תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק שירות עבודה בשעת-חירום (תיקון מס'), התש"ף -2020
3. הוראת שעה
4. תחולה
חוק שירות עבודה בשעת-חירום (הוראת שעה), התש"ף-2020
על פי ההצעה, הכרזת שר הבריאות לפי סעיף 20(1) לפקודת בריאות העם, 1940 בדבר קיומה של מחלה מידבקת מסוכנת תהווה עילה להחלת פרק ד' לחוק שירות עבודה בשעת-חירום, התשכ"ז-1967 (להלן – החוק) המאפשר גיוס עובדים במפעלים למתן שירותים קיומיים או במפעלים חיוניים, לפי העניין, במצבי חירום שונים כגון הכרזה על מצב מיוחד בעורף והכרזה על אירוע חירום אזרחי. לנוכח מצב החירום שהוכרז לפי סעיף 20 לפקודה לצורך מניעת התפשטות נגיף הקורונה, הוספת העילה החדשה נדרשת כצעד נוסף להכנת המשק לשעת-חירום במצב חירום.
החוק המוצע מאפשר לגייס עובדים למפעלים למתן שירותים קיומיים, אף במקרה שבו העובדים תכננו היעדרות או במקרה בו עובדים במשק נדרשים שלא להגיע למקום העבודה בשל מצב חירום.
אין.
תזכיר חוק מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים:
|
|
|
|
||||
|
1. |
בחוק שירות עבודה בשעת-חירום, התשכ"ז-1967[1] (להלן – החוק העיקרי), אחרי סעיף 16ב יבוא: |
|||||
|
|
|
סכנה של מחלה איומה אפידמית, מקומית או מידבקת – הכרזה על החלת הפרק |
16ג. |
(א) הוכרז על ידי שר הבריאות, על קיומה של מחלה מידבקת מסוכנת לפי סעיף 20(1) לפקודת בריאות העם, 1940[2], ומצא השר כי האפשרות למתן שירותים קיומיים לאוכלוסיה המצויה בשטח שעליו חלה ההכרזה, או לכלל האוכלוסיה בשטח אחר, או הדרושים לתפקודו של השטח שעליו חלה ההכרזה או לתפקוד המשק כולו, עלולה להיפגע עקב אותה מחלה, או שבמערך הייצור או האספקה למתן שירותים קיומיים כאמור עלולים להיגרם תקלות או מפגעים ממשיים, רשאי הוא, לאחר התייעצות עם שר הבריאות, להכריז בצו שהוראות פרק זה יחולו לשם מתן שירותים קיומיים כאמור; |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) תוקפו של צו לפי סעיף קטן (א) לא תעלה על תקופה של שלושה חודשים מיום נתינתו או תקופה אחרת שנקבעה בו, לפי המוקדם; חלפו שלושה חודשים מיום כניסתו לתוקף של הצו, רשאי השר, בהתייעצות עם שר הבריאות, לחדש את הצו או להאריכו לתקופות נוספת שלא יעלו על שלושה חודשים בכל פעם. |
|
2. |
בסעיף 18א לחוק העיקרי, ברישה, במקום "לפי סעיף 16, או לפי סעיפים 16א או 16ב בעקבות ההכרזה על מצב מיוחד או אירוע חירום אזרחי" יבוא "לפי סעיף 16, 16א, 16ב או 16ג, בעקבות ההכרזה על מצב מיוחד או אירוע חירום אזרחי או הכרזה על מחלה מידבקת מסוכנת". |
|||||
|
3. |
תוקפו של חוק זה, שלוש שנים מיום פרסומו. |
|||||
|
4. |
הוראות סעיף 16ג לחוק העיקרי, כנוסחן בסעיף 1 לחוק זה, יחולו לגבי הכרזה בתוקף של שר הבריאות לפי סעיף 20 לפקודת בריאות העם, 1940 אף שניתנה לפני תחילתו של חוק זה. |
|||||
כללי חוק שירות עבודה בשעת-חירום, התשכ"ז-1967 (להלן – החוק) מאפשר לגייס עובדים למפעלים חיוניים או למפעלים למתן שירותים קיומיים, לפי העניין, על ידי הכרזה של שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (להלן – השר) על תחולת פרק ד' לחוק האמור. על מנת שהשר יכריז על תחולת פרק ד' לחוק, יש צורך בהתקיימות אחד ממצבי החירום הבאים: (1) קריאת מילואים לפי סעיף 8 לחוק שירות המילואים, התשס"ח-2008 (סעיף 16 לחוק), (2) הכרזה על מצב מיוחד בעורף לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951 (סעיף 16א לחוק), (3) הכרזה על אירוע חירום אזרחי לפי סעיף 90א לפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971.
לסעיף 1 מוצע בזאת להוסיף סעיף 16ג ולפיו גם הכרזה על מצב חירום לפי סעיף 20 לפקודת בריאות העם, 1940 תהווה עילה לפיה רשאי השר להכריז על תחולת פרק ד' לחוק, וזאת לאחר קיום התייעצות עם שר הבריאות.
לסעיף 2 מוצע לתקן את סעיף 18א הקובע כי אם ניתנה הכרזה על החלת פרק ד' לחוק, אפשר לגייס מחויבים בשירות עבודה למפעלים חיוניים או למפעלים למתן שירותים קיומיים מחוץ לשטח המוכרז או לגייסם מחוץ לשטח המוכרז אל מפעלים הנמצאים בתוך השטח המוכרז. על פי ההצעה, סעיף זה יחול גם בקשר להכרזה הניתנת לפי סעיף 16ג המוצע בסעיף 1 לתזכיר החוק.
לסעיף 3 מוצע לקבוע כי החוק המוצע יחול גם לגבי הכרזה שניתנה על ידי שר הבריאות לפי סעיף 20 לפקודת בריאות העם, 1940 ככל שהיא בתוקף אף אם ההכרזה ניתנה לפני מועד תחילתו של החוק.
לסעיף 4 מוצע כי החוק יהיה בגדר הוראת שעה שתפוג שלוש שנים מיום תחילתה.