סעיף 85א לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה) עם דברי הסבר מעודכנים אוקטובר 2019 תזכיר תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה) (תיקון מס' ..), התש"ף – 2020

תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה) (תיקון מס' ..), התש"ף – 2020

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 73 ו- 168 לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן – החוק), לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק, בהסכמת השר להגנת הסביבה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

שינוי מונח

1.  

בכל מקום בתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב – 1981[2] (להלן - התקנות העיקריות), במקום "תוספת שלישית א'" יבוא "תוספת שלישית ב'", ושינויי הצורה הדקדוקיים ייעשו לפי זה.

החלפת תקנה 85א

2.  

במקום תקנה 85א לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"מניעת רעש

 

85א.

(א)   

מפעיל אווירי לא יפעיל כלי טיס בתחום פעילות מערכת ניטור ביישוב או בסמוך ליישוב כמפורט בטור א' בתוספת השלישית א', ברעש העולה על מפלסי הרעש הקבועים לגבי אותו כלי טיס בטור ב' לצדה; נקודת הציון הגאוגרפית של מיקום מערכת הניטור תפורסם בפמ"ת.

 

 

 

 

(ב)  

על אף האמור בתקנת משנה (א), בין השעה 05:00 בעונת הקיץ והשעה 05:30 בעונת החורף לבין השעה 06:00, מפעיל אווירי לא יפעיל כלי טיס בתחום פעילות מערכת ניטור ביישוב או בסמוך ליישוב כמפורט בטור א' בתוספת השלישית א', ברעש העולה על מפלסי הרעש הקבועים לגבי כלי טיס שמסת ההמראה המרבית המותרת שלו נמוכה מ- 300 טון בטור ב' לצדה, בהפחתת שלושה דציבלים (Db(a)), אלא אם כן ההמראה הותרה בהתאם להוראת השר לפי סעיף 34 לחוק.

 

 

 

 

(ג)   

בתקנה זו –

"עונת הקיץ" -  בכל שנה, מיום ראשון האחרון של חודש מרס ועד ליום שבת האחרון של חודש אוקטובר;

"עונת החורף" – בכל שנה, מיום ראשון האחרון של חודש אוקטובר ועד ליום שבת האחרון של חודש מרס בשנה העוקבת.

 

הוספת התוספת השלישית א'

3.

בתקנות העיקריות, אחרי התוספת השלישית יבוא:

 

 

 

 

"תוספת שלישית א' - מפלסי רעש

(תקנה 85א)

 

 

טור א'

טור ב'

מספר מוניטור

NMT No.

מיקום

מפלס רעש מרבי (dB (a))

להמראת כלי טיס שמסת ההמראה המרבית המותרת שלו היא 300 טון ומעלה

להמראת כלי טיס שמסת ההמראה המרבית המותרת שלו נמוכה מ- 300 טון

1

שהם

90

82

2

אור יהודה

93

89

3

משמר השבעה

93

87

4

בית דגן

93

87

5

קריית שרת

85

81

6

ראשון לציון

84

80

7

קריית בן גוריון

87

82

8

נווה חוף

84

81

9

אשכול

84

79

10

צפריה

87

84

11

בת ים

83

79

12

תנועות

85

73"

 

 

 

תחילה

4.

תחילתן של תקנות אלה 90 ימים ממועד פרסומן.

 

 

 

 

 

______________ התש"ף

 

 

 

 

 

( _____________  2020)

 

שר התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

 

(חמ 3-1299-ת1)

 

 

 

 


 

דברי הסבר

כללי

סעיף 73 לחוק הטיס, התשע"א - 2011 (להלן - חוק הטיס) קובע, כי ככלל, לא יפעיל מפעיל אווירי כלי טיס בשטח ישראל, באופן הגורם לרעש העולה על מפלס רעש או מכסת רעש שקבע שר התחבורה והבטיחות בדרכים, בהסכמת השר להגנת הסביבה ובאישור וועדת הכלכלה של הכנסת; עוד קובע הסעיף, כי שר התחבורה והבטיחות בדרכים והשר להגנת הסביבה יבחנו אחת לחמש שנים לפחות את הצורך בעדכון מפלס הרעש או מכסת הרעש שנקבעו כאמור.

תקנה 85א לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב – 1981 (להלן - התקנות העיקריות), (שנקבעה שנים רבות לפני חקיקת חוק הטיס) קובעת: "מפעיל אווירי לא יפעיל כלי טיס בתחום פעילות מערכת ניטור שפורסם במפ"ת ברעש העולה על סף הרעש שפורסם בפמ"ת או בנוטאם." בהתאמה, מפלסי הרעש פורסמו בפרסומי המידע התעופתי.

סעיף 202 לחוק הטיס קובע, כי מפלסי הרעש לכלי טיס הממריאים מנמל התעופה בן-גוריון, שנקבעו לפי תקנה 85א לתקנות העיקריות ומפורסמים ערב יום התחילה בהתאם להוראות התקנה האמורה, יראו אותם כמפלסי רעש שנקבעו לפי סעיף 73.

חריגות של כלי טיס ממפלסי הרעש המחייבים נמדדות ע"י רשות שדות התעופה במערך הניטור הפרוש סביב השדה, בהתאם להוראות וועדת הניטור של תמ"א 2/4 ומועברות לרשות התעופה האזרחית לנקיטת הליכי אכיפה כנגד המפעיל האווירי שכלי הטיס שלו הפר את מפלס הרעש המחייב.

לתיקון תקנה 58א(א) והוספת התוספת השלישית א

במסגרת הבחינה החמש שנתית המתחייבת מסעיף 73 לחוק כאמור, לצורך גיבוש המלצה לשר התחבורה ולשר להגנת הסביבה, בתהליך שהחל בשנת 2017, נערכה בחינה לעדכון מפלסי הרעש כך שתצומצם ההשפעה השלילית על הסביבה, מחד גיסא; אולם לא תיגרם פגיעה בבטיחות הטיסה בשל יצירת לחץ מופרז על ביצועי החברות והטייסים, מאידך גיסא.

הבחינה בוצעה ע"י צוות עבודה משותף לגורמי המקצוע הרלוונטיים מרשות התעופה האזרחית, רשות שדות התעופה והמשרד להגנת הסביבה; הבחינה כללה בדיקה של אירועי חריגה ממפלסי הרעש בשנים האחרונות בכל עונות השנה (מאות המראות בכל עונה), בחינה של רישום הרעש שנמדד בפועל בתחנות הניטור ע"י אלפי טיסות, ביצוע הדמיה של הנמכת מפלסי הרעש בכל אחת מתחנות הניטור לשתי קבוצות המטוסים (כבדים וקלים) ובחינת ההשלכות על יכולת המטוסים לעמוד במפלס המופחת.

בהתאם לתוצאות הבדיקה נערכו מפלסי הרעש מחייבים ומוצע לשלבם במסגרת תיקון תקנה 85א לתקנות העיקריות.  

במהלך תהליך הכנת עדכון התקנות כאמור, הוחלט על שינויים בניתוב המטוסים בתהליכי עזיבתם מהמסלולים בנתב"ג. השינוי התחייב מהחובה, הקבועה באמות המידה הבינלאומיות של התעופה האזרחית, לעדכן את תכנון תהליכי העזיבה האוטומטיים המבוססים על מכשירי המטוס מעת לעת. שינוי הניתוב נכנס לפועל ב- 23 במאי 2019.

 

 

לאחר שינוי הניתוב כאמור, נערכה במהלך חודש ספטמבר 2019 בדיקה מחודשת של מדידות הרעש במערכות הניטור, בהתאם לניתוב החדש, כדי לוודא את מפלסי הרעש המחייבים לרעש הנמדד בתחנות הניטור אחרי שינויי הניתוב. הבדיקה המחודשת שהביאה לידי ביטוי אלפי המראות של מטוסים שנמדדו במערכות הניטור העלתה בצורה חד משמעית שאין צורך בשינוי מיקום מערכות הניטור וכן נמצא כי מפלסי הרעש שנקבעו לעדכון התקנה נכונים גם במצב החדש של ניתוב המטוסים מאז ה- 23 במאי 2019.

מפלסי הרעש שמוצע לקבע במסגרת תיקון התקנות המוצע יביאו להפחתה משמעותית של ההשפעות השליליות של רעש המטוסים על תושבי הסביבה. על-פי מפלסי רעש אלה יש הפחתה של מפלסי רעש של עד 6(dB(a)) בתחנות הניטור השונות, עבור המטוסים הכבדים, ועד 12 (dB(a)), עבור המטוסים הקלים יותר. וברוב המכריע של תחנות הניטור, תבוצע הפחתה במפלס הרעש המחייב.

בהתאם לסעיף 73 לחוק הטיס,  קביעת מפלסי רעש לאחר חקיקת חוק הטיס צריכה להיעשות בתקנות הטיס. לפיכך מוצעת החלפתה של תקנה 85א לתקנות העיקריות וקביעת מפלסי הרעש עצמם בתוספת שלישית א' לתקנות העיקריות.

יחד עם זאת מוצע, כי הקואורדינטות המדויקות של מיקום המוניטור יפורסמו בפמ"ת, על מנת שהזזת מוניטור בתחום / בסמוך לאותו יישוב שבו הוא הוצב לא תחייב תיקון בתקנות. זאת שכן המיקום המדויק של המוניטור נקבע על ידי ועדת הניטור שהוקמה לפי תמ"א 4/2; מוניטורים רבים ממוקמים בבתים פרטיים של אנשים שנתנו הסכמתכם לכך. כתוצאה מכך, לעתים, מתעורר צורך להעביר מוניטור  (למשל, בשל חילופי בעלי הבית שבו ממוקם המוניטור).

לתיקון תקנה 85א(ב)

בהחלטת שר התחבורה והבטיחות בדרכים מיום 21.1.2014 ובהסדר הפשרה בעת"מ 35703-07-14 (מחוזי – מרכז בלוד), עיריית חולון נ' שר התחבורה והבטיחות בדרכים ואח', אשר ניתן לו תוקף של פסק דין ביום 6.11.2014, בעניין עוצר המראות בנתב"ג, נקבעו בין השאר הוראות כדלקמן:

  א. החל משעת פתיחת נתב"ג להמראות ועד השעה 06:00 (קרי, בין השעות 05:00 – 06:00 בעונת הקיץ ובין השעות 05:30 – 06:00 בעונת החורף) תותרנה המראות של כלי טיס בהתקיים אחד התנאים הבאים:

1) המראת כלי הטיס לא תגרום רעש העולה על סף רעש מופחת, אשר יימדד במוניטורים המודדים את רעש המטוסים בנקודות שבנתיב ההמראה.              

לעניין זה, "סף רעש מופחת" - רעש שלא יעלה על ספי הרעש המירביים המפורסמים ו/או ככל שיפורסמו בעתיד בפרסומי המידע התעופתי של ישראל, עבור קטגוריית המטוסים שמשקל ההמראה המירבי שלהם (MTOW) הוא פחות מ- 300 טון לגבי אותם מוניטורים, בהפחתת שלושה דציבל (dB(a)). יובהר, כי הסף המופחת יחול על המראת כל כלי טיס, ללא כל קשר למשקלו בפועל.

2) טיסות שתוכננו להמריא טרם תחילת שעות איסור ההמראה בערב הקודם, לא הספיקו לעשות כן ונשארו על הקרקע למשך שעות איסור ההמראה, יוכלו להמריא מיד עם פתיחת השדה להמראות, בשעה 05:00 או 05:30 (בהתאם לעונה), ללא המגבלה הנוספת של סף הרעש כפי שהוגדרה לעיל, וזאת באישור מנהל נתב"ג או ממלא מקומו בהיעדרו.

  ב.  מנהל רשות התעופה האזרחית רשאי, בהחלטה מנומקת, לאשר המראות מנתב"ג אף אם אינן עומדות בתנאים שלעיל וזאת במקרים חריגים בהם קיים צורך ממשי בדבר (לדוגמא: שביתות, מצבי חירום ביטחוניים, תקלת תשתית שהשביתה את הפעילות האווירית בשדה, צרכים לאומיים, הצלת חיי אדם או רכוש וכיוצא באלה).

  ג.  ההיתר שנתן מנהל רשות התעופה האזרחית ביום 22.12.2010, להמראות של טיסות אמבולנס, זריעת עננים וכיבוי אש, ימשיך לעמוד בתוקפו, עד לקביעה אחרת.

  ד.  אין באמור לעיל כדי לגרוע מההיתר המיוחד שניתן לחברת אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ, בשנת 1998, המאפשר לה להמריא בלילות שבין יום חמישי ליום שישי ובלילות שלפני ערבי חג, לשם מתן אפשרות לנוסעיה להגיע ליעדם עד כניסת השבת או החג ולמטרה זו בלבד.

מן ההוראות שלעיל עולה, כי משעת פתיחת נתב"ג להמראות ועד לשעה 06:00 יחול מפלס רעש מופחת, אחיד לגבי כל כלי הטיס, ללא תלות במשקלם. ואולם, שר התחבורה והבטיחות בדרכים ומנהל רשות התעופה האזרחית נתנו בעבר היתרים קבועים לחרוג מהוראה זו: היתר מיוחד להמראות אל על בימי שישי וערבי חג לפנות בוקר, טיסות כיבוי אש, טיסות אמבולנס, טיסות זריעת עננים וכן המראות מטוסים שתוכננו להמריא טרם תחילת שעות איסור ההמראה בערב הקודם ונשארו על הקרקע למשך שעות איסור ההמראה.

כמו כן, בסמכות שר התחבורה והבטיחות בדרכים ומנהל רשות התעופה האזרחית ליתן בעתיד היתרים מיוחדים, זמניים או קבועים.

מתוך הצורך להביא את ההסדר המלא בעניין מפלסי רעש אל התקנות, מוצע לקבוע את ההסדר האמור בתקנה 85א(ב).

 


 

מערך ניטור הרעש בנתב"ג

 

כל מוניטור מסומן בסימול (עם מספר המוניטור כפי שמופיע בפמ"ת ובתקנה):

 

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 830.

[2] ק"ת התשמ"ב עמ' 8; התשע"ו עמ' 1130.