תזכיר טיוטת נוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור מטעם משרד האוצר

תוכן עניינים

טיוטת נוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור (הוראת שעה) 2

1.  הוראת שעה. 2

דברי הסבר. 4


 

תיקון הנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור (הוראת שעה)

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

 

טיוטת נוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור מטעם משרד האוצר:

טיוטת נוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור (הוראת שעה)

הוראת שעה

 

בהתאם לסעיף 3א(ו) לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסם בזה תיקון לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור (להלן – הנוהל):

 

 

 

 

1.  

בסעיף 56(ג)(2) בנוהל בסופו יבוא:

"ואולם לגבי התמיכות בשנת 2020, הוראות זמניות כאמור יפורסמו עד ליום י"ב בתשרי התשפ"א (30 בספטמבר 2020)".

 

2.  

אחרי סעיף 56 יבוא:

 

 

"57. בלא לגרוע מהוראות נוהל זה, עבור בקשות תמיכה שהוגשו לשנת התמיכה 2020 יחולו ההוראות הבאות:

 

 

(א)

השתכנעה ועדת התמיכות, לאחר שהתקבלה בקשה מטעם מוסד הציבור על גבי טופס שייקבע על ידי החשב הכללי, כי מוסד ציבור שאושרה לו תמיכה לא הצליח להעמיד מקורות עצמיים בשיעור של 10% לפחות מעלות הפעילות הנתמכת כנדרש לפי סעיף 4(ג) נוכח השלכות נגיף הקורונה על הכנסותיו העצמיות, תהיה רשאית לאשר את התמיכה בו, בכפוף לאמור בסעיף 57(ב), על אף שלא הוצגו מקורות עצמיים כאמור ובלבד שהתקיימו כל אלה:

 

 

 

(1)

מוסד הציבור נתמך לפי מבחן התמיכה הנוגע לעניין לפחות באחת מהשנים 2018 ו-2019.

 

 

 

(2)

באשר למוסד ציבור שנתמך לפי מבחן התמיכה הנוגע לעניין בשנת 2019 – עמד בשנה זו בהוראות סעיף 8(ח)(2) לנוהל הקודם.

באשר למוסד ציבור אשר לא הגיש בקשת תמיכה כאמור בשנת 2019 – עמד בשנת 2018 בהוראות סעיף 8(ח)(2) לנוהל הקודם;

 

 

 

(3)

לא תינתן תמיכה בשנת 2020 למוסד ציבור בשיעור העולה על 90% מעלות הפעילות הנתמכת לאותו סוג פעילות;

 

 

(ב)

אישרה ועדת התמיכות תמיכה במוסד על אף שלא הוצגו מקורות עצמיים כאמור, יחשב למוסד בשנת 2020, לצורך חישוב שיעור התמיכה המרבי ועלות הפעילות הנתמכת כהגדרתם בסעיפים 4(ב) ו-4(ה) לנוהל בהתאמה, הגבוה מבין אלה:

 

 

 

(1)

היקף המקורות העצמיים שהציג בפועל;

 

 

 

(2)

מחצית מהיקף המקורות העצמיים שהציג המוסד בפועל עבור הפעילות הנתמכת לפי מבחן התמיכה הנוגע לעניין בשנה האחרונה בה נתמך, לפי הגבוה מבניהם.

 

 

(ג)

יראו מוסד ציבור כעומד בהוראות סעיף 5 לנוהל אף אם חרג מהשיעור המרבי להוצאות הנהלה וכלליות מתוך מחזור הכנסותיו הקבוע בסעיף 5(א), אם התקיימו לגביו כל אלה:

 

 

 

(1)

מחזור הכנסותיו של מוסד הציבור בשנת 2020 קטן ממחזור הכנסותיו בשנת 2019;

 

 

 

(2)

היקף הוצאות ההנהלה והכלליות, כהגדרתם בסעיף 5 לנוהל, בשנת 2020 אינו עולה על היקף הוצאות ההנהלה והכלליות שלו לשנת 2019;

 

 

 

(3)

המוסד עמד בשנת 2019 בהוראות סעיף 8(כד) לנוהל הקודם;

 

 

(ד)

אין באמור בסעיף 57(ג) בכדי לשנות את שיעור התקורה המרבי לתשלום שניתן לשייך לפעילות הנתמכת כאמור בסעיף 35 לנוהל.

 

 

58. בלא לגרוע מהוראות נוהל זה, עבור בקשות תמיכה שהוגשו לשנת התמיכה 2021 יחולו ההוראות הבאות:

 

 

(א)

על אף האמור בסעיף 10(ב) לנוהל, ועדת התמיכות רשאית לאשר תמיכה אף אם אישור הניהול התקין נכנס לתוקף במועד מאוחר יותר, אך לא יאוחר מיום 28 בפברואר 2021, ובלבד שוועדת התמיכות טרם קיבלה החלטה בנוגע לחלוקת התמיכות לפי מבחן התמיכה הנוגע לעניין;

 

 

(ב)

יראו מוסד ציבור כעומד בהוראות סעיף 7 לנוהל אף אם חרג משיעור יתרת הנכסים נטו לשימוש בעבור פעילויות שלא יועדו מתוך מחזור הכנסותיו הקבוע בסעיף 7(א) לנוהל, אם התקיימו לגביו כל אלה:

 

 

 

(1)

מחזור הכנסותיו של מוסד הציבור בשנת 2020 קטן ממחזור הכנסותיו בשנת 2019;

 

 

 

(2)

יתרת נכסים נטו לשימוש לפעילויות שלא יועדו בשנת 2020 אינה עולה על יתרת נכסים נטו לשימוש לפעילויות שלא יועדו בשנת 2019;

 

 

 

(3)

המוסד עמד בשנת 2020 בהוראות סעיף 7 לנוהל;

 

 

(ג)

יראו מוסד ציבור כעומד בהוראות סעיף 8 לנוהל, אף אם חרג משיעור הגרעון המצטבר בנכסים נטו לשימוש בעבור פעילויות שיועדו ושלא יועדו מתוך מחזור הכנסותיו הקבוע בסעיף 8(א) לנוהל, אם התקיימו לגביו כל אלה:

 

 

 

(1)

המוסד עמד בשנת 2020 בהוראות סעיף 8 לנוהל;

 

 

 

(2)

שיעור הגירעון המצטבר בנכסים נטו לשימוש בעבור פעילויות שיועדו ושלא יועדו בשנת 2020 ביחס למחזור הכנסותיו בשנת 2019 עומד בהוראות סעיף 8 לנוהל."

 

3.

תחילתו של תיקון זה ביום ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020), ותוקפו עד יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021).

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

 

דברי הסבר

כללי

משרדי הממשלה מעניקים מידי שנה תמיכות מתקציב המדינה לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן – החוק) בסך כולל של כ-3 מיליארד שקלים לכ-3,000 מוסדות ציבור הפועלים למטרת חינוך, תרבות, דת, מדע, אמנות, רווחה, בריאות, ספורט או מטרות דומות. נוהל שר האוצר לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור (להלן – הנוהל), שפורסם מכוח סעיף 3א(ו) לחוק, המסדיר את תהליך הגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה ובחינתן, לרבות לוחות הזמנים להליכי חלוקת התמיכות, התנאים לקבלת תמיכה, הדרישות ממוסדות הציבור הנתמכים ותהליכי הפיקוח והבקרה עליהם.

על רקע התפשטות נגיף הקורונה בישראל, אישרה הממשלה תקנות לשעת חירום והוראות מחייבות אחרות שעניינם צמצום הפעילות של הציבור במקומות העבודה וכן הגבלת התנועה והפעילות במרחב הציבורי, אשר השפיעו על פעילות כלל המשק ובכלל זה גם על פעילות מוסדות הציבור הנתמכים לפי סעיף 3א לחוק. כך, מקורות ההכנסה של מוסדות ציבור רבים נפגעו, בין אם בשל צמצום הפעילות ובין אם בשל ירידה בתרומות הנובעת מהמצב הכלכלי השורר בארץ ובעולם.

לאור זאת, על מנת לסייע למוסדות הציבור הנתמכים להתמודד עם השלכות נגיף הקורונה על עמידתם בהוראות הנוהל, מוצע לתקן את הנוהל ולקבוע הוראת שעה שתחול לגבי שנת תמיכות 2020 כמפורט להלן:

תיקון סעיף 56(ג)(2) – סעיף 56(ג)(2) קובע כי משרד המעוניין לתמוך בגין הוצאות תקורה ייקבע לגבי כל סוג פעילות את שיעור התקורה המרבי שניתן לשייך להוצאות הפעילות הנתמכת בהוראות זמניות שיפורסמו למוסדות הציבור הנתמכים באתר האינטרנט של המשרד לא יאוחר מיום 1 בינואר בשנת התמיכה. מאחר ומדובר בהוראה אשר נקבעה בחודש אוקטובר 2019, עם פרסום הנוהל ברשומות, משרדי הממשלה לא הספיקו להיערך ולקבוע הוראות בעניין זה. לכן, מוצע להאריך את התקופה שנקבעה לפרסום הנחייה בעניין זה על מנת לאפשר תשלום בגין הוצאות תקורה עבור מוסדות הציבור הנתמכים.

תיקון סעיף 57:

סעיף א – סעיף 4(ג) לנוהל קובע כי מוסד ציבור נדרש לממן את הפעילות הנתמכת ממקורותיו העצמיים בשיעור של 10% מעלות הפעילות לפחות. בעקבות המשבר הכלכלי שנוצר עם התפשטות נגיף הקורונה במשק, קיים חשש כי מוסדות הציבור רבים יתקשו להציג מקורות עצמיים (תרומות, הכנסות מפעילות וכד') והדבר יפגע בסכום התמיכה אליו יהיו זכאים בשנת התמיכות 2020. לאור זאת, מוצע להסמיך את ועדות התמיכות במשרדי הממשלה לאשר בשנת 2020 תמיכה במוסדות ציבור, אף אם לא הוצגו על ידם מקורות עצמיים בשל התפשטות נגיף הקורונה, ובלבד שנתמכו בשנת 2019 ושעמדו בדרישת המימון העצמי בשנה זו. מוסד ציבור אשר לא הגיש בקשת תמיכה לשנת 2019 יורשה להציג עמידה בתנאים אלו בשנת 2018. עבור מוסדות ציבור אלו, לצורך חישוב שיעור התמיכה המרבי ועלות הפעילות הנתמכת כהגדרתם בנוהל, יוכרו בשנת 2020 מקורות עצמיים בסך של מחצית מהמקורות העצמיים שהציגו בפועל עבור הפעילות הנתמכת לפי מבחן התמיכה הנוגע לעניין בשנה האחרונה (2018 או 2019 לפי העניין).

סעיף ב – סעיף 5 לנוהל קובע את השיעור המרבי של הוצאות הנהלה וכלליות ביחס למחזור ההכנסות עבור מוסדות ציבור נתמכים. בעקבות המשבר הכלכלי שנוצר עם התפשטות נגיף הקורונה במשק, קיים חשש כי מחזור ההכנסות של הגופים בשנת 2020 יקטן באופן משמעותי, בעוד שהוצאות ההנהלה והכלליות, הכוללת הוצאות קבועות, לא ירדו באותו ההיקף ובאותו קצב, מה שעלול ליצור חריגה מהוראות סעיף 5 לנוהל. לאור זאת, מוצע לראות במוסד ציבור אשר חרג מהשיעור המרבי הקבוע של הוצאות הנהלה וכלליות בשנת 2020 כאילו עמד בהוראות אלו בהתקיים שלושה תנאים:

1. מחזור הכנסותיו ירד בשנת 2020 ביחס לשנת 2019.

2. לא חלה עלייה בהיקף הוצאות ההנהלה והכלליות שלו בשנת 2020 ביחס לשנת 2019 .

3. מוסד הציבור עמד בשיעור המרבי של הוצאות הנהלה וכלליות בשנת 2019.

תיקון סעיף 58:

סעיף א – סעיף 10 להוראות הנוהל קובע כי מוסד ציבור נתמך יחויב באישור מהרשם המתאים לפי דין על ניהול תקין. עוד נקבע כי ועדת התמיכות רשאית בנסיבות מיוחדות לאשר תמיכה למוסד ציבור אף אם אישור הניהול תקין שלו נכנס לתוקף מאוחר יותר אך לא יאוחר מיום 28 בפברואר בשנת 2021 ובלבד שוועדת התמיכות טרם קיבלה החלטה בנוגע לחלוקת התמיכות לפי מבחן התמיכה כאשר אישור כאמור יכול להינתן לכל היותר פעם בארבע שנים לגבי מוסד ציבור מסוים. לאור השלכות התפשטות נגיף הקורונה, החליט רשם העמותות ברשות התאגידים על מתן אורכה להגשת בקשות לאישור ניהול תקין. בהתאם, מוצע לתת אורכה בשנת 2021 לגבי מועד הגשת האישור על ניהול תקין למשרדי הממשלה לשם קבלת תמיכות, זאת בלי המגבלה הקבועה בסעיף 10(ג)(1) לפיה הגשה באיחור תתאפשר לכל היותר פעם בארבע שנים. 

סעיף ב – סעיף 7 לנוהל קובע שיעור מרבי של יתרת נכסים נטו לשימוש עבור פעילויות שיועדו ושלא יועדו מתוך מחזור ההכנסות של מוסד ציבור נתמך. בעקבות המשבר הכלכלי שנוצר עם התפשטות נגיף הקורונה במשק, קיים חשש כי מחזור ההכנסות של הגופים בשנת 2020 יקטן באופן משמעותי, מה שעלול ליצור חריגה מהוראות סעיף 7 לנוהל. לאור זאת, מוצע לראות במוסד ציבור אשר חורג מהשיעור המרבי הקבוע של יתרת הנכסים בשנת 2021 כאילו עמד בהוראות אלו בהתקיים שלושה תנאים:

1. מחזור הכנסותיו ירד בשנת 2020 ביחס לשנת 2019.

2. לא חלה עלייה בהיקף יתרת הנכסים בשנת 2020 ביחס לשנת 2019 .

3. מוסד הציבור עמד בהוראות הסעיף בשנה קודמת.

סעיף ג – סעיף 8 קובע שיעור מרבי גרעון מצטבר ביחס למחזור ההכנסות של מוסד ציבור נתמך. בעקבות המשבר הכלכלי שנוצר עם התפשטות נגיף הקורונה במשק, קיים חשש כי מחזור ההכנסות של הגופים בשנת 2020 יקטן באופן משמעותי, בעוד שהגרעון המצטבר עלול לגדול, מה שיכול להביא לחריגה מהוראות הסעיף. לאור זאת, מוצע לראות במוסד ציבור אשר חורג מהשיעור המרבי הקבוע של יתרת הנכסים בשנת 2021 כאילו עמד בהוראות אלו ככל שהמוסד עמד בהוראות אלה בשנה הקודמת, וככל ששיעור הגרעון המצטבר בשנת 2020 ביחס למחזור ההכנסות בשנת 2019 עומד בהוראות סעיף 8 לנוהל.