן הכליאה בו נמצא האסיר או הממונה על החקירה בו נמצא עצור, רשאי להגביל את משך זמן ההיוועצות ותדירותו באופן סביר בשים לב לשיקולים המנויים בסעיף. יובהר כי אין בהסדרים ובנהלים שייקבעו כדי למנוע כניסת עורכי דין במקרה שהשר קבע שיש לאפשר כניסה כאמור.
בנוסף מוצע לקבוע כי כניסת עורך דין ופגישתו עם העצור או האסיר תיעשה בהתאם למאפייני המתקן בו מוחזק העצור או האסיר, לסידורי האבטחה במתקן וכן לסידורים הנדרשים בכדי לצמצם, ככל האפשר, את הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה, הסידורים כאמור ייקבעו בפקודות נציבות בתי הסוהר ובפקודות המשטרה.
עוד מוצע לקבוע כי ככל שנמנע מאסיר או עצור להיפגש עם עורך דין לשם מתן שירות מקצועי, מתן השירות יתאפשר לבקשת האסיר או בא כוחו, העצור או בא כוחו, באמצעות מכשיר טכנולוגי שיקצה שירות בתי הסוהר או משטרת ישראל. בקשה לתיאום מתן שירותי משפטי באמצעים כאמור תוגש בכתב למפקד מתקן הכליאה או לממונה על החקירה על ידי האסיר או בא כוחו, או על ידי העצור או בא כוחו. הקצאת מכשיר טכנולוגי כאמור תיעשה בשים לב, בין היתר, לציוד העומד לשירות בתי הסוהר ולמשטרת ישראל, להיותו עצור או אסיר, לקיומם של הליכי חקירה או הליכים משפטיים בעניינו, לשלב בו נמצא הליך משפטי זה, ככל שמתקיים, ולהוראות הדין החלות לגביו בשל כך. כן מוצע להבהיר כי היוועצות באמצעים טכנולוגיים כאמור תעשה ביחידות ובתנאים המבטיחים את סודיות השיחה. יובהר לעניין זה כי ההיוועצות כאמור לא תוקלט.
בדרך זו, יישמר האיזון בין זכותם של אסירים ועצורים להיוועץ עם עו"ד לשם קבלת שירות מקצועי, לבין האינטרס הציבורי החשוב הדבקה בנגיף הקורונה ושמירה על שלומם ובריאותם של אסירים, עצורים ואנשי שירות בתי הסוהר או משטרת ישראל.
בנוסף מוצע להבהיר, כי אין בזכות ההיוועצות עם עורך דין באמצעי טכנולוגי כאמור, המחליפה את הפגישה, כדי לגרוע מהסמכויות הקבועות בדין להגבלת ההיוועצות של עצור או אסיר מטעמים אחרים. קרי – אם ישנה הגבלה על פגישת אסיר עם עורך דינו לפי כל דין מסיבה אחרת, אזי לא תחול הזכות להתייעצות טלפונית מכוח תקנות אלה.
בסעיף 4 מוצע לקבוע כי גם עצור או חשוד בביצוע עבירה (להלן- חשוד) הנמצא במקום שאינו מקום מעצר שהוכרז על ידי השר לפי סעיף 2, יהיה זכאי להיוועץ עם עורך דין לשם קבלת שירות משפטי מקצועי באמצעות הטלפון, באופן שימזער את הפגיעה בזכות ההיוועצות, בדומה לנקבע לגבי אסיר או עצור. זאת, כאשר אין באפשרות העצור או החשוד, או באפשרותו של עורך הדין להיפגש מאחר שחלה לגבי מי מהם חובת בידוד מכוח צו בריאות העם כפי שעומד בתוקף באותה עת. מובהר, כי אין באמור בסעיף זה כדי לגרוע מהוראות כל דין אחר הנוגעות להגבלת היוועצות עם עורך דין.
בסעיף 5 מוצע לקבוע כי על אף האמור בסעיף 9(ב)(6) לחוק המעצרים, ובסעיף 13ב(ב) לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א – 1971, עם הכרזת השר כאמור בסעיף 2 לא תתאפשר קבלת מבקרים.
עוד מוצע לקבוע לגבי קטין עצור או אסיר, כי במקרה שנמנעה כניסת מבקר בעניינו תיבחן האפשרות להקצות אמצעי טכנולוגי כחלופה לביקור כאמור, ובלבד שאין בחלופה כאמור כדי לפגוע בסדרי הביטחון, האבטחה והאינטרס הציבורי לרבות זכויות נפגעי העבירה.
בנוסף, מוצע לקבוע כי ככל שהשר קבע במסגרת ההכרזה כי ניתן לאפשר כניסה של מבקרים, יקבע נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי של משטרת ישראל לפני העניין את התנאים וההסדרים לכניסה כאמור, זאת בשים לב, בין היתר, לגילו של האסיר. פגישה כאמור תיעשה באופן שיהיה בו כדי לצמצם ככל האפשר את הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה כפי שייקבע בפקודות נתיבות בתי הסוהר או בפקודות המשטרה.
כן מוצע לקבוע כי ככל שהשר קבע במסגרת ההכרזה כי ניתן לאפשר כניסה של נותן שירות מקצועי הנדרש על פי דין, יובהר כי האמור מתייחס גם לפקודות נציבות בתי הסוהר, יקבע נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי לפי העניין, את התנאים וההסדרים לכניסה כאמור, וזאת בשים לב בין היתר, למועד הדיון שבשלו מתבקשת הכניסה, ככל שנקבע, או למועד שנקבע בהחלטה שיפוטית, כמו גם לאפשרות לקיים את המפגש או האסיר בדרך אחרת ובאופן שישיג את מטרות המפגש. עוד מוצע לקבוע כי פגישה כאמור תיעשה באופן שיהיה בו כדי לצמצם ככל האפשר את הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה, כפי שייקבע בפקודות נתיבות בתי הסוהר.
יובהר כי אין בהסדרים ובנהלים שייקבעו כדי למנוע כניסת מבקרים ונותני שירות על פי דין במקרה שהשר קבע שיש לאפשר כניסה כאמור.
בסעיף 6 מוצע לאפשר לנציב בתי הסוהר או לסוהר בדרגת גונדר שהוא הסמיך לכך, או למפקח הכללי של משטרת ישראל או לקצין משטרה בכיר שהוא הסמיך לכך, לפי העניין, לאפשר במקרים חריגים כניסה של עורך דין או של מבקר לתחנת משטרה, לבית סוהר, או למקום מעצר, אם סבר שיש צורך חיוני בכך, לרבות בשים לב לגילו של האסיר או העצור, וכן בהתחשב בצווים ובכללים שנקבעו על פי כל דין בנושא מניעת התפשטות נגיף הקורונה; כניסת עורך דין או מבקר כאמור ופגישתו עם האסיר או העצור תיעשה באופן שיהיה בו כדי לצמצם ככל האפשר את הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה.
בסעיף 7 מוצע להחריג מן ההגבלות כניסה של עורכי דין לדיונים משפטיים המתקיימים באולמות הסמוכים לבתי הסוהר, קרי עתירות אסירים ודיוני ועדות שחרורים, וכן כניסה של אנשים אחרים שבית המשפט קבע כי נוכחותם הכרחית לדיון. וזאת במטרה לא לפגוע בניהול דיונים של ערכאות שיפוטיות ככל שיתקיימו דיונים באולמות אלה. בנוסף, נציגי הצלב האדום הבין-לאומי וכן מבקרים רשמיים שמונו על ידי השר לביטחון הפנים, יהיו רשאים להיכנס למתקני הכליאה, בכפוף לתנאים שייקבעו במטרה לצמצם את הסיכון להדבקה, וזאת במטרה לשמור על האפשרות לביקורת חיצונית על הנעשה במתקני הכליאה, שיש לה חשיבות יתרה, במיוחד נוכח ההוראה על מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין שנועדה לצמצם את הקשר הפיזי של אסירים עם גורמי חוץ.
בסעיף 8 מוצע לאפשר לשר לבטל את ההכרזה אם שוכנע כי הנסיבות שבשלן הכריז על מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין אינן מתקיימות עוד; ביטול ההכרזה כאמור ייכנס לתוקף עם נתינתו ויפורסם ברשומות בהקדם האפשרי.
בסעיף 9 מוצע לקבוע כי הודעה על הכרזה כאמור בסעיף 2 או על ביטול הכרזה כאמור בסעיף 8 תימסר ליועץ המשפטי לממשלה, לשירות בתי הסוהר, למשטרת ישראל, לסניגוריה הציבורית וללשכת עורכי הדין.
פרק ב': חדרי משמר ובתי סוהר צבאיים
בפרק ב' להצעת החוק, מוצע לקבוע הסדרים דומים גם לגבי מערכת הכליאה הצבאית. מערכת הכליאה הצבאית מתמודדת בימים אלה עם אתגרים דומים עימם מתמודדים שירות בתי הסוהר ומשטרת ישראל, דהיינו חשש מהדבקת בתי הכלא והכלואים, סגלי חיל המשטרה הצבאית, וכלל הגורמים השונים במערכות אלו. החשש מפני הדבקה בנגיף הקורונה והתפשטותו בבתי הסוהר ובכלל, קיים גם ביחס לבתי הסוהר הצבאיים ולמערכת המשפט הצבאית בכללה. כמפורט בחלק הכללי של דברי ההסבר, במקביל להסדר שנקבע בתקנות שעת חירום (מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין למקומות מעצר ובתי סוהר), התש"ף-2020, לגבי מערכת הכליאה האזרחית, לעניין כניסת מבקרים ועורכי דין למקומות המעצר ובתי הסוהר, נקבע הסדר דומה בעיקרו לגבי מערכת הכליאה הצבאית וזאת בתקנות שעת חירום (מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין לחדרי משמר ובתי סוהר צבאיים), התש"ף-2020.
לפיכך, הוראות סעיפים 11 עד 20 מקבילות להוראות סעיפים 1 עד 10 כמפורט לעיל, בשינויים המחויבים, למעט ההבדלים הבאים:
א. בסעיף 7 בפרק א' הוצע להחריג מן ההגבלות כניסה של עורכי דין ואחרים לדיונים משפטיים המתקיימים באולמות הסמוכים לבתי הסוהר. במערכת הכליאה הצבאית אין אולמות של בתי הדין בסמוך למתקני הכליאה ולכן לא אומץ הסדר זה.
ב. בעוד ההסדר במערכת האזרחית מתיר ביקורים של מבקר רשמי ונציגי הצלב האדום, סעיף 17 בפרק זה קובע שיותרו ביקורי הפיקוח הנוהגים בצבא, בהתאם לקבוע בתקנה 5 לתקנות השיפוט הצבאי (בתי סוהר צבאיים), התשמ"ז-1987.
פרק ג': שונות
בסעיף 21 מוצע לקבוע כי חוק זה יעמוד בתוקף כהוראת שעה למשך כשנה מיום פרסומו ברשומות.
בסעיף 22 מוצע לקבוע כי עם חקיקתו של חוק זה, יתבטלו תקנות שעת החירום שהותקנו בנושאים המוסדרים בו, וזאת במטרה להחליף חקיקת שעת חירום אשר נחקקה במתכונת זו בשל טעמי דחיפות מיוחדים במצב החירום הנוכחי, בחקיקה של הכנסת המקודמת במתכונת המקובלת.
ג. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:
חוק זה מתנה על הסדרים הקבועים כיום בחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה- מעצרים), התשנ"ו-1996 ובפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971.
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה וההיבט המינהלי:
לא רלוונטי.
ה. תחולת החוק על אזרחי ישראל באזור:
החוק יוחל על תושבי האזור באמצעות צו אלוף.
|
|
|
|
|
1. |
בפרק זה- |
|
|
|
|
"אסיר" – כהגדרתו בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971; |
|
|
|
""בית סוהר" – כמשמעותו בפקודת בתי הסוהר; |
|
|
|
"חוות דעת מטעם משרד הבריאות" – חוות דעת הכוללת נתונים על מצב התחלואה בשל נגיף הקורונה באותה עת במדינה, מאפייניה ומגמותיה, רמת הסיכון המוערכת הנגזרת מהאמור להתפשטות הנגיף במקומות המעצר ובבתי הסוהר נוכח המאפיינים הייחודיים השוררים בהם , בהתחשב ברמת הסיכון, ולצורך הקטנת סיכון ההתפשטות וההדבקה; |
|
|
|
"מקום מעצר" - כמשמעותו בחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה- מעצרים), התשנ"ו-1996[1] (להלן- חוק המעצרים); |
|
|
|
"נגיף הקורונה" - נגיף הקורונה (Novel Coronavirus 2019-nCoV); |
|
|
|
"עצור" - המוחזק במקום מעצר או בתחנת משטרה, לרבות אם הוא חשוד; |
|
|
|
"פקודות נציבות בתי הסוהר" – כהגדרתן בסעיף 80א(ב) לפקודת בתי הסוהר; |
|
|
|
"פקודת בתי הסוהר"- פקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971[2]; |
|
|
|
"תחנת משטרה"- כמשמעותה בסעיף 8 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש)[נוסח חדש], התשכ"ט-1969[3]; |
|
2. |
(א) (1) שוכנע השר לביטחון הפנים (להלן – השר), לאחר קבלת חוות דעת מטעם משרד הבריאות, כי קיים חשש ממשי להדבקה בנגיף הקורונה במקומות מעצר, בתחנות משטרה, ובבתי סוהר, כולם או מקצתם, וכי לשם מניעת ההדבקה נדרש להגביל את כניסתם של עורכי דין ומבקרים לכלא או להתנותה בתנאים, רשאי הוא, בהמלצת נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי של משטרת ישראל, לפי העניין, ובהתייעצות עם שר המשפטים, להכריז על הגבלת כניסת עורכי דין ומבקרים למקומות המעצר, תחנות משטרה ובבתי הסוהר, כולם או מקצתם, ובלבד שהגבלת כניסת עורכי דין ומבקרים כאמור תהיה במידה שאינה עולה על הנדרש כדי למנוע את הסיכון להדבקה כאמור; (2) על אף האמור בסעיף 45(א) לפקודת בתי הסוהר ובסעיפים 34(א) ו-35(א) לחוק המעצרים, בסעיף 9(ב)(6) לחוק המעצרים, ובסעיף 13ב(ב) לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א – 1971 [4], הכריז השר כאמור בפיסקה (1), לא תתאפשר כניסת עורכי דין ומבקרים למקומות מעצר, לתחנות משטרה ולבתי סוהר, אלא בהתאם לסוגי המבקרים או סוגי הביקורים שיקבע השר, בשים לב למטרת הביקור ודחיפותו. |
|
|
|
|
(ב) (1) שוכנע השר לאחר קבלת חוות דעת מטעם משרד הבריאות, כי בשל התפשטות רחבת היקף של מחלת הקורונה במדינה, קיים חשש ממשי להדבקה בנגיף הקורונה במקומות מעצר, בתחנות משטרה ובבתי סוהר, כולם או מקצתם, וכי אין דרך אחרת למנוע הדבקה כאמור, רשאי הוא, בהמלצת נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי של משטרת ישראל, לפי העניין, ובהתייעצות עם שר המשפטים, להכריז על סכנת הדבקה בנגיף הקורונה במקומות המעצר, תחנות משטרה ובבתי הסוהר, כולם או מקצתם. (2) על אף האמור בסעיף 45(א) לפקודת בתי הסוהר ובסעיפים 34(א) ו-35(א) לחוק המעצרים, בסעיף 9(ב)(6) לחוק המעצרים, ובסעיף 13ב(ב) לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א – 1971 [5], הכריז השר כאמור בפיסקה (1), לא תתאפשר כניסת עורכי דין ומבקרים למקומות מעצר, לתחנות משטרה ולבתי סוהר, ויחולו לעניין זה סעיפים3(א), 3 (ה)-(ח),4,6 ו-7 לחוק.
(ג) הכרזה לפי סעיף קטן (א) או לפי סעיף קטן (ב) תיכנס לתוקף עם נתינתה ותפורסם ברשומות בהקדם האפשרי. (ד) הכרזת השר לפי סעיף קטן (א) תהיה לתקופה שלא תעלה על חודש ימים; השר, בהמלצת נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי של משטרת ישראל לפי העניין, ובהתייעצות עם שר המשפטים, לאחר קבלת חוות דעת מטעם משרד הבריאות יהיה רשאי להאריך את ההכרזה לתקופות נוספות שלא יעלו על חודש ימים, אם שוכנע כי ממשיכות להתקיים הנסיבות המפורטות באותו סעיף. |
|
3. |
(א) על אף האמור בסעיף 45(א) לפקודת בתי הסוהר ובסעיפים 34(א) ו-35(א) לחוק המעצרים, הכריז השר כאמור בסעיף 2, לא תתאפשר כניסת עורך דין למקומות מעצר, תחנות משטרה ולבתי הסוהר אלא בהתאם לקבוע בהכרזה. |
|
|
|
|
(ב) קבע השר, במסגרת הכרזתו, כי ניתן לאפשר כניסת עורך דין לצורך מתן שירות משפטי מקצועי, יקבע נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי של משטרת ישראל, לפי העניין, את התנאים וההסדרים לכניסה כאמור וזאת בשים לב, בין היתר, להיותו עצור או אסיר, לקיומם של הליכי חקירה או הליכים משפטיים בעניינו, לשלב בו נמצא הליך משפטי זה, ככל שמתקיים, ולהוראות הדין החלות לגביו בשל כך, והכל כפי שייקבע נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי של משטרת ישראל בנהלים שיפורסמו. |
|
|
|
(ג) כניסת עורך דין כאמור ופגישתו עם העצור או האסיר על פי סעיף (ב), תיעשה בהתאם למאפייני המתקן בו מוחזק האסיר ולסידורי הבטחון והאבטחה במתקן ולסידורים הנדרשים בכדי לצמצם ככל האפשר את הסיכון להדבקה כאמור בסעיף 2, והכל כפי שייקבע בפקודות נציבות בתי הסוהר ובפקודות המשטרה. |
|
|
|
(ד) מפקד מתקן הכליאה בו מוחזק האסיר או הממונה על החקירה בו נמצא עצור רשאי להגביל את משך מפגש ההיוועצות ותדירותו באופן סביר בשים לב לשיקולים המנויים בסעיף קטן (ב); |
|
|
|
(ה) נמנע מאסיר או עצור להיפגש עם עורך דין לשם מתן שירות משפטי מקצועי בשל הוראות תקנת משנה (א), מתן השירות יתאפשר, לבקשת העצור , האסיר או בא כוחו, באמצעות מכשיר טכנולוגי שיוקצה על ידי שירות בתי הסוהר או משטרת ישראל; בקשה לתיאום מתן שירות מקצועי משפטי באמצעים כאמור לעיל, תוגש בכתב למפקד מתקן הכליאה או לממונה על החקירה, לפי העניין, בין אם על ידי עורך הדין, העצור או האסיר. |
|
|
|
(ו) הקצאת מכשיר טכנולוגי כאמור בסעיף קטן (ה) תיעשה בשים לב, בין היתר, לציוד העומד לשירות בתי הסוהר ולמשטרת ישראל, לפי העניין, להיותו עצור או אסיר, לקיומם של הליכי חקירה או הליכים משפטיים בעניינו, לשלב בו נמצא הליך משפטי זה, ככל שמתקיים, ולהוראות הדין החלות לגביו בשל כך. |
|
|
|
(ז) היוועצות של אסיר או עצור עם עורך דין כאמור בסעיף קטן (ה) תיעשה ביחידות ובתנאים המבטיחים את סודיות השיחה. הוראות סעיף 13(א)(2) לחוק האזנת סתר, התשל"ט – 1979, לא יחולו לעניין שיחה לפי סעיף זה. |
|
|
|
(ח) אין באמור בסעיף זה כדי לגרוע מהוראות כל דין לעניין הגבלת היוועצות אסיר או עצור עם עורך דין מטעמים אחרים. |
|
4. |
נבצר מעצור או מאדם החשוד בביצוע עבירה (להלן – חשוד), אשר נמצא במקום שלגביו לא חלה הכרזת השר לפי סעיף 2, להיפגש עם עורך דין למפגש היוועצות מאחר שחלה על החשוד או העצור, או על עורך הדין חובת בידוד מכוח צו בריאות העם כפי שעומד בתוקף באותה עת, יתאפשר לחשוד או לעצור להיוועץ עם עורך דין בשיחה טלפונית לשם קבלת שירות משפטי מקצועי, ביוזמתו או לבקשת עורך הדין; אין באמור כדי לגרוע מהוראות כל דין אחר הנוגעות להגבלת היוועצות עם עורך דין; |
|
|
5. |
(א) על אף האמור בסעיף 9(ב)(6) לחוק המעצרים, ובסעיף 13ב(ב) לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א – 1971 [6], הכריז השר כאמור בסעיף 2, לא תתאפשר כניסת מבקר אלא בהתאם לקבוע בהכרזה; |
|
|
|
|
(ב) קבע השר, במסגרת הכרזתו, כי ניתן לאפשר כניסה של מבקר, יקבע נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי של משטרת ישראל לפי העניין את התנאים וההסדרים לכניסה כאמור וזאת בשים לב, בין היתר, לגילו של האסיר. פגישה כאמור תיעשה באופן שיהיה בו כדי לצמצם ככל האפשר את הסיכון להדבקה כאמור בסעיף 2 כפי שייקבע בפקודות נציבות בתי הסוהר או פקודות המשטרה; (ג) נמנעה כניסת מבקר אצל עצור או אסיר שהוא קטין, תיבחן האפשרות להקצות אמצעי טכנולוגי כחלופה לביקור כאמור, ובלבד שאין בחלופה כאמור כדי לפגוע בסדרי הביטחון, האבטחה והאינטרס הציבורי לרבות זכויות נפגעי העבירה. |
|
|
|
(ד) קבע השר, במסגרת הכרזתו, כי ניתן לאפשר כניסה של נותן שירות מקצועי הנדרש על פי דין, יקבע נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי של משטרת ישראל לפי העניין את התנאים וההסדרים לכניסה כאמור וזאת בשים לב, בין היתר, למועד הדיון שבשלו מתבקשת הכניסה, ככל שנקבע, או למועד שנקבע בהחלטה שיפוטית, כמו גם לאפשרות לקיים את המפגש עם העצור או האסיר בדרך אחרת, ובאופן שישיג את מטרת המפגש. פגישה כאמור תיעשה באופן שיהיה בו כדי לצמצם ככל האפשר את הסיכון להדבקה כאמור בסעיף 2 כפי שייקבע בפקודות נציבות בתי הסוהר. |
|
6. |
על אף האמור בסעיפים 3-5 נציב בתי הסוהר או סוהר בדרגת גונדר שהוא הסמיך לעניין זה, או המפקח הכללי של משטרת ישראל או קצין משטרה בכיר שהוא הסמיך לעניין זה, לפי העניין, רשאי לאפשר במקרים חריגים, כניסת עורך דין או מבקר לתחנת משטרה, לבית הסוהר או למקום מעצר, אם סבר שיש צורך חיוני בכך, לרבות בשים לב לגילו של האסיר או העצור, וכן בכפוף לצווים שנקבעו על פי כל דין בנושא מניעת התפשטות נגיף הקורונה; כניסת עורך דין או מבקר כאמור ופגישתו עם האסיר או העצור תיעשה באופן שיהיה בו כדי לצמצם ככל האפשר את הסיכון להדבקה כאמור בסעיף 2. |
|
|
7. |
(א) סעיפים 3 ו-5 לא יחולו לעניין כניסת עורך דין לדיון משפטי המתקיים באולם בית משפט הסמוך למיתקן כליאה, וכן לעניין כניסת אדם אחר שנוכחותו נחוצה לדיון לפי החלטת בית המשפט. |
|
|
|
|
(ב) סעיף 6 לא יחול על ביקורים של נציגי הצלב האדום הבין-לאומי, ואולם ביקור כאמור ייערך באופן ובתנאים שיצמצמו את הסיכון להדבקה כאמור בסעיף 2, כפי שייקבע בפקודות נציבות בתי הסוהר. |
|
|
|
(ג) סעיף 6 לא יחול על ביקור של מבקר רשמי שמונה לפי סעיף 71 לפקודת בתי הסוהר, ואולם ביקור כאמור ייערך באופן ובתנאים שיצמצמו את הסיכון להדבקה כאמור בסעיף 2, כפי שייקבע בפקודות נציבות בתי הסוהר. |
|
8. |
שוכנע השר כי הנסיבות שבשלן הכריז על מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין אינן מתקיימות עוד, יבטל את ההכרזה לגבי המדינה כולה או חלק ממנה ללא דיחוי; ביטול ההכרזה כאמור ייכנס לתוקף עם נתינתו ויפורסם ברשומות בהקדם האפשרי. |
|
|
9. |
הודעה על הכרזה כאמור בסעיף 2 או על ביטול הכרזה כאמור בסעיף 7 תימסר ליועץ המשפטי לממשלה, לשירות בתי הסוהר, למשטרת ישראל, לסניגוריה הציבורית וללשכת עורכי הדין עם הינתן ההכרזה או ביטולה. |
|
|
10. |
יראו את ההכרזה שהוכרזה לפי תקנות שעת חירום (מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין למקומות מעצר ובתי הסוהר), התש"ף-2020 ביום ________ (______) כאילו ניתנה מכוח סעיף 2 לחוק זה. |
|
|
|
|
|
|
11. |
בפרק זה- |
|
|
|
|
" בית סוהר" – כמשמעותו בתקנות בתי סוהר צבאיים; |
|
|
|
" חדר משמר" – חדר משמר צבאי כמשמעותו בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו- 1955 [7]; |
|
|
|
""חוות דעת מטעם חיל הרפואה" – חוות דעת הכוללת נתונים על מצב התחלואה בשל נגיף הקורונה באותה עת במדינה ובצבא ההגנה לישראל, מאפייניה ומגמותיה, רמת הסיכון המוערכת הנגזרת מהאמור להתפשטות הנגיף בחדרי משמר ובבתי הסוהר נוכח המאפיינים הייחודיים השוררים בהם, בהתחשב ברמת הסיכון, ולצורך הקטנת סיכון ההתפשטות וההדבקה. |
|
|
|
" כלוא" – כהגדרתו בתקנות בתי סוהר צבאיים; |
|
|
|
""נגיף הקורונה" - נגיף הקורונה (Novel Coronavirus 2019-nCoV); |
|
|
|
" תקנות בתי סוהר צבאיים" - תקנות השיפוט הצבאי (בתי סוהר צבאיים), התשמ"ז-1987[8]. |
|
הכרזת השר על מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין לחדרי משמר ובתי סוהר |
12. |
(א) (1) שוכנע שר הביטחון (להלן – השר) לאחר קבלת חוות דעת מטעם חיל הרפואה כי קיים חשש ממשי להדבקה בנגיף הקורונה בחדרי משמר ובבתי סוהר, כולם או מקצתם, וכי לשם מניעת ההדבקה נדרש להגביל את כניסתם של עורכי דין ומבקרים לכלא או להתנותה בתנאים, רשאי הוא, בהמלצת קצין משטרה צבאית ראשי ובהתייעצות עם שר המשפטים, להכריז על הגבלת כניסת עורכי דין ומבקרים לחדרי משמר ובתי הסוהר, כולם או מקצתם ובלבד שהגבלת כניסת עורכי דין ומבקרים כאמור תהיה במידה שאינה עולה על הנדרש כדי למנוע את הסיכון להדבקה כאמור. |
|
|
|
(2) על אף האמור בסעיפים 34 ו-35(א) לחוק המעצרים ובכל דין, הכריז השר כאמור בפיסקה 1, לא תתאפשר כניסת עורכי דין ומבקרים לחדרי משמר ולבתי הסוהר אלא בהתאם לסוגי המבקרים או סוגי הביקורים שיקבע השר, בשים לב למטרת הביקור ודחיפותו. |
|
|
|
(ב) (1) הכרזת השר לפי סעיף משנה (א) תהיה לתקופה שלא תעלה על חודש ימים; השר, בהמלצת קצין משטרה צבאית ראשי ובהתייעצות עם שר המשפטים, לאחר קבלת חוות דעת מטעם חיל הרפואה יהיה רשאי להאריך את ההכרזה לתקופות נוספות שלא יעלו על חודש ימים כל אחת, אם שוכנע כי ממשיכות להתקיים הנסיבות המפורטות באותו סעיף. (2) על אף האמור בסעיפים 34 ו-35(א) לחוק המעצרים ובכל דין, הכריז השר כאמור בפיסקה 1, לא תתאפשר כניסת עורכי דין ומבקרים לחדרי משמר ולבתי הסוהר ויחולו לעניין זה סעיפים 13(א), 13(ה)-(ח), 14, 16 ו-17 לחוק.
(ג) הכרזה לפי סעיף קטן (א) או לפי סעיף קטן (ב) תיכנס לתוקף עם נתינתה ותפורסם ברשומות בהקדם האפשרי. (ד) הכרזת השר לפי סעיף משנה (א) תהיה לתקופה שלא תעלה על חודש ימים; השר, בהמלצת קצין משטרה צבאית ראשי ובהתייעצות עם שר המשפטים, לאחר קבלת חוות דעת מטעם חיל הרפואה יהיה רשאי להאריך את ההכרזה לתקופות נוספות שלא יעלו על חודש ימים כל אחת, אם שוכנע כי ממשיכות להתקיים הנסיבות המפורטות באותו סעיף.
|
|
13. |
(א) על אף האמור בסעיפים 34 ו-35(א) לחוק המעצרים ובכל דין, הכריז השר כאמור בסעיף 12, לא תתאפשר כניסת עורך דין לחדרי משמר ולבתי הסוהר אלא בהתאם לקבוע בהכרזה. |
|
|
|
|
(ב) קבע השר, במסגרת הכרזתו, כי ניתן לאפשר כניסת עורך דין לצורך מתן שירות משפטי מקצועי, יקבע קצין משטרה צבאית ראשי את התנאים וההסדרים לכניסה כאמור וזאת בשים לב, בין היתר, לקיומם של הליכי חקירה או הליכים משפטיים בעניינו של הכלוא, לשלב בו נמצא הליך משפטי זה, ככל שמתקיים ולהוראות הדין החלות לגבי הכלוא בשל כך והכל כפי שיקבע קצין משטרה צבאית ראשי בנהלים שיפורסמו. |
|
|
|
(ג) כניסת עורך דין כאמור ופגישתו עם הכלוא על פי סעיף (ב), תיעשה בהתאם למאפייני המתקן בו מוחזק הכלוא ולסידורי הבטחון והאבטחה בבית הסוהר או בחדר המשמר ולסידורים הנדרשים בכדי לצמצם ככל האפשר את הסיכון להדבקה כאמור בסעיף 12, והכל כפי שייקבע בפקודות הצבא. |
|
|
|
(ד) מפקד בית הסוהר או חדר המשמר או הממונה על החקירה במקום בו מוחזק הכלוא רשאי להגביל את משך מפגש ההיוועצות ותדירותו באופן סביר בשים לב לשיקולים המנויים בסעיף קטן (ב). |
|
|
|
(ה) נמנע מכלוא להיפגש עם עורך דין לשם מתן שירות משפטי מקצועי בשל הוראות תקנת משנה (א), מתן השירות יתאפשר, לבקשת הכלוא או בא כוחו, באמצעות מכשיר טכנולוגי שיוקצה על ידי המשטרה הצבאית; בקשה לתיאום מתן שירות מקצועי משפטי באמצעים כאמור לעיל, תוגש בכתב למפקד בית הסוהר או חדר המשמר או לממונה על החקירה, לפי העניין, בין אם על ידי עורך הדין או הכלוא. |
|
|
|
(ו) הקצאת מכשיר טכנולוגי כאמור בסעיף קטן (ה) תיעשה בשים לב, בין היתר, לציוד העומד לרשות המשטרה הצבאית, לקיומם של הליכי חקירה או הליכים משפטיים בעניינו של הכלוא, לשלב בו נמצא הליך משפטי זה, ככל שמתקיים ולהוראות הדין החלות לגביו בשל כך. |
|
|
|
(ז) היוועצות של כלוא עם עורך דין כאמור בסעיף קטן (ד) תיעשה ביחידות ובתנאים המבטיחים את סודיות השיחה. הוראות סעיף 13(א)(2) לחוק האזנת סתר, התשל"ט – 1979, לא יחולו לעניין שיחה לפי סעיף זה. |
|
|
|
(ח) אין באמור בסעיף זה כדי לגרוע מהוראות כל דין לעניין הגבלת היוועצות של הכלוא עם עורך דין מטעמים אחרים. |
|
14. |
נבצר מעצור או מאדם החשוד בביצוע עבירה (להלן – חשוד), אשר נמצא במקום שלגביו לא חלה הכרזת השר לפי סעיף 12, להיפגש עם עורך דין למפגש היוועצות מאחר שחלה על החשוד או העצור, לפי העניין, או על עורך הדין חובת בידוד מכוח צו בריאות העם כפי שעומד בתוקף באותה העת, יתאפשר לחשוד או לעצור להיוועץ עם עורך דין בשיחה טלפונית לשם קבלת שירות משפטי מקצועי, ביוזמתו או לבקשת עורך הדין; אין באמור כדי לגרוע מהוראות כל דין אחר הנוגעות להגבלת היוועצות עם עורך דין; |
|
|
15. |
(א) הכריז השר כאמור בסעיף 12, לא תתאפשר קבלת מבקרים אלא בהתאם לקבוע בהכרזה. |
|
|
|
|
(ב) קבע השר, במסגרת הכרזתו, כי ניתן לאפשר כניסה של מבקר, יקבע קצין משטרה צבאית ראשי את התנאים וההסדרים לכניסה כאמור. פגישה כאמור תיעשה באופן שיהיה בו כדי לצמצם ככל האפשר את הסיכון להדבקה כאמור בסעיף 12 כפי שייקבע בפקודות הצבא. |
|
|
|
(ג) קבע השר, במסגרת הכרזתו, כי ניתן לאפשר כניסה של נותן שירות מקצועי הנדרש על פי דין, יקבע קצין משטרה צבאית ראשי את התנאים וההסדרים לכניסה כאמור וזאת בשים לב, בין היתר, למועד הדיון שבשלו מתבקשת הכניסה, ככל שנקבע, או למועד שנקבע בהחלטה שיפוטית, כמו גם לאפשרות לקיים את המפגש עם הכלוא בדרך אחרת, ובאופן שישיג את מטרת המפגש. פגישה כאמור תיעשה באופן שיהיה בו כדי לצמצם ככל האפשר את הסיכון להדבקה כאמור בסעיף 12 וכפי שייקבע בפקודות הצבא. |
|
16. |
על אף האמור בסעיפים 13 ו-15, קצין משטרה צבאית ראשי, רשאי לאפשר, במקרים חריגים, כניסת עורך דין או מבקר לבית הסוהר או לחדר משמר אם סבר שיש צורך חיוני בכך, בהתחשב בצווים ובכללים שנקבעו על פי כל דין בנושא מניעת התפשטות נגיף הקורונה; כניסת עורך דין או מבקר כאמור ופגישתו עם הכלוא תיעשה באופן שיהיה בו כדי לצמצם ככל האפשר את הסיכון להדבקה, כאמור בסעיף 10 וכפי שייקבע בפקודות הצבא. |
|
|
סייגים לתחולת ההגבלה |
17. |
סעיף 15 לא יחול על ביקורי פיקוח לפי תקנה 5 לתקנות בתי סוהר צבאיים, ואולם ביקור כאמור ייערך באופן ובתנאים שיצמצמו את הסיכון להדבקה כאמור בסעיף 12 וכפי שייקבע בפקודות הצבא. |
|
18. |
שוכנע השר כי הנסיבות שבשלן הכריז על מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין אינן מתקיימות עוד, יבטל את ההכרזה לגבי המדינה כולה או חלק ממנה ללא דיחוי; ביטול ההכרזה כאמור ייכנס לתוקף עם נתינתו ויפורסם ברשומות בהקדם האפשרי. |
|
|
19. |
הודעה על הכרזה כאמור בסעיף 12 או על ביטול הכרזה כאמור בסעיף 18 תימסר לפרקליט הצבאי הראשי, למשטרה הצבאית, לסניגוריה הצבאית וללשכת עורכי הדין עם הינתן ההכרזה או ביטולה. |
|
|
20. |
יראו את ההכרזה שהוכרזה לפי תקנות שעת חירום (מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין לחדרי משמר ובתי סוהר צבאיים), התש"ף-2020 ביום ________ (______) כאילו ניתנה מכוח סעיף 12 לחוק זה. |
|
|
|
|
|
|
21. |
חוק זה יעמוד בתוקף מיום פרסומו עד תום 12 חודשים מהמועד האמור. |
|
|
22. |
תקנות שעת חירום (מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין למקומות מעצר ובתי סוהר), התש"ף-2020 ותקנות שעת חירום (מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין לחדרי משמר ובתי סוהר צבאיים), התש"ף-2020 בטלות. |
[1] ס"ח התשנ"ו, עמ' 338.
[2] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 21 עמ' 459 ; התשס"ה, עמ' 701.
[3] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש מס' 12, עמ' 284
[4] ס"ח התשל"א, עמ' 134; התשס"ח, עמ' 688.
[5] ס"ח התשל"א, עמ' 134; התשס"ח, עמ' 688.
[6] ס"ח התשל"א, עמ' 134; התשס"ח, עמ' 688.
[7] ס"ח התשט"ו, עמ' 171.
[8] ק"ת התשמ"ז, עמ' 294.