חוק העבירות המנהליות (הוראת שעה- נגיף הקורונה החדש) (המצאת הודעת קנס) התש"ף-2020
כידוע, העולם, וישראל כחלק ממנו, נמצא כעת בעיצומה של פנדמיה (כפי שהוגדרה ע"י ארגון הבריאות העולמי) כתוצאה מהתפרצות והתפשטות נגיף SARS-CoV-2 (להלן: "נגיף קורונה" או "הנגיף" או "המחלה").
ביום 27.1.2020 הכריז שר הבריאות, בהתאם לסמכותו לפי ס' 20 לפקודת בריאות העם מס' 40 לש' 1940 (להלן: "פקודת בריאות העם"), כי המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה היא מחלה מידבקת מסוכנת וכי קיימת בעטיה סכנה חמורה לבריאות הציבור. בהמשך לכך, בהתאם לצו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן: "הצו" או "צו בריאות העם"), כפי שתוקן מעת לעת, כל מי שהגיע לישראל מחוצה לה, למעט מי שהגיע מאיו"ש או מחבל עזה, במהלך 14 הימים האחרונים שלפני הגעתו לישראל או מי שהיה במגע הדוק עם חולה, או מי שרופא קבע לגביו כי היה במגע הדוק עם חולה ב-14 הימים האחרונים, יחויב לשהות בבידוד למשך 14 ימים. על אדם החייב בבידוד נאסר לצאת ממקום הבידוד אלא באישור רופא מחוזי. כמו כן נקבעה בצו חובת דיווח למשרד הבריאות של מחויבי הבידוד. בנוסף, נקבעו בצו הוראות שונות האוסרות, בין השאר, על התכנסות בין לאומית וכן על התקהלות בהשתתפות 100 אנשים ומעלה; חובת שמירת מרחק של שני מטרים בין אנשים במקומות מסוימים; איסור הוראה פרונטלית במוסדות להשכלה גבוהה וכן איסור על קיום אירועי ספורט.
ביום 11.3.2020 הכריז ארגון הבריאות העולמי על המחלה כעל מגפה עולמית, צעד חריג בעל משמעויות מרחיקות לכת.
על מנת לאפשר את אכיפת צווי הבידוד באופן אפקטיבי, מהיר ויעיל וליצור הרתעה בקרב אוכלוסיית מחויבי הבידוד, הוחלט כי לצד אכיפה פלילית של צווי הבידוד, יש לפעול לקידום הטלת קנסות מנהליים על מפירי הוראות שונות בצווי הבידוד. בעקבות זאת, ביום 15.3.2020 התקינה הממשלה תקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה) ), התש"ף-2020 (להלן - התקנות).
תקנות אלה מגדירות כעבירות פליליות הפרה של חובת הבידוד, הפרה של חובת דיווח למשרד הבריאות של מחויב הבידוד, וסירוב להתפזר לאחר ששוטר הורה על פיזור התקהלות או התכנסות בין-לאומית, שהעונש בגינן הוא שישה חודשי מאסר או קנס לפי סעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977. כמו כן, עבירות אלה נקבעו כעבירות מנהליות.
בעקבות החמרה משמעותית בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל ועלייה במספר הנדבקים בנגיף, ביום 21.3.2020 התקינה הממשלה תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות), התש"ף-2020 (להלן- תקנות הגבלת פעילות), שעניינן, בין היתר, הגבלת פעילות מסחר, בילוי ופנאי. בתקנה 5(א) לתקנות אלה נקבע איסור להפעיל רשימה מפורטת של מקומות ועסקים, כגון: קניון, אולם אירועים, מכון כושר, בריכת שחייה, גן חיות, בית קולנוע, מוזיאון ומוסד תרבות אחר, עסקים לטיפול לא רפואי בגוף האדם, גן לאומי, מקום שיש בו אטרקציה תיירותיות ועוד. בהמשך לכך נקבע בתקנה 6 כי המפעיל מקום או עסק, בעצמו או באמצעות אחר, בניגוד לתקנה 5(א) עובר עבירה פלילית שדינה מאסר שישה או חודשים או קנס לפי סעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977. עוד נקבע כי לעניין זה "מפעיל" - מי שמפעיל מקום או עסק מהמקומות המפורטים בתקנה 5(א), ואם הוא עסק טעון רישוי לפי סעיף 4 לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 - בעל הרישיון או בעל ההיתר.
ביום 20.3.2020 אישרה ממשלה תיקון לתקנות (תיקון מס' 1- פורסם ביום 21.3.2020) במסגרתו נוספה העבירה לפי תקנה 5א לתקנות הגבלת פעילות לתוספת לתקנות, ובכך נקבעה כעבירה מינהלית שניתן להטיל בגינה קנס מינהלי קצוב.
בנוסף, במסגרת התיקון הנ"ל נקבעה דרך המצאה ייחודית להודעת הקנס המוטל בשל עבירה זו, כך שעל אף האמור בסעיף 35 לחוק העבירות המנהליות, תשמ"ו-1985 ובתקנה 15 לתקנות העבירות המנהליות תשמ"ו-1986, המצאת הודעה על הטלת קנס מינהלי בשל עבירה על פרט 4 לתוספת תוכל להיות גם בדרך של מסירה לאחראי על המקום או העסק באותה העת על מנת שימסור למפעיל המקום או העסק או לבעל הרישיון או ההיתר לפי העניין. זאת, על מנת לאפשר אכיפה אפקטיבית. יודגש כי אין בכך לייתר את החובה לשלוח גם הודעה בדואר רשום. עוד נקבע כי תוקפה של הוראה זו יעמוד לשבועיים מיום כניסתה לתוקף על מנת שיתאפשר לבחון האם דרך ההמצאה הייחודית משיגה את מטרתה.
בהמשך לכך ולאור העובדה כי דרך ההמצאה הייחודית שנקבעה בתיקון לתקנות כאמור עודנה נצרכת לשם הפעלת אכיפה ישימה בשטח, מוצע לתקן את חוק העבירות המינהליות כך שהוראה זו תמשיך לעמוד בתוקף, ולאפשר לגורמי האכיפה להמציא את הודעת הקנס בדרך של מסירה לאחראי על המקום או העסק באותה עת, על מנת שימסור למפעיל המקום או העסק או לבעל הרישיון או ההיתר לפי העניין.
הוספת סעיף 35(ה) לחוק
אין
אין
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 35 – הוראת שעה |
1. |
בתקופת תקפן של תקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות)(הוראת שעה)), התש"ף- 2020[1], יקראו את סעיף 35 לחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו- 1985[2], כך שאחרי סעיף קטן (ד) בא: |
|
|
|
"(ה) על אף האמור בסעיפים קטנים (א) עד (ד) וההוראות לפיהם, המצאה של הודעה על הטלת קנס מינהלי בשל עבירה לפי פרט (4) לתוספת לתקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות)(הוראת שעה)), התש"ף- 2020, יכול שתהיה גם בדרך של מסירה לאחראי על המקום או העסק באותה עת כדי שימסור אותה למפעיל כהגדרתו בתקנה 6 לתקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות), התש"ף-2020[3], ובלבד שתישלח למפעיל גם הודעה כאמור בדואר רשום". |
|
תיקון תקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש)(בידוד בית והוראות שונות)(הוראת שעה)) |
2. |
בתקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש)(בידוד בית והוראות שונות)(הוראת שעה)), התש"ף-2020, תקנה 10 - בטלה. |
דברי הסבר
כידוע, העולם, וישראל כחלק ממנו, נמצא כעת בעיצומה של פנדמיה (כפי שהוגדרה ע"י ארגון הבריאות העולמי) כתוצאה מהתפרצות והתפשטות נגיף SARS-CoV-2 (להלן: "נגיף קורונה" או "הנגיף" או "המחלה").
ביום 27.1.2020 הכריז שר הבריאות, בהתאם לסמכותו לפי ס' 20 לפקודת בריאות העם מס' 40 לש' 1940 (להלן: "פקודת בריאות העם"), כי המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה היא מחלה מידבקת מסוכנת וכי קיימת בעטיה סכנה חמורה לבריאות הציבור. בהמשך לכך, בהתאם לצו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן: "הצו" או "צו בריאות העם"), כפי שתוקן מעת לעת, כל מי שהגיע לישראל מחוצה לה, למעט מי שהגיע מאיו"ש או מחבל עזה, במהלך 14 הימים האחרונים שלפני הגעתו לישראל או מי שהיה במגע הדוק עם חולה, או מי שרופא קבע לגביו כי היה במגע הדוק עם חולה ב-14 הימים האחרונים, יחויב לשהות בבידוד למשך 14 ימים. על אדם החייב בבידוד נאסר לצאת ממקום הבידוד אלא באישור רופא מחוזי. כמו כן נקבעה בצו חובת דיווח למשרד הבריאות של מחויבי הבידוד. נוסף על כך, נקבעו בצו הוראות שונות האוסרות, בין השאר, על התכנסות בין לאומית וכן על התקהלות בהשתתפות 100 אנשים ומעלה; חובת שמירת מרחק של שני מטרים בין אנשים במקומות מסוימים; איסור הוראה פרונטלית במוסדות להשכלה גבוהה וכן איסור על קיום אירועי ספורט.
ביום 11.3.2020 הכריז ארגון הבריאות העולמי על המחלה כעל מגפה עולמית, צעד חריג בעל משמעויות מרחיקות לכת.
על מנת לאפשר את אכיפת צווי הבידוד באופן אפקטיבי, מהיר ויעיל וליצור הרתעה בקרב אוכלוסיית מחויבי הבידוד, הוחלט כי לצד אכיפה פלילית של צווי הבידוד, יש לפעול לקידום הטלת קנסות מנהליים על מפירי הוראות שונות בצווי הבידוד. בעקבות זאת, ביום 15.3.2020 התקינה הממשלה תקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה) ), התש"ף-2020 (להלן - התקנות).
תקנות אלה מגדירות כעבירות פליליות הפרה של חובת הבידוד, הפרה של חובת דיווח למשרד הבריאות של מחויב הבידוד, וסירוב להתפזר לאחר ששוטר הורה על פיזור התקהלות או התכנסות בין-לאומית, שהעונש בגינן הוא שישה חודשי מאסר או קנס לפי סעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977. כמו כן, עבירות אלה נקבעו כעבירות מנהליות.
בעקבות החמרה משמעותית בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל ועלייה במספר הנדבקים בנגיף, ביום 21.3.2020 התקינה הממשלה תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות), התש"ף-2020 (להלן- תקנות הגבלת פעילות), שעניינן, בין היתר, הגבלת פעילות מסחר, בילוי ופנאי. בתקנה 5(א) לתקנות אלה נקבע איסור להפעיל רשימה מפורטת של מקומות ועסקים, כגון: קניון, אולם אירועים, מכון כושר, בריכת שחייה, גן חיות, בית קולנוע, מוזיאון ומוסד תרבות אחר, עסקים לטיפול לא רפואי בגוף האדם, גן לאומי, מקום שיש בו אטרקציה תיירותיות ועוד. בהמשך לכך נקבע בתקנה 6 כי המפעיל מקום או עסק, בעצמו או באמצעות אחר, בניגוד לתקנה 5(א) עובר עבירה פלילית שדינה מאסר שישה או חודשים או קנס לפי סעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977. עוד נקבע כי לעניין זה "מפעיל" - מי שמפעיל מקום או עסק מהמקומות המפורטים בתקנה 5(א), ואם הוא עסק טעון רישוי לפי סעיף 4 לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 - בעל הרישיון או בעל ההיתר.
ביום 20.3.2020 אישרה ממשלה תיקון לתקנות (תיקון מס' 1- פורסם ביום 21.3.2020) במסגרתו נוספה העבירה לפי תקנה 5א לתקנות הגבלת פעילות לתוספת לתקנות, ובכך נקבעה כעבירה מינהלית שניתן להטיל בגינה קנס מינהלי קצוב.
בנוסף, במסגרת התיקון הנ"ל נקבעה דרך המצאה ייחודית להודעת הקנס המוטל בשל עבירה זו, כך שעל אף האמור בסעיף 35 לחוק העבירות המנהליות, תשמ"ו-1985 ובתקנה 15 לתקנות העבירות המנהליות תשמ"ו-1986, המצאת הודעה על הטלת קנס מינהלי בשל עבירה על פרט 4 לתוספת תוכל להיות גם בדרך של מסירה לאחראי על המקום או העסק באותה העת על מנת שימסור למפעיל המקום או העסק או לבעל הרישיון או ההיתר לפי העניין. זאת, על מנת לאפשר אכיפה אפקטיבית ומיידית. יודגש כי אין בכך לייתר את החובה לשלוח לו גם הודעה בדואר רשום. עוד נקבע כי תוקפה של הוראה זו יעמוד לשבועיים מיום כניסתה לתוקף על מנת שיתאפשר לבחון האם דרך ההמצאה הייחודית משיגה את מטרתה.
בהמשך לכך ולאור העובדה כי דרך ההמצאה הייחודית שנקבעה בתיקון לתקנות כאמור עודנה נצרכת לשם הפעלת אכיפה ישימה בשטח, מוצע לתקן את חוק העבירות המינהליות כך שהוראה זו תמשיך לעמוד בתוקף, ולאפשר לגורמי האכיפה להמציא את הודעת הקנס בדרך של מסירה לאחראי על המקום או העסק באותה עת, על מנת שימסור למפעיל המקום או העסק או לבעל הרישיון או ההיתר לפי העניין.