תזכיר תקנות התקשורת (בזק ושידורים)(תשלומים בעד חבילות שיחות בתקופת הקורונה)(הוראת שעה), התש"ף-2020

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התקשורת (בזק ושידורים)(תשלומים בעד חבילות שיחות בתקופת הקורונה)(הוראת שעה), התש"ף-2020

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן  

בהתאם לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד שירותי בזק), התשס"ז-2007 (להלן - התקנות העיקריות), נקבעו תשלומים בעד שירותים השונים ברשת בזק, החברה הישראלית לתקשורת בע"מ (להלן - חברת בזק, החברה) בהם תשלום בעד דקת שיחה ותשלום בעד קו מנוי.

בהתאם להוראות סעיף 15א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982, לצד התשלומים הקבועים בתקנות התשלומים, שיווקה חברת בזק במהלך השנים סלי תשלומים חלופיים בעד מקבץ של שירותים שכלל דקות שיחה וקו מנוי. מרבית מנויי החברה הצטרפו במהלך השנים לסלי תשלומים חלופיים, ומחויבים כיום בהתאם לתשלומים המוסדרים באותם סלים, כאשר במרבית המקרים מבנה הסלים מוגבל למספר דקות מסוים וכולל תשלומים עבור דקות חורגות ממכסת הדקות בסל. בהתאם לנתונים המצויים בידי משרד התקשורת (להלן - המשרד) יותר מ-80% מלקוחותיה של חברת בזק מנויים על סלי תשלומים חלופיים הכוללים 300 דקות לכל היותר. חברת בזק מחזיקה בכ-60% משוק הטלפוניה הנייחת בישראל.

בימים אלה, בעקבות התמודדות מדינת ישראל עם התפשטות נגיף הקורונה (להלן - משבר הקורונה), נקבעו בתקנות שעת חירום הוראות שונות, המצמצמות באופן משמעותי את היקף התעסוקה במשק, את פעילות מסגרות החינוך ואת יכולת התנועה במרחב הציבורי.  

כתוצאה מהאמור, בעת הזו, מרבית תושבי מדינת ישראל נמצאים בבתיהם למשך זמן ממושך ועושים שימוש רב יותר בשירותי תקשורת.

כמו כן, למנויים מהמגזר החרדי מאפייני שימוש ייחודיים בצריכת שירותי תקשורת. שיחות טלפוניות הם אמצעי התקשורת העיקרי בו עושים מנויים אלה שימוש, חלף שירותי האינטרנט והאפליקציות המשמשות לתקשורת בין פרטים; נוכח כך, נעשה שימוש רב בנוסף גם ב"קווי תוכן", במסגרתם מושמעים תכנים שונים למתקשרים אליהם (דוגמת שיעורי תורה, עדכוני מידע שוטפים ועוד). בתקופת משבר הקורונה גם הלמידה מרחוק של התלמידים במגזר החרדי נעשית באמצעות הטלפון, לעומת השימוש ברשת האינטרנט הנפוץ בשאר האוכלוסייה.

בהתאם לנתונים שחברת בזק העבירה למשרד בנוגע לסלי התשלומים החלופיים, קיימת עליה משמעותית בכמות הדקות החורגות בהשוואה בין תקופת שגרה לתקופת הקורונה, ועליה משמעותית בכמות הקווים החורגים. בנוסף, בדיקת כמות הדקות החורגות בממוצע ל"מנוי חורג" העלתה שמנויים אלה הכפילו את כמות הדקות החורגות החודשיות שלהם. לפי הנתונים למעלה מ-10% ממנויי בזק יידרשו לשלם בממוצע כ-100 ₪ בחודש בנוסף לתעריפי הסלים החלופיים, עבור השימוש החורג התוספתי. יצוין כי הנתונים נכונים לחודש מרץ 2020 והם אינם משקפים את העלייה הצפויה בשימושי המנויים אשר יבצעו למידה מרחוק באמצעות הטלפון הנייח בביתם. עבור מנויים אלה הצפי לעליה בתשלום גבוה הרבה יותר.

בהמשך לכך, מטרת התקנות המוצעות היא לקבוע באופן זמני לתקופה של חודש, הוראות לחישוב תשלומים  בעד שיחות וקו מנוי-טלפון ברשת חברת בזק במתכונת של חבילות, וזאת חלף מרבית הסלים שמציעה חברת בזק, הכוללים למעלה מ-90% ממנויי הטלפון הנייח של החברה.

 

בהתאם לתקנות המוצעות יקבע תשלום מפוקח בעד חבילות שירותים הכוללות מדרגות שונות של דקות שיחה וקו מנוי-טלפון. המנויים יחויבו על-פי תשלום בעד החבילה המתאימה ביותר להיקף הדקות שלהם וכן יקבע תשלום מפוקח עבור דקת שיחה חורגת מעבר למכסת הדקות המרבית.

הסדר זה יחליף, לפרק הזמן האמור את ההוראות הרלוונטיות בתקנות העיקריות הקובעות את התשלומים בעד דקות שיחה וקו מנוי-טלפון, וכן יחליף את התעריפים המוסדרים בסלי התשלומים החלופיים המרכזיים אותם מציעה חברת בזק, אשר אישורם יותלה לתקופת התקנות המוצעות.

התלייה זו, תתבצע לסלים המרכזיים בלבד, בהם כמות הלקוחות הגבוהה ביותר מקרב לקוחות חברת בזק. מוצע להחריג מהסדר זה סלי תשלומים חלופיים שאושרו לחברת בזק לפני זמן רב, שבהם נעשה כיום שימוש בידי מספר מנויים מצומצם, ואשר בחלקם מחושבים התשלומים בעד שירותי טלפוניה במתכונת שונה מהמתכונת הנפוצה בסלים המרכזיים בהם מוצעות חבילות של דקות וקו.

 

טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:

 

תקנות התקשורת (בזק ושידורים)(תשלומים בעד חבילות שיחות בתקופת הקורונה)(הוראת שעה), התש"ף-2020

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 15(א) ו-59 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 ובהסכמת שר האוצר אני מתקין תקנות אלה:

הוראת שעה

1.  

על אף האמור בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד שירותי בזק), התשס"ז-2007 (להלן - התקנות העיקריות), בתקופה שמיום ד' באייר התש"פ (28 באפריל 2020) ועד ליום ד' בסיוון התש"פ (27 במאי 2020) (להלן – תקופת ההסדר) על שירות שיחות מהסוגים המפורטים בפרטים 1 עד 3, 5 עד 7 ו-9 עד 12 בחלק א' בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות (להלן -  שיחות), ועל שירות קו מנוי-טלפון המפורט בפרטים 1(א) ו-(ב) בחלק ב' בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות   (להלן - השירותים), הוראות אלה -

(א)  החיוב החודשי למנוי בעד השירותים יחושב לפי התשלומים הקבועים לחבילות כדלקמן הכוללים מע"מ -

(1) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של 0 דקות שיחה – 25 שקלים חדשים;

(2) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של בין 1-20 דקות שיחה, 21-40 דקות שיחה, 41-60 דקות שיחה, 61-80 דקות שיחה, ו-81-100 דקות שיחה – החיוב יהיה 32.60, 36.0, 39.40, 42.80, ו-46.30 שקלים חדשים, בהתאמה;

(3) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של בין 101 ל-300 דקות שיחה - 59.90 שקלים חדשים;

(4) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של בין 301 ל-600 דקות שיחה – 74.90 שקלים חדשים;

(5) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של בין 601 ל-750 דקות שיחה – 79.90 שקלים חדשים;

(6) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של בין 751 ל-1,000 דקות שיחה – 94.90 שקלים חדשים;

(7) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של בין 1,001 ל-1,500 דקות שיחה - 99 שקלים חדשים;

(8) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות מעל 1,500 דקות שיחה – 99 שקלים חדשים בתוספת 2 אגורות לכל דקת שיחה או חלק ממנה מעבר ל-1,500 דקות.

(ב) החיוב החודשי למנוי זכאי בעד השירותים יחושב לפי התשלומים הקבועים חבילות כדלקמן הכוללים מע"מ -

(1) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של 0 דקות שיחה – 12.5 שקלים חדשים;

(2) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של בין 1-20 דקות שיחה, 21-40 דקות שיחה, 41-60 דקות שיחה, 61-80 דקות שיחה, ו-81-100 דקות שיחה – החיוב יהיה 16.30, 18.00, 19.70, 21.40 ו-23.15 שקלים חדשים, בהתאמה;

(3) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של בין 101 ל-300 דקות שיחה – 32.05 שקלים חדשים;

(4) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של בין 301 ל-600 דקות שיחה – 47.05 שקלים חדשים;

(5) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של בין 601 ל-750 דקות שיחה – 52.05 שקלים חדשים;

(6) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של בין 751 ל-1,000 דקות שיחה – 67.05 שקלים חדשים;

(7) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות של בין 1,001 ל-1,500 דקות שיחה - 71.15 שקלים חדשים;

(8) בעד קו מנוי-טלפון ושיחות מעל 1,500 דקות שיחה – 71.15 שקלים חדשים בתוספת 2 אגורות לכל דקת שיחה או חלק ממנה מעבר ל-1,500 דקות.

 

(ג)  חישוב משך השיחה לפי החבילות הקבועות בתקנות משנה (א) ו-(ב) יעשה לפי שניות כשהוא מחולק ב-60; כל חלק של שניה ייחשב כשנייה שלמה לצורך חישוב זה;

 

(ד) בתקנות אלה -

"מנוי", "שיחה", "קו מנוי-טלפון", "קו מנוי-טלפון למנוי זכאי" - כהגדרתם בתקנה 1 לתקנות העיקריות או כמשמעותם בתקנות אלה, לפי העניין;

"מנוי זכאי" - מנוי המחזיק בקו מנוי-טלפון למנוי זכאי.

 

תחולה

 

2.  

(א)  על אף האמור בתקנה 1, הוראות תקנות אלה לא יחולו על מנוי שערב תחילתן היה משויך לסל תשלומים חלופי מבין אלה המפורטים בתוספת לתקנות, והחיוב בעד שיחות החורגות ממכסת הדקות שנקבעו בסלים אלה בתקופת ההסדר יהיה לפי התשלומים הקבועים בתקנות העיקריות ערב תחילתן של תקנות אלה.

(ב) מנוי כמפורט בתקנת משנה (א) אשר בתקופת ההסדר עזב את סל התשלומים החלופי ולא הצטרף לסל תשלומים חלופי אחר המפורט בתוספת לתקנות, יחושב התשלום בעד השירותים ממועד עזיבתו בהתאם לתקנות אלה.

 

תחילה

3.

תחילתן של תקנות אלה ביום ד' באייר תש"פ (28 באפריל 2020).

 

 

תוספת

(תקנה 2)

 

(1)  סל תשלומים חלופי  - "דו קו 1,100 דקות הכל כלול";

(2) סל תשלומים חלופי  - "דו קו 1,500 דקות הכל כלול";

(3)  סל תשלומים חלופי  - "דו קו 2,000 דקות הכל כלול";

(4) סל תשלומים חלופי  - "תלת קו 2,000 דקות לנייחים";

(5) סל תשלומים חלופי  - "מדברים בבית – 200 דקות";

(6) סל תשלומים חלופי  - "חופשי בבית – 400 דקות";

(7) סל תשלומים חלופי  - "קו במסלול 500 דקות";

(8) סל תשלומים חלופי  - "קו טלפון במסלול 5 אגורות";

(9) סל תשלומים חלופי  - "מסלול בוקר – 200 דקות";

(10)סל תשלומים חלופי  - " מסלול בוקר בימי חול – 200 דקות";

(11)סל תשלומים חלופי  - "מסלול צהריים – 200 דקות";

(12)סל תשלומים חלופי  - "מסלול צהריים בימי חול – 200 דקות";

(13)סל תשלומים חלופי  - "מסלול ערב – 200 דקות";

(14)סל תשלומים חלופי  - "מסלול חופשי מ-7";

(15)סל תשלומים חלופי  - "הזוג שלי";

(16)סל תשלומים חלופי  - "השלישיה שלי";

(17)סל תשלומים חלופי  - "החמישייה שלי";

(18)סל תשלומים חלופי  - "משפחה וחברים";

(19)סל תשלומים חלופי  - "קו אחיד.

 

 

___ ב________ התש"ף (___ ב________ 2020)

(חמ _____-3)

 

__________________

דוד אמסלם

שר התקשורת

 

 

 

דברי הסבר

 

בהתאם לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד שירותי בזק), התשס"ז-2007 (להלן - התקנות העיקריות), נקבעו תשלומים בעד שירותים השונים ברשת בזק, החברה הישראלית לתקשורת בע"מ (להלן - חברת בזק, החברה) בהם תשלום בעד דקת שיחה ותשלום בעד קו מנוי.

בהתאם להוראות סעיף 15א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982, לצד התשלומים הקבועים בתקנות התשלומים, שיווקה חברת בזק במהלך השנים סלי תשלומים חלופיים בעד מקבץ של שירותים שכלל דקות שיחה וקו מנוי. מרבית מנויי החברה הצטרפו במהלך השנים לסלי תשלומים חלופיים, ומחויבים כיום בהתאם לתשלומים המוסדרים באותם סלים, כאשר במרבית המקרים מבנה הסלים מוגבל למספר דקות מסוים וכולל תשלומים עבור דקות חורגות ממכסת הדקות בסל. בהתאם לנתונים המצויים בידי משרד התקשורת (להלן - המשרד) יותר מ-80% מלקוחותיה של חברת בזק מנויים על סלי תשלומים חלופיים הכוללים 300 דקות לכל היותר. חברת בזק מחזיקה בכ-60% משוק הטלפוניה הנייחת בישראל.

בימים אלה, בעקבות התמודדות מדינת ישראל עם התפשטות נגיף הקורונה (להלן - משבר הקורונה), נקבעו בתקנות שעת חירום הוראות שונות, המצמצמות באופן משמעותי את היקף התעסוקה במשק, את פעילות מסגרות החינוך ואת יכולת התנועה במרחב הציבורי.  

כתוצאה מהאמור, בעת הזו, מרבית תושבי מדינת ישראל נמצאים בבתיהם למשך זמן ממושך ועושים שימוש רב יותר בשירותי תקשורת.

כמו כן, למנויים מהמגזר החרדי מאפייני שימוש ייחודיים בצריכת שירותי תקשורת. שיחות טלפוניות הם אמצעי התקשורת העיקרי בו עושים מנויים אלה שימוש, חלף שירותי האינטרנט והאפליקציות המשמשות לתקשורת בין פרטים; נוכח כך, נעשה שימוש רב בנוסף גם ב"קווי תוכן", במסגרתם מושמעים תכנים שונים למתקשרים אליהם (דוגמת שיעורי תורה, עדכוני מידע שוטפים ועוד). בתקופת משבר הקורונה גם הלמידה מרחוק של התלמידים במגזר החרדי נעשית באמצעות הטלפון, לעומת השימוש ברשת האינטרנט הנפוץ בשאר האוכלוסייה.

בהתאם לנתונים שחברת בזק העבירה למשרד בנוגע לסלי התשלומים החלופיים, קיימת עליה משמעותית בכמות הדקות החורגות בהשוואה בין תקופת שגרה לתקופת הקורונה, ועליה משמעותית בכמות הקווים החורגים. בנוסף, בדיקת כמות הדקות החורגות בממוצע ל"מנוי חורג" העלתה שמנויים אלה הכפילו את כמות הדקות החורגות החודשיות שלהם. לפי הנתונים למעלה מ-10% ממנויי בזק יידרשו לשלם בממוצע כ-100 ₪ בחודש בנוסף לתעריפי הסלים החלופיים, עבור השימוש החורג התוספתי. יצוין כי הנתונים נכונים לחודש מרץ 2020 והם אינם משקפים את העלייה הצפויה בשימושי המנויים אשר יבצעו למידה מרחוק באמצעות הטלפון הנייח בביתם. עבור מנויים אלה הצפי לעליה בתשלום גבוה הרבה יותר.

בהמשך לכך, מטרת התקנות המוצעות היא לקבוע באופן זמני לתקופה של חודש, הוראות לחישוב תשלומים  בעד שיחות וקו מנוי-טלפון ברשת חברת בזק במתכונת של חבילות, וזאת חלף מרבית הסלים שמציעה חברת בזק, הכוללים למעלה מ-90% ממנויי הטלפון הנייח של החברה.

 

בהתאם לתקנות המוצעות יקבע תשלום מפוקח בעד חבילות שירותים הכוללות מדרגות שונות של דקות שיחה וקו מנוי-טלפון. המנויים יחויבו על-פי תשלום בעד החבילה המתאימה ביותר להיקף הדקות שלהם וכן יקבע תשלום מפוקח עבור דקת שיחה חורגת מעבר למכסת הדקות המרבית.

הסדר זה יחליף, לפרק הזמן האמור את ההוראות הרלוונטיות בתקנות העיקריות הקובעות את התשלומים בעד דקות שיחה וקו מנוי-טלפון, וכן יחליף את התעריפים המוסדרים בסלי התשלומים החלופיים המרכזיים אותם מציעה חברת בזק, אשר אישורם יותלה לתקופת התקנות המוצעות.

התלייה זו, תתבצע לסלים המרכזיים בלבד, בהם כמות הלקוחות הגבוהה ביותר מקרב לקוחות חברת בזק. מוצע להחריג מהסדר זה סלי תשלומים חלופיים שאושרו לחברת בזק לפני זמן רב, שבהם נעשה כיום שימוש בידי מספר מנויים מצומצם, ואשר בחלקם מחושבים התשלומים בעד שירותי טלפוניה במתכונת שונה מהמתכונת הנפוצה בסלים המרכזיים בהם מוצעות חבילות של דקות וקו.

 

לתקנה 1 – מוצע לקבוע כי לתקופה זמנית, בתקופה שמיום ד' באייר התש"פ (28 באפריל 2020) ועד ליום ד' בסיוון התש"פ (27 במאי 2020), לא יחולו התשלומים הקבועים בתקנות העיקריות בעד שירות דקות שיחה מהסוגים המפורטים בפרטים 1 עד 3, 5 ו-7 עד 12 בחלק א' בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות ובעד שירות קו מנוי כמפורט בפרט 1(א) ו-(ב) בחלק ב' בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות, וכי חלף תשלומים כאמור יחושב התשלום החודשי למנוי בעד שירותים אלה לפי תשלומים בעד חבילות כמוצע בתקנת משנה (א) בפסקאות (1) עד (8). כן מוצע לקבוע תשלומים בעד חבילות מותאמות כמפורט בתקנת משנה (ב) בפסקאות (1) עד (8), לחישוב תשלומים בעד שירותים אלה למנוי שהוא מנוי זכאי כהגדרתו בתקנות המוצעות, אשר לפי התקנות העיקריות נקבע כי ישלם תשלום מופחת עבור קו-מנוי טלפון. התשלומים המפורטים בתקנות משנה 1(א) ו- 1(ב) כוללים מס ערך מוסף.

בהתאם לתקנת משנה (ג) מוצע כי בדומה לתקנות העיקריות חישוב דקות השיחה בחבילה יעשה לפי שניות כשהוא מחולק ב-60, וכי כל חלק של שניה ייחשב כשנייה שלמה לצורך חישוב זה. מוצע כי הסדר זה יחול לתקופה הזמנית כאמור, הן על מנויים שהיו משויכים לסלי התשלומים שאישורם הותלה לתקופת ההסדר והן מנויים שערב התקנות המוצעות שילמו בעד השירותים האמורים את התשלומים הקבועים בתקנות העיקריות. 

 

לתקנה 2 – מוצע כי הוראות תקנות אלה לא יחולו על מנוי שערב התקנות המוצעות היה מנוי של אחד מסלי התשלומים החלופיים שאושרו לחברת בזק לפי הוראות סעיף 15א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב – 1982, ואשר האישור שלהם לא הותלה. סלים אלה מפורטים בתוספת לתקנות המוצעות.

מדובר בסלי תשלומים חלופיים שאושרו ל"בזק" לפני שנים רבות והיקף המנויים בהם הוא יחסית מצומצם ועומד על כ-6% מכלל מנויי הסלים (ומספר המנויים בכל אחד מהסלים אינו עולה על 1% מכלל מנויי הסלים). מבנה התעריפים בסלים אלה שונה מהמתכונת הנפוצה בסלי התשלומים המרכזיים שמציעה חברת בזק בהן מוצעות חבילות של דקות וקו. מוצע לקבוע כי דקות חורגות מסלים אלה יחוייבו לפי התשלום הקבוע בתקנות העיקריות ערב תחילתן של תקנות אלה. כן מוצע לקבוע בהתאם להוראות תקנת משנה 2(ב) כי מנוי של סל כאמור אשר בתקופת ההסדר עזב את סל התשלומים החלופי ולא הצטרף לסל תשלומים חלופי אחר המפורט בתוספת לתקנות, יחושב התשלום בעד השירותים ממועד עזיבתו בהתאם לתקנות אלה.

 

לתקנה 3 – מוצע לקבוע כי תחילתן של תקנות אלה יחול ביום ד' באייר תש"פ (28 באפריל 2020), הוא יום פרסום התקנות המוצעות, זאת בכדי לצמצם ככל שניתן את התשלומים הגבוהים של מנויי חברת בזק בכללותם, ובפרט המנויים המשויכים לסלי התשלומים החלופיים, בעד דקות חורגות. מן הנתונים עלה כי כבר בחודש מרץ נרשמו תשלומים עודפים של כ-100 ₪ בממוצע לכ-150 אלף מנויים החורגים ממכסת הדקות שלהם, ומשרד התקשורת צופה כי היקף השימוש החורג ימשיך ויעלה בחודש אפריל עקב השימוש הגובר בטלפון הנייח לטובת לימודים מרחוק. על כן בכל יום שעובר ובו שינוי התקנות לא נכנס לתוקף, נרשמים חיובים חורגים ובלתי סבירים למנויים רבים. אנו סבורים שהיקף החיובים החורגים יכול להגיע למאות שקלים למנוי ועל כן יש חשיבות רבה להחיל את ההסדר החדש בהקדם ככל האפשר.